f CHRISTELIJK In georganiseerd overleg zelfbeheersing gevraagd Synode Gereformeerde Kerken begint haar werkzaamheden Kanttekening Internationale conventie voor huwelijk gevraagd iTeithen Japan viert jubileum met evangelisatiecampagnes Ontsnapt langs Krakatau Niet C.N.V. verbrak verbondenheid Actuele, sociale vraagstukken Met de mening, dat het C.N.V. en de K.A.B. door zich gezamenlijk met het N.V.V. in adres tot de leden van de Tweede Kamer te richten, de confessionele verbondenheid verbroken zouden hebben, is de redactie van De Gids, or gaan van het C;N.V., het niet De Gids vindt, dat de din gen wel heel erg op hun kop worden gezet. Bij de opstelling i het S.E.R.-advies, aldus De Gids, hebben de werkge- s gepleit voor de datum van 1 januari a.s., waarop de al gemene maatregelen tot huur- en melkprijsverhoging moesten worden ingevoerd. Het C.N.V. heeft toen gepleit voor 1 juli als datum van ingang. Werkge vers en werknemers hebben el kaar ten slotte gevonden in het compromis van 1 april. De regering koos echter voor 1 januari. En wat deden toen de confessionele werkgevers? Zij gingen achter de regerings nota staan en verbraken daar mee de confessionele verbon denheid, aldus De Gids. Om de welvaart Wie de debaiten rond de rege ringsnota gevolgd heeft, heeft be wondering gekregen voor de vast beradenheid, waarmede deze re gering haar opvatting over het toekomstig te voeren beleid ver dedigd heeft, zo schrijft de voor zitter van de Nederlandse Bond van Christelijke Schilderspatroons de heer J. Koster, in het orgaan van de bond. het Schildersgilde. Vergissen wij ons niet, zo ver volgt het blad, dan menen we te mogen constateren, dat de rege ring bestaat uit mannen, die in staat en bereid zijn met de inzet van al hun krachten het alge- gemeen belang te dienen. Dit kan echter, naar de mening van de heer Koster, niet gezegd worden van de wijze, waarop di verse maatschappelijke groeperin gen meenden de aandacht van de regering voor zich te moeten op eisen. In de roep om verdeling van de welvaart, kreeg men nu niet direct de indruk, dat het al gemeen belang beoogd werd. De debatten wekten meerdere malen de gedachte, dat er een touwtrekken aan de gang was. Een slagveld, waar de strijd om de macht wordt gevoerd en waar weinig te bespeuren viel van „een meeleven in het bestaan van de medemens". Ontaarde gemeenschap De heer Koster gelooft, dat het de taak van het christelijk geor ganiseerd bedrijfsleven, in al zijn vertakkingen (ook van werkgevers en werknemers) is, daarvoor het oog te openen. Prof. dr. T. P. van der Kooij zegt in zijn voor treffelijk boek „Om welvaart en gerechtigheid": Gemeenschap is een der maatstaven van de men selijke waardigheid, maar mag niet op zichzelf worden genomen; zij mag niet in dienst worden ge steld van het brute eigenbelang, of van het groepsegoïsme. Ge beurt dit, dan is van menselijke gemeenschap geen sprake meer, maar is zij ontaard in een kud de of horde." Wij hopen, maar weten niet, zo vervolgt de heer Koster, of er con tact is geweest in het Convent van Christelijke Sociale Organisa ties. maar hij vraagt zich af. of het te veel gezegd is, wanr gemerkt wordt dat van d leg weinig te bespeuren In de naaste toekomst zal zo wel van werkgever als van werk nemer in het georganiseerd over leg zelfbeheersing en zelftuchl worden gevraagd. Willen de chris tenwerkgevers en -nemers een waarlijke bijage leveren tot het welvaren van land en volk dan zullen zij daarin moeten voor gaan. De heer Koster eindigt zijn ar tikel met nog een tweede citaat van prof. dr. Van der Kooij: Wanneer de ene groep zich weet te beveiligen, krijgt een andere het volle gewicht van de tegenslag te drager Het lijkt eerlijker, dal de tegenspoed wordt gedeeld even als trouwens de voorspoed. Het lijkt in overeenstemming met de menselijke waardigheid, indien dit vrijwillig geschiedt. Er moet ruim te zijn voor toepassing van de oude regel: alles wat gij wilt dat u de mensen doen, doe gij hun Waardering Min of meer in het zelfde vlak als het artikel van de heer Kos ter ligt het commentaar, dat Ons Platteland, orgaan van de C.B.T.B schrijft onder de titel: Waarde ring. Het gaat om de waarde ring, die de agrarische bevolkings groep en de niet-agrarische bevol kingsgroepen over en weer voor elkaar hebben. Vaak wórdt in de landbouw- pers de klacht geuit, aldus Ons Platteland, dat de waardering voor de landbouw te gering is. Wil men echter waardering ver wachten, dan dient er een on rechte, wederzijdse belangstel ling te bestaan. Belangstelling van de agrariër voor de positie en het handelen van de met- agrariër en omgekeerd. Waar dering is een uiting, die slechts kan groeien in een sfeer van openhartige belangstelling en vertrouwen. Gevraagd wordt dat men eerlijk en openhartig de kaarten voor elkaar op tafel legt. Het betekent ook, dat men zich moet inspannen om van eikaars problemen kennis te nemen en zich hierover een goed begrip te vormen. Het valt niet te ontkenven, aldus Ons Platteland, dat er wederzijds aan een goed begrip nogal wat mankeert. Iedere goede gelegenheid, die zich voordoet, dient dan ook benut te worden om hierin verandering te brengen. Reeds vaak werd gewezen op het nut van public relations. Wie zich in zichzelf opsluit, heeft weinig waardering te ver wachten. En deze neiging ligt de plattelanders nogal. Gelukkig bestaat thans een neiging tot meer openheid, aldus het orgaan van de C.B.T.B. Eerste zitting vier tot zes weken Vrijgemaakten willen bekering, gee/i consensus Vandaag begint de Gerefor meerde Generale Synode van Utrecht, die op 30 juni j.l. offi cieel werd geopend, haar werk zaamheden. De zittingsduur verdeeld over twee perioden, maar men neemt aan dat toch de eerste zitting ongetwijfeld nog een maand, zo niet zes weken zal duren. De aandacht van het kerk volk is in het bijzonder op deze synode gericht, omdat velen mening zijn, dat het dode punt in de verhouding tot de vrijge maakte kerken overwonnen is, Van overal uit het land zijn missives en brieven aan de synode gezonden. Velen dringen er op aan dat de zoge naamde vervangingsformule zal ver dwijnen, en ongetwiifeld zal e>' tijdens de synode zware druk op deze ge loofsuitspraak worden uitgeoefend. Toen de synode begon, waren de ver wachtingen hoog gespannen. Het zag er naar uit dat er een kentering was muuu moeien wonu gekomen in de moeilijke verhouding zinde kerken. Er zijn vrijgemaakten dat de synodalen zul len proberen „in troebel water te vis sen" en door het terzijde stellen van de vervangingsformule een individue le terugkeer van vrijgemaakten naar de Gereformeerde Kerken zullen uit lokken. Men vreest een herhaling van 1950, toen dr. F. L. Bos in Vlaardin- gen de vrijgemaakte gelederen verliet en velen hem volgden. delijkheid. Dat de Nederlandse Zen dingsraad het voorbeeld van Noorwe gen zal volgen en geheel uit zal tre den is niet aan te nemen en ook de gereformeerden zullen op misschien enkele stemmen na niet in richting aandringen. GEZANGEN >ral beweging De tongen zullen komen als wet zal gaan over n stel om het aantal gezangen uit te breiden. Dat er een uitbreiding zal komen is wel zeker, maar of alle I voorgestelde gezangen aangenomen zullen worden moet betwijfeld worden. Ook het voorstel om gezangen voort- aan „liederen" te gaan noemen vindt j zeker geen algemene instemming. Dit onderwerp zal echter wel I groot gedeelte aan een worden overgelaten. weken blijkt bovendien sterk onderscheid tussen de beide kerken niet alleen dogmatisch is, maar voor al kerkordelijk. De vrijgemaakten wensen onder geen enkele voorwaar de de nieuwe gereformeerde kerkor de te aanvaarden. Maar ook als deze synode de vervangingsformule opzij schuift, dan zal zij ongetwijfeld 'niet bereid a. jn om d® kerkorde weer af te schaffen. Het ziet er naar uit dat onder de huidige omstandigheden, die Ook over het zogenaamde verschralings kerkorde een veel groter struikelblok rapport zal wel langdurig worden ge ls. I sproken, hoewel dat gesprek schijnlijk niet veel practische quenties voor het dagelijks kerkelijk I leven zal hebben. Er komen een aantal zeer belangrijke!Het is heel gemakkelijk om over gces- rapporten aan de orde. Vooral het! telijke verschraling te praten; rapport over „oecumeniciteit en plu- riformiteit" zal wel de monden los F.en ivnord voor vandcicip Gisteren was het precies tweehonderd jaar geleden dat de grote bestrijder van de slavenhandel William Wilberforce werd geboren. Wij kunnen het ons nu vrijwel niet meer in denken hoe eens gehele negerdorpen werden leeggeroofd en de inwoners onder omstandigheden waaronder het nu ver boden is vee te vervoeren naar de slavenmarkten van de Nieuwe Wereld werden versleept. En toch is sedertdien de wereld niet veel verbeterd. Wat die eeuw de negers misdeed, heeft onze eeuw de Joden misdaan. In wezen is het menselijk hart nog tot precies dezelfde dingen in staat. Wij kunnen de ergste misstanden wegnemen, en j steeds duiken er weer andere op. De wereld staat voor een nooit eindigende strijd tegen het kwaadomdat het kwaad niet voortkomt uit de omstandigheden, maar uit het hart. Daarom is het ook niet voldoende om de omstandigheden te veranderen. Er wordt tegenwoordig vaak gezegd dat we moeten zorgen j dat de mensen een menswaardig bestaan kunnen leiden, maar zolang het hart niet verandert, kan de wereld niet veranderen. Daarom heeft God nimmer gezegd: „Verander de wereld en Ge begin bij jezelf." Deze eis is niet te vervullen. Niemand is in staat om zichzelf werkelijk te veranderen. Hij kan een tijd- king lang tevreden zijn, maar altijd weer beseft hij, dat het mis- Kc lukt. Daarom spreekt God over de wedergeboorte. Hij wil ge^ door Zijn Geest de mens een nieuw hart geven. Hij zegt: L> „Verander de wereld door u aan Mij over te geven." 'lege: dem VREEMDE ZUIVERAARS WERELDRAAD K< met de vrijgemaakte kerken. Vooral de daad van Almelo, die een schor sing ophief, werkte op de verbeelding van de mensen in de kerkbanken, ook al klonk van veel kansels de waar schuwing dat een overdreven optimis me zeker niet geoorloofd was. Intussen is maar al te zeer bewaarheid wat ds. H. W. H. van Andel, dié na- de Gereformeerde kerk maken. In dit rapport wordt gevraagd om opnieuw deputaten te benoemen, die deze hele kwestie theologisch kun nen gaan bestuderen, r. J. M. van Minnen heeft uit dit rap port de conclusie getrokken dat de ge reformeerden zich beslist niet bij de Wereldraad van Kerken zullen aan sluiten en zij dus een soort van loco motief moeten worden voor gelijkge- aantal stern- opgegaan, die niets dergelijks in de rapport konden lezen, en toch nog de hoop uitspraken dat de Gerefor meerde Kerken zich bij de Wereld raad zullen aansluiten. Onze indruk is dat deze hoop rust op een wel heel wankele basis. Via nog een tweede rapport zal de We reldraad in de besprekingen worden betrokken. De verhouding van de Ge- Utrecht-Oost de synode begroette, zei: I reformeerde Zending tot de Neder- „De zaken liggen niet zo eenvoudig als sommigen het zich hebben voor gesteld. Veel wijsheid en geestelijk inzicht en bovenal een grote liefde zal van weerskanten nodig zijn om de weg tot elkaar te vinden." BEKERING De vervangingsformule is niet het enige struikelblok. Dat is wel heel erg dui delijk uit de persdiscussies van de af gelopen maanden gebleken. Ook als de synode besluit om de formule opzij te zetten, zullen vele vrijgemaakten nog niet tevreden zijn. De vrijgemaakten "willen geen consensus met de syno- landse Zendingsraad zal namelijk ook aan de orde moeten komen. Het ziet er echter naar uit dat dit probleem vrij gemakkelijk opgelost kan worden, omdat de Nederlandse Raad van zins schijnt te zijn het volledig lidmaat schap van de Internationale Zendings raad, die met de Wereldraad gaat in tegreren, te verwisselen voor een lid maatschap met beperkte verantwoor- moeilijker is het om concrete wegen naar geestelijke vervulling aan te wij zen. Het rapport bevat echter een groot aantal zeer waardevolle opmer kingen voor de plaatselijke kerken. PUBLICITEIT Veel redacteuren van de kerkelijke pers kijken uit naar de besprekingen over de publiciteit. Vanuit de classis Am sterdam is via de particuliere synode van Noord-Holland dit onderwerp aan hangig gemaakt. In de afgelopen we ken hebben velen, o.a. ds. G. Toorn vliet, prof. éri R. Schippers en prof. dr. D. Nauta er voor gepleit dat de rapporten die aan de kerken gezonden worden ook beschikbaar gesteld zul len worden voor de pers. Waarschijnlijk zal voor deze materie wel een commissie van deputaten be noemd worden, die op de volgende synode van 1961 met voorstellen zal moeten komen. Het is te hopen dat bij de besprekingen de journalisten niet zullen worden buitengesloten. Een be tere nieuwsvoorziening vanuit de Ge reformeerde Kerken is ten zeerste ge wenst, maar dan moet deze nieuws voorziening ook practisch bruikbaar zijn voor de Nederlandse dag- en weekbladen en voor de kerkelijke bla- daiei het kader van de Drie Formulieren Enigheid, maar bekering tot hun in zichten. Dit heeft b.v. de Groningse predikant ds. D. van Dijk duidelijk laten uitkomen. Overigens is er wel enige angst bij de BABY de meest gevraagde Voor het eerst in zijn geschie denis vergadert het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken in een Oosters-orthodox land. Of de raad zo gelukkig is met het besluit om Rhodos als vergadercentrum te kiezen, moet betwijfeld worden, want over het algemeen is gebleken dat er on der de Grieks-orthodoxen een grote aversie bestaat tegen het werk van de Wereldraad. Giste ren moest de politie speciale maatregelen nemen om demon straties tegen te gaan. Een groot aantal fanatieke jonge men sen waren namelijk op weg naar Rho dos om tegen de bijeenkomst van de Wereldraad te gaan betogen. Zij ver zetten zich ten zeerste tegen het over leg tussen „hun prelaten en de ket- Intussen is echter het werk gewoon doorgegaan. De „afdeling voor de samenwerking van man en vrouw in de kerk en maatschappij" heeft giste- rapport uitgebracht. In dit rapport wordt voorgesteld dat de Wereldraad zich tot de Verenigde Na ties zal richten met het verzoek een „internationale conventie voor het hu welijk" op te stellen en in de alge mene vergadering in stemming te brengen. Deze conventie zou dan de volgende punten moeten bevatten: 1. Een minimumleeftijd van 15 jaar voor zowel Jde bruid als de bruide gom. Dit om de veel voorkomende kinderhuwelijken in het Verre Oos ten tegen te gaan. 2. Zowel de bruid als de bruidegom moet toestemming tot het hu welijk geven, dus niet alleen de vader, broer of voogd. Op deze ma nier zou het beruchte uithuwelijken van kinderbruidjes aan veel oudere mannen tegen gegaan kunnen 3. Ieder huwelijk moet schriftelijk den vastgelegd en mag dienovereen komstig ook slechts op deze zelfde wijze worden ontbonden. Een monde linge ontbinding van het huwelijk moet niet meer mogelijk zijn. Dit laatste punt richt zich vooral tegen praktijken die veel voorkomen in Is lamitische landen. Het evangelie in moderne setting Nieuwe kansen na honderd jaar zending gegroeid. Bij ons was de ontwrichting binnen het geldwezen ontstaan buiten onze schuld. Oorzaken van buitenaf wa ren daaraan debet. Daarom was er geen reden om het vertrouwen te wen. En wie daaraan debet zijn, zijn'' ontzeggen aan wie zich met de zui- dezelfden die nu het geld moeten^ vering gingen belasten. Het resul- gaan zuiveren. taat heeft uiteindelijk de redelijkheid Onze verwachtingen zijn dus aan de D van het in hen gestelde vertrouwen sombere kant. Want na de opgedane B bevestigd. ervaringen lijkt er weinig garantiepre In Indonesië staat het anders. Daar aanwezig, dat de maatregelen van S is de chaos te wijten aan dezelfden krachtig ingrijpen, als waartoe thans^ec die zich thans gaan beijveren om is overgegaan, mee het effect zullen Sanerend op te treden. Hierin onder- hebben dat ieder ook wij de|n^ scheidt de Indonesische geldmarkt bevolking van Indonesië gaarne^' zich bijvoorbeeld niet van de Indo- gunnen zal. I g nesische democratie. ïn" HET PROBLEEM VAN DE NOZEMS Na honderd jaar zending is nog maar een derde procent var de totale Japanse bevolking pro testant. In plaats van enorme herdenkingsdiensten te organise ren, hebben daarom de Japanse christenen besloten om een nieuwe poging te ondernemen om de massa te bereiken. Twee onderling zeer verschillende evangelisatiecampagnes werden georganiseerd, die hebben bewe zen dat de Japanner meer dan ooit open staat voor de bood schap van het evangelie. De beide campagnes waren geheel verschillend van karakter en verte genwoordigden in wezen de twee grote visies, die in de hedendaagse kerk het moderne apostolaat bepa len. Beide campagnes werden geleid door twee buitenlandse evangelisten, namelijk door dr. Stanley Jones on). Dr. Stanley Jones Dr. Jones werkte in een klein team met de Indiase evangelist Abdullah Hakh, een Amerikaanse gebedscel- lenspecialist Thomas Caruthers, er een dame Mary Webster. De samen komsten werden georganiseerd door de Nationale Raad van Kerken en werden gehouden in ver uiteen ge legen plaatsen van het noordelijke Hokkaido tot het zuidelijke Kyushu. Het team leidde in 142 samenkomsten die bezocht werden door 55181 men sen Meer dan 16000 Japanners vulden een kaart in waarop zij te kennen ga ven meer van het evangelie te willen horen. Dr. Jones werkte vooral samen m Kyodan, de Verenigde Kerk Christus in Japan. Maar ook kerken die bij andere kerkgenootschappen zijn aangesloten nodigden hem uit. In iedere plaats wist dr. Stanley Jones de juiste toon te treffen en deze cam pagne. die drie maanden heeft ge duurd. heeft veel gewone lidmaten in 111 „Wat doet dat er nu nog toe?" Van Effens stem klonk verstrooid. „Die kwestie is nu toch immers afgedaan en behoort mtussen tot het verleden! „Toe nou", drong Nicolson aan. Het was opeens uiterst belangrijk geworden om tijd te winnen. „Ik zou het werkelijk graag willen weten. „Goed dan." Van Effen keek hem nieuwsgierig aan ,.Ik zal het u vertellen. Beide waren in het bezit van Farnholme - en hij heeft ze vrijwel al die tijd bij zich gehad. Dat volgt trouwens al uit het feit, dat ze nu in het bezit van juffrouw Plenderleith wa ren. Ik heb al gezegd, dat ik niet weet waar hij de plannen zelf vandaan had: maar de diamanten heelt hij van de Nederlandse autoriteiten op Borneo gekre- door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Fob Limburg) zouden nój» denken.' „Maar dan klopt twee vliegen in één klap slaan. Ik zeg eens: Farnholme was een genie. En hij heeft de grootste pech gehad, die men zich maar 1 gen geweldig vertrouwen i constateerde Nicolson laco- moeten hem hebben gesteld. Inderdaad. Maar daar hadden ze dan ook alle reden toe. Farnholme was uiterst betrouwbaar. Hij was een uitermate schrander en vindingrijk man, en hij kende het oosten, vooral de eilanden, beter dan ook. Het staat bi stens veertie „U schijnt geweest beeld vast dat hij Aziatische talen sprak." tstekend van hem op de hoogte te zijn „Inderdaad. Het was onze taak en ook ten zeer ste in ons eigen belang zoveel mogelijk van hem te weten te komen. Farnholme was een van onze aartsvijanden. Voor zover wij weten, is hu iets meer dan dertic iaren werkzaam geweest voor uw geheime dienst." Er weerklonken een naar gesmoorde kreten var verbazing en een plotseling gemompel van stemmen Zelfs Yamata was weer gaan zitten wat voorover gebogen, met zijn ellebogen op zijn knieen Zijn le- vendige. dnnkere gezirht ra al belangstelling De geheime dienst! Nicolson floot onhoorbaar zacti' tussen de tanden en wreef met een hand ^ove^r zim voorhoofd u va,, ongelovige verbazing Hij had minuten vermoed Onder de veilige ^dekking van ziln hand vlogen zijn ogen w~ J— -.genblik zijwaarts naar d® 'n'.ca huis. Daarna keek hij Van Effen i ondeelbaa van het dorns- r aan. „Maar.. maar juffrouw Plenderleith heeft toch gezegd dat hij een paar jaar geleden in Malacca aan het hoofd van een regiment heeft gestaan?" „Inderdaad, dat heeft hij gedaan." Van Effen glimlachte. „Tenminste, dat leek zo." „Ga verder, ga verder!" riep kapitein Findhorn met aandrang. „Er valt met veel verder meer te gaan. De Japanners en ik wisten reeds enkele uren na de verdwijning van de plannen, dat ze werden vermist. Met officiële Japanse steun zat ik er ach ter aan. We hadden er niet op gerekend dat Farn holme ook maatregelen had getroffen om de dia manten mee te nemen, wat een uiterst geniale zet van hem was, aangezien hij op' die manier een dub bel doel bereikte. Wanneer iemand zijn vermomming als op de loop zijnde drankzuchtige avonturier door mocht krijgen, was hij nu in staat diens zwijgen af te kopen. En wanneer de een of andere wan trouwige de diamanten ontdekte, zou hij daar na tuurlijk Farnholmes vermomming en zijn eigenaar dige ontreden aan toeschrijven, en niet verder zoe ken. Én ten slotte hoopte hij. dat de Japanners zich, wanneer ze mochten ontdekken op welk schip hij zich bevond, in hun hebzucht, of in hun begrij pelijke verlangen om een in oorlogstijd zo kostbaar materiaal buit te maken, nog wel tweemaal zouden bedenken eer ze dat schip torpedeerden, want dan hadden ze een kans de diamanten te redden, en de plannen toch nog in handen te krijgen. Zodoende eigen het r. toch ergens iets niet," wierp Eindhorn tegen. „Waarom hebben ze de „Kerry Dancer" dan tot zinken gebracht?" „De Japanners wisten toen niet dat hij aan boord was," antwoordde Van Effen, „Maar Siran wel die heeft het voort durend geweten. Hij had het op de diamanten ge munt, terwijl hij er mij van verdacht. De een oi andere ontrouwe Nederlandse ambtenaar had Siran namelijk ingelicht, op voorwaarde dat hij een ge deelte van de buit zou krijgen wanneer Siran erin slaagde zich meester te maken van de edelstenen. Als deze daarin was geslaagd, zou de man echter nooit een cent hebben gezien, laat staan dan steen. En de Japanners evenmin." „Dat is een handige poging om mij in diskrediet te brengen." Het was de eerste keer dat Siran wat zei. Zijn stem klonk effen en beheerst „Onze goede vrienden en bondgenoten zouden de stenen natuur lijk hebben gekregen. We zijn nooit anders van plan geweest, dat kunnen mijn twee metgezellen, hier, getuigen." „Het zou moeilijk vallen het tegendeel te bewij zen." merkte Van Effen onverschillig op. 0,Uw ver raad van hedenavond is een tegenprestatie waard. Natuurlijk zullen uw meesters de jakhals wel een been toewerpen." Hij zweeg een ogenblik en ging toen voort: „Farnholme heeft er nooit enig idee van gehad wie ik was in ieder geval niet voor we al verscheidene dagen in de reddingboot zaten. Maar ik heb doorlopend geweten wie hij was, en met hem aangepapt en gedronken. Siran hier heeft ons he haaldelijk samen gezien, en moet wel hebben ge dacht dat we meer waren dan alleen maar vrien den. een vergissine die iedereen had kunnen begaan. Dat is vermoedelijk ook de reden geweest waarom hij mij heeft gered of me in ieder geval niet overboord heeft gegooid, toen de „Kerry Dancer" naar de kelder ging Hii dacht dat ik wist waar de diamanten waren, of dat in ieder geval wel van Farn holme te weten zou kunnen komen (Wordt vervolgd) evangelie uit te dragen. De campagne liet op overtuigende wijze zien hoe het kerkelijk apostolaat tot een kelijke kracht kan uitgroeien. Dr. Bob Pierce De tweede campagne werd geleid door de organisatie van dr. Bob Pierce, World Vision Deze evange list, die veel samen werkt met Bil ly Graham, belegde een drieweekse evangelisatiecampagne in de stad Osaka. Aan de campagne gingen een groot aantal evangelisatiesamenkom sten in andere steden vooraf. In tegenstelling tot de campagn dr Stanley Jones, was dit geen ker kelijke campagne, maar een „inter kerkelijke", waarin vertegenwoord: gers van vele verschillende kerken sa menwerkten. De kruistocht, zoals de campagne werd genoemd, had vrijwel geen enkele officiële verbinding m de plaatselijke kerken of lanck-iijl kerkgenootschappen en de evangel: ten, die meewerkten, zochten deze band ook niet. Wel werden de sen zoals bij de campagnes va ly Graham naar de kerk verwezen De kruistocht werd gehouden in een van de mooiste zalen van Japan de nieuwe Feesthal van Osaka. Op het podium speelde iedere avond de Kyo to orkestvereniging, terwijl een koor van 500 stemmen, gerecruteerd uit 1500 vrijwilligers geestelijke liederen vertolkte. De kwaliteit van de muziek was groter nog dan de kwantiteit Nimmer tevoren had Japan kennis gemaakt met een evangelisatiepro gramma van zulk een voortreffelijke kwaliteit. Evenals bij de Graham-campagnes wa ren reeds 8 weken lang 2000 nazor- gers bijeen gekomen om opgeleid te worden voor de persoonlijke ziels zorg. Iedere avond waren er tenmin ste 500 beschikbaar, die onmiddellijk met de mensen, die na de samen komst op de uitnodiging naar voren kwamen, konden spreken. Een staf van predikanten werkte dan de gehele nacht, zodat iedereen, die te kennen had gegeven tot Christus te willen komen de volgende ochtend een persoonlijke brief ontving. Al de ze mensen werd aangeraden zich aar TN Indonesië gaat nu het geld „ge- In de Indonesische democratie 1 zuiverd" worden. De waarde het zo, dat Soekarno aan de van het geld wordt met maar even kant de volksmassa's in bewegingUl^- negentig procent verminderd. bracht en met beloften paaide, aan L Een maatregel als deze lijkt op zich- de andere kant echter de goedwil-Leid zelf onvermijdelijk. Want er is in lende politici geen kans wenste te D< Indonesië op het gebied van het geld, gunnen. Ten slotte heeft hij de de-dem evenals trouwens op andere gebie- mocratie, die hij materieel reeds on- den, een chaos ontstaan. Een ingrij- mogelijk had gemaakt, ook nog for- di pende zuivering zal hier redding meel opgeheven. Toen heette het B( moeten brengen. eveneens, dat het om een „zuive-P'i; Ook in ons land hebben we de situa- ring" ging. tie gekend, dat in het geldwezen een Net zo in de geldmarkt. Hoe is daar- Dl diepe ingreep moest worden toege- in de chaos ontstaan? Niet, zoals bijdem ons, door krachten van buitenaf. Maar door oorzaken van binnenuit. Door j> slecht beleid op politiek en eco- Bi past en dat er grondig gezuiverd diende te worden. Maar er was een beslissend verschil met de situatie, zoals deze allengs in Indonesië is nomisch gebied. roc In het rijke land Indonesië waren^ alle voorwaarden aanwezig voor eenrpap gezonde economie. De voorwaarden S' zijn niet benut. Naar binnen zijn erChi zorgen, naar buiten is er wantrou-tr£ CTEEDS ernstiger vormen neemt het beeld van onze tijd, maar werken er probleem aan van de dusgenaam- hunnerzijds tevens stimulerend op in. de nozems: ontspoorde jongeren, die, We zitten met dat probleem van de meestal in benden verenigd, de straat nozems. Wat er aan te doen, wat ei^o: hebben gekozen tot het terrein van tegen te beginnen? jeu hun actie. Er is een roep om versterking vanis Die actie bestaat uit baldadigheid: de politiële macht, en op zichzelf is1 uit het hinderen van voetgangers, uit die roep gerechtvaardigd. Echter zou-'j het met veel lawaai rondrijden op den wij daarnaast op twee dingen^ allerhande vehikels, en uit soortge- willen wijzen. lijkc kwalijke bezigheden meer. In de eerste plaats zal het herstel'oi Dat optreden van de nozems is ken- gezocht moeten worden op de plaats 1 nelijk een internationaal verschijn- zelf waar het kwaad is ontstaan: bin-'01 sel. Want uit allerlei windstreken nen het gezin. Daartoe moet alles op bereiken er ons de mededelingen van: alles gezet, ook bijvoorbeeld in be- 1 uit Amerika, uit Parijs, uit Berlijn, spoediging van de woningbouw. °J uit Stockholm. In de tweede plaats zullen we ool^t Waaraan het verschijnsel zijn ont- voor wat betreft het verschijnsel vane( staan te danken, of liever te wijten, de nozems nimmer mogen gaan ge- heeft, is niet met een enkel woord neraliseren. Uit sommige berichten aan te geven. zou men de indruk kunnen krijgeniu De oorlog is er schuldig aan, met de dat in onze dagen de nozems veruita ontwrichte werking die hij heeft ge- in de meerderheid zijn, de normalë3 had in allerlei opzichten, niet het gezonde jeugd echter in de minder- minst ten nadele van huwelijks- en heid. n gezinsleven. Gelukkig is dat laatste bepaald nie' j Dan is er het. woningprobleem: de het geval. Maar ook hier wreekt ziche engte thuis drijft als het ware vele jongeren de straat op. Daar is verder het feit, dat tal van jongeren reeds op jeugdige leeftijd een aardig inkomen hebben, maar hun vertrouwen in de toekomst is dacht niet van dien aard, dat ze gaan spa- betekei ren. lukkig dat „in het nieuws" pleegt te kornet' wat afwijkt, terwijl daarin minded wordt gevonden wat normaal en ge-e al te grote aan i m de nozems kan tegelijk n onrecht doen aan die ge'1 nog heel vele jongen Het schenken |ongerena worder,, dit verband is het voldoende om na men te noemen als van de Franse fi losoof Sartre en de Franse schrijfster Sagan. Zij ontlenen hun denkbeelden en gedachtengan'gen aan het mens- Ook zonder overtrokken publiciteit baart het verschijnsel van de no1 zems al zorgen genoeg. Er is behoeftj; aan een stevige aanpak. te sluiten bij een Bijbelgetrouwe kerk. Alle kerken van Osaka deelden in de vruchten van deze campagne en een kerk deelde mee op de eerste zon dag na de campagne 120 nieuwe men- bezocht li Dit getal is voor Japan uitzonderlijk hoog. De grootste gemeente bestaat uit 400 leden, terw"l de gemeenten gemiddeld slechts een 40 leden heb- Bezwaren Voor de campagne begon, hadden verschillende kerken nogal ernstige bezwaren tegen de campagne. Men bang dat Pierce, die tot de zeer rechtse vleugel van de Amerikaanse kerken behoort, een eigen werk wil de opbouwen. Evenals Billy Graham is hij er echter in geslaagd om de predikanten en geestelijke leiders te overtuigen, dat hij alleen kwam om te helpen. In deze samenkomsten, die door de Japanse televisie werden uitgezonden kwamen 3175 Japanners naar voren, die christen wilden worden, terwijl persoonlijke gesprekken met 7502 mensen werden gevoerd. Toen de campagne was afgelopen hadden 1867 van deze mensen reeds diensten 435 kerken bijgewoond. Een maand na de kruistocht werd in dezelfde zaal een speciale dienst be legd voor bekeerlingen, die honder den trok. De zaal evatte toen meei dan 4300 mensen terwijl 2500 buiten de deuren via een versterkersinstal latie de dienst bijwoonden. Veh ge gelovigen hadden vrienden Beroepingswerk 1 NED. HERV. KERK 1 Aangenomen naar Wamel-Dreumej Leeuwen: A. Pijnacker Hordijk luchl machtpredikant te Nijmegen; naar Arke] in Herwaarden, kand. te Rotterdam Eist, Geld.: A, van Ginkel te Pessl naar Schagen: A. Schouten t Waaxens; naar Ammerstol: C. Nieboel kand. te Rotterdam. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zwartebroek: C. E. v. i Broek te Goënga. Fr te Dirkshorn: J. 1 van Bogee'.cn, kand. te De Bilt: te Wati ringen: W. Hoogsteen, kand. te Driebe gen; te Reitsum: B. Mintjes, kand. 1 Utrecht. OUD GEREF. GEM. Beroepen te Kampen: J. v. d. Po milieleden meegebracht, zodat ook d avond velen weer te kennen gavi christen te willen worden. Deze twee campagnes hebbï nieuwe wegen gewezen voi het zendingswerk in Japa Gebleken is dat zowel het ke kelijke apostolaat als het inte kerkelijke evangelisatiewerl mits goed opgezet, kansi biedt om de Japanner met h evangelie te bereiken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2