Hervormd-gereformeerde reservaten CHRISTFUJK Radicale herverkaveling van kerkelijke grenzen bepleit de Ned. Bijbel Instituut reikte diploma's uit Een woord voor vandaag Naar vernieuwing van de reformatorische eenheid Ontsnapt j i langs Krakatau j Kanttekenirf A Jachin heeft ernstige finaneiële zorgen HIEUW Ds. A. Vroegindeiveij: Niet in de steek laten! In het Gereformeerde Week blad (Uitg. Bout) schrijft ds. A. Vroegindeweij naar aanleiding van de moeilijkheden die in Barendrecht zijn gerezen tussen een hervormd-gereformeerde richtingsevangelisatie en de plaatselijke kerkeraad. Hij stelt de vraag of de hervormd-gere formeerden in reservaten moe ten worden geplaatst om hun invloed te lokaliseren. Velen zouden dit namelijk graag willen MISSCHIEN kijken onze lezers een beetje vreemd tegen bo venstaande vraag aan. maar ze is werkelijk ernstig bedoeld. Het gaat er echt naar uitzien dat er in on ze kerk leidinggevende mensen zijn, die de hervormd gerefor meerden in enkele reservaten wil len opsluiten en al hun best zul len doen om ze de grenzen van deze reservaten niet te laten over schrijden. U weet toch wel wat we onder een reservaat verstaan? Het is een stuk land waarop be slag gelegd is voor bepaalde doel einden. hetzij als nationaal park of als woonplaats. Zo leven in Amerika de Indianen alleen nog NV ■thei Het volkje inze kerk die de I hervormd gereformeerden lie ver geheel en al willen uitroei en. Men spreekt het dan openlijk uit, dat we eigenlijk in de her vormde kerk niet thuishoren wan neer we niet mee willen werken aan de nieuwe koers die na de oorlog is uitgezet. Anderer echter zijn van mening, dat men de her vormd gereformeerden ook voor de kerk behouden moet. Zij ho ren er bij om het beeld van de hervormde kerk compleet te ma ken. Maar in het oog van velen horen we er slechts bij. zoals de Indianen in Amerika er bij horen: een groep mensen uit het verle den. die ja hoe is het moge lijk? nog vasthouden aan Gods Woord zoals Hij het ons heeft ge geven en aan de gereformeerde belijdenisgeschriften van de kerk en die opkomen voor het gezag van het Woord Gods en van de daaruit afgeleide belijdenisgeschrif ten onzer kerk. Men beschouwt de hervormd gereformeerden menig maal als een merkwaardig „volk je". dat zo langzamerhand wel uit zal sterven, want wat zij pre diken en belijden is toch niet meer voor de mens van deze tijd. Maar men vergeet dat die prediking tijden. Het is immers het evange lie van de vrije genade, de sou- vereine genade Gods en daar is de mens van alle tijden een vij and van geweest en daarvan zal hij een vijand blijven. Het beden ken des vleses is vijandschap te gen God. Opleving dit merkwaardige hervormd gere formeerde „volkje" uitsterft ko men er steeds meer gemeenten waar de vraag naar hervormd ge reformeerde prediking opleeft. En vooral in het westen van ons land komen er steeds meerderen, die zich niet meer kunnen vinden in de midden-orthodoxe prediking. Daardoor zijn verschillende evan- (:elisaties ontstaan en in verschil- ende gemeenten wil men een evangelisatie gaan oprichten. Men klopt bij de kerkeraad aan om voor de hervormd gerefor meerde prediking een plaats in te ruimen. Men roept de kerkvi sitatie te hulp. maar deze heeft weinig gezag bij de kerkeraden, want de resultaten zijn zeer ge ring. En tenslotte heeft men geen andere weg meer dan het stich ten van een evangelisatie. We zul len verstaan dat dit alleen mag geschieden als er werkelijk geen andere weg meer is. Dan kan het echter beslist noodzakelijk worden. Bezinning echter een halt aan deze ontwik keling willen toeroepen door haar verbod om nieuwe evangelisaties te beginnen, in elk geval door haar verbod aan predikanten daar te spreken. En nu ziet het er naar uit, dat men op deze wijze wil trachten hervormd gereformeerde reservaten te stichten. Er zijn nu eenmaal bepaalde streken in ons vaderland waar men ons zal moe ten dulden, maar pas op. kom niet over de grens van het re servaat, want dan zullen tucht maatregelen niet uitblijven. Zo de predikanten die in de evange lisatie daar optreden bang, dat men hen zal aanklagen wegens verstoring van orde en rust om zo de evangelisatie stuk te bre ken. Moeten we ons nu echter als hervormd gereformeerden in die reservaten laten opsluiten? Is het doel van de Gereformeerde Bond met de waarheid in de kerk te verdedigen en te verbreiden? Het is de hoogste tijd. dat we ons op dit punt gaan bezinnen, want we zien hier een zeer ge vaarlijke ontwikkeling zich baan breken en we kunnen hier niet rustig toekijken. We kunnen ook de hervormd gereformeerden te Barendrecht en op verschillende plaatsen niet in de steek laten. T ucht maatregelen IN Den Haag preekt dr. P. Smits voor de afdeling van de vrij zinnig hervormden, die hij ver schillende jaren als voorganger heeft gediend. Hij schreef ziin be kende artikel: Waarvoor stierf Christus? Het blad In de Waag schaal sprak in dit verband van blasphemie dat is godslastering. We hebben niet gehoord van enig optreden tegen deze predikant met de rechten van emeritus inzake deze blasphemie, en het houden van diensten in Den Haag. Wan neer echter hervormd gerefor meerde predikanten de waarheid Gods verkondigen worden tucht maatregelen tegen hen genomen. Men schijnt de hervormd gere formeerden niet te kunnen uit roeien. Welnu, dan moeten ze maar in reservaten worden opge borgen. Maar pas op wanneer ze de grenzen van die reservaten overschrijden. Kunnen we ons daar echter bij neerleggen? WW SW-Jfi Jaarvergadering herv. kerkvoogdijen OE ZAL HET in de toekomst Wijngaard moet van onkruid moeten gaan met de pastorale verzorging van de kleine gemeen ten? Het is deze vraag waarmee de wnrr]pn <TP7ii i vprfl Vereniging van Kerkvoogdijen in UI tlCll gC^tllVCIU. de Ned. Herv. Kerk zich in haar zaterdag te Utrecht gehouden al gemene vergadering speciaal heeft beziggehouden. Men had ds. F. Hoekstra te Ried uitgenodigd om dit onderwerp te bespreken; zulks uitgaande van het vorig jaar ver schenen rapport dienaangaande van een synodale commissie. Het rapport-Luteyn, zoals het door gaans wordt genoemd, pakt volgens ds. Hoekstra deze zaak niet breed genoeg aan. Het houdt zich in hoofdzaak be zig met de directe nood van sommige kleine gemeenten. Het verdiept zich te weinig in de hele problematiek der klei ne gemeenten. En daarom biedt het ei genlijk geen oplossing. Een zaak als deze raakt volgens ds. Hoekstra het geheel der kerk. Daarom moet men niet volstaan met oplossingen, die niet meer zijn dan lapmiddelen, maar streven naar een provinciale aanpak. Er zal een radicale herverkaveling van kerkelijke grenzen dienen te komen. Dat tast oppervlakkig ge zien de autonomie der kerkvoog dijen en der gemeenten wel aan, In de hervormde Kapel te Doorn werden zaterdagmiddag de diploma's uitgereikt aan zeven jonge mensen, die de driejarige cursus van het Nederlands Bijbel Instituut hadden gevolgd. Even als in voorgaande jaren had men het uitreiken van de diploma's een feestelijk tintje gegeven door dit feit te combineren met de „Bijbelschooldag", waardoor ve len van heinde en ver gekomen Zomervergadering hervormde synode van 22-27 juni De Generale Synode der Ned. Hervorm de Kerk zal van 2227 juni 1959 op Woudschoten te Zeist vergaderen. De agenda vermeldt een aantal aanvullingen en wijzigingen van de kerkorde, waarbij o.a. voorstellen van de commissie voor de reorganisatie van de pastorale ver zorging van kleine gemeenten. De syno de zal zich verder bezighouden met de toekomstige herziening van het psalm en gezangboek. Voorts zullen verslagen van een aantal organen van bijstand be handeld worden. Beroepi nawerk NED. HERV. KERK Beroepen te Maastricht (vac. A. Kla- men: J. van Oyen, Legerpredikant te Rozcndaal (toez.i. Bedankt voor Klazinaveen: W. van Hoogevest te Nieuw Leusen (toez.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Bodegraven (2e maalt L. Loosman te Berlikum Aangenomen naar De Lier: H. B. Wey- CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten: J. Brons te Mijdrecht. sen uit verschillende kerken worden opgeleid voor evangelisatie- en zen dingswerk. De bijeenkomst werd ge opend door de vice-voorzitter van het bestuur jhr. F. W. P. M. van Panhuys, burgemeester van Hummelo en Kep- pel. die er de nadruk op legde dat ons leven en ons werk gedragen moeten worden door de zekerheid dat Chris tus de overwinning over de machten van de duisternis heeft behaald. De directeur van de school, de heer P. Bardelmeijer, had de algehele leiding. Hij heette de vele aanwezigen, waar onder vertegenwoordigers van ver schillende andere zendingsscholen o.a. prof. dr. H. Bergema hartelijk welkom. Daarna reikte hij de diploma s uit aan de jonge mensen waarvan er een al werkzaam is als evangeliste van de Gereformeerde kerk te Assen, voor het werk onder buitenkerkelijken. Een ander hoopt reeds vrij spoedig naar Nieuw Guinea te vertrekken, één is benoemd tot evangelist van de Chris ten Gemeenschapsbond te Alkmaar, terwijl de anderen nog verdere op leidingen willen volgen om als zende ling-onderwijzer naar het zendingsveld te gaan, of in hun oude beroep terug gaan. om in hun vrije tijd daadwer kelijk te helpen in het evangelisatie- (Van een onzer verslaggevers) maar men behoort deze dingen op geestelijk niveau te bekijken. In feite gaat het hier om een bijbelse solidariteit tussen gemeenten on derling in de strijd tegen de ont kerstening van ons volksleven. Natuurlijk liggen deze dingen niet in iedere provincie gelijk. Ds. Hoekstra wilde zich beperken tot Friesland, in welke kerkprovincie hijzelf belast is met het samenstellen van een rapport over deze materie. Dit rapport zal in september van dit jaar gedrukt zijn. Doch hoe verschillend ook, in iedere provincie is een onderzoek nodig. Zo'n herverdelingsplan moet rekening houden met méér dan alleen financiële factoren. Het sociaal-economische, het cultuurtechnische en het planologische as^pect mag niet ontbreken, om maar Ds. Hoekstra's gedachten gaan uit in de" richting van streekgemeenten. Het is in deze tijd, die roept om ar beiders „om de wijngaard uan onkruid te zuiveren", onverantwoord dat nog zoveel dominees geen dagtaak hebben aan hun pastoraat. Een dominee, die laat kan opstaan omdat hij het werk in de gemeente op zijn slofjes aan kan en die dan nog tijd genoeg over houdt om voor zijn vrouw de ramen te zemen, past niet in de kerk van vandaag. Een predikant kan duizend zielen aan. Het minimum mag niet beneden zeven honderd liggen. Behoud pastorie Het referaat lokte een groot aantal vragen uit, speciaal natuurlijk door Friese kerkvoogden, ofschoon ds. Hoek stra's gedachten aldaar wel bekend De meeste vragenstellers verklaarden zich akkoord met het gehoorde, al toon den zij soms enige vrees voor de aan tasting van de plaatselijke gemeente, of voor een te zakelijke behandeling van deze materie. Ds. Hoekstra legde er echter steeds weer de nadruk op. dat deze dingen allereerst in het geestelijke vlak moeten liggen. Wie door de pinkstergeest wordt gedreven, zal kun nen uitzien boven het locale belang. De onkerkelijkheid grijpt al verder om zich heen. Dat zal duidelijk blij ken als de cijfers van de komende volkstelling gepubliceerd worden. Dr. H. M. J. Wagenaar, directeur van het bureau van de Raad voor de Pre dikantstraktementen te 's-Gravenhage. meende, dat de zelfstandigheid der ge meenten tot het uiterste gehandhaafd moet blijven. Laat men dan als kleine gemeenten liever gezamenlijk een predi kant hebben, dan worden omgesmolten tot één streekgemeente. De bewoonde pastorie is één van de meest vitale za ken in het plaatselijk kerkelijk leven, al wordt zij dan niet bewoond door eer eigen predikant maar b.v. door eer emeritus oï door een hoofdonderwijzer, die pastorale bijstand verlenen kan. Ds. Hoekstra hield echter vast aar de door hem gegeven opzet. Wie alleen maar op de „bemanning let, dwaalt. Ook het werkterrein is van belang. Een tussenstadium als door het rapport-Lu teyn aanbevolen, biedt grote gevaren. Dat het op handen zijnde Friese rap port amateurswerk zou zijn, ontken de hij: het sociologisch instituut der Ned. Herv. Kerk heeft er o.a. aa meegewerkt. En dat het beroeping: werk ook inmenging van bovenaf nodig heeft, blijkt uit de voorstellen door de generale synode bij de classicale ver gaderingen ingediend terzake van het beroepingswerk. Hierin worden de ker keraden verplicht om bij de classes advies te vragen. Ds. Hoekstra durfde daarom de voor stellen Inzake Frieslands kerkelijke her indeling te propageren als de oplossing voor het geheel der kerk. Andere spreker op deze jaarvergade ring was ir. L. E. Wisse te Delft, die een technisch onderwerp behandelde, na melijk de verwarming van kerkgebou- Prof. dr. P. A. van Stempvoort te Groningen sprak een wijdingswoord naar aanleiding van 1 Cor. 16 14. De aftredende bestuursleden prof. dr. ir. H. G. van Beusekom te 's-Graven hage (voorzitter1. H. Oltmans te Zalt- bommel, prof. dr. A. A. van Ruler te Utrecht en A. G. Wijpkema te Assen werden herkozen. Hoe kan ik weten dat ik een kind van God hen? is een v\ die ook in onze tijd van verschraling nog velen bezig ha De eerste brief van Johannes is geschreven om op die w een antwoord te geven. Hij schrijft: „Hieraan onderkennet, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren." Misschien zullen velen met dat antwoord geen weg wt Komen we zo niet terecht op de weg van de goede wer\ Lezen we niet elders in de bijbel dat we niet in staat Gods geboden te bewaren? 2T Johannes haalt de vraag uit het vlak van het dogmatiM ft om het gevaar te voorkomen dat we gaan denken da£] |'g intellectuele kennis van een aantal waarheden identiek isf waarachtig geloof. Hij plaatst de vraag midden in het p, ~T tische leven van alle dag. Iemand die een christen is gewordenleeft anders dan p heen, omdat hij door een andere kracht bezield wordt. Johannes wil helemaal niet zeggen dat wij als christen j geboden kunnen houden, en ook niet dat wij met onze uitê krachtsinspanning ons best moeten doen om goed te le maar dat het leven van Christus, die in ons is gekomen,j o leven op aarde beïnvloedt. Zo kunnen wij wel degelijk wi of iemand Christus toebehoort. Boe,r tpleidi <or een wérden daarna de jongenmensen in gebed opgedragen Een Onze starheid moet worden doorbroken (Van een onzer redacteuren) IJ)E AFDELING NEDERLAND van het Internationaal Refor matorisch Verbond wil meehelpen de banden tussen de christenen van reformatorische signatuur in ons land te versterken om uitein delijk te komen tot een vernieuwde reformatorische eenheid, die naar de Bijbel leeft en die het geloof werkelijker, dieper en direkter beleeft en uitdraagt. Dit voornemen is duidelijk ge bleken op de tweede jaarvergade ring van de afdeling, die zaterdag onder presidium van ds. P. N. Kruyswijk in Amsterdam is ge- houden. Inleiders op deze bijeenkomst waren Utrecht ds. J. v. d. Werfhorst. Hetidr. J. D. Dengerink. secretaris van het kamp in de eerste week van augus-1 internationale verbond en Ir. R. Plomp, tus door de Amerikaan dr. Bob Miiler bestuurslid van de afdeling Nederland, terwijl het kamp van 8 tot 15 augustus Dr. Dengerink, die zoals zaterdag zal worden geleid door de heer Jan gemeld opwekte tot een reformato- J. van Capelleveen. die jarenlang een risch réveil, was van mening dat steeds van de leiders is geweest van het lan-1 meer blijkt dat de verschillende scha delijke Youth for Christ-werk. i keringen in de gereformeerde gezindte God. waarna zij door" de voile kerk werden toegezongen. Na een gezellig samenzijn in de school zelf, die is gevestigd in het prachtig gelegen landhuis „De Koppel werd in een korte avondsamenkomst nog gesproken door de heer L. J. Pasman, directeur van het Nederlandse Youth for Christ-werk. Tevens werd medegedeeld dat het be stuur besloten heeft om in de laatste week van juli en de twee eerste we ken van augustus bijbel-vakantle-kam- pen te houden waar 's morgens een cursus gegeven zal worden ten be hoeve van gelovigen die willen leren hoe zfj beter het evangelie kunnen uitdragen. 38 Findhorn sprak zowat een halve minuut, zich hoofdzakelijk bepalend tot ee^fJe^artep,i&nJghby men Vaag vroeg Nicolêon zich af, wat WiUougnoy iad gewild. Zijn stem had tamelijk verveeld geklon ken. maar per slot van rekening had niemand WU- loughby zich nog ooit zien opwinden over sett, fcr- nest Willoughby vond niets in het leven de moeite waard om zich over op te winden. Een idiote dio- merige ouwe kerel - hij was de oudste aan boord met een hartstochtelijke liefde voor literatuur. die alleen maar werd geëvenaard door zijn diepe minachting voor machines en al het overige waar mee hij zijn brood verdiende. Maar tegelijkertijd was hij de onzelfzuchtigste man die Nicolson ooit had leren kennen in zijn leven. Willoughby zelf ging daar hoegenaamd niet prat op; vermoedelijk was hij zich daar niet eens van bewust; hij was een man die weinig bezat, maar helemaal geen behoef ten had. Nicolson had weinig met hem gemeen oppervlakkig beschouwd althans: maar de polen trok- ken elkaar aan, want hij koesterde de grootste sym pathie en bewondering voor de oude machinist en vrijgezel die niets bezat dan een kale zitslaapkamer in de Company Club te Singapore en al menig avondje in Nicolsons woning had doorgebracht. Hij herinnerde zich, hoe Caroline bijzonder gesteld was geweest op de oude Willy en bijna altijd haar lek kerste maaltijden en heerlijkste, koelste dranken voor de oude machinist bewaarde. Nicolson staar: de in zijn glas en zijn mond begon, te trekken bij deze herinneringen Plotseling werd hij zich be- indhorn was opgestaan en op een eigenaardige uitdrukking de hand, Johny? Mankeert er laar ver weg met mijn gedach- ,,Ik was alleen ten, kapitein." Nicolson glimlachte en maakte richting 1 de fles whisky. „Die i de der." Findhorn pakte zijn pet i de deur. ..Wacht hier even op een ogenblik naar beneden." De kapitein wa le telefoon ging wendde zich naar wil je? Ik moet door ALISTA IR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) neden kwam Nicolson de vierde stuurman tegen, die uit de radiohut kwam. Vannier zag er allesbehalve gelukkig of opgewekt uit Nicolson keek hem aan en irok vragend een wenkbrauw omhoog. Vanniër keek eens om naar de radiohut, terwijl verontwaardiging en bezorgdheid op zijn gezicht om de overhand stre- „Die ouwe strijdbijl daarbinnen is in volle actie, stuurman." zei hij op gedempte toon. „Die wèt?" „Juffrouw Plenderleith." verduidelijkte Vannier. „Ze is in de hut van Walter. Ik was juist bezig in te dommelen toen ze hevig op de wand tussen onze Tutten begon tc trommelen en toen ik daar geen notitie van nam. liep ze de gang op en begon te roepen." Vannier zweeg even en zei toeti uit de grond van zijn hart: ,,Ze heeft een heel luide stem, dat moet ik u zeggen." „Wat wilde ze?" „De kapitein spreken." Vannier schudde ongelovig het hoofd. „Jongeman, ik wens de kapitein te spre ien. En wel dadelijk. Zeg hem dat hij hier moet tomen." En meteen duwde ze me de deur weei uit. Wat moet ik nu doen?" „Wat ze je heeft gevraagd, natuurlijk," grijnsde Nicolson. „Ik wil er wel graag bij zijn, wanneer je hem dat vertelt. Hij is beneden iti de eetzaal." Ze gingen nog een dek lager en stapten samen de eetzaal binnen. Het was een groot vertrek met twee tafels over de gehele lengte, die plaats boden voor twintig personen. Maar het was op dit ogen blik vrijwel leeg. Er bevonden zich slechts drie personen in, die alle drie stonden. De kapitein en de tweede machinist stonden naast elkaar, met het gezicht in de richting van de ach tersteven. even met het slingerende schip meedei- nend. Findhorn even onberispelijk in zijn uniform als altijd, glimlachte, net als Willoughby. Maar iaarmee hield de overeenkomst tussen die twee dan ook op. Groot, ietwat voorovergebogen, met een bruin, gerimpeld gezicht en een dikke bos ongekamd grijs haar, was Willoughby een nachtmerrie voor de kleermakers. Hij had een wit overhemd aan of althans een overhemd dat eens wit was geweest ongestreken, zonder knopen, met een gerafelde kraag en dito mouwen, en een kakibroek, die veel te kort voor hem was, met gekreukelde pijpen, die op olifantspoten leken: verder geruite plaidkousen en linnen schoenen zonder veters. Hij had zich die dag nog niet geschoren, en waarschijnlijk de hele week nog niet. Tegenover hen het meisje, half staande, half tegen het buffet leunend en zich aan de rand daarvan vastgrijpend, bij wijze van steun. Nicolson en Van nier zagen alleen haar profiel, toen zij binnenkwa men, maar bemerkten desalniettemin, dat ook zij lachte; de rechterhoek van haar mond trok iets op, waardoor er een kuiltje kwam in haar olijfkleurige wang. Zij had een rechte, fijnbesneden neus en een breed, glad voorhoofd, terwijl haar lange zijige haar vlak boven haar nek in een dikke wrong was sa men gebonden, haar van dat intense zwart, dat blauw lijkt wanneer de felle zon er op schijnt, en dan glanst als de vleugel raaf. Met haar teint en haar tamelijk hoge jukbeende- :n typische Oosterse schoonheid. Maar haar lang en goed had aangekeken en dat kon een man onmogelijk nalaten bleek dj noch typisch, noch Oosters: daarvoor was haar gezicht niet breed genoeg; haar gelaatstrekken wa ren te fijn besneden, en uit haar ongelofelijk mooie ogen sprak alleen het Noordeuropese bloed. Zij wa ren. zoals Nicolson ze voor het eerst aan boord van de „Kerry Dancer" had gezien in het scherpe licht van zijn zaklantaarn: van een intens, verrassend blauw, buitengewoon helder, en buitengemeen boei end. het opvallendste in een merkwaardig gezicht En om en onder die ogen zag men, juist toen. de blauwe kringen van de vermoeidheid. (Wordt vervolgd) elkaar nodig hebben teneinde verschra ling en daarmee verstarring van hel geestelijk leven te voorkomen. „Zij heb ben elkaar iets te zeggen", aldus dr. Dengerink. „De Bijbel functioneert niet meer bij voortduur in ons leven van alledag. Daarom worden wij met lamheid gesla gen. Ook al onze georganiseerde chris telijke activiteiten lopen dientengevolge zo traag en moeizaam. We krijgen het gevoel dat de omstandigheden ons gaan beheersen als een onpersoonlijke macht, waardoor wij niet heen kunnen breken." „Natuurlijk zijn er overal nog groe pen christenen aldus dr. Dengerink. „die zich rrtet enthousiasme inzetten voor een bepaalde zaak. maar ook dan dreigt zo dikwijls het gevaar dat meer gaat om onze zaak dan om Gods zaak. Wij hanteren nog wel allerlei be ginselen, maar deze worden toch onbe wust geïsoleerd van het levende Woord Gods. De direkte relatie tussen het Evangelie van Jezus Christus en c optreden in de wereld van vandaag niet meer doorzichtig voor ons, laat staan dat wij haar duidelijk kunnen ma ken aan derden. Wij houden op werke lijk leesbare brieven van Christus te zijn!" Starheid Ook lr. Plomp, die op deze jaarver gadering tot voorzitter van de afdeling werd gekozen, betreurde het dat er zo weinig wordt gedaan om tot werkelijk reformatorische eenheid te geraken. „Wij praten veel. maar met praten al leen komen we er niet", zei hij. „On ze starheid moet doorbroken worden Ons persoonlijk geloof moet meer een vanzelfsprekend uitgangspunt zijn in al lerlei dingen. Het eigen getuigenis dient meer gestalte tc krijgen. Want terwijl allerwege in de wereld de bezinning op de reformatie toe neemt. dreigt in Nederland een verstar ring van het persoonlijke geloofsleven. De zuigkracht van dc traditie is zo groot en vele geestelijke zaken worden niet meer persoonlijk, maar door par tij. vakvereniging of organisatie uitge maakt. Ir. Plomp vertelde over de internatio nale ontmoetingen van het verbond die periodiek worden gehouden en die tel kens weer uitgroeien tot een reformato risch appél. Misverstand Omdat de betekenis van het woord „gereformeerd" in ons land teveel in engere zin wordt opgevat, besloot de vergadering de oude naam van het ver bond (Internationaal Gereformeerd ver bond) te wijzigen in Internationaal Re formatorisch Verbond teneinde misver standen te voorkomen. Uit het jaarver slag van mevrouw P. Ingenhoes-de Waal bleek dat de afdeling thans 350 leden telt. Er zijn contacten met reformatorische christenen in 25 landen. In Amerika, Afrika. Japan, Korea. Nieuw-Zeeland. Portugal. Frankrijk en België hebben groepen calvinisten zich aaneengesloten en de verwachting is dat uit dit alles een bredere, reformatorische beweging zal groeien, zo deelde dr. Dengerink mede. Ook in andere delen van de we reld, Ceylon. Australië, Formosa, Bra zilië, Duitsland en Oostenrijk komen van uiteenlopende kerkelijke richting hoopvolle berichten voor de groei van zulk een beweging. De afdeling Nederland draagt op het ogenblik onder meer zorg voor litera tuuruitgaven in het Spaans, stuurt boe ken naar Oostduftse predikanten, draagt bij in het llteratuurfonds ter uitgave van Calvljn's Commentaren In hel Frans en geeft bekendheid aan de reformato rische gedachte binnensland. EEN GEBLOKKEERDE WEG het met de huurblokkering naastbetrokkenen weinig aantrePng a een administratieve rompslomp lijk was en dezen dus nauwefe0EC tot spontane medewerking kon jeesta- DAT geworden is, zoals het jongste omstotelijk vaststellen hiervan heeft zegt, dat de wal het schip ki.pjy de instelling van de Rekenkamer Met zegt voorts, dat de schade w xoc Destijds is, ook door ons, met klem geholpen aan wetenschap, hoe Get gewaarschuwd tegen het overvloe- dergelijk vraagstuk niet behoorf^h dige administratieve werk, dat deze worden aangepakt. °qE( huurblokkering als idee aanvanke- Het kan wellicht tevens een aan^ UUI lijk overigens afkomstig van een zijde zing zijn, dat, hetzij ter voorbe waarvan het men niet verwachten ding van de komende huurverhoj Gel .zou mèt zich zou brengen. Uit de ontstane rompslomp zou men. indien men zulks al niet vermoedde, kunnen afleider., dat er, ook in een De ervaring heeft geleerd: de t£00r tijd van administratie, aan de admi- der blokkering is een geblokkee Ar nistratieve mogelijkheden een grens weg. Op zulk een weg kan men iter j Dit gold in het bijzonder materie als deze, waarvan aangeno men moest worden, dat zij voor de ONS NIEUWE KABINET A LS WIJ ALLEN, staat ook ons jon ge kabinet voor een nieuwe werkweek. De eigenlijke eerste werk week ligt voor het kabinet achter de rug: tevens de week van de eerste ontmoeting met de volksvertegen woordiging. Men- kent het resultaat: het kabinet is er goed van af gekomen, al zal wie had het anders verwacht het nog veel moeten leren aan politieke techniek en vaardigheid. Professor Romme. sinds Linggadjattl vermaard aankleder van regerings verklaringen, heeft zich beijverd om op onderscheidene punten van de re gering een uitleg van haar verklaring los te krijgen die tevens de zijne was. De ten dele onvermijdelijke vaagheid van het stuk liet hem daartoe ruimte. Voor de oppositionele socialisten was het lichtelijk tragisch, dat hun voor naamste aanval op de regeringsver klaring moest vastlopen op een on juiste uitleg ervan. Zij hadden eruit gelezen, dat de regering eerst met huurverhoging, en pas daarna met de mogelijkheid van loonsverhoging wilde komen. Het is inmiddels wel gebleken, dat, zoals nauwkeurige le zing van de verklaring kon bevesti gen, de bedoelingen van de regering juist andersom zijn. Voor de opposi tie dus een wat pover eerste resul taat van haar strijdbaarheid. De oppositie had voorts vastgesteld, en met leedvermaak, dat ook onder het nieuwe bewind de overheid nog vele taken tot de hare rekende. Wij hadden hetzelfde vastgesteld, zij i St zonder leedvermaak. e3^ Dat de overheid in een tijd als de ze vele bemoeiingen behoudt xen daaraan valt niet te ontkomen. Mi Di wanneer dat zo is, dan is het tem«gem wenselijk dat men het juiste inzi> op taak en functie van de overhi Sl behoudt. t€nt Ook op zichzelf tamelijk uitgebre; overheidsbemoeiingen kunnen D strekking en bedoeling hebben wa: aan de vrijheid van de mens en a de ontplooiing van zijn menseli; persoon bevorderlijk te zijn. Zul overheidsbemoeiingen zullen i A trouwens paraat blijven om op I ^UJ eerste terug te kunnen treden. E Zo staat het, naar onze indruk, i^ot de overheidsbemoeiingen in de ge en vorm waarin wij ze in dit nieu c regeringsbeleid terugvinden. Daai Du onderscheiden ze zich dan tevens v i de bemoeiingen als de oppositie lie aangewend en toegepast zou wensi 1 Het blijft in dit alles een kwestie v dlj gezindheid. xc De eerste werkweek van het kabii was dus de week van de ontmoeti (IE met de volksvertegenwoordiging. nieuwe werkweek zal moeten zijn c van de nadere bezinning en toep; t»u sing, ook in de ontmoeting die de ha week voor de boeg staat: die met h va bedrijfsleven over de nieuwe vorm' in de loonpolitiek. ge Moge het kabinet van gezond bele ui kunnen laten blijken. Ook voor de jeugd de zondag een feestdag Afgevaardigden van Gereformeerde zondagsscholen alt het gehele land heb ben zaterdag de 83e jaarvergadering de zondagsschoolvercnlglng Jachin bij gewoond, die in Dordrecht w.rd gehou den. De morgenvergadering stond onder leiding van de voorzitter, ds. J. B. v. d. Sijs, uit Bredevoort. De heer P. de Zeeuw J. Gzn., uit Nijkerk, sprak een wijdingswoord naar aanleiding van Mar cus 10 vers 13 tot 16. Hierna volgde het huishoudelijk gedeelte van de vergade ring. Tijdens de middagvergadering sprak mejuffrouw T. van Harten, uit Utrecht, over het onderwerp „Na de vertelling". De ouders brengen de kinderen tot Jezus. Dit tafereel heeft, aldus de heer De Zeeuw in zijn tojspraak, de stichters van de zondagsscholen ge ïnspireerd om hun moeilijke taak te beginnen. Men mag nipt verhinderen, dat de kinderen tot hun Heiland gaan. Deze aarschuwing moet ieder ter De secretaris, de heer D. Gnodde uit Zaandam, kon mededelen, dat het be stuur in bet algelopen jaar zeer actief is geweest. Men heeft tal van zondags scholen bezocht. Men heeft voorts de mogelijkheid onderzocht om een eigen zondagsschoolblad te stichten. Wegens financiële moeilijkheden kan dit plan voorlopig niet worden verwezenlijkt. Het jaarverslag van de penningmees ter de heer C. J. v. Tol uit Amsterdam bracht aan het licht, dat er zelfs van ernstige financiële moeilijkheden kan worden gesproken. Het bestuur stelde voor. dat de contributies zouden worden verhoogd. Er zou een zogenaamde con- tributieschaal moeten worden ingevoer waardoor de grotere scholen meer co t tributie gaan betalen. Hoewel de verg dering zich met dit voorstel kon veret gen, werd er geen definitieve beslissii genomen. Bestuursverkiezing Tijdens de bestuursverkiezing deeli 1 de voorzitter mede. dat mejuffrouw Hogendoorn uit Eindhoven zich ni meer herkiesbaar stelde. In haar plaa werd gekozen dr. K. J. Kraan uit Rt terdam. De aftredende bestuursleden d J. B. v. d. Sijs en dr. Dondrop i Heemstede werden bij acclamatie he kozen. De afgevaardigde van de Nede landse Geref. Jeugdraad en de deput ten voor Evangelisatie, ds. W. A. Wii ringa. uit Baarn, sprak tot slot van c morgenvergadering een kort woord. De zondag is een kostelijk gescheu van God. Deze dag is er voor dc men het is een feestdag. Het moet ook e» feestdag voo- de kinderen zijn. Dit Te de mejuffrou T. van Harten u Utrecht, die 's middags een referai hield aan de hand van een artikel, gel teld „N? de vertelling" dat In hi maandblad Witte Velden was opgeni Het spel op de zondagsschool achtt mejuffrouw Van Harten van belang H< is vooral belangrijk voor die kinderer die thuis „r.ergens aan doen". Daa denkt men vaak, dat, indien men Chru ten is men nergens meer aan mee ma doen. Juist door het spel kan men ech ter de kinderen leren dat de Christe ook „gewoon" kan doen. Niet iedereen was het hiermede eent Verscheidene afgevaardigden waren val mening, dat men. als men de vertelhn heel goed verzorgt, een bijbelknng houd of de kinderen meer laat zingen, mei Ung niet altijd aan spelletjes toekomt Men vond het spel op de zondags school dan eigenlijk ook niet nodig. Dezi en vele andere vragen, onder anderi hoe men de kinderen van boven di twaalf jaar op moet vangen werdei door een foium bestaande uit bestuur» leden en enkele anderen, besproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2