GEESTELIJK LEVEN. WERD INGENIEUR EN PREDIKANT WÊÊfÊ^M VOOR U GELEZEN. j^vgnaal Ml Toepasselijk ZONDAGSBLAD ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1959 VAN BOUWPUT NAAR KANSEL Een technisch ambtenaar van Rijkswaterstaat, die als timmer man naar Australië emigreerde en daar eerst ingenieur, vervol gens predikant werd dat is de levensloop van ds. P. den Hou- ting, die reeds enkele maanden met verlof in Nederland is. Aan een onzer verslaggevers vertelde hij zijn merkwaardige levensver haal, dat wij op deze pagina pu bliceren. ER is een dominee met een heel merkwaardige carrière in ons land. Een paar jaar geleden blies hij rotsen op in het bergland van Nieuw-Zuid-Wales, eind 1958 sjouwde hij met betonijzer in Melbourne en dezer dagen stond hij op de kansel in Eindhoven, in Egmond en in Velp. In 1950 emigreerde hij als waterstaatsambtenaar uit Nederland naar Australië en een paar weken geleden keerde hij als predikant met Waterstaat verlof naar Europa terug. In een flat vlakbij de St. Laurenskerk in Rotterdam vertelde hy ons, met een licht Engels accent, zijn levensver haal. Het is een boeiend verhaal van twaalf ambachten en één groot geluk. Want Pieter den Houting was achtereenvolgens timmerman, in genieur, tekenaar, opzichter bij Waterstaat, emigrant, weer timmer man, ingenieur, hulpprediker en student, voordat op zijn 52ste jaar zijn jeugdwens toch nog in vervulling ging: hij werd predikant bij de Presbyterian Church in Australië. een baan bij Waterstaat te kun nen solliciteren ging hij voor een veel lager loon dan hij als volwaardig timmerman reeds ver diende als tekenaar bij een aannemer werken. In 1929 werd hij assistent bij de Provinciale rt waterloopkundig laborato. n, maar dan voor de bouw dammen, bruggen en tun- Ze luisterden Zuid-Holland, werd opzichter eerste klasse, ging in 1939 over naar Rijkswaterstaat hartelijkst ontvangen. In beide functies werkte hij steeds land was hij altijo Inmiddels was de heer Den Hou ting in de Presbyteriaanse kerk als elke nieuweling aller- In Neder- in de wegenbouw. weest in de Ned. Herv. Kerk, on- „Maar na de oorlog heb ik altijd der andere als wijkbezoeker en lopen denken: ,,'t bevalt me hier ouderling. Omstre ks 1933 had hij toch niet; je zit hier zo opgesloten; zelfs de acte voor godsdienstou- 't benauwt me; ik wil ook wel derwijzer behaald, die hem welis- -echt gaf om te pre- Ds. den Houting zoekt dominees voor Australië Jeugdwens ging in vervulling Ook ouderen kunnen predikantstudie volgen Geen heiligheid door magie Vader Sebastiaan is een bekende figuur uit het Ame rikaanse weekblad Look. Hij is de eenvoudige mon- _.i. j;- andere wijze reageert van het leven. Zijn daden weerspiegelen soms de verlangens van de mens in het dlgerr..on, maar soms ook geeft hij zijn lezers misschien beter kijkers een diepe les mee. Zo loopt hij hier met onder zijn arm het boek ..eenvoudige magie". Zijn medebroeder kijkt hem met verbazing na, wu.it boven zijn hoofd hangt de In rooms-katholieke kringen r~ 1J- de heiligheid aangeeft. bekende aureool die Steeds weer zijn er mensen die suggereren dat het mogelijk is om zonder moeite volmaakt te worden. Vaak wordt gezegd dat deze volmaaktheid mogelijk is door de vervulling van de Heilige Geest. Als Hij op een gegeven ogenblik op ons komt, behoeven we nooit meer te zondigen. Eens ontmoette ik iemand, -a L:- dertien jaar niet geantwoord: erbaasd keek, -• - - w..».w.^u 6,.v.irt.2rij: Indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben, dan verleiden wij onszelf." Alleen de uitspraak reeds is volgens Gods Woord zondig. De bijbel wijst ons geen gemakkelijke weg naar hei ligheid. Hij wijst alleen de weg van absolute gehoor zaamheid, van overgave aan God. Een christen is niet heilig, omdt hij niet meer zondigt, maar wordt hij zijn diploma. Weer twee j: heilig, omdat hij beseft dat zijn zonden door Christus daarna behaalde de jonge timmer- zijn verzoend en hij zo gaat delen in de heiligheid i Bij zijn vertrek naar Nederland kreeg ds. Den Houting een bijzon dere opdracht mee: Nederlandse predikanten zoeken die bereid zijn naar Australië te emigreren. De Presbyterian Church heeft name lijk een ernstig tekort aan predi kanten. Zo nijpend is dat tekort, dat deze kerk ook graag de studie kosten betaalt van iedere jonge of oudere Nederlander, die in Mel bourne theologie wil gaan stude ren. Het is voor ds. Den Houting geen gemakkelijke taak, want er schijnt bij velen een totaal ver keerde indruk van Australië te be staan. Toch hoopt hij nog een aan tal predikanten voor zijn kerk te zullen vinden, voordat hij eind september aan boord gaat van de „Waterman", waarmee hij dan als geestelijk verzorger van emi granten terugkeert naar zijn nieu we vaderland. Te benauwd ,,Ik ben geboren op 19 mei 1906 In Rotterdam. Mijn vader was timmerman. Ik was dc oudste van vijf kinderen. Als jongen wilde ik graag predikant worden, maar mijn vader kon dat niet betalen. Ik ging naar de Ambachtsschool". Direct na de Ambachtsschool kwam Pieter den Houting bij een baas, als leerling-timmerman. Des avonds studeerde hij bouwkunde M.T.S. Zes jaar later had was getrouwd en we hadden zes kinderen. En tot 1950 was hier op mijn gebied niet veel te doen. Ik wilde er tussenuit". De keus viel op Australië. Op zichter Den Houting informeerde links en rechts, kreeg de overtui ging dat zijn M.T.S.-diploma's in Australië niets waard waren, maar emigreerde toch: als Veel i------- stichtelijk spreken. „Daar is bet nooit van gekomen, want ik werd nöoit gevraagd. Ik heb het ook nooit erg lopen proberen. Toch kwam die acte me wel te pas, in 't Zondagsschoolwerk en 't jeugd werk". Rotsen opblazen In Melbourne probeerde emi grant Den Houting niettemin als technicus aan het werk te komen. Maar niemand begreep daar wat een opzichter in Holland nu pre cies was. Hij werd dus timmer man .Tot hij ontdekte dat zijn M.T.S.-diploma's gauw zijn hulp i school. Binnen ook ouderling. or de zondags jaar was hij ,Als daar de pre dikant ziek aangewezen den. Zo kwam ik daar wel eens op de kansel. Ik merkte, dat 't wel ging, dat de mensen luisterden". In die tijd begon in de Presbyte riaanse Kerk een actie om in het tekort aan predikanten er waren tal van vacatures degelijk door het zoeken waarde hadden. Een andere Ne- "*',J derlandse M.T.S.-er werkte in Aus- jaar later de kerk had nog steeds veel predikanten nodig bood hij zichzelf aan. ,,Ik was toen 47 jaar, maar ze zeiden me graag te willen hebben. Ik kon als hulpprediker gaan wer ken in een klein stadje, op 100 kilometer van Melbourne, en dan in mijn vrije tijd studeren, 't Was een hele sprong. Ik kreeg natuur lijk een veel lager salaris, maar ik ging 't proberen en 't lukte, 't Viel niet mee - vooral 't Grieks niet maar de professoren waren tevreden. Drie jaar ben ik hulp prediker en student geweest. Toen raakte ik overwerkt. Ik moest be danken als hulpprediker. Het laat ste jaar ging mijn vrouw toen wer. ken op een kantoor in Melbourne. Timmeren hebben ging hij in Melbourne op zoek naar werk. „Ik kan nog best timmeren", verzekerde hij de uit voerder van een bouwwerk. „Kom het dan maar een dag proberen", was het antwoord. Het timmeren ging ds. Den Hou ting .iog zo goed af, dat hij het acht weken bleef doen. Hij tim merde bekistingen en sjouwde met betonijzer. De arbeiders vonden 't doodgewoon. Hun standpunt was: als je to gek wil wezen om do minee te zijn is dat je goed recht, als je er ons maar niet me voor de voeten loopt en je spijkers maar recht slaat. „Ik heb er heus niet lopen preken", verzekert ds. Den Houting, „maar 't bijvoor beeld onder schafttijd toch ook niet onder stoelen of banken ge stoken hoe ik over de dingen denk." In 1957 voltooide de zoon zijn Zijn status van predikant heeft theologische studie. Eind oktober hem in die boirwvakpenode dan Ds. P. DEN HOUTING tralië als ingenieur. „Bij de Coun try Roads Board, waar ik als timmerman werkte, hadden ze meer timmerlieden nodig dan in genieurs. Ik kon daar dus geen ingenieur worden". Maar timmerman Den Houting solliciteerde en kreeg weldra een baan als ingenieur vierde klasse bij een dienst, die grote water- krachtwerken ging uitvoeren in het bergland van Nieuw-Zuid-Wa- les. „Er waren bijna geen men sen voor te vinden. De Australiërs vonden 't daar te koud. 't Is een woest, uitgestrekt, dun bevolkt ge bied." Eerst toen het zo ver was liet ingenieur Den Houting zijn vrouw en kinderen overkomen kregen een huis in Cooma, 1958 was ook de vader predikant. Maar voordat hij een beroep nam wilde hij na al die z jaren eerst met verlof naa derland. Hij kreeg een kans theologie wilden gaan studeren. Eerst kwam de oudste zoon van de heer Den Houting, die zende ling wilde worden en in Nederland was gebleven om zijn gymnasium. studie te voltooien, naar Australië schip vertrok echter om in Melbourne te gaan stude- bruari cn dus had ds. ren op kosten van de kerk (het- een paar maanden geen daar gewoonte is). Een paar die tijd toch wat on ook geen moeilijkheden bezorgd. Meer kans op botsingen leverde zijn ervaring in de %voningbouw. „Als ingenieur had ik de leiding gehad van precies zulke werken, noest dus heel erg oppassen geen kritiek te gaan leveren, Italiaans schip. Dat want dan was 't fout geweest. as eind fe- Een keer heb ik de opzichter een en Houting wenk gegeven, dat de wapening >ver". Om ondersteboven lag. Verrzei handen te hij, je hebt nog gelijk ook". gratis te maken als reisleider Ik van Duitsers en Nederlanders aan on Marskramer van het Evange lie, door N. Baas. Uitgave T. Wever, Franeker. Op markten en kermissen, in ruime parken en benauwde zaal tjes heeft de gereformeerde straat- N.V. Gebr. Zomer Keuning, blijven. Niet dat beoefening Wapeningen. y" a..**.- uc mens zal zijn mens-zijn ook t-SM i-Hon Pfed*er jarenlang het daarin hebben te beleven, dat hij Riessen leert het anders. Het is uiteenzetting die zich goed le- laat, en daarmee is dan te- wijsbegeerte zelf altijd e. wichtige bezigheid moet zijn. De- uiteenzetting van prof. Van Middelbare scholieren met Boodschap bereikt Voordat het grote bergen begon moest nieuwe wijk uit de grond worden Woord van zijn Meister uitledra- bereid is te vragen naai ue zin gestampt met kantoren, woningen. gen. jn onopgesmukte taal vertelt der dingen. Dat is dan tegelijk straten, rioleringen en leidingen hij nu van zijn moeiüjk werk, de vraag, die hij stelt wanneer hij eèïnk een der verdiensten van voor water en elekriciteit. Inge- schildert hij zijn rondgang door wijsgerig bezig is. Hieraan kan g-3 t verdienst€n van meur Den Houting had het toe. het ruige> roma^tische volktleven, men refds zién, dat beoefening zyn verhandeling aangegeven. En zicht op de woningbouw. „We dat nog slechts door de ouderen van wijsbegeerte hebben toen veel metspringstof- onder ons is geproefd. simpele liefhebberij. Het Baas heeft zijn boekje geschre- steken naar de diepte, ei —i-r—...^_temeer noodzakelijk in CIGNAAL" heet het blad. Een jaar geleden had het nog geen zevenhonderd abonné's. Nu ontvangen elke twee maanden meer dan 15.000 jongeren van onze christelijke middelbare scholen dit orgaan gratis. Vroe ger werd het blad door de weini ge lezers, die het telde, vaak nauwelijks bekeken. Nu weet de redactie, dat door zeer velen elk nummer gespeld wordt. Hoe deze wel zeer grote verande ring tot stand kwam? De Calvi nistische Studenten Beweging gaf al jaren lang een orgaan uit voor de middelbare schooljeugd. Dit blad. Signaal, wilde de middelba- op de scholen verspreid mocht worden. De meeste schoolleiders gingen er direkt mee accoord. Een aantal wilde het geheel nog eens aanzien, terwijl een maar zeer klein deel geen interesse voor deze nieuwe poging om de schooljeugd een goed, christelijk blad te geven bleek te hebben. Men beperkte zich voorlopig tot de christelijke middelbare scholen. Daarbij blijven wil men echter niet. Ook op de technische scholen en op de niet-christelijke middelbare scholen moet „Sig naal" gelezen worden. Maar het opbouwen van een verspreidings apparaat kost tijd. Het blad draalt nu een Jaar. Dat is in zekere zin een proef jaar geweest, waarin Era fhrislra gelooft, fen gewerkt. Mijn zoontjes vonden 't prachtig. Die kwamen 's avonds kijken als we de rotsen opbliezen. De resten werden de volgende dag vaardigheid hebben hem niet met bulldozers opgeruimd. We iaten. Treffend en bezielend hebben daar 500_a 600 kilo spring- zjjn opwekking tot liefde y - v,ov» ,i, evangeijsatiewerk. Dat is trou- het hart van een jonge vrouw, die dit eenvoudige boekje leest, zal worden bewogen zich ge heel aan de dienst des Heren te geven. In Jezus is geen teleurstel ling!" dat beoefening vernana - - meer is dan een het ls me* de em8e- Boeken als is af- dit blijven ook in onze dagen no- zulks dig. Moge het om zijn inhoud be- ?n tijd, studering vinden. ALS je deze geloo/t. bij de massajeugd De jaloersen Jericho, Kathleen Kenyon. Uit gave A. W. Sijthoff N.V. Leiden. Jericho is niet alleen de laatst v gelegen stad ter wereld (onge- van de bellende hond had zijn diepste menselijke gevoelens 0pper. --- De baas staarde me belangstellend aan. De vermelding meter onder vlakte van d zee), maar ook de oudste stad op onze aarde. De opgravingen, in de jaren 1952 tot 1958 verricht, hebben dit laat ste aangetoond. Miss Kenyon, di rectrice van het Brits Archeolo- dat de Heilige GeeU schooljeugd wijzen op de bete- lei dingen eens heeft willen pro- de laatste jaren echter niet al best. Men zat in de bekende vi- sieuze cirkel; geen geld genoeg om het blad een ni re opze4 te geven weer te weinig nieuwe abonné's om aan dat zo noodzakelijke geld te komen. Toen kwam de C.S.B. Nu, te wensen over blijft i tijd nog veel, maar de reactie van de leerlingen is de redaktie en bete- 100 pet. meegevallen. daardoor ^as jj|jv zo ^at ^et bij de uitreiking van het eerste num- nog wel voorkwam dat leer- Maar eerlijk WERKELIJKE BRON wakker gemaakt, en hij hoorde derhalve aan de manier waarop ik sprak dat ik bezig was van de kaart te raken. „Vertel op je verhaal", zei hij en taalde niet meer naar systeemkaarten. Ik bracht utvoerig verslag uit. Ik zei haar zinnetjes na op dezelfde geaffecteerde toon die Miep had 1CU1,IC vail mtucuiu. gebezigd. Ik. probeerde er geen wetenschappelijke kantteke- gisch Instituut te Jeruzalem, die d ningen mijnerzijds aan te verbinden. De waarheid en niets de leiding had van deze opgravin- dan de waarheid derhalve. Toen ik uitgesproken was, knikte gen, heeft in afwachting van het de wijkpredïkant peinzend. En zuchtte diep. definitieve wetenschappelijk rap- Uit de VOLKSWIJK port een voorlopig verslag ontde'kingen uitgebracht; voorlopig verslag, dat ee end relaas is geworden ve cultuurgeschiedenis van Palestina tot aan de komst van Jozua. Dr. H. J. Franken, docent MUS DIT DIJ IS: van ons land heeft en wil mee werken om te komen tot een bij bels verantwoord studentenleven, in kontakt met de Vereniging tot Verspreiding van de Heilige Schrift. Een organisatie, die al ja ren lang op het gebied van de lec tuur* erspreiding werkzaam is, maar nu daarnaast nieuwe taken den kennelijk geen interesse thans kan men vele leerlingen „Signaal" zorgvuldig op zien ber gen om thuis echt te gaan lezen. Niet duf en saai hel evangelie. Hierbot lestijnse en Syrische archeologie aan de Rijksuniversiteit t e Lei den bewerkte het boek van Kath leen Tc von in het Nederlands. Vele duidelijke foto' de waarde van deze u zienlijk. Voor ons interessante lec tuur en voor liefhebbers van de archeologie een fascinerend bezit. tureluurs maakten. Toen ontplofte ik ook zo nu en dan. Als ze me schreven, dan schreef ik terug. Als ze opbel- Pa- den' dan Praa*te ik terug. Als te voeren verantwoord gesprek met hen TJAT HEEFT U DUS GEDAAN", zei ik. „U doet het tegen- e toto's verhogen klL woordlg m.eer!" Hij schudde zijn hoofd. „Nee, ik heb J deze Uitgave aan? f E" ff "«.Ven zijn „et te Men vond elkaar op een klgie wijze. De Vereniging C.S.B. gingen samen voor de mid- tijd afgestemd. Dat delbare schooljeugd Signaal om- bouwen tot een groter, en vooral beter verzorgd, orgaan, da<t alle middelbare scholieren gratis zou den kunnen krijgen. Verleden jaar september startte men met de nieuwe opzet. Een vrijwel geheel nieuwe redaktie gaf leiding. Er namen onderwijsmen sen in plaats als dr. T. J. Pop- pema, inspecteur van het middel baar onderwijs, cn drs. J. Klei- sen, leraar aan het chr. lyceum te Delft. Voorts een predikant: ds. G. Lustigheid te Maarn, ter wijl de heer A. N. Dekkers, een zakenman uit Dordrecht, het re- Wol? daktiesecretariaat op zich a „Signaal" en saai blad. We hebben alle mers nog eens doorgebladerd en alleen de opmaak al is levendig. Tal van goede foto's en tekenin- gcluk- gen zijn opgenomen. Maar ook de inhoud is op deze I__iook bitter noodzakelijk. De jeugd moet weten, aldus drs. Kleisen en hij zegt het met overtuiging, het geloof geen sombere en saaie zaak is al lijkt het daar soms bij de kerkmensen erg veel op. We zullen de jeugd in de moder ne situatie moeten aanspreken en moeten aanknopen bij wat hen in teresseert. In dit verband is de muziekrubriek van dr. H. R Rookmaker een goed voorbeeld die op instructieve wijze de jeugd inleidt in het gebied van de ne gro-spirituals. tige artikelen de leerlingen op de betekenis van het geloof te wijzen v u j. Zo lazen wij van de Koreaanse kPk£ nCn predikant Kun San Lee, die mo- h.uh.n menteel aan de V U. studeert, twee voortreffelijk appellerende artikeltjes. beginnen zijn zè inderdaad dood-eenzaam. Je kunt daar lang 5" Praten of dat hun eigen schuld is of de schuld 5 dat levert niet veel op. Ze zijn zo een- ö- geen beeld voor te beden- «- Wat bevat Verspreiding al? We noemden reeds de jazz- rubriek van dr. H. R. Rookma- Men vroeg aan alle direkteu- ker. Een andere veelgelezen ru- Ook kent ..Signaal" een vragen- rubriek Het Anker, waar de middelbare schooljeugd met haar problemen terecht kan In Sig naal zelf of persoonlijk krijgen de dat jongelui antwoord op hun vragen laie en gelukkig is er een steeds stij gend aantal vragenstellers. Bij dit alles laat „Signaal" zijn lezers niet in het onzekere. De moderne aanpa.k gaat niet ge paard met een reducering van de inhoud van de Bijbelse boodschap. En juist dat is verheugend. Nederland heeft nu een blad waarin de schooljeugd op goede wijze gewezen wordt op de rijk dom en de blijheid van het chris telijk geloof. JcljhtvCt* Signaal: Op een medisch congres in Engeland kwam de voorzitter met de verheugende mededeling, dat het hare majesteit de koningin had behaagd, collega X tot haar lijfarts te benoemen. Dit bericht wekte grote geest drift. Alle hun zetels mgen „God save the qu (Toon en Teken) jongelui de gelegenheid hun ning te zeggen over een actueel vraagstuk Redaktie-sekretaris Dekkers gaat dan met hen naar een bepaalde instelling toe. Na zulk een bezoek kunnen de jon gens en de meisjes dan hun me ning formuleren over een bepaal de kwestie. Zo is de N.C R.V. ter sprake geweest na een bezoek aan Hilversum. Ook is de heer Dekkers met zijn „gevolg" naar het Stedelijk Museum in Amster dam getogen, waar de moderne kunst onderwerp van bespreking vormde. Ook mogen enkele leerlingen soms iemand een interview voor Signaal gaan afnemen. Men tracht voorts in korte pit- grijpend gedichtje overgenomen. Het waren de woorden van een verzetsstrijder, Jaap Sickinga, die ter dood veroordeeld in 1942 in zijn cel schreef: Ons bedreigt Een andere dood Dan het lood Onverschilligheid, Wie daaraan lijdt, Sterft voor zijn tijd. Dat wil de „Signaal"-redaktie zijn jonge lezers doen beseffen als een signaal van Christus. SCYLLA EN CHARYBDIS De persschouwer in „De Waarheidsvriend": Om de scylla van het sectarisme te vermijden, moet men zich niet wagen in de charybdis van het toe laten van de ketterij. Beide zjjn in Christus' kerk ontoelaatbaar! SUBSIDIE Ds. F. H. Landsman in „Hervormd Nederland" over subsidie kerkbouw: Daarom zouden we met meer beslistheid en klem willen pleiten voor het handhaven van de subsidi- eringsvoorstellen voorzover betrekking hebbende op pastorieën. Als er nog altjjd kerken zonder daaraan verbonden pastorie worden gebouwd, moet van een ernstige misstand worden gesproken, die door elke reformatorische kerk dient te worden gelaakt. De pastorie behoort niet alleen in de R.K. kerk wezen lijk tot het kerkcomplex. WAAROM NIET? Prof. dr. S. van der Linde in „Wapenveld": Tot onze verwondering en schaamte bestaat er geen complete Nederlandse Calvijn. En dat in het land- dat gezegd wordt Calvjjns invloed het diepst te heb ben ondergaan! Dat de (verenigde?) christelijke uit gevers ten onzent zelfs in dit jubileumjaar deze smaad nog niet van zich en van ons hebben afgewen teld, moet toch wel een misrekening hunnerzijds zjjn: zouden niet duizenden predikanten en „belang stellende leken" voor zo'n uitgave, tegen civiele prjjs, belangstelling moeten hebben? Waar wachten ze dus op? NIEUWE VRIJMAKING Ds. W. Reeskamp citeert in de gereformeerde „Groninger Kerkbode" (syn.) de vrijgemaakte ge reformeerde predikant ds. D. van Dijk van Gro ningen over het afschaffen van de vervangings formule: irzekeren, dat ikzelf in de strijdbijl zou op- lij zou keren tegen de ïgingsformule breed u van anderen - ■d zaam als, als ken; ik evenmin. rfp'hi? zo eenzaam zijn zijn ze jaloers....", vervolg de hy. „Dat is wel te begrijpen. Ze merken dat er in de volks- de medemens wordt be- Hij wist eenzaam zijn, zijn 2 Want ik wil ds. Dellem elk geval onmiddellijk weer de i graven en met alle kracht my zoi voorstelling van zaken die in de v< belichaamd i6 en die natuurlijk door menigeen in de herenigde kerken zou gepredikt worden, omdat ik die voorstelling in strijd acht met Schrift en Belijde nis en verderfelijk voör het leven des geloofs. Binnen korte tijd zoudt ge dan weer een toestand hebben, die zou nopen tot synodebesluiten, die een nieuwe vrijmaking noodzakelijk zou maken. LOU BANDY Ook in de kerkelijke pers is er geschreven over de onlangs overleden humorist Lou Bandy. Jac. van der Wal schreef in het „Kerkblad" voor ge reformeerd Noordbrabant en Limburg: Wanneer ooit iemand hier het bewys van geleverd heeft dan is het Lou Bandy zelf geweest. Hy die anderen ontspanning bracht, heeft zelf helaas de echte levenskunst niet verstaan en sleet zyn laatste levensjaren, hoewel hy over veel geld beschikte, onder de allerongelukkigste omstandigheden. Zyn vrienden waren zelfs bly dat de dood hem kwam verlossen uit de geestelijke depressie waarin dc teleurstelling hem gehracht had. Zowel door het een als door het ander is hy voor my een „onvergete lijke Lou" geworden. Moge hjj voor ons allen blijven een afschrikwekkend voorbeeld van waar eenzijdig heid toe kan leiden, maar laten we er zelf niet zo eenzijdig door worden dat we er de humor door gaan veroordelen. wijk onnoemelijk veel aandacht mcuouraia wyru, oe_ v S if f pr.lktkelt ken. Ze voelen zich tekort gedaan, omdat J g ze zelf ook niet zo bijgesprongen worden. En dan lezen zulke 5" mensen week m week uit van jouw bemoeienissen en op een t f. jW? »en ze «ewoonweg razend. Wel aUemensen, den- t -L ken ze, dat staart zich maar blind op andere mensen en mii vergeten ze doodkalm. Ik zal ze eens even aan hun staart -S trekken Dan schrijven ze. Of ze bellen op. Of ze komen bij itf.nS.cr Z? fdc!?n het altüd met de verkeerde in- t- stelling. Ze zijn agressief. Ze zoeken de fouten bij anderen. En Ö- f ze zoenen ze bij voorkeur bij ons. Nou, en dan gaat het van 5 mït nn'it ffaa?fc I?en PIanken. Ze veronderstellen dat wij erg met onszelf zijn ingenomen8 g 11 lijk hebben ze daarin met eens altijd ongelijk'" gafhijbiï t voorbaat toe „We zijn kwetsbaar op dat punt! En daar pak- Ken ze ons dan aan. Ze brengen ons onder het oog dat wii 9" f°ut®n maken, en dat horen we niet zo erg graag Ze bedoe- ■t len daarmee voornamelijk dat onze grootste tout is d?t we O niet met hen bemoeien, maar dat zeggen ze niet. Ze vinden genoeg andere slakken om zout op te leggen En ze weten bii t voorbaat dat wij dan op onze beurt in de boom zuU^n klim- rilThef Kffarmee .he/0ken ze dan het bewijs dat ze zochten: ?VPPr vrn"iif^.°n helemaal niet deugt. We tippelen er altijd -II dat ze ion nn cta^le Zl* Z1Cj "u lekker te verkneukelen - dat 2e jou op stang heeft gejaagd en dat je er dus vierkant 5 Pa£Si u schrale troost voor haar, want nu heeft zij ffr L" eigen meerwaardigheid en levenswijsheid en liefde hè"" waarmee ze iedereen van zich vervreemdt.^ Gek 5 TK KNIKTE. „Ik had moeten zeggen dat ze haar liefde maar eens X u !n klinkende munt moest uiten!" - zei ik bedachtzaam Tk- 1 br\dnfïï,e met, dC nb°0t m°e?n late»„ SThiS "ÏTbr liefde perga'.nerend"rr»s''llnlffi™ WS «rtooSndaehteïfan.dat "OS °p «"«"agav^i." ik g ja, zaterdagavond" zei de baas „Dat ls waar ook" kf,?rf 8eestes°og verrezen kennelijk enkele zondagse preek- pfn n' k'f °P.Z1)T1 aandacht smeekten. Ik voelde dat hij op- eens op hete kolen zat, maar per slot van rekening was daf 9" "S,Tki';,ïl",ld E"vik "8m. heeI «"in waakfe. Ik aal- L'lrf j2 u°.U 1 op zaterdagavond de telefoon bij l X baat yan de haak leggen. Het lijkt m- w -J •l1 i? i? belang van de prekenI„ ,^JV1 Echt eentje om het gesprek te beëindigen. MIEBEL 5 •ü-trüirüttrtrtrtrtrtrti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 9