dit is een gewetenszaak LIBANON geef éénmaal y2 procent 001 eei- ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1939 ve monteufj t Deze g Rotter® stopteiê 1 de lu8% Inf tomobi^ Cod slaat aan het begin. En Hij komt aan het einde. Zijn v n het zijnde Oorsprong en doel e (uit een gedicht van lan Wil) Groot is de verantwoor delijkheid die rust op onze generatie. Want groot zijn de problemen van onze tijd. En zij ra ken ons allen persoon lijk. Op het moment dat u dit leest, heeft de Ne derlandse Hervormde Kerk een begin ge maakt met een uitzonderlijk ondernemen om een ernstig en benauwend probleem tot oplossing te brengen. In snelle groei ont staan door ons hele land nieuwe woon- en werkgebieden. Ja, Nederland werkt hard om huizen, fabrieken, scholen, kantoren, win kels en ziekenhuizen te bouwen voor zijn snel toenemende bevolking. In onze tijd vergeten wij ook de aanleg van parken en sportterreinen niet. En dat is goed. Want een volk moet kunnen wonen en werken en zich ontspannen. Maar er is méér. Een volk heeft méér nodig dan wonen en werken al leen. Temidden van de nieuwe huizenmas sa's van de steeds groeiende wooncentra in dorp en stad moeten kerken worden ge bouwd. Middelpunten van evangelie-predi- king. Tekenen van het besef dat zonder God, die liefde, recht en waarheid is, een men senleven ongezegend en leeg blijft. TOT ALLEN De Nederlandse Hervormde Kerk richt zich tot al haar leden waar zij ook in Nederland wonen en leven. Tot de ouderen èn tot de jongeren. Want dit uitzonderlijk en histo risch ondernemen zal alleen met uw aller hulp kunnen Worden volbracht. HERVORMDE KERKBOUWAC TIE 1959 HONDERD-EN-ZESTIG KERKEN - De nieuwe wooncentra in ons land kunnen niet zonder kerken blijven. Nog honderd-en-zestig kerken moeten worden gebouwd. En zij moeten nü worden gebouwd. Wij mógen niet achterraken. Het gaat om de plaats en de toekomst van de Hervormde Kerk in Nederland EENMAAL 1/2 PROCENT - Een ernstig beroep op u allen gaat uit. Wilt u - voor éénmaal - voor de oplossing van dit enorme probleem, op z'n minst /j van uw jaarinkomen geven aan het grote Kerkbouwplan? Dan zullen die 160 kerken er binnen enkele jaren staan. Een groot werk zal zijn verricht. EEN GEWETENSZAAK - Maak van deze zaak een gewetenszaak Uvy ant woord zal zijn: „Ik kan en wil mij niet onttrekken aan dit beroep dat op mij gedaan wordt. Ik zal meehelpen." ZO KUNT U SNEL EN GOED HELPEN - Stort uw gift op de wijze die u het beste schikt, b.v. per postwissel, via uw bank of per giro op postrekening 206.000 t.n.v. Hervormde Kerkbouwactie 1959 - Den Haag - Bezuidenhoutseweg 125. Ook kunt u ons een bericht zenden, dan komen wij uw bijdrage gaarne bij u halen. En natuurlijk kunt u ook in termijnen geven, als u dat beter uitkomt. Maar gééf in ieder geval. HELPEN NAAR DRAAGKRACHT - In vroeger tijden bouwde de bevolking kerken door eigenhandig de stenen aan te dragen, door zelf te metselen en te werken Die tijden zijn voorbij. De actie-van-nü moet rekenen met bijdragen in geld. Dat ziet er misschien even wat minder sympathiek uit, maar wij hopen dat u, als het ware, door deze tabel heen kunt kijken om het grote doel te zien: Samen naar draagkracht offeren. Hier kunt u zien wat wij van ieder vragen om bijeen te brengen wat nodig is: /aarinkomen f. 1.000,- kracht - meewerken door een bijdrage vap tenminste f. 5- f. 4.500,- door een bijdragevan tenminste f. 22,50 f. 1.500,- f. 7,50 f. 5.000,- f-25,- f. 2.000,- B f. 10- 0 f. 6.000,- f. 30,- f. 2.500,- f. 12,50 f. 35.- f. 3.000,- v f. 15,- f. 40,- f. 3.500,- - f. 17,50 f. 9.000,- f. 45,- f. 4.000,- f- 20,- f. 10.000,- f. 50,- GIRO 206.000 door T. KNECHT va ~\E HAAT tegen Israël is diep ingekankerd in de harten van de Ara- ijner bieren. En de meeste Arabische christenen maken hierop helaas geen o itzondering. Het Palestijnse vraagstuk is van zulk een ingrijpende aard, at er vérgaande theologische consequenties uit worden getrokken. Het h#oet wel heel pijnlijk aan te ervaren hoe bij christenen de norm moet wij- e« en voor het ditmaal nationalistische eigenbelang, hoe hun feitelijke nd« tuat'e bepalend is voor hun houding tegenover de Schrift. Maar ja, wie terf0" de eerste steen durven werpen? Aan de andere kant van de lijn hoort €j.jien °°k ü°0T christenen weer vaak eenzijdig Israels lof bazuinen ^Gesprek met de voorzitter ee: de „Bijbelraad !=jroor het Midden-Oosten" Maar nu ik iets over het protestantse iderwijs ga vertellen, kan ik in dit ver- ind toch ook iets hoopvollers vermelden. Libanon en ook in Syrië leeft namelijk g steeds een Joodse minderheid, waar- a de kinderen vaak naar protestantse :holen gaan, omdat het onderwijs daar 'n hoog peil staat. Van enige haat of discriminatie tussen rabische en Joodse kinderen bleek me ets. Ook kan in 't algemeen worden ge- ïgd. dat in de Arabische landen haat te rn Israël nog niet Jodenhaat betekent: in rascisme zijn de Arabieren in hoge ate vrij. In Libanon sprak ik verschillende Jo- en. die dit land niet graag voor Israel ouden willen ruilen: Zelfs in Egypte Weidden de Joden vóór de Israël isch- Ingels-Franse aanval van einde 1956 een bestaan. Uit Irak werden vrijwel He Joden geëvacueerd. De Israëlische re- ering heeft zelf hierop sterk aangedron- en, hoewel de Joden zelf zich niet be- >aald bedreigd voelden. Geen verdrukking In Israel sprak ik een Irakse Jood, die ie zei: „Ze hebben ons hierheen laten ko- ien, maar ik wilde dat ik terug kon; in 'ak was het veel beter." Natuurlijk zal e man zijn oude vaderland wel wat heb- en geïdealiseerd nadat Israel was tegen- evallen, maar dergelijke uitspraken wij- :n er toch wel op, dat van verdrukking Het protestantse onderwijs in Libanon lercikt naast Joodse kinderen ook vele inderen: christenen en niet-christenen, -ibanczen maar ook velen uit andere, ooral Arabische landen. Ik kreeg op het protestantse (Franse) 'endingslyecum te Beiroet een leerlingen- 'jst onder ogen, die niet minder dan 29 lationaliteiten en zestien godsdiensten ver meldde, waarbij de protestanten dan nog onder één hoofd waren gegroepeerd. De wet laat in dit land het godsdienstonder wijs op de scholen volkomen vrij, zodat de niet-christelijke kinderen op deze wijze het Evangelie in aanraking komen. Keus aan de ouders Men laat echter vaak de ouders de keus, of zij hun kinderen al dan niet aan het godsdienstonderwijs zullen laten deelne men. Vele Moslim-ouders maken uiteraard bezwaar tegen uitdrukkelijke christelijke beïnvloeding van hun kinderen, hoewel de meer westers georiënteerden lessen in «christelijke ethiek" wel op prijs stellen. Hoewel op de mentaliteit van het op groeiende geslacht van dit onderwijs natuurlijk wel invloed uitgaat, is het aantal overgangen van Islam naar chris tendom in dit land, dat er wettelijk alle vrijheid voor laat. opmerkelijk gering. De traditie, de sociale pressie die de pa triarchale familie uitoefent en die zo nodig ook in Libanon nog wel eens tot fysieke vormen overgaat vormen een zeer grote barrière. De volwassenen Is de jeugd dus al moeilijk te winnen, bij de volwassenen gaat het nog veel moeilijker. Toch hoorde ik van verschil lende zijden, dat vele Moslims in hun hart zich christen voelen, maar in hun om geving daarvoor niet durven uitkomen. Volgens deze zegslieden is het wachten op een verdere secularisatie, die in de gehele samenleving de oude bindingen zal doen verslappen en de individu de gelegenheid zal laten vrij en openlijk te kiezen. In dit verband moet nog iets gezegd worden over het hoger onderwijs, dat in Libanon ook bijzonder floreert. De Ameri kaanse universiteit trekt duizenden stu denten, van wie ook honderden uit alle landen van het Midden-Oosten en zelf? uit Azië. Oorspronkelijk was deze instelling als protestants „college" opgezet, maar enkele tientallen jaren geleden verwierf ze de universitaire status, waarmee ook het positief protestantse karakter ver- Seculariserend Het is niet goed te verklaren, hoe en kele Nederlandse publikaties van de laat ste jaren deze universiteit als bolwerk van het christendom in het Nabije Oosten kunnen noemen Alle predikanten die ik erover sprak waren het eens, dat deze universiteit in hoofdzaak seculariserend Enkele hoogleraren arbeiden er met protestantse studenten samen in het chris telijk studentencentrum, dat met Ameri kaanse hulp is opgezet. Met zijn helaas zwakke krachten doet dit centrum voor treffelijk werk onder de duizenden stu denten, van wie zo velen zich in een toe stand van geestelijke onzekerheid bevin den. Nog wil ik vermelden het werk van de Morgenlandzending: de Nederlandse af deling van de Franse „Action Chrétien en Orient",. In Aleppo had ik reeds het genoegen kennis te maken met de wer kers in het Zendingshuis, dat de Action centrum van christelijke activiteiten In het centrum van Beiroet be vindt zich de nationale Evange lische kerk (links op de foto). Pre dikant is hier Farid Audeh, voor zitter van de Evangelische Hoge Raad. Midden op de foto het ge bouw, waarin naast andere evan gelische instellingen de Hoge Raad van de Evangelische Gemeen schap zfjn zetel heeft. aldaar heeft. Het is nu omgedoopt tot ,Kerk van Christus", omdat de zending als zodanig in Syrië is verboden. Verpleegsters In Libanon werken in Saghbien. een dorp, dat ligt tegen de oostelijke helling het gebergte, enkele Nederlandse ver pleegsters, die in dienst van de „Action" aan. Het zijn de zusters Hartmann en roeneveld. Saghbine is een dorp met 2500 inwoners, len nominaal christen. Hier ziet men duidelijk gedemonstreerd hoe de christe lijke groep in Libanon slinkt, want vroe ger telde het dorp 5000 inwoners; de helft de loop der jaren naar Amerika ver trokken. In dit verband is het nog interessant op merken, dat Libanon, in het kader van de geplande emigratie van twee miljoen Egyptenaren naar andere Arabische lan den, heeft geprobeerd een aantal Egyp tische christenen aan te trekken. De activiteit in zulke dorpen is vaak in ver houding tot hun aantal verblijdend groot. Druk bezoek Zo heeft evangelist Soeleman Azar in Sagnbine een school georganiseerd, die door niet minder dan honderd kinderen wordt bezocht, van wie slechts negentien protestant zijn. Een schoolgebouw is er niet, de leerlingen zitten in de kerk banken en schrijven op hun knieën. Toch blijven ze de protestantse school trouw, hoewel op het dorp ook een gemeentelijke school is, die geheel gratis onderwijs geeft, Ook het Zondagsschoolwerk bloeit deze streek. In een klein dorp in Bekaavlakte, waar een kinderloze pro testantse familie woont, komen veertig kinderen. De Bijbelverspreiding, uitgaande het Bijbelgenootschap, neemt ook in banon een belangrijke plaats in. De heer F. E. Accau, die de leider is van werk, vertelde mij enthousiast van moderne methoden, die hij aanwendt de Bijbel onder de aandacht van bevolkingsgroepen te brengen. Elke v< van propaganda is hier toegestaan daar wordt dankbaar gebruik van maakt. Voorg anger Zoals gezegd, Libanon kent vele evan gelische instellingen. Er zou nog te schrijven zijn over de Bijbelscholen, waar vele evangelisten worden opge leid, over dc theologische hogeschool voor het Midden-Oosten, over de jeugd organisaties en haar werk. Maar ik wil iets weergeven van het gesprek, dat ik had met de man die mij werd beschreven als een van de meest succesvolle zende lingen onder de moslims in dit gebied: pastor E. C. Eicher, voorganger van een Zwitsers-Evangelische Zendingsgemeente in Beiroet. Zijn gemeente heeft een Frans sprekende en Arabisch sprekende sectie. „Ongeveer 18 jaar verbreid ik nu het Evangelie in de landen van het Nabije Oosten", aldus de heer Eicher. „Ik ben nu permanent voorganger van een ge meente in Beiroet, maar vroeger bereisde ik als evangelist de meest afgelegen stre ken, colporteerde en deed allerlei pio nierswerk. Het was moeilijk en vaak ge vaarlijk werk. Vooral voor een buiten lander is het niet gemakkelijk het ver-| trouwen te winnen. Toch heeft onze kerk| Fia de kinderen „Wij proberen de ouderen te berei ken via de kinderen, die we op dagsschool en andere clubjes hebben", zei de heer Eicher. „Op een woensdag avondclub komen naast tien christen kinderen 35 jongens en meisjes uit Is lamitisch milieu. Ondanks de godsdienst vrijheid, die hier overgangen van de naar de andere godsdienst makkelijker maakt dan in enig ander Arabisch land, hebben de Moslims, die ik zo nu en dan in de kerk zie, grote vrees om door be kenden bij de kerkgang betrapt te wor den. Maar door het uitreiken van tracta- ten worden velen bereikt. Er is ook in dit opzicht hier alle vrijheid, wat van Sy- aiet gezegd kan' worden: het uit delen van tractaten is daar verboden. Bijbelcolportage is officieel echter nog toegestaan. Maar overal is het bijzon der moeilijk in de gesloten groep, die de Moslims vormen, door te dringen. Zij ïaar ons overkomen, zijn enkelingen. Een Deense medische missie, die kort geleden de balans van 40 jaar arbeid in Syrië opmaakte, kon wijzen op één ge zin en twee enkelingen, die door haar toedoen christen werden: het gezin keer- echter weer tot de Islam terug". Sociale positie Hoe is de sociale positie van de ver schillende religieuze groepen? Zij die overkomen naar het Christendom beho ren meestal tot de armsten; de leden van de christelijke kerken zijn over 't lgemeen als middenstanders te classi ficeren. Er is een opmerkelijk verschil tussen het Frans- en het Arabisch spre- kènde deel: de eersten zijn rijk. de laat- sten bepaald arm. De rijken helpen hun arme broeders echter uitstekend. De kerken, aldus de heer Eicher, heb ben grotendeels helaas de geest verlaten; het „social gospel" wordt geleerd en de vrijzinnigheid dringt op. Ook in de theo logische school voor het Midden-Oosten heeft het modernisme veel invloed; zijn weinig studenten, die werkelijk ping voor het ambt voelen. Daarom heb ben reeds in 1952 een aantal individuele leden van Presbyteriaanse-, Baptisten-, Christian and Missionary Alliance-groe- pen, van de Kerk der Nazarenen. de Broeders en de Vrije Evangelische Ker ken zich aaneengesloten in de Bijbel- raad voor het Midden-Oosten. Twee Bijbelscholen De genoemde groepen van fundamen talisten betrekken hun voorgangers uit enkele Bijbelscholen, waarvan er zich twee in Beiroet bevinden. De Bijbel- raad wordt gesteund door de Interna tionale Raad van Christelijke Kerken en omvat kerken, groepen en individuele zendelingen in Griekenland, Turkije, Syrië, Libanon, Jordanië, Irak en Egyp te. Zy allen aanvaarden de gehele Bijbel als Gods Woord. Helaas splitsen de laat ste jaren de tegenstellingen zich toe. Welke houding neemt men in de groep van de heer Eicher aan ten opzichte van de politieke vraagstukken, die dit deel van de wereld beroeren? „In kringen is men over 't algemeen niet bijster geïnteresseerd in de politiek. Maar u denkt natuurlijk aan het pro bleem Israël. Het is treurig, dat menige Arabische predikant, gedreven door af keer van de Israëlische staat, ertoe ge komen in het Oude Testament te werpen. In onze kring heerst het geloof, dat God een plan met Israël heeft". Hebben ook de Arabische landen de fundamentalistische gemeenten deze overtuiging? Zeker, ook zij geloven a het profetisch woord dat over Israël gesproken en dat met name in het Oude Testament zo helder klinkt". Het bleek mij steeds weer dat wij hiermede eer probleem aanroerden dat in alle protes tantse kerken van het Midden-Oosten sterk leeft. In sommige gemeenten, die nog onder Europese invloed staan, leefde het vraagstuk niet, en de in de Euro pese theologie heersende opvatting ovei het „geestelijke Israël" werd er nog aangehangen. Dit ls de ingang van het moderne kerkgebouw van de Egllse Rcfor- mée te Beiroet. Wijziging A.W.W.-wet voorgesteld (Van onze pari emenrtsredacti e) Wanneer hei mogelijk is de Algemene Weduwen- en Wezenwet op 1 januari 1960 in werking te doen treden, zuilen in deze wet enkele wijzigingen moeten worden aangebracht Een wetsontwerp hiertoe is thans door de staatssecretaris van sociale zalken en de minister van financiën bij de Tweede Kamer inge diend. In de huidige versie van de A.W.W.-wet komen bepalingen voor die tot gevolg zouden hebben, dat wanneer de wet op 1 oktober in werking treedt, weduwen, die de leeftijd van 60 jaar zullen bereiken na 1 oktober 1959. maar vóór 2 januari I960, geen reahit op pen sioen hebben. Dit zou in strijd zijn met de gewekte verwachting en daarom stelt de regering nu een nieuwe bepaling voor, die eventuele misverstanden bij voorbaat uitsluit. Nieuwe wisselkoersen te Djakarta De nieuwe wisselkoersen te Djakarta zijn: pond sterling 126,45 roepiah, Austra lisch pond 101,16 rp„ Belgische frank 90.08 rp., zware Franse franc 9,18 rp., Duitse mark 10,76, Ned. gulden 11,91 rp. (of 8.4 cent per roepiah), Zweedse kroon 8,70 rp„ Zwitserse frank 10.44 rp., Ned. Westindi- sche gulden 24 rp. Minister Marijnen handhaaft zijn verklaring Nederland zal geen officieel commen- lar verstrekken over de Belgische uit latingen, dat wel overleg met Den Haag zijn gepleegd inzake de vaststelling invoercontingenteringen van groen en fruit voor de E.E.G. :t ministerie van landbouw en vis serij heeft desgevraagd médegedeeld, dat minister Marijnen zijn verklaring aan de Tweede Kamer handhaaft. Op schrifte lijke vragen had de minister geantwoord, dat België, door zonder overleg de in- nercontingenten vast te stellen, de geest an het Beneluxverdrag had geschonden. De Nederlandse regering heeft geen be hoefte aan nader commentaar, daar de uitwerking van de resultaten van de op de Hoge Veluwe gehouden Beneluxcon- ferentie afgewacht worden. Overigens zal op 12 oktober een vervolgconferentie wor den gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 5