Johannes de Heer GEESTELIJK LEVEN.. Een visie op deze tijd Een eeuw protestantse evangelisatie J MIEBEL goed met gaat>- ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 JULI 1959 JOHANNES DE HEER: Op ons verzoek heeft Johannes de Heer, die bijna een volle eeuw bewust met het we reldgebeuren heeft meegeleefd, zijn visie ge- ichreven op de tijd halve eeuw lang, waarva zijn blad „Het Zoeklicht" van de komende komst wij leven. Een veertig jaar in heeft hij getuigd Jezus Christus. TN Het Zoeklicht mag ik nu reeds veertig jaren te gedachten van God over de toe komende dingen. Ik geloof in het onveranderlijke woord van God en het is onze vreugde dat de redactie van Het Zoeklicht in al deze jaren deze duurzame lyn van de Heilige Schrift heeft vastgehou- heeft laten bewe gen om daarvan nóch naar de ene nóch naar de an dere zijde af te wijken. Ik heb echter opgemerkt dat in deze veer tig Jaren de wereld wèl is veranderd en zowel de moraliteit als het godsdienstig besef van de mens heid beslist slechter is geworden. Ik gebruikte vroeger nog al eens een slagzin welke klankverwant is met de gebruikelijke af korting van de Vereniging van Vreemdelingen verkeer Ik noemde dit de drie V.V.V.'s van de Zoeklichtarbeid. namelijk: Verzoening door het bloed van Christus Vervulling door de Heilige Geest Verwachting van Christus, de komende Ko- sreld heden denk ik zer dagen-opmerkte, dat de maatschappij van daag op vele fronten het beeld vertoont van wa ter dat bijna tot kookhitte is gestegen. Waar men ook ziet, alles gist en bruist. Onder de maskerade van talloze banketten waar de topfiguren in de diplomatieke wereld in zoetvleiende zinnen vele woorden gebruiken om hiermede niets te zeggen, rijpt de aarde meer en meer voor een crisis waar de komende antichrist een dankbaar gebruik al maken. op dit alles waar ik de Heere Jezus hoor zeggen: Want zo als zij in die dagen vóór de zondvloed waren etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag. waarop Noach in de ark ging, en zij NIETS bemerkten, ee-- de zond- vloed kwam en hen allen wegnam, ZO zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn." De mensen van heden tonen een dolzinnige begeerte worden, getuige ook de grote belang- ar de voetbalpools en loterijen in al- i. Hun onverzadigbare begeerte strekt- t naar de doorvorsing van het heelal, ïu maar zo dat de toekomstige ruimte- de geheimen van het heeal trachtten n de Heer der schepping te eren. aan zou ik er nog mede tevreden kun nen zijn. Achter hun motieven schuilen echter de verlangens naar macht, wereldheerschappij, bezit van kostbare delfstoffen en zo meer Hoe juist tekent de Bijbel het streven van talloos velen vandaag met de woorden uit 1 Tim. 6:9: „Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in ver- J ondergang." stelling v Ware° het S te doorvorsen i derf WIJ moeten weten dat van de Heilige Geest aarde geroepen zijn tot het getuigenis op ij hie Christus, de Redder der wereld. Wij moeten neens weten dat Hij naar Zijn belofte plaals bereikt voor al Zijn gekochten in Gods Vader huis en dat Hij dan wederkomt om Zijn Bruids gemeente Thuis te halen. Ik denk vaak aan de gelijkenis van de tien maagden. welke U in Mattheus 25 kunt lezen Vijf van hen waren wijs, doch eveneens vijf dwaas. De dwazen hadden wèl mooie lampen, doch bleven uiteindelijk in de nacht omdat zij te weinig olie hadden. De wijzen echter gingen juichend de Bruiloftszaal binnen. God beware U, beste lezer, voor het vrese lijk lot der dwaze maagden Ik geloof van gan ser harte dat het uur van djt goddelijk bruilofts feest weldra zal aanbreken Dat doet mijn hart van vreugde opspringen en dat doet mij jube len: Maranatha! Jezus komt! Halleluja! Kerk van Nederland, waakt allen, want gij weet niet wanneer of hoe spoedig Uw heer wederkomt! de evangelist der eenvoudige^ Deze week herdenken de lezers van het blacf het „Zoeklicht" het feit dat veertig jaar geleden dit tijdschrift voor het eerst verscheen. In al die jarer heeft het zich in het bijzonder gewijd aan-de tekenen der tijden en de boodschap van de wederkomst van Christus en nog altijd neemt het eer bijzondere plaats in onder de godsdienstige en kerkelijke bladen. ho'ojd™- boodschap van de wederkomst gekend, de van Christus is nog even actueel als vijftig jaar geleden. Al di blad m evangelist Johannes Heer. wiens naam ook onafscheidelijk is ver. bonden aan een bundel geestelijke liederen die op vrijwel ieder harmo nium van ons land te vinden is. Het „Zoeklicht" is niet los te denken van een evangelisatiebeweging, die in het begin van deze eeuw ons land be reikte. Leefde het .re- nabije of toekomst Veertig jaar „zoeklicht"- arbeid veil hoofdzakelijk in de beslotenheid van de ..gezelschapjes" die in woonkamers bi.) elkaar Kwamen om de bijbel te lezen en»te bestude ren, tegen hel einde van de vorige eeuw ontstond het verlangen om naar builen te treden en aan zoveel mogelijk mensen het evangelie van de t verlossing te prediken, die Ongetwijfeld is deze zijn beweging beïnvloed door de geweldige campagnes, die in Amerika en En geland werden 'gehouden door het duo Moody en Sankeyen rond" de eeuwwisseling door Tor- rey en Alexander. van David de wereld zou be- n dit duizendjarig rijk gaat jd van de anti-christ vooraf even jaar lang de wereld in vreselijke greep heeft. Voor Het veertigjarig: jubileum van de niguig het „z,oeki.cht" zal gevierd v niet een grote toogdag in de Ahoy-h; KotterdamHet motto zal dit jaar Het vrederijk komt want de koning komt. s Atol 5 zal e komst worden gehouden. De vrije evange lische predikant van Amsterdam, ds. P. J. Alietes spreekt dan de herdenkingsrede uit: „Zij zagen mijn werken, veertig jaar Indien zijn gezondheid het toelaat, hoopt de drieënnegentigjarige Johannes de Heer een kort welkomstwoord te spreken. Om half twee wordt er een getuigenis- dienst gehouden en verder zijn er samen komsten om half drie en zes uur. 's Avonds wordt speciaal voor de mensen uit de naaste omgeving van Rotterdam om acht uur een evangelisatie-samenkomst be legd. ^prekers zullen op deze dag onder meer zijn, ds. W. Harkema van 's-Gravcn- hage, Jb. Klein Haneveld en ds. W. E. van Petegem. Een gedeelte van de ochtendsamen- komst za! 's middags door de N.C.R.V. worden uitgezonden. Het comité verwacht enige duizenden be zoekers op deze herdenkings-toogdag. Meer en meer groeide in ons land het verlangen om dergelijke bijeenkomsten te kunnen beleg gen Dit verlangen was misschien nimmer verwezenlijkt als niet kort na het begin van deze eeuw- in Wales een geestelijke opwek king was ontstaan, die plotseling de greep kreeg op de massa. In luttele maanden werd Wales eeji land. Geen enkele zaal of vas groot genoeg om de bergen, en steeds weer menkomster kerk deze tijd van „grote verdrukking wordt de gemeente van weggenomen Deze opvatting was nie Zij is eigenlijk al zo om christelijke kerk. Vooral gustinus is echter meer en meer aangenomen dat de beloften van God aan Israël niet in de toe komst in vervulling zullen gaan. maar reeds in de gemeente ver vuld zijn. Daarnaast heeft dan nog een groot gedeelte van de gelovi gen door de eeuwen heen geloofd, dat de gemeente langzaam maar zeker het duizendjarig vrederijk aarde zou scheppei dagelijks ko men van Christus tot ons en een gaan van ons naar Christus zijn. De wederkomst moet werkelijk heid zijn in ons hart vandaag en ons leiden tot een leven met de Heiland Die gedachte heeft in het denken van Johannes de Heer loch altijd overheerst. Die innige verbondenheid van de gelovige met zijn Heer ïal dan ook het thema worden van de ko mende landdag. Duizenden Zoek licht-lezers zullen In bussen en treinen naar Rotterdam stromen om daar In de Ahoyhal te luiste ren naar de oude boodschap die nog altijd actueel is want ook in onze tijd geldt wat gold veertig Jaar geleden toen het Zoeklicht" ,uw voor het eerst uitkwam: „Wij de kunnen in de duisternis van deze ^u. tijd met niets minder toe dan met ,-aste Profetische Wc als een licht schijnt In een duis tere plaats. De tijd van gemoede lijke beschouwingen en stichtelij ke stukjes Is voorbij: daarvoor Is de tijdstroom te geweldig," ker« rreld. kwamen Deze laatste visie heeft vooral n de kringen van de Wereldraad Kerken grote opgang tot in JAPAN Voor duizenden in Japan is anthracietmijnen de paarden die de lorries ken, omdat er niet mee vloekt en zij de vroegere godsla: terlijke aansporingen misten; d gevangenissen raakten leeg c kroegen werden bij honderden g< sinten, omdat er geen klante tot waarachtige verlossing In flae™f. °P.re™1" jaar herdenkt men namelijk het vaardigheid In wezen wortelt een frft d#t precies een eeuw fe„. j usciic - d'" h«l protestantisme in het „nHsia." formeerde opvatting dat de land van de rijzende zon vaste kerk dus de taak heeft de wereld- voet aan de grond kreeg. Ja- vrede te scheppen pan was een volkomen gesloten Onder de reformeerden^heeft jan(ji waar alleen de rooms-ka- tholieke kerk met zijn missie 90 miljoen is dit aantal Christe nen dus bijzonder klein. Het groeit echter constant, ondanks de moei lijkheden. de geestelijke proble men waarmee de Japanners vrijwel allen Shintoist of Boed dhist tobben. Het Christendom is in Japan nog jong. vergeleken bij de oude godsdiensten van dit Tentcampagnes Johannes de Heer was éét de Nederlandse bezoekers aa ze opwekking. Zij heeft eei. uitwisbare indruk op hem ge maakt. Dat wil niet zeggen dat hij naar Nederland is terugge keerd om hier een ..namaak-Wa- les" te stichten. De* ging is geuit, maar i grond. Het verlangen gewakkei komst van Christus de levenden en de dodei In de loop der kerkgeschiedenis beschuldi- Wa- echter de visie overheerst dat het duizendjarig rijk een svmbool is voor hei tiidperk van de kerk. dat toegang had weten te vinden, al worden afgesloten met de Eep zwaar en hard werk was richten het eeuwen lang voor de mis sionarissen en velen Heten het - - leven bij hun kerstenende ar de- hebben deze drie visies vrijwel 7 J h„. nAw v«i. on- steeds naast elkaar gestaan De bei«J» 7'° verging het ook vele se- Nederlandse theologen hebben protestanten, zendelingen en be- dat het chiliasme vrijwel unaniem af- keerden in de beginperiode van gewezen maar wel heeft Johan- de protestantse evangelisatie na nes de Heer gehoor gevonden toen 1859. hij wees op het herstel van het volk Israël. De stichting van de De geschiedenis van de Japanse staat Israël na tweeduizend jaar protestantse evangelisatie is dus ballingschap heeft velen san het honderd jaar oud. In die periode denken gezet. zijn hier uit de protestantse be volking leiders op religieus en so ciaal gebied van formaat naar voren gekomen. De eerste zendelingen waren de Amerikanen J' Liggins en C. M. Williams, die behoorden tot de Episcopal Church. Williams had gediend als tolk in het eskader van Commodore Matthew C. Per ry. Deze commodore Perry had een groot aandeel in de opening van Japan (het verkrijgen van havenplaatsen, waar Amerikaanse schepen handelswaar konden aan- afvoeren». Liggins en Williams Nagasaki hun en spoedig hoekig kwamen anderen, van de Presby- ...-klaren. Men moet terian Church, de Dutch Refor- vergeten dat hij altijd med Church in America en de ooheeft voor de eenvou- American Free Baptist Society. te brengen digen en daardoor dingen mis- Deze zendelingen deden meer nnes de Heer is de leider schien eenvoudiger heeft voorge- dan het uitdragen van het Chris- geworden van een latere zijtak van steld dan zij waren. Nog altijd is tendom. Zij besteedden aandacht rm van evangeli- hij zowel als zijn mederedacteur aan de ontwikkeling der medicij- de oorlogsjaren doordrongen van het feit dat de nen-studie en zij verbreidden d« -d zijn belangstei- komst van Christus een werke- Westerse cultuur In dit eeuwen de tekenen der lijkheid is Maar niet slechts wil- lang geïsoleerde land. Zo leidde Klein aantal gezet. Geen kerk De beweging die de van Johannes de Heer e nen ontketende heeft i leid tot het stichten van een eigen kerk of straffe organisatie Zij is steeds een beweging gebleven, - Op zichzelf was misschii les niet eens in staat gewc.... in Nederland een beweging te ont ketenen, als niet de practische Duitsers voor een methode ge zorgd hadden, die grote evangelisa- liesamenkomsten mogelijk maak- ten. niet als enige band het „Zoek- Tegen het einde van de vorige licht" eri Maranatha-conferenties. eeuw waren de Duitsers begonnen Ongetwijfeld heeft zij er toe bij met evangelisatiesamenkomsten gedragen om de kerken weer te in een grote tent. De neutrale bepalen bij de spoedige weder- grond trok duizenden die anders komst van Christus, misschien nooit een voet binnen Men heeft Johannes de Heer een kerkdeur hadden gezet Voor verweten dat hij te schematisch begonnen m 18 de Nederlanders werd Wales een is omdat de theologie niet in een evangeliserend zelf het evangelie dergelijk eenvoudig en dragen, terwijl de systeem i: Ie mogelijkheid bood echter nie groten getale geschreve uitdaging uit te Duitse satie. Vooral 11914—1918) ling gewekt de YMCA op de jonge men- in dit land. dat een revolu- vtj aire verandering onderging ia. Op vele plaatsen in Japan zal men het eeuwfeest van hel pro testantisme herdenken. De eerste week van november is uitgekozen als de week van de grote wij dingssamenkomsten. Uit deze her- Thans zijn er in Japan onge- denkingssamenkomsten zal blijken veer 280.000 protestanten, terwijl dat enkele hondderdduizenden Ja de kerken door duizenden in dit panners de zegen van het Chris- land gedetacheerde buitenlanders tendom kennen, een zegen die zij worden bezocht. De rooms-katho- zullen uitdragen in hun land. lieke kerk heeft omstreeks 150.000 waar zovelen deze nog met ken- leden. Op een bevolking van ruim non. bij de massajeugd I Misverstandje 5 MAAR e te^efoon uw* tr n°9- Wat kan het een telefoon -{: schelen of je zaterdagavondplannen van ander formaat ft hebt? Wat deert het dit toestel of je onbegrijpelijke dan wel a it te goed begrepen gesprekken voertWat maalt het er om of ft je je door zijn mechaniek voorgoed vrienden of vijanden it schept? De telefoon relt altijd weer opnieuw. Hij gaat wéér na een jobstijding en wéér na een verrukkelijke bericht- ft geving. Hij vraagt niet of je laoht of treurt, of je 'm vol 4* verwachting opneemt, dan wel met bittere tegenzin. Hij relt, ft hij rinkelt, hij kletst de stilte aan stukken. O telefoon, o 4» telefoon! tneoLoqie tussen öe eenvouö Onder hetzelfde Kruis Onder hetzelfde Kruis, door ds. H. J. Hegger. Uitgave T. Wever, Franeker. Ds. Hegger, de ex-priester, be oogt met dit boekje een rustige gedachtenwisseling met zijn vroe gere rooms-katholieke geloofsgeno ten rondom Gods Woord, waarvan de kracht zwaar neerkomt op de vele afdwalingen in de kerk van Rome. In een aantal hoofdstuk ken voert de schrijver een ge sprek met zijn lezers en daarin behandelt hij de tegenstellingen tussen het protestantisme en ka tholicisme op bijzonder verhelde rende wijze. Uit de Bijbel, zo merkt de predikant ergens op, haalt het protestantisme een eigen bron van bezieling. Zeer uit voerig bespreekt hij de protestant se geloofsvisie en tot slot stelt hij dat het niet het protestantisme is. dat gelukkig maakt, maar alleen Jezus Christus de Zaligmaker. Hij heeft zich bij deze kerken aangesloten, omdat hij zich nu altijd weer opnieuw ongestoord kan overgeven aan het levende Woord Gods en drinken van de wateren des levens Ook zijn er brieven van de ..ex priesters over de gehele wereld" in opgenomen aan Paus Johannes XXIII e algemene concilie. Het is boekje, dat gelezen dient te den door rooms-katholiek en testant, omdat het uitgaat beide kerken bindt. „Juist pen bij de tijden. In andere kerken en krin gen zoals de Vrije Evangelische Gemeenten en de Vergaderingen van Gelovigen was de boodschap van de wederkomst van Christus niet nieuw. Wel nieuw was. dat zij nu in grotere evangelisatiesamen komsten werd gepredikt en velen uit de hervormde en gereformeer de kerken bepaald werden bij de wederkomst van Christus. Eenvoudigen De theologen hebben weinig aandacht geschonken aan de be schouwingen van Johannes de Heer, maar de eenvoudige gelovi- Lerende hen onderhouden, door fen zoveel te meer. Trouwens De dr. L. Praamsma. Deel I, zon- Hecr ls steeds de evangelist van dag 1—24. Uitgave J. H. Kok 1® eenvoudige mensen gebleven. N.V.. Kampen. len zij die komst verplaatsen n Dutch le Japanners ;g op de ve- Lerende hen onderhouden de eenheid, die er nog al tijd tussen ons is", schrijft ds. Hegger. ..is de kloof, die ons scheidt des te tragischer". Reeds eer deze tent-beweging ln Nederland begon had hij zijn He- de cate- derenbundel samengesteld. Hij corgde voor een zeer eenvoudige :oonzetting, die door ervaren mu sici gekraakt werd. Maar iemand P1-o- boek voor de catecheet noemt de- met twee jaar orgelles kon de ichrijver het Het wil hem hel- simpele zettingen spelen op zijn erwerking en de vorm- harmonium en daar Mas het De dc te behandelen stof. Heer om begonnen. Zo kwam het Met alle leeftijden wordt reke- geestelijk lied in het gezin. Weer een boek i het chismus. Maar ditmaal niet oen zeer voor de catechisant bestemd, de catecheet. Een hulp- Blad „Kerk en Eredienst" opgeheven Het blad van de Raad voor de Eredienst van dc Nederlandse Hervormde Kerk, „Kerk en Ere dienst" zal worden opgeheven. Het laatste nummer van de der tiende jaargang is verschenen en de punt geworden achter de serie van 52 prachtig uitgegeven num mers die toch echter niet die belangstelling van het grote pu bliek schijnen te hebben gewekt, welke nodig is om een blad tc kunnen publiceren. nders: vrge saterdag en Het tijdschrift verscheen vier méér zekerheid maal per jaar en zal worden méér invloed voortgezet in de vorm van méér nel vaart. jaarboek voor de eredienst steeds in de maand novembei slagzinnen propageerde de worden uitgege' ning gehouden. Daar kens ook een vertelling bij. lede- Zo ging het ook in theologisch re catecheet kan dit boek hante- opzicht. Johannes de Heer was ren naar eigen behoefte. Wie hel van meet af aan een chiliast. Dat doet zal er ongetwijfeld gedurig wil zeggen, hij geloofde vinden dat hem voor zijn onderwijs aan stel 1 het her- Israfel. dat zou culmine- sen duizendjarig vrederijk, Christus op de aardse Verbeek Reformed Church op tot zendeling vonden later hun le zendingsvelden. Verbeek lange tijd verbonden aan de Japanse regering als opvoed kundig adviseur en maakte hij rechtstreeks deel uit van het bes te wat men op studie- en ontwik kelingsgebied in Azië kent: de universiteit van Tokio. Een groot aantal Amerikaanse vrouwen kwamen eveneens over naar Japan om er de zending te helpen De bekendste van deze vrouwen was wel Mary Pryne van de Interdenominational Wo men's Union Foreign Missiona ry Society, een interkerkelijke vrouwen-zendingsbond dus. In 1872, toen de eerste resulta Uit de VOLKSWIJK Rrrènggg zei ie weer. En weer pakte ik de hoorn en zei nu ter variatie en om me op de vlakte te houden: „Met het bu reau van dominee. en ik noemde zijn naam die ik nu een maal principieel verzwijg, gelijk ik het de mijne doe. Ter afwisseling was het thans een damesstem Een lieve damesstem. Alleen wat geagiteerd misschien. In elk geval ge agiteerd genoeg om niet recht te luisteren naar wat ik ge zegd had, want dan zou ze meteen opgehangen hebben. Nu ging ze moedig verder en het werd nog al gek. „Is je Paps ook thuis?" zei de damesstem. Ik grinnik te sereen voor me zelf heen. Ik stelde me opeens mijn va- der voor. zoals hij hier op dit bureau zou kunnen zitten. Hij is verstandiger. Hij leest zaterdagsavonds de krant en schudt zijn wijze hoofd over de dingen die ik er in debiteer. Maar ik wist aan de andere kant ook niet wal ik nu antwoorden moest. Het lag me op de lippen bestorven om te zeggen: Het is mijn Paps niet!" maar dal klinkt '"Hl '"dramatisch. Ik zei dus maar: „Hij is even weg, i de „Maar kind, wil je dan de protestantse evangeli- no* satie duidelijke vormen aanna- men, werkten in Japan 145 bui tenlandse zendelingen, meest Ame rikanen. waren er 93 kerken waarvan er 13 reeds geheel zelf standig waren, telde men 4367 vol wassen belijdende leden, 39 scho len, zeven theologische scholen. 109 zondagsscholen. 49 ingezegen de predikanten. 100 evangelisten en vijf ziekenhuizen. Martelaren ven bij mij I 'eet je wel?" Ze scheen -- deren volkomen op de hoogte zijn aken? Als hij thuis komt, lat ankomen, M'il je. Bij mevrouw ten Doe- denken dat predikantskin- hun vaders Hj.— ,,Ja, weet je wat je zeggen dat het helema hij erge koorts heeft., terdagavond naar de haa er dus weer op uit trekke ndere kant vond alle doen moet? Je moet je Paps maar 1 niet goed met 'm is. Ik geloof dat -*n flits zag ik mijn hele za- lan. want nu kon de baas als hij thuis kwam. Hoewel, diezelfde flits de medede- eegt weet Terloops Eén kop trof toch wel heel in dagblad „Trouw". Hy luidd. dag 6 jui 4CJ&MajjZ+> LITURGIE De heer T. M. Gilhuis in „Jong Gereformeerd" Want de eigenlijke liturgie, da orTPnlijke lofsej ZELFKENNIS Prof. Herman Ridderbos in het „Gereformeerd Weekblad" (uitgave Kok): Wil men al» redactie hel altyd mei alle» een» zyn Mat in ren weekblad al» hel onze geplaatst wordt, dan i» men »poed>g genoodzaakt het hele blad xell vol t «rhryvi En dit irht PUBLIUATIE Deze christelijke melaallicdrijfsliond op di grote blikvangers in de Musis Sacrum te Arnhem, tweejaarlijkse vergadering van deze byna 32.000 leden tellende bond plaats vond. Zou een neutrale organisatie nog wel bestaansrecht hebben naast nen der gelijke leuzen-lam erende christelijke mataalbedryfshond? Idm in „Wapenveld") ln het eerste jaarboek zullen ar tikelen worden opgenomen over j„ het theologisch gesprek binnen het kader van Faith and Order, een van dc divisies van de We reldraad, terwijl ook geschreven zal worden over experimentele diensten, de plaats van het leke- spel in kerkgebouw en -dienst en over het liederenboek van de kerk. Dit jaarboek zal 160 pagi na's bevatten. De Raad hoopt tussentijdse artikelen te plaatsen VOLMAAKTHEID Ds. A. K. Straatsma Ds. W. S. Reeskamp in „De Groningi Daarbij i het i ssullaat willen. God icht, ge hebt uw be liet aan. Op deze wyze is dc een molshoop geworden. Yi duizelig worden, over molslu sten» struikelenJezus WEEST volmaakt. Het wnnrr tekst gebruikt laat zich niet kleinen. „Hervormd Neder- en: streef er naar. Doe Imaakt te worden. zegt dan, eenmaal in gedaan, daarop komt berg van Gods Woord n bergen kunnen wjj hoog- Onze kerkbode zal (synode) alle aandacht synode er wel toe oi kerkbladen «tc, een ki toe le zenden, Daar is reedi i de publicitei En dat was allemaal tot stand gekomen in een bepaald niet mak kelijke tijd. Want de Japanse re gering was destijds niet bijster ge steld op het zich uitbreidende Christendom. Kort nadat de Ja panse havens voor de internatio nale handel waren .opengebroken' en de Amerikaanse zendelingen hun evangeliserend werk begon nen. kwamen er bij Nagasaki de eerste Christen-gemeenten. Een groot aantal Christenen werd in de gevangenis geworpen. Dit remde uiteraard direct de lust bij veel pr Japanners zich te laten dopen en toe te treden tot de nieuwe ge meenten. De zendelingen gingen echter voort met hun taak. In 1870 vaardigde de regering scherpere Kerk- bepalingen uit Niet minder dan 3 000 personen, die de Christelijke leer aanhingen, werden veroor- ergadering deeld Velen stierve iloof dat het M, SBai /C| verkeerd loopt En hij doet u En als ik wat tegen niet te geloven dat een patiënt koorts heeft Zoiets Zoiets constateert men door koortsthermpmeters aar gen. Maar zoals gezegd, die gedachten waren m koutte genoegelijk, schoon geagiteerd, plasjes. En hij blaft zeg, kwispelstaart die ook niet me Die laatste mededeling onthulde me eindelijk waarover ze het had. Mijn grinnik werd breder en nog serener. Lieve mensen, ze dacht dat ze eeti dierenarts te pakken had! En „MevrouM'. het sjMjt me, maar u Maar die zin bedacht ik te 'mm 'jet toe. Want ik dus had ik moeten zeggen: bent verkeerd verbonden laat Of liever: ze liet me daar de kans" begon wel: ..Mevrouw het spijt me luc„ u„. derbrak te me Beslist. Op het agressieve af. Mei alle opge kropte gevoelens van een hondenbezitster. die haar ooilam nou ja. ooilam is niet het goede woord, dat weet ik óók wel ziet creperen. „Nee!" onderbrak ze me ,,Ga nu niet zeggen dat Je laat niet meer komen wil. Het is heus héél, héél i gai CRI ordt. aandacht gegeven worden. Wy leven wal dat betrefi bepaald niet in DEZE lyd Hei gaat in gemoedc nici aan om van lynodeleden, die het weekend hard nodig hebben nm op adem Ie komen van hun veelvuldige arbeid nog te vragen, dal zy voor geregelde- kopy voor d« kelkbladen zulle,n zorgen. Nog afgezien an d. moeilijkheid voor dia bladen welke geen „vertegenwoordiger" op de lynoda hebben. martelaren. Pas in 1873 ging de Japanse regering onder druk van v"'" buitenlandse mogendheden door de I week knieën. jjet evangelie mocht niet ln hei alleen vrij gepredikt, maar ook i meer beleden worden. Dat was een jaar nadat reeds bereikt was, wat wij eerder in dit artikel opsom- S „Ja^n niets mi 4* weet er niets -S „Foei. kind „Mag jij doen. Hij kan zei de^ je die wilde In die tijd werd in Japan e afdeling van het YMCA (het ternationale CJMV) opgericht verricht. Groot waa da invloed Hij MOET komen, hoor hoofdletters en uitroeptekens. „Mevrouw!" smeekte ik terug „Mevrouw luister nu toch eens. Ik wil het hem best zeggen. Maar Paps. Vader is helemaal geen dierenarts. Ik bedoel u spreek! niet met een dierenarts. Ik bedoel mijn Vader is hier he lemaal niet en u heeft een verkeerd nummer gedraaid, U spreekt met de wijkpredikant. Ik bedoel u spreekt niet met de wijkpredikant Ik wist zelf i zal trouwens ev. sluiting dood. Morsdood

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19