CHRISTELIJK Jongeren spreken op de mee Kerken en bezinningscentra niet dezelfde grootbeden Een woord voor vandaap Grote belangstelling voor biecht en zielszorg Nijverheidsonderwijs telt 412.000 leerlingen Hogere pensioenen voor verzetsslaelitoffers Ontsnapt langs Krakatau Kanttekening Hervormd geluid over mbsidiëringskwestie 70 langzamerhand vormen de rapporten, beschouwingen, nota's, verhandelingen en artike len over het vraagstuk van de kerkbouwsubsidiëring al een heel bibliotheekje. Zij komen zowel van kerkelijke als van politieke zijde en vormen in het algemeen reacties op het be kende rapport van de commissie- Sassen. Onlangs heeft ook de (socialistische) Wiardi Beekman Stichting een rapport over deze materie uitgebracht. Ds. F. H. Landsman heeft aan onderdelen van dat rapport in ..Hervormd Nederland" een beschouwing gewijd, waarvan wij enkele ge deelten overnemen. Wat de bijgeboüwen betreft: wij kunnen ons ermee verenigen dat geen subsidie wordt gegeven voor bijgebouwen, waarvoor reeds uit anderen hoofde subsidie wordt ver kregen, omdat ze (mede) be stemd zijn voor jeugdwerk, volks ontwikkelingswerk enz. Iets an ders is als ze als consistorie kamer, spreekkamer, catechisatie kamer enz. bestemd zijn voor werkzaamheden die organisch met de dienst van Woord en Sa cramenten zijn. verbonden of als verbijzondering daarvan kunnen worden beschouwd. Blijft natuur lijk de vraag m hoeverre een ge dachtegang als deze voor de over heid hanteerbaar blijkt te zijn! Daai st voor het handhaven van de sub- sidiëringsvoorstellen voorzover be trekking hebbende op pastorieën. Als er nog altijd kerken zonder daaraan verbonden pastorie wor den gebouwd, moet van een ern stige misstand worden gesproken, die door elke reformatorische kerk dient te worden gelaakt. De pas torie behoort niet alleen in de R.K. kerk wezenlijk tot het kerk- complex. Het belangrijkste onderdeel van het rapport van de W.B. Stichting achten wij echter dat, hetwelk handelt over de gelijkstelling van kerkeD met ..bezinningscentra". Het rapport bepleit de regeling van de subsidiëring van kerkge bouwen en van deze centra voor ..geestelijke organisaties op niet- godsdienstige grondslag", in éér. wet en op gelijke voorwaarden, omdat het in strijd met het we zen van de overheid zou zijn, in dien zij zelf t.a.v. de godsdiensti ge waarheidsvraag een standpunt zou innemen". Daarom mag zij, aldus het rapport, niet discrimine rend optreden b.v. tegenover een organisatie als het Humanistisch Verbond! Onderscheid Wij hebben in dit blad meer malen gelijkheid van rechtsbede ling voor de kerken en voor de geïnstitutionaliseerde vorm van het Humanisme hier te lande be pleit, op grond van de overwe ging dat zulks de onvermijdelijke consequentie is van een, ook door een christen hogelijk te waarde ren, democratisch bestel. zoals wij dit kennen. Wij vragen ons echter af of de W.B. Stichting niet veel te ver gaat als ze uit dit beginsel de conclusie trekt dat kerken en bezinningscentra onder één titel zouden moeten worden gesubsidieerd, als waren zij an ders dan formeel vergelijkbare grootheden. Ook een overheid, die „als zo danig" niet kiest voot een bepaal de ,,godsdiensti~e waarheid", be hoeft zich nog niet onwetend te verklaren als het erom gaat een onderscheid te maken tussen de openbare eredienst in een kerkge bouw en een bezinnlngssem en- komst in de een of andere zaal, belegd door een groep mensen, die elkanders geestelijk leven wil len opbouwen. Wij bedoelen hiermede niets dis criminerend te zeggen over zulke samenkomsten. De kerken kennen deze ook, naast haar eredienst, in allerlei vormen. Ze vallen voor èen deel onder dat wat men in onze tijd onder ..vormingswerk" pleegt te verstaan. We kunnen ons voorstellen dat ook het Humanistisch Verbond op de eerste dag der week, al heeft het niets te vereren" dan de Mens zelf. niettemin de behoefte gevoelt zijn geestverwanten sa men te roepen voor een uur van bezinning. Wc kunnen ons ook voorstellen dat deze bezinningssarnenkomsten op de duur een instituut worden, dat menigeen tot steun levei :rnd i dakr< de- samenleving als Andersoortig We kunnen ons ook indenken dat de overheid, het algemeen be lang daarvan inziende, het H.V., helpt bij de bouw van een „een- trum" voor zijn samenkomsten, daar waar daaraan in de brede kring van zijn geestverwanten be hoefte blijkt te bestaan. Maar dan moet de overheid we ten dat ze iets totaal anderssoor- tigs aan het doen is dan de sub sidiëring van kerkbouw. Het is een vraag van technische aard, waarop wij nu niet willen probe ren een antwoord te geven, of het mogelijk is de subsidiëring van bezinningscentra met die van ker ken in één wet onder te brengen. Wc betwijfelen dit sterk. IVIaar als dit wél moet gebeuren, zal deze aangelegenheid op zijn minst in een afzonderlijk hoofdstuk moe ten worden ondergebracht en zal nauwgezet moeten worden nage gaan aan welke regels de subsi diëring van de centra van „gees telijke organisaties" dient te wor den gehouden. Dan kan tegelijk worden bezien hoe gehandeld moet worden t.a.v. de centra van verenigingen, die, hoewel (nog) niet in een kerkelijk verband opgenomen, niettërpin wel „godsdienstige samenkomsten" be leggen. O (Van een onzer verslaggevers) J^E ZON is opgegaan over Mün- chen en heeft de zwarte wol ken, die laag hoven de stad hingen, verdreven. Het aantal bezoekers aan de Kerkedag is met tiendui zend gestegen, terwijl vandaag de grote stroom van mensen wordt verwacht, die het weekeinde met de zeer massale slotsamenkomst nog willen meemaken. Woensdag was aan de orde „Grond en grenzen van de politieke verantwoordelijkheid der Kerk." Velen hebben met een zucht ge dacht: al weer óver de spanning tus sen Oost en West. Gisteren kwam ter sprake het lid maatschap van christenen van ver schillende politieke partijen. Naar Nederlandse maatstaven wa ren de referaten wat teleurstellend. De parlementariër, Fritz Erler, vat te zijn rede samen met de woorden Het Geloof kent slechts één Waar hëid, in de politiek bestaat niet zo iets als een waarheid. Hij gaf onder meer als zijn ning te kennen, dat de politiek zel den te maken krijgt met gewetens conflicten. De minister van culturele zaken van Schleeswijk-Holstein, Edo Oster- loh, een man die in tien jaar tijd vanuit een kleine dorpspastorie op klom naar een ministerszetel en die zeker nog een grote carrière voor zich heeft, gaf als zijn mening Aaxital 'scholen nam met 57 toe Belangstelling neemt nog toe T"\E 1.304 scholen en cursussen voor nijverheidsonderwijs bouwhuishoudscholen kwamen in dit schooljaar boven de 100.000 leerlingen, nl. 102.500 bij de opleidingen (waar onder 70.000 bij de primaire) en 104.500 bij de cursussen (waaronder 47.000 bij de naaicursussen en 28.500 bij de cursussen voor werkende meis jes). telden in het schooljaar 1958-1959 412.000 leerlingen onder wie 210.000 vrouwelijke leerlingen. Sinds 1957-1958 kwamen er 57 scholen en cursussen bij en groei de het aantal leerlingen met 35.000. Deze cijfers zijn door het. Centraal Bureau voor de Statistiek gepubli ceerd in de statistiek van het nijver heidsonderwijs over 1958-'59. De lagere technische scholen telden bijna 90.000 leerlingen, die volledig dagonderwijs volgden en 17.000, die op deze scholen „part-time" onder wijs genoten. Op de avondnijverheids scholen voor jongens bedroeg het aan tal leerlingen bijna 50.000. In de laatste vier jaren is .het leerlingental van het lager tech nisch dagonderwijs toegenomen met 49 procent, hetgeen gedeeltelijk ver oorzaakt is door de invoering van een algemeen eerste leerjaar Het hoger technisch onderwijs nam in dezelfde periode toe met 4 pet. Zowel de opleidingen als de cursus-, sen verbonden aan huishoud- en land- Voor 't rijden een kort gebed Een Anglicaanse predikant heeft in Engeland, waar het afgelopen jaar meer dan zes duizend personen bij verkeers ongelukken om het leven kwamen en driehonderdduizend mensen gewond werden, de automobilisten voorgesteld in hun wagen de tekst van een tien-seconden-gebed op te han gen en dat gebed bij de aan vang van iedere rit uit te spreken. Het gebed luidt: ..Help mij, oh God, als ik rijd dat ik mijn naaste liefheb als mijzelf, dat ik niets doen zal wat een van Uw kinderen in gevaar kan brengen of kan verwonden. Be vrijd mij van de geest der rivaliteit en van alle ergernis over een andermans daden en breng mij veilig naar mijn doel." kennen dat politieke normen niet absoluut mogen worden gemaakt. Sterk legde hij de nadruk op het feit dat de gemeenschap van het Ge loof niet leidt tot de gemeenschap van de daad en dat er in de Bijbel geen recepten staan voor het politie ke handelen. De dag van gisteren heeft onzi indruk versterkt, dat op deze Kerke dag een sterke stroming aanwezig is die de politieke en andere tegen stellingen binnen de Kerk, die paar jaar geleden zeer scherp waren en de Kerk beslist peen goed ge daan hebben wat wil relativeren tot een: Ook als christenen kunnen we ons nog heel goed vergissen De belangstelling van de bezoekers blijft uitgaan naar wat we het „war me. persoonlijke evangelie" zouden kunnen noemen, en wat ook wel .piëtisme" genoemd mag worden, maar dan in de goede betekenis van dit woord. Dit werd gistermiddag door een vandè leidende organisa toren van de kerkedag ds. H. Gie- sen erkend tijdens de persconferen tie. Hij noemde de Kerkedag de le- gitiemste dochter van de Kerk en sprak zijn verheuging uit over het feit, dat de gedachten die in de vo rige eeuw eigenlijk veelal buiten de Kerk in alle mogelijke piëtistische groepen leefden, hu door de Kerk worden erkend. Alleen beleven wijnu dit verschil, it in die tijd de mens zeer indivi dualistisch was ingesteld, terwijl nu duidelijk wordt begrepen dat de ene christen niet zonder de ander kan le geloven. Het duidelijkst blijkt dit misschien wel bij de biecht. Drie jaar geleden werd in Frankfort voor het eerst de gelegenheid gegeven om persoonlijke zonden aan een predikant te biech ten. In twee verschillende kerken be vinden zich 17 predikanten, die een voudig niet klaar komen met de ve le gesprekken, die gevoerd moeten worden. In hoofdzaak melden zich tussen de 25 en 45 jaar. Zij worden op deze manier in de ge legenheid gesteld bewuste persoonlij ke zonden te bekennen en God om vergeving te vragen. Naast deze speciale biecht hebben overal in de stad predikanten zich be schikbaar gesteld om persoonlijk met mensen over geloofsvragen te spreken. Ook zij komen tijd te kort. Naast de predikanten hebben ook een groot aan tal „leken" zich beschikbaar gesteld om raad te geven bij pedagogische, rechts kundige e.a. problemen, In al deze ge sprekken komt steeds weer het probleem van de gemengde huwelijken vooral tussen protestanten en rooms-katholie- ken aan de orde. Voor velen brachten deze mogelijkhe den om over eigen zonden en moeilijk heden te spreken een werkelijke bevrij- De stad Mnüchen heeft gedaan, wat zij kon om het de bezoekers naar de zin te maken. Er rijden speciale kerke- dagtrams (Lijn K); er werd voor deze kerkedag een speciale kerkedag-tram- kaart gedrukt, zodat men i Mark' zoveel kan trammen als De telefoondienst heeft een speciaal nummer beschikbaar gesteld waarop men het programma van de morgen, de middag of de avond te weten kan komen. Vele protestanten zijn ondergebracht bij rooms-katholieke gezinnen, zelfs Kardinaal V.'endel heeft zijn huis open gezet voor de lutherse bisschop uit De nemarken dr. Frede Beyer. Iedere dag worden er in alle delen van de stad openluchtsameukomstcn ge houden. Ook de leidende bisschoppen uit de Lutherse kerk werken daaraan mee. Bisschop Dibelius sprak gisteravond in een wijk waar bijzonder veel Bcr- iijnders wonen. Tijdens deze korte toe spraak richtte hij even zijn aandacht op de Oostzonce n zei: We zijn van me ning dat wc geen Duitsers en geen pro testanten nieer kunnen zijn, als we ons in zulk een afhankelijkheid (aan de staat) overgeven". Hij noemde de kerk de „verdedigster van de vrijheid. Tevens heeft de Berlfjnse bisschop ge sproken tot een groep van 700 soldaten van de Bundeswehr. Nadat zfj gezongen hadden: „Een vaste burcht DE MAMMOETWET Dc belangstelling vW dè Wi- ™plW °p hu" schillende samenkomsten is uit- aan"ezi„n zonderlijk groot. Vrijjvel alle.50.000 aanwezigen nemen deel aan werkgroepen, waarvan er tien zijn. Dat is vier meer dan in Frankfurt. De bedoeling van deze werkgroepen is dat bepaalde aspecten van het Geloof na door referaten te zijn in geleid in discussiegroepen worden besproken. De discussies worden op zeer hoog niveau gevoerd en zijn aanmerkelijk beter dan op de afgelopen kerkedagen. Opmerkelijk is dat de jeugd meer dan ooit deelneemt aan de discussies en vaak op zeer radicale wijze de ouderen toespreken en tot verant woording roepen. De overgrote meer derheid van.de bezoekers zijn jonge mensen, en meer dan enige vorige, heeft deze Kerkedag bewezen dat de jongeren nog altijd, of weer opnieuw, open staan voor het Evangelie. zagen dit als een zeer ernstige tactische fout, want ongetwijfeld zal de Oostdujtsc pers deze uitspraak gebruiken om haar bewering te staven dat de Kerkedag toch een Navo-zaak is. Deze uitspraak komt wel erg onge legen, omdat de leiding van de Duitse Evangelische Kerk zojuist een verklaring gepubliceerd heeft voor de kerken in de Oostzone. waarin zij zich distantieert van de persberichten als zou de Kerkedag een Westduitse zaak zijn. De verklaring, die in alle kerken achter het ijzeren gordijn zal worden voorgelezen, stelt dat de Oostduitsers samen met de Westduitsers het thema hebben voorbereid. Zij be treurt het feit dat de regering van de D.D.R. visa geweigerd heeft aan geeste lijke leiders, die nauw bij de voorberei dingen betrokken waren. De Oostduitse geestelijke leiders spreken ten slotte hun volle vertrouwen uit in het presidium van de Kerkedag en roepen de gemeente op zich niet over te geven aan kritiek en twijfel. 103 Telak sprak vrijuit, terwijl zij in het gedempte groene licht door het bos liepen. Hij liet duidelijk merken dat hij en zijn vader absoluut niet pro-En gels waren. En evenmin pro-Nederlands of pro-Ja pans. Zij waren alleen maar pro-Indonesisch, ver klaarde hij, en wilden eigen baas zijn in hun land. Maar wanneer de oorlog eenmaal voorbij was, en er zou moeten worden onderhandeld over de vrij heid van hun land. zouden zij dat liever met de Engelsen doen of met de Nederlanders. De Japan ners hadden de mond wel altijd vol over vriend schap, maa.- wanneer zij zich eenmaal in een land hadden genesteld, raakte men hen nooit weer kwijt. Zij verlangden zogenaamd samenwerking, betoogde Telak. maar lieten onmiddellijk blijken dat zij die kwaadschiks zouden afdwingen, met bajonet en tom- mygun, wanneer deze niet goedschiks werd ver leend. Verrast en ontsteld keek Nicolson hem aan. „Zijn er hier dan Japanners in de buurt? Zijn ze dan al geland?" ..Ja. ze zijn er al." antwoord de Telak ernstig. En met een gebaar in oostelijke richting voegde hij eraan toe: „Er wordt nog wel enige tegenstand geboden, maar heel erg lang kun nen ze het niet meer volhouden. Dc Japanners heb- hebben ook eenhoe noemt u dat ook weer.. een garnizoen in Bantuk liggen. Een groot_ garni zoen, onder bevel van een kolonel, kolonel Kiseki." Er voer een Filling over Telaks leden. „Kolonel Kiseki is geen mens; hij is een beest, een wild dier. Maar wilde dieren doden alleen uit noodzaak, terwijl Kiseki een mens of een klein kind een arm zou uitrukken, precies zoals een onnaden kend kind een vlieg zijn vleugels uitrukt." „Hoever ligt die stad van uw dorp?" vroeg Ni colson langzaam. „Bantuk?" „Ja, die stad met het garnizoen." „Vier mijl. meer niet." ..Vier mijl! En wilt u wis dan onderdak bieden? Aan zoveel mensen onderdak bieden, op nauwelijks door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rot Limburg) vier mijl -van de Japanners? Maar Wat gebeurt er dan wanneer Ik ben bang dat u niet lang bij ons zult kun nen blijven," viel Telak hem ernstig in de rede. ..Mijn vader, Trikah, zegt, dat dat te onveilig zou zijn. voor u èn voor ons. Er zijn spionnen, men sen die aanbrengen om' geld, zelfs onder onze eigen mensen. De Japanners zouden u gevangennemen en mijn vader, mijn moeder, mijn broers en mijzelf naar Bantuk brengen." „Als gijzelaars?" „Zo zouden zij het waarschijnlijk wel noemen," zei Telak met een verdrietig lachje. „De gijzelaars van de Japanners keren nooit in hun dorpen terug. Ze zijn een wreed volk. Dat is ook de reden waar om we u helpen." „Hoelang kunnen we blijven?" Telak overlegde even met zijn vader en wend de zich toen weer tot Njcolson. „Zolang het veilig is. We zullen u te eten geven, en een hut om te slapen. En de oude vrouwen van ons dorp kunnen alle wonden genezen. Misschien kunt u drie dagen blijven, maar langer niet." Telak haalde de schouders op en liep zwijgend verder door het bos. Op nog geen honderd meter van de plaats waar hun boot de vorige avond was geland, kwam McKin- non hen tegemoet. Hij liep op een drafje en zwaai de een beetje maar niet door zijn stijve been: uit een wond midder. op zijn voorhoofd, half buil, half snede, drupte het bloed hem in de ogen en voordat hij nog iets had kunnen zeggen, wist Ni colson reeds, wie dat op zijn geweten had. McKinnon w.as woedend, en bitter gestemd. Hij gaf zich zelf alle schuld, maar in werkelijkheid viel hem eigenlijk niets te verwijten. Hij had pas wat gemerkt van de steen die men naar z'n hoofd had gegooid, en die hem bewusteloos had gesla gen, toen hij weer bijkwam en hem naast zich had zien liggen. Geen mens kan nu eenmaal voor onbepaalde tijd voortdurend drie anderen tegelijk in hei oog houden. De anderen hadden niets kun nen beginnen, want de gemeenschappelijke aanval was goed voorbereid, en de enige karabijn die men bezat, had Slran aan McKinnon ontrukt, zodra hij bewusteloos teir aarde was gevallen. Volgens McKin non waren Siran en de zijnen in noordoostelijke richting verdwenen. McKinnon was er vierkant voor, dat men hen zou achtervolgen, en Nicolson, die wist dat Si ran. levend en in vrijheid, een voortdurend, drei gend gevaar voor hen betekende, was het daarmee eens. Maar Telak verklaarde zich daar tegen. Om te beginnen zou het volgens hem onmogelijk zijn, hen in de wildernis te vinden, en dan zou het zoe ken naar mensen met een machinegeweer bij zich, een hinderlaag op de loer konden DE regering heeft bij de Tweede- Kamer een wetsontwerp inge diend tot verhoging met een tijdelij ke toeslag op de pensioenen krach tens de wet buitengewoon pensioen 1940—1945. De memorie van toelichting is on dertekend door de ministers van maatschappelijk werk, van financiën •an sociale zaken en volksgezond heid. _jarin wijst minister Klompé er o.m. op dat de wet buitengewoon pensioe nen 1940—1945 in de tweede helft van het jaar 1947 is tot stand gekomen dat aangenomen mag worden dat de bui tengewone pensioenen toen metterdaad tweede helft van 1947 met het huidige levenspeil blijkt dat en de kosten vo levensonderhoud en de lonen en salari sen belangrijk zijn gestegen. Na het i stellen van een intensief onderzoek duidelijk gebleken dat het geldende toe slagpercentage van 36.5 geen genoegza me voorziening voc fers meer inhoudt. de verzetsslachtof- gaan liggen, feitelijk op zelfmoord neerkomen. Ni colson aanvaardde de uitspraak van deze kenner van het terrein en zocht met de anderen het strand op. Precies twee uur later trokken de laatste man nen met een draagbaar de kampong van Trikah binnen, die op een open terrein in het bos was gelegen. Het waren kleine, maar toch verbazend taaie mensen met een geweldig uithoudingsvermo gen: de mcesten van hen hadden de tocht vol bracht zonder ook maar één enkele keer door an deren te zijn afgelost. (Wordt vervolgd) Het wordt redelijk en noodzakelijk ge acht het toeslagpcrccntagc op dc buiten gewone pensioenen der verzetsslachtof- fers te verhogen tot 64 (inclusief de huurverhoging-compensatie doch exclu sief de a.o.w.-premie-compensatie). De buitengewone pensloenrar d en de stich ting 19401945 kunnen zich, blijkens dc uit-gebrachtc adviezen, met de voorge- stelde verhoging van het toeslagpercen- tagc verenigen. De kosten daaraan verbonden, wor den geraamd op 3.500.000 per jaar. Naast de voorgestelde verhoging var het algemeen toeslagpercentage wordt bij afzonderlijk wetsontwerp beoogd de berekeningsmethode der wet buitenge woon pensioen 19401945 enigszins te wijzigen. Gebleken is, aldus de bijbe- horei de memorie van toelichting, het grondbedrag der buitengewone liditeitspensioenen toereikend is. grondbedrag der buitengewone wedu wen- en wezenpensioenen behoeft even wel enige correctie, wil het althans ook nu nog de basis vormen voor een ade quate voorziening. - Voorgesteld wordt dc geldende de- gressic te verzachten door te bepalen dat het buitengewoon weduwenpen- Het bezit van het licht des levens is de belofte aan allen, dii het licht der wereld, Jezus, volgen. En die belofte is tegelm werkelijkheid, zoals de volgelingen van Jezus in de praktijI ondervonden. Dat lijkt een moeilijk begrip: het licht de levens. Het betekent niet, dat er alleen maar voorspoed zal zijl en nooit enige tegenslag. Jezus' volgelingen blijven niet voo tegenspoed en rampen gespaard soms lijkt het, of zij noi zwaarder worden getroffen dan anderen. En toch bezitten ri het licht des levens. Misschien kan het zó worden gezegd 9 overhun bestaan ligt de glans van de eeuwigheid. In i zörgen en moeiten, in alle tegenslagen en ellendé, is er zicht. De horizon van het leven blijft open en het contact 1 de hemel wordt niet verbroken. Wie Jezus volgt, bezit licht des levens. Dat wil zeggendat de dingen van het mijj-r- schien o zo zorgelijke bestaan in hun betrekkelijkheid wordeKj. doorzien en dat wij weten, dat wij achter en boven dat alles dj contouren van een onvergankelijk rijk zien oprijzen. Dit ij de echte levenskunst, die wij allen moeten leren, elke da# opnieuw, met vallen en opstaan. Het bezitten van het ïicJij des levens is om het met Paulus te zeggen: bezitten als wiel* bezittend. Een diep woord, waarmee we ons hele leven mb'eiffij zullen hebben, maar waarvan de waarheid en werkelijkheid toch blijken voor hen, die Jezus bewust willen volgen. mi ytRLEDEN WEEK heeft een onzer redacteuren in ons blad enige artikelen gewijd aan het zg. mam- moetontwerp. Op één punt willen wij op deze plaats nog in het bijzonder dc aan dacht van minister en Kamerleden vestigen, en wel op de opzet van het ontwerp. De L.O.-wet-1920 regelt in titel II in de artikelen 19 tot en met 69 het opqnbaar gewoon, voortgezet ge woon en uitgebreid lager onder wijs, benevens het vervolgonderwijs. Titel IV stelt in de artikelen 72 tot en met 125 de subsidievoorwaarden vast voor het overeenkomstige bij zonder lager onderwijs, en geeft voorts enige met de subsidiëring samenhangende bepalingen. Deze opzet van de L.O.-wet-1920 was en is juist. Hij liet aan de Tweede Kamer volle gelegenheid afzonder lijk te beslissen over de regeling van het openbaar lager onderwijs en over de subsidiëring van het bij zonder lager onderwijs. Het recht van amendement bleef daarbij on verlet bestaan. Anders is de. opzet van het mam- moetontwerp. In dit ontwerp hebben de bepalin gen van de artikelen 7 tot en met 37 een'dubbele functie: zij regelen het openbaar schoolonderwijs en zijn gelijktijdig voorwaarden voor bekostiging (subsidiëring) van het bijzonder schoolonderwijs. Tegen deze dubbele functie van de genoemde artikelen hebben wij over wegend bezwaar. Hiermede beknot de minister het recht van amendement van de Twee de Kamer. Het is immers zeer wel denkbaar, dat een meerderheid van de Twee de Kamer een bepaald artikel wél wenst te aanvaarden als regeling van het openbaar schoolonderwijs, doch niet als voorwaarde voor be kostiging van het bijzonder school onderwijs. Maar deze meerderheid kan niet stemmen vóór het artikel, inzoverre het betreft het openbaar schoolonderwijs, en tegen het ar tikel, inzoverre dit subsidievoor waarde is voor het bijzonder onder wijs. Deze dubbele functie van de arti kelen 7 tot en met 37 kan daarom de leden der Tweede Kamer vooi een vrijwel onoplosbaar dilemnuSta stellen. Pe Daarom moet de minister o.i. bliAb nota van wijziging, overeenkomstig, het systeem der L.O.-wet-1920, eersLj|]' in een hoofdstuk een aantal artike len het openbaar onderwijs doen re-j^ gelen, en daarna in een volgenlpj, hoofdstuk een aantal artikelen tty,OT subsidievoorwaarden voor het bijj zonder schoolonderwijs doen stellen. Wellicht kunnen deze voor een ter of kleiner aantal gelijkluideni) zijn, maar de Tweede Kamer kank> dan, door het recht van amende) ment of door verwerping v bepaald artikel, zuiver vaststellei. in hoeverre zij met elk voorgij0 steld artikel instemt. Dit is geen kwestie van rechterj of linkerzijde; dit is een zaak het ongerept houden van het rech( van amendement van de Twe Kamer, waarvoor elk Kamerlij behoort op te komen. De minister heeft geen enkel redef lijk argument om de door ons noodf zakelijk geachte wijziging van opzet v.an het wetsontwerp te well geren. Dit is het punt, waarover big de kabinetsformatie enige uren i de hoogste regionen is gepraat. De minister, is niet aan de bezwa ren tegemoetgekomen door cnigt! 1 verandering in de kopjes van de j hoofdstukken aan te brengeni)c Slechts het radicaal afzonderlijk reju< gelen van het openbaar schoolonder- wijs en het afzonderlijk vaststellen oi van de voorwaarden voor bekosti ei ging van het bijzonder schoolonder wijs geeft de juiste oplossing. De minister kan dan nog proberen als hij dat wil, om te trachten d< artikelen betreffende het openbaa en het bijzonder schoolonderwiji gelijkluidend te doen zijn, doch d« g( Tweede Kamer kan zuiver beslis-(c sen. in hoeverre zij deze gelijkheid en gelijkvormigheid wenst. Wij doen een dringend beroep op het kabinet om de door ons nood-51 zakelijk geachte wijziging, waartij gen geen enkel steekhoudend argu-,' ment is aan te voeren, aan te bren gen. GRENSWIJZIGING VAN ROTTERDAM jyjINISTER TOXOPEUS heeft op 8 juli 1.1. de indiening bevorderd van een wetsontwerp om de ge middelde duur, welke de voorberei ding van grenswijzigingsontwerpen vergt, terug te brengen op in to- taal 16 maanden. De voorbereiding duurde de laat ste veertien jaren gemiddeld 57 maanden, d.i. gemiddeld 4J/2 jaar, De memorie van toelichting zegt, dat voorkomen moet worden, dat in het bijzonder in de gevallen, waarin een gemeentelijke herinde ling urgent is, een voorstel tot grenswijziging jarenlang slepende wordt gehouden. Wij kunnen dit initiatief van mi nister Toxopeus toejuichen, doch zouden hem willen verzoeken zijn aandacht te willen wijden aan een urgente grenswijziging, welke de gemeente Rotterdam medio augus tus 1958 aanhangig heeft gemaakt in verhand met de aanleg van nieuwe havens op Rozenburg. Wij vragen ons af, wat er wel aan dit voorstel gedurende dat jaar ge daan is. Uiteraard hebben Gede puteerde Staten, ingevolge het be paalde bij art. 158 van de Gemeen tewet, hel verzoek terstond aan de gemeenten Rozenburg, Geervliet en Spijkenisse. welke bij de grenswij ziging betrokken zijn, om advies gezonden. Deze adviezen zullen dus wel al lang bij Gedeputeerde Sta ten zijn. Hebben Gedeputeerde Staten i middels advies uitgebracht aan mi nister Toxopeus, of laten Gede puteerde Staten of de minister hel verzoek rusten totdat de Commis- sie-Klaasesz, welke de problemen van de Nieuwe Waterweg bestu deert, rapport uitbrengt? Het laatste zou ons in strijd lijken met de urgentie, welke het verzoek van Rotterdam heeft. De Commissie-Klaasesz toch handelt een wel zeer netelig onder werp en zal wel niet voor oktober 1959 met haar arbeid gereed zijn. Over dc resultaten van deze Com missie zal de minister van binnen landse zaken ongetwijfeld alle be langhebbende gemeenteraden ren. Vóórdat de opmerkingen van al de ze gemeenteraden binnen zijn de regering haar standpunt trent de problemen van de agglo meratie zal hebben bepaald, zal ze ker weer een jaar verstrijken. Het komt ons dan ook zeer wenst voor, dat de regering haar standpunt t.a.v. het annexatie-voor stel van dc gemeente Rotterdam bepaalt, onafhankelijk van de re sultaten van de Commissie-Klaasesz. Wij veroorloven ons deze gedachte aan minister Toxopeus in ov ging te geven. sioen zal worden gesteld op 65 pet. van de eerste 5000 en 55 pet. van het overige deel van de pensioen grondslag. Het maxihium-weduwenpensioen zal daarmee komen op 5365 per jaar, clusief de toeslag. Aangezien het wet telijk minimum van de pensioengrond slag 2345 bedraagt, zullen van de voorgestelde verzachting der degres- sie alle weduwenpensioenen, ook de laagste, profiteren. Ten aanzien van de geldende buiten gewone wezenpensioenen worden even eens verzachtingen in de degressiebepa- lingen voorgesteld. De kosten, welke aan de voorgestelde verbetering van de bui tengewone pensioenen ten behoeve van de nagelaten betrekkingen der verzets- slachtoffers verbonden zullen zijn, wor den geraamd op 1.500.000 per jaar. Beroepingswerk NED. HEKV. KEKK Beroepen te Stavenisse: K. J. Jansen, kandidaat te Loenen aan de Vecht. Beroepen te Delfstrahuizen (Fr.): J. J. van Thiel, vicaris te Oldeboorn (Fr.). Lutherse conferentie over kind in de kerk Op 19 en 20 september zal op kasteel Hoekelom te Bennekom onder leiding van prof. dr. W. J. Kooiman een Lu therse kaderconferentie worden gehou den. 's Zondags zal ds. A. Burhoorn Ede een kerkdienst leiden. Tijdens conferentie zullen verschillende inden werpen besproken worden. Zo zal prol. Kooiman spreken over het onderwerp.' .Luther en de kinderdoop", dr. G. J. Lindijer uit Amsterdam over „De kin derdoop in de gemeente", mej. J. W. von Herzberg over: „Het kind en de godsdienst" en de heer C. Snoep over ,De jeugd in de gemeente". Een forum a! voorts vragen over het kerkelijk le- .'en beantwoorden. De kaderconferentie heeft tot thema: „Het kind in de kerk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2