CHRISTELIJK Wie liet dorp niet eert is de stad niet weerd! Amerikaanse steun voor Lutherse kerkbouw Bondsdag Gereformeerde (vrijgemaakt) Mannenbond Kritiek van op Poolse Ontsnapt langs Krakatau Wyszynski regering Eert woord voor vandaag Kanttekening Dorpspastoraat is geen stage lopen JN het weekblad van de Con- 1 fessionele Vereniging „Her vormd Weekblad, de Gerefor meerde Kerk", schrijft mevr. J. A. van Ruler-Hamelink, de echtgenote van prof. Van Ruler over het dorpspastoraat: AL vijf jaar zijn mijn man en ik gewoon 's zomers een dertigtal predikanten, oud-leerlingen van de Utrechtse universiteit, te be zoeken. We doen dat met enorm veel genoegen, en in het vertrou wen dat er behoefte is aan zo'n universitair huisbezoek. Vooral wanneer de jonge dominees op erg afgelegen en kleine dorpen zitten en er zelden of nooit meer contact is met de universiteit. Voor onszelf is het buitengewoon verrijkend om te zien hoe er in onze kerk door hen gewerkt wordt. Meestal komen we boordevol en thousiaste verhalen weer thuis en haasten we ons naar enkele Utrechtse collega's om te vertel len hoe die het maakt, -en, je nog wel, die maakt het zo b zonder goed of die heeft het moeilijk. Verouderd bezie en niet alleen de Utrecht se oud-leerlingen, vraag ik me toch vel eens af of de jonge pre dikanten nog wel de zin van het dorpspastoraat zien of dat ze het een verouderde instelling vinden. Bij de studenten merk je deze aarzeling trouwens ook veel; ze willen wat anders, wat belangrij- kers, nieuwe vormen. Hóe weten ze zelf vaak niet, in ieder geval een breder arbeidsveld. Sommigen willen werken in de fabrieken of in andere werkgemeenschappen, anderen in het jeugdwerk, weer anderen bij radio of tv. Als er meer mogelijkheden en specialis men dan nu waren zouden deze zeker verkozen worden boven de dorpspastorie. Dood ongerust het gevoel dat zij hun eerste gemeente, die uiteraard klein en vaak afgelegen is, zo'n beetje beschouwen als een twee de verplicht leervicariaat. Ze kunnen hier nu eenmaal niet aan ontkomen, maar het moet vooral niet langer duren dan de vier jaar die er voor staan. En als ze na vijf jaar nog geen beroep hebben, zijn ze doodongerust dat ze daar blijven zitten. Stel je voor, op zo'n achteraf gat... Het eigenlijke vinden zij pas het grote arbeidsterrein, de stad, veel commissies, belangrijk zijn in dit en gemengd worden in dat, liefst een predikantschap in alge mene dienst met contacten over iets dat ongemotiveerd veel aan dacht vraagt terwijl het eigenlijk zonde van hun werkkracht is. Hun belangstelling gaat (vooral) uit naar heel Nederland of een bijzondere opdracht. Eigenlijk vinden zij het hun reoht om na vier jaar weer te veranderen, maar dan vooral niet naar een soortgelijke gemeente, want och, waarom zou je dat doen? Al deze verlangens kan ik best begrijpen. Een specialisme is ui termate boeiend en belangrijk, maar daar worden maar enkelen toe geroepen. De stad heeft zijn aantrekkingskracht, natuurlijk. Zelf woon ik ook in een stad. Maar ik heb ook als predikants vrouw ruim zes jaar in een klein Fries dorp van zeventig gezinnen gezeten. Gefrustreerd WANNEER men de pastorie in gaat moet dat zijn in het besef dat men op die plaats geroepen is. Al is dat voor tien jaar, ja zelfs voor het leven. Wanneer men eigenlijk vindt dat men voor iets anders bestemd is en dit be schouwt als een soort stage lo pen. is het geen wonder dat men zich na vier. vijf jaar gefrustreerd gaat voelen en teleurgesteld is wanneer de kerk geen beroep op hem doet voor dat bijzondere werk. Het dienen van de gemeente van Jezus Christus op een klein dom lijkt mij ook een hoge roe ping. En alleen door trouwe ar beid wordt een gemeente gebouwd. Men moet bereid zijn eventueel dat offer te brengen. Evangelisch-Lutherse Synode Adres kinderdoop naar Theologische deze regeling zal kunnen De Evangelisch-Lutherse Kerk van het I Rheinland in Duitsland heeft besloten j om het actieve kiesrecht voor de ver kiezing van ouderlingen te verlagen van 24 tot 21 jaar en het passieve worden gegeven kiesrecht van 30 tot 28 jaar. De nieu we wet maakt het verkiezen van ou derlingen gemakkelijker en is een po-j De synode besloot de uitkering Commissie TIJDENS de laatste zitting van de Synode der Evangelisch- Lutherse Kerk kwamen de finan ciën aan de orde. De toestand van de synodale financiën kan over het algemeen bevredigend worden geacht. Een zorgenkind is de kas algemeen bestuur, omdat deze kas het nadelig saldo van het Evangelisch-Luthers Weekblad moet dragen, hoewel het aantal abonnees niet direct onbevredi gend is. Dit tekort is de laatste jaren genomen, dat de synode I s commissie te benoemen, die tot taak heeft te onderzoeken op welke wijze een sanering van de exploitatie van het weekblad zal kunnen worden be reikt. Met dankbaarheid nam de synode ken nis van de mededeling van de Luther se Wereld Federatie, dat het Nationa le Lutherse Comité van de Verenigdi Staten nog eens dir. 15.000 zal toe voegen aan de z.g. credietkas I waar uit leningen tegen 1 procent rente gegeven voor de bouw kerken en de oprichting gemeenten. Voorzitter iverd niet herkozen Ds. Bremmer: Zet Studentenstatistiek Rijksuniversiteit te Utrecht Uit een zojuist gepubliceerd overzicht van de Rijksuniversiteit te Utrecht blijkt dat in het afgelopen semesterjaar 1.151 studenten zich voor de eerste keer te Utrecht hebben laten inschrijven. Onder hen bevonden zich 279 vrouwelijke stu denten. Van deze studenten is 46 procent af komstig uit het zogenaamde hogere mi lieu, 49 procent uit het middelbare en slechts 5 procent uit het lagere milieu. Ook bleek dat de Rooms-Katholieke Kerk het sterkst is vertegenwoordigd nl. 33 procent, terwijl 31 procent her vormd is en 19 procent opgaf tot de groep der onkerkelijken te behoren. Voorts zijn er 6 procent gereformeerden ingeschreven en 6 procent vrijzinnigen streep onder het verleden Gisteren is te Haarlem de bondsdag gehouden van de Ge reformeerde Mannenbond (vrij gemaakt). In de huishoudelijke vergadering, die aan de toogdag voorafging, werd in felle bewoor dingen kritiek geuit op de bonds voorzitter, ds. R. H. Bremmer te Enschede, wiens artikelen in de pers en wiens optreden, samen met predikanten van de Gerefor meerde Kerken, waarin duide lijk verzoening jegens deze ker ken naar vpren trad, bij velen geen instemming vond. De voorzitter, die aan de beurt van aftreden was, verkreeg van de 107 af gevaardigde verenigingen slechts 36 ds. De Vries 55 stemmen, ..>e de aftredende voorzitter was weggestemd. Samenspreking Ds. Bremmer hield een referaat over ,,Op de grens van twee werelden" ge wijd aan de reformator Calvijn. Hij deelde aan het eind van zijn referaat mee, dat hij van gevoelen was, dat men bereid moet zijn tot samenspre- ken met de Gereformeerde Kerken en een streep dient te zetten onder het verleden. Voorts verklaarde hij dat hij de hamer neerlegde, en met ds. F. A. den Boeft te Helpman, die zich niet meer her kiesbaar had gesteld, van mening was dat een goede samenwerking in het bondsbestuur niet meer mogelijk is. Daarop verliet ds. Bremmer de ver gadering. De heer J. H. Bedeker te Amsterdam deelde mede. dat het bondsbestuur al le klachten die tegen het optreden van ds. Bremmer waren ingekomen had onderzocht. Hij keerde zich mei kracht tegen de beschuldigingen uit de vergadering over „ontrouw en sabo tage" van de zijde van ds. Bremmer. ooo.In de middagvergadering heeft ds. De stemmen! tegen 34° op ds. W. G. de| Vries van Leiden gerefereerd over Vries te Leiden. De rest der stem- Calvijns oecumenische betekenis, men was versnipperd. Op verzoek van| waarna ds. A. Bos van Haarlem B ds. Bremmer, die de uitslag niet dui- slotwoord sprak. Advertentie i a t u u r I l| k De synode keurde voorts het beleid van de synodale commissie goed in zake de moeilijkheden die rondom de kinderdoop met een der predikanten waren ontstaan. De synodale com missie kreeg de opdracht om het ge sprek met deze predikant voort te zetten. Inzake een adres van ds. Th. Scharten over de kinderdoop volgde de synode het advies van de synoda le commissie en verwees dit stuk naar de theologische commissie. De ze zal hierover aan de synode rap porteren. len, stelde de synode vast, dat alle gemeenten voortaan verzekerd zullen moeten zijn voor de aan deze orde ning verbondenfinanciële consequen ties. De synodale commissie zal zich moeten verstaan met enige gemeen ten, die tot dusver buiten een collec tieve verzekering zijn gebleven om te trachten enige onbillijkheden tegenover andere gemeenten weg te nemen. De synode verleende haar goedkeuring aan de samenwerking met Ned. Her vormde Kerk in het Open-deur-werk. iieroepingswerk BEROEPINGSWERK. NED. HERV. KERK Beroepen te Gieten: dr. J. van Doo ren te Scherpenzeel: te Oldelemmer- Oldeholdwolde: C. Eggeraat (voor ganger Ned. Prot- Bond) te Varsseveld: te Houten: H. Harkema te Zeist (toez.) GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Werkendam (2e pred. plaats": P. L. Smilde te Nieuw-Leusen: te Putten: A IJkema te 2e Exloermond Drs. Chr- van Ulden te 's-Gravenhage neemt geen verdere beroepen meer overweging. CHRISTEL. GEREF. KERKEN Beroepen te IJmuiden: N. Vlietstra te Eemdijk. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Beroepen te 's-Gravenhage (4e pred. plaats): G. W. J. den Herder te Am sterdam. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Leerdam: G. Zwerus te Norwich (Ontario-Canada). OU,D GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Loenen: B. Toes te blasserdam. MAÏZENA DURYEA maakt Uw groenten zo lekker. „Eerbiediging van onze rechten WIJ hebben het recht te eisen dat onze rechten geëerbie digd worden" aldus heeft kardi naal Stefen Wyszynski, primaat van Polen gisteren verklaard voor 100.000 gelovigen, die uit ge-|oe heel Warschau bijeengekomen waren voor de Corpus Christi- processie, die onder leiding van de kardinaal stond. Slechts een klein deel van de em menigte die zich buiten de kerk zameld had hoorde de kardinaal pro testeren tegen de ..regeringsmaatre gelen die gebruikt worden tegen de katholieken, maatregelen die een belediging zijn voor onze godsdiensti ge gevoelens." De autoriteiten verbo den het gebruik van luidsprekers voor het doorgeven van de preek van de kardinaal. Onder het gebeier van de klokken van de kathedraal leidde de kardinaal meer dan 100.000 mensen door de straten van Warschau. Langs de rou te stonden de mensen dicht opeenge pakt. Er werden enige honderden kerkelijke vlaggen meegedragen en honderden kindertjes, in het wit ge kleed, strooiden bloemen op de weg voor de kardinaal. .Ons het gebruik ontzeggen van de me chanische middelen ter verspreiding van het Woord Gods zal niet verhin deren dat het Woord Gods u toch be reikt," aldus de kardinaal. Zijn wel luidende stem reikte ver. maar niet ver genoeg dat de gehele menigte hem kon verstaan. De primaat protesteerde tegen de re cente verwijdering van een godsdien stig beeld uit de Grojeckastraat in Een interkerkelijke gemeente bij E.G.K.S. Protestantse ambtenaren en werkne mers van de hoge autoriteit der Euro pese Gemeenschap voor Kolen en Staal hebben het initiatief genomen om in Luxemburg een_eigen kerkelijke gemeen- West-Duitsland. Zij hebben zich tot de Landeskirche in het Rijnland gewend, welke kerk pfarrer Götths naar Luxem burg heeft gezonden. De nieuwe gemeen te zal de gemeenteleden van verschil lende nationaliteit en van verschillende denominaties binnen het protestantisme omvatten. Zij zal daarom een oecume nisch karakter dragen. 36 KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE Op de haveloze vrachtschuit ..Kerry Dancer was die vreemde groep uit het door de Jappen be legerde Singapore gevlucht: de Britse gewonde sol daten. die kleine jongen, een paar verpleegsters en de merkwaardige, geheimzinnige brigadegeneraal Farnholmc. Al op de eerste dag op open zee werd de „Kerry Dancer" aangevallen door Japan se vliegtuigen en een van de mensen, die overleed tijdens die aanval, was de sympathieke marconist Willie Loon. En terwijl een cycloon kwam opzetten dreef de „Kerry Dancer" machteloos rond met in de nabijheid de tanker „Viroma". zwaargeladen met benzine, beloerd door de Japanners Kapitein Findhorn van de „Viroma" aarzelde lang om op de SOS-seinen van de „Kerry Dancer" in te gaan. maar op aandringen van eerste stuurman Nicolson gebeurde dit toch. De terugtocht naar de „Viroma" leverde geen gevaar meer OP! hij duurde even kort als hij on stuimig was. Vrijwel alle passagiers waren zo zee ziek en zwak, dat zij uit de boot moesten worden gehesen toen deze eindelijk langszij de „Viroma" kwam Nog geen kwartier nadat Nicolson met de jonge soldaat in zee was gesprongen werd de red dingboot onder zijn toezicht weer in de davits gehe sen Daarna keerde hij zich om teneinde nog een laatste blik op de ..Kerry Dancer" te werpen. Maar daar was geen spoor meer van te bekennen. Die was volgelopen, van het rif gegleden en m de diep te verdwenen, alsof ze nooit had bestaan. Een ogenblik tuurde de stuurman nog over het donkere water, toen wendde hij zich naar de ladder vlak naast hem en liep deze Langzaam op. naar de brug Een half uur later stoomde de „Viroma" met volle kracht zuidwestwaarts; aan stuurboordzijde ver dween Metsana langzaam maar zeker in de duis ternis. Merkwaardig genoeg liet de taifoen nog al tijd op zich wachten; de vliegende storm was nog steeds met weer komen opzetten. De enige verkla ring daarvoor was, dat zij zich precies gelijk op met de storm verplaatsten, maar vroeg of laat zou den zij toch het middelpunt daarvan moeten ver laten en ten tweeden male door de storm heenbre- ken. Nicolson had een stortbad genomen en zich gron dig afgeschrobd. Hij was nu zowat olievrij en stond J V Warschau. Het beeld werd in het ge heim verwijderd in de nacht nadat de plaatselijke priester en de Warschau- se kerkelijke autoriteiten geweigerd hadden het te doen. „Wij betreuren deze daad. Het is belediging van onze godsdienstige ge- voelenj Wij kunnen niet zwijgen wanneer godsdienstige zinnebeelden van onze devotie openlijk ontheiligd worden," aldus de kardinaal. De autoriteiten beweren, dat het beeld verwijderd moest worden omdat het de aanleg van een nieuwe straat de weg stond. veigering luidsprekers toe te staan de woorden van de kardinaal door te geven is het eerste uiterlijke teken van de verslechtering van de betrek kingen tussen de kerk .en de staat Verleden jaar waren bij dezelfde ge legenheid een voldoende aantal luid sprekers langs de route om de gelo vigen in staat te stellen de preek - de kardinaal te horen. door AL1STAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) op de brug een genoeglijk praatje te maken met de tweede stuurman, toen kapitein Findhorn zich bij hen voegde en Nicolson zachtjes op de schouders tikte. „Ik zou u graag ken in mijn hut, toch wel even alleen af. nietwaar mijnheer Barret? „Natuurlijk, kapitein. Ik zal wel waarschuwen als er wat bijzonders half als aankondiging hetgeen typerend de hand half als vraag bedoeld, Barret. Hij was een flink stuk* ouder dan Nicolson. flegmatiek, zon der enige fantasie, en betrouwbaar Maar van ver antwoordelijkheid op zich nemen moest hij niets hebben wat dan ook de reden was dat hij het nooit verder had gebracht dan tweede stuurman. „Doe dat." Findhorn ging voor door de kaarten- kamer naar zijn daghut, die zich op hetzelfde dek bevond als de brug. Hij controleerde, of er wel be hoorlijk was verduisterd, draaide het licht aan, en nodigde Nicolson met een beweging van de hand uit te gaan zitten. Hij bukte om een kastje te ope nen en kwam weer overeind met een paar glazen en een fles whisky in zijn handen. Hij maakte de fles open. schonk wat van de whisky en schoof er Nicolson een van toe. „Doe er zelf maar het verdiend. En een hier vandaan gaat „Dank u," mompelde Nicolson. „Zodra u weer op bent, kruip ik in mijn kooi. U bent de hele ----i de brug af geweest. Of bent u dat i de glazen :rget „Al goed. al goed." mdbeweging af. „Dat vechten we uit." Hij nam een slok whisky, en keek Nicolson toen over zijn brilleglazen heen peinzend aan. „En Johnny wat denk je ervan?" „Van de „Kerry Dancer"? Findhorn knikte afwachtend. „Een slavenhaler", antwoordde Nicolson rustig. „Herinnert u zich dat Arabische stoomschip, dat de marine verleden jaar bij Ras el Hadd heeft aan gehouden?" „En of." „Daar leek ze op, als tyee druppels water. Over al stalen deuren, die meestal maar van een kant konden worden geopend. Achtduimsluiken, voor zo ver die er dan waren. Oogbouten bij alle kooien. Vermoedelijk met de eilanden als operatiebasis, en volop afzetgebied tot Amoy en Macao toe." „De twintigste eeuw. niet waar?" zei Findhorn zacht. „Mensenhandel." „Ja", antwoordde Nicolson laconiek. „Maar zij houden ze tenminste nog in leven. Maar pas op, wan neer ze te veel in contact komen met de beschaaf de landen en in het groot beginnen met gifgas, con centratiekampen, bombardementen van open steden en wat u maar meer wilt. Wanneer we hun de tijd maar laten. Op het ogenblik zijn het nog ama teurs." „Je bent cynisch, jongeman, je bent cynisch." Verwijtend schudde Findhorn het hoofd. „In ieder geval klopt wat ie daar van de ..Kerry Dancer" zegt precies met de mededelingen van brigade-ge neraal Farnholme „O, hebt u met Zijne Edele gesproken? Moet ik morgenochtend voor dag en dauw voor de krijgs raad verschijnen?" „Wèt zeg je me nou?" „Hij had het niet erg op me begrepen, en stak dat ook niet onder stoelen of banken," lichtte Ni colson nader toe. „Dan is hij intussen toch wèl van gedachten ver anderd." Findhorn schonk nog eens in. „Een krani ge jongeman, bijzonder kranig zelfs, maareh.. wel wat al te voortvarend." Daar kwam het in ieder geval op neer. Echt de nobele toean be- Nicolson knikte. „Ik zie hem het zich al gemak kelijk maken in zijn fauteuil in de Bengal Club Maar het is anders toch wel een merkwaardig heer schap. Hij heeft verbazend knap gemanoeuvreerd met het touw. toen we in de boot zaten. Vindt u niet dat hij zich een beetje vreemd voordoet?" (Wordt vervolgd) Anti-semitisme steekt kop op Door de Joodse gemeenschap in de Sow jetunie gaat blijkens recente be richten van achter het ijzeren gordijn een golf van vrees nu de Russische autoriteiten een nieuwe campagne te gen de Joden zijn begonnen. De actie schijnt kort voor het recente Joodse paasfeest reeds te zijn geopend. De Russische autoriteiten verboden de Joden de matzot, de ongezuurde bro den, te bakken. Na een beroep op Moskou te hebben gedaan kregen de opperrabbijnen toestemming dergelij ke broden te laten bereiden in beperk te hoeveelheden, opdat de Joodse toe risten uit het westen in Rusland geen last van de maatregel zouden heb ben. In de gebieden waar toeristen niet mogen komen, was het voor de Joden onmogelijk het Pascha te vie- Thans bereiken de Joodse centra in het westen opnieuw berichten van onder drukking van Joden in Rusland. In de Krim en in de Oekraïne blijkt de Rus sische politie tal van synagogen te hebben laten sluiten. In Tuba ge schiedde dit omdat de diensten over last aan de bewoners van de stad be rokkenen. In Evpatoria werd beslag gelegd op 25.000 roebel, door de Joodse gemeen schap bijeengebracht ter restauratie van de synagoge. In Charkof, waar de grote synagoge sinds 1947 is gesloten toen de rabbijn wegens illegale actie werd gearresteerd en nadien naar Si berië werd gezonden, nam de politie thans de wetsrollen in beslag, omdat daar^gebeden in staan ten gunste van Elders werd aan Joden verboden wijn te gebruiken bij de synagogale en huiselijke eredienst, aangezien het ge bruik van wijn zou leiden tot dronken schap. Interventie van .opperrabbijn Levine van Moskou heeft niet tot re sultaat geleid. Wel heef het Kremlin opdracht gegeven de wetsrollen van de Joodse gemeenschap terug te ge ven, doch deze waren dermate ont wijd dat zij niet meer bruikbaar zijn. Wereldraad schrijft Hammarskjöld over vluchtelingenprobleem De Raad van Kerken voor Buiten landse Betrekkingen, een subcomité van de Wereldraad heeft zich in een brief gericht tot de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Hammerskjöld, en hem gevraagd een nieuwe constructieve I poging te ondernemen om te komen tot een oplossing van het elf jaar oude Ara -1 bische vluchtelingenprobleem. Dit pro bleem is ontstaan door het stichten van de staat Israël. In de brief wordt er op aangedrongen een nieuwe steun voor de vluchteling, die hem moet helpen aan een baan en een huis. Bovendien vraagt de brief om een vergoeding van de kant van Israel of als een alternatief de mogelijke terug keer naar Israël van de Arabische vluch teling. Ook wordt er in de brief ge vraagd om meer geldmiddelen ter be schikking te stellen voor een construc tieve oplossing. In een verklaring legde de vertegen woordiger van deze Raad in Europa er de nadruk op dat de Wereldraad niet van plan is op te houden met het vluch telingenwerk. maar dat een blijvend helpen moeilijk is als er niet wordt ge streefd naar een oplossing. De Bijbel is een menselijk boek. Daarmee wil ik niet zeggen, dat het Gods Woord niet is, maar dat Gods Woord vaak in een heel menselijke vorm tot ons komt. Neem nu bijvoorbeeld eens psalm 52 vers 10. Daar staat: „Ik vertrouw op Gods goedertierenheid altoos en immer." Deze woorden doen mij altijd weer denken aan mijn dochtertje als ze met tranen in de ogen belooft: „Ik zal het nooit meer doen." En dat „nooit" is dan heel langgerekt. Iedere keer vertedert ze me weer met die woorden, al weet ik heel goed, dat dat „nooit" niet van zo heel erge lange duur is. Gaat het ook niet zo met ons altoos en immer" vertrouwen op God? In een moment van diep geloofsbesef kunnen we dat zo heel gemakkelijk met de psalmist zeggen, maar twee dagen later is het, alsof we hebben zitten spotten. De werkelijkheid van ons leven dekt deze woorden dan niet meer. Christus zei eens, dat wij tot God moeten komen als kinderen. Misschien mogen we daarom wel juist deze woorden zingen. God ziettop ons neer, zoals wij neerzien op onze kleintjes. Hij weet wel, dat ons „altoos en immer" vaak van korte duur is. Maar bij ons „altoos" kijkt Hij naast zich naar Jezus Christus Zijn Zoon en onze Heer. Wat wij niet kunnen, heeft Hij vol bracht. Ons „altoos en immer" is in Hem werkelijkheid géwordén. RUIMTE VOOR CHRISTELIJK INITIATIEF W/IE menen mocht, dat door de In de loop der jaren van overheids wege genomen maatregelen in alle noden werd voorzien, vergist zich. Er blijft voor het particulier en ker kelijk initiatief nog volle ruimte. Evenmin kan men op goede gronden beweren, dat door het subsidiebeleid van de publieke lichamen de parti culiere bijdragen aan verschillende instellingen wel een belangrijke ver mindering kunnen ondergaan. Het tegendeel is waar. Er zijn nieuwe takken van arbeid ont staan. Vele werkzaamheden zijn uit gebreid. Er moet door velen meer geofferd worden dan in het verleden. De ogen zijn opengegaan voor de noden, die soms ook verband houden met de wijzigingen die zich in de maatschappij voltrokken. Men denke bijvoorbeeld aan de gezinszorg. De groei der bevolking heeft naast an dere omstandigheden, de oude „bu renhulp" vrijwel doen ophouden. Dat die hulp aan het gezin, dat door ziek te van vrouw en moeder in moeilijk heden verkeerde, dikwijls gebrekkig was, moet toegegeven worden. Maar er werd tenminste enige hulp gebo den, die in de oude vorm op de mees te plaatsen niet meer bestaat. Gelukkig hebben wij thans verschil lende stichtingen voor gezinszorg, die op deskundige wijze hulp verlenen. Zij ontvangen subsidies van de pu blieke lichamen. Maar daarmede dek ken zij haar uitgaven niet. Het is nodig, dat zij door contribuanten en diakonieën financieel in staat gesteld worden om hun taak te verrichten. Een taak, die in vele gevallen voor komt, dat een' gezin op een lager niveau gaat zakken. In het bijzonder kunnen de be moeiingen dezer stichtingen van groot nut zijn voor gezinnen, waar in de moeder geen goede huishoud ster bleek te zijn. De gezinsverzorg ster kan hier wenken geven, die voor het gezin goede blijvende ge volgen hebben en zelfs een afglijden naar lager peil kunnen voorkomen. Maar dat hier veel takt en wijsheid nodig is, behoeft wel niet gezegd te worden. Wat moet er al niet gebeuren en wat geschiedt er al niet door parti culieren en diakonieën, zij het in vele gevallen met steun van de overheid, voor blinden, doofstommen, gebrek- kigen. Hoe wordt gepoogd om te be reiken, dat zij nog geheel of gedeel telijk in eigen onderhoud kunnen, voorzien. Zonder particuliere steun zou dit werk in de bestaande omvang zelfs niet mogelijk zijn. En er be staat grote behoefte aan uitbreiding. Hetzelfde kan gezegd worden met het oog op de verzorging van zwakzin nigen en andere categorieën van on- gelukkigen. Wij hebben sedert 1900 de zgn. „kin derwetten". De verpleging der jeug digen heeft niet alleen plaats in over heidsinstellingen. Het particulier ini tiatief kon ook hier een terrein vin den, waarop het gezegende activiteit kon ontplooien. Bij het plaatsen van „voogdijkinderen" wordt door de particuliere instellingen in vele ge vallen de voorkeur gegeven aan ge zinnen. Maar het contact met de kin deren moet onderhouden worden. Er is een zekere organisatie nodig. De kosten daarvan kunnen niet gedekt worden uit subsidies. Particuliere bij dragen zijn ook voor het werk der kinderbescherming noodzakelijk. De diakonieën moeten ook daarvoor collectes houden. Het vraagstuk der verzorging van ouden van dagen eist al meer de aan dacht. Er moeten meer tehuizen ko men. Ook kleine, gerieflijke wonin gen voor personen, die zich zelf nog wel kunnen redden. Liefst moeten deze woningen gelegen zijn in de nabijheid van een rusthuis, zodat van daaruit eventueel hulp geboden kan worden. Men kan voor een en ander het bouwkapitaal verkrijgen krach tens de regelingen, op grond van de Woningwet vastgesteld door het ministerie van volkshuisvesting. Maar inrichting en exploitatie kos ten aanzienlijke bedragen, die in de regel niet uit de pensiongelden ge heel gedekt kunnen worden. Men heeft deskundig personeel nodig. De A.O.W. heeft stellig mogelijk ge maakt, dat de pensionprijs meer dan voorheen de kosten benadert. Maar de volle kostprijs kan toch veelal niet betaald worden. Hier is weer alle ruimte voor particuliere bijdragen, voor diakonaal hulpbetoon, voor het dekken van de exploitatietekorten. In bepaalde gevallen kan ook wel aan spraak gemaakt worden op steun van Maatschappelijk Hulpbetoon. Maar kan men in eigen kring alles dek ken, zoveel te beter. Nodig zijn ook rusthuizen voor lang durig zieken, voor herstellenden enzo voort. Het Christelijk Nationaal Vak verbond wil bij zijn jubileum, via het fonds „Draagt elkanders lasten", een dergelijke inrichting in het leven roepen. Wij kunnen in dit artikel niet alle mogelijkheden opsommen, die er zijn voor hét particulier initiatief om werkzaam te zijn in de geest van Hem, Die het land doorging, goed doende. Wij noemen slechts: hulp aan drankzuchtigen, aan ontslagen gevangenen, bemoeiing met de ge zinnen der gevangenen, zorgen voor de opleiding van jongeren met het oog op hun maatschappelijke toe komst. De diakonieën moeten daar voor een oog hebben en wegen en middelen zoeken om eventueel hulp te kunnen bieden. Deze arbeid kan, onder Gods zegen, ook veel blij vende armoede voorkomen. De wettelijke regelingen bij ziekte, ongeval, werkloosheid enzovoort zijn bijzonder te waarderen. Hlaar er zijn bepaalde normen. Dat kan ook niet anders. Deze normen zijn echter niet altijd passend naar speciale gevallen. Hier kan een diakonie, voor zover nodig in overleg met de uitvoeren de organen, aanvullend optreden. De conclusie, waartoe onze beknopte aanwijzingen leiden, kan geen an dere zijn. dan deze, dat er voor de diakonieën en voor particuliere ini tiatieven nog ruimte genoeg is voor toegewijde arbeid. Zij behoeven waarlijk niet non-actief te worden. Hebben zij in eigen kring weinig noden, dan behoeven zij slechts om zich heen te zien om mogelijkheden te vinden. Er zijn ook niet alleen stoffelijke no den. Er zijn vereenzaamde mensen. Er zijn gezinnen waarin moeilijk heden het leven drukken. Laat ons tonen, door woord en daad, dat wij aangeraakt zijn door de barm hartige Hogepriester, Die medelij den heeft met al onze zwakheden, Die voor de verzoening van onze zonden Zijn leven ten offer bracht. Kruiswoordpuzzel Mill II MM Horizontaal: 1. merkteken, het vaar water aangevend; 4. kleine hoeveelheid van een geneesmiddel; 8. rivier in Sibe rië; 10. niet parkeren (afk); 12. voor voegsel; 15. wezenlijk; 17. vertrouwe lijk; 19. metaalsoort; 20. laag schoven op de dorsvloer; 22. boomloot; 23 tor;; 24, aardso irt, 26. patroon; 27. vruchtje, 29. uitmuntend; 30. muggenlarve; 31. zuster; 33. landbouwwerktuig; 37. on bekende; 38. spijker; 39. glooiing van i weg. Verticaal: 1. diamantafval; 2. de gou den bul (afk. Lat.); 3. voegwoord; 5. rund: 6. voorzetsel; 7. gebint; 9. voor voegsel; 11 boom; 12. iedereen; 13. gem. in Limb 14. leeftijd (Fr 16 vracht schip; 18. afzonderlijk; 21 morsdoekje; 24. bijwoord: 25. reeks; 27. mandje; 28. rang; 32. aardrijkskundige aanduiding (afk); 34. gebod; 35. lidwoord; 36. foei; 37. heden. OPLOSSING VORIGE PUZZLE Alkmaar; lk; maar; label; Abel; kal koen; al; koen; epiloog; pil; oog; meer val; eer; val; Aalsmeer; als; meer; Di ana; ia; na; elegant; leg; ant. Overtollig maagzuur kunt U blussen. Ir een hand-omdraaien. Met een paar Kennies. n Ideale remedie - en afdoende. Altijd - overal kunt U Rennies nemen. Onopval lend. Zonder water of wat ook. Gewoon laten smelten op de tong, opgelost in Uw eigen speeksel, vinden de werkzame be standdelen hun weg naar de vuurhaard. En blussen die on-mid-del-lijk. 'n Wonder dat U zelf kimt ondervinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2