DUITSE JEUGD WEET NIET MEER WAT ER GEBEURD IS internationale Protestantse Radiozender GEESTELIJK LEVEN.. Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 JUNI 1959 Geen antisemitisme, maar Zingend leren geloven In het weekblad Hervormd Nederland" schrijft Frits Mehrtens naar aanleiding van een „Calvijnse" ere dienst. Hij zegt, dat bij Calvijn het Credo gezongen werd, en spreekt als zijn mening uit, dat de tekst, die wordt gezongen, dieper doordringt en beter blijft hangen. Zijn moeder zei altijd wanneer hij een vers je voor de zondagsschool moest leren: ,,Je moet dat versje zingend leren, dat gaat veel vlugger." Dat Kijk dat wist Calvijn ook. Hij wist dat een gemeente het compendium van het christelijk geloof zoals dat is neergelegd in de geloofsbelijdenis in het vlees moest krijgen. Dat geldt nog! ,,Ik geloof de vergeving der zonden", staat dichter bij mij wan neer ik dat zing, dan wanneer mij dat wordt voorge lezen. Bovendien klopt de vorm niet met de voorge lezen woorden", want de ik-toon slaat op mij, gaat van mij uit, niet van de dominee voor mij. Hij vervolgt dan: ,,Door het Credo te gaan zingen, zouden wij al een belangrijk spoor terugvinden." Zingen zonder geloof niet pessimistisch TjniELE WEKEN geleden ging de tv-reporter Jürgen Neven- Illllllllllllllllllllllllllllll DuMont uit Frankfort met zijn camera op stap om leerlingen Innrlco IpiHprQ PPhtPT van de Duitse middelbare scholen enkele vragen te stellen. IBIUCIö GüIUGl Een van die vragen luidde: ,,Wat weet je over Hitier?" De ant woorden gaven blijk van een ontstellende onwetendheid. Negen van de tien leerlingen wisten weinig of niets over de vroegere Führer lillilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllll het of waren van mening, dat h\j meer goed dan kwaad had gedaan: lettend h\j gaf Duitsland nieuw aanzien, zette zeven miljoen werklozen aan hebben voor de positie van de Jo- het werk, strafte taxi-moordenaars, haalde de jeugd van de straat w\"ke" ^Joodse^eiders va^sch"- en organiseerde zeereisjes voor de arbeiders. Anderen betreurden lieren hebben ontvangen en waar- het, dat Hitler de oorlog begonnen was, maar vonden het veel d.ïr "fill erger, dat hij die verloren had. Het ergst van al was echter wel, te bewijs van. Men zou hieruit Het ministerie van defensie in Bonn kan hier weinig aan doen Formeel houdt men zich volkomen aan de voorschriften van de burgerlijke autoriteiten, die de activiteiten, van strijden valt, omdat zij geen kwaadaardig ka rakter heeft. Maa: dat de jongelui niet bleken te weten, dat er bijna zes milioen Joden kunnen afleiden, dat de jeugd in ;uist die geestesgesteld- t» -x' X...X- i-_i... het algemeen positiever tegen- Duitse concentratiekampen werden vermoord; zij dachten dat het er een paar duizend geweest waren De leraren weten de onwetendheid van hun leerlingen aan het feit, op de lesroosters We geloven dat de moeder van Frits Mehrtens gelijk heeft, maar Frits Mehrtens in zijn conclusie niet, Is het waar dat men het spoor tot het geloof terug vindt te weinig tijd is gelaten als het Credo weer gezongen wordt in plaats van door voor geschiedenis-onder - de voorganger te worden voorgelezen? Hierop geloof wijs. Maar de Duitse ik, dat we beslist „neen" moeten zeggen. Men zingt bladen dachten er an- het geloof niet het hart in; het hart gaat zingen door ders over. Die Welt het geloof. De bijbel spreekt altijd ©erst van de waarschuwde: „Er deugt vervulling met de Heilige Geest en dan pas van psal men, gezangen en geestelijke liederen. Sla Efeze 5 18 maar eens op. Het geloof doet het lied opwellen uit het hart en een gemeente, die gelooft, kan inderdaad het beste zijn geloof belijden door het Credo te gaan zmgen, want dan gaat het gelijk, dan vindt de gemeente op de gemakkelijkste manier de juiste woorden. Maar de gemeente, die niet gelooft, gaat niet geloven door het Credo te zingen. Dan zingt de gemeente „Ik geloof in God de Vader" zoals ze tegenwoordig zingt: Neem mijn zilver en rrjijn goud, dat ik niets daarvan behoud", maar de portefeuille blijft gesloten en de hand gaat voor de collecte naar het vestzakje. iets niet op onze Duitse scholen". En de Frankfurter Allgemeine schreef: „De meeste leraren kunnen de moed niet opbrengen, ons slechte verleden met hun leerlingen te be spreken". Samenvattend Herbewapening Zingen om te zingen De :est i ïige behoeven woorden worden ons gehoor „in- i tijdperk begon- gezongen gecrooned". Met nen, waarin de woorden enkel werden, omdat er toch een lettergreep moest vallen op iedere noot muziek. De meeste woorden van de meeste hits zijn volkomen zinloos. Toch worden ze gezongen omdat mensen zich mee laten sleuren, niet door de woorden meer maar door de muziek. De muziek overheerst. We kunnen niet meer werken of de radio moet aanstaan. De melodie is niet meer de drager van woorden, die opwellen uit ons hart, maar de dictator. Als we de mensen in onze tijd zonder geloof het Credo laten zingen, bestaat er het gevaar dat de woorden een vulling van de maten worden. Maar dat wil niet zeggen, dat waar het echte door Gods Geest gescha pen geloof doorbreekt, de mens niet gaat zingen. Nog altijd wil het lied opwellen uit het hart. Ma.ar laten we de vrucht niet voor de boom aanzien. het algemeen positiever over vele verschijnselen staat dan de ouderen, hetgeen een verblij dend verschijnsel is. vroeg de Hannoversche Allgemeine Zeitung: „Kunnen we ons de 0ok de herbewapening weelde veroorloven, een Wes:-Du;tsland is een zeer be- wel geen belangstelling generatie van range langrijke factor. De opleiding beslaat voor de politie- var. het bondsleger brengt een ke opvoeding, die een mensen aj lever-en. reeks psychologische problemen onderdeel vormt van die niets over Hitler met zich mee Er zijn reeds al- de militaire opleiding weet. dan dal hij een '"lei elementen binnengeslopen, gele snorretje had ders. Deze gebeurtenis trok onze aan- Deze mensen zijn vaak met de dacht, nadat we in Düsseldorf beste bedoelingen begonnen, maar inzijdig iaf«*teld, goed deel van het werk ter demokratisering van de strijdkrachten te niet doet. We vinden het een bedenkelijk verschijnsel te moeten ecruten. Antisemitisme heid waar te ne- 1 g: - en dat weten 3 1| t eigen ervaring If S moeilijk te be- fj jËj mkele vooraanstaande Jood- „.J.. se figuren uit Duitsland hadden veel militair met te weinig gevoel gesproken over de positie van de Voor de nieuwe verhoudingen in Joden in Duitsland en over de de Westduitse bondsrepubliek. En antisemitische gevoelens die het zijn juist deze mannen, die wellicht nog onder de oppervlak- voortdurend in aanraking komen bij bepaalde delen van de met dienstplichtigen, die op hun J leeftijd Dr. H. G. VAN DAM van de Centrale raad voor gemeenten in Duitsland. OOK ZWITSERLAND WIL EEN Enige maanden geleden heb ben wij bijna de gehele pagi na „Geestelijk Leven" gewijd aan de christelijke radiosta tions in de wereld en aan de plannen van de radiozendings- organisatie die o.a. H.C.S.B. in Ecuador exploiteert en ook een internationaal radiostation wil stichten voor Europa. Velen hebben toen hun adhaesiebetui- gingen ingestuurd en inmiddels is met een aantal regeringen contact opgenomen om het sta tion te mogen stichten. Er is het bezwaar geopperd, dat het technisch onmogelijk is om op de zo drukbezette midden golf nog een plaatsje te vinden. Ook dit probleem is echter reeds opgelost en er is een systeem ontworpen, waardoor de uitzen- bevolking van West-Duitsland blijven hangen. Een van hen was dr. H. G. van Dam, directeur van de Centrale raad voor Joodse gemeenten in Duitsland, die vroeger de Neder landse nationaliteit heeft bezeten en in Den Haag heeft gewoond. De andere was de heer Karl Marx, uitgever en hoofdredacteur van de Allgemeine Wochenzei- tung, een Joods weekblad, dat een oplage van 48.000 ex. heeft en ook door vele niet-Joden wordt gele zen. Dit blad vertegenwoordigt geen enkele partij-politieke rich ting, maar is niettemin een poli tieke factor geworden omdat ook de regering te Bonn de inhoud er van als een graadmeter beschouwt waarmede rekening dient te wor den gehouden. Gevaar Tijdens dat gesprek in het Haus der Jiidische Gemeindc ln Düs seldorf wezen beide Joodse lei ders reeds op het gevaar, dat de Duitse jeugd straks niets meer weet van de Jodenvervolgingen en de miljoenenmoorden in de twee de wereldoorlog. De ouders ver tellen hun kinderen veel te wei- komen. In radio- en televisie-program ma's worden vaak ernstige pogin gen gedaan om het Duitse volk en speciaal de jeugd, de gruwelen d:e in de nazitijd bedreven zijn, niet te doen vergeten. Er zijn echter verschillende gevallen be kend, waarin de ouders alle mo gelijke moeite hebben gedaan m te voorkomen, dat hun kinderen naar deze uitzendingen zouden luisteren of kijken. Dit betekent niet altijd, dat de ze mensen jiet positief staan Te- de demokratiscne instel- en in West-Duitsland, In jevallen liet llerlei ïnvloe- het burger- orbijgingen. Wat het antisemitisme jjgf? betreft zijn de Joodse leiders van oordeel, dat dit niet door de nazi's werd ingevoerd en ook niet na hun nederlaag is verdwenen. Het was er al, toen de nazi's aan het be wind kwamen en het is er nog. Maar het is op het ogenblik geen politieke factor. Dit laatste kan weer het geval worden, als er een economische terugslag komt of wanneer het nazisme opnieuw gelegenheid krijgt de kop op te steken. Op dit moment bestaat dat ge vaar niet. Wel hebben bj de kiezlngi De r agoge van Düsseldorf. reeds stevig gevestigd heeft- Zij maakt nog een ontwikkeling door waarvan over een aantal (wel licht vijf) jaren pas kan worden if die gunstig ïtkomst van" die ontwikkeling is bepalend voor de toekomst van de Joden in Duitsland, maar ook voor de toekomst van Europa. Over vijf jaar spreken de jonge gedaan dan het verplicht was te doen. En zelfs nu de Arabische landen iedereen dreigen te boycot- ten, die relaties met Israël onder- of niet. houdt, zijn het ook en vooral de nog teiten en hogescholen studeren t Rijnland-Palts de straks op hun tijd dienst verhouding in het bondsleger, in de politiek o West-Duitsland een geducht 1< ordje mee. Er zijn reeds pes- :n die menen, dat het na- n Duitsland opnieuw de kop an opsteken, maar dat wei de Joodse leiders te gelo- zeer grote winst geboekt. Daar staat echter tegenover, dat Neder- saksen, vroeger een haard van an tisemitisme, een volkomen ande re ontwikkeling te zien geeft. Antisemitisme als politieke fac tor vindt men dus niet in West- Duitsland- Wel zijn er symptomen dat het nog niet dood is, maar die mogen naar de mening van de genover het antisemitisme staat. Joodse leiders niet worden uitge- Het heeft de herstelbetaling,sover- legd als een herleving het rgelijken het in West- Duitsland sluimerende antisemi tisme met dat in andere landen, maar zijn er van overtuigd, dat de Duitsers bijzonder waakzaam dienen te zijn tegen de treurige achtergrond van het verleden. In dit verband beseffen zij het gevaar van de felle en goed ge organiseerde campagne van de Arabische landen, met name aan de Westduitse universiteiten maar ook in de fabrieken. Gelukkig zijn er echter tekenen, dat de meeste mensen en ook de jongeren, de politieke bedoelingen var. de Ara bieren doorzien. Men kan volgens deze Joodse leiders nog niet zeggen, dat de demokratie zich in West-Duitsland En de houding van de Joden te genover de vroegere nazi's? Die is zeer positief. Men is er tegen stander van, dat deze mensen niet om htm politieke verleden brode- gemaakt moeten weden, zij dan weer hun oude praktijken gaan opnemen. Zij waarschuwen dan ook tegen de pogingen van de Oostduitse com munisten, de vroegere nazi's, die weer een baantje gekregen heb ben, verdacht te maken. Het eni ge doel van deze vuilspuiterij is, het antisemitisme als politieke factor te doen herleven en de de- mokratische ontwikkeling in West- Duitsland om hals te brengen. bij de massajeugd Zalerdasavondeditie Graham won de Australische predikanten leiden door het gevoel, dat de kinderen na al die jaren al die nare dingen moet bespa ren. En juist deze instelling, hoe aanvaardbaar en aannemelijk zij dingen geen enkel ander station gevormd, waarin zeer bekende ook mag lijken, draagt er toe bij zullen storen. theologen zitting hebben genomen, dat een groot gedeelt* J Reeds toen meldden we, dat er Onder de nan ook in Zwitserland gewerkt wordt voorbeeld die aan een Zwitsers station voor ge- Emil Brunner gan. Ook de be- periode tussen heel Europa. De Zwitserse predi- kende Zwitserse predikant dr. Europa en de rest kant Parli liep reeds lang met Walter Lüthi en de Duitse predi- heeft gespeeld, plannen rond, die langzaam uit- kant Martin Niemöller worden ge- gegroeid zijn tot meer dan een noemd. Van Nederlandse zijde Demokratie visie en nu in het stadium geko- heeft dr. W M. Meyboom van men zijn van een aanvrage bij het IKOR zitting genomen in het 0f het antisemitisme in Duits- de Zwitserse regering. comité. land opnieuw de kop zal opste- Handtekeningen ken is „God en Graham hebben het weer gepresteerd" schreef eni- ch slechts ge weken geleden een bekend Amerikaans blad, en het doel de op het feit dat de Graham- kruistocht in Australië en Nieuw-Zeeland alle voorgaande records heeft geslagen. Het be- trekkelijk onkerkelijke Austra- troffen" wij bij- Duitse jeugd een'vals beeld krijgt lische volk is bij honderddui- Karl Barth en van de rol. die Duitsland in de zenden komen opdagen om de i"" in bekende Amerikaanse evange- zijn list te horen. En er zijn ker- V Zoals V en iedereen plegen ook wij de zaterdagavond vrij 2 te hebben en te houden. Op een of andere onnaspeurlijke manier zijn we er nooit in geslaagd om dan clubs of groepen bijeen te brengen. Misschien lag dat ook wel aan ons zelf ■fc en hadden toe er geen animo toe om zelfs maar een poging 2 in die richting te wagen. Maar zelfs als we ons zouden inge- •b spannen hebben, zou het daar ben ik heilig van overtuigd op een mislukking zijn uitgelopen. Want op zaterdagavond 2 is ieder al op eigen manier onderdak. Twee miljoen mensen zitten naar de televisie te loeren. Twee tot drie andere mil- 2 joenen spellen het avondblad en zijn daarbij zelfs te lui om mij een brief met inhoud te sturen. Criliek werd een consensus Nog eens twee miljoen in gaan gezellig ergens heen, wijl de rest loom geniet het ken, die in de eerste na de campagne een verdub belde opkomst in de zondags diensten beleefden. inzicht evangelisatie plaats kan innemen van de ere dienst, die zijn hoogtepunt vindt in het Heilig Avondmaal, was gehoor gerustgesteld. En hij had uitgelegd dat het weken echte werk pas later begon en door de predikanten zelf moest worden gedaan in de kerken had hij de mensen geheel voor zich de zondag. On geacht welke geestelijke inhoud men aan die zondag wenst te geven. Zodat we aan geen clu'bs beginnen. We begir J Uit de VOLKSWIJK Geen enkele Meer dan 1 miljoen Zevende Dags-adventisten toegezonden wordt er op gewezen Se'dt namelijk dat er in Europa geen 1 "nOTMir protestantse radiozender verschillende talen van 1 nent het evangelie uitzendt. Da tegei in Düsseldorf afhankelijk van Ook in Nederland is het coml- verschillende factoren. In de eer- begonnen om handtekeningen ste plaats zal bepalend zijn, hoe Zwitserland de Duitsers in de toekomst zullen Hoe snel dr. Billy Graham wel de harten van onze tegenvoeters heeft gewonnen, blijkt wel uit een verslag van de Australische cor respondent van het blad „Chris- Century". Alec Russell, die i de vrije i Wat de bevolking van Sydney betreft, al zijn zij het misschien niet allemaal met hem eens, alle twee miljoen mensen spreken vrijuit over hem. En wat meer is ze spreken in bussen en trams de godsdienstige onderwer- Volgens de laatste statistiek, die in Denemarken werd bekend ge maakt door een vooraanstaand lid van de secte, hebben de Zevende Dags-adventisten op het ogenblik 1,2 miljoen volwassen leden wereld. De helft van deze m werd in de loop van de laatste vijf afstand van 20 km jaar gedoopt. De secte beschikt staan, en nu regelmatig i over 46.000 volledig betaalde pre- ien programma's dikanten en zendelingen. Vaticana", de zender ticaan, die op 12 februari 1931 is opgericht.. Deze verspreidt dage lijks de rooms-katholieke gedachte over de gehele wereld én is op korte tussenpozen na, van 8.30 senana, tot 22 uur voortdurend in de vcnhagi ether. Nieuwe krachtige zendin- 7 de stallaties zijn op 27 oktober gebruik genomen die op de demokrati- zeker geen fundamentalistische vriend van Graham was. Hij pen tot grote verbazing schrijft: „Na zijn campagne in doorsnee-kerkganger.. Geheel Melbourne vertrok Graham naar Nieuw-Zeeland en keerde vervol- ti4 een langdurige 'p'cTwTt campagne in Sydney. Eer de ken tiet "oóderwij- end personeel in de Bondsrepu- Radiüzênderln Zwit- bliek een positieve houding duidelijk, dat vooral het IfiS'è'chfïpwëï"Hadlo «««ïnaeld. Er ls in Den -Heng onderwijs in dit verband van een postbus aangevraagd, zodat groot belang is. Een verblijdend alle adhaesiebetuigingen en ver- verschunse!dat verreweg^het "™2tolht verschijnsel oeken rechtstreeks gericht kun- grootste deel nen worden aan de Internationale Protestant! belegd de Geheel on- de geest van gemeen- n samenwerking tussen uit zeer verschillende ker- kerkelijke groeperingen d begon, sprak die het organiserend comité ken- speciaal merkt." wens ook niet aan andere activiteiten. J a[i ...j— treffender zijn als ik nu beleed dat ik a '*szaterdagavonds "a 11 i j d mijn rapporten bijwerk en mijn ge- zinsdossiers op peil breng. Of dat ik het nieuwste studie- werk over gefrustreerde jeugd of over jeugdcomplexen ten- 3 gevolge van paedagogische dwalingen doorworstelde. OI een scriptie pleegde over de invloed van de mechanisatie op de menselijke verhoudingen. Maar het is niet waar en daarom schrijf ik het ook niet» op. Ik voer 's zaterdagavonds ook lekker niets niemendal uit. En ik heb daarover nooit gewe- tenswroeging gehad. Tot voor een paar weken, want toen is er wat gebeurd, dat me opeens mezelf deed afvragen of ik wel verantwoord genoeg doe door die avond te niksen. En 3 dus vertel ik dit verhaal dan meer eens ter afwisseling: cr Zit nog een strekking in ook, maar daar moet men wel i}- erg naar zoeken en enfin, u leest dit waarschijnlijk ook g op zaterdagavond, en ik moet dus wel vrezen dat u die ,j. strekking voorbij zal gaan. Maar goed, terzake. Dit houdt echter niet in, dat de scholen daardoor vanzelf sprekend ook demokratisch. zijn. Voorwaarts mars! de ether instu- twintig zendmasten dienen ter verspreiding van hun 12.000 jaarlijkse programma's, die ook handelen over godsdienstige so- instellingen,* die zich ciale, economische en culturele 7nnj1„.06tat „3n 3P vraagstukken. Deze zender be schikt over de 195.2 en 384.6 me terband in de middengolf en over de kortegolfbanden op de 11 16, 19, 25. 31, 41, 49 ïekkige inkele onder i, In ziji bulderde h(j: „Hé. jullie uilskuikens! Noeme jullie dat marcheren? Het lijkt lu Leger des Heils wel! Er is er mai een onder jullie, die er kaas va gegeten heeft! Jü, daar achteras ja, jij, kom eens even hier e laat deze stakkers zien wat ma cheren is." Toen hij de rekruut heen en teri 75 meter. Geschikt De Zwitserse organisatoren zijn van mening dat het kleine, pro testantse bergachtig® Zwitserland in het bijzonder geschikt is om een internationale protestantse zender te huisvesten, omdat dit land neutraal en onafhankelijk Is. Ook wordt er op gewezen dat het land de zetel Is van verschillende internationale organisaties en dat het een rechtlijnige politiek voert en een harde munt bezit. Er is reeds een vereniging op gericht onder de naam „Emetteur Protestant International" (EPI), De bouw van de zender zal ech ter pas beginnen als het basiska- pitaal bij elkaar is. Men rekent er op, dat de zender ongeveer 2.7 miljoen gulden zal kosten en de jaarlijkse exploitatiekosten ten minste 630.000 gulden zullen belo pen. ïuuu voorgangers en 400 „le- en de bijeenkomst werd „..ov. „.j... triomf voor de koele, knappe nder stelt zich ten doel De invloed, die de leerkrachten Amerikaanse evangelist. Er be- godsdienstige uitzendingen in ve- op de kinderen kunnen uitoefenen vonden zich onbeschaamde f - lerlei vormen te verzorgen en is verhoudingsgewijs veel gerin- hoewel zelf onafhankelijk van wel- ger dan die van de ouders. En ke kerk of kerkelijke organisatie wanneer in het gezin geen posi- ook „zijn zender beschikbaar tief geluid wordt gehoord en ge- te stellen voor binnen- en buiten- tracht wordt, de ogen van de «aa. landse kerken en gemeenten, als- jeugd voor het verleden gesloten Tegen de tijd dat Graham had protestants-christelijke te houden of alles wat gebeurd beleden, dat hij alleen maar een die zich aan een bij- (s, goed te praten, dan dreigt het gast was, die mee te helpen had :ondere tak van arbeid wijden, opbouwende werk op de scholen bij de oogst en had erkend, dat met dien verstande dat aan ver- volkomen te worden ondermijnd, er vele tekortkomingen kleven kondigers van dwaalleren de toe- Hier staat gelukkig tegenover, aan de massale evangelisatiesa- gang tot ons zendstation met be- dat er heel wat jonge mensen zijn menkomsten, tegen de tijd dat r0emde zendeling Adoniram slisthcid zal worden geweigerd." die blijk geven, veel begrip te hij had uitgelegd, griepje onder zijn gehoo clusie kwam. dat Graham geen zoals een humorist het had ge zegd „wolf in baptistenkleren" ^endelingeix-, Nu er weer een opleving te bespeuren is in ons land van het zendingswerk en verschil lende zendingsgenootschappen jonge mensen zoeken om een nieuw werk op te bouwen, doen we er goed aan om te luiste- naar de vrouw van de be- bezigheid, die samenhing met nvoorziene factoren, zoals daar waren een licht n de afgelopen dagen; een achterstand in het be- g van een paar urgente gevallen; een noodzaak tot f aereiden van een bepaalde activiteit. Hoe gaat dat in zo n geval" Je moet de dingen doorpraten en je zoekt ö- naar een mogelijkheid. „Kun je maandag?" wordt er ge- vraagd en je antwoordt: „Nee, dan hebben we club!" „Kun je dinsdag?" is dan de volgende poging en dins- a dag blijkt evenmin te kunnen. En dan blijkt dat alle dagen i}- van de weken en alle daarop voorkomende uren feitelijk al voor andere bezigheden zijn gereserveerd. En dan in wan- hoop, zuchtend en steunend, besluit je dan maar om voor j$, één keer. omdat het moet en omdat het niet anders kan, op zaterdagavond de bespreking te hebben. En zo zat ik dus op die bijzondere zaterdagavond bij de baas op ons bu- 3 reau. Lichtelijk uit mijn humeur omdat je op zaterdagavond ij. zie boven iets anders wilt. Maar dat gaf niet, want de baas was óók lichtelijk uit zijn humeur, cn dus was er alle reden om aan te nemen dat we er met een zevenmijls- vaartje doorheen zouden vliegen en vlug zouden klaar zijn. JcThevZi* FLOUDEII1G Ds. J. Overduin in „Jong Gereformeerd." Er is te weinig belangstelling voor de principiële chtergronden van elk vraagstuk. Men meent al te ïakkelyk een flodderige oplossing voor het heden te vanden, die meer lykt op een geïmproviseerd noodverband dan op een vakkundige behandeling. PARTIJEN Christian Century, spreekbuis van de linker vleugel van het Amerikaans protestantisme: MONUMENTENZORG De Gereformeerde Kerkbode Ie Heilige Geest! Dat is wat! i de krant. Je lichaam staa nonumentenzorg. Of toch Judson, die als eerste blanke zendeling het werk in Burma begon. Ann Judson schreef de ze woorden in 1843: nen een uur klaar zouden zijn. En toen ging de telefoon. Midden in een ingewikkelde verhandeling, zoals telefoons dat altiid plegen te doen. Rrrèèèng zei de telefoon. En ik Er i aanbevelingscomité tisme kristallisi GETALLEN niet een God was, die glimlachend len (een zaadje draagt honderd-, oud vrucht), als H(j zich eens zou s rekenboekjes, dan kwam er van s terecht, dan had niemand van ons doe het dan met d: uiterste voorzichtigheid. Een koppige, ob stinate kerel z kunnen maken. We hebben nodig: nederige, rus tige doorzetters: mensen, die al wat bereikt hebben in hun leven en die de natuurlijke gave bezitten om zich een taal eigen te maken; vriendelijke mensen die zich weten te geven, die de minste willen zijn en die willen dienen; ijd cht iets, dat er volmaakt op rijmde predikant daar óók aan dacht, onder woorden bracht, betaamde. Maar het werk kapot -s paald 'gebeuren zo tv. a ik zag dat de wijk- de gedachte ook niet :oals hem en mij trouwens paste en altijd wel plezierig, wanneer één be- volmaakt eendere reacties teweeg brengt. De wijkpredikant graaide de hoorn naar zich toe en zei zijn naam. Nee. echt niet met een lieftallige, dienst-bereide intonatie. Niet op de manier van „Zegt u het eens, waar mee mag ik u asjeblieft van dienst zijn?" Veel korter. De stem aan de andere kant begon meteen uitvoerig en nadruk kelijk te keffen. oordde de stem. „Nou ja goed: ik kom!" z -f predikant. Hij kwakte de hoorn terug. En hij mensen die de binnenkamer 2 doodzieke, het kan elk ogenblik afgelopen Ik n- kennen, die dicht bij God leven, -5 heenIk ben zo terug....Wil je die voor Christus willen lijden, Wï zonder er zich op te beroemen. lolcte- Zulke mensen hebben we no- -g dig." al weg, eer ik zeggen kon, dat het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17