Christelijk Bartiméus neemt nieuw internaat in gebruik Het „christelijk" boek is soms onchristelijk MAPRO „Goed-zo" geld werd goed besteed Eert woord voor vandaag Hulp aan vluchtelingen is christenplicht Ontsnapt langs Krakatau Grenzen reclasseringswerk niet overschrijden Moeder Baby-huidje ^★"BABYDERM we?»» TT e moeten de realiteit van het christenleven onder ogen zien I-TOE komt het toch, dat hele groepen van mensen de smoor hebben aan het zoge naamde „christelijke" bock? Het antwoord op deze vraag 7,ou vrij eenvoudig kunnen zijn. Men zou kunnen zeggen: dat komt, omdat grote groepen van ons volk van het christendom niets willen weten en dus ook van het christelijke bock niet. Dat is logisch. Maar zo simpel ligt deze zaak niet. Er zijn n.l. ook een massa gelovige mensen, echte christe nen, die overhoop liggen met het boek, dat zich als christelijk aandient. En hoe komt dat nu? Deze vraag stelt ds. A. W. T. de Kluis in het blad van de Protestants Geestelijke Verzor ging bij de strijdkrachten en hij poogt een antwoord te geven en roept jonge kunstenaars op om zich niet in een bepaald harnas te laten dringen, maar om te blijven zoeken naar een werke lijk antwoord en een waarachtige christelijke literatuur. Prullemand zijn oorzaak hierin, dat een incongruentie voelt -tussen het christelijk geloof en het „christe lijk" boek. Er zijn n.l. veel boe ken, die de problemen, welke zich in het leven voordoen, zogenaamd op een christelijke wijze beschou wen, terwijl zij in de grond van de zaak zich er met een christe lijke dooddoener van afmaken, en dat stuit ieder oprecht gelovig mens tegen de borst. Men herinnert zich nog wel die typische bekeringsgeschiedenis sen, waar alles op het laatst zo bijzonder goed terecht komt en die men geneigd is met een grof woord in de prullemand te doen verhuizen. En men herinnert zich ook wel christelijke auteurs, die als ze niet uit een door hen ge.- schapen conflict-situatie kunnen komen, de figuren in die conflict situatie eenvoudig dood laten gaan. meestal door een ongeluk! Zoekei Maar wij zijn er nog lang niet. Het is voor mij zelfs de vraag of er vandaag de dag een christelij ke literatuur bestaat. Er bestaat m.i. wel een zoeken en tasten van allerlei christelijke auteurs, voor al onder de jongeren, om tot een christelijke literatuur, die verant woord is, te komen. En dat ver antwoord-zijn ligt dan in de maat staf. die het Evangelie aanwijst. In het Evangelie liggen de din gen niet zo simpel. Het Evangelie stelt ons de eis te leven overeen komstig Gods gebod en ieder mens die daar ernst mee maakt, weet hoe schromelijk hij daarin te kort schiet en hoe het con flict in ieder mensenleven dat zich richt op Christus, wezenlijk en waarachtig, niet van de lucht is. En dat zijn precies »de dingen die in veel zogenaamde christelij ke boeken verwaarloosd worden. Men wil voortdurend toch een goed einde, een happy ending. Ik wil in dit artikel geen namen noemen en ook geen titels van boeken, noch uitgevers, die ze op de markt brengen. Het zou im mers kunnen zijn, dat ik verkeerd begrepen werd of dat zij zich be nadeeld voelden en dat is abso luut niet de bedoeling. Ik wil al leen de vinger leggi de plek „christelijk" is omdat er geen grove woorden In staan of omdat er niet In gevloekt wordt. Maar ccn boek kan evengoed christelijk zijn als er de figuur van een matroos in wordt gete kend, die in ongezouten matrozen taal de dingen zegt, die hij op z'n hart heeft. Natuurlijk worrlt hier een zekere rijpheid van de lezer verondersteld. Dat is zo dui delijk dat ik hieraan zonder meer kan voorbij gaan. Maar ik geloof zeker dat onze uitgevers die er prijs op stellen om door hun fonds ons christelij ke volk te verrijken en, dat zeg ik er direct bij, ons niet-christe- lijke volk te verrijken, zich toch terdege zullen moeten bezinnen op wat echt is, levensecht, met als toetssteen het Evangelie, en wat niet. A'iet overstag HET merkwaardige is, dat als een auteur, die een christen wil zijn, een boek schrijft waaraan deze dingen ten grondslag liggen, hij in de huidige omstandigheden om zo te zeggen tussen schip en kaai valt. De neutrale boekhande laar bestelt zijn boek niet, want hij vindt het te christelijk, en de christelijke boekhandelaar doet het niet, want hij vindt het boek niet christelijk genoeg! Zodoende is het voor de jonge ren een hele toer om hun schep ping uitgegeven te krijgen en zij moeten wel heel vast in hun schoenen staan om ten slotte dan maar niet overstag te gaan en te schrijven zoals het ..christelijk" publiek dat nu eenmaal verlangt. De sterksten onder hen zullen daar ongetwijfeld niet aan toe ge ven. Dc minder sterken en die van hun pen moeten leven, zullen de strijd op de duur opgeven en wie zal het ze kwalijk nemen? Pas als de christelijke uitge verij de moed bezit 0111 met de meest sterke binding aan het Evangelie de realiteit juist van het christenleven onder de ogen te zien, daarnaar te handelen en aan dc christelijke auteurs de ruimte te geven, die zij voor hun scheppingen nodig hebben, beslist nodig, zullen ze niet tot prullaria komen, is er hoop dat er een echt christelijk boek ver schijnt. christelijk leven. het D, de eerste plaats. Maar het is tegelijkertijd het creatief vermo gen om gedachten die de moeite waard zijn. vorm te geven. Waarachtige literatuur heeft dus alles te maken met de verkondi ging van het Evangelie, wil deze literatuur dan ook waarachtig christelijk genoemd worden. En daarin schieten wij, geloof ik, ho peloos te kort. 1 al- Advertenlie MAPRO-spiroal is sterk en soepel en overal in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de wos. Uw garderobe enz. Enorm practisch, eenvoudig Ie be vestigen en te verwilderen. meer mogelijkheden met GORDIJNSPIRAAL ■A Let op de gele bus (Van een onzer verslaggevers) gLECHTS weinig mensen be seffen hoe inrichtingen voor gehandicapte kinderen soms moe ten tobben om financieel rond te komen. Neem het christelijk in stituut voor blinden en slechtzien den te Zeist, alom bekend onder de naam Bartiméus. In deze in- richtin,_ pleegd. De verpleegkosten per kind bedragen gemiddeld 2100 pgr jaar. Dit wordt althans aan de ouders in rekening gebracht. De werkelijke kosten zijn echter wel duizend gulden pér kind ho ger. Wie past dat bij? Het slechtziende kind is eigenlijk Ds. A. de Vries, directeur van Barti méus, die ons dit vertelde, haastte zich echter om elke indruk van ontevreden heid uit te wissen. Dc leiding van het instituut is ontzaglijk dankbaar voor wat totnogtoe gesticht en in stand gehouden kon worden. Voor een groot deel is dat te danken aan de trouw van duizenden mensen in heel Nederland, die geregeld een gave voor het instituut afzonderen Instellingen als Bartiméus zijn die gaven waard. Want de jonge lui, die als hulpeloze vaak ver- Toen gisteren, na een langdurige periode van grote droogtt, op vele plaatsen in ons land de regen de aarde weer dooi drenktezei iemand: „Je hoort en je ziet het gras gewoonwé groeien". Weet u, dat er om die regen is gebeden en dat di bidders het meenden, toen ze zeiden: „Het is goud van d> hemel, dat er valt"? Ochanderen zullen om zoveel „naïeviteÊ lachen en het maar houden op natuurwetten, die je helaas nu eenmaal (nog) niet in de hand hebt als mens. En daari wordt dan ook onmiddellijk de tegenstelling openbaar, di beslissend is voor het hele leven: je gelooft in Gods bemoeien met een volstrekte zeggenschap over de natuur, of je bi schouwt regen en droogte als op zichzelf staande elemente\ nu eens een meevaller en dan weer een bedreiging vormen in de kringloop van de zich tot eeuwen aaneenrijgende jaren... Niet om het prachtige proza, maar om de majestueuze werkt lijkheid van de woorden is het ook vandaag alle moeite waar Psalm 104 eens te lezen en dan vooral dit: „God spant d hemel uit als een tentkleed. Hij zoldert Zijn opperzalen in d wateren. Hij maakt de wolken tot Zijn wagen, Hij wandel op de vleugelen van de wind. Hij maakt, de winden tot Zij] boden, laaiend vuur tot Zijn dienaren." Ook zijn er bijdragen 1 contribuanten. 1 kerken, klei- acties e.d., die voor inkomsten zor gen. Zo houdt men het werk draaiende. Voor een hoog nodige uitbreiding ont breken echter de middelen. Tenzij er iets onverwachts gebeurt. Zoiets was er verleden jaar. Toen kwam de Ned. Oir. Radio Vereniging niet minder dan een half miljoen gul den aanbieden, resultaat van de „Goed- zo-actie", die ieder zich nog wel her- Nu kon Bartiméus ineens iets doen. Op 1 juli 1958 legde mr. A. B. Roos- jen, voorzitter van de NCRV de eerste steen voor de bouw van een nieuw in ternaat, een centraal gelegen moderne keuken en van een woning voor één der hoofdleiders. Deze gebouwen zijn thans klaargeko men; zij zullen op de jaarvergadering van Bartiméus, a.s. woensdag officieel worden opengesteld. Wij hebben de ge bouwen gezien, beter gezegd: bewon derd. Op een „geraffineerde" manier hebben de architect Leo G. Visser en de leiding van Bartiméus de mogelijk heden. die er waren, uitgebuit. Het 32 bedden tellende internaat voor slecht ziende kinderen is een mooi staaltje van hedendaagse ..gestichtsbouw". Het kazerne-idee, dat men in Bar timéus toch al niet kende, is nergens te bespeuren. Het vrij grote gebouw, dat twee groepen van zestien jongens afzonderlijk huisvesting verleent, maakt overal een „huiskamer"-in- druk. Niet in holle, hoge zalen, maar in gezellige hoewel royale ruim- I ten wonen, werken en slapen de jon- gens. Er omheen liggen de speelterrei nen. Iets verder staat de school. Het zijn dus geen blinde kinderen. die .in de nieuwbouw hun verblijf hebben. Oorspronkelijk was Bartiméus daar' in hoofdzaak op ingesteld. Maa na de oorlog heeft het instituut ook de verpleging en ontwikkeling van het slechtziende kind ter hand genomen. Blinden en slechtzienden worden ech ter geheel gescheiden opgevoed. Iedere categorie heeft haar eigen school en internaat. Een derde groep: oudere mensen, die op latere leeftijd blind zijn gewor den, verdwijnt binnenkort uit Zeist. Voor hen is te Loenen (Veluwe) een gebouw gesticht door de diverse organisaties voor blindenzorg samen I waar zij zich leren aaJipassen aan hun veranderde levensomstandigheden. leden. Er groeit 1>U het kind weer tegen de gemeenschap. Daarom is het zakelijk èn geestelijk gezien beter om zulke kinderen in een internaat on der te brengen, teneinde daardoor hun entree In de maatschappij te vergemak kelijken. Dit nieuwe werk van Bartiméus kan ■g in omvang toenemen. Want et zijn stellig heel wat slechtziende kinderen, die nog de gewone lagere school bezoe ken. Dat dit tot hun schade is. omdat de meeste gevallen verkeerd wor den aangepakt, ligt voor de hand. Heel de opvoeding en opleiding te Zeist is gericht op de gemeenschapsoefening. Gezamenlijke studie en ontspanning. Ook de sport en de muziekbeoefening behoren daarbij. Men is blij, dat de •gymnastiekzaal binnenkort geheel ver nieuwd kan worden. Heel erg wordt een eigen zwembad gemist. Maar ja, grote financiële sprongen zijn er niet te ma ken. Zelfs kleine sprongen vallen niet mee. Men wil b.v. een eigen muziek korps stichten. De krachten daarvoor zijn wel aanwezig. Maar de instru menten kunnen niet aangeschaft wor den. Dat loopt teveel in de papieren. Tenzijer weer eens iemand bij springt. In de geschiedenis van Barti méus, zijn er al méér van zulke „iemanden" geweest. zichtavermogen. Dit kind moei'zich ex-1 kwamen verlaten het instituut °!T b^ Le. b'«ven- ...D,t meestal als flinke mensen, die geeft voortdurend psychische moeilijk-j heden. Er groeit bij het kind een af- een goede post in de maatschap pij kunnen bezetten. De bewijzen daarvoor zijn overvloedig aanwe zig. Daarom is er blijdschap, dat de nieuwe gebouwen er nu staan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Paesens: kand. B, Hen nephof te Dordrecht (toez.t; te Ouden bosch: vie. W. Vons te Capelle a.d. IJssel. Aangenomen het beroep voor het pas toraal verband „De Zeevang" (voor de dorpen Oosthulzen. Kwadijk en Midde- lie): mej. I. C. Jansen, vic. te Oost huizen. Kanttekening OPENHARTIG EN VERRASSEND GEREF. KERKEN de Boer. kand. 1 GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nunspeet en te Wagenin- gen: kand. P, Blok te Rotterdam; te Waardenburg: kand, C. Wisse te Tholen. VAN,HER EN DER Ook de werkgemeenschap van de Duitse Evangelische jongeren heeft besloten niet aan liet communistische wereld- Jeugdfestlval, dat volgende maand in Wenen wordt gehouden, deel Mej. Jansen kreeg een beroep en nam het aan Boodschap van Wereldraad Het Wereldvluchtelingenjaar van de Verenigde Naties bepaalt de wereld bij een van de grootste pro blemen van onze tijd. Een jaar lang zal men met verdubbelde kracht trachten de miljoenen vluchtelingen, die over de gehele wereld verspreid zijn, een mens waardig bestaan te verschaffen. Zonder weer een nieuwe organi satie op te richten, wil men dit jaar de regeringen en de kerken activeren en de bestaande hulp organisaties uitbreiden. De vijf presidenten van de Wereld raad der Kerken hebben zich in een kanselboodschap, die morgen van de kansels der bij de Raad aangesloten Kerken zal worden afgelezen, tot de re formatorische, anglicaanse en oosters- ortJhödoxe christenheid gericht. De verklaring zegt o.m.: De nood van de vluchtelingen is van alles wat onze generatie beleefd heeft en momenteel De eerste vrouwelijke predikant isnog beleeft één van de meest schokken- thans is de Nederlandse Hervormde Kerk beroepen- Nadat verleden jaar de Generale Synode het ambt van ouder ling en diaken voor de vrouw had opengesteld en het ambt van predikant na dispensatie in speciale gevallen, heeft kort geleden het breed modera men van de Generale Synode deze dispensatie verleend aan mejuffrouw I. C. Jansen, vicaris te Oosthuizen. Als zodanig is zij reeds enige tijd werk zaam in het pastoraal verband in I Noord-Holland, in de streek De Zee- vang die een achttal dorpen omvat. s J1"1 Mejuffrouw Jansen is thans beroepen inde plaatsen Oosthuizen. Kwadijk en ugdorganisaties zul- j Middelie van de Zeevang. Deze week heeft zij voor het breed Iet Evangelische jeugdwerk rijk organiseert te zelfder tijd grote oecumenische jeugdconferentli Ook de Duitse jeugdor len hieraan deelnemen. de dingen. Juist de christenen, die dienst van ale Heer staan, Die zelf geen plaats had, waar hij Zijn hoofd neer kon leggen, weten zich tot hulp geroe pen. De Wereldraad van Kerken heeft in de afgelopen tien jaar zoveel mogelijk hulp geboden. Zij heeft daarmee niet gekeken of de vluchtelingen wel moderamen van de synode de belofte afgelegd waardoor zij beroepbaar is in de Hervormde Kerk. De waarne mend praeses van synode, ds. P. G. van den Hooff heeft haar na dit mo ment toegesproken. Op zondag 12 juli zal mejuffrouw Jansen in het ambt worden bevestigd. 61 De enige in de boot. die gelukkig en zonder zor gen was, was de kleine Peter Tallon. Hij had niets anders dan een heel kort broel^jfM|jg|gjgjta^g scheen nooit last te hebben 1 met bretels .to. ..wS Je warmte, noch i iets anders. Hij stond voortdurend op de stuur stoel te springen en dreigde c HHH I1 de haverklap c boord te vallen. Nu hij één beetje aan hen was ge wend. was hij zijn vroegere angst voor de anderen wel wat kwijt geraakt, maar zijn volle vertrouwen hadden zij toch nog niet gewonnen: wanneer Nicol- son, die het dichtst bij hem zat. hem een stuk scheepsbeschuit of een kroes met verdunde, zoeu. gecondenseerde melk aanbood, lachte hij een beetje het dan met het hoofd wat voorover, van onder zijn neergeslagen ogen schuins naar Nicolson glu rend, te verorberen. Maar wanneer deze een hand uitstak om hem eens aan te halen of te pakken. Wierp hij zich dadelijk tegen juffrouw Drachmann aan, die aan stuurboordzijde van de stuurstoel zat, en graaide met een mollig handje in haar glan zend zwarte haar, soms met zulk een kracht, dat zij onwillekeurig au moest roepen, terwijl hij onder tussen het hoofd omdraaide en Nicolson ernstig aan keek door de wijd uitgespreide vingers van zijn an dere hand. Dat door zijr vingers gluren scheen hij bijzonder graag te doen: blijkbaar verbeeldde hij zich dan. dat hij zelf onzichtbaar was geworden Soms deed hij Nicolson met zijn grappen heel de oorlog, de gewonden cn hun vrijwel hopeloze toe stand enkele ogenblikken vergeten, maar als deze dan weer tot de bittere werkelijkheid terugkeerde, zag hij die zwarter dan ooit en maakte zich nog •groter zorgen over wat er met de kleine vent zou gebeuren, wanneer de Japanners hen ten slotte toch te pakken zouden krijgen. En dat zou vroeger of later gebeuren, daaraan had Nicolson nooit ook maar één ogenblik getwij feld. En hij wist dat kapitein Findhorn het ook wist. al praatte die dan ook nog zo opgewekt over Lepar en Straat Sunda. De Jappen kenden hun posi tie tot op vijf mijl nauwkeurig, zodat zij hen kon den vinden en inrekenen wanneer zij maar wilden Het enige raadsel was. dat zij het nog altijd niet door ALISTAIR MAC LEAN j (vertaling Rob Limburg) hadden gedaan. Nicolson vroeg zich af of de ande ren beseften, dat hun vrije uren geteld waren, en dat de kat haar spelletje speelde met de muis. Als zij het zich al realiseerden, lieten zij daar in ieder geval niets van merken. Het was in vele opzichten een hulpeloos en onbruikbaar stelletje, een echt blok aan het been voor iemand die wilde trachten te ontkomen Maar één ding moest Nicolson hun tot hun eer nageven: met uitzondering van Gordon en Sinclair hielden zij zieh eenvoudig kranig Zonder ook maar één klacht hadden zij hard ge sjouwd om de dekens en de levensmiddelenvoorra- aen zo doeltreffend mogelijk weg te sjouwen en plaats afgestaan voor de gewonden, die zelf geen klacht hadden geuit, hoewel zij zichtbaar hevige pijn leden. En allen aanvaardden blijmoedig en gewillig Nicolsons bevelen, en waren tevreden met de weinige ruimte die er voor leder overbleef. De twee verpleegsters hadden zich over de gewonden ontfermd, op verrassend bekwame wijze bijgestaan door brigadegeneraal Farnholme. Bijna twee uur waren zij met hen bezig geweest, maar ze hadden dan ook kranig werk gedaan. Nog nooit was het voorschrift, dat elke reddingboot een verbandkist aan boord moest hebben, Juister gebleken dan in dit geval; en zelden ook was er zulk een nuttig ge bruik van gemaakt: middelen om bewustelozen bij te brengen, „omnopon". sulfanilamidepoeder. codei neverbindingen. verbanden, zwachtels, gaas, watten en zalf voor brandwonden het zat allemaal in de verbandkist en het werd ook allemaal gebruikt. Chirurgische instrumenten had juffrouw Drachmann zelf bij zich, en nog geen tien minuten nadat het hem was gevraagd, had McKinnon met behulp van de bijl van de boot en zijn eigen mes uit een stuk hout een paar spalken geïmproviseerd voor de ver brijzelde arm van korporaal Fraser. En juffrouw Plenderleith was gewoonweg schitte rend. Een ander woord bestond er niet voor Zij had er een geniale slag van om de toestanden en ver houdingen weer bijna normaal te doen lijken, en deed alsof zij haar gehele leven in een open boot had rondgedobberd. Zij aanvaardde de dingen zoals ze waren, en maakte er het allerbeste van En zij beschikte over voldoende autoriteit om de anderen ertoe te brengen hetzelfde te doen. Zij was het. die de gewonden in dekens wikkelde, en hun redding gordels gaf bij wijze van kussens: zij gaf hun er bij het geringste symptoom van ongehoorzaamheid van langs als lastige, ondeugende kwajongens. En zij behoefde het nooit een tweede keer te doen. Zij had het toezicht op hun verzorging op zich geno men en hield niet op, eer zij de laatste kruimel en de laatste druppel binnen hadden. Zij was het ook, die zich meester maakte van de Gladstonetas van Farnholme, deze onder haar zitplaats deponeerde, de bijl pakte die McKinnon juist had neergelegd, en de brigadegeneraal, die kookte van woede, niet van strijdlust schitterende ogen mededeelde, dat het nu nïaar eens uit moest zijn met zijn drinkgelagen, en dat de inhoud van de tas, die hij alweer wilde aanspreken, voortaan voor geneeskundig gebruik zou worden gereserveerd. Daarna had zij, hoe ongeloof lijk het ook mocht schijnen, ergens uit de diepten van haar eigen ruime tas breinaalden en wol te voorschijn getoverd en ging rustig verder met haar breiwerk. En zij was het ook, die met een pla-nk op haar knieën met zorg brood en vlees zat te snijden, porties maakte van beschuit en gerstesui ker, gecondenseerde melk aanlengde en McKin non zonder vorm van proces tot kelner proclameer de, die nu met een ernstig en onbewogen gezicht teder het zijne gaf, als was hij een van haar be trouwbaarste schoolkinderen al had dat dan ken- 1 ernstige plooi te houden als zijn boot man: in één woord prachtig. Een ander woord kon hij er niet voor vinden. Opeens werd haar stem scherper en ging bijna een heel octaaf de hoogte in. (Wordt vervolgd) van Oranje-Nassau. bij de Raad aangesloten kerk lid ren; zij heeft geholpen vanuit het w van de apostel Paulus: de liefde Gods dringt ons daartoe. Daarbij heeft zij er ook op aange drongen dat de regeringen van de ver schillende landen het vluchtelingenpro bleem energiek zouden aanpakken. Want dit is niet van louter persoonlijke aard. Wanneer hel vluchtelingenpro bleem niet opgelost wordt, blijft het een voortdurende bedreiging van de vrede en de veiligheid van de volkeren vor- Aan het slot van de boodschap zeg gen de presidenten met grote vreugde van de instelling van het wereldvluchte lingenjaar door de Verenigde Naties te hebben kennis genomen. Weliswaar probleem veel te ernstig om in jaar te worden opgelost, maar de pre sidenten hopen toch dat dit jaar de nood van de van huis en haard verdre venen enigszins gelenigd zal kunnen worden. Bisschop Dibelius De bisschop van de Duitse Evangeli sche Kerk, dr. Dibelius heeft zich nog i een afzonderlijke boodschap tot zijn kerk gericht. Hij zegt daarin, dat Duits land het land is waar de nood der vluchtelingen sinds de oorlog het ergst is geweest. Het gemak, aldus Bisschop Dibelius, waarmee men na de oorlog miljoenen mensen „verplaatst" heeft, bewijst dat een nieuw tijdperk van bar barisme aanstaande is. Het is christen plicht om in deze tijd van onmenselijk heid te helpen. Het wereldvluchtelingenjaar mag voor ons geen holle frase zijn. Er moet met Gods hulp ook door ons wat ge schieden. Misschien kan er opnieuw een grote vluchtelingenstroom komen. Daar om. zo besluit bisschop Dibelius. mo gen wij nu geen tijd verloren laten gaan, maar zullen wij in de naam van onze Here Jezus Christus iets dappers moeten doen. Ds. Broek Roelofs overleden Te Vroomshoop is gisteren in de ouder dom van 83 jaar plotseling overleden ds. J. H. Broek Roelofs. emeritus predikant van de Gereformeerde Kerken Ds. Broek Roelofs werd op 14 november 1875 te Radewijk in Overijssel geboren. Hij be gon pas op gevorderde leeftijd met de studie voor predikant. Na het Gereformeerd Gymnasium te Kampen te hebben bezocht studeerde hij theologie aan de Theologische Hogeschool aldaar en aan de Vrije Universiteit. In 1906 werd hij kandidaat en op 25 novem ber van dat jaar werd hij te Zegwaard in het predikambt bevestigd. Hij diende de kerken van Schildwolde en Stedum en van 1921 tot aan zijn emeritaat december 1946 die van Vroomshoop. Na dien was hij in zün laatste gemeente nog enige tijd als hulDprediker werkzaam. Ds. Broek Roelofs heeft tal van be stuursfuncties vervuld. Hij was bij her haling lid van de Particuliere Synoden van Groningen en van Overijssel en af gevaardigde naar de Generale Synode Van zijn hand verschenen verschillende Dreken in het Duits. Ook beschreef hij de geschiedenis van de Gereformeerde Kerken van Schildwolde en van Vrooms hoop. In 1949 werd hij benoemd tot rid der In de orde van Oranje-Nassau. Ds. P. Veen 80 iaar Aanstaande zondag viert ds. P Veen te Utrecht, emeritus nredikant van de Nederlandse Hervormde kerk. ziin 80ste verjaardag Ds. Veen werd in 1901 kan didaat in Gelderland, en werd op 24 augustus 1902 te Lichtenvoorde in het predikambt bevestigd. In 1908 vertrok hij naar Zutphen en óp 15 april 1917 ver bond hij zich aan zijn derde en laatste gemeente, waar hij werkzaam was tot ïn zijn emeritaat op 1 mei 1945. Ds. Veen was assessor van het classl- kaal bestuur van Utrecht en maakt nog deel uit van het hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandse Militairen Bond Pro Rege Grote bekendheid verwierf hü als voorzitter van het Nederlandse Jon- gelings Verbond van 1919 tot 1938 Bij zijn aftreden werd hij tot erevoorzitter benoemd. Ds Veen is officier in de orde jQE overheid heeft de moed gehad, kregen door een verlenging van d in haar nota over het sociaal eco- tijdelijke belastingverhogingen, die ii nomische beleid in de naaste toe- het kader van de bestedingsbeper komst een ander geluid te laten ho- king werden ingevoerd. Ook al is dl ren dan het advies van de Sociaal- maar een verlenging van een jaar, wi Economische Raad. De huurverho- twijfelen er niet aan, of dit onder ging van 20 pet. in plaats van 25 pet. de*1 van het regeringsvoorstel za cn dan reeds ingaande op 1 januari sterk worden aangevallen. 1960 is hierdoor zonder meer een En 20 verwachten wij ook kritlel verrassing. op het uitblijven van een belastinf- Maar minstens even verrassend was, verlichting voor het bedrijfsleven dat zij ter compensatie van die huur- Minister Zijlstra zei de vorige weel verhoging én van de eveneens "og: dat de ffrens van de be|asting aangekondigde afschaffing van de ruk ls bereikt- En z0'n verlichtinj subsidie op melk een algemene zou vooral wensel,jk ziJ" met het ooi loonronde van 2'/, pet. nodig acht. op de m°Sel"jke gevolgen van dt De gezinnen met kinderen krijgen loondiWerentiatie, dan nog een aanvulling in de vorm Terecht k°PPelt de regering die ge hogere kindertoeslag, ter wijl in de sector van de sociale ver zekering diverse uitkeringen worden verhoogd. differentieerde loonvorming aan de; ontwikkeling van de produktiviteit, waardoor in principe een stijging van de kosten en daardoor van de prijzen dat de regering niet alleen van geen blokkering van de nieuwe huurver- weer 20 &root geworden, dat er span- hoging wil weten maar dat zij bo- n'"£en °P de arbeidsmarkt zijn ge- vendien een streep Wil halen door de komen. Een feit is bovendien dal huurblokkering van 1957. Na de door meni* eezül met moeite kan rond de Algemene Rekenkamer openbaar komen. En in zulk een geval kan dit gemaakte wanorde was dit wel een gezin niet gemakkelijk slikken dat de noodzaak geworden, maar het strekt een d'e 'toevallig) in een gezond- de regering tot eer. dat zij de blok- bedrijf werkt, een verhoging of be kering inderdaad wil opheffen. lere secundaire voorwaarden krijgt De ministerraad zal zeker niet At en dat de ander ln een mi"der ge- illusie koesteren, dat iedereen nu van zond bed"Jf er 113391 *^1*. H,er ™l genoegen in zijn handen zal wrijven. dan ook ontegenzeggelijk een druk De beslissing is een compromis tus- van uit &aan- die door het spel van sen sterk uiteenlopende belangen, de P°,ltieke krachten zeer groot kan maar gegeven het feit, dat een huur- worden. verhoging op zich zelf noodzakelijk Zou het ""erdoor komen tot een ket- is, een gezond compromis. tingreactie van loonsverhogingen, De begroting voor 1960 vaart er wel dan zu,,en er ter dtge rekening by. De uitgaven zullen zakken met mee m°eten houden, dat het prijs- 129Vj miljoen en de inkomsten gaan pei' 'l1 beweging komt. omhoog met 196 miljóeü. hetgeen En met voor niets zeSt de regering, een voordeel voor de staat betekent dat met de verruiming van de beste van 3231/2 miljoen dingen grote voorzichtigheid moet Nu hebben wij echter geleerd begro- worde>" betracht, daar onze concur- tingscijfers erg wantrouwend te be- rentiepositie op de internationale kijken. Zo op het oog ziet dit voor- marklen gevaar kan komen ten deeltje er zeker aardig uit, maar het eev0,*e van prijsstijgingen en bo- kan een verleiding worden om an- vendien de besparingen door een dere uitgaven op te voeren. Pas de overmaat aan bestedingen definitieve cijfers op de derde dins- in de knel ku""en komen. Aan deze dag van september kunnen ons uit de sociaal-economische gevolgen zullen droom helpen. wii moeilijk kunnen ontkomen. Overigens wordt dit voordeel ver- mel a®: deze nola openhartig en duidelijk. Jaarvergadering P.C.R.V. Dr. G. J. Lammers. waarnemend zitter van de Protestants-Christelijke Reclasserings Vereniging (P.C.R.V.), heeft gisteren tijdens de Algemene Vergadering van deze instelling te Zwolle gezegd, dat het tijd wordt dat men zich gaat bezinnen op de grenzen van het reclasseringswerk. Spreker vroeg zich af. of bijvoorbeeld het gehele terrein van de geestelijke volksgezondheid binnen of buiten het reclasseringswerk valt. Naar het oor deel van het hoofdbestuur zullen hier grenzen moeten worden gesteld, om te voorkomen, dat het reclasserings werk zich gaat bewegen op het ter rein van andere organisaties die zich daarop hebben gespecialiseerd. 1 is het een onomstreden punt. aldus spreker, dat in ons werk de psychia trische consulent een onmisbare plants heeft gekregen, daarom zal de P C.R.V. zich nog niet behoeven te ontwikkelen tot een organisatie, die bijvoorbeeld bureaus voor levens- er gezinsmoeilijkheden zelf zou exploi teren. Met dankbaarheid gewaagde spreker van het resultaat van de be sprekingen die zijn gevoerd met de Federatie van Instellingen voor Zorg voor Alcoholisten, namelijk e< formelere vorm van samenwerking. Dit houdt in, dat de P.C.R.V. er toe zal medewerken, dat reclassanten, die daarvoor in aanmerking komen, zich voor een behandeling wenden tot het consultatiebureau voor alcoholisme en dat de F.Z.A. van haar kant er zal medewerken, dat hierbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met wensen van de P.C.R.V., aldus de heer Lammers. Dr. P. H. Esser, zenuwarts te Haarlem en voorzitter van de F.Z.A.hield eet inleiding over de behandeling vat alcoholisten. Tot lid van het hoofdbestuur werder gekozen mr. J M. Vellinga te Alk maar in de plaats van ds. P. Nomes te Den Haag en mr. W. C. Hassoldt te Amsterdam. Advertentie Kerk verder teruggedrongen Ook in Hongarije nu communistische riten Ook in Hongarije tracht de commu nistische overheid nu de kerkelijke plechtigheden als doop. huwelijk en be grafenis door communistische manifes taties te vervangen. Het Budapester blad Nepszava heeft melding gemaakt van de eerste com munistische „naamgeving" in een fa briek in Raab. Het blad protesteert te gen de mystieke „riten", waarmee de kerken de mensen van wieg tot graf willen begeleiden. Hoewel het blad er kent dat er in Hongarije geloofsvrijheid vloeit uit de maatschappijopbouw de volksdemocratie de verplichting voort de verlichte mens te bevrijden van het monopolie van de kerk over zijn geest en ziel. Daarmee volgt dus Hongarije d com munistische praktijken in Oost Duits land en Tsjecho-Slowakije na, waar men reeds pendanten van kerkelijke plechtigheden heeft ingevoerd. Vrijgemaakten worden onofficieel gepolst Het ziet er naar uit dat de contacten tussen de synodale en vrijgemaakte Ge- refor eerden zich steeds verder gaan uitbreiden. Niet alleen hebben verschil lende kerkcraden plaatselijk reeds sa men gesproken of In briefwisseling met elkaar gestaan, maar het schijnt dat ook onofficieel reeds verdere besprekin gen werden gehouden. meerde predikant, tenminste: De molen van de kerkelijke diploma tie begint ook weer te draalen. Er wordt geconfereerd. Niet zo maar bij een kopje thee door mensen die eens praten over de kerkelijke situatie Maar van de overkant tasi men het vrijgemaakte front af. Kerkelijke „leiders" zenden ge zanten uit. Leggen contact door uren lange samensprekingen. Na gelegd con tact wordt men uitgenodigd tot een sa- menspreking „op hoog niveau". Ik noem geen namen. Maar ik weet wat ik schrijf. Deze predikant reageert dan als volgt: En ik zou de heren willen to'roepen: .Als u ons r-u goed schichtig wilt ma ken dan moet u het zo doen Ik heb hekel aan kerkelijke leiders. Om het even of ze vrijgemaakt of niet-vrijge- akt zijn. Geen bisschoppen in de kerk. Maar als ze er wezen moeten, dan openlijk. Geen geheime diplomatie."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2