CHRISTFUJK Leeruitspraken etc.: „Die moeten wèg" Bij werk van hereniging alleen de leiding van Gods Woord Een woord voor vandaag KanttekeningJ Basisverklaring over de godsdienst vrij heid YA, fowCasnÊrtz AjZCC YASHIC A Ontsnapt langs Krakatau Standpunt van Prof. C. Veenhof JN het vrijgemaakt-gerefor- meerde weekblad „Opbouw", dal momenteel waarschijnlijk het meest representatief is te achten voor dè standpunten van de vrijgemaakten, schrijft prof. C. Veenhof onder de titel „Dut moet wèg" een aan duidelijk heid niets te wensen overlatend artikel over de uitspraken van de gereformeerde synodes in en na de wereldoorlog. De Kampense hoogleraar be toogt in dit verband het vol gende: In verband met de huidige po gingen om tot kerkelijke eenheid te komen is het nodig steeds hel der voor ogen te houden wat ge durende de veertiger jaren in de Gereformeerde Kerken geschiedde. Neen, dat doen we niet om oude koeien uit de sloot te halen. Het gaat er daarbij alléén om precies te weten waar we thans aan toe 2ijn. Want de hoofdzaak van wat ron dom 1944 geschiedde is nog ten volle actueel. Het heeft nog vol ledig rechtskracht. Bij het zoeken naar kerkelijke eenheid hebben we daarom vóór alles daarmee te maken en moeten we daaromtrent een beslissing ne- De hoofdzaak van wat in de veertiger jaren geschiedde kan als volgt worden samengevat: In 1942 vaardigde de synode van Snuek-Utrecht de bekende leeruit spraken uit over het verbond. De ze leeruitspraken werden in 1946 ongetwijfeld vervangen door ande re. namelijk door de z.g. Vervan gingsformule. Maar de synode, welke dat deed, verklaarde uit drukkelijk dat daarbij de ..zake lijke inhoud" van de uitspraken van 1942 onveranderd werd ge handhaafd. In 1943 wees haar Opvolgster al le bezwaarschriften af. welke uit de kerken tegen deze leeruitspra ken bij haar waren ingebracht. Aan het eind van datzelfde jaar dienden de bezwaarden hun Ver- klar'^e van Gevoelen bij de syno de in. Op deze Verklaring reageerde de synode niet. Maar wel sprak zij uit. dat in de kerken ..niets mag worden geleerd dat met de be trokken leeruitspraken niet ten volle in overeenstemming is". In het voorjaar van 1944 kreeg de synode, behalve een reeks ver zoeken. waarin haar gesmeekt werd niet tot het uiterste door te gaan, niet minder dan zeven be middelingsvoorstellen te behande len* In alle werd gepoogd enige ..ruimte" te geven aan de be zwaarden. Maar ook deze voor stellen wees de synode zonder meer af. In plaats van ruimte te geven zond ze ten slotte aan de kerken een brief, waarin ze de kerkeraden opwekte ernstig toe te zien" dat in de kerken niets geleerd werd ..dan wat met de leeruitspraken ten volle in overeenstemming" was. Ingrijpend Het sprak vanzelf, dat de be zwaarden toen voor een diep ingrij pende beslissing kwamen te staan. Ze moesten zich geheel en van harte naar de synodale voorschrif ten schikken en dus metterdaad niets leren dan wat ten volle met de vastgestelde leeruitspraken overeenstemde of: ze moesten eerlijk en oprecht, en ter plaatse waar dat behoorde namelijk op de kerkelijke vergaderingen zéggen, dat ze dat niet mochten en konden doen. Verklaarde de synode niet, dat ze. wanneer ze niet overeenkom stig de synodale leeruitspraken leerden, trouwbreuk pleegden? Ja. de bezwaarden moesten toen spreken. En dat hébben ze toen gedaan. Ze hebben na veel strijd, de één na de ander, verklaard, dat het hun om Gods wil niet mogelijk was alles te aanvaarden wat in de vervangingsformule was vast gelegd. En dat ze dat dus ook niet konden preken en leren. De drie formulieren aanvaard den ze van ganser harte. Voor wat hun visie op verbond cn doop betrof, bleven ze voorts wijzen naar hun Verklaring van Gevoe len. Maar als ..goddelijke waar heid" aanvaardde dat men de ge doopte kinderen moet beschouwen als kinderen die reeds wederge boren zijn: of als kinderen die wedergeboren zijn of zullen wor den dat, zo verklaarden ze. kunnen we niet. Want dat vraagt God niet van ons in zijn Woord 1) Het onbegrijpelijke En toen Is het onbegrijpelijke, verbijsterende geschied. Toen zijn predikanten, ouderlin gen. diakenen bij tien-, ja bij hon derdtallen geschorst en afgezet. De kerk van Bergschenhoek werd in haar geheel door de sy node zonder meer uit het verband gezet. De minderheid van de Kerke- raad van Kampen werd door de synode eerst geschorst en daar- En op deze volgden vele, vele anderen. En dat alles geschiedde, men lette daar goed op, uiteindelijk alléén, omdat zc een synodale leerultspraak niet als Goddelijke waarheid konden aanvaarden. Wat deze schorsingen zo bijzon der pijnlijk en. zakelijk gewaar deerd. zo onwaarachtig maakte was, dat ze voor het merendeel werden uitgesproken op grond van het verstoren der kerkelijke or de, scheuring der kerk en derge lijke. Predikanten en ouderlingen die nooit enige wanorde in de kerk hadden aangericht werden toen in de Naam des Heren als ordever stoorders. onruststokers of kerk- scheurders aan de kaak gesteld en uit hun ambt gezet. En toch hun enige zonde" was, dat zij die constructie over het voor wedergeboren houden van de kinderen der gemeente niet, zoals de synode dat eiste, als ..goddelijke waarheid" aanvaard- Niet om Schilder Want nog eens: daar ging het Men heeft wel gezegd en zegt het nog. dat het in de veertiger jaren ging om en tegen prof. Schilder. Om diens oppositie te gen de synoden, om diens scher pe polemiek enz. enz. Maar de officiële stukken zeggen iets anders. Wie de Acta der synoden ern stig neemt weet dan ook beter. Hij zal ontdekken, dat Prof. Dijk de waarheid sprak toen hij eens opmerkte:" het ging in het kerkelijk conflict in de veertiger jaren om „die zaken", namelijk de leeruitspraken en wat daarmee samenhing. ,,en niet om Prof. Schilder persoonlijk". Nog eens: ik noem dit alles niet om oude koeien uit de sloot te halen. Want wat ik noemde is niet ver leden maar' heden. Al de genoemde synodebesluiten, de leeruitspraken en de vonnissen welke in verband daarmee werden geveld, zijn immers door alle vol gende synoden, ook door de laatst gehoudene bij speciale besluiten steeds opnieuw bevestigd en zo door de kerken voor haar reke ning genomen. En daarom zijiy nog springlevend die hebben allen kerkelijke eenheid stre ven daarmee vóór alles te doen. En al wie het welzijn, het achtig goede voor kerken beoogt, moet nu voor alle dingen zeggen en blijven zeggen: Om Gods wil, doe dat alles wèg! Het heeft u reeds ontzaglijk veel ellende berokkend. En het berooft u de zegen des Heren. En daar om: Doe dat alles weg. Ook af gezien van een eventuele hereni- Men haat de broeders en staat de ware eenheid en dus de bloei van Christus* kerk in ons Vader land in de weg, als men dat niet vóór alles en met alle klem zegt. rangingsformule wordt :egd. deler e wederbarende ge reeds wederge- wedergeboren zijn Praeses synode Geref. kerken haar werk- dè generale synode non de gereformeerde kerken eerst twee mannen herdacht, die de laatste weken aan de gereformeerde. kerken ontvielen: ouderling A. D. van der Haar te De Bilt en ds. H. van der Veen te Donkerbroek. Ofschoon zij van deze synode geen lid waren, hebben zij op de vorige en de daarvoor gehouden synodes veel gedaan in het belang van de gereformeerde kerken. De praeses. ds. C. van der Woude te Leeuwarden, toonde dat aan in de woorden, die hij te hunner gedachtenis Aangaande het werk, de synode thans staat, merkte ds. Van der Woude op. dat de behandeling van voorstellen inza ke het mogelijk herstel van de geslagen breuk (tussen de gere formeerde en vrijgemaakte ker ken) buitengewone belangstelling zal genieten. Velen hopen op her stel van de breuk. Anderen zien met wantrouwen de behandeling tegemoet. De synode heeft zich echter bij haar overleg niet te laten leiden door mensen, maar door het Woord van God. De werkverdeling, in de voor de va cantie gehouden zitting gemaakt, had tot resultaat dat er reeds dertig rappor ten voorhanden waren. Aan het agen dum zijn echter talrijke stukken toege voegd. Van de binnengekomen brieven las ds. Van der Woude er enkele voor. O.a. een brief van ds. H. H. Grosheide te Rotterdam-Charlois, waarin deze mede deelde, dat hij de benoeming tot evan gelisatiepredikant in algemene dienst niet kon aanvaarden. Hij achtte zich niet bekwaam om deze laak op zich te nemen. De synode zal nu uitzien naar een andere predikant, die zij benoemen kan in de functie, die gedurende de tijd van slechts een jaar door ds. J. Rinzema. vervuld is. Geen zondag voor de arbeid dikanten in Zeeuws-Vlaanderèn zich niet beschikbaar te stellen als legerpredikant. Ook vond hij in het algemeen kan- /T7 „o*, .«,<>1 selboodschappen niet gelukkig en niet Men heeft eelt een theolM?,ch. heg.- £f™enst; ?aar„ de n00d »aa™°°r me" school, geleid door dr. K. Run,., Utrecht-Zuid. Deze berichtte, dat bij een psalmberijming heeft gemaakt, die hij de gereformeerde kerken aanbiedt. De synode besloot ds. Muns te advise ren deze berijming in handen van de terzake benoemde deputaten te stellen. BUITENLANDERS Volgens bestaand gebruik worden de synodezittingen gedurende de eerste da gen door diverse buitenlandse afgevaar digden bijgewoond. Van degenen, die de eerste dag aanwezig waren, spraken dr. F. C. Ka aima namens de evange lisch christelijke kerk van Nieuw-Guinea, ds. Y. van der Woude namens de re formed churches in Australië en ds. P. J. Luyendijk namens de christelijke Soembanese kerk. Dr. Kamma, zelf van hervormden hui ze. sprak er zijn blijdschap over uit. dat de'gereformeerde kerken hulp ge ven aan de ev. chr. kerk. Niet alleen door het afstaan van mensen (ds. J. Drost, voorzitter var. de Nederlands sprekende classis der ev. chr. kerk en ds. K. A. Schippers, docent aan de op leidingsschool), maar ook door finan ciële steun. predikant te Dokkum. Een grote handicap is echter het ontbreken van christelijk onderwijs. Om deze te stich ten moeten de kleine gemeenten grote offervaardigheid tonen. Die christelijke scholen zijn hard no dig. Als ze er niet komen aldus ds. Van der Woude dan zullen de refor med churches over vijftig jaar van de kaart verdwenen zijn. Daarom hoopte hij, dat de synode de collecte voor het christelijk onderwijs in Australië wilde aanbevelen, Ds. L. ten Kate te Stedum, assessor van de synode, beantwoordde deze speech. Ds. Luyendijk van Soem- ba herinnerde er aan, dat op deze zelf de dag de christelijke Soembanese kerk haar synode was begonnen (er is een telegram van de Utrechtse synode naar Soemba gegaan). De kerk op Soemba heeft 16.000 leden en wordt door acht entwintig predikanten gediend. Haast al le leden zijn christenen van de eerste generatie: tien, twintig jaren geleden waren zij nog heidenen. Ziehier Gods antwoord op uw gebeden!, zei ds. Luy endijk, wiens toespraak door de praeses werd beantwoord. Bij de behandeling van het rapport van de deputaten voor het uitschrijven van bid- en dankstonden, ontstond dis cussie over de manier waarop de clas sis Axel reageerde, toen op 3 mei jl de oproep tot gebed voor de vrede ter voorlezing van de kansel was aangebo den. De classis Axel vond deze oproep niet juist, omdat dAarin te weinig de zaak der verdrukte volken werd ge noemd en de nadruk eenzijdig viel op de oorlogsdreiging. Ook buiten de classis Axel waren er, die deze oproep minder geslaagd vonden. In plaats van zich met haar bezwaren tot de synode te wenden, had de classis Axel zich evenwel gericht tot de andere classes, hetgeen de deputaten zeer ontstemde. De commissie, die dit rapport behan delde. deelde deze ontstemming er uitte dat in een besluit van afkeuring. Achtte ds. L. ten Kate deze afkeu ring te zacht, ds. G. F. Hajer te Beilen vroeg er juist begrip voor. Hij meende, dat de classis Axel haar protest liet horen mede in verband met de ver klaring van een aantal hervormde pre- bidden wil, doorgaans zonneklaar is i geen toelichting behoeft. Prof. dr. D. Nauta vond het geluk kig, dat de oproep door de gezamen lijke kerken was uitgegeven, al zou tegen de formulering misschien bezwaren kunnen aanvoeren. Deze ge meenschappelijke oproep had een gunstige indruk naar buiten gemaakt. Ten zeerste verzette de hoogleraar zich tegen het gedrag van de classis Axel. Wie zich keert tegen daden door de synode of haar deputaten ver richt, moet niet naar classis of kerke raden schrijven. Deze methode is on juist. De verwoestende gevolgen ervan heeft men in de gereformeerde ker ken indertijd gezien. De rapporteur, ds. J. R. Hommes te Groningen-West, stelde zich achter prof. Nauta. Het voorgestelde besluit tot afkeuring van de methode-Axel werd aanvaard. Het Convent van Christelijk-Sociale Organisaties zou graag de invoering van een vaste „arbeidszondag" zien, liefst de eerste zondag na 1 mei. De arbeid zou dan in prediking en gebed een speciaal acceiit krijgen. De synode meende, dat men hier voor beter de bidstond voor gewas en arbeid doorgaans op de tweede woensdag in maart of de zondag erna kon houden. De deputaten hadden er al op gewezen, dat de datum 1 mei historisch te éètzl belast is door de gedachte aan de klassenstrijd. Zo zwaar wilde de synode het accent niet leggen, maar het leek haar juister om de bestaande traditie van de biddag voor gewas en arbeid te handhaven. Een andere beslissing van deze dag was het besluit om als gereformeerde kerken zo mogelijk afgevaardigden te blijven zenden naar de conferentie van Europese kerken, die in 1957 te Lise- lund en in 1959 te Nyborg is gehou den. Wel zal men in de afvaardiging ook mensen benoemen, die met kennis van zaken over de christelijk-sociale vraagstukken kunnen meespreken. Gisteren schreven we over Wilberforce, die twee eeuwen geleden de strijd aanbond tegen de slavernij. Een eeuw later moest de strijd gevoerd toorden tegen het. sociale onrecht. Ert in onze eeuw hebben we weer met een heel ander probleeml, te maken. Ons probleem is in zekere zin de welvaart. Jongens, die vol doende verdienen, rossen met gele en rode bromfietsen door de straten. Op de Duitse kerkedag zei een predikant: „Vader heeft veel geld verdiend en is zijn zoon kwijtgeraakt". Welvaart verbetert het lot van de mensen, maar schept geen geluk, ja kan zelfs een groot kwaad worden. Neem koning Salomo. Hij was de wijste en de rijkste koning van alle tijden en toch was hij de man, die schreef: „IJdelheid der IJdelheden"! Wij spreken in onze eeuw veel over „een menswaardig be- staan". Ma.ar wat is een menswaardig bestaan? Mevrouw Jansen kan sparen van 60 gulden huishoudgeld en mevrouw Pietersen kan met 600 nog niet rondkomen. Een menswaardig bestaan is niet in geld noch in sociale wetten uit te drukken Uiteindelijk is een menswaardig bestaan een bestaan waar de mens weer tot zijn werkelijk levensdoel komt. En dat is: leven ter eer van God. Er is ivonderlijk veel bereikt door de sociale beweging, maar als de mens niet eerst met God in Ge het reine komt, wordt dat wat een zegen kan zijn een vloek, tistei Kc EISENHOWER IN EUROPA Wereldraad, op Rhodos bijeen, wil Opnieuw heeft het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken zich beziggehouden met de kernproeven. Het comité deed een beroep op alle landen om De ev. chr. kerk telt momenteel „niet eenzijdig de proeven met 150.000 leden. Op tweehonderd plaatsen If hervatten" De In Nieuw-Guinea worden diensten ge-KernwaPens ie nervawen ue houden, de meeste geleld door zonen (Franse plannen om m de Sahara van het eigen volk. Dr. Kamma lichtte j kernproeven te nemen werden het verzoek van de ev. chr. kerk aanj r m de generale synode toe, waarin een veroordeeld. Tevens werd mede- éénmalige hulp van 25.000 wordt gc-| gedeeld dat volgend jaar een ba- sisverklaring over godsdienst- opleiding. vrijheid wordt uitgegeven. Uit naam van de synode heeft prof. De Oostduitse bisschoppen hebben dr. H. Bergenia de toespraak uitnodiging aangenomen deling vooi patriarchal I de af- buitenlandse zaken van het van de Russische Ortho doxe Kerk in Moskou. Geestelijke leiders uit de Orthodoxe Kerken willen een aantal problemen bespreken met de geestelijke leiders uit de Oostzone. Naar wij tijdens de kerkedag in Mun- chen uit Oostduitse bron vernamen hopen de bisschoppen tevens via een omweg tot een betere verhouding te komen met de Oostduitse regering. Zij verwachten dat een wenk van Moskou de zeer negatieve houding van de regering van Ulbricht ten gunste van de kerk zou kunnen doen omslaan. Zoals men weet zijn de ge sprekken tussen de Oostduitse rege ring en de Oostduitse kerk in de afge lopen maanden grondig vastgelopen. Onder meer zullen bisschop Mitzenheim uit Eisenach, bisschop Janicke van Maagdenburg, voorzitter van de sy node Schroder uit Dessau en modera tor Führ uit Oostberlijn aan de reis deelnemen. Kamma beantwoord. Ds. Y. van der Woude te Kingston, Tasmanië, vertelde dat de reformed churches 22 gemeenten lellen met 5700 zielen en veertien predikanten. Na ja ren van grote moeilijkheden schijnt men thans de kinderziekten te boven te zijn. De kerken passen zich snel aan. Het is niet waarschijnlijk, dat er nog Nederlandse predikanten beroepen worden. In een verklaring werd gezegd: „Geen land is gerechtigd op eigen verant woordelijkheid te besluiten tot kern wapenproeven. wanneer de bevolking van andere landen, die hun goedkeu ring niet hebben verleend, mogelijk de gevolgen te dragen krijgt." Hier mede onderstreept het comité het pro test Australië TiJdens de vergaderingen zinspeelde de belangrijkste Zuidamerikaanse verte genwoordiger in het Centraal Comité, Be FISENHOWER komt vandaag van- in deze nieuwe aanpak. Maar juist pred J-1 Amerika naar het daarom mag men, indien men deze p>' heid die zij reeds op zichzelf heeft, moet zij tevens beschouwd worden als een voorbereiding op de ontmoe ting, die Eisenhower straks met Chroesjtsjef hebben zal. Men weet, dat de aankondiging Eisenhowers bereidheid om op diens aandringen Chroesjtsjef van aange- uit het nieuwe in oude Europa als een gaarne geziene nieuwe aanpak dan al wenselijk of gast. wie men van heler harte het noodzakelijk of desnoods onvermijde-dem welkom toeroept. lijk acht, zich gelukkig prijzen, dat Zijn reis wordt een wel bij uitstek het een man als Eisenhower is, die D( belangrijke. Afgezien van de beteke- er zich toe heeft gezet. bc Eisenhower toch is voor ons allen de pred de hoge moraliteit, van de St oprechte onkreukbaarheid, bovenal £;®d de diepe geloofsovertuiging, die a«?, hem in het bijzonder in moeilijke om- Qj,r standigheden draagt en steunt. Eens trar was Eisenhower de bevrijder van Eu-,ling ropa; wij mogen geen ogenblik ver- sl zicht tot aangezicht te ontmoeten bij onderstellen, dat hij thans anders dan velen kritiek, ja protest heeft opge- van de beste bedoelingen jegens de roepen. Betekende zij niet een een- wereld zou zijn bezield. Goc zijdig tegemoet komen aan de vurige Hij komt vandaag naar ons over in een wensen van de Russische leider, ook periode waarin zich tussen verschei- zonder dat deze de tegemoetkoming dene landen van het vrije Europa te- Bi ook maar in het minst had ver- genstellingen openbaren. Die tegen-prei diend? stellingen vinden ten dele haar oor- s Zelf heeft Eisenhower zich gehaast. de nieuwere politieke metho- d*c de aard van de ontmoeting in haar de, zoals deze nu beoefend gaat wor- v juiste proporties te stellen. De bond- den. ten dele worden zij daardoor jnS( genoten behoeven niet beducht te beïnvloed. en zijn, gebonden of zelfs maar in de Engeland heeft minder moeite om s steek gelaten te worden. Amerika te volgen dan Frankrijk, en en Aan de andere kant is het duidelijk, beider overwegingen hebben haar dat Eisenhower voor wat betreft zijn waarde. Er is geen reden om geheel j, ontmoeting met de Rus niet zonder zonder reserve te staan tegenover de gen hoop is. In de plaats van de verstar- nieuwere politiek. Er is echter al str, ring der fronten, zoals deze verstar- evenmin reden om in deze nieuwere ring allengs was ingetreden, komt nu politiek aanleiding te zien tot het om- de methode van wat men wel noemt zetten van Europa in een soort van va] de persoonlijke diplomatie. derde macht tussen Oost en West. d0 Langs de weg van deze persoonlijke Want ook in de nieuwere ontwikkeling jeu diplomatie wil Eisenhower zien te ge- zullen Amerika en Europa als een ge- (18 raken tot een andere en betere sfeer meenschappelijke vrije wereld ver- 1 in het internationaal contact tussen bonden blijven. Vandaar dat de komst j Oost en West, waarvan, zo hoopt hij, vandaag van Eisenhower een zo be- de onderdrukte volkeren, wier posi- langrflk gebeuren is. Zij legt daarvan I tie thans zo zonder uitzicht lijkt, méé getuigenis af. voj profijt zullen hebben. M»ge de staatslieden, in het oprecht rQ] Daarmee is dan, naar het zich laat belang van ons en van onze kinderen, ro' aanzien, metterdaad een nieuw tijd- in hun hartelijk begeren van diepe vak in de grote buitenlandse politiek eensgezindheid het inzicht en het 1 aangevangen. Of het gunstige resul- doorzicht gegeven worden, dat onder to! taten te zien zal geven? Wij mogen Gods zegen de wereld voor een onbe- tol het ten zeerste hopen. vangen toekomst behoeft. ze, Er kunnen stellig gevaren schuilen NEHROE DRAAIT BIJ 112 "inderdaad. Dan had u de twee lemaal alleen In uw aak kunnen «eken. Van Ellen i Engelse i dacht een ogenblik i sprake geweest van ongewone activiteit V °°HeviSgCverbaasd wierp kapitein Yamata hem een snelle blik toe. dat?„ "Torpedubootjagers zeker!" VEMen neseer^le Yamata's vraag. „Die s nachts dicht bij de kust zijn gesignaleerd?" „Ja. inderdaad." antwoordde Yamata verwonderd. Ze hebbem iedere nacht in de buurt van Krakatau gekruist niet zo ver hier vandaan. Tegen het aan breken van de dag verdwenen ze weer. voor onze vliegtuigen nog iets tegen ze hadden kunnen onder- neiJDat' iif gemakkelijk genoeg gezegd. Op de ochtend van de dag waarop de „Kerry Dancer tot zinken werd gebracht, heeft Farnholme meer dan een uur in de radiohut doorgebracht. Het is vrijwel zekei dat hij de zijnen op de hoogte heeft gebracht van zijn pogingen om via Straat Sunda te ontkomen. Geen enkel geallieerd schip zou zich op de Javazee heb ben durven doer ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Bob Limburg) j laat staan dan nóg noordelijker, e ondergang hebben betekend. En dus patrouilleerden ze ten zuiden van__Java, om zich nendringenden te ondernemen, kapitein Yamata?" „Niet noemenswaard", antwoordde Yamata laco niek. „Het enige vaartuig waarover we hier de be schikking hebben, is dat van onze bevelhebber, ko lonel Kiseki. Dat is wel snel genoeg, maar veel te klein; eigenlijk niet veel meer dan een barkas, in feite een verplaatsbaar radiostation: de verbindin gen zijn allesbehalve gemakkelijk in deze omge ving." „Ik begrijp het." Van Effen keek Nicolaon aan. „De rest is duidelijk. Farnholme is kennelijk tot de conclusie gekomen, dat het niet veilig meer was de diamanten en de plannen nog langer op het li chaam te dragen. De plannen heeft hij vermoede lijk reeds aan boord van de „Viroma" aan juffrouw Ponderleith gegeven. de diamanten dan. Zodra de duisternis was gevallen, in Straat Sunda te wagen, al durfden ze waarschijnlijk naet verder te göSn dan Krakatau. Ik vermoed dat er be zuiden Bali ook wel een schip zal patrouilleren^ U hebt geen pogingen gedaan nog nooit in mijn leven iemand ontmoet die i- dig was als hij." Van Effen zweeg enige ogenblik ken en vorvolgde toen: „De arme afvallige moham medaanse priester was inderdaad^datgene_ wat tegen de bin- 1 -j zich uitgaf, en meer niet. Het verhaal, Farnholme heeft Opgedist, was onder de drang van de omstandigheden, totaal uit zijn duim gezogen. Maar het was tekenend voor de stoutmoedigheid van Farnholme om aan een ander in de schoenen te schuiven, wat hij bezig was zelf te doen.. En ten slotte nóg iets ik moet mijnheer Walters nog mijn verontschuldigingen aanbieden." Van Effen glimlachte flauwtjes „Farnholme is niet de enige geweest die in die nacht een bezoek heeft gebracht aan een hut waar hij niet thuis hoorde. Ik heb die nacht meer dan een uur in zijn radiohut doorge bracht. De heer Walters heeft al die tijd geslapen als een os. Ik heb steeds iets bij me om te gen dat de mensen vast slapen." Walters staarde hem aan. cn wierp een snelle blik in de richting van Nicolson. Hij herinnerde zich, hoe hij zich de ochtend daarop had gevoeld, en Nicolson dacht er aan, hoe bleek, ellendig en doodop de marconist er toen had uitgezien. Van Ef fen zag Walters langzaam, begrijpend knikken. .Ik maak u mijn excuses, mijnheer Walters, maar ik moest het wel doen. Ik moest per se eer radiogram verzenden. Ik ben een geoefend marco nist, maar het heeft eindeloos lang geduurd. Telkens hoorde ik weer voetstappen door de gang. en heb voortdurend in doodsangst gezeten. Maar slotte is het me toch gelukt." „De positie, richting en snelheid van het schip loer?" vroeg Nicolson grimmig „Plus een verzoek om dc pctrolcumtanks niet te bombarderen. U wil de alleen maar dat het schip tot stilstand werd ge bracht, niet?" „Zo. ongeveer." gaf Van Effen toe. „Maar Ik had er geen idee van dat ze zo grondig te werk zou den gaan. Aan de andere kant mag u echter ook weer niet vergeten, dat ze het schip zonder enige twijfel Ln de lucht hadden laten vliegen, wanneer ik niet had medegedeeld dat de diamanten boord waren." (Wordt vervolgd) bisschop Santé U. Barbier!, op de vólgingen van de protestanten in lumbia. Bisschop Barbieri zei „dat hoewel de toestand in Columbia ver beterd is, zij nog steeds als ernstig moet worden beschouwd". Hij ver zocht de commissie voor internatio nale aangelegenheden een brief te stu ren aan de Columbiaanse protestan ten, waarin hen een hart onder de riem wordt gestoken. Het comité heeft dit voorstel goedge keurd en zo zal er een brief worden geschreven, waarin het „medeleven" tot uitdrukking zal worden gebracht, Basisverklaring Iü dit verband deelde de algemene secretaris van de Wereldraad dr. W. A. Visser 't Hooft mee dat volgend jaar bij het Centraal Comité eén „ba sisverklaring" zal worden ingediend, waarin de raad zijn standpunt ten aan zien van de godsdienstvrijheid uiteen zet. De commissie, die hier aan werkt, zal ook de toestand in de landen on der communistische druk bestuderen. De Hongaarse bisschop Tibor Bartha be treurde het, dat er geen leden van Oosteuropese kerken in de betreffende commissie zijn opgenomen. Hij vond het jammer als men geen rekening zou houden met de ervaring van deze kerken die hun werk onder volkomen verschillende politieke omstandighe den doen. Voorts heeft de raad nog de volgen de rapporten aangenomen: i Een rapport waarin de rassendiscri- -*■ minatie en het antisemitisme ver óordeeld worden en waarin er bij de christenen op aangedrongen wordt het recht van de vakverenigingen tot staking te erkennen, in politieke partijen met niet-christenen samen te werken en meer oog te hebben voor de economische kloof tussen het „rijke, blanke, christelijke Wes ten" en de „arme gekleurde landen" .-> Een resolutie waarin aangedrongen wordt de Berlijnse kwestie verder laten bestuderen door de commissie voor internationale aangelegenheden van de Wereldraad. Deze studie is natuurlijk alleen bestemd voor in tern gebruik, niet om een interna tionale politieke uitweg te wijzen, q Een resolutie waarin gevraagd wordt om de oprichting te bestuderen van een internationaal fonds voor tech nische hulp aan Afrika. Azië cn Zuid-Amerika „onder christelijke verantwoordelijkheid". Het Centrale Comité heeft de plannen van de secretaris-generaal van de We reldraad om een bezoek aan het Mos- kousc patriarchaat te brengen toege juicht evenals de groeiende gunstige betrekkingen met dit patriarchaat. Dr. Visser 't Hooft zal in december een bezoek aan Moskou brengen. Tevens heeft het comité besloten om de volgende vergadering die jaarlijks wordt gehouden, te doen plaats vinden in Schotland in augustus 1960. Contact verbroken Naar vernomen wordt hebben de leiders van dc Orthodoxe Kerk besloten tijdelijk alle contact met de rooms katholieke waarnemers bij de vergadering van hot Centrale Comité te verbreken, in een na een besloten "T\E verklaring van premier Nehroe groot deel van Frans Indochina met van India, dat zijn land de wapens grootscheepse hulp van rood China ge zal opnemen, ais de Chinese com- onder de voet werd gelopen. *n munisten de kleine protectoraten Zelfs toen na een bloedige strijd Sikkim en Bhoetan mochten aan- een eind aan de zelfstandigheid van 86 vallen, is niet zó maar een mede- Tibet werd gemaakt en de Dalai st deling van een regeringsleider, die Lama naar India vluchtte, trachtte tu de verdragsverplichtingen van zijn Nehroe het gedrag van de Chinese d< land wenst na te komen. communisten nog te verklaren en st Zij is een erkenning, dat de lei- verbood hij de geestelijke en we- G ders van communistisch China er reldlijke leider van Tibet alle poli-to minder goede bedoelingen ten aan- tieke activiteit in India, zien van hun buurlanden op nahou- Nu behalve Laos ook Sikkim en d; den, en dat het vertrouwen, het- Bhoetan openlijk door communis- welk Nehroe in deze mensen heeft tisch China worden bedreigd, en het bl gehad, ten slotte is beschaamd. rode gevaar zich aan de grenzen Ul Of deze verklaring óók betekent, van India vertoont, heeft Nehroe dat Nehroe voortaan even dras- ccn krachtige waarschuwing laten el tisch andere agressieve daden van horen, die voor geen tweeërlei uit-f* communistisch China zal veroorde- leg vatbaar is. In Peking zal men len, moet worden afgewacht. Zijn hieruit zeker de consequenties trek- houding ten aanzien van de gebeur- ken. 0J tenissen in Laos belooft in dit op- Ook in dit geval heeft Nehroe klaar- zicht niet veel goeds. blijkelijk gehandeld op aandringen B Nehroe heeft sinds de grote omwen- van krachtige groeperingen die v teling in China betrekkelijk goede geen heil meer zagen in de politiek r en nauwe relaties met de Chinese van toegeeflijkheid. Dit is een ge-at communistische leiders onderhou- lukkig verschijnsel, dat Nehroe er ti den. Zijn vertrouwen bleef onge- wellicht toe zal brengen, dc ,,neu-d schokt, toen het Chinese rode leger trale" houding, waarop hij zo prat1 Korea binnentrok en vervolgens een ging. prijs te geven. bijeenkomst uitgegeven verklaring werd gezegd dat er enig misverstand en grote overdrijving school in pers berichten over wat een vriendschap pelijk gesprek tussen orthodoxe leden en rooms-katholieke gasten ter confe rentie was geweest. De verklaring was ondertekend door bis schop Jacovos, vertegenwoordiger van het orthodoxe patriarchaat van Con- stantinopel, en professor Basil Jnnnni- des van de Griekse regelingscommis sie. die het informele gesprek met de twee r.k. waarnemers, de Franse pa ter dominicaan Jean Dumont en de Nederlander prof. dr. J. G. M Wille- brands hadden gevoerd. Zij wonen als „journalisten" de conferentie bij. In de verklaring wordt uitdrukkelijk ge zegd dat het gesprek een geheel in formeel contact tussen individuele per sonen zonder enige machtiging of aan wijzing was geweest. Deze informele bespreking was voornamelijk gegaan over contact tussen theologische fa culteiten Er was niet gerept van of onderhandeld over enig officieel con tact tussen de twee betrokken kerken. Wij moeten alle andere uitleggingen die gemaakt of gepubliceerd zijn van de hand wijzen, aldus de verklaring, i Volgens waarnemers hadden de berich- ten over een afspraak voor een theolo gische conferentie wrevel verwekt bij i i protestantse en anglicaanse loden van 1 - dc Wereldraad van Kerken. Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt vóór de beilóèlTiihS tót èvahge- UsatlMfèdllUfflt in aiSeftiéflê dienst: h. h. Gföêlieldè te Roflêraam-Charióis. Prof. dr. B. Mendel overleden t Te Bussum is op 62-jarige leeftijd over-1 leden prof. dr. B. Mendel, die sedert 1952 gewoon hoogleraar was in de far- macologie aan de geneeskundige facul- j' teil der Gemeente Universiteit en direc- j teur van het laboratorium voor farma- |l cotherapie te Amsterdam Het is de wens van de familie dat de crematie in alle stilte zal geschieden en dat de i universiteit het gebruikelijke rouwcere- i monieel achterwege laat. r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2