CHRISTELIJK Kerkedag meer dan ooit oecumenisch Vrijzinnigheid behoort niet tot het wezen der kerk Weinig belangstelling voor „politieke" onderwerpen Een woord voor vandacn Kanttekening „Brood voor de wereld", maar niet alleen brood Ontsnapt langs Krakatau Regering wil pensioenen direct aan AWW aanpassen Reactie ds. H. G. Groeneivoud op artikel ds. M. A. Krop H. G. Groenewoud tweede artikel, dat de Hervorm de predikant ds. M A. Krop over de vrijzinnigheid heeft ge schreven en waarin hij heeft gesteld, dat de vrijzinnigheid tot het wezen van de kerk behoort. Na een uitvoerig citaat te hebben overgenomen komt ds. Groenewoud op grond van ver schillende argumenten tot de conclusie, dat dit niet juist is. Ds. Groenewoud schrijft o.m.: Eigenlijk zouden we nu eerst moeten vragen, wat onder ..het wezen der kerk" moet worden verstaan. Ik meen ds. Krop geen onrecht te doen, wanneer ik hier op antwoord: tot het wezen der kerk behoort in elk geval ook de menselijke geloofsgemeenschap, die geroepen is in woord en werk van het heil Gods te getuigen. Voor deze gemeenschap en met name voor haar getuigenis bete kent het onherstelbare schade, wanneer de kritische vraagstel ling die met de vrijzinnigheid ge geven is, wordt uitgebannen. Daar zijn we het geheel mee eens. Ds. Krop noemt negatief een aantal voorbeelden om aan te to nen dat uitbanning schade heeft veroorzaakt; hij zou ook positief een aantal voorbeelden hebben kunnen noemen die bewijzen, dat de kritische vraagstelling tot be ter verstaan van de Schrift, tot dogmavorming, tot een prediking die beter de mens van b.v. de mo derne tijd aanspreekt, heeft ge leid. We erkennen ook volmondig, dat deze kritische vraagstelling, zij het niet uitsluitend, vooral ook met de vrijzinnigheid is gegeven. Was het dit alleen, dan zouden we deze vrijzinnigheid alleen maar dankbaar kunnen zijn en als een waardevol element in de kerk opnemen. Maar de vrijzinnigheid heeft niet alleen kritische vragen ge steld, doch bovendien ook nega tieve antwoorden gegeven. Bij de waardering voor de vrijzinnigheid mag men dit niet over het hoofd zien. Ontkend Men kan natuurlijk zeggen, dat dit de vrijzinnigheid niet al te zwaar moet worden aangerekend in een periode waarin de kerk zich toch nog het feit, dat deze vrij zinnigheid de beslissende heils waarheden van het evangelie ont kende; terwijl ook thans, nu de kerk zo geheel anders is ingesteld, er nog altijd een vrijzinnigheid is, die voortgaat haar negatieve ant woorden te handhaven. En er zijn grote gedeelten van de Hervorm de Kerk waar deze ontkenning van het evangelie ontzaglijke schade heeft aangericht. Men zou de stelling van ds. Krop. wanneer men denkt aan deze ontkennende antwoorden, dan ook kunnen om keren en zeggen, dat de kerk haar wezen onherstelbaar beschadigt als ze deze vrijzinnigheid niet uit bant. Ds. Krop heeft alweer gelijk, wanneer hij zegt. dat de remon stranten uit de tijd van de Dordt- se Synode geen vrijzinnigen in de moderne zin van het woord wa ren, maar dat het kritische ele ment van deze vrijzinnigen toch reeds aanwezig was in hun bena deringswijze van de theologische vragen. In verband met het ge heel van de vraag naar de plaats van de vrijzinnigheid in de kerk moet er echter ook bij gezegd, waarom hun tegenstanders hen be streden en zelfs uil de kerk ban den. Dat was omdat ze de belij denis als zodanig, zowel wat haar plaats als wat haar inhoud betreft, op losse schroeven zetten. Het ging. dat blijkt duidelijk uit de vele geschriften uit die tijd. niet alléén om de uitverkiezing, maar om het geheel van de belijdenis: de triniteit, het zoenoffer van Christus, de reformatorische leer van de rechtvaardiging van de zondaar uit genade, waren even zeer in het geding als de leer van de uitverkiezing, de vrije wil en de erfzonde. En daarbij werd niet alleen de inhoud, maar ook het gezag der belijdenis discutabel ge steld. De tegenstanders der remon stranten onderkenden in hun werk dan ook een aantasting van de fun damenten der Gereformeerde Kerk. Niet vergist Wat ds. Krop noemt, was er on tegenzeggelijk ook; maar het hier genoemde was er niet minder. Het feit dat de Remonstrantse Broederschap later tot een vrij zinnige gemeenschap uitgroeide is een bewijs dat de tegenstanders der remonstranten zich in de ten denties der remonstrantse opvat tingen niet hebben vergist. Zoals Kuypers opvattingen en methoden tot een scheiding moes ten leiden krachtens een innerlij ke noodzaak, zo moest de remon strantse benaderingswijze van de belijdenis der kerk tot vrijzinnig heid leiden. Er is nu eenmaal een macht der beginselen, die de aan hangers dikwijls drijft waar ze zelf niet bedoelen uit te komen. En wat de vrijzinnigheid van de 19e eeuw betreft, hun vraagstel ling had een zeker recht. De kerk moest met de problemen die zij zagen, in aanraking komen en er een antwoord op geven. Alleen: zij zelf gaven reeds het antwoord, en dat was negatief ten aanzien van de grote heilswaarheden. Ik heb nogal wat theologische en stichtelijke werken, ook preken, van deze vrijzinnigen gelezen, maar ik zie niet in, welk gemeen schappelijk geloofsgoed er is tus sen hen en de belijdende kerk. Het is toch ook een onloochenbaar feit. dat deze prediking de kerk heeft afgebroken. De organisatie van 1816 had de strekking rechtzinnig en vrijzinnig bijeen te houden. Had nu Gemeen te-opbouw het inzicht gebracht, dat ..rechts" en ..links" samen tot het wezen der kerk behoren, dan zou Gemeente-opbouw niets nieuws hebben gebracht, en alleen maar het relativisme in de kerk aan de overwinning hebben geholpen. Ik weet me uit de dagen van Ge meente-opbouw heel goed te her inneren, hoe fel prof. Kraemer re ageerde, wanneer dit aan Ge meente-opbouw werd verweten. Summa summarum, terecht wijst ds. Krop op het feit, dat de vrijzinnigheid een element heeft, dat voor de kerk van betekenis is. Maar hiermee alleen kan het probleem der vrijzinnigheid niet worden opgelost. Er is ook altijd een element in de vrijzinnigheid geweest, dat een aanslag op het wezen der kerk betekende, wijl het de ontkenning van de beslis sende heilswaarheden inhield. Te ver En daarom kunnen we niet zeg gen dat de vrijzinnigheid bij het wezen der kerk behoort. En als we horen, dat de kerk dc vrijzin nigheid nodig heeft, dan wekt dat bij ons grote reserve. Zoals het hier staat, is het ons te absoluut gezegd. Het is zo, dat er in de vrijzinnigheid ook een element is dat de kerk nodig heeft. Maar om terwille hiervan de vrijzinnigheid als zodanig als noodzakelijk te aanvaarden, de vrijzinnigheid met het negatieve element, dat gaat ons te ver. Wat ds. Krop als een positieve stelling zegt, is voor ons et vraag, een probleem, waar vele kanten aan zijn. Meer kanten dan in het artikel van ds. Krop wor den belicht. Het is de vraag, hoe de kerk die leeft volgens artikel X der kerkorde, dus de belijden de kerk, op weg van haar belij den. de vragen die de vrijzinnig heid stelt, in haar belijden kan opnemen en beantwoorden. Dat dit belijdende antwoord der kerk ook wel eens afwijzend moet uit vallen, bewijzen zowel de reactie die de synode van het vorig jaar gaf op een artikel van dr. A. de Wilde, als het artikel van prof. dr. P. Smits over de betekenis van Jezus' dood. fJJOTi. y Geen herleefd christelijk nationalisme (Van een onzer verslaggevers) DE ANGST, dat de Kerkedag van München, die tot thema heeft „Gij zult Mijn volk zijn", een uiting zou worden van een her leefd christelijk nationalisme, blijkt zonder grond te zijn. Het ziet er naar uit, nu ongeveer honderd van de 500 samenkomsten gehouden zijn, dat zij een sterker „piëtis tisch" karakter krijgt dan de vorige kerkedagen hebben gehad. De men sen, die de samenkomsten bezoe ken, geven sterk de indruk moe te zijn van internationale problemen als de atoombewapeningen, atoora- bomproeven, dienstplicht en derge lijke, De belangstelling gaat vooral uit naar onderwerpen als de Kerk, het Woord en de mens. De belangstelling voor de sociaal- economisohe en de politieke pro blemen blijkt veel kleiner te zijn dan men had verwacht. De zalen, waar deze onderwerpen aan de orde komen, waren gisteren nog niet voor een derde gevuld, terwijl bij de „kerkelijke" onderwerpende mensen zelfs genoegen moesten ne men met een staanplaats buiten onder een geopend venster. De Oostduitse pers heeft gistermorgen fel gereageerd op deze tekenen en sprak zelfs van een Navo-kerkedag, die Westerse politiek steunt. Geen van Oostduitse afgevaardigden heeft maar een woord ten goede gezegd de politiek van zijn regering, noch zich verzet tegen de Westduitse bewapening, een onderwerp dat enige jaren geleden nog vrijwel op iedere Kerkedag of sy node aan de orde kwam. Maar niet alleen de verdedigers van de communistische politiek ontbreken, ook de zogenaamde „derde weg" mensen laten niets van zjCh horen. Dr. Martin Nie- moeller, die in een Amsterdamse persconferentie een jaar geleden zei. dat hij het motto van deze Kerkedag niet kon waarderen dat het hem te nationalistisch was, ontbreekt. Hij heeft een vriendelij ke brief geschreven, waarin hij BOEKENHOEK De onvolmaakte schurk, door Antoi nette Neijssel. Uitgave N.V. De Arbei derspers, Amsterdam. Doem der verdenking, door Agatha Christie. Uitgave A. W. Sijthoff N.V., Vervolging en verraad, door Aart Ro- mijn. In serie Mei-Pockets. Uitgave W. D. Meinema N.V,, Delft. De keizerruiter, door H. te Merwe. In serie Mei-Pockets. Uitgave W. D. Mei nema N.V.. Delft. Aziatisch dagboek, door prof. dr. H. van Straelen S.V.D. Met 24 bladzijden 'foto's. Uitgave Forelholte, Voorhout. Invulpuzzel In de middelste rij onder II woorden invullen, dat zowel het woord in de eer ste rij alsook het woord in de derde rij elk een Nederl. plaatsnaam vormen. Bij juiste oplossing vormen de beginletters van de woorden in de tweede rij de naam van een gem. in Limburg. I II II OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. kaap, 4. Irak, 7. Gra nada, 10. smoor, 12. mokka, 14. ter, 15. mei, 17. ert, 18. man, 20. ale, 21. Ommen, 22. rag, 24. sek, 26. ein, 27. erf, 29. met, 31. rente, 33. edele, 35. aandeel, 36. soms, 37. eten. Verticaal: 1. kast, 2. agora, 3. pro. 4. ido. 5. rakel. 6. krat. 8. arm. 9. ami, 11. memorie. 13. kreukel. 16. emmer, 19. nog. 20. Ans, 23. Annam. 25. emelt, 26. Eris, 27. een, 28. fee, 30. teen, 32. tas, 34. Dee. de Duitse Bundesrat dr. Schroeder zult Mijne getuigen zijn." Vanmorgen heeft de president van de verenigde Duitse kerken dr. Wilm, die zelf een aantal jaren in dit concentra tiekamp heeft vertoefd nog kransen ge legd. Het licht van de volle dag hebben we liever dan de duiste van de nacht. De duisternis ligt ons niet tenzij we dj nodig hebben om onze misstappen te bedekken. Maar in h algemeen zijn we liefhebbers van het licht en haters van d duisternis. Als dat nu ook meer geestelijk gesproken het gev\ was, zouden we er zijn. Maar helaasIn plaats van h\ licht te volgen stommelen we liever wat in de duistern rond, ons bezerend en verwondend. Jezus zegt, dat Hij Jij licht der wereld is en dat wie Hem volgt nimmer in duisternis zal wandelen. Hij is het licht, dat de duister van de wereld tot in de verste uithoeken verdrijft. Dat is Zi pretentie en Hij maakt zich ook zichtbaar voor iedereaïï Niemand kan zeggen, dat hij Hem niet ziet. Tenzij hij stijf AY ogen dicht houdt of zich een blinddoek heeft voorgebonde Jezus het licht: Hij wordt in de Bijbel ook de zon der gerec tigheid genoemd. Waar de mens zich koestert in die zon, het nooit meer nacht. Het licht der wereld, dat is: Jezus, z alle dingen in het leven van de enkeling en van de volken in een nieuw perspectief, in het vrolijk levenslicht. AANDELEN NAAR HET BUITENLAND zegt dat hij niet kan komen in verband met zijn vakantie. Maar het ziet er naar uit dat zijn paci fistische medestrijders ook niet zijn komen opdagen. Het Duitse kerkvolk blijkt zich in het alge meen meer te interesseren voor kwesties, die het persoonlijk hart raken, dan voor zaken, die met de internationale politiek te maken hebben. We hebben bijvoorbeeld geluisterd aar een voortreffelijke preek van ds. Johannes Hamel, de bekende Oostduit- predikant. Even in de laatste zin van zijn toespraak raakte hij de knelpunten aan, die eens de Duitse kerk dreigden uiteen te scheuren. Hij erken de dat er vele verschillende inzichten waren over de atoombewapening en dat de Kerk in zijn geheel nog geen duide lijke openbaring van God had ontvan- Zijn thema was „Het uitverkoren volk van God" en hij legde sterk de nadruk op het feit, dat de Kerk slechts Kerk is, omdat God haar in zijn gena de heeft uitgekozen. Zijn prediking was zeer ernstig, met steeds weer een ster ke nadruk op het feit, dat God de Kerk, die niet aan Gods doel beantwoordt, richt. Dit zelfde thema beheerste vrij wel alle toespraken op deze eerste twee dagen van de Kerkedag. Neen, nationalistisch is deze Kerkedag in het geheel niet. Zij is occumeni&cher dan ooit te voren. Predikanten uit zen dingskerken krijgen volop gelegenheid om te spreken. Er zijn meer dan 3000 bui tenlanders aanwezig, die 23 landen en 83 kerken vertegenwoordigen. Van ach ter het ijzeren gordijn zijn kleine groe pen uit Polen, Hongarije, Joegoslavië en Tsjechoslowakije. DACHAU Het presidium van de Kerkedag heeft vanmorgen van de gelegenheid gebruik gemaakt om Dachau te bezoeken. In een korte dienst werd bij het vroegere cre matorium van het concentratiekamp Da niël 9 gelezen, waarna de vice-president een krans legde met de woorden „Gij Advertentie Wat 'n vondst! Met één VanNelle's groot formaat theebuiltje zet n 'n héle pot krach tige .Afternoon" thee voor nog geen vijf cent! In 'n paar minuten bent a er klaar mee. Zó gemakkelijk, zo modèrn proper. Geurige, krachtige „Afternoon" thee van Van Nelle. die overal in Nederland zo .in trek* is! NA TNE BELANGSTELLING, die Ame- Bank. In 1958 werd met inbegri rikaanse beleggers reeds jaar en van de emissie van de Koninklijk dag voor Nederlandse aandelen heb- waarop buitenlanders inschreven ben, is nu ook overgeslagen naar on- voor 1200 miljoen aan effecten na»val ze oosterburen. De laatste maanden het buitenland verkocht. In de afg va kopen de Duitsers AKU en Hoog- 'open zeven jaar vloeide er voi ovens, bankaandelen en andere in- 2900 miljoen binnen, waarvi dustriële fondsen van prima gehalte, 2100 miljoen aan verkochte eff« K Overigens zitten onze aandelen niet ten en 800 miljoen aan inschrijvii gen alleen in de V.S. en West-Duitsland. gen door buitenlanders op onze emifren Zo is bekend dat in het begin van sies. dit jaar: 47% van de Philipsaandelen Uiteraard vormde de uit het buite in buitenlandse handen was, waar- land komende stroom geld een extr/™ van 15% in Amerikaanse en 15% in koopkrachtinjectie, voor zover hief®"! Franse; 35% van de Unileveraandelen naar het buitenland was gevloeid, waarvan %Vz% naar de V.S., 8Vé% naar Engeland en 6Va% naar Frank- •oor door de uiteindelijke ontvang duurzame gebruiksartikelen werde gekocht. Voor een belangrijk de{(i[ kwam het geld echter ook terecht Oproep Duitse Evangelische kerken Daad belangrijker dan aalmoes HET besluit van de Raad der Evangelische Kerken Duitsland om in de advents- en en kersttijd een bijzondere op roep tot de evangelische chris tenheid te richten onder het motto: „Brood voor de wereld" heeft in Duitsland allerwege in stemming en aandacht gekregen. „Wij twijfelen er niet aan of ook de evangelische christenen zijn bereid belangrijk offer te brengen", zo schrijft het in Dortmund verschijnende blad „Jonge kerk", dat wijst op de succes- Advertentie 102 We hebben hulp nodig." antwoordde Nicolgon ron der omwegen Zijn eerste insüncueve reacitie was ge- weest, eeist de kat nog wat uit de boom te ki]ken. en te wachten tot hij wat zekerder zaak Maar er was iets in de rustige, donkere ogen veroorloofde de kat nog lang uit deboom t<tkijken „Men heeft ons schip tot zinken gebracht We heo hen vele zieken en gewonden. We hebben onder dak. voedsel en geneesmiddelen nodig „Geef ons het geweer terug," zei de jonge man 0FS!colsonrtaarzelde geen ogenblik. „Geef hem het geweer terug, vierde." „Het geweer?" Vannier rig voor, dat w Ik weet het niet. Geef hem het geweer." Nicol son stak zijn revolver in de holster. Onwillifi saf Vannier het geweer terug aan de man met de strooien hoed. Deze griste het uit zijn han den. vouwde de armen over het geweer en e bos in. De jongeman keek geergerd naar hem. en glimlachte toen verontschuldigend tegen Nicolson. U moet het mijn vader maar niet kwalijk ne mén," zei hij weifelend. ,,U hebt hem gekwetst. Hij is het niet gewoon dat iemand hem zijn geweer af neemt." Omdat Trikah nu eenmaal Trikah is. en niemand dat zou durven" Er klonk een mengeling van genegenheidMroUj geamuseerdheid in zijn stem. „hij i „Is hij uw dorpshoofd?' belangstelling r doer ALISTA IR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) dori hoeveel vroeg Telak glimlachend. „Een man doet er tien minuten over Hij zei weer iets tegen zijn vader, die herhaaldelijk knikte onder het luisteren en vervolgens iets zei tegen zijn jongste zoon, die aandachtig luisterde, en toen kennelijk de gegeven instructies herhaalde. Daarna glimlachte hij tegen Nicolson en Vannier, zodat zijn glinsterend witte tanden zichtbaar werden, maakte rechtsom keert cn snelde weg in de richting dorpshoofd." Nicolson keek met nieu- Trikah. Hun leven hing dus waarschijnlijk al van deze man, die het blijkbaar voor het zeggen had en hulp kon verlenen, maar deze ook weigeren. Nu hij de man nauwkeuriger op- willekeurig associeert met het hoofd van een dorp of een stam. Tikah leek sterk op zijn zoon en op de jongen die een eindje achter hen was blijver staan een jongere zoon, veronderstelde Nicolson. Alle drie hadden hetzelfde brede, lage voorhoofd, dezelfde intelligente ogen, fijnbesneden lippen en een smalle, hoge neus, die men bijna een arendsneus zou kunnen noemen. Elke negroïde trek ontbrak in hun gezicht cn er stroomde vast en zeker vrijwel on vermengd Arabisch bloed door hun aderen. Een man waar je wat aan zou hebben, wanneer hij eenmaal had besloten je te helpen, vond Nicolson. „Ja, hij is ons dorpshoofd." De jongeman knikte. „En ik ben Telak, zijn oudste zoon." „Mijn naam is Nicolson. Zeg aan je vader dat ik aan het strand, drie mijl hier vandaan, ginds m het noorden, een stel zieken en gewonden heb. En gelse mannen en vrouwen. We hebben hulp nodig. Vraag hem of hij bereid is ons die te verlenen." Telak wendde zich tot zijn vader, sprak een mi nuut lang tegen hem in een onwelluidend, afgebeten taalje, luisterde naar diens antwoord en vroeg toen: „Hoeveel zieken zijn er?" „Vijf mannen op zijn minst vijf. En er zijn ook „We willen u helpen," zei Telak. „Mijn broertje is naar het dorp gegaan om sterke mannen te ha- len met draagbaren voor de zieken. Kom, laten w« naar uw vrienden gaan." Hij draaide zich om en ging hen voor door eer op het oog ondoordringbaar stuk oerwoud, kwam langs het moeras dat Nicolson en Vannier zojuist hadden doorwaad, en bracht hen, binnen een mi nuut, wat verderop weer op het pad Vannier ving een blik van Nicolson op en begon te grinniken. „Je krijgt zo'u gevoel dat je een grote storm... ling bent. niet? Het is gemakkelijk genoeg als je het maar weet." „Wat zegt uw vriend?" vroeg Telak. „Dat hij wilde dat wc u reeds eerder hadden ont moet." antwoordde Nicolson. „We hebben het groot ste gedeelte van onze tijd verdaan met het tot aan ons middel waden door de moerassen." Trikah vroeg brommend wat er aan de hand was, luisterde naar Telak en bromde wat in zijn baard, waarop Telak begon te lachen. „Mijn vader zegt dat alleen dwazen en heel kleine kinderen nat te voeten krijgen in het bos. Hij vergeet dat men er eerst maar in thuis moet zijn." Hij grinnikte opnieuw. „Hij vergeet die keer het is dc enige geweest in zijn leven dat hii in een auto heeft gezeten. Toen die begon te rijden sprong hij er over de zijkant weer uit, met het gevolg dat hij zijn been ernstig bezeerde." (Wordt vervolgd) volle voorganger van deze actie, de vas tenoproep van de Duitse rooms-katho- lieke bisschoppen in het afgelopen voorjaar, waardoor 25 miljoen Mark werd bijeengebracht voor hulp aan gerenden en zieken in de wereld. „Kerkcollecten voor de noodlijdenden in de zg. onderontwikkelde gebieden, hebben in verschillende landen steeds bijzonder hoge opbrengsten te zien gegeven. Het ziet ernaar uit, dat het geweten van de kerkgangers in Europa op dit punt tot spreken kan worden ge bracht en iedereen zal dan ook de ac tie van de Raad der Evangelische ker ken volledig succes toewensen,"" aldus Jonge Kerk, dat van katholieke zijde nog het volgende aanhaalt: „Wij moeten onder geen beding i fout vervallen, alsof de met honger be dreigde volkeren van Afrika en Azië met liefdadige middelen van hun pro blemen af te helpen zijn. Als de oproep tot een bijzonder offer dient ter gerust stelling van het geweten der christenen, ware het beter dat zij niet afgekondigd Als wij werkelijk een christelijke tie op gang willen brengen, moeten wij kennis nemen /an de berekeningen van deskundigen, die zeggen, dat voor enke le decennia jaarlijks twintig miljard dol lar nodig :s om de ellende in d? we reld geleidelijk aan weg te werken. En dat is een probeem, dat niet met "lief dadige middelen, maar slechts door po litieke beslissingen van de rijke volke ren opgelost kan worden." Dringend appèl „Het appèl op het geweten der gelovi gen moet vergezeld gaan van een op dracht aan hen, die politieke verant woordelijkheid dragen: honderd miljoen voor ziekenhuizen in India is belangrij ker dan 250 miljoen voor straaljagers. De r.-katholieken hebben rond 25 mil joen ingezameld. Het Westduitse be drijfsleven geeft elk jaar drie miljard, 120 keer zoveel dus. uit aan reclame. In welke mate heeft ook het appèl der kerk betrekking op het bedrijfsleven? Dit is een punt. waarmee de kerken van het Westen, die toch zulke goede betrekkingen onderhouden met de rege rende politici, invloed kunnen uitoefe- op het politieke en economische ge- rijk; 67% van aandelen Koninklijke de banken en de spaarbanken. Hofjo buitenlands bezit was (30% in V.S. wel ook hier de aanwas niet volled u.= en 24% in Frankrijk). aan de uitverkoop van onze effects 1 Het buitenland is happig op onze mag worden toegeschreven, is aandelen, omdat men ze in ver- stijging van de post „deposito's gelijking met gelijkwaardige eigen spaargelden" bij 33 handelsbank! aandelen goedkoop acht en daar- toch wel zeer illustratief: van 11 door een verdere koersstijging voor miljoen eind 1957 tot ƒ2528 miljofha mogelijk houdt. Zij worden als echte eind juni 1959. Maar ook het saléva groeifondsen gezien. Het is dus be- aan besparingen bij de gewone spaa slist niet in de eerste plaats om ile banken (in de eerste helft van dge dividenden te doeiu Gezien de hoge jaar ƒ458 miljoen) kan niet los g( prijs die op de beurs betaald moet zien worden van de buitenland worden, is het rendement dan ook geldstroom, maar matig, doch dit is toch altijd Interessant is uiteraard het stan nog hoger dan het rendement in punt van de president van de Nedtsti eigen land. landsche Bank. Wij vinden datuilvwtu Belangrijker dan de overwegingen rig in zijn jaarverslag van enkf d< van de buitenlandse kopers zijn uiter- maanden terug. Welnu, hij meent d st' aard de gevolgen voor ons land. In de verkoop van onze effecten, ov de eerste plaats helpt de ononder- een langere periode gezien, de kap& broken vraag van over de grenzen taalbalans van ons land niet ongiq de koersen omhoog vijzelen. Zonder stig zal beïnvloeden, dat wij nu durven te zeggen dat het Doch afgezien hiervan, acht hij buitenland hier geheel de schuld aan verkoop in principe gerechtvaardig heeft, moet de sterke stijging van de omdat onze kapitaalmarkt onvoldoe bl koersen van onze internationale de capaciteit heeft om in de kap Ul fondsen voor een groot deel aan die taaibehoeften van onze internationi buitenlandse kooplust geweten wor- concerns te voldoen. Juist de toestr i den. ming uit het buitenland zal de onbto Men zie het volgende: lemmerde groei van onze internati Koers nale ondernemingen bevorderen. 11/8/58 10/8/59 In 1957 en 1958 heeft de buitenland Unilever 373 622 geldstroom niet alleen onze devi Philips 302 669 zenpositie versterkt, maar daarna2 AKU 195 392 (in 1958) een tegenwicht gevoni Nog frappanter wellicht is de stijging tegen het tekort aan geld waardo van de koerswaarde. De vier inter- de daling van de rente werd bevo nationale fondsen (de genoemde plus derd. Koninklijke) hadden op 31 juli 1958 Overigens meent de president dft een gezamenlijke koerswaarde van wij de kapitaalsbeweging moet! 1 13j/2 miljard, en op 31 juli 1959 van aanvaarden als een van de natun 17 miljard. lijke gevolgen van de toenemeni t De voormalige Nederlandse bezitters integratie (samensmelting op econ hebben met hun geld natuurlijk iets misch terrein), willen doen, veelal nieuwe stukken De wegvloeiing van onze aandeli gezocht. Hierdoor werd een enorme heeft uiteraard ook haar schaduwzij herbeleggingsvraag ontketend, die de: wij moeten deviezen offeren i naast het gunstige bedrijfsnieuws de dividendbetaling, wij lopen mede verantwoordelijk is voor de kans dat bij een daling van de co koersstijging op de beurs. junctuur een massaal aanbod op on Om hiervan een indruk te geven: de beurs ontstaat, waardoor de koe totale koerswaarde van de genoteerde nog sterker daalt. Dan is er het ps? binnenlandse ondernemingen (met chologische struikelblok, dat uitzondering van scheepvaart, ban- stuk van een bedrijf geen Nederlani J ken en Indonesische fondsen) was op bezit meer is (al heeft het bestui 31 juli 1958 214 miljard, maar op door tijdige maatregelen er wel voi1 31 juli 1959 liefst 4 miljard; een stij- gezorgd dat de directie in Nede ging van 60%. landse handen blijft). Een ander gevolg is geweest, dat on- Maar desondanks geloven wij, ze deviezenpot" werd gespekt. Om een Europese visie inderdaad op welke bedragen het hier gaat, vertelt duur de meest juiste is. Ook dit eel i het jaarverslag van de Nederlandsche ter is een kwestie van groei. Deze gedachten, afkomstig Werkgroep vav katholieke leken, geeft Jonge Kerk met het dringende verzoek ter ernstige overweging door aan Evangelische kerkleiders. Bij enig denken zullen deze vragen bij ieder ker rechtmatig voorkomen. Het gaat vandaag aan de dag niet om het pro bleem kerk en arbeid, maar des te meer om het probleem van de verant woordelijkheid der christenen voor de volkeren van Azië en Afrika. Hier ligt een grote opdracht, die niet alleen gezien mag worden als het geven van aalmoezen, maar die juist moet be staan uit het actieve werk voor de gees telijke en materiële verheffing van de achtergebleven gebieden", aldus Jonge Kerk, die in dit opzicht speciaal een taak ziet liggen voor de jonge genera- Tussenregeling tot 31 december Definitieve wet pas volgend jaar Er komt waarschijnlijk een bij zondere, voorlopige aanpassings regeling voor de weduwen die reeds overheidspensioen ontvan gen en na 1 oktober, wanneer de A.W.W. in werking treedt, ook recht hebben op pensioen van de nieuwe wet. Bij de Tweede Kamer is hier over een wetsontwerp ingediend Het is de bedoeling dat de voor lopige regeling slechts zeer kort zal worden gehanteerd, nl. van 1 oktober tot 31 december 1959. Aanvankelijk lag het in de bedoeling, de definitieve aanpassing direct by het in werking treden van de AWW van kracht te verklaren. Hiervoor was op 9 juli reeds een wetsontwerp ingediend, houdende een reconstructie van de aan passing van overheldspensloenen aan de A.O.W. en de A.W.W. Ook een beper king van de aanspraak op overheids- weduwenpensioen en overheids-wezen- pensioen bij gelijktydigc aanspraak in gevolge de A.W.W. werd hierbij voor gesteld. Het blijkt echter niet mogelijk wetsontwerp voor 1 oktober in het Sta. blad te krijgen, aangezien vooral de constructie van de aanpassing aan A.O.W. een ingewikkelde zaak blijkt Vandaar dat de regering besloten hee' voor drie maanden een overgangsrej ling te creëren. Tot 80 pet. Déze voorlopige regeling, die onder titel; Tijdelijke regeling samenloop ovel heids weduwen- en overheidswezenpfl sioen in het Staatsblad zal verschijnej sluit wat beginselen en uitwerking betra nauw aan bij de wet inzake de aanp* sing van overheidspensioenen aan de a gemene ouderdomswet. De beperking komt in het algemei hierop neer, dat voor ieder dienstjasl waarnaar het overheidsweduwen- en wi zenpensioen is of wordt geacht te lil berekend, twee procent van het bedn van het pensioen of de uitkering krad tens de A.OAV. op deze overheidspensio nen in mindering wordt gebracht tot et maximum van tachtig procent van b doeld bedrag. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Oucfdorp (Z.H.): A. Timmer te Huizen iN.H.1; voor Zoete meer (tweede pred. plaats): J. van Dij te Garderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2