CHRISTELIJK Wezen en functie van de jazzmuziek Welke functie heeft de belijdenis? Kappersbedienden kozen nieuwe voorzitter Een woord voor vandaag Kanttekening Nieuiv kerkgebouw voor GerefRadio"-kerk Ontsnapt j langs Krakatau - In het weekblad „In de Waag schaal" geeft ds. G. C. Tromp een zeer uitvoerige beschouwing over jazz in de kerkdienst. Hij heeft enkele zeer wezenlijke din gen te zeggen die ook slaan op het evangelisatiewerk in het al gemeen en daarom nemen wij zijn artikel in sterk verkorte vorm over. Het meest opvallende element Is het ritme. De neger heeft een gevoel voor ritme dat wij niet kennen. Zijn muziek is polyrit- misch en het is geen zeldzaam heid dat er twee of meer. soms zelfs vijf of zes ritmen tegelijk klinken. Daarbij komt dan de zogenaam de ..blue note", de kleuring die de grote terts, de kleine terts en de kleine septiem vaak onder gaan. Na het ritme is ongetwij feld de ..blue note" het meest karakteristieke kenmerk van de jazzmuziek. Het meest typische in de ..blue tonality" is de zgn. „cry" of „holler". De bekende onderzoeker van het negerlied. Joh. W. Work beschrijft de ..holler als een „fragmenta risch gejodel, half gezongen, half gegild De neger laat in de avond zijn „holler" horen als hij de woning van zijn geliefde na dert. Hijdoet het soms ook om zijn angst te verdrijven in het donker. Het effect is een weemoe- dige klank die we ook in de jazz muziek terugvinden als eindeloze afwisseling van zwevingen, ver glijdingen en vibraties. Een derde karakteristiek van de jazz is het responsorium. Dit vraag- en antwoordspel is er bij de neger onmiddellijk en overal waar maar enigszins de mogelijk heid bestaat, dat de ene zang stem de andere antwoordt, of waar het muziekinstrument kan antwoorden op een gezongen fra- Het responsorium zoals dat in de jazzmuziek voorkomt heeft iets obsederends. Deze „oneindige her haling" gecombineerd met een bijzondere ritmiek en de „blue tonality", waar dan bijgevoegd moet worden het steeds terugke rende toepassen van de kopstem falset) voor tussenwerpsels tussen de normaal gezongen fra sen, geven aan de jazz een ge heel eigen karakter. Extase TTET is een ervaringsfeit, dat het fenomeen dat we jazz noe men de mens in de richting van de extase drijft, al moeten we toegeven dat de jazz natuurlijk ook andere elementen, niet van Afrikaanse oorsprong, bevat. Mar shall Siearns vertelt, dat bij een danspartij in het New York- se „Stuyvesant Casino" af en toe een of ander meisje op een tafel sprong, om daarop met nog meer er 'g e dan de anderen te stam pen. te stoten en te bonzen. Geheel in dezelfde lijn ligt de reactie van het met teen-agers ge vulde Concertgebouw toen Lionel Hampton in Amsterdam een n a e'it voorstelling gaf waar ten slotte de politie een einde aan moest maken. Een (destijds) negentienjarig meisje zei: „Toen de zaal oprees had ik het gevoel, of alle rem men losgegooid werden". Dit stemt merkwaardig overeen met de opvatting van de Amerikaan- Se psychiater dr. Margolis die een diepgaande studie van jazz maakte. Evenals zijri collega dr. Esman is hij van mening, dat jazzmuziek in wezen „protesteren de muziek" is. Beiden zijn van mening dat degenen die zich voor de jazzmuziek uitspreken „bewust of onbewust protest aan tekenen tegen de mentaliteit van puriteinse onderdrukking van nei gingen" of wel tegen (vanuit puri teins oogpunt) „afkeurenswaardige impulsen". Nuchterheid WANNEER men nu de vraag gaat beantwoorden, of jazzmu ziek een waardevol element in de eredienst zou kunnen zijn, moet men zich wapenen met een gro te dosis nuchterheid. Niemand zal ook maar in de verte beogen, dat in de kerkdienst „alle rem men worden los gegooid". Nie mand zal naar ik me voorstel een lans willen breken voor de religieuze dans in onze eredienst, hoewel deze het logisch comple ment van de jazzmuziek is. Ook zal niemand de kerkmuziek wil len gebruiken om het puberteits- protest te stimuleren. Wanneer het juist is. dat de funktie van de kerkmuziek niet is religieuze stemmingen te sug gereren, maar „het woord levend maken", het deel hebben aan de verkondiging, dan zal men de jazzmuziek die toch typisch stemmingsmuziek is waarin de gevoelsexpressie een overmatige plaats voor zichzelf opeist, moe ten afwijzen. Past bij heidendom GflJ PAST door haar wezen veel '-J meer bij het heidendom (bij bels gesproken bij de dienst van baal) dan in de omgang niet de levende God die zich in zijn Woord openbaart. Dr. Margolis, sprekend van psychiatrisch stand- Eunt, zegt. da; de jazzliefhebber evrediging zoekt in de scheppen de, individualistische en zelfex- pressionistische aspecten van de ze muziek In de kerkdienst (en de jeugddienst is een echte kerk dienst) wordt het individualisme van de mens doorbroken en in de E laats der zelfexpressie treedt het eleven van de Ik-gij-relatie waarin de mens zich gekend en aangesproken weet door de leven de God. Zó wordt het Woord Gods ieder die gelooft een kracht Gods behoud. TEN SLOTTE: de jazzmuziek is wat haar wezen betreft gericht op de extase, op het zich verbonden voelen met de kos mos, op het bereiken van een be paalde toestand- der zieL Dal is meer heidens dan christelijk. In de ontmoeting met de levende God wordt de mens opgeroepen tot het loven en prijzen van de Heer in woorden en daden. Tel kens worden we in Openbaring ge confronteerd met de dubbele bete kenis van het Hebr. dabar dat zowel woord als daad betekent. Dat geldt van het mensenwoord als antwoord evenzeer als van het Woord Góds. Jazzmuziek brengl mensen tot extase, ze is niet ge schikt om het woord levend te- naken, opdat de méns gedrêveq wordt tot daden waaxdoor de Va. der Die in de hemelen is verheer lijkt wordt. Zevende conferentie voor gereformeerden (Van een onzer verslaggevers) Op Woudschoten bij Zeist wordt voor de zevende maal de confe rentie voor gereformeerden ge houden. Ds. W. Reeskamp te Groningen-Oost, die deze confe rentie opende sprak met het oog op de bijbelse betekenis van het telwoord zeven de hoop uit dat het ditmaal, zo niet een vol maakte dan toch een goede con ferentie worden zou. Bij het verwelkomen der gasten zei a's. Reeskamp dat men ditmaal een drietal miste, dat steeds aanwezig was. name lijk prof dr. W. F. de Gaay Fortman, voorzitter van de commissie, die deze conferentie voorbereidt. Hij zit echter in Genève. Voorts baronesse van Heem stra. die momenteel in Afrika vertoeft en ds W. F. G. van Helsdingen, de tachtig jarige emèritus-predikant. die ook op samenkomsten als deze getuigenis placht af te leggen van zijn streven naar de eenheid' der kerk. Ds. Reeskamp zei, dat men bij de bezinning over het kerkelijk leven uit gekomen is bij iets. dat centraal staat, namelijk bij de belijdenis. Ook de belij denis behoort tot de problemen, die er in de kerk zijn. maar zij neemt een hee andere plaats in ó'an de vraagstukken aangaande het kerkelijk leven. volle breedte van ons kerkelijk bestaan Toch kan men niet volstaan met sim pelweg de bijbel tel aanvaarden. Men dient als kerk ook de moed te hebben om samen te vatten wat de Heilige Schrift is, ja om er zelf een antwoord op te geven. De belijdenis geeft voorts uitleg van wat de kerk a'oet; zij verklaart de sa menhang van wat men er belijdt. Zij dient als norm voor de kerk en heeft een catechetische, liturgische, soms po lemische en politieke functie Of zij ook fungeren moet tot wering der ketterij, als instrument der tucht? Dr. Berkhof meende uitspraak de belijd'enii al gaf hij den is wilde de tevei Afstand Van Nelle bestellen. Predikantenconferentie over zielszorg De Stichting Centrum voor Zielszorg op Gereformeerde Grondslag zal 7 en 8 september a s. in het conferentiehuis „De Tempel" te Overschie een confe rentie houden voor predikanten. Het the ma zal zijn: eenzaan'ieid en communi catie. Als sprekers zullen optreden prof. dr. H R. Wijngaarden, hoogleraar aan de Vrije Universiteit en de geref. pre dikanten ds. J. van Buuren dam, ds. Chr W. J. Teem men en ds. J. L. Wielenga uit Hilver- Allen zijn het er over eens dat de kerk een belijdenis nodig heeft en ook dat er een binding aan deze belijdenis moet bestaan. Maar dan gaan o'e we gen ui'teeii. Hoe moet men bij de jeugd liefde aankweken voor de belijdenis? Hoe kan men deze belijdenis aan bui tenkerkelijken. voorleggen? En in het (Adv.) I algemeen zit men met de afstand, die 1 er bestaat tussen o'e belijdenis en de Concrete dingen van ons leven in deze tijd. Dr. H. Berkhof, rector van het semi narie der Ned. Herv. Kerk te Drieber gen, en dr. F. H. von Meyenfeldt. gere formeerd predikant te Leiden, hebben beiden een antv oord trachten te geven op de vraag welke functie de belijdenis in dc kerk vervult. Een wijzende vinger Berkhof ging ervan uit, dat i Amster-1 belijdenis hoor; bi.i wat wij kerk noe- uit Die- men. Zij heeft de functie van een wij- Komt kappersbedrijf achteraan bij nieuwe loonvorming (Van onze sociaal-economische redactie) Te veelte weinig De noodzaak van de belijdenis erken nende, moet men daarna constateren, dat d'e belijdenis toch een probleem is. In de hervormde kerk al lang, m de gere formeerde gezindte ook. De diverse ge reformeerde kerken en -gemeenten le zen de belijdenis immers op verschillen de manieren. Samenbindena'e kracht heeft zij niet meer. Men heeft alleen de wóórden gemeen. Hèt aanvaarden van de drie formulieren van enigheid bete kent niet, dat men kerkelijke gemeen schap kan hebben of anders geestelijke gemeenschap. Voor alle kerken is de be- lija'enis als „leidsman"' een probleem. Is dat legitiem? Dat houdt verband met de vraag of de belijdenis toereikend is. Staat er niet te veel in? Soms wel, dacht dr. Berkhof. Zondag 6 van de Heidelbergse Catechismus b.v. achtte hij veel te schools, evenals o.a. vraag 47. waar de twee naturen van Christus uit eengezet worden. Weinig gelukkig vond dr. Berkhof de artikelen 2 en 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waarvan het laatste trouwens door de gerefor meerden (volgens dr. Berkhof terecht) is veranderd. Kan hier dus van een te veel worden gesproken, de belijdenis zwijgt daaren tegen over zaken, die ons vandaag erg bezig houden. Zoals de betekenis van a'e naaste, de kosmos, de plaats van •Israël, het probleem van de geschiedenis. \an de toekomst, van de machten, van het apostolaat, het koninkrijk Gods. de gemeenschap. Dit kan ook niet anders Wij zijn nu eenmaal in onze gedachten op een andere wijze geleid als Guido de Brés en Ursinus. Her-exegese Wij behoeven daar echter niet zo vre selijk onder te zuchten en de ingezon kenheid van de kerk in velband té brengen met onze vervreemding van de belijdenis naar haai oude vorm, meendi dr. Berkhof. Want als dc geloof staat, zal hij toch wel ongeveei belijden Ju-:"" Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Klazienaveen (toez.): L. Lingen te Kolder- en Dixterveen; te Schelluinen en te Stavenisse J. T. Ca- zander, kand. te Gameren. Aangenomen naar Almkerk I. J. Wisse GEREF. KERKEN Het lijkt erop, dat wij het woord onaantastbaar maar hetl beste uit ons moderne woordenboek kunnen schrappen. Er zijn weinig zaken in het leven, die nog even vast en welgefun- deerd staan als in vorige tijden. Aan velerlei vastigheden, die! wij nog dachten te bezitten, is orj een zodanige manier getomdl en oewrikt. dat ze zijn omoevallen en verdwenen. Wat eruoor - in de plaats is gekomenDe zekerheid der onzekerheden, da 6 overtuiging, dat niets onaantastbaar is. Rotsen, waarop vorige J geslachten hebben gebouwd, werden draaikolken en drijfzand) voor deze generatie. En dan de mens zelf. Wie nog durft le 1 beweren, dat hij onaantastbaar is, heeft blijkbaar vergeten dat het regiem der concentratiekampen bloeit en dat de (al of niet commerciële) propaganda steeds geraffineerder 7net/io- den vindt om de mens te treffen in zijn onderbewustzijn. hem\ aanzet'tot handelingen, waarvan hij de betekenis niet bewust) beseft. Maar dan staat daar ineens het woord uit het boeJcj Spreuken: „Wie op de Here vertrouwt, is onaantastbaar". Uit- j gésleten pasmunt, alleen maar geschikt voor het museum van oudheden? Vergis u vooral niet! Als u gelooft, dat God uw leven leidt vólgens Zijn plan en naar Zijn doel, dan bent u in de diepste zin v'ari het woord onaantastbaar. Want dan hebt u uw leven aan Hem toevertrouwd. Dan kunt u in alle p mogelijke smeltkroezen terechtkomen en dan kan op uw mens-zijn nog zo'n verschrikkelijke aanslag worden gepleegd, aan uw hart kan niemand raken, omdat u vasthoudt aan de\ Onaantastbare! GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) W. Wie- CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Vianen: P. Zwier te Zaamslag. Tweetal te Den Helder: T. Harder, kand. te Leeuwarden en W. J. van der Linden, kand. te Santpoort; te Steenwijk T. Harder, kand. te Leeuwarden en J. de Jong, kand. te Rotterdam. GEREF. GEMEENTEN I Aangenomen naar Dirksland: P. Blok. voor 52 andere beroepen, w.o. RUIMTE VERDELING ochtend nog binnengekomen beroep van I Sioux Center in de Verenigde Staten. EV. LUTH. KERK Drietal te Stadskanaal: J. Happee te Groede, A. Johannes te Delft en P. H. G. E. Kok te Weesp. Van Nelle bestellen. (Adv.) ^LLE groeperingen van het Ne- de vakbeweging, voorzover te dras- derlandse bedrijfsleven hebben tische loonsverhoging een nieuwe thans haar visie, gegeven op de no- bestedingsbeperking ta 1 Prof. Dockes zal in Munster promoveren Prof. drs. L. Doekes, hoogleraar aan de Theologische Hogeschool van de Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt) te Kampen, is aan dc Milhelm-universiteit te Munster (Did.) geslaagd voor het exa men dat aan deze universiteit recht geeft op promotie. Prof. Doekes behaalde dit, examen magna cum laude'met zeer gro-; te lof) De dissertatie is door de faculteit ir Munster cum laude goedgekeurd. De of ficiële promotie zal echter pas aan hel begin van het volgende semester, op 10 november, plaats kunnen vinden, Prof. Doekes doceert in Kampen dog matiek, ethiek, symboliek. Hij is hoog leraar sinds 1952. Voordat prof. Doekes het hoogleraarsambt aanvaardde was hij o.m. predikant te Rotterdam-Feijenoora. In deze gemeente werd hij in 1945 ge schorst omdat hij de leerbeslissingen niet kon aanvaarden. Prof. Doekes legde het doctoraalexa men in de theologie in 1952 aan de Theo logische Hogeschool (vrijgemaakt) tc Kampen af. oproepen, de negering over het te voe- Maar wat moet er gebeuren met 1-economisch beleid. Een de zogenaamde „economische ruim te", alvorens de gevarenzone wordt bereikt? De regering heeft zich duidelijk uit-' gesproken voor een huurverhoging van 20 pet. per 1 januari a.s. en een verhoging van de melkprijs met vier cent per liter op dezelf- nota, die niet zonder spanning tegemoet gezien, en het debat er over, dat volgende week in dë Twee de Kamer zal worden gevoerd, wordt zo mogelijk nog met grote re spanning verbeid. Gelet óp de kritiék, die èr op de nota geuit, zal dit debat voor de datum. Wanneer hieraan de vrijj de regering geen eenvoudige zaak algemeen gewenste verwerking van wórden. Het ligt immers voor de de hpurbijslag 1957 in de lonen j hand, dat de geluiden die verno- nog wordt toegevoegd, zal dit reeds een loonsverhoging van 7 pet. bete wei kenen ter compensatie van de las- j de ten waarmee bovengenoemde maat regelen voor het gezinsbudget ge- j men zijn iri dè kring van de maat schappelijke organisaties ook doorgeklonken zuilen hebben ij politieke organisaties en ook. Van Nelle bestellen. (Adv.) i deze „be- die oude geschriften had dr. Berkhof zowel als Wereld Daar rector functie als docent aan Kerk treffende blijken gezien. De meeste stu denten en wika's staan wat vreemd" te genover de belijdenisgeschriften. Maar zodra zij de opdracht krijgen om hun eigen geloofsbelijdenis eens op te schrij ven. dan ziet men vrijwel steeds, dat de inhoud' overeenstemt met wat mus en Ned. geloofsbelijden: Daarop attent gemaakt toi lijders" zich doorgaans ze« vaak leidt dat tot een nil van die oude geschriften. Deze her-exegese van de belijdenis geschriften achtte dr. Berkhof nood- in het zakelijk voor de kerk. Daarom wilde hij de catechismusprediking uitdruk kelijk gehandhaafd zien, maar dan door dominees, die door schriftonder zoek tot nieuw beleven van de belij denis gekomen zijn. Zelf verklaarde dr. Berkhof de catechismus een voort durend rijker bezit, een toppunt van de christelijke litteratuur. Men zal de belijdenisgeschriften echter moeten zien als secundaire Ëchis-1 autoriteiten. De schrift zelf spreekt leren.1 het laatste woord. gende week gehoord zullen worden paard gaan en ter verwerking parlement. De vele reacties, die van verschil lende kanten zijn 'vernomen, had- huurbijslag 1957. Er is nu gerede aanleiding om te! 1 vragen of er daarna nog loonsver-l i ding gemeen, namelijk dat beteringen van enige zij de waakzaamheid van de het kader van de vrijere loonpo- gering tegen het opnieuw ontstaan Iitiek toegestaan kunnen worden, van ongewenste spanningen in ons zoder dat het loonfront op ge- economisch leven, waarderen. Ook de matiging, die voorop wordt gesteld, heeft nog wel bijval gevonden, maar overzicht van de financiële wensen, Matiging in de looneisen wil ook staan. HET WERKELIJKE BELANG wegens het stichten van een eigen bedrijf te Slochteren de bond vaarwel zegde, werd als voorzitter benoemd de beer A. van Tienhoven te Rotterdam, heer Van Tienhoven, die de enige kandidaat was, had reeds zitting in hoofdbestuur. In zijn plaats werd in het hoofdbestuur gekozen de heer K. Kremer te Groningen. De heer Bokje is vijf jaar voorzitter geweest. In zijn laatste openingswoord bracht de aftredende voorzitter ook de, rege ringsnota ter sprake. Hij vreesde dat een eventuele verwerkelijking van de vrijere loonvorming voor hét kappers- bedrijf zal samen vallen met de af schaffing van het fooienstelsel op 1 ju li 1960. Een en ander zal dan lijk te scheiden zijn. waar misstanden bestaan deze ook door te geven. Er wordt gewerkt aan een verplicht pensioenfonds voor de bedrijfstak. Een van de grote werkgeversorganisaties heeft echter medewerking geweigerd. i Deze organisatie, de Nederlandse kap- -j persbona. hangt haar eigen belangen op de gehele bedrijfstak. De j^IET onbegrijpelijk is de vraag, die met name van de kant van de. vakbeweging, wordt gehoord, of het niet beter is, die melkprijs- en of huurverhoging op dit moment nog maar geheel of gedeeltelijk te la ten rusten om voor de werknemers in de meeste bedrijfstakken een reële verhoging van de^ lonen mo gelijk te maken pa J;wee jaren van stilts in het loonniveau én zelfbe heersing van de vakbeweging. De maatregelen'-op gebied 1 en melkprijs gouden dan maar g heel of ten dele -naar. de onzeke: toekomst verschoven moeten wo van de sociale belangen van ons volk dan d voorstellen van hen, die ons volk maar zoveel mogelijk, ge wenst of ongewenst, op loonronden wijlen tracteren. Op dit moment is het voor de toekomst belangrijker dat we tot gezonde huren komen, tot een gezonde bouwmarkt en een snelle opheffing van de woningnood en tot een verlichting van het over heidsbudget, zodat daar waar dit sociaal dringend gewenst is de be- huren lastingen verlicht kunnen worden, lr ge- dan dal overgegaan wordt tot alge mene loonmaatregelen met voorbij- zien met genoemde belangen. Loon maatregelen, die misschien inflatoir Hoewel wij begrip kunnen hebben zullen werken en de Nederlandse voor deze gedachtengang (hei raat werknemer eerder achterop zullen in de bedrijven immers weer beter doen komen dan vooruit. en de werknemer heeft recht op Natuurlijk zal de regering daarnaast an het kappersbedrijf Wat betreft de n goede pensioenvoorziening Blijde dag in Bloemendaal loonbetaling noemde hij de heersende i in het kappersbedrijf. toestanden in het kappersbedrijf nogGunstiger berichten feodaal Hoewel er een c.a.o. bestaat, sen laten horen over nog regelmatig minder be- i derd stadium van oprichting zijnde uitslag volgt, komen I den meegewerkt. Het doel het uitbetalei ugadering, daar kengelduitkeringen j van bijdragen ter allerlei andere m (gereformeerd Bloemendaal heeft gisteravond op feestelijke wijze een j prachtig nieuw kerkgebouw in ge- bruikgenomen. Niet alleen de gemeen- el door de te in Bloemendaal zelf ums verheugd rkgevers als dé werknemers zal- wor-1 cjG Gereformeerde Kerk van Bloemen- hel fonds Ljaaj is \mmers ^en kerk zonder gren- rstrfibkfMi 12en"- De grote kring luisteraars, die Van Nelle bestellen. (Adv.) standigheden. Van Nelle bestellen. (Adv.) 72 bleef De lichtstraal bewoog zich verder rusten op een van de reddingboten, die vrijwel evenwij. dig aan de kust lag. Twee Japanse matrozen stonden scherp uitkomend in het fe'lle licht, vlak bij de ach tersteven tot aan de knieën in het water: de een voorover, met gebogen hoofd, en de ander recht op. met opgeheven arm, de rechterhand ver ach ter zijn hoofd. Eén ogenblik scheen het licht, dat hun ogen verblindde, hun bewegingen te verlam men: als in een bevroren seconde uit een nacht merrieballet bleven zij roerloos staan. Maar vlak daarop maakte hun versteende rust plaats voor ver woede bedrijvigheid: de bukkende man richtte zich op met iets in de hand, dat hij uit de geknoopte tas aan zijn gordel had gehaald, terwijl de ander zijn linkerschouder liet zakken -gf jjfijjjjjgggjj toen de opgeheven -:J- wijl Nicolson zijn .verboog, jpm En ter- revolver omhooghief. dehand de trekker, wist hij, dat hij reeds te laat kwam. riet was te laat vcor Nicolson. maar ook voor de Japanse matrozen. Eén ogenblik schenen zij te stonden roerloos, als door de wilde ruk .en onzichtbare hand: daarna begonnen zij weer te bewegen, langzaam ditmaal, uitermate langzaam: -hun levenloze benen schenen wortel te hebben geschoten, terwijl zij als met oen uiterste krachtsinspanning vooroverbogen. Nicolsoos zaklan taarn was uitgeflitst en d.e knal van Farnholmes karabijn was nog niet geheel verklonken, toen zij vooroverploften. de een languit in het water, terwijl de ander als een zakmes over het dolboord knipte en op de stuurstoel smakte. Het geluid van zijn val ging verloren in de knal van de granaat, die met een verblindende, witte lichtflits in zijn hand ont plofte. Na dat felle licht van de springende granaat leek de duisternis dubbel zwart. Overal heerste deze nu: op het land. op het water en ii^ de lucht; volledig, en voor het ogenblik ondoordringbaar. Ver in het zuidwesten twinkelden nog een paar laatste sterren aan een indigohemel. maar ook die verdwenen de een na de ander achter een onzichtbaar wolken dek, dat al spoedig tot aan de horizon reikte. Het was volslagen donker, en doodstil. Er viel geen ge luid. geem beweging te bekennen. Nicolson waagde het, met zijn brandende zaklan- door ALISIAIR MAC UAN i (vertaling Rob Limburg) taarn nog even snel het terrein af te zoeken, voor hij deze doofde. Zijn mannen waren er nog alle maal, allen nog op de been, en de vijanden had den opgehouden „vijanden" te zijn; het waren niet anders meer dan kleine dode mensen, die in het on diepe water lagen. Zij hadden vrijwel geen kans ge kregen: zij waren op niets bedacht geweest en had den in de mening verkeerd dat de mannen van de „Viroma" door het dekkende vuur van de duikboot hun schuilhoek niet konden verlaten. Zij waren zichtbaar geweest, doordat zij hadden afgestoken te- fen de zee. die 's nachts altijd lichter is dan het and en zij waren op het ongelukkigste ogenblik overrompeld: juist toen zij uit hun rubberboten in het water sprongen. „Niemand gewend?" vroeg Nicolson met gedemp te stem. „Walters, stuurman." Varmier dempte eveneens zijn stem. „Nogal ernstig ook. geloof ik." „Laat me eens kijken." Nicolson ging naar de plek. waar het geluid vandaan kwam, hield zijn hand voor de zaklantaarn en knipte deze aan. Van nier hield Walters linkerpols in zijn hand; hij ver toonde een bloedige, gapende wonde net onder de muis van de duim; de pols was half doorgesne den. Vannier had hem reeds voorlopig afgebonden met zijn zakdoek, zodat het helderrode bloed slechts langzaam uit de wonde sijpelde. Nicolson knipte zijn zaklantaarn weer uit. „Een mes?" „Nee, een bajonet." De stem van Walters klonk heel wat vaster dan die van Vannier was geweest. Hij gaf een por tegen een vormloze massa, die on beweeglijk aan zijn voeten in het water lag. „Die heb ik hem afgenomen." „Dat dacht ik al," zei Nicolson laconiek. „Je pols ziet er lelijk uit, man. Laat hem maar gauw door juffrouw Drachmann verbinden. Ik ben bang dat het wel een poosje zal duren eer je die hand kunt gebruiken." Wat andere dacht Nicolson bitter bij zich zelf" De pezen waren doorgesneden, en de naamste zenuw waarschijnlijk ook. Die hand ieder geval verlamd zijn. ,,In ieder geval beter zo dan het hart," teerde Walters opgewekt. „Dat heb ik per se nodig." „Ga zo gauw je kunt naar boven. En de ande ren gaan met je mee En vergeet vooral niet jullie komst vooruit aan te kondigen. Want de kapitein denkt natuurlijk dat wij het hebben afgelegd er hij heeft zijn revolver vlak naast zich liggen. Bootsman, jij blijft hier bij me." Opeens zweeg hij, toen hij geplas hoorde vlakbij de naasthijzijde red dingboot. „Wie daar?" „Ik, Farnholme Stel hier alleen maar eens een onderzoek in, ouwe jongen. Ze liggen hier bij tien tallen. letterlijk bij tientallen." „Waar hebt u het in vredesnaam over?" vroeg Nicolson geprikkeld. „Granaten. Zakken vol. Die ke rel hier schijnt een wandelend arsenaal te zijn ge- „Neem ze hem af, wilt u? We kunnen ze mis schien nog wel gebruiken, Laat iemand u even hel pen." Nicolson en McKinnon wachtten tot de laat ste man was verdwenen, en waadden toen naar de dichtstbij liggende reddingboot. Juist toen zij deze bereikten, heropenden de twee machinegeweren, nu reeds meer dan 35 jaar de predi king van het Evangelie van Gods verzoenende liefde via Radio-Bloe- mendaal mag horen, toas met de plaat selijke gemeente verblijd. Dal bleek wel uit de gelukwensen, die uit die i kring waren binnengekomen. Het j werd o.a. ook duidelijk uit de gift van 10.000 die ds. G. Toornvliet, de pre dikant van de Geref. Kerk van Bloe mendaal, gisteren van enkele luiste raars mocht ontvangen ter gedeelte lijke aflossing van de bouwschuld. euwe kerkgebouw, dat op de plaats van het oude afgebroken kerkje is neergezet, is architectonisch en li turgisch zeer fraai. Het is gebouwd door architect H. W. van Kempen, die eri geslaagd er een stijlvol, modern gi heel van te maken. De kerk heeft hoog opgaande wanden en is bijzonder strak gehouden in de uitvoering. Bijzonder is in deze kerk de plaatsing van het liturgische centrum- Het fraaie doopvont (gemaakt door.de Utrechter K. Mobach en versierd met oud-christelijke motieven) staat mid den voorin het gebouw. De kansel staat iets terzijde Het opvallendste is echter wel de vaste avondmaalstafel, die in een naar de kerk toe open zij vleugel is opgesteld. Daarmee heeft men de presentie van Christus in de kerk tot uitdrukking willen brengen. In deze zijvleugel zal ook. zittend op kleine leuninglozc banken, het Heilig Avondmaal gevierd worden. aandeel daarin), toch getuigt het zich bij haar beleid ten doel moe van een gezondere politiek, wan- ten stellen de bouwkosten zo veel neer eerst achterstanden en al te mogelijk te drukken, en zij zal hier- i zwaar op het regeringsbudget druk- t°e °°h concrete stappen moeten kende subsidielasten worden weg- ondernemen. Het gaat niet aan, de gewerkt, vóórdat m,en in alle opge- Nederlandse werknemer huurverho- wektheid en misschien heel royaal S'hg op huurverhoging te laten be welvaart gaat verdelen, al§of de Nederlandse lucht geen vuiltje steeds meer valt te bespeuren van athter- dels talen, waarbij de hoger'e huur l verdrinkt in de inmid- opnieuw gestegen bouw- gebleven, economisch ongezonde hu- kosten. En even natuurlijk achten ren, die de woningmarkt verstoren wij het. dat de Nederlandse werkne- en ten onrechte oj» het staatsbudget HHmetra verbetring in zijnl drukkende suèsidTelasten. We heb- 'oon zal genieten indien dit bedrijfs- ben hier tc maken met dc erfenis taksgewijze, niettegenstaande de noodzakelijke als omvangrijke van de politiek van vorige kabinet ten, en het getuigt Alleen maar van moed en overtuiging, dat de re gering deze zaak durft maatregelen van de regering, moge lijk blijkt, zonder dat hierdoor de te grij- dinatie van het loonbeleid in Neder- Nederland al te veel geweld wordt aangedaan. VERANTWOORDELIJKHEID isch belang van ons volk. principe De vakbeweging zal dit haar leden de da- duidelijk moeten maken. Zij zal ook atiging moeten betrachten en alleen tot het stellen van looneisen moeten overgaan, wanneer dit, alle De aangekondigde maatregelen de regering achten wij juist; wellicht dat er turn van ingang pog valt te praten. Het kamerdebat zal hierover meer licht brengen. Het standpunt van hen wijzen wij echter af, die deze overige factoren in aanmerking i gezonde regeringsmaatregelen op- mend, verantwoord is te achten. Op zij zouden willen laten dringen door dezelfde voorwaarden zullen de on- :pot. vloo_ i heel enke- uit de duisternis in het zuiden het vuur. Witgloeien de lichtkogels vielen met kwaadaardige plonsen oor verdovend in het water en deden lichtende druppels opspatten. Nu en dan ricocheerde e met een zacht gefluit door de lucht; Ie maal kwam er een met een doffe plof de reddingboten terecht. Plotseling raakte McKinnon, die zowat languit achter een van de boten lag alleen zijn hoofd stak nog boven het water uit Nicolsons arm aan. „Waarvoor moest dat allemaal dienen, stuurman?" Zijn stem klonk wel hoogst, verbaasd, maar hoege naamd niet verontrust. Nicolson grinnikte zacht-1 jes in het donker. iVVordt vervolgd. wanden van deze kamers aar het kerkgebouw zijn vi grafito's aangebracht, die de gelisten als engel. mens. stier uitbeelden De kerk is van een toren waarop een groot kruis is aangebracht de verticale lijn in het horizontale be Door het overhandigen van de kerk- sleutel droeg de voorzitter van de com missie van beheer, de heer J. Ingwer- sen, dé kerk aan de kerkeraad over. Ds. Toornvliet'droeg daarna met het gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel („getransponeerd in de situa tie van deze tijd") de kerk op aan God. Na aanbieding van geschenken door verschillende comité's uit de gemeente, bediende ds. Toornvliet voor de eerste maal het woord in de nieuwe kerk. Hij sprak n.a.v. Efeze 2:22 „tot een stede Gods in de Geest". Na deze korte kerkdienst kwame velen hun gelukwensen aanbieden Van Nelle bestellen. (Adv.) nijnpolitiek die op den duur funest Iedere partij zal zich volledig ver- zal blijken. antwoordelijk moeten weten voor De regeringsmaatregelen stellen wij haar houding. Alleen dan zullen de vooralsnog primair, daarbij niet belangen van der verschillende groe- volk en de belangen vergetend de reeds aangegeven peringen i plicht welke deze maatregelen regering oplegt. Dit is In stemming met het sociaal en econo- i gehele volk gediend kunnen Duitse vakbondsleiders Ook voor kerk laak in sociale kwesties In sociaal-politieke kwesties heeft d? Kerk het recht om mee te spreken Elke christen heeft ïd de vakorgani satie een gelijke plaats als de andere arbeiders. De Kerk moet echter niet met „kadertroepen" het moderne groot bedrijf binnentreden. Dat zijn enkele Conclusies vaii een vierdaagse conferentie tl secretarissen van de i vakorganisatie, het D.G. gelische gemeenschap voor arbeiders- neutrale vakorganisatie wil bij haar werk nauw samenwerken met de Kerk, aldus de aanwezige arbeiders leiders. De opdracht om in de fabriek .met-de-ander-te-zijn" moet ook van het leven van de vakorganilsatie een wezenlijk deel uitmaken. Uit het zake lijk samenwerken ontstaat dan de christelijke solidariteit. Bijzondere gevaren voor de functiona rissen zagen de deelnemers aan deze conferentie liggen in de overigens on ontkoombare specialisering. Vooral het vakbonds- gevaar van de onvolledige vorming van ile Duitse'de functionarissen in de organisatie i de evan- achtte men groot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2