CHRISTELIJK Kerk moet ook sekten Evangelie brengen Duitse christenen wachten op het wonder van de hereniging Wij zijn de wereld de blijde Boodschap schuldig Een vjnord voor vandaag Hand els wetenschappen bij atheneum (a) Ontsnapt langs Krakatau Kanttekeningi -W' - •>>- V Kerkedag in Miinchen schonk aandacht aan actuele problemen van de Duitse kerkedag bijeen kwamen. de meeste belangstel ling trok. was zeer zeker de rede van dr. Kurt Hutten: „Een blik op de sekten". De rede werd uitgesproken in de werkgroep „De diaspora", waar in het bij zonder de aandacht werd ge vestigd op de problemen van de kerk, die een minderheid is in een anders geaarde omgeving: tijd een n een toe nadering tussen de grote kerken, waardoor zich een nieuwe ge meenschap openbaart, zien wij te vens, dat een geweldig aantal nieuwe geloofsgemeenschappen aan hen knabbelen. Ongetwijfeld zullen er parallellen in de geschie denis van de sekten gevonden kun nen worden, maar ook is het een feit dat zij op het ogenblik een ongekende bloeitijd beleven. In Noord-Amerika telt men bij na 250 sekten, in Frankrijk onge veer 150 en óngetwijfeld is hun aantal in Duitsland niet veel klei ner. Deze sekten zijn onderling verscheurd, maar ze hebben dit gemeen, dat zij de kerk bestrij den. Hun zendingsvelden vindt men niet onder niet-christelijke volkeren, maar onder de christe lijke gemeenten. Men kan het aan tal mensen, die zich bij deze sek ten in Duitsland hebben aange sloten, zeer zeker op 800,000 schat ten, terwijl in de gehele wereld ze ker meer dan 20 miljoen aanhan gers gevonden worden. Wat is een sekte? sekte? We mogen W'A de sekten met de vrije kerken, die ondanks grote verschillen in geloof en be lijdenis naast ons staan in de jmene. We zouden in grote lij- de volgende kenmerkei kun- Iedere belijdenis kent zijn eigen sekten: er zijn ook rooms-katholie- ke sekten en niet alleen maar pro testantse De sekten, die zich ech ter openbaren in protestantse stre ken, tell'-i hun aanhangers ech ter niet aileen onder vroegere pro testanten. want ook vele ex- rooms-katholieken hebben zich bij hen aangesloten. In de r.k.-landen. zoals b v. in Zuid-Amerika, heb ben de sekten een ongekend vruchtbare bodem gevonden. De „protestantse sekten" ver zetten zich tegen de leer van de Reformatie. De reformatorische christen weet, dat God hem heeft geroepen, en dat God alleen zijn zaligheid heeft bewerkt. God vraagt dok wel van hem een ant woord, ma'ar zijn heil is' niet af hankelijk van de meerdere of min dere zelfverzekerdheid, waarmee dit antwoord wordt gegeven. Hoe wel de mens zich inspant om in gehoorzaamheid te leven, blijft hij in dit alles afhankelijk van God. Zijn heil is niet afhankelijk van zijn meerdere of mindere krachts inspanning, maar blijft verankerd in de beloften van God. Daarin grondt hij zijn vrede en zeker heid, en daarom kan en mag er bij hem geen trots zijn, die de ge lovigen in betere of slechtere christenen verdeelt, of hun een plaats geeft op hogere en lagere treden van de heilsladder. Het protest wil altijd als het om zijn verlossing gaat, zelf beslissingen nemen en op zijn minst zelf daarop enige invloed uitoefenen. Hij pro testeert tegen het op genade of ongenade overgeleverd zijn. De leerstellingen van de sekten geven uitdrukking aan dit protest. Zij verplaatsen de grond van de zaligheid vanuit de ruimte van God naar die van de mens. Niet zelden wil de sekte zelf midde laar of verstrekker van het heil zijn. Daarmede hebben zij het eer ste gebod van God gebroken: het 'werk van Gods genade geheel of gedeeltelijk aan zichzelf getrok ken, Gods macht verkracht en Christus de centrale plaats ont nomen, die Hij in de heilsgeschie denis inneemt. Zij verkondigen zelfverzekerd het oordeel over hun medechris tenen en stellen zichzelf niet meer onder het oordeel van God: De ge nade is door hen vervalst tot een gave, die men zelf bezitten kan: kortom: zij laten God niet meer God zijn. Zo hebben zij het getui genis van de Schrift verlaten en tonen dat. onbewust door naast de Schrift een tweede, gezag te laten gelden door eigen profeten en eigen heilige geschriften of openbaringen te aanvaarden. Zeer zeker is de kerk aan dit alles niet - onschuldig. Vaak hou den de sekten de kerk de spiegel van haar schuld voor Zij heeft de sacramenten en de heilsopdracht aan de zieken verwaarloosd, de bijbelse toekomstverwachting tot een dorre theologie doen worden, Deze beschuldigingen behoren de kerk tot bekering op te roepen. De sekten hebben, toen zij de kerk verlieten ook gedeelten van de schriftuurlijke belijdenis mee genomen. waarop de kerk geen acht had geslagen. Daarin vinden zij een voorwendsel om hun recht op een eigen bestaan te legitime ren. Maar doordat zij deze waar heden in hun eigen verlossingsleer hebben ingebouwd, hebben zij ze verkracht. Omdat de sekten God niet lan ger God laten zijn, wordt iedere Bijbeltekst, die zij gebruiken, tot een verdraaiing van Gods Woord. Daarom kunnen en willen de sekten ook niet langer tot het Volk van God behoren. De zonde tegen het eerste gebod is er de oorzaak van, dat zij zich van Gods Volk afscheidden en het Lichaam van Jezus Christus ver splinteren. De scheiding woekert voort en veroorzaakt steeds nieu we scheidingen. Een voortgaande versplintering van het christen dom is echter een levensgevaar lijke bedreiging voor het christe lijk getuigenis in de wereld. Het gesprek De oproep: „Gij zult mijn volk zijn", toont ons ook, dat wij een zendingsopdracht tegenover de sekten bezitten, die wij tot nu toe hebben verwaarloosd. Terwijl wij met alle anderen samenspreklngen houden, hebben wij de sekten uit gesloten. Wij zullen ook naar een ontmoeting met hen moeten stre- Deze opdracht houdt echter niet in, dat we met hen een polemiek gaan beginnen, waarbij ieder de argumenten van de ander wil ont zenuwen. Gods waarheid kan niet door bewijzen gestaafd of afgewe- Niet alleen zondaars kunnen verstokt zijn, ook zij die een ant woord menen gevonden te hebben. De sektariër heeft gevonden, wat hij zocht en vond daarom rust er. vrede. Hij verlangt niet meer en wil alleen nog maar anderen „be keren". d.w.z. anderen zijn ont dekking opdringen. Zijn rust is geen goddelijke rust, maar die van het kerkhof der menselijke zekerheden. In dat ge val is er geen bereidheid meer tot een gesprek en daartegen moeten we een duidelijk „neen" laten ho ren, maar dat „neen" mag niet met de vuist op tafel worden ge geven. Wij mogen de sekten r.iet met menselijke middelen gaan bestrijden, maar we moeten een „neen" kunnen laten horen, zonder dat daardoor verbittering ontstaat. De kern De kern van het gesprek moet steeds het kruis zijn. Onze vraag aan-de sekte moet zijn of zij ons betere Heiland kan bieden. Zo de voet van het kruis, menselijke oplossingen en verlos singen weg vallen. Maar dan moet hij kunnen voelen, dat wij zelf door de genezende boodschap van het kruis zijn gegrepen en zo vrij geworden zijn, dat wij ook de geestelijke armoede en tekortko mingen van de kerk durven be kennen, zonder ze te verdedigen of ons te verontschuldigen. Want de kerk moet altijd in de schuld voor God blijven staan, zich in het oordeel van God stellen en een geschrokken kerk blijven. Kerkedag massaal geëindigd (Van een onzer verslaggevers) JJE kerkedag in München is voorhij. De tienduizenden stromen weg van de laatste massale samenkomst, die 350.000 bezoekers trok. De 5200 leden van het fanfarekorps hebben hun instrumenten inge pakt en vullen de bussen. Nog een uur en de 53 meter hoge zuil met het kruis van 8 meter hoogte zal eenzaam staan op Theresienwiese. Morgen reeds zal het worden afgebroken en worden opgeborgen om over twee jaar weer te worden gebruikt in een andere stad. De christenen van Oost en West gaan naar huis, terwijl in hun oren nog de woorden van de voorzitter van het kerkedag comité von Thadden- Trieglaff naklinken: „Geen reactionair programma en geen nieuwe filosofie zijn we dé wereld om ons heen schuldig, maar een boodschap. De blijde Bood schap van God, Die het licht in de duisternis laat schijnen, Die zonden vergeeft, en in de schaduw van de dood het onvergankelijke leven openbaart." Ds. J. Beijerman uit Epe tachtig jaar Ds. J. Beijerman te Epe, emeritus-pre- dikart van de Remonstrantse Broeder schap. viert donderdag zijn 80stp ver jaardag. De 80-jarige werd op 20 augus tus 1879 te Leiden geboren. Hij studeer de aan de Leidse universiteit theologie en aanvaardde op 24 juli 1904 te Meppel het predikambt. In 1930 werd hij be noemd tot algemeen secretaris en di recteur van het bureau van het Groene Kruis te Utrecht. Hij was daar tot 1 september 1942. Ds Beijerman is ook redacteur geweest van het tijdschrift ..Het Groene en Witte Kruis". Voorts is hij lid van het hoofdbestuur van de J. P. Heyestichting te Oosterbeek. Deze kerkedag, die verleden' woensdag begon, heeft laten zien dat een nieuw naoorlogs tijdperk is begonnen. Als we de balans op maken van ongeveer 500 kleinere en heel grote samenkomsten zien we vier kenmerken van de Duitse christenheid: IDe jeugd wil meespreken. Nog nimmer te voren hebben zoveel jonge mensen van de gelegenheid ge bruik gemaakt om zich in de discus sies te mengen. Toen er in de werk groep door een spreker gezegd werd dat men speciaal de jeugd tussen de 25 en 45 wilde wijzen op hun poli tieke verantwoordelijkheid, brak er een protesterend gebrul los. Zeker een derde van de zaal bestond uit jeugd tussen de 15 en de 25 die zich ook wilde laten horen. De Duitse jeugd staat open voor de boodschap van het evangelie. wunder" noemen, i6 voorbij. De be langstelling voor het werk van de economische werkgroep was voor het eerst in de negenjarige geschiedenis van de Kerkedag opmerkelijk gering. Na jaren van wederopbouw is eer nieuw tijdperk aangebroken. Jaren lang zijn de mensen bezig geweest met materiële zaken. Nu beginnen zij te voelen, dat materiële welstand nog geen geluk betekent. vragen die het persoonlijk innerlijk leven van de mens aangaan. Op eer persconferentie werd het als volgt uit gedrukt: de vader heeft veel geld ver diend, maar heeft zijn zoon verloren. De moeder heeft een televisietoestel, maar is haar dochter kwijt. De werkgroep waarin gezinsproble men werden behandeld, trok duizen den. 4 De Duitse christenen hebben een politieke godsvrede gesloten. Er wordt nog veel gesproken over de eenheid van de Duitse christenen in Oost en West, maar meri weet met precies hoe men die eenheid moet verwezenlijken. Scherpe tegenstel lingen tussen socialisten en christen democraten en tussen Oostduitsers en Westduitsers worden verdoezeld. Zij zijn echter niet opgelost. Vooral X.an Oostduitse, maar ook van Westduitse I zijde wordt telkens weer gezegd: het is onze eigen schuld^ dat gespleten moeten die schuld dragen. Dat er ook voor schuld ver zoening is, hoorden we weinig en wat men aanmoet met de gevolgen van de schuld weet men niet en daar praat men niet over of men praat er omheen. Duidelijk is evenwel dat de Duitse christenen van Oost en West door de internationale situatie weer verder uiteengegroeid zijn. Zij willen met elkaar praten, maar praten vaak langs elkaar heen. Het enige wat zij prac- tisch nog doen om tot hereniging te komen, is wachten op een wonder. In de grote slotsamenkomst werd een poging ondernomen om de vele gesprekken en besprekingen samen te vatten. Een spreker zette de situatie uiteen, zoals die zich had geopen baard, een andere probeerde een ant woord te formuleren. Er werd ge sproken over de verhouding jong en oud; Oost en West; rooms-katholiek en protestant, en jonge Kerk en oude Kerk. KLACHT Een jong meisje klaagde de ouderen aan. Zij verweet hen dat zij zelf de prediking niet ernstig nemen. Een oudere riep de vaders en moeders op om hun kinderen te helpen en niet door het werk het gezin te vergeten, om te laten zien dat zij uit de ver geving der zonden leven,, om te tonen ivat de tien geboden voor het dage lijks leven betekenen, en om samen met de jeugd de moderne wereld bin nen te treden. Een spreekster uitte de klacht dat de kinderen in Oost en West zo ge heel verschillend worden opgevoed, dat het geloof in Oost en West zo ver schillend wordt beoordeeld. Als ant woord werd gezegd dat noch-het Oos ten noch het Westen tegen de andér" mag zeggen: ik heb u niet nodig. De eis werd gesteld die politiek ge zien niet verwezenlijkt kan worden dat men elkaar wederzijds moet bezoeken en ontmoeten. Dat de Duitsers zich meer en meer gaan neerleggen bij de scheiding bleek uit de volgende gedachte: „de scheiding is ons wellicht op gelegd, opdat we ons niet nog eens zullen verheffen, zoals wij gedaan hebben." Ten opzichte van de verhouding pro testant-katholiek werd met nadruk ge steld, dat de protestanten in de refor matie het vaderhuis niet hebben ver laten. De aanwezigen werden opge roepen om ook hun rooms-katholieke buren te tonen, dat Christus alleen de Heere van het leven is. Een vertegenwoordiger van de jonge kerken in Azië en Afrika sprak zijn dankbaarheid uit voor wat zij van de Europese zendelingen hadden ontvan gen, maar een ander klaagde Euro peanen aan, omdat zij misbruik ge maakt hebben van hun invloed. Hij riep Europa op om samen met de jonge kerken christen te zijn en het onrecht te weerstaan. Een Europese spreker riep de mensen op de studen ten van deze jonge kerken, die in Europa studeren te helpen, ze in de gezinnen op te nemen en te zorgen dat zij niet in handen van mensen val len die hen financieel willen bedrie gen. GETUIGENIS Ook voor deze laatste openluchtsa menkomst trokken de regenwolken zich terug. Dicht opeengepakt stonden de dui zenden op het natte gras van de Theresienwiese of op de brede toe gangswegen. De zon slaagde er niet in het wolkendek uiteen te scheuren, maar wist wel de ergste kilte te ver- Enthousiast klonken uit de menigte de geestelijke liederen. Een orkest van 5200 blazers geleid door een dirigent en tien assistenten zorde voor de begeleiding. De samenkomst werd on der meer bijgewoond door de bonds president Th. Heuss, de vice-kanselier L. Erhard en de ministers Eberhard en Schroeder. Zoals ieder jaar de gewoonte is werden de aanwezigen daarna uitge nodigd naar de volgenende kerkedag. De president van de Evangelische Kerk in Westfalen dr. Ernst Wilm stelde voor om naar de stad Dort mund te komen. Tegen de gewoonte in kwamen echter nog twee kerkelijke: leiders naar voren om een uitnodiging; te geven. Bisschop Dibelius was mening dat Berlijn de meest geschikte .stad was om - de tiende Kerkedag te houden, terwijl bisschip dr. H. Lilje voorstelde om terug te keren naar de stad waar de eerste dag werd gehou den, namelyk Hannover. Het presidium zal in de komende maanden besluiten waar de kerkedag zal worden gehouden. De wereld is vol ontmoetingen. Elke dag weer. Vluchtige ei beslissende ontmoetingen. Ontmoetingen, die wij een pacj minuten later weer vergeten zijn en ontmoetingen, die uj ons leven lang onthouden, het uur, ja de minuut. Ontmoetii\ gen van de tweede categorie grijpen diep in ons leven ij geven er vaak een andere richting aan, bepalen in vele gevalle] onze verdere levensloop. U zoudt eens moeten nagaan Jiq dikwijls er in de Bijbel sprake is van beslissende ontmoetingej Tussen twee mensen, maar nog meer tussen een mens en Go<| In het Oude Testament komt soms de Engel des Heren omlai voor ontmoetingen met een mens. Hij komt met een boodscha met een opdracht, met een aankondiging, met berichten, dj de aangesprokene nooit voor kennisgeving kan aannemei i maar waarmee hij of zij iets moet doen. Gods ingrijpen in m leven van de mens geschiedt altijd via de weg van de persooi, lijke ontmoeting. Dat was vroeger het geval en het is nu na zo. Er is niemand, die nooit God tegenkomt. Wanneer Gol die ontmoeting arrangeert en onder welke omstandighedej Hij dat doet is Zijn zaak. En Hij kiest een oneindig aanU variaties, passend bij de mens, die Hij voor de ontmoetin heeft uitgekozen. U kunt Hem nooit uit de weg gaan, nooAb1 passeren. Waarom Hij ook u beslist wil ontmoeten? Eenvoudyidei omdat Hij wil, dat-ook u naar Hem luistert en uw leven laten omzetten. Middenstandsbond in advies: 's-GRAVENHAGE. De Ko ninklijke Nederlandse Midden standsbond heeft dezer dagen aan de leden van de Tweede Ka mer een adres gezonden waarin de bond zich uitspreekt over het ontwerp van wet tot regeling van het voortgezet onderwijs. In dit adres spreekt de bond er zijn teleurstelling over uit, dat in het wetsontwerp geen rekening is ge houden met het leggen van de zo noodzakelijke contacten tussen het onderwijs en het bedrijfsle- Het feit dat de handelsavondschool het ontwerp niet is geclassificeerd, ziet de bond als een gevolg van dit ac' wege gebleven contact. In het adres wordt ook betreurd, dat bij het onderwijs op het atheneum a( te vergelijken met de hogere burgerschool a), het vak handelswetenschappen niet is opgenomen. 104 5ien en etterende wonden, leg- koele, weldadig aandoende zalf op, bedek ten deze met grote bladeren en verbonden het ge heel met repen katoen. Daarna kregen allen een rijkelijk maal, of liever, zij konden kiezen uit een grote verscheidenheid van gerechten: kip. schild- padeieren. gekookte rijst, gepelde rians, ketella. gekookte zoete wortels en gedroog de vis Maar zij waren het eten letterlijk verleerd door de minimale rantsoenen, waarop zy de laat ste tijd hadden moeten leven, zodat zij het ryice maal ternauwernood enige eer aan konden doen. Bovendien hadden zij eigenlijk nog veel meer ne- hoefte aan slaao dan aan eten. Maar die zij dan ook weldra volop. Men had geen bedden voor hen gespreid, noch hangmatten gespannen, en evenmin rustbanken geïmproviseerd van gras en twijgen- maar de eenvoudige kokosmatten op ae schoongeveegde aarden vloer van een hut waren meer dan voldoende, ja zelfs een waar paradijs voor hen. die zich nauwelijks nog'hun laatste werkelij ke nachtrust konden herinneren Een ogenblik la- ter sliepen zij allen als een blok. letterlijk alles vergetend in hun volkomen uitputting. as de zon reeds lang was gevallen over het doodse stilte. Men noorac geen »i-en. "^CA,8f!^pn van nachtvogels. Er weerklonk geen enkel teken van leven: buiten heerste niets dan stilte en duisternis. .Ook in de hut was het rustig en stil. maar niet donker: bij de ingang hingen twee walmende pe- .'r?JrcUoTsonmP»,ns een diepe, ^zware. verbid brengende slaap verzonken geweest en had nog had gelaten. Maar hij was niet uit zich zelf wak- door ALISTA IR MAC LEAN (vertaling Fob Limburg) colson naar hem keek, trokken de lippen nog der weg en lieten nog meer zien van de lange ko- nijnetanden. De stuurman voelde de punt bajonet door de huid heen u-'- Hij werd onpasselijk; het De bond acht het een ernstig be zwaar dat de classificatie van de han delsschool is weggelaten en hij pleit voor een zelfstandig atheneum waarvan de inhoud van de sector han delswetenschappen naar zijn mening een nauwkeurige omschrijv.ng dient te krijgen De bond spreekt er zijn verheuging -ver uit. dat het middenstandsonder- rijs blijkens het ontwerp van wel - een eigen status zal verkrijgen Te gelijkertijd spreekt hij echter zijn on behagen uit over de onzekerheid waar in de praktische uitvoering van dit on derwijs zal komen te verkeren, wegens het ontbreken van specifieke wettelijke hoofdlijnen. De bond zegt verder in het adres, ;t onvoldoende te vinden dat de or ganen van ouders, leraren en gemeen- of schoolbesturen slechts op verzoek van de Kroon de minister mi gen adviseren over aangewezen ondei Volgens de mening van c bond zou het wetsontwerp dienen I •zien in een centraal adviescollege bij algemene vraagstukken slechts op verzoek, doch ambtshalve moeten adviseren. ker geworden; hij was ontwaakt door een felle steek van pijn, die zelfs tot in de diepe bewuste loosheid van zijn slaap was doorgedrongen: een vreemde, onbekende pijn, die in zijn huid noor drong. koud, scherp en zwaar. Hij werd wakker met de punt van een Japanse bajonet op zijn keel. De bajonet was lang en scherp, en zag er af schuwelijk uit; door het vet waarmee ^zy ingewrev I i het flikkeren- glom ze kwaadaardig de lamplicht. Over de gehele lengte gootje ingekerfd voor het bloed. Zo van vlakbij ge zien leek het een reusachtige metalen greppel en de nog maar half ontwaakte, nog slaapdronken Ni- colson kreeg ontzettende visioenen van slachtpar tijen en massagraven. Maar toen trok het waas weg voor zijn ogen, en zijn blik klauterde, ondanks alles onweerstaanbaar geboeid, omhoog langs de glinsterende bajonet, langs de loop van het geweer en de gebronsd-bruine hand, die haar schuins om- laaghield; langs de grendel en het magazijn naar de grijsgroene uniform en het gezicht onder de van een vizier voorziene helm De lippen van dat ge zicht waren vertrokken tot een glimlach, die geen «rlimlach meer was, maar slechts een dierlijke gri- begerige haat, een boosaardige grijns, die zijn hals dringen. alsof de golven var hem heen begonnen te spoelen. De lampen in de hut schenen nu te flakkeren ger te branden. Er verliepen een paar seconden, en geleidelijk keerde zijn gezichtsvermogen weer terug. De man boven hem Nicolson zag nu dat het een officier was: hij droeg een zwaard aan zijn zijde zich niet bewogen en de punt van de bajonet rust te nog altijd op zijn keel. Langzaam liet Nicolson, ondanks de pijn die het deed. zijn blik door de hut gaan, voor zover dat mogelijk was zonder hoofd of hals ook maar een millimeter te bewegen Opnieuw voelde hij zich onpasselijk worden, maar ditmaal was dat niet de schuld van de bajonet, maar van de hopeloze bitterheid die opeens in hem opwelde, een bijkans fysiek voelbare wanhoop. Zijn bewaker was niet de enige in de hut. Er moes ten er minstens een stuk of twaalf zijn. allemaal met een geweer met bajonet erop, waarvan dé punt was gericht op een van de slapenden. Er was iets lugubers en onheilspellends in hun zwijgen en hun geheimzinnigheid; in hun roerloze concentra tie vooral. Nicolson vroeg zich af. of zij allen in hun slaap zouden worden vermoord, maar "nau welijks was die gedachte in hem opgekomen, of de man boven hem verbrak niet alleen het drükkende zwijgen, maar weerlegde ook tegelijkertijd zijn bange vermoeden. ..Is dit het zwijn waarover je het hebt gehad0" Hij zei het in het Engels, met de precieze gra - maticale correctheid van een ontwikkeld man, d de taal niet geleerd heeft te midden van het volk zelf. dat haar SDreekt. „Is dit de aanvoerder?" „Dat is de man Nicolson" Het was Telaks stem. gedempt, vlak buiten de ingang. Zij klonk als var urn}- tri; io de aanvoerder var (Wordt vervolgd) Wereldbond komt in 1964 bijeen in Frankfort Het volgende congres van de Her- vormd-Gereformeerde Wereldbond, dat dit jaar in Sao Paulo is gehouden, zal plaatsvinden in 1964 in Frankfort, als tenminste de uitnodiging, die de Her- vormd-gereformeerde bond van Duits land heeft gedaan, zal worden geac cepteerd. In Sao Paulo heeft men met algeme- 2 stemmen de Amerikaan Ralph W. Lloyd gekozen als president van de We reldbond. Hij volgt prof John A. Mac- op, die jarenlang aan het hoofd deze oudste oecumenische organisa tie heeft gestaan, maar nu wegens het bereiken van de zeventigste verjaardag zijn presidentschap beschikbaar heeft ge steld. In het acht leden tellende presidium in het uit 13 leden bestaande Uitvoe rende Comité werden overwegend we gezich'.en gekozen. Onder de vice- presidenten, die ieder een werelddeel vertegenwoordigen, (voor Europa de Slowaakse bisschop Varga) bevindt zich voor het eerst een vrouw, Lady Mac- Dermott uit Ierland, die de vrouwen afdeling van de Wereldbond leidt. BEZWAREN MILITAIRE DIENST gèraars. Men vindt ze vooral onder erkende gewetensbezwaarden, iBaj de Jehova's getuigen, Zevendedags adventisten, doopsgezinden en enke le kleine sekten. De materie is geregeld bij de Wet van 13 juli 1923. Hij die gewetensbezwaren heeft te gen de vervulling dienst op grond wenselijkheid van een tuchtrecht q aanvulling van de strafbepalingen,5 Tegen deze aanvullingen bestajL^ o.i. geen bezwaar. Wèl zien wij overwegend bezwaa tegen drie andere wijzigingen, wei pi( militaire ke het wetsontwerp tevens bevat. j,eid zijn overtui- De commissie zal voortaan mi militaire dienst worden van drie leden met vrijgesteld. De minister besluit na advies verkregen te hebben van een die de bezwaarde hoort nu door vijf leden getoetst wordent de bezwaarde is dan waarlijjNed groot genoeg. Moet een jonge majgch, :n omtrent zijn bezwaar. Hij die wordt Dat is te veel. Bovendien zal hé vrijgesteld van militaire dienst moet voorstel een onnodige uitzetting vaj^ klachten van enige betekenis hoort den. Op verzoek men niet. bezwaarde kan de voorzitter lichtingsrapport van de sociale Dc" "euwigheid lijkt ons Jwpaatlé dienst van het ministerie van oor- onjntet. Het gesprek tussen de ledel-- de bezwaarde en zijn gezin inlich tingen inwint; voorts een diepgaand omtrent van de «®>»niiMie en de geweten! "i bezwaarde moet in kleine kring ejM.r* vertrouwelijke sfeer plaats rapport van een psychiater die elke ?en- De verzoeker moet rich uiten bezwaarde onderzoekt; ten slotte hem m°eten do»r het slell«° als regel verklaringen de- bezwaarde gezochte personen, die omtrent zijn bezwaren aan de commissie hun visie geven, drie door vragen door de commissieleden d- antwoorden worden ontlokt, waarui de echtheid en de ernst van gewetensbezwaren blijkt. Wij De adviescommissie, die telkens "J* ta- waartoe daarbij een geest. lijke raadsman, vriend of familielii van de verzoeker aanwezig zo moeten zijn. Deze aanwezigheid zo) zelfs storend kunnen werken, wan neer de derde „toegelatene" ziel j zou willen mengen in het gesprei Ou tussen verzoeker en de commissie»!! met drie personen zitting houdt, voert met elke bezwaarde een ge sprek over zijn bezwaren, een ge sprek, dat uiteraard met de een langer duurt dan met de ander. Een secretaris notuleert de antwoor den van de bezwaarde. Afschrift ,.-T van dc notulen gaat met het advies E'n derde, "l'uwlgheld .s dat hd» van de commissie naar de minis- ontwerp ook vervangende dienst vai j ter erkende gewetensbezwaarden bi.pa andere dan staatsdiensten wil motw Soms worden de met-erkenden, die geHjk maken ZC voor de Krijgsraad komen, voor de Di, |ykt ons foul. De gew(,lensMeei tweede maal gehoord, als bijv. de 2waatde is „kendi en behoe,t dn|kl; Krijgsraad daarom vraagt; veelal nie, a|5 militair tb dienen; maaiA' dan een dergelijke evolutie de gewetensovertuiging van de be zwaarde, dat hij na een tweede on derzoek erkend wordt. burgerdienst moet toch bij de heid, en niet bij een particuliere injZZ irht. W Zoals wij schreven, over de toepassing v weinig. De commissie voelt uiteraard de bezwaarden stelling worden verricht. Het argument van de memorie vai^ klachten toelichting, dat het aantal gewene de wet hoort tensbezwaarden wel eens zo grodtw kunnen worden, dat er geei overheidsdiensten genoeg zoudeth( te plaatsen, kunnen w^q te niet als serieus aanvaarden. he 'O- Wij hopen, dat uit de Tweede Ka-de bezwaar tegen de gesignaleer-G tand, doch streeft ernaar, zoals wij van bezwaarden hoorden, hen helpen hun bezwaren zo goed gelijk naar voren te brengen. Er schijnt dus weinig reden om de de o.i. verkeerde voorstellen wet te vernieuwen. Toch heeft het worden gemaakt en de nieuwe mi-™ laatste brede-basiskabinet op de nister het wetsontwerp ter gelegcn 0, valreep (12 december 1958) een ont- heid van de memorie van antwoordw werp voor een nieuwe wet inge- zal zuiveren van bedenkelijke in- G diend. Als motieven noemt de me- sluipsels. De Proeve beproefd door de stichting Psalmgezang De Stichting tot verbetering van het Psalmgezang in Gereformeerde kerken, waarin Gereformeerden, Christelijke Gereformeerden en Gereformeerden (vrijgemaakt) zitting hebben, is tot de conclusie gekomen, dat het Psalter-1949 van ds. H. Hasper over.het geheel geno men beter is dan de Proeve van 110 nieuwe Psalmberijmingen, die onlangs werd uitgegeven door de Interkerkelijke stichting voor de Psalmberijming. In een thans verschenen brochure, ge titeld „De Pioeve beproefd", consta teert de stichting Psalmgezang, dat het Psalter-1949 eenvoudiger, duidelijker, schriftgetrouwer en beter zingbaar is. De Proeve wordt een tegen het Psal ter concurrerende verschijning genoemd en de Gereformeerde synode wordt ge vraagd pal te staan voor haar Psalter en het initiatief te nemen voor een nieu we poging tot samenwerking met het werk van ds. Hasper als uitgangspunt. Gezegd wordt dat aan het eigenmachtig optreden van de werkcommissie uit de Interkerkelijke commissie Psalmberij ming een einde gemaakt moet worden, omdat deze commissie zich niet aan de opdracht (vergelijking van bestaande berijmingen) heeft gehouden, maar zich tot een nieuw dichtgenootschap heeft ge promoveerd. De waardering voor het werk van ds. Hasper moet nu tot daden leiden, aldus de brochure. „De Proeve beproefd" is maar een klein gedeelte van de resultaten van het onderzoek door de stichting Psalmgezang In een geschiedkundig overzicht wordt duidelijk gemaakt waarom en hoe de Proeve tot stand kwam. Vervolgens wordt de overeenstemming met de Bij beltekst, de taalkundige en dichterlijke '«aarde en de zingbaarheid van de 110 Psalmberijmingen getoetst. De poolse clavecimbelspeelster Wan da Landowska is zondagavond in haar woning te Lakeville in de Amerikaanse staat Connecticut op tachtigjarige leeftijd overleden. Zij verwierf in het bijzonder vermaardheid door haar interpretaties van Bach, Mozart en Haydn. Beroepingswerk j* d NED. HERV. KERK n Beroepen te Thalfang-MoorbacK* (Rheinische Landeskirche): H. Rietberg1" te Losdorp (Gr.). GEREF. KERKEN Onderwijs- 5 benoemingen Benoemd tot leraar: aan de Chr Nijl] verheidsschool te Woerden voor A.V.O, P. van Veen te Kerkwerve. Benoemd tot schoolhoofd: aan de Her*' vormde school te Grevenbricht Th vani Dijk te Zwolle. Benoemd tot onderwijzer: aan de Chr, nat. Ulo te Delfzijl G. Kwantes te Ell speet; aan de Gereformeerde school te Dedemsvaart A. J Foppen te Stol-| wijk; aan de Hervormde school te Gre venbricht L. Jagtenberg te Wieringer- werf (tijd.). Benoemd tot onderwijzeres: Aan de! Groen van Prinstererschool te Henge- lo(O) D. Noordik te Almeloftijd.)aan de school met de Bijbel te Bant(NOP)T. Blaakmeer te Nichtevecht; aan de Chr.' B.L.O. school te Alkmaar A. de Jong te Heiloo; aan de Herv school te Ha's; selt C. H. Elshout te Apeldoorn; aan de Eben Haezerschool te Scheveningen, mevr. E. A. van Aalst-Laarman te Den Haag; aan de Chr. nat. school te Lei den, G. Boerma te Sassenheim, aan de Chr. school te Putten mevr. A. E Ra demaker-de eeuw te Ermelo; aan de School met de Bijbel te Hoek van Hol land P. van Splunter te Rotterdam, Ch. an Oversteeg te Amsterdam en A. Vreugdenhil te Honselersdijk (vakonder wijzeres).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2