CHRISTELIJK Een woord voor vandaag De Heiliging bij Calvijn en Kohlbrugge Kerk nog te weinig ingesteld op de gehele mens Zes miljoen gulden per jaar voor de zending Kanttekening Ontsnapt j langs Krakatau Dit is toch wel een zeer merkwaardig woord in Psalm 63: „Want Uw goedertierenheid is beter dan het leven'. Zó heeft David eenmaal tegen God gesproken, toen hij in de woestijn van Juda verbleef. Het was de conclusie van iemand, die het leven kende, het desondanks hartstochtelijk lief had, maar die ook geleerd had, dat Gods goedertierenheid als een eeuwige koepel zich welft boven allen, die voor dit en voor het nieuwe leven al hun hoop op Hem hebben gevestigd. De mens, die dit uit het diepst van zijn hart kan zeggen, is onschatbaar rijk! Die heeft de echte levenskunst gevonden, omdat hij achter en boven de betrekkelijkheid van zijn bestaan Gods uitgestrekte armen ziet. Zo'n mens springt niet roekeloos met zijn leven om, maar hij heeft er wel af stand van genomen. Hij leeft voortdurend in het besefdat de dood of die nu plotseling toeslaat dan wel tergend lang zaam komt aankruipen in de afbraak van het lichaam niet het laatste is. Die gaat elke morgen onbezorgd aan het werk Misschien zegt u: dat is het ideaal beeld, waaraan niemand kan tippen. Toch niet: kijk naar David en geloof in Jezus Christus, door Wie Gods goedertierenheid werkelijkheid is. Niet onbelangrijk accentverschil De vrienden van Kohlbrugge in de Hervormde Kerk vormen geen aparte ..richting". Wel vormen zij een kring, die jaarlijks bijeenkomt rond het woord. Kohlbrugge deed niets anders dan Deze keer ging ds. D. van Heyst (Om men) voor. Zijn tekst was Exodus 20 en 2. Ds. W. A. Hoek (em. pred. i Rheden) sprak een sprankelend woord «ver „WU en de Kerk". Over de heiliging bij Calvijn en Kohlbrugge leverde dr. G. Ph. Scheert (pred. te Haarlem) een gedegen refe raat. Hoezeer beide figuren uiteenlopen wat betreft de tijd. waarin zij leven, hun milieu en positie, de heiliging staat bij beiden in het hart van hun theolo- Se, zij het met verschillend accent, et komt aan op het volbrengen van de geboden Gods. Op het centrale punt is er volkomen overeenstemming: het gaat met om een prestatie van de mens; de heiliging is vrucht van de H. Geest: het werk van de drieënig. God. Zegt Calvijn: de Vader herstelt Zijn beeld in ons, Kohlbrugge betuigt: wij worden in het beeld God's hersteld. Het is niet zo, dat wij (met Gods hulp) onszelf omhoogwerken (denk aan zijn strijd met Da Costa): „Werp uw hei- ligingskrukken weg; gij komt er de berg Sions niet mee op". Wanneer Cal vijn grote nadruk legt op de derde func tie van de Wet (als leefregel voor de dankbaarheid), zodat de geboden ook tot beloften worden, dan wordt dit ook bij Kohlbrugge gevonden: ..God zal ge diend zijn en niet de wereld." Toch is er enig verschil in intonatie. Het chr, leven is bij Calvijn krijgsdienst, een school, een wedloop: een proces, waar in de christen voraert, zij het ook wag gelend, hinkend, kruipend soms. Dit laatste is geheel in de geest van Kohl brugge, die echter van een voortgang onzerzijds niet wil weten. In de latere theologische ontwikkeling 'toen men van ..trappen in de heiliging" ging spreken i is het gevaar zowel van de hoogmoed als van de wanhoop wel ge bleken: wat als ge ervaart, dat de dag van morgen niet beter is dan die van gisteren? K. spreekt slechts paradoxaal van wasdom. Die is verborgen: de ge lovige heeft er de handen aan vol om te geloven, dat hij in Christus volmaakt is. Het verschil tussen belde theologen mag zeker niet overspannen worden. Het is verschil in accent zij het niet onbelangrijk. Begint bij Calvijn de heiliging bij de rechtvaardiging en blijft zij in dit le ven on-fcf, bij Kohlbrugge is de heili ging af (evenals de rechtvaardiging); alleen in de realisering treedt dit niet aan het licht. Bij hem komen recht vaardiging en heiliging wel heel dicht bij elkaar t« liggen; zij schijnen ge lijkgeschakeld (S. v. d. Linde). Terwijl Calvijn de nadruk legt op het slchtbaar- worden van het nieuwe leven, is de heiliging bij Kohlbrugge allermeest saak Wat de Wet betreft (als leefregel): bij Calvijn horen we de zweep van de Wet knallen op het luie ezeltje van ons vlees. Intussen krijgen wij de indruk, dat ..vlees" bij Calvijn vaak het li chaam is met z'n eisen en behoeften; ook met z'n lasten en moeiten (waar van de Geneefse hervormer ruim zijn deel heeft gehad!). Hij dringt aan op ..matiging": een ascetisch element is onmiskenbaar. Kohlbrugge (die per soonlijk zeer matig leefde) acht ascese een gevaarlijke invalspoort voor eigen werk". De Wet als leefregel is bij hem tot veel bescheidener proportie terugge bracht. Christus heeft de eis vervuld: wij wandelen in de volbrachte Wet. Dit ontbreekt bij Calvijn echter ook niet. Hij weet van de Vader, die met vreugde het gebrekkige werk van zijn kind beschouwt. Kohlbrugge ge bruikt het beeld van de moeder, die vlak achter haar kind loopt en het opricht als het struikelt. Bij Calvijn dus de stralende jongen (hij mocht iets doen); bij Kohlbrugge het kind dat valt, Dr. Scheers verklaarde dit accents- verschil uit de zo verscheiden histori-. sche achtergronden. Calvijn geroepen om als hervormer op te treden en op wie de ogep niet alleen van Genève doch van een groot deel van Europa gericht \varen, moest de dogmatiek herschrijven, een kerk orde opstellen; overal heen adviezen ge ven. Hij moest duidelijke wegen wij zen. Kohlbrugge preekt in een schuil kerk. Hij behoefde geen dogmatiek te schrijven; bracht alleen enige drasti sche correcties aan. Terwijl bij Calvijn de gegevens voor een complete ethiek te vinden zijn. alzo niet bij Kohlbrug ge: hij leeft van beslissing op beslis sing. Beide mannen streden op verschillen de fronten. Calvijn legde t.o. Rome de volle na druk op de rechtvaardiging. doch moest t.o. het roomse verwijt, dat het de mensen te gemakkelijk gemaakt werd. de volle nadruk eveneens leggen op de werkelijkheid van de levensheili ging En t.o. de Wederdopers op de geldigheid van de Wet. Voor Kohlbrug ge lag de R K. theologie verder weg; hij vertroost de kleinmoedigen door al le eigen werk af te breken. Ligt Kohlbrugge (die toch bewust ge reformeerd is geworden ong 1830) in zake de heiliging toch meer op de lijn van Luther? Dit is geen. schande, doch te waarderen als een vroege bijdrage om tot een oecumenische theologie te komen. De impulsieve Luther lag soon Kohlbrugge vermoedelijk beter dan de meer systematische en synthe tische Calvijn. Bij Kohlbrugge ,gaat de heiliging op in het geheiligd-zijn Voor de gereformeerde is er de loe name; het moment wordt tot historii uiteengetrokken. Hij neemt de last der cultuur op zich en bezint zich op dr verhouding tot de staat. Bij Kohlbruggi vindt u daarvan niets. Moeten wij kiezen? de Of mogen wij zeggen: lengte van de weg der heiliging ons be nauwt, is het ons een bevrijding van Kohlbrugge te mogen horen: aan het begin staat God. die u in Christus ge heiligd heeft. Wereldraadleiding in augustus bijeen Het negentig leden tellend centraal comité van de Wereldraad 'van Kerken zal van 19 tot 27 augustus bijeenkomen op het eiland Rhodos in de "Middelland se Zee. Het zal de eerste bijeenkom^ van het centrale comité zün in een land rvan de bevolking in meerderheid tot Oosters-orthodoxe kerk behoort. Er zullen waarschijnlijk ook waarnemers in de Russische Orthodoxe Kerk aan- ezig zijn. Op deze vergadering zullen gedetail leerde plannen worden besproken voor de Derde Assemblee van de Wereldraad, n 1961 in Azië zal worden gehouden Het thema zal zijn voer deze Assemble»; ;zus Christus, het Licht der wereld. Voorts zal het centrale comité de in tegratie van de Wereldraad met de In ternationale Zendingsraad bespreken Ook komt het internationale vluchtelin- genjaar ter sprake. Contact tussen Geref. Kerken Rotterdam- Del fsha ven De kerkeraad van de Geref. Kerk Rot- terdam-Delfshaven heeft een schrijven gericht aan de kerkeraad der Vrijgemaak- heden van een eventuele hereniging te gaan. Dit is gisteren in de kerk diensten officieel medegedeeld. In een brief aan de op 30 juni a s. in Utrecht bijeenkomende generale synode der Ge ref. Kerken is mededeling gedaan van zenden van dit schrijven. E. J. van Mastrigt sprak voor herv. diakenen is het verband tussen kerk en samenleving? Het was deze vraag, clie ter sprake kwam op de zomercon- ferentie van de Federatie van Diako- nieën in de Ned. Herv. Kerk op Woud- schoten. De heer C. J. van Mastrigt, tweede voorzitter van het C.N.V. en lid van de Raad voor de zaken van Kerk en Samenleving, gaf op deze vraag een antwoord. Hij toonde aan, dat er tot heden niet zoveel verband tussen die twee is. De kerk heeft zich altijd gericht en moet zich ook blijven richten tot de enkeling. Misschien heeft de kerk er evenwel onvoldoende op gelet, dat de mens in verschillende levensver banden staat. Nog te weinig is de kerk ingesteld op de gehele mens. Zeer tot haar schade, want wie de mens niet in al zijn verbanden leert kennen, kan feitelijk geen vruchtbaar contact met hem hebben. Men moet de mens in zijn eigen taal kunnen aanspreken. Nu oefent de kerk wel contact met de gezinnen, evenals zij dat doet met de overheid. Maar welke apparatuur bezit zij om de mens in het lever beroep en bedrijf te benaderen? Wat weet de kerk b.v. van de hui dige sociaal-economische problema tiek? Beseft zij wel hoe deze proble matiek de mens bedreigt en neer drukt? Weet de kerk. dat vele loon- trekkenden vaak uit negatieve over wegingen een instinctief verzet te gen ondernemers gaande houden bij zichzelf en daardoor ook in hun ge- Volgens de heer Van Mastrigt blijkt uit contacten met de jeugd, dat een f;root deel van de dreigende gevoe- ens, hier bedoeld, gewoonweg door de gesprekken over de arbeid van de oudere op de jongere generatie den overgeplant. Het is inderdaad vaak een kwestie van overlevering, zonder dat men argumenten heeft, of een meepraten uit solidariteit met de groep. De samenleving heeft meer facetten dan de arbeid alleen. Er is ook de vrije- tijdsbesteding, de problematiek van een groeiend volk. Welke gevolgen heeft de (Van een onzer verslaggevers) Waar moet de kerk haar organen daan halen om het verband met d_ menleving te kunnen oefenen? Allereerst js daar de gemeente zélf voor, speciaa het diakonaat Voorts geloofde de heei Van Mastrigt, dat de classicale orga nen de vragen der samenleving moeten doordenken, en speciaal de provinciale organen. Tenslotte is cr de Raad v, de zaken an Kerk en Samenleving. Wil de kerk serieus de problemen Leidse Geref. studenten: Vervangingsforniule en leeruitspraken terugnemen Naar aanleiding van de persberichten omtrent het optreden van de raden der Geref. Kerken te Almelo en te Baarn hebben 37 in Leiden studerende geref, studenten zich tot de Generale synode in hun kerken gewend. ..Het is onze mening", zo wordt ge zegd. „dat de synodale leeruitspraken die aanleiding zijn geweest tot de kerk scheuring van 1944, en nog steeds een van de oorzaken zijn van scheiding tussen twee kerkverbanden, hoewel niet strijd met Gods Woord, toch niet er zijn dan een theologische construc tie, die niet rechtstreeks voortkomt uit Gods Woord, en bovendien geen enkele verduidelijking inhoudt ten aanzien wat ons over Doop en Verbond geopenbaard. Daarom menen wij ook, dat. wanr iemand met name de Vervangings formule van 1946 niet aanvaardt, dit niets zegt aangaande de waarheid van zUn belijden. In verband hiermede verzoeken wij de Vervangingsformule van 1946 en de leeruitspraken van 1942 en 1944 terug te nemen, alle schorsingen en andere tuchtmaatregelen. hierop betrekking hebbende, hetzij als tuchtmaatregelen de leer. hetzij als ordemaatregelen, de synode genomen, ongedaan te maken, en de kerkeraden dringend aan te bevelen, het voorbeeld der synode te volgen voor de tuchtmaatregelen door deze genomen." Duitse predikanten werken op campings Twee predikanten uit Frankfort in Duitsland hebben voor de vakantie een w werkterrein ontdekt Zij maken tocht langs de campings die zich overal langs de grote wegen in Italië be vinden- Op deze wijze zijn zij met men sen uit alle landen m kontakt gekomen. Bij hun terugkeer in Frankfort verklaar den zij veel begrip te hebben gevonden. Vele mensen, die soms jarenlang niet tn de kerk waren geweest, toonden zich bijzonder verheugd om weer eens met predikant te kunnen praten. uitvoering van het Deltaplan, de ontwik- Pakken, dan zijn daarvoor mensen en keling van de IJmond. het gebied rond "","1 -«-♦ Delfzijl Met welke vraagstukken komt men in aanraking door de industrialisatie, de mechanisatie, de automatisering, het ploegenstelsel, de zondagsarbeid? Voor al het laatste is een moeilijk punt. Als de kerk zich daarmee gaat bemoeien, dan moet ze ook het verlossende woord spreken. Als deze vraagstukken zijn veel moeilijker te beantwoorden dan men meestal vermoedt, want het is telkens een complex van vragen, waa: men te maken krijgt. Wie b.v, zondagsarbeid verwerpt, moet ook geen nylon, rayon, terlenka e.d. me« dragen, want alle kledingsstukken, di daarvan gemaakt worden, komen uit fabrieken waar op zondag wordt ge werkt, maar zover denkt men meest al niet Als de "kerk iets gaat zeggen ovc wijze, waarop de mensen maatschappe lijk te leven hebben in deze totaal v anderde wereld, zal zij ook over welvaart moeten spreken. WEZENLIJKE TAAK Ten aanzien van het diakonaat stel de de heer Van Mastrigt vast, dat velen niet inzien hoe de dlakonie eerst nu aan haar wezenlijke taak toekomt. Er wordt wel gezegd, de diakenen niet meer te doen heb ben, omdat er geen armen meer zijn. Maar dan vergeet men, dat de eigen lijke functie van het diakonaat nooit is: het verlenen van financiële steun. De overheid heeft op dat gebied de kerk al heel wat uit handen genomen. Diakenen behoeven een werkloze of een Invalide niet meer te helpen aan geld. Het is nu zaak. dat men zulke mensen helpt door begrip voor hun levensmoei lijkheden te hebben en ze daarin bij te staan. Zó te dienen is de wezenlijke functie van het diakonaat. Dat vergt van de diaken misschien méér dan in het bevestigingsformulier staat. De samenleving manifesteert zich ook in het verkeer. Aanvaarden wij het, dat de veranderde verhoudingen zoveel ver keersslachtoffers vergen, of zou de kerk ook op dit punt iets moeten doen? De heer Van Mastrigt gaf er aanstonds een bevestigend antwoord op. geld nodig. Zonder offers gaat het niet. Op deze door de heer A. J. Rotteveel te 's-Gravenhage g.elelde conferentie sprak ook ds. N. O. Steenbeek te Amers foort, secretaris van de Raad voor I Jeugdwerk van de Ned. Herv. Kerk, wel over diakonale zorg en de jeugd. De studentenpredikant cis. G. v Leeuwen te Amsterdam hield de ,,d! kenenpreek". Voorafgaande aan de con ferentie was de jaarvergadering der fe deratie gehouden. Beroepingswerk NED. HERV KERK Beroepen te Metslawier-Nijewier (toet.): K. Bos. vicaris te Alphen aan den Rijn. Bedankt voor Rotterdam-Fljenoord (wijkgem Hillesluis): L. Schellevis te Waalwijk, GEREF. KERKEN Beroepen te Ottoland: J. C. van 't Hoff. kand- te 's-Hertogenbosch CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Oud-Beljerland: J Carlicr te Zutphen en J. J. Rebel te Murmerwoude. Bedankt voor Edmonton-Red Deer (Canada-Free Chr. Ref. Church) Wijnsma te Broek op Langendljk- BAPT- GEMEENTEN Beroepen te Alkmaar: H. van der Werf te Emmen. GEREF. GEMEENTEN Voor het toelatingsexamen aan de theo- logische school der geref. gemeenten in Rotterdam hebben zich vijftièn kandida ten aangemeld. Na een onderzoek heeft het curatorium er echter maar twee gelaten, nl. de heren J. Karens te Zoeter- meer en A W. Verhoef te Capelle IJssel. Beroepbaar verklaard werden de heren P. Blok te Rotterdam-West e Wisse in Tholen. De Amerikaanse Raad van Kerken heeft een bedrag van 25.000 dollar ontvangen voor de inrichting'van een „John Fos ter Dullesbockerü" in haar hoofdkwar tier lil New York. Het geld voor de inrichting van deze bibliotheek die zo wel ten dienste zal staan van de Raad zelf als van de bU hem aangesloten kerken, is geschonken door het advo catenkantoor „Sullivan en Cromwell" waar Dulles van 1911 tot 1949 werk zaam is geweest. 'n Kwaliteitsproduct van da Wybart-Fabrlakan. 70 an 90 ct. alléén bij Apothekers an Orogiiten Kwartaalskwartje grote steun voor Surinamezending (Van een onzer verslaggevers) Wanneer men uitrekent wat alle protestantse kerken in Nederland jaarlijks gezamenlijk offeren voor de zending, komt men ongeveer aan een bedrag van zes miljoen gulden. Naar schatting wordt er voor de katholieke missie ongeveer hetzelfde bedrag bijeengebracht. 56 ons tn dezelfde open invalt." 4 Findhorn knikte zonder een woord te zeggen, en Nicolson vervolgde: „Zoveel extra-dekens, voedsel, water, wapens en munitie als je maar kunt vinden. En eerste-hulpkisten. Natuurlijk allemaal in de bes te boot. Is dat duidelijk, vierde?" „Volkomen duidelijk, stuurman." „Dan nog iets. Wanneer je klaar bent, zorg je voor een draagbaar van riemen voor de kapitein. En zorg dat je je niet aan stukken laat schieten ie hebben mij zoéven bijna te pakken gehad En zet er vaart achter. Zorg dat je pinnen de vijf mi nuten klaar bent." Nicolson ging door de deur aan stuurboordzijde een ogenblik naar buiten, nuet langer dan een paar se conden, om de stand van zaken op te nemen. Een geweldige hitte sloeg van beide kanten tegen hem aan, alsof hij voor de geopende deur van een gloei end fornuis stond. Maar daar trok hij zich niet veel van aan. De hitte overleefde hij wel. voorlopig ten minste, maar de Zero's niet, wanneer hij ze ook maar een kansje liet. Doch die cirkelden op een halve mijl afstand om het schip heen, wachtend en loerend. Vijf snelle stappen brachten hem aan de voet van de ladder naar het dak van de stuurhut. Hij nam de eerste drie treden in één stap en bleef toen zo plotseling staan, dat hij maar nauwelijks een arm kon uitsteken om de schok wat te breken, toen hij tegen de sporten sloeg. Van Effen, het ge licht en de kleren vol bloed, verscheen aan het bo veneinde van de ladder om die af te dalen, korpo raal Fraser half steunend en half dragend Deze waa er heel naar aan toe en moast kennelijk alle krachten inspannen om zijn laatste restje bewust zijn niet te verliezen. Zijn van pijn verwrongen bruine gezicht droop van het bloed en met zijn rech- niet veel meer van over was dat had alleen een door ALISTAIR MAC LEAN ,,Je wordt het kind van de rekening, Idiote dwaas!" schreeuwde hij. Van Effen was nu bovenaan de trap. „Ben je nou bLind of waanzinnig?" „Let nou maar op jezelf, vriend' fen terug ion- v- ver taling Rob Limburg) granaat kunnen bewerkstelligen hij echter met te verliezen: Vai boven de elleboog afgebonden. Nicolson klauterde hen halverwege tegemoet, pak te de korporaal beet en ontlastte Van Effen zodoem de van een brok bijkans inerte massa. En voor hij wist wat er gebeurde, had hij het hele vrachtje op zijn schouders en was Van Effen bezig weer naar boven te klauteren. „Waar wil je heen. kerel?" Nicolson moest schreeuwen om zich boven het geloei van dc vlam men uit verstaanbaar te maken. „Er valt daarboven nu toch niets meer uit te richten? We staan op het punt het schip te verlaten! Kom mee!" „Moet eerst kijken of daar nog iemand leeft, schreeuwde Van Effen terug. Hij riep nog wat an ders. en Nicolson meende dat hij het over kanonnen had, maar daar was hij toch niet zeker van. Hij slaagde er maar half In zich verstaanbaar te ma ken boven het geloei van beide vlammenzeeën uit. en Nicolson» aandacht was trouwens alweer ergens anders bij. De Zero's het waren er maar drie hadden opgehouden met rondcirkelen en hun forma tie gewijzigd: naast elkaar kwamen zij in een stei le duik recht op de bovenbouw schip aanvliegen. Er was geen v /oor nodig om te beseffen welk een prachtige mik punten zij vormden, daar hoog bovenop het schip Nicolson pakte Fraser nog wat steviger beat an waes mat zijn vrije hand naar de zee. riep Van Ef- a ogenblik later verdwenen. Nicolson wachtte niet langer. Hij moes-t inderdaad voor zich zelf zorgen, en dat zou nog lang niet mee vallen. Het was maar een paar stappen, slechts en kele seconden, naar de deur van de stuurhut, maar Fraser was nu helemaal een Inerte, levenloze mas sa. en de Zero's zouden hoogstens zes seconden no dig hebben om hen te bereiken. Reeds kon hij. dof maar dreigend, het hoge. fluitende geluid van hun motoren horan boven het ononderbroken geloei van de vlammen uit. maar hij waagde het niet te kij ken; hij wist toch wel dat ze nauwelijks tweehon derd meter van hem vandaan waren en hun ka nonnen reeds hadden gericht op zijn onbeschermde rug. De schuifdeur van de stuurhut klemde wat, en hij kon er maar weinig beweging In krijgen met zijn linkerhand. Maar toen werd ze opeens openge rukt, de bootsman sleurde korporaal Fraser naar binnen en Nicolson liet zich voorover op het dek ploffen, onwillekeurig huiverend, terwijl hij wacht te op de oorverdovende knal van de granaten vlak achter hem. En toen had hij. al rollend en zich in allerlei bochten wringend, de veilige stuurhut be reikt. Het gedonder van de vliegtuigen nam nog even toe, maar ebde toen weer weg. nadat de toe stellen op nog geen meter hoogte over de stuurhut heen waren gescheerd zonder dat cr een schot was gevallen Nog half versuft schudde Nicolson ongelovig het hoofd en kwam overeind. Misschien hadden de rook en de vlammen de piloten verblind, en wellicht was ook hun munitie opgeraakt een jager kon tenslotte maar een beperkt aantal gr8naten meenemen. Niet dat het er nu nog wat toe deed. Nicolson zag dat Famholme nu op de brug was; hij hielp McKinnon met het naar beneden dragen van de korporaal. Vannier was weg, maar Evans bevond zich nog bij de kapitein. Toen zwaaide dc deur naar de kaarten- kamer wear open in haar gehavende scharnieren, en opnieuw verstrakte Nicolsons gezicht ongelovig. (Wordt vervolgd) Dan zijn er nog enkele kleine in stanties, die geld verzamelen voor de zending. Telt men alles op, dan komt men hoogstens aan een be drag, dat één procent uitmaakt van het nationaal inkomen. Men zal toe geven: dit is maar een zéér kleine bijdrage. nootschap, op de jaarlijkse collectanten- dag. van de Surinamezending in de kerk de broedergemeente (hernhutters) te Zeist. ontkende niet. dat er te groep christenen he veel gegeven wordt voor de zendin, Dat ervaart de Surinamezending. die door de K.K S. (Kwartaal Kwartjes-ac tie Suriname) het vijfde deel van haar inkomsten verwerft. Dat dankt zij aan een team van ijverige qoliectantes, De Surinamezending hoopt, dat men van lieverlede met het kwartaalkwartje het derde deel van de uitgaven zal kunnen De fraaie kerk der broedergemeente geheel gevuld met collectanten (een be langrijk deel kwam uit Den Haag), was op.i ruw getuige van een feestelijk sa menzijn. De collectantendag is uitge groeid tot het tweede jaarlijkse zen- dingsfeest der Surinamezending. in. JQMnn", ei prof. Van der Linde, „Zeg het ook gerust tegen de mensen, bij wie u komt, Het is nodig. Wc moeten op schieten. Hoe mter haast we maken, hoe beter. Want d: Heer wil komen zoóYa de zending „rond" is." Ds, S. O. Meeuwes te Paramaribo, juist met verlof, zette uiteen dat zending een zaak van vertrouwen is, Men moet vertrouwen op Gods agenda. Men moet elkaar vertrouwen. Dan ondervindt men als werker in de zending of op het thuisfront hoe vrolijk en vreugdevol on ze dienst kan zijn. In vertrouwen op God wordt al het werk in en door de zending een lichte last. Ook andere zendingsmensen getuigden hiervan. Toevallig waren er ditmaal veel met verlof, daar lnplaats van een achtiarlg verblijf In Suriname menigeen na een kortere periode al met verlof mocht. In de a vond samen komst sprak ds. J. M. W. Schalkwijk. Er werd veel ge- zongen, ook door het kerkkoor der broe dergemeente en door solisten. De feest dag eindigde met een korte liturgie. DIE GOEDE OUDE TIJD 70 werd zaterdag tijdens het anti- soort voorlichting die men blijkt 1 revolutionaire partijconvent dan willen is geen voorlichting in weer eens het oude verhaal verteld van dr. Kuljper op bezoek bij een Amsterdams bankier. „Als ik niet nu, op dit ogenblik, de beschikking krijg over honderdduizend gulden, dan kan De Standaard morgen niet meer verschijnen dr. Kuijper die bankier Standaard bleef verschijnen igenlijke zin van het woord mi is propaganda. Want èn voor A .R.-partij èn voor de C.H.-Ui geldt dat haar leden via de chriétj lijke pers zeer behoorlijk ingelii| worden over de verschillende patlS deelde standpunten. Maar dat is velen klafl' blijkelijk niet genoeg: zij willen li standpunten dusdanig „opgewerij Het verhaal werd verteld toen het hebben dat ze propagandistisch f ging over de pers. En op deze anti- werken. En daarom hameren ze 1 revolutionaire vergadering ging het dat „goede oude tijd aambeeld". natuurlijk over de pers, zoals het Daarbij vergeten ze dit: dat het i ook op iedere jaarvergadering van reiken van de massa vandaag de C.H.-Unie over de pers gaat. Het anders dient te geschieden is als het ware een vast punt op het vijftig jaar geleden. Dat bereik^ programma, even vast als de ver houding A.R.P.—C.H.-Unie tot dus verre een programmapunt is ge weest. Dan wordt er met heimwee ver gebracht. (Tussen deze haakjj gesproken over de vroegere C.H. dient vermeld dat onze hoofdredi Nederlander en (bij de anti-revolu- teur, tevens lector in de leer i tionairen) over de vroegere Stan- communicatiemiddelen aan de Vrj i wetenschap g worden en in die wetenschap he^ i christelijk volksdeel het nog t Universiteit, met vakantie is; zie er hem dus niet op aani De leer der communicatiemiddel! wordt aan vele buitenlandse univi daard. Alle betogen hiertegen de technische en commerciële ver anderingen die het krantenwezen sinds die dagen heeft doorgemaakt en over de radicale veranderingen siteiten door vakbekwame in leesgewoonten van de grote massa leraren gedoceerd en ze beschikl van het Nederlandse volk veranderen aan dit heimwee niets. Dan komen de verhalen als hierboven verteld Amerika maken de kerken van i en de stellige verzekering der spre kers dat vele honderden er precies zo over denken als zij. Dat Standaard maar nauwelijks van doordrong^ en Nederlander net niet (of net wel) dat die wetenschap bestaat, noodlijdend waren vergeet men ge- lector aan de V.U. moet zijn u makshalve. En dat de journalisten schappelijk werk maar in zijn in die tijd net niet (of net wel) tot tijd verrichten; en tegen zijn de „minimumlijders" behoorden (het schuwende stem in blijven vel| woord bestond toen nog niet) nog vasthouden aan Standaard men weet het waarschijnlijk niet Nederlander en verwijt men christelijke pers dat ze die beelden uit de oude tijd niet volgen onze tijd massificatie; tl laterialisering is ook al eejj vi eens. Men hamert voort op dit aam beeld van die goede oude tijd Voor de christelijke pers schuilt in dit alles iets verdrietigs maar We spreken met deze constatering all'^n is men saecularisatie uiteraard niet klaar. Want deze telkens terugkerende opmerkingen woord dat we haast dagelijks gi' hebben een achtergrond: ze ont- bruiken. De kerk, de christelijki hullen dat er een gemis is aan organisatie, de christelijke politiek een bepaald soort voorlichting in partij, ze hebben het er moeillji christelijke kring. Welke soort? Men mee. Maar een van de eerste voor gaat er iets van vermoeden al& men waarden om die verschijnselen b een der sprekers op het A.R.-partij- doorbreken: het zoeken van mog» convent gezien heeft, die met een lijkheden om de massa weer te bt zekere jalouzie enkele nummers van reiken daaraan besteedt mt- Het Vrije Volk toonde van vlak voor slechts incidenteel aandacht. Op di de jongste verkiezingen. Daarin terrein liefhebbert ieder maar wé werd propaganda gemaakt voor „de op eigen houtje, partij" met de de waarheid geweld Wil men hier Iets bereiken dan i aandoende eenzijdigheid die Het men de handen ineen moeten slaat' Vrije Volk kenmerkt als het om „de En spoedig. Dat is onze christelijki partij" gaal. Het betekent dit: de plicht EEN WAARSCHUWING EN EEN BEROEP WAARSCHUWING die minister woordelijkheid kan laten horen Zijlstra zaterdag heeft laten ho- zulks ook doet. De omstandighedi ren is er een om ter harte te worden laten het toe. Die grotere verai genomen. woordelijkheid is mogelijk, doori Het financieel-economisch leven, van er een grotere mogelijkheid is to' een staat zo goed als van ons allen, vrijheid en tot vrijheidsbelevlnf' mag onder omstandigheden een be- Zulks zal, zoals men weet, bijvoor langwekkend leven zijn, het is er te- beeld op het gebied van loonvormini vens een, waarbij de spanningen ge- het geval kunnen zijn. makkelijk om de hoek liggen. Men Voor die grotere vrijheid zal met zou het kunnen vergelijken met een metterdaad dankbaar hebben te zijn situatie van evenwicht, dat echter Maar die dankbaarheid kan men al gemakkelijker te verstoren dan te leen betonen en bewijzen door bewaren valt. betoon van wijze verantwoordelijk De waarschuwing van de bewinds- heid. man kwam, dunkt ons, op het juiste Overvraeins leidt tot overbeitcdhj ogenblik. Men moet aannemen, dat En hij een verstoord evenwicht in dl op de onderscheidene regeringsbu- financieel-economische situatie ii reans thans volop gewerkt wordt aan niemand gebaat. te dienen begrotingen. minister van financiën er een op eet juist ogenblik; zij was er tevens een, die gericht was tot ons allen. Zij wai gericht tot ons zoals we een staats-' oordeel over de mogehjkheden tot eemeenschaI, vo van financiën, zodat deze wel een indruk krijgt van de wensen die er zijn. Hij heeft evenwel tevens een realisering Men kan rustig aannemen, dat er in deze weken van vele kanten druk op de minister van financiën wordt uitgeoefend. Inwilliging van aller hande verlangens, zo schatte de be windsman, zou er wel eens toe kun- f nen leiden, dat de totale begroting een I""? ""V* vc™' «nr»i.kibestaanbaar is. doordat ze ons dus nog eens weer onder de aandacht bracht, dat de staat niet alles kan. Zij was gericht tot ons In onze maat schappelijke hoedanigheid, waarbij wij dus zullen moeten bedenken, dat grotere vrijheid alleen bij aanwezig heid van verantwoordelijkheidsbesel Dit alles is alleen mogelijk op een nomi. kin begapen, dit dit niet ?"'v ,7k". v"t""w'n' Mat_ de vrucht mag zijn van een alzijdig nuchter inzicht. En dat inzicht is op zijn beurt alleen mogelijk bij een openheid die we elkaar hebben té gunnen. gaat. Men zal. Integendeel, van de ge dachte afmoeten, dat de staat alles kan. Dat is namelijk een onwaar heid. En het is goed, dat de be windsman tegelijk deze onwaarheid "e rustig en nuchter met nog maar eens heeft gesignaleerd. ®,kaap kunnen spreken over wat nog Velen zijn kennelijk dit gevoelen toe- mogelijk is en waar de grens li^t tus- gedaan geraakt, maar dan Is het ver- sen mogelijke en het thans niet standig, dat zij dit heel spoedig weer bereikbare. Dit geldt zovele onder laten varen. werpen in het leven, het zal straks in Hef is goed, dit alles te bedenken nu 1,et bijzonder ook bij de loonvorming de begrotingen op stapel komen. Se'd®n- Alleen langs deze weg kun- Maar nog om een andere reden lijkt nen beleving van vrijheid en bele- ons het tijdstip voor de ministeriële v,ng van de verantwoordelijkheid waarschuwing goed gekozen. worden tot reële zaken, die zich niet Het nieuwe kabinet onderscheidt door wederzijds wantrouwen laten zich immers niet In de laatste bederven. plaats daarin van voorgaande kabi- Het was daarom goed. dat de be- netten, dat het een krachtiger appèl windsman zijn waarschuwing op laat horen op het besef van verant- deze vraag naar vertrouwen liet uit- woordelijkheid binnen het maat- lopen. Het zou ons niet verwonderen, schappelijk en het persoonlijk leven zo wij elkander aan dit beroep op der staatsburgers. vertrouwen zo nu en dan nog eens Tot dankbaarheid mag het stemmen, hebben te herinneren. Maar het blijft dat de regering dit appèl op verant- het waard. Russische kerk niet naar wereldconcilie De Russische kerkelijke leiders heb- ben zaterdag meegedeeld dat zij niet van plan zijn deel te nemen aan de ko- le bijeenkomst van de wereldconcilie de rooms-katholieke kerk. dat in januari jl. door Paus Johannes is bij eengeroepen. Het Moskouse patriarchaat gaf een door het Sowjet-persbureau Tass gepu bliceerde verklaring uit waarin berich ten worden tegengesproken volgens wel ke vertegenwoordigers van her patriar chaat met de apostolische nuntius in Wenen onderhandelingen zouden heb. bon gevoerd ovor deelneming aan de genoemd. Eer^ van de thema's van de bijeen komst van het concilie z.ai eer u 'nodi- ging zijn aan de 150 miljoen „afeesehei- den" oostelijke katholieken om zich weer bij de kerk van Rome aan te sluiten. De Nederlands Hervormde Kerken in Zuid Afrika bespreken op het ogenblik plannen om tot een vereniging te ko men. De vijf staten van do Unie van Zuid-Afrlka hebben ieder een eigon Hervormde Kerk. Deze situatie ont stond een honderd laar geleden toen hot Gerechtshof In Kaapstad vertegen woordigers van kerkgemeenschappen van bulten de Kaapkolonie uitsloot van deelname aan de Synode In de Kaap kolonie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2