William Wilberforca vocht zijn leven lang legen de slavernij ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1959 Geen onbestemde grootheid Soms spreken we over de kerk, zoals we spreken over „Den Haag alsof het een grootheid is, die op zich zelf staat. Met „Den Haag" bedoelen we niet de •bureaucratische rompslomp i?ot»on" En met (]e Mjcerjt" stad, maar die hele van vergunningen en wetten". bedoelen we dan die onbestemde grootheid, d'ie zich bemoeit spraken doet ting, over zondagsrust alle mogelijke aangelegenheden, die uit- atoombommen, en volkshuisves- Hal niet. „DE INCARNATIE VAN DE LIEFDE" In beide gevallen plaatsen we onszelf dan naast of tegenover deze denkbeeldige grootheid. Want „Den Haag is geen ontmenselijkte dictator, maar de som van alle door ons persoonlijk uitgebrachte stemmen. EJ}. 9.9. Kerk is geen geestelijke „Unilever" of reeds vaak gezegd, maar het is 'wfj Cen£ dC nadruk op te le8gen: de Etv zi1i" "l*nsen die altiid maar spreken over „de fterk Zij zeggen de kerk moet weer spreken. De kerk moet weer een centrale plaats in de maat schappij gaan innemen. Maar zij laten het spreken over aan een synode, of aan de kerkeraad, aan kan- selboodschappen_ en herderlijke brieven. „Shell", kerk dat zijn Eindelijk was het dan gelukt. Op 23 februari 1807 werd na een tweede moet de>ze lezing de wet die de slavernij zou afschaffen, aangenomen met een overwel- ken on^ei digende meerderheid van 283 tegen 16 stemmen. Honderden stroomden Samen laj samen voor de huisdeur van de man die vrijwel het grootste deel van zijn ya°d dd"dg:e: leven besteed had aan de strijd tegen deze vloek van de achttiende eeuw: se Nieu- William Wilberforce. De man, om wie het ging, lag half geknield achter zijn schrijfbureau. Zijn vlugge pen gleed over het zware papier, waarop hij nog deüijk^tor'bekering! veel met elkaar, „Opkomst en gTocl de godsdienst" en het Orlek- Testament. een paar aantekeningen wilde vastleggen. Toen keek hij op, recht i van Henry Thornton en terwijl een van zijn beroemde fijne glir zijn mondhoeken speelde, zei hij: ,,En Henry, wat zullen we nu afschaffen?" De laatste bazuin van God Maar de kerk kan niet los gemaakt worden van haar leden. De kerk is de som van mensen, die ieder voor zich „Ja" gezegd hebben op de oproep van de Heiland. Daarom is ons streven om de kerk groot te maken eigenlijk zelfzucht en waanzin. Dan streven we er naar om onszelf groot te maken. In het verleden hebben steden tegen elkaar opgeboden om de groot ste kathedraal te bezitten, of de hoogste kerktoren.' Maar het goud op de torentrans moest vaak het ge brek aan „goud" op de kerkbanken goed maken, In het heden zijn we'niet meer in staat om kostba re kathedralen te bouwen De groten der wereld pra- imet rijkdommen maar praten ronde tafels. En we menen dat de kerk" zijn"si moet laten horen in de internationale spraaf val van grotere en kleinere politici. Op zichzelf is ditniet onjuist, als we maar niet vér- ge ten dat de kerk zelf niets te zeggen heeft, maar de laatste bazuin is van God. En God gebruikt Éeen ontmenselijkte kerk, maar zijn profeten, zijn lia's, zijn Johannes de Dopers, zijn Paulussen en B Petrussen. te Dienend in de wereld ook De kerk is niet in de wereld geplaatst om een eigën grootheid te worden naast de staat, of naast het bedrijfsleven, of naast de vakverenigingen. De kerk is geen „bioscoopbond zonder het-witte doek." die van zich moet doen spreken als haar positie in ge vaar wordt gebracht. De kerk is het. Lichaam van Jezus Christus op aar de en daarom heeft zij op aarde geen kussen om haar hoofd op te leggen. Haar taak is niet om van I zich te doen spreken, maar om te spreken wat God heeft geopenbaard. Christus werd verzocht om.' zichzelf te voeden met aardse stenen, om koning te worden zonder kruis, om geëerd en toegejuicht te worden door de menigte. De kerk wordt nog dagelijks in de woestijn van deze wereld verzocht. Christus wist dat Hij geroepen was om anderen te voeden, om te dienen in plaats van te heersen, om te sterven in plaats van door en gelen gedragen te worden. Zijn handen legden zich op] het voorhoofd van een zieke, zijn voeten brach- i ten hem naar de kleinste gehuchten; zijn tong sprik de' woorden'van God. zijn ogen gleden over de nood Zo hebben de leden van de kerk het recht niet hun kerk groot te maken, maar zij moeten de opdracht het Opperste G<>rprht*hof de Amerikaai van Christus vervullen, opdat zij, samen kerk zijn- geïntegreerd. Op de trappen van het gerechtshof de, dienend in de wereld staan. wachten zij op hun rechten. •LIT, Het was deze week precies tweehonderd jaar geleden dat deze man werd geboren. Hij was geen opvallende figuur tn, de wandelgangen van het Engelse, Lager Huis. Iémand schreef eens van hem: Wilberforce is een klein ventje; hij is lelijk als de nacht, miar alx je hem in de ogen kijkt en naar hem luistert, als hij gaat spreken, vergeet je 'dat allemaal." En een bio graaf uit zijn tijd schreef eens: „Toen ik hem zag dacht ik eerst aan een garnaal op tafel, maar toen 'ik naar hem ging luisteren groeide en groeide hij, tot de gar naal een walvis werd." Hij stond bekend als de verdediger van de ar me man." Altijd stonden er mensen bij hem op de stoep, die op de een vragen. gf andere r hulp kwa Telkens moest hij huizen om rust te vin den, maar de mensen bleven hem achtervol gen, zodat zijn vriend Henry Northon eens iwn hem zei: „Wilberforce disten, is een man, die als hij de in Noorwegen of Siber n"ri7a woonde nog door de r mensen achtervolgd zou worden." de ogen sprekken lieten hem niet los. Op aanraden van Milner bracht hij in es om december 1785 na zijn terugkeer gaan in Londen een bezoek aan ds John Newton. Diezelfde avond schreef hij nog in zijn dagboek: ,,Ik voelde me beroerd bracht imzijn een bezoek aan Newton en was in nerlijk heel erg bewogen: hij heeft me echt geholpen." REVEIL Voortaan zou Wilberforce beho ren tot de groep van Evangeli sche Chnstenen, die zich niet aan sloten bij de afgescheiden me'.ho- maar in Engeland dezo'.f- ats innamen als de man- n het reveil in ons land. Drie jaar later werd Wilberf >r- ce gevraagd om in het parlement te pleiten voor de afschaffing van de slavenhandel. Hij had eerder over deze materie nagedacht en als 14-jarige jongen een brief ge schreven aan een krant in zijn pro- hij de- Het kan eigenaardig gaan een mensenleven. Wilberforce was vincie Yorkshir.. waarschijnlijk nooit de „afschaf- ze handel sterk veroordeelde. M v,,Yan ?e slaVe,ri}1J 8eword®B« Hij had er echter nooit over na- als hij niet zeer plotseling op 26- gedacht om zelf te proberen via etgevende raad te proberen ige leeftijd tot geloof was gzko- Zijn ouders hadden hun ui- de slavenhandel te veroordeL... Hij besprak het voorstel met zelfs met zijn beste best gedaan komen. Wegens zijn zondheid had een o moeder ter ore kwam, dat zwager hem tot het methodisme wilde bekeren, werd hij gauw wee, thuis gehaald en werd zijn op voeding toevertrouwd aan een anglicaanse predikant van vie dergelijke „bekenngsactivileiitn" niet te duchten waren. hem u toen zijn gen premier zij allen ienden, vriend William Pitt, die in die da- Engeland was en i mening, dat ak moest wij- Toch moest hij zelf de beslis sing nemen. Hij wist dat het een ongelijke en zware strijd zou worden. Velen meenden dat de hele Engelse economie zou instorten als de slavenhandel zou worden afgesneden, er waren immers immense zaken- belangen mee gemoeid. Pas in de rust van een vakantie op een van des buitenverblijven van Pitt, kwa'm^ hij tot het besluit voortaan, zijn leven te wijden aan de strijd tegen dit menselijk onrecht. Onder de eikenboom. j, zouden wij tvaar hij zijn beslissing nam. .eigenaardige domi- staat nu een bank als gedenk- BEKERING Wilberforce volgde het gymna sium, studeerde in Cambridge en was nog maar twintig jaar oud, toen hij reeds gekozen werd in het Lagerhuis. Hij wilde meer weten en meer zien en maakte enkele reizen naar het vasteland. In 1784 vertrok hij weer naar Frankrijk in gezelschap van zijn moeder en dr. Isaac Milner. De- laatste was eigenlijk kerkdag te Mun- en tentoonstelling van moderne schilderijen over het onderwerp ,JP inks ter en": Uit 250 inzendingen werden drie schil derijen en een litho met een prijs geëerd. De litho en één schilde rij drukken wij hierbij af. De tentoonstelling gaf de in druk dat de meeste kunstenaars geen raad weten met dit moeilijke onderwerp. pinksteren in de fabriek" doet wat gewild aan- Hei schilderij leert wel dat we in ons dagelijks werk de vervul ling deelachtig moeten zfjn, maar verwaarloost de gedachte dal die vervulling er slechts is voor wie gemeenschap met de Geest zoekt. Er is weinig in de gelaatsuitdruk king van de mensen op de litho te zien van eeninnerlijke blijd schap, van verlossing. Hel geheel is ons te krampachtig. De andere schilders zochten het al te veel in symbolische vlakken, lijnen en kleuren, maar van geen enkel schilderij konden u* zeggèn: Dal is het. We verlieten de tentoon stelling dan ook enigszins teleur gesteld. MOTIE telijke, zeggen, nee". Hij had misschien bet. onze tijd gepast, want hij was ■eel meer wiskundige, dan predi kant en hij was een mens die van al het goede wist te genieteii. Wilberforce schreef later eens c]lle dat niets hem er aan herinner de dat deze man geestelijke was. Hij besteedde niet meer aandacht offïcièTe"'to*espraak' hóuden' dan 'en Lager Huis. Drie er, een half uur 'Z°T lang sPrak Wilberforce op die ge- ch... Toch denkwaardige 12de mei 1789 Hij diende een motie in die de slaven- Maar dit besluit betekende niet dat hij onmiddellijk aan het werk kon gaan. Een ziekte onderbrak al zijn werkzaamheden en pas twee jaar later kon hij zijn eerste geestelijke dingen feestjes te vinden FELLE DEBATTEN OVER INTEGRATIE OP RHODOS Wereldraad noch Int. Zendingsraad hebben een 1!z meerderheid Op hé..M.nd Rhodes h.„f, h., C.n.r.1. Comité v.n d. W.r.ld- ^„T^d^.cSfvdèïïn vS IZ df= AsTem'See va„ raad van Kerken in de afgelopen weken Haar jaarlijkse vergadering westerse kerken in orthodoxe Wereldraad, die waarschijnlijk in V1 aPrl' f791 werd er gehouden. Deze bijeenkomst trok in het bijzonder de belangstel- landen. De algemene secretaris New Delhi zal worden gehouden uY ling. omd., d», gesproken w.rd over de voorg.steld. j£gS. &ÏÏSL2NZL 'jSftSLé. He, handel veroordeelde. De motie werd met algemene stemmen aan genomen ^en de handel ging ge- Er volgde een strijd van 28 - jaar. De ene teleurstelling volgde mogelijk maatregelen op de andere. Het parlement wil- *n' de wel de slavenhandel veroorde len, maar als er een motie kwam. die de slavenhandel wettelijk wil de verbieden, dan weigerden velen worden hun steun geven. i de Internationale Zendings- in plaats j raad, bisschop Lesslie Newbigir,. eiland zijn de tegenstellingen" ma- van de Wereldraad van Kerken en de Internationale Zendingsraad, antwoordde dat de meeste leden sen de christenen en leden van an- In een speciaal communiqué van de persdienst vap de Wereldraad van de Internationale Zendings- dere godsdiensten zo zeer gespan- j. i „1>Qr.„(Jij- Hit raad evenals de Orthodoxe kerk nen dat de Wereldraad het niet wordt gesproken over de „overweldigende steun die e«n dit iiSiachtoffers zijn in plaats van Wljs vond om daar bijeen te ko_ plan is toegezegd. aanvallers". men. Hij doelde er op dat dit zen- Deze opmerking is wel heel meerderheid ban 22 van de 38 dingswerk meestal verricht wordt De nieuwe grondslag van de merkwaardig in het licht van aangesloten zendingsraden zich door fundamentalistische en dog- Verenigde Raad zal dan aan- de feiten. Het is waar dat voor de integratie uitgesproken, matisch-orthodoxe zendingsge- genomen moeten worden met sl-chts twee van de kerken, Dne nationale raden hebben zich 2* Cen twe,,derde meerderheid die bij de Wereldraad zijn tegen verklaard namelijk Noor- volgend jaar leek gen. Wilberforce was van politiek veranderd en ln plaats van een ontwérpwel te maken waarin de slavenhandel geheel en al en on middellijk verboden werd, had hij ontwerp ingediend dat land om de publieke mening te overtuigen van het onrecht dat de negers werd aangedaan. Wilber force zette zijn pogingen voort, zodat zelfs in de Handelingen op eep gegeven, ogenblik staat te le zen: „De heer Wilberforce diénde op 1 maart zijn jaarlijks wétsont- werp ir> dat de afschaffing van de slavenhandel beoogt." Pas op 23 februari 1807 werd het wetsontwerp aangenomen en op 25 maart van dat jaar werd zijn motie dan ook werkelijk tot wet verheven. De wet schreef: „Dit Huis. dat er van overtuigd Is dat de Afrikaanse slavenhandel in strijd is met de rechtsbeginse len der menselijkheid en met een gezonde politiek zal zo spoedig die zullen leiden tot de afschaffing van genoemde handel." Maar nog was hij niet waar hij wezen wilde. Wel had het Huis nu uitgesproken maatregelen te ne men. maar deze wet kon ook een slag in de lucht zijn. Andere landen moesten het vóór-, debat beeld volgen. En al was de sla- enhandel nu verboden, de sla- ij zelfmoest verboden wor- ning van de Oost-Indië Compag- Christophe, de negerkoning, het nie moest worden vernieuwd aat onderwijs opbouwden. Ja, hij was er paragrafen in werden opgeno- betrokken in zo oneindig veel hu- men die het zendingswerk kan- manitaire en christelijke zaken, sen gaf. dat wij ze onmogelijk allemaal Hij was een ^an de stichteis- kunnen opsommen. Is het een van het Britse Bijbel Genoot-' wonder dat de mensen tegen hem schap; hij zorgde er voor dat er opzagen en van hem zeiden, dat Ondanks zijn zwakke gezondheid zette hij zijn strijd voort. In 1812 moest hij zijn Yorkshire-zetel we gens ziekte ter beschikking stel len en werd hij door een veel kleiner district, Bramber in Sus- de angesloten. de integratie heb ben afgewezen. Het zijn Franse Hervormde Kerk en de Anglicaanse Kerk van Ier land. Machtspositie wegen, België en Brazilië. Zendingsraad zijn zich niet houden aan d schreven wet om geen New Delhi De Raad van de Belgische Con go heeft zich inmiddels uit de Wereldraad teruggetrokken, om dat de oppositie tegen de Wereld raad in zijn gelederen te sterk was. In deze raden zijn éen vrij Daar staat echter tegenover groot aantal zogenaamde - geloof s- dat slechts 44 kerken zich tot nu zendingen vertegenwoordigd, die toe voor de integratie hebben uit- geen enkele behoefte hebben aan gesproken. Uit een aantal van het lidmaatschap van de Wereldr 173 leden is dit toch zeker niet raad. Zij zijn meest vanuit Ame- bijzonder groot. Verreweg derika afkomstig, waar zij verte meerderheid van de aangesloten genwoordigd zijn in een aparte or- kerken heeft dus in het geheel ganisatie. de National Association niets van zich laten horen. Men of Evangelicals. weet niet of zij voor de integra- Maar ook de internationale tie zijn of tegen, waarschijnlijk zendingsraad kan dus nog niet OPE.XÜARIlN'fc is dat het hun niets kan schelen, absoluut rekenen op de tweederde Deze kerken laten de belangrij- meerderheid die nodig zal zijn ke beslissingen dus eenvoudig om de integratie definitief te ma- over aan het Centrale Comité, ken. dat op deze manier een machts positie verkrijgt, die zeker niet overeenkomstig zijn taak is. Vooral de Oosters Ortho doxe Kerken hebben zich tegen Meerderheid de komende integratie verzet. Enkele van deze kerken heb- Ook een groot aantal leden ben zjch slechts aarzelend bij Tom (.iiofp^vorxivi. van de Internationale Zendings de Wereldraad aangesloten en raad heeft tot nu toe niets van zjjn met de voorgestelde inte gratie helemaal niet gelukkig. vatieve her< Hoger Huis, die als commissaris- in zoveel maatschappijen zlt- angesloten en door zowel de Wereldraad als öe Zendingsraad. Als het voor stel tot integratie zal worden aangenomen in de eerste zit- tlng hadden, stemden de wet weg. ting zullen de volgende zittin- Ondertussen voerden de vrien- gen gezamenlijk worden ge- den Thomas Clarkson en Granvil- Het uiteindelijke besluit zal in houden. Ie Sharp een campagne m het zag in een geleidelijke afschaffing sex, gekozen. In 1825 van de handel. Inderdaad slaagde zich geheel uit het parlementaire hij er ln het Lager Huis van zijn leven terugtrekken In dat jaar gelijk te overtuigen, maar de hield hij zijn laatste redevoering Veriet Dr. Joachim Beckmann geeft in het Duitse blad „Kirche in der Zeit" zijn definitie van Gods Woord: Dc Heilige Schrift is de kcrymatische neerslag van menselijke geloofsgetuigenissen betreffende de openbaring van God; Hjj is het gepredikte woord in documentenDogmatisch gesproken is de Hei lige Schrift ook indirect cen openharing Gods. KITSCH IN DE KERK SUCCES In juli 1833 mocht hij nog een zitting, zij het op de bezoekers tribune in het Lager Huis bij wonen Er werd een wetsont werp, behandeld dat de afschaf fing van de slavernij beoogde. Het werd in tweede lezing aan genomen. Op 29 juli Dr. J. van den Berg in „Het Gereformeerd jaar stierf hij. Een maand na Er kar zich „Kunst of Kitsch": elük in hel kerkelijk 1. lordoi zich laten horen. Wel heeft i 11 ranlang 'n Genève het Óecume- Ho InHpn ppn kalf nisch 'orthodox) Patriarchaat van ue JOaen een »V.UII KonstantInopei heeft vertegen woordigd, heeft de Wereldraad Raalte in „De Reformatie": (vrij- De Friezen een koe Ds J. va gemaakt). Er is duidelijk groepsvorming waar tc nemer ten we het maar precies zeggen zoals het is. groepsvorming vindt haar aanleiding echter nie zeer in het kerkelijke, als wel in hetgeen op gebeurt; in de politiek, in de school Eerder krijgt de paus een schoon moeder dan dat Friesland verronmsl! Deze stoute stelling willen we van daag bewijzen: met de stukken op la fel. Vraag een christen wie ons aller moeder is, en hjj zhI antwoorden- dat is het hemelse Jeruzalem (Gal 4 26). Stel dezelfde vraag aan een roomse en hij zal het hebben over de kerk en de maagd Maria. Vraag dan een Fries en hij zal triomfante lijk wyzen ophet beeld van de stamhnekkoe bij het station Leeu warden: us aller mem! Zolang dat *n is, hebben we nog geen verrnomsinp te duchten Maar of het zoveel beter is? De Joden hadden nog maar cen kalf en dat was al erg genoeg. ken de vakver lijke kn ■volgen De andr erkelijkr niginger heeft dinger groep wil daarvt iets lieschou- Deze kerken aarzelen vooral, omdat bij de Internationale Zen dingsraad leden zijn aangesloten, die zelf geen kerk zijn. zodat het getuigenis van de nieuwe zen- dingsafdeling van de Wereldraad getuigenis zou geven dat niet SLORDIGE KERK Ds. D. J. Couvee in de „Zeeuwse Kerkbode' iver tuchtkwesties Welk lid ener classicale vergadering krijgt, juisi als het over personen gaat, ooit alle stukken tevoren zich? Builen enkele „ingewijden" weel hij alleen van kerken uitgaat. Naar het orthodoxe inzicht bestaat er geen getuigenis, dat niet door de kerk zelf wordt gedragen. De Orthodoxe Kerk kent dan ook geen zendingsgenootschappen. Slachtoffer! De theoloog prof. Basil Joan nides verzette zich tegen de in tegratie, omdat hij bang was dat de Wereldraad tót een „mam- De Kerk Roept moet" organisatie zal uitgroeien. doende 'elke zaak >rde koi Het ichtig i de kerkbode kondigt zelden iets gaan! Bij alle slordigheid is hel finanri het beste voorbereid. Maar gaat het over mensenlevens, dan springen we er zen van de kitsch bedenkelijk dicht nader overschrijdt. Ik denk hier in de eerste p innerlijke noodzaak maar alleen of in hoof het verlangen o-m het eens „anders dan a doen, uit een zekere modezucht die niets zo als achter te moeten blijven, uit een hra ming die nergens zo bang voor is als om niet te worden aangezien. SLORDIGE ARCHIEVEN De heer W. C. F. Scheps hield in zijn blad „Kerknieuws" enkele luchtige vakantie-mijme ringen over kerkarchieven: Dubbel erg vinden wy het als cen predikant ar chivaris is Wi'e sómmige kerkelijke archieven ziet eiging oni er hoven te schrijven: zijn dood ondertekende de En gelse koning de wet. De trage die van zijn leven is, dat hij nimmer de bekroning van zijn werk heeft mogen zien. Wilberforce was een man, cue streed voor alles wat verd~u>.t werd Hij was geen fanatiekeling die zich alleen maar in het on derwerp van de slavernij had vastgebeten. Hij was een van de stichters van een Afrikaans Ins'i- tuut; hij werkte voor de emanci patie van de slaven; hij was cen van de stichters van Engeland? oudste zendingsgenootschap: h:j zorgde er voor toen de Vergun- Ml bij de massajeugd Jail's eerste optreden TAN zei ik was erger dan wie ook van zijn voorgan- J gers. We ontdekten dat reeds bij de allereerste kennis- making. We stonden toen toevallig allemaal bij elkaar voor het wijkgebouto, als een comité van opwachting bij een koninklijk bezoek. Joke, onze blonde jeugdleidster stond er en Floris, de lollige, die ook de jeugd leidt. De maat- q schappelijk werkster was aanwezig en haar mannelijke collega eveneens. De concierge hing schilderachtig tegen de open deur van het wijkgebouw, en met de geroutineerde jeugdleider van formaat flankeerde ik sierlijk deze totale ■S show van toegewijd personeel. Niet dat we dat vaak doen, maar het was die dag grandioos <i heet en we stonden allemaal te hopen dat er geen kind, bezoe- v ker, geen spreeicuurgeval of wat ook zou komen opdagen, zodat we er lekker tussenuit zouden kunnen knijpen. Ja, daar stonden we dan. En toen kwam er g g n zogenaamd eendje de straat in rijden: U weet wel. zo'n klein autootje, waar. ik nu maar niet de lof van zal zingen, want de •p firma pleegt naar ik meen geen bijdrage aan ons werk te leveren en dus vertik ik het om er gratis reclame voor te maken. Maar X het was in elk geval 'n eendje.. g t-, zei Ï9^f>e Fluor, „daar koinl de kerkvisitatie aan!" p Dat was een uitgesproken flauwe opmerking, waarom we toch in de lach schoten, want we hebben eens een kerkvisitator mee- A gemaakt die nauwelijks in een tientons vrachtwagen kon, en A we stelden ons voor hoe iemand van zulk een omvang een 5" p eendje van zich af zou stropen. We stonden dus zo wat in het S weg te giehelen en toen gaf het eendje een levensmoede zucht en stopte pal voor onze neus en voor onze deur. En een ó- piepkleine meneer binnen in het eendje zwaaide het portiekje met n uitschietend stemgeluidje: „Het wijkge- t wisten toen nog niet dat z> Uit de VOLKSWIJK t zeggen. Onze God is ook SLORDIGE GEBEDEN Ds. L. G. Chr. Grabandt in het Evangelisch- Luthers Weekblad over het gebed voor de confe- rentië van Genève: We hebben gebedenmaar ons hart was er niet by. Dat is niet anders dan blasphemie. Daarom heb ben deze gebeden geen uitwerking. Helemaal niet bidden of bidden op deze manier is in wezen gelyk. OVERGESLAGEN THEOLOGEN Henk de Jong schrijft over standbeelden en 1 straatnamen van dommees in het „Gereformeerd Zendingscentrum in Baarn uitge- Weekblad": geven en daarom is >Tet des te Maar wanneer je nu ziet, dal door de stads- en dorpsuitbreiding honderden nieuwe straatnamen op duiken in Nederland, waarby allerlei personaadjes uit de Griekse mythologie, de sportwereld, de lucht vaart, de techniek enz. een beurt krygen, dan vraag je, waarom de theologen worden overgeslagen. Gebedskringen „Maak van een gebedskring geen theevisite", schrijft de ge reformeerde predikant van Twij- zel. ds. A. M. Lindeboom in een klein boekje getiteld „Ga je mee naar de gebedskring?" (Uitg. De Graafschap, Aalten). Het is een eenvoudig werkje dat waarschijnlijk velen juist de noodzakelijke stimulans biedt om ook werkelijk tot gezamenlijk ge bed te komen. Het beantwoord; tegenwerpingen van mensen, dié zeggen dat ze toch thuis bidden of dat de dominee toch bidt, or een fijne, bijbelse maar heel dui delijke manier. We hebben het met grote instemming gelezen. Het boekje is in opdracht het Jan was We wisten enkel dat we dit een vrij vlegelachtig optreden vonden, want we zijn gewoon om iedereen netjes I te prevelen van „pardon kunt U "TEN paar van ons zeiden wat kortaf „Ja!", een paar J-' anderen giegelden iets te hard en Floor probeerde te snateren op de achtergrond met een kwak-kwak. dat zo nu en dan door een uit de toon vallend kwekje werd afgewisseld. Allemaal bar flauw, dat geef ik direct toe, maar ergens ook een kwestie van reactie op een onjuiste actie. s*aPte onder onze critische ogen zijn wagentje zwier in te leggen ook. „Kapi- 21 Floor tenminste peinzend, 'J". "T"', ue «oeuheid haars harten eerst zo'n ,,fiÜerj P had willen snellen, verschrikt een stapje achter- i uit deed. diep getroffen door zoveel imponerende zelfverzekerd- 1 hem. We werden trouwens allemaal dermate door dit onver- 1 wachte nummertje gebiologeerd dat we niet eens vroegen wie j hjj i of i hij wenste. ITET deerde hem niet dat we daar zo zakkerig als toeschouwers 1 *stu" te ,staren- "De Wijkpredikant!" - zei hij gebiedend, alsof hij een pils bestelde in zijn stamcafétje. De toon waarop hij dat zei prikkelde Joke tot het uiterste en ze haakte er meteen op in „Prettig kennis te maken", zei Joke, „Ik ben de jeugdleidster. Maar ik wist niet dat we zo opeens een nieuwe wijkpredikant gekregen hadden. De vorige was vanochtend echt nog wel bruikbaar. Maar dat komt zeker van de nieuwe kerorde of zoiets?" Ze keek hem blank en stralend aan. Als ze zo kijkt is ze zo gevaarlijk als een nest ratelslangen, en tegelijk zo liefelijk i als een kolibri. De meneer ontdekte het la-'-*- eerste beslist niet Het was van zyn kant z i het eerste gezicht maar dan eei ^,^dke op a^s naar het vrouwtje i paar keer met zijn ogen. Hij herstelde het eerst wat hij sindsdien Ik ben geen wijkpre sjikte de opmerkelijk, dat het l duidelijk de nadruk legt op het feit dat niet alleen de zending gebed nodig heeft. Het is voor gereformeerden geschreven, maar we wensen het in handen van iedereen die wil leren bidden. liefde c Hij keek i knipperde verblind i Jg zich echter ijlings en zei" toen v ontelbare malen zou doen: „Nee, i Hij voelde snel aan dat niemand dat serieus'dacht bh».ie ae t i ^edoel: ,k zdék da wijkpredikant. Ik ben de ^f1^' HH legde daar nadruk op als een staatshoofd, dat zyn incognito opheft. u'j0°i0°hl zai J°ke.. „Zeg dat dan direct. De léér-vicaris bedoel je. Nou, dat tref je slecht, want de baas is er niet. Maar ■2 ,^n- er aHemaal w.el' Dat ,ref ie dan weer best. hè?" Maar t hy zag er niet naar uit dat hy dat ook vond! MIEBEL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19