CHRISTFUJK KENTKENT Ill rooms-katholieke omgeving Kerk zijn Theologische conferentie Constantinonel en Rome £eithen Kerkelijke recreatiecentra breiden zich uit In Amerika Ontsnapt langs Krakatau Een woord voor vandaai Kanttekening Boekbespreking Kerkedag over samenleven van tivee Kerken J~\E protestantse kerk in Beieren omvat een kleine minder heid in een sterke rooms-katho lieke omgeving. De werkgroep ..Diaspora" van de kerkedag in München was dan ook in staat om vanuit de dagelijkse actuele ontmoeting tussen voorns-katho lieken en protestanten te spre ken. Op vrijdag hield ..ober- kirchenrat" Wolfgang Sucker een referaat over „de kerk in een rooms-katholieke omgeving," waarin hij de bijzondere pro blem en van de kerk van Beieren en alle protestantse kerken m rooms-katholieke landen wilde belichten: de christelijke kerken heeft o_._ tot een nieuwe bezinning geroe pen. Waarom en waardoor, vra gen vele christenen, leven we ei genlijk gescheiden? Hun oog glijdt over bet verleden en blijft uiteindelijk rusten op de refor matie. We zijn het er nu wel al lemaal over eens dat de kerk van de middeleeuwen aan een re formatie toe was. Maar toch blijft onze omgeving zeggen dat Luther de zwaarste schuld op zich heeft geladen: Hij heeft het lichaam van Christus in stukken gereten. Hier ligt de tegenstelling die we nog niet hebben kunnen oplossen. De protestantse christenen blij ven volhouden: de reformatie was de beslissende stap heid 1 de kerk te hersteilen. Ontdekking "T\IE KERK, dat was de ontzetten- -L' de ontdekking van Luther, heeft zich aan valse leer overgegeven. Maar Luther beleefde ook oen onuitwisbare blijdschap: Het evangelie verliest nimmer zijn kracht om de mens thuis te brengen; het bevrijdt zich steeds van de ketenen, waarin de mens het heeft gebonden. Dit zegt de reformatie: God keert door zijn roepende kracht de afval van de kerk en plaatst haar weer op haar enige eente fundament. Hij brengt haar wee- tot erkenning van de waarheid. Nooit zullen we de reformatie ten volle kunnen verstaan, als we niet ontdekken, dat de kerk door de reformatie de waarheid en een heid weer heeft gevonden. Deze eenheid vindt haar basis in het enige fundament, dat gelegd is, namelijk Christus Jezus. Zo getuigt de reformatie van het levende evangelie en de re formatie strekt zich dan ook veel verder uit dan over juist dat ene tijdperk, in de. geschiedenis van de kerk. dit getuigenis? Wat gevolgen? Twee confessies die zich beiden ..Kerk" gingen noe men. Maar duidelijk wordt ons meer en meer dat we het woord „Kerk" of christendom" niet in het meervoud mogen gebruiken en daarom beleven wij dit gevoel van onbehagen. Twee confessies, die zich kerk noemen. Zij hebben daartoe het recht, mits onder één En omdat zij dat niet kan, ont staan de moeilijkheden in onze verhouding tot elkaar. In één zin uitgedrukt: De Rooms-Katholieke Kerk voelt zich een met de Una- Sancta. Haar grenzen zijn ook de grenzen van de Una-Sancta. Zij beseft niet, dat de kerk haar fundament kan verlaten, endaar- om vindt bij haar de roepstem van de reformatie ook geen ge- Wij zijn allemaal verrast door het plan van de paus om een wereldconcilie te beleggen. Zou er een nieuw tijdperk in de ge schiedenis van de kerk aanbre ken? Zou er een nieuwe verhou ding komen tussen Rome en de afgescheiden kerken? Gaat Rome de hinderpalen weg ruimen die zij zelf heeft opgericht? en zou er nu een tijd aanbreken waarin Rome de andere kerken als ge lijke partners zal gaan erkennen? Deze hoop was onwerkelijk in het licht van de feitelijke om standigheden. Want de paus blijft met dit concilie binnen de gren zen van wat de Rooms-Katholieke- Kerk haar „oecumenisch conci lie" noemt. De paus wilde en kon geen nieuw tijdperk in de geschiedenis doen aanbreken. Geen openheid TN ONS CONTACT met de Rooms- -l Katholieke Kerk in onze om geving, moeten we goed voor ogen houden, dat er voor Rome slechts één weg is naar de een heid van de kerk. namelijk terug naar Rome. Dit is juist het pijn lijke in onze onderlinge verhou ding. Ons scheiden geen onbe langrijke zaken, maar een ver schillend inzicht op het evangelie. Deze kloof kan niet met een dans pasje overbrugd worden. Zo komen we tot de vraag of wij wel de kracht bezitten om deze christelijke tegenstelling ge duldig te verdragen? Wij weten dat het voor de Rooms-Katholie ke Kerk veel moeilijker nog :s dan voor ons. Maar wij moeten van de rooms-katholieke „bu ren" blijven eisen dat zij ons niet als tweede-rangs-christenen be handelen. Daar is bijvoorbeeld het pro bleem van het gemengde huwe lijk. Juist op dit punt doet de Rooms-Katholieke Kerk alsof wij geen volle christenen en onze kerken niet volledig kerk zijn. Maar zij kan de werkelijkheid van dit probleem op de duur niet altijd vanuit haar gezichtspunt blijven bekijken. Maar ook wil len wij hier vaststellen dat het niet onze taak is om van elkaar leden af te kapen. Toch één WTU, die in een rooms-katholieke - omgeving wonen willen ons niet van onze verantwoordelijk heid tegenover de roomsen los maken en we willen ons niet voor hen afsluiten. Wee ons, als we niet ondanks alle verschillen beseffen dat we in de laatste in stantie toch één zijn in de lief de van Jezus Christus, die zich uitstrekt naar zowel rooms-ka- tholieken als protestanten. weten met de Heilige Kerk of om het in een vreemd woord uit te drukken: met de Una- Sancta. Die Una-Sancta is het door het evangelie gesloten ver bond van hen, die onder de ab solute heerschappij van Koning Christus willen leven, die verlost zijn van de heerschappij van de- Door zich deze maatstaf te stel len, onderwerpen de confessies zich aan de eisen van geloof en liefde. Alleen op die manier kun nen deze kerken, die naast el kaar bestaan, elkaar werkelijk ontmoeten. Op deze manier moe ten wij als protestantse christe nen wel zeggen: onze confessie is niet zonder meer identiek met de Una-Sancta, die verder reikt dan onze confessie. Maar wel, en dat zou ik willen onderstrepen maakt zij deel uit van de Una- Sancta. Moeilijkheden Maar zo kan de Rooms-Katho lieke Kerk helaas niet spreken. Engelse pelgrims naar kerkhoven Zondag hebben de Britse oorlogs- •pelgrims, die sinds donderdag in Nij megen en omgeving vertoeven, op het •Engelse oorlogskerkhof „Jonkerbos" •bij Nijmegen een plechtige herden kingsdienst gehouden, welke geleid werd door drs. Van Beukers s.J. De plechtigheid werd opgeluisterd door de ,,De Verenigde Zangers" van Nij megen. De pelgrims legden enkele kransjes klaprozen op de graven. Op „Rusthof" in Amersfoort werd eveneens een herdenkingsdienst vooi de Engelse bezoekers gehouden. Morgen zullen de Britten vanuit Nij megen een tocht per boot over Waal en Rijn naar Arnhem maken en onder andere het Airborne kerkhof te Oosterbeek bezoeken. Dinsdag ver trekken de bezoekers weer naar En geland. De volgende maand wordt een Brit- 0 i Een zeepbal spatte uiteen Wereldraad wil open grenzen voor ballingen Even heeft het gegonsd in de wandelgangen van het hotel op Rhodos waar het Centrale Comi té van de Wereldraad van Ker ken bijeenkomt. Op een besloten bijeenkomst tussen afgevaardig den van de Oosters Orthodoxe Kerken en twee rooms-katholie ke geestelijken was men overeen gekomen om volgend jaar in Ve netië een conferentie te beleggen waar de theologische verschillen tussen de Oosters Orthodoxe en Rooms-Katholieke Kerken zou den worden doorgesproken. Voor de conferentie evenwel in een voorbereidend stadium is geko men, is hij al weer als een zeep bel uiteengespat. Zaterdagmorgen verklapte een van de twee rooms-katholieke geestelijken, pater Dumont, aan een verslaggever van Reuter dat hij en zijn collega een voorstel hadden gedaan in naam van kardinaal Tisserand. De twee rooms- katholieke geestelijken wonen de con ferentie van de Wereldraad als jour nalisten bij. Ook de Oosters orthodoxe bisschop Ja- covos van Philadelphia deelde gisteren mede. dat hij namens het patriarchaat van Constantinopel voorstellen had aanvaard voor het houden van een theologische conferentie. Reeds zaterdagavond echter deelde kar dinaal Tisserand, in wiens naam de uitnodiging door rooms-katholieken zou zijn gedaan, mee dat hij in het geheel niets afwist van een opdracht aan de twee paters. In een vraagge sprek met het Atheense blad „Akro- polis" sprak hij zich alleen uit voor broederlijke bijeenkomsten en contac ten, samenwerking op sociaal gebied en besprekingen over kwesties die buiten de- leerstellingen staan. Hij noemde dit een eerste stap op weg naar hereniging tussen de Oosterse en Rooms-Katholieke Kerken. Ondertussen had men van de zijde van de Grieks Orthodoxe Kerk ook niet stil gezeten. De Griekse theoloog prof. Bratsiotis sprak zich uit tegen de con ferentie. Hij zei dat hij niet wenste deel te nemen aan de voorbereidingen, omdat hij niets voelde voor „dergelijke theatrale kluchten". Volgens hem had de conferentie geen zin. T egengesproken Voor al deze berichten echter met grote koppen de kranten in het westen zou den gaan sieren, werd officieel door de rooms-katholieke en orthodoxe theologen verklaard dat er geen over eenkomst tussen beide kerken is ge sloten om een conferentie te beleggen over de theologische verschillen. Beide partijen legden er wel de nadruk op dat zij de mogelijkheid onderzochten om tot een breder onderling contact te komen, maar dit geschiedt alleen door leken die niet namens de kerk spreken. Toen krabbelde ook pater Dumont terug, die eerst gezegd had namens zijn kar dinaal te spreken. Hij verklaarde dat se oorlogspelgrimsgroep te Nijmegen verwacht. Aan deze pelgrimstocht zul len 175 dames en heren deelnemen. Voornamelijk zal dan het Engelse oorlogskerkhof in het Reichswald be zocht worden. hij al dertig jaar lang oecumenisch werk deed, waarbij hij steeds de mach tiging had van kardinaal Tisserand. Hij wilde echter niet beweren, dat hij in zijn contact met leiders van Orthodoxe Kerken in naam van het Vaticaan ge sproken had En zo werden alle hoog gestemde verwachtingen de bodem in geslagen en kon mehige krant een reeds gezet hoofdartikel weggooien. V Luchtelingenjaar Intussen heeft het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken een groet ontvangen van Nikolai namens het patriarchaat van Moskou, dat zijn steun toezegt „voor de grote taak, de christenen te herenigen en de vrede onder de naties te versterken." De Wereldraad heeft er zaterdag bij alle 173 aangesloten kerken op aangedron gen om het vluchtelingenjaar volledig te steunen. Hij verzoekt de kerken in hun landen te streven naar wetten waarbij de grenzen in grotere mate dan thans worden geopend voor vluch telingen en bovendien te werken vooi ruime bijdragen van de regeringen to' de plannen in het kader van he' wereldvluchtelingenjaar. Advertentie BABY ZEPHYR Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door de classis Rotterdam- Zuid voor buitengew. werkz. (geeste lijke verz. Delta-ziekenhuis)W. S. Bak ker, dir. Rott. Centr. voor Soc. en Cult. Vormingswerk te Rotterdam: te Twello (tweede pred. pl.i: J. B. Cats te Beusichem. Aangenomen naar Schelluinen: K. J. Jansen, kand. te Loenen aan de Vecht, die bedankte voor Stavenisse. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Wellington. Nw. Zeeland (Ref. Church): A I. de Graaf te Wol lengong, New South Wales. Australië, voorheen kandidaat te Driebergen; te Oude- en Nieuwe-Bildtdijk: A. Treurniet te Lemele-Lemelerveld. Aangenomen naar Lobith: L. Zwaan, kandidaat te Amerongen. Anglicaans bisschop ontslaat predikant Te veel lidmaten werden r ooms-katholiek Kerkgangers In Londen, die gister morgen de zeer hoogkerkelijke dienst van ds. Harris wilden bijwonen, vonden de kerkdeuren gesloten. Zelfs de- koster was niet in staat om de deur te ont sluiten, omdat er een nieuw slot opge- De anglicaanse bisschop van Southwark, het zuidelijke deel van Londen had ds. Harris uit zijn ambt ontzet en de toe gang tot de anglicaanse kansels ge- geweigerd. omdat deze geestelijke de rooms-katholieke liturgie had gebruikt in zijn diensten. Ds. Harris is 72 jaar Volgens bisschop Stockwood heeft ds. Harris na een onderhoud met hem zijn ambt neergelegd, maar wa: later op zijn beslissing terug gekomen. De bisschop had het ontslag toen zelf gegeven. Op een persconferentie verklaarde het hoofd van het anglikaanse bisdom Southwark dat door het beleid van Harris vele anglicanen overgegaan waren naar de Rooms-Katholieke Kerk. Plannen voor het Deltagebied Het werk van de Stichting Recrea tie-centra van de Nederlandse Her vormde Kerk breidt zich sterk uit. In het afgelopen seizoen brachten veertig colleges van burgemees- en wethouders uit recreatie-ge meenten een bezoek aan het centrum de stichting Het Grote Bos te Doorn, veelal op advies van ambte- n uit hun gemeenten, die een of r weken hun vakantie op een van de terreinen dezer stichting hadden doorgebracht. Een en ander heeft tot gevolg gehad, dat vertegenwoordigers van de stichting op dit ogenblik on derhandelingen hebben lopen over de opzet van een groot recreatie-centrum in alle bestaande en opkomende re creatie-gebieden in ons land. Dit geldt voor: het Friese merenge bied, waar onderhandelingen over de op- 'an een centrum aan het Sneeker- het verst gevorderd zijn; de Zuid- Oosthoek van Friesland, waar de stich ting in het komende voorjaar een cen trum hoop te openen te Appelscha; de provincie Drente, waar de stichting al een centrum heeft te Dwingeloo; de Overijselse Heuvelrug, waar ook op ver scheidene plaatsen contacten zijn gelegd; de Veluwe, waar een centrum te Erme- overgenomen en waar een paar an dere projecten van de stichting bijna .startrijp" zijn; De Utrechtse Heuvel rug, waar het grote centrum te Doorn >n waar nu ook een concreet plan is een recreatiecentrum te Rhenen; langs het Noordzeestrand, waar men reeds draait te Ouddorp aan Zee; het Deltagebied, waar nu al wordt onderhan deld over terreinen die nog onder water liggen: de Wadden-eilanden en Chaam Brabant, waar in het komende voor- 110 „Kom nou eindelijk eens ter zake!" snauwde Ni- colson. ,,U hebt gelijk." Van Effen tikte op de gordel. „Deze gordel bevat, tot in de kleinste bijzonderhe den. de codeplannen voor de Japanse invasie in het noorden van Australië. Het is vrijwel onmogelijk Ja panse codes te ontcijferen, maar wij weten dat er in Londen één man is. die daartoe in staat is. Wan neer iemand erin zou zijn geslaagd hiermee te ont komen en er Londen mee te bereiken, zou dat de geallieerden een fortuin waard zijn geweest." Het begon Nicolson te duizelen. „Waarwaar zijn die dingen vandaan gekomen?" Ik weet het niet," antwoordde Van Effen hoofd schuddend. „Wanneer we dèt hadden geweten, zou den ze vast en zeker niet in verkeerde handen zijn Re kom enDe volledige invasieplannen, mijnheer icolson! De te gebruiken strijdkrachten, de tijd stippen, data. plaatsen èlles! Wanneer die in Engelse of Amerikaanse handen waren gekomen, zou dat voor de Japanners een vertraging van min stens drie, misschien zelfs wel zes maanden hebben betekend. In dit beginstadium van de oorlog zou het zelfs noodlottig hebben kunnen worden voor de Ja panners misschien begrijpt u nu wel, dat ze er alles op zetten om ze weer in hun bezit te krijgen. Wat heeft een fortuin aan diamanten hierbij ver geleken nog voor waarde, mijnheer Nicolson?' „Ja, wat?" mompelde Nicolson, bijkans automa tisch, alsof hij met zijn gedachten heel ergens an ders was. Maar nu hebben we beide: de plannen én de dia manten." Nog altijd ontbrak op vreemde wijze iede re triomferende klank in Van Effens stem. Hij stak een voet uit, en raakte de stapel diamanten aan. „Misschien was ik wat te snel met mijn minachting voor deze stenen. Zij bezitten toch wel een geheel «ïgen schoonheid." „Ja." De nederlaag had bittere gevoelens in Ni colson gewekt, maar aan zijn gezicht was daar mets door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) „Ja. kolonel?" „Uu kunt dat met doen. Deze man is geen spion, en kan niet zonder vorm van proces worden ;rgeschoten. Hij behoort zelfs niet eens tot de ge wapende macht. Technisch gesproken combattant." „Natuurlijk, natuurlijk.' hij t van te bemerken. „Het is een fantastisch gezicht. Van Effen." „Bewonder ze, zolang u kunt, mijnheer Nicolson. De koude, barse stem van kapitein Yamata verbrak de betovering en bracht hen allen terug tot de har de werkelijkheid. Hij stootte met de punt van zijn zwaard tegen de top van de stapel diamanten, en het witte vuur schitterde en vonkte, terwijl de ste nen naar alle kanten over de grond rolden. ;,Ze zijn mooi, maar men moet er oog voor hebben „Wat wilt u daarmee zeggen?" vroeg Nicolson. „Alleen maar, dat kolonel Kiseki uitsluitend orders heeft de diamanten in zijn macht te krijgen en on geschonden naar Japan te zenden. Over gevangenen werd niet gesproken. U hebt zijn zoon gedood. U zult wel zien wat dat wil zeggen." „Dat kan ik wel zo ongeveer vermoeden.' Nicol son wierp hem een verachtelijke blik toe. „Een schop, een kuil van twee bii driekwart meter, en een schot in de rug zodra ik klaar ben met graven. Westerse cultuur. We weten er alles van." Yamata glimlachte effen. „Zo vlug en gemakke lijk' en eenvoudig zal het heus niet gaan, dat kan ik u wel verzekeren. We bezitten cultuur, zoals u terecht opmerkt. Dergelijke primitiviteiten zijn be antwoordde Yamata Ironisch. „Tot nu toe is hij alleen maar aansprakelijk voor de dood van veertien van onze zeelieden en voor die van iemand van de luchtmacht. Ik huiver al bij de gedachte aan de slachtpartij, wanneer hij ooit nog eens combattant zou '"orden. En hij heeft de zoon van Kiseki gedood." „Dat heeft hij niet. Daarvan kan Siran getuigen.'" „Dat moet hij dan de kolonel maar aan zijn ver stand proberen te brengen,' antwoordde Yamata on verschillig Hij stak zijn zwaard in de schede. „We verdoen onze tijd. Kom, laten we gaan. Onze vracht auto zal zo dadelijk wel komen opdagen." „Die hebben we ongeveer een mijl verderop laten staan." Yamata grijnsde. ..We wilden u niet storen in uw slaap Wat is er aan de hand, mijnheer Nicolson?" vroeg hij opeens scherp. „Niets," antwoordde deze kort. Hij had door de open deur naar buiten zitten kijken, en ondanks zich zelf hadden zijn ogen even van opwinding geschit terd. Maar hij wist dat hij reeds veilig een andere kant uit had gekeken, voor Yamata daar iets van had kunnen bemerken. „De vrachtauto is er nog niet. Mag ik Van Effen nog een paar vrgen doen?' Hij hoopte dat zijn stem gewoon had geklonken. „We hebben inderdaad nog een paar minuten." knikte Yamata. „Misschien interesseren uw vragen mij ook nog wel. Maar maak het kort." „Dank u." Hij keek Van Effen aan. „Het interes seert me. wie de diamanten aan juffrouw Plender- leith heeft gegeven en de plannen (Wordt vervolgd) jaar eveneens een centrum wordt geo- Over de recreatie-programa's deeld' men ons van de zijde der stichting re creatie-centra van de Nederlandse Her vormde Kerk mede dat de stichting het tegenovergestelde wil zijn van bestaan de commerciële kampen, bestemd massale vakantiebesteding. Men noemde met betrekking hierop de groeiende vloed van „Butlin". In deze kampen, aldus een woordvoerder van dè stich ting, worden de gasten bezig gehouden 'met passieve recreatie. Men zit en kijkt naar een film of een andere vorm var goedkoop amusement. Voorts kan men er zijn tijd doden op een kermis. Doch, meent de stichting, men komt er armer aan geld en geest weer vandaan. De stichting Recreatie-centra wil haar gas ten helpen de dingen zelf te doen. Spelend De stichting wil haar gasten laten ont dekken, dat het spelen in de wereld zijn oorspronkelijke wijze van bestaan is; hoe heilzaam een ontmoeting met de natuur tijdens een wandeling kan zijn, welke verrukkelijke mogelijkheid to' ontmoeten er in de dans als de oudste van alle kunsten ligt en hoe men elkaar weerstanden kan wegzingen, dat er een gemeenschap ontstaat, w; in de dingen die werkelijk de moeite waard zijn een klankbodem hebben ge kregen, dat wil zeggen: niet ledig we derkeren. Contacten De laatste jaren zijn er contacten gegroeid tussen de Stichting Recrea tie-centra en de protestantse kerken in België, Frankrijk en Duitsland, zo dat plannen voor Europese uitwisse ling in de maak zijn. „Prawda" over de groei „godsdienstige propaganda" heeft vrijdag in een artikel ..godsdienstige vooroordelen" de toege nomen activiteit ver kerken en secten in de Sowjet-Unie, „een gevolg verzwakking van d'e ideologische strijd tegen de godsdienst, afgekeurd. De genoemde kerken nemen thans serie maatregelen ter versterking hun positie en trachten in het bijzon der de godsdienst aan de huitfige standigheden aan te passen en de Men sen ervan te overtuigen dat het munisme als wereldopvatting s met a'e godsdienst kan bestaan. „De godsdienstige propaganda heeft zich in bepaalde lagen van de Sowjet- bevolking ontwikkeld", akïus het blad dat de geestelijkheid ervan beschuldigt zich in talrijke gevallen schuldig te ma ken aan „onwettige activiteit". Het noemt onder meer het gebruik voor financiële doeleinden van de pel grimsoorden. wonderbaarlijke bronnen en graven van ..heiligen" en a'e druk op ouders en kinderen om de godsdiens tige gebruiken toe te passen en het catechismusonderwijs te aanvaarden. De Sowjet-pers heeft de laatste tijd een serie artikelen gepubliceerd', waar in het voortleven van de „godsdienstige vooroordelen" wordt gelaakt en een in telligente, georganiseerde en ononder broken intensivering van de atheïstische propaganda wordt verlangd. Dr. S. L. Schouten werd onderscheiden Bü K. B. is benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau dr. S. L. Schouten te Utrecht. Dr. Schouten, bac terioloog, oud-leraar aan het gymna sium te Utrecht en reeds vijftig jaar bestuurslid van de inrichting van diaco nessen, ontvangt deze onderscheiding ter gelegenheid van zijn 85ste verjaar dag. De versierselen bij deze hoge on derscheiding zullen a'e heer Schouten worden uitgereikt door de burgemeester van Utrecht. We beseffen nog maar nauwelijksdat het minder dan t jaar geleden is, dat we midden op de dag naar het vens holden om te kijken naar een paar flauwe zonnestralen, weken van mist leek de zon een wonder. Nu sluiten wij rolgordijnen; we zoeken schaduwplekjes op. De zon is er, mi wat ons betreft mag hij best iedere dag een paar uurt schuilgaan. Deze week begint de generale synode van de Gereformee\ Kerken. Een van de belangrijkste punten, die behandeld zuljl moeten worden, is de zogenaamde geestelijke verschralim Is dit misschien niet de ergste verschraling? We zijn zo gewÊ geraakt aan het Licht der wereld, dat we zoveel mogelijk schaduwkant var? het leven opzoeken. We zijn in het Lit geboren; we hebben over het Licht horen preken. Het Li hoort bij ons leven en roept geen verwondering meer wakb We kunnen ons de toestanden, waarin ons land zou verke als dat Licht niet had geschenen, al lang niet meer inden]c| We kunnen het ons ook niet voorstellen, hoe het zou zijn 1 wij zonder dat Licht zouden moeten leven. o Zo zoeken we onbewust de duisternis op, terwijl we midi in het Licht leven. Een werkelijke geestelijke vernieuwing er pas komen, als we beseffen, dat we zo in duisternis delen, zodat we het Licht weer een kans geven om diep\ Geboi ons eigen hart te schijnen. kingsbi; BENUTTEN VAN VRAGENRECHT Kingsbi; QOK wij hebben het onze gezegd ging, maar het is tegelijk een i over de ervaringen van de af- van ons volk, dat dit geschiedt, zwaaiende militair, plotseling gecon- zijn volksvertegenwoordiging kaï fronteerd met een luitenant-in-bur- volk dan zelf uitsluitsel bekomen.jnjeenk ger, die het nauwelijks noodzakelijk Het is tegelijk een recht i achtte zich te legitimeren, doch die antwoordelijke minister, dat het L wel prompt gehoorzaamd wenste te beurt. Want de minister krijgt nuf worden. De zaak, eenmaal i gekomen, heeft nogal ruchtbaarheid ken te geven. En indien nodig e gekregen. Dat is niet erg. Onze lands- gelijk, kan hij in zijn beantwoordj Kerk verdediging krijgt ook voor wat be- dan tegelijk bevrediging schenkeBiur: rr treft alle goede kanten, in onze dagen Niet verwonderlijk, dat ook over Koor publiciteit genoeg: maar dan blijft ze wat vreemde ontmoeting tuÉL.FC het nuttig, dat er de vinger op wordt luitenant en militair vragen zijn 1^^" gelegd, r zich zaken voordoen, steld. Indien wij daarbij iets bet!] die bevreemding oproepen. Aan de dag getreden fouten kunnen dan wor. den gecorrigeerd. Wat verwacht mocht worden is ge- defensie volksvertegenwoordiging vragen ge steld. Ook dit laatste is goed dan is het, dat de vragen i gesteld door een lid van de sociaj De t tische Kamerfractie. Niet dat d gosh daartoe niet het volste recht had; predii-k: aan de minister van had dat recht niet minder dan iel Piete deze zaak vanuit onze ander Kamerlid. Maar ook de le#eid v van de andere fracties hadden recht. Ook de leden van de prof on juist. Het tantse fracties hadden het. Zij bad< niet de minste van de taken die de evengoed kunnen doen wat deze i cialist nu heeft gedaan. Zij volksvertegenwoordiging heeft, zich tot de regering om inlichtingen het echter niet gedaan, en hij te wenden over aangelegenheden, die Wij maken nu hiervan geen onder ons volk gevoelens van onbe- hagen hebben gewekt. Dat is het benutten recht van de volksvertegenwoordi- VAN ONVOLLEDIGE SAMENSTELLING {öe QF de Interparlementaire Unie een rische Tweede-Kamerlid DicpenhjBosl belangrijke instelling is, kunnen (niet te verwisselen met zijn njrediF wij niet afdoende beoordelen. Het is een soort van informeel contact lichaam tussen de vele parlementen Er zullen menselijke redenen r die er overal ter wereld zijn. Dat dat de protestantse fracties ditnl het een belangrijke instelling is, wil- zo sober uit de bus gekomen z|F len wij wel aannemen; wij kunnen Het leven is druk, er zijn zoveel t^r', moeilijk veronderstellen, dat men op ferenties, en ook een Kamerlid dit terrein iets onbelangrijks zou la- maar een mens. ten voortbestaan. Toch juichen wij de thans berei! Deze Interparlementaire Unie dan samenstelling niet toe. Nogmaals, houdt telken jare haar vergadering, kunnen de betekenis van deze Intj en telken jare op een andere plaats, parlementaire Unie niet afdoef. Nogmaals, of het alles even nuttig, beoordelen. Wij weten niet, of jLid Iaat staan noodzakelijk is, wat daar- een onoverkomelijke ramp zou i" J bij uit de bus komt, weten wij niet. indien zij niet bestond. Maar zij Van sommige internationale confe- staat wèl, en reeds daarom moi renties hebben wij de indruk, dat de wij aannemen, dat zij van enig |i reis, en alles wat zich verder om de lang is. Echter, wanneer dat zo is, conferenties afspeelt, aantrekkelijker is het tevens van belang, dat er is dan de conferenties zelf zijn. vanuit de protestantse fracties 4 Hoe dan ook, de Interparlementaire wordt deelgenomen. Unie houdt ditmaal haar jaarlijkse In het totaal van de parlement^ M(. bijeenkomst te Warsehau. Er gaan systemen zijn protestantse frac| elf Nederlandse Kamerleden heen, en hun namen zijn dezer dagen be kend gemaakt. Wat ons is opgeval len, is de samenstelling derlandse delegatie. Zij bestaat namelijk uit vier leden benut, van de P.v.d.A., drie van de K.V.P., toch al niet alledaagse verschijnee len. In informele gesprekken I dan heel wat van het eigen besta» Ac, deze Ne- recht duidelijk worden gema4<"g Zulke kansen moeten altijd woit^ Ho We hopen, dat het christelijk-hisl de.V.V.D., doch slechts één sche *wcede-Kamerlid Diepenhi lid uit de protestants-christelijke die nu de eer gaat ophouden, hetjPf' fracties, en wel het christelijk-histo- druk mee krijgt. tud is* HET THEMA VAN DE GESPREKKEN ONMISKENBAAR krijgt Eisenhower men zou kunnen noemen realite op zijn reis door West-Europa besef, dat echter onder omstandig! belangrijk werk te verrichten. den ook de kenmerken kan aan? Was zijn aanvankelijk doel, gevoelens men van realisme, en zelfs van van onrust weg te nemen die zijn portunisme. Jt voorgenomen ontmoeting met Chroesj- Hiertegenover is de buitenlandse f Ri, tsjcf had kunnen oproepen, sindsdien litïek van Frankrijk van een bun is gebleken, dat het met die gevoe- wat minder makkelijke buigzaaf» lens van onrust wel meevalt, doch heid, waarbij, men bovendien nL dat er, in plaats daarvan, tussen de bedenken, dat Frankrijk thans $t grotere Westeuropese landen zelf ver- land is, dat, na een lange periode ^Bi wijdering is ontstaan. ingezonkenheid, Vooral tussen Frankrijk en Engeland stel, niei is het hoog gaan lopen. Frankrijk herstel i heeft zijn moeilijkheden, die nu in heid zijl het bijzonder acuut worden bij de de Fransman toespreken, nadering van de jaarlijkse vergadc- Er openbaart zich hier dus een 6t ring der Verenigde Naties. Op die merkelijk klimaatsverschil, en de tfG vergadering komt immers ditmaal in standigheden hebben ertoe ffele" volle zwaarte de Noordafrikaanse dat dit klimaatsverschil op verwijfon problematiek aan de orde. En intus- ring is uitgelopen. j sen heeft Frankrijk het gevoel, dat Men moet deze verwijdering noar het grondig door Engeland in de veronachtzamen noch overdrijven.jb steek wordt gelaten. het grote wereldgebeuren overwef1 Heel het Franse wantrouwen tegen intussen datgene wat de landen 4" de Engelse buitenlandse politiek, vrije wereld waartoe Frankij, Engeland beide behoren hebben. ju ons niet verwonderen, dat alsnog gemeenschappen welk wantrouwen van eeuwen her dateert, schijnt daarbij weer naar bo- mee ven te komen. Het Nu is het stellig zo, dat er tussen de neei buitenlandse politiek van Engeland het thema wordt van de gesprekkj en die van Frankrijk een nogal diep- die Eisenhower straks in alle d( gaand klimaatverschil ligt. De bui- hem te bezoeken landen voeren gaJf tcnlandsc politiek van Engeland Hij mag zich daarbij van de symjfc pleegt zich tc kenmerken door wat thie van heel velen vergezeld wetfj Zeilcii, door M. Ruytenschildt. Uit gave Kosmos. Amsterdam Behalve dal er steeds meer belang- telling voor de sportbeoefening in '-et ilgemeen komt, begaat er ook bij velen nteresse voor 3 'tegen sportliteratuur Dal bewijs: het boek net de titel „Zei len". Onlangs verscheen de zesde I grondig herziene druk. Het werk is n onaanzienlijk ver' eterd en behand»; zelfs het nieuwe internationale wedstrif reglement, zjals da' dit jaar vi is geworden Ook heeft de „chrijver laatste ontwikkelingen in de zeilsportk de vcet gevolgd, /odat thans ook Sternklassc. de Finnklasse en de Fly junior een plaats hebben gekregen f dit voor een r duidelijk te lezen z technische boel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2