CHRISTELIJK Een woord voor vandaag Kanttekening Verdiept geestelijk leven stimuleerde evangelisatie Theologische Hogeschooldag in Kampen gevierd Vrouwelijke predikanten vergaderden Ontsnapt l langs Krakatau Christelijke politiek moet haar menselijkheid tonen De bijbel zegt de dingen steeds weer anders dan wij het verwachten. Net denken we een systeem uitgedacht te hebben dat alle facetten van de bijbelse boodschap dekt, of we komen weer teksten tegen, die maar moeilijk in het geheel te passen zijn. In Jesaja 31 zien we bijvoorbeeld een heel eigenaardige volg orde. Daar wordt gesproken over de heilige stad Jeruzalem, waarvan de inwoners helemaal niet zo heilig waren. God had veel op Zijn volk aan te merken. Het had Hem in de steek gelaten; het zocht hulp bij buitenlandse machten; het had afgoden gekomen; en toch komt ineens de belofte dat de „Here Jeruzalem beschuttend redden en sparend bevrijden zal". Het oordeel dat over de andere volkeren zal komen zal Israël niet alleen niet aanraken, maar het zal haar bevrijden van de machten die over haar heersen. We zouden verwachten dat aan deze belofte vooraf de oproep tot bekering gaat. Het is echter precies andersom. God geeft eerst Zijn belofte en dan pas in vers 6 roept Hij Zijn volk tot bekering. Wat een rust ligt in deze volgorde besloten! Gods genade komt niet tot ons omdat wij ons bekeren, maar om ons tot bekering te roepen. Zijn bevrijding gaat aan onze bekering vooraf en wij kunnen ons bekeren, omdat Hij ons heeft bevrijd. '4*-' té #T 4*/i S.» *>V>> JUIST OORDELEN Gereformeerd Evangelisatiecentrum in koper Woorden van waardering voor ds. Wiêrsinga De derde conferentiedag van het Verband van de Evangelisa tiecommissies der Gereformeer de Kerken droeg een speciaal en enigszins officieel karakter. Op deze dag werd namelijk het 12%- jarig bestaan gevierd van het Evangelisatiecentrum dat deze kerken in Baarn bezitten. Een groot aantal deputaatschappen en bonden waren vertegenwoor digd om dit heugelijk feit mee te vieren. Van het moderamen der Generale Sy node was een schrijven binnengekomen waarin bericht werd dat wegens het gelijktijdig houden van net Congres en de Theol. Hogeschooldag 4 van de 5 d'e- putaten waren verhinderd. Gelukkig is de belofte gedaan dat men deze dagen vlak na Pinksteren voortaan als erf goed voor het Verband zal beschou wen zodat men elkander niet in de wielen zal rijden. De vijfde deputaat was op andere wijze verhinderd. Op hartelijke wijze begroette a'e zitter van Deputaten, dr. P. G. Kunst de zeer talrijke aanwezigen en in bijzondere afgevaardigden van Lippische Landeskirche. waarmee de Geref. Kerken steeds inniger contacten onderhouden, zodat deze vriendschap wel eens op een verloving kon uitlopen. Om des tijds wille werd van het hou den van toespraken afgezien en werd alle beschikbare tijd bestemd voor het referaat van dr. Van Loon van Rotter dam over „De ontwikkeling van evangelisatie na de oorlog." Groei Organisatorisch bezien groeide het werk der Gereformeerde evangelisatie na de tweede wereldoorlog sterk. Het verdiepte geestelijk leven van velen gaf er een sterke stimulans aan, de uiterlijke mogelijkheden werden gun stiger en de nood waarin velen geeste lijk verkeerden riep om meerdere acti- Sinds 1946 werd de evangelisatie on zer kerken ook landelijk en kerkelijk georganiseerd en zij kreeg ds. W. A. Wiêrsinga als predikant in algemene dienst terwijl het Evangelisatiecentrum in Baarn en de later van de Stichting Gereformeerde opleidingen uitgaande scholen ..De Nijenburgh" en de „Jel- burg" waar resp. arbeiders en -sters voor het maatschappelijk werk en voor Jeugdzorg werk worden gevormd, geen geringe bijdrage vormden voor bouw uitbouw van het landelijk Verband. Laatstgenoemde arbeid werd i werd gecombineerd met het week-werk onder de jeugd en verkreeg in Evange lisch Herstel en Opbouw een landelijke overkoepelende stichting met een eigen instructieblad' „Positief". Deze organi saties zijn zonder uitzondering in ver band met de snel veranderende situaties en zich wijzigende inzchten steeds be zig zichzelf te herzien, en aan te passen aan de tijdsomstandigheden Een steeds weer teleurstellende erva ring blijft evenwel dat de arbeiders, door wie vaak enorm veel werk wordt verzet, zich moeten afvragen of de ge meenteleden niet enkel toeschouwers zijn. Vandaar dan ook dat het Evan gelisatie-centrum tevens „Vormings centrum" werd en men allerwegen be zig met integratie van allerle werkgemeenschappen en de stimulering en activering van het kerkvolk. Dit te meer omdat „de tijd voorts kort is.' Een forum, gevormd door a'e predi kanten Van Loon, Van Krimpen, Hoek stra en Grosheide, versterkt met pro fessor Brillenburg Wurth en mejuf frouw Le Clercq beantwoordde in de middagvergadering de vele ingekomen vragen onder de kundige leiding van ds. P. Kunst. Intussen bleek er nog wel enige t(jd rer te zijn aan het einde van de mid- ig om woorden van veel waardering i achting te spreken tot de directeur van het Evangelisatiecentrum, Ds. W. Meer belangstelling dan vroeger Prof. Bavinck: „Huidige generatie heeft verzwakt persoonsbesef' (Van een onzer verslaggevers) DE THEOLOGISCHE HOGESCHOOLDAG der gereformeerde kerken, gisteren in Kampen gehouden, trok ditmaal een talrijker bezoek 'dan de laatste jaren, zodat de aloude Burgerwalkerk geen zitplaatsen genoeg had. De thans 105-jarige instelling heeft altijd een vaste kern van bezoekers. De curator, ds. J. van Herksen te Ermelo, die de Hogeschooldag leidde, vertelde tenminste, dat hij voor de 45ste maal deze jaardag meemaakte. De rector-magnificus, prof. dr. H. i G. Brillenburg Wurth, prof. dr. K. N. Ridderbos, sprak over de door de Dijk en prof. dr. J. H. Bavinck; Hogeschool geleden verliezen. Behal- binnenkort gaan prof. dr. J. Wate- ve prof. Den Hartogh, gingen ook de rink en prof. dr. S. U. Zuidema daar- bibliothecaris dr. D. J. de Groot en heen. de curator voor Friesland Noord, ds. Het zal nog zo Worden, dat ie H. Wiersema van Oude- en Nieuwe- leeuwen in het Krugerpark hun kop bildtzijl, aan de Kamper Hogeschool niet meer omdraaien, als zij een ge- heen. reformeerde professor uit Nederland Na dit drievoudig in memoriam 2jeri verschijnen, verzekerde prof. gaf prof- Ridderbos een overzicht Ridderbos. van het wel en wee der Hogeschool. Het aantai studenten, dat in de tijd In het grote en steeds toenemende van hoogconjunctuur aan andere - theologisch bedrijf van onze dagen 1 theologische faculteiten, te Kampen rt» k.» A inth.nJf». .rB0™Ln!,u"p neeml de Hogeschool een zeer be- juist terugliep, vertoont stijging: ter- SooSlHeuzeveldr mevrouw p- j scheiden plaats in. Toch blijft zij niet onopgemerkt; er zijn nationale en Twaalf an aan half Jaar sataian werd lnternationale contacten te veel zelfs om ze alle te kunnen onder houden. „Wat is het werk groot en het leven kort", verzuchtte de hoog leraar. De Theologische Hogeschool te Kampen wil geen sectarische maar een calvinistische instelling zijn. Daarom tracht zij ook haar bijdrage te leveren in de bezinning op de vragen van tijd en ruimte, die de ge- dachtenwereld thans beheersen. Telkens staat men weer voor het probleem: hoe kunnen wij ons gere formeerd. belijden blijven integreren in deze steeds veranderende voor stellingswereld van de tegenwoordige mens? Voorts wil de Theologische Hoge school de band met de kerken, die haar in het leven riepen, bewaren. Zij wil een open werkplaats zijn in het midden van die kerken, en al leen theologie beoefenen als dit ge schiedt in gemeenschap met die ker ken. OP NAAR DE HONDERD grote K De kunst van Komende tot de personalia maakte enige jaren hoogleraar te Kampen, smakelijk koken wordt veel eenvoudiger Prof- Ridderbos zijn hoorders attent thans alleen aan de Vrije Uriiversi- als U Maïzena Duryea gebruikt - het °P de veelvuldige bezoeken van ge- ideale bindmiddel voor groenten, soepen j reformeerde hoogleraren aan Zuid en sausen. I Afrika. Dit jaar gingen al prof. dr volgens Dr. Kunst, in Baarn niet ir een huis geopend maar een werkplaats en allerwegen in den lande heeft ds. Wiêrsinga zich bekend ge maakt. Mede door zijn stimulerende en steea's blijmoedige leiding raakten we een heel eind op het goede pad.. Prof. Brillenburg—Wurth typeerde ds. Wiêrsinga als de incarnatie van de geest van het Evangelisatiewerk. On danks zijn grote aandacht voor alle or ganisatorische problemen bleef hij de. geestelijke motor en promotor. Hier 6ast slechts hartelijke dankbaarheid s. J. M. van Krimpen wees op de zeer grote plaats van dit groeiende werk en haalde de vele verdiensten van de heer Antheunissen met die van mevrouw Troost voor het voetlicht, om vervol gens a'e samenwerking met Ds. Wiêr singa, ook bij verschil i 1 inzicht s Met een samenkomst in de kapel, waarin ds. P. Warmenhoven van Bad hoevedorp voorging, werd deze enthou siaste conferentie besloten. Advertentie De Theologische Hogeschool heeft vandaag 72 studenten, waar van 17 eerstejaars en 14 die hun candidaatsexamen al hebben ge daan. Wanneer het aantal eerste jaars richtgetal blijft, zal de Ho geschool spoedig het streefcijfer 3 (honderd studenten) weer hebben bereikt. Aangaande de werkzaamheid der theologanten merkte prof. Ridderbos op: ..Men heeft de studenten, als zij niet iets anderé doen', meermalen studerende aangetroffen." Onlangs bracht de Delftse studenten, pastor Van. der Veen met een aantal studenten der Technische Hogeschool een bezoek aan Kampen. „Wij troffen bij deze Delftse studenten een zo grote theologische belangstelling aan. als we in lange tijd niet bij- onze eigen studenten hebben bespeurd", verklaarde prof. Ridderbos. Toch wilde prof. Bavinck in zijn betoog niet enkel het voorgeslacht vereren. Van de tegenwoordige mens valt ook veel goeds te zeggen. Zo heeft hij b.v. in sterker mate begre pen, dat de „wereld", waarin hij leeft, niet alleen iets is waarvoor hij altijd op zijn hoede moet zijn, maar dat zij ook het domein is, waar God zijn grote daden wil doen en dat de mens daarin als Gods instrument werkzaam mag zijn. Ook heeft de mens leren inzien, dat er èn in die voortdurende angst voor God èn in dat dikwijls zo in tensief bezig zijn met de innerlijke dingen, piet de ervaringen en ken merken die men in zich zocht en zag, niet zelden iets ziekelijks lag. De mens van vandaag staat mid den in de worsteling, hij is nog tas tende naar een vorm van godsvrucht, die in elk opzicht zich laat leiden en voeden door Gods Woord. Wanneer dat laatste er is, dan kan hij hoe wel levende in de eeuw van het atoom zich toch diep verbonden weten met de vaderen, in het ene geloof, dat de eeuwen omspant. Op de Hogeschooldag sprak ook ds. H. J. Hegger te Kortenhoef, die de moeilijke maar ook beloftenvolle j positie van het protestantisme in Vlaanderen beschreef. Ds. B. J. Aalbers van Enschede hield de slottoespraak. In de bid stond 's avonds tevoren was ds. W. van der Linden te 's-Gravenhage- West voorgegaan. Tekst Openbaring 8: „...gij hebt, kleine kracht ir gij hebt Mijn Woord bewaard Mijn Naam niet verloochend". WIJ EN ONZE VADEREN Prof. dr, J. H, Bavjnck, tot voor E11 luisterden naar mannelijke referaten In Utrecht is dezer dagen de jaarvergadering van de Kring van Vrouwelijke Predikanten in Ne derland gehouden. Er waren aan wezig vrouwelijke predikanten van de Doopsgezinde, de Remon strantse en de Lutherse Kerken, de voorgangsters van de Neder landse Protestanten Bond en de vrouwelijke vicarissen van de Nederlandse Hervormde Kerk. In de middagvergadering sprak ds. M. Enker. predikant te Middelburg, over Kerk en Israël. De kerk is met Israël zo nauw verbonden, aldus spreker, dat het ..en" tussen deze twee begrippen eigenlijk onnauwkeurig is. Israël is in wezen een deel van de kerk. Het is van het grootste belang dat de kerk zich steeds weer afvraagt, of de terugkeer van Israël naar zijn land niet al het begin is van de vervulling van diens taak in de kerk. Er is in Israël een grote geestelijke gisting gaande. Men heeft er de Joodse orthodoxie de rug toegekeerd en men de geestelijke beleving van het Jood zijn. Men zoekt in alle richtingen, zelfs naar die van het Boe'-'hismè. Nieuwe verhouding Traditioneel en historisch gegroeid is er een antithese met het christendom, die vermengd is met een theologisch te verklaren ergernis. Het is opmerkelijk dat er desondanks een nieuwe houding is ten opzichte van Jezus en het Nieuwe Testament, die nog steeds groeit. Tot haar eigen grote schade gaat de kerk daaraan nog voorbij. In de op deze inleiding volgende huis houdelijke vergadering kwam de positie van de vrouwelijke predikant in de ver schillende kerken aan de orde. De hui dige stand van zaken in de Hervormde Kerk was hoofdzakelijk onderwerp dei- besprekingen. In de avondvergadering sprak ds. M. L. W. Schoch, jeugdpredikant van Groot- Rotterdam over: De religieuze benade ring der hedendaagse jeugd. Spreker zei door ervaring tot de conclusie ge komen te zijn dat de jeugd van tegen woordig even romantisch en emotio neel is als vroeger. Het is noodzake lijk met veel fantasie de jeugd te be trekken bij allerlei activiteiten. De jon ge mensen van tegenwoordig, zo zeide open voor de bijbelse teit, heeft nog vele oude banden met Kampen. In de Burgwalkerk b.v. be diende zijn grootvader lange tijd het evangelie. Deze persoonlijke herinnering ge bruikte de hoogleraar als inleiding op zijn betoog „Wij en onze vade- waarin hij het thans levende geslacht vergeleek met de vroegere generatie. Als typisch verschilpunt noemde hij allereerst een verzwakt per soonsbesef. De mens van nu Is zich minder bewust in eigen verantwoor- Symposion vermoeiing vliegtuigconstructies In het laboratorium det Vrye Uni versiteit aan De Lairessestraat te Am sterdam wordt van 9 tot en met 11 juni internationaal symposion ge- de vermoeiingsbeproeving houden van complete vliegtuigconstructïes. Êen honderdtal vliegtuigexperts uit vele Westeuropese landen en uit de Verenig de Staten en Australië zal deze bijeen komst bijwonen. Van Nederlandse zijde houdt ir. J. Schijve van het Nationaal Luchtvaartlaboratorium een lezing over de algemene studie op dit laboratorium. >p roe ninorsi work NED. HERV. KERK Beroepen te Klazienaveen (toez.): W. v. Hoogevest te Nieuw-Leusen-Den Hulst; te Amsterdam (Willem de Zwijger-kerk dèïijkheiïT zijn" l'even'op te'bouwen. gem A> J H ven Beu2ekom te Breskens. Men duidt deze tijd dan ook wel aan Aangenomen naar Schalkwijk (toez.): als de na-persoonlijke periode. Het Chr s Verwoer* te Rhenen. leven van de mens wordt geheel klemd door wat anderen hem voor zeggen in krant, radio en televisie. Er wordt beter voor de mens ge zorgd, maar aan de andere kant wordt hij toch ook sterker ingebon den. Dit veranderde levensgevoel heeft zijn consequenties voor het geestelij ke bestaan. De verschraling van het zondebesef moet volgens prof. Ba vinck daaruit verklaard worden. Daarmee hangt samen een verble king van het Godsbesef. Men is niet meer zo bang voor God als het voorgeslacht. Met citaten uit de af scheidspreek van zijn grootvader te Kampen (1903) staafde prof. vinck deze mening. Ook het begrip „bekering" liest iets van zijn scherpte. Men kan dit constateren in de preken van van daag, die de eis tot bekering veel minder laten horen dan vroeger het geval was. Verder heeft de persoonlijke ont moeting met God niet meer die plaats in het leven als bij het oude geslacht. Ook het hemelverlangen is afgenomen. 30 ..Ferris, loop terug naar de boot en zeg tegen Ames en Docherty, dat ze met de boot hierheen komen. Het kan me niet schelen hoe ze dat klaar spelen, en ook niet hoe erg de boot wordt bescha digd. Maar we kunnen die zieken en gewonden hier onmogelijk naar boven krijgen. Laat je koe voet maar hier." Nog voor hij was uitgesproken, had Nicolson zijn handen al op de grond gezet en zich met een le nige zwaai naar beneden laten zakken. Hij had nauwelijks tien stappen nodig om het dek over te steken en gaf toen met het handvat van zijn bijl een flinke tik tegen de stalen deur van het ach teronder. ,,Is daar iemand?" riep hij luid. Een paar seconden bleef alles stil, en toen klonk er een verward en opgewonden koor van stemmen, die allemaal tegelijk antwoordden. Nicolson draaide zich om en keek McKinnon aan. Zijn eigen glimlach werd beantwoord door de brede grijns van de. boots man. Hij deed een paar stappen achteruit en liet zijn zaklantaarn over de stalen deur spelen. Een van de grendels zat los en bungelde heen en weer met het slingeren van het schip op de zware zeeën, maar de andere zeven zaten muurvast gehamerd. De zware voorhamer van McKinnon was als een stuk speelgoed in zijn handen. Hij had maar zeven slagen nodig, een voor iedere grendel: het geluid weerkaatste hol door het zinkende schip. Toen sprong de deur vanzelf open en een ogenblik later waren zij binnen. Nicolson liet opnieuw het licht van zijn zaklan taarn over de deur spelen, ditmaal aan de binnen kant en klemde de lippen op elkaar; slechts één grendel die welke los had gehangen, zat ook aan de binnenkant, de andere zeven alleen van de bui tenkant. Toen keerde hij zich om en liet zijn licht door het achteronder gaan. Het was een donker, koud en druipend hol; de wand bestond uit kale, glibberige onbeklede stalen door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) platen, en de zoldering was zo laag, dat een flinke man er ternauwernood rechtop kon staan. Aan weers kanten langs beide wanden liepen drie rijen ijzeren kooien boven elkaar, zonder matrassen of dekens, en enkele decimeters boven iedere kooi was een ijzeren ring bevestigd. Een lange, smalle tsfel. met houten krukken aan weerskanten vulde de ruimte in haar gehele lengte. Nicolson schatte, dat er een stuk of twintig men sen in dit achterender zaten. Sommigen zaten op de onderste kooien, anderen stonden en klampten zich vast aan de bovenste kooien om het evenwicht niet te verliezen, maar de meesten lagen nog. Dat waren soldaten, en sommigen daarvan zagen er uit, als of zij nooit meer op de been zouden komen. Nicol son had reeds genoeg van die ten dode- opgeschreve- nen gezien, met hun wasbleke wangen, hun doffe, holle ogen en hun krachteloos lichaam in vormeloze kleren. Verder waren er een paar verpleegsters in uniform en twee of drie mannen in burger Iedereen, z'lfs de verpleegsters met hun donkere huid. zag er bleek, afgetobd en ellendig uit: de „Kerry Dancer" moest al sinds de vroege namiddag, eindeloze uren, ononderbroken hebben liggen stampen en slingeren. „Wie heeft hier de leiding?' Nicolsons stem echode hol tegen de ijzeren wanden van het achteronder. „Ik denk hij daar. Of liever, ik denk dat hij zich ui een knotje onder de met de nodige hoedepennen vastgezette hoed had de oude dame vlak naast Ni colson nog altijd een uitdrukking van gezag in haar vaalblauwe ogen. Nu stond er afschuw in, toen zij op de man wees die over een half ledige whlskvfles gebogen aan tafel zat. „Maar hij is natuurlijk dron- Dronken dametje? Hoor ik goed? Zegt u daar, dat ik dronken ben?" Dat was tenminste één man, die er niet bleek en ziek uitzag, realiseerde Nicol son zich opeens: zijn gezicht, zijn hals en zelfs zijn oren zagen roodbruin een treffende achter grond voor het sneeuwwitte haar en dc borstelige witte wenkbrauwen. „Jij hebt de brutaliteit om..., om...." Sputterend kwam hij overeind, terwijl hij het jasje van zijn gekreukte witte pak rechttrok. „Mens. wanneer je een man was. ..Ik begrijp het wel", viel Nicolson hem in de je haar halfdood ranselen. Houd je Dr. J. W. Beerekamp, hervormd predi kant te Hoogeveen heeft aan het breed- moderamen van de Provinciale Kerkver gadering van Drenthe met ingang van 6 september ontheffing uit zijn ambt ge vraagd in verband met zijn benoeming tot leraar in de kennis van het culturele en maatschappelijke leven, in het gods dienstonderwijs en in het Hebreeuws, aan resp. de Hervormde Kweekschool en Christ. HBS te Assen en het Christ. Lyceum te Hoogeveen. GEREFORMEERDE KERKEN GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Houwerzijl: H. W. Ophoff kand.te Dalfsen: te Nieuwleusen: A. P. v. Dijk, kand. te Groningen. ■p^E sociale maatregelen, die In de godsdienstige en kerkelijke leven loop der jaren zijn genomen, heb- heeft grote schade geleden door de ben nog steeds niet aller sympathie, sociale toestanden in de negentien- In het bijzonder worden bedenkin- de eeuw. gen geopperd tegen de uitgebreide Men beweert, dat thans d oor vele verzekeringswetgeving. Zij zou het maatregelen het verantwoordelijk- persoonlijk verantwoordelijkheidsbe- hcidsbesef wordt ondermijnd, dat de sef ondermijnen en afbreuk doen de particuliere liefdadigheid. Zelfs vragen sommigen bezwaarden zich af, of er nog wel plaats zal blijven voor de diakonale arbeid van Chris tus' kerk. Betreurd wordt, dat door het toeken- eigen zorg gaat ontbreken Het is zeer wel mogelijk, dat hier en daar zor geloos wordt geleefd, dat door som migen misbruik wordt gemaakt van bepaalde regelingen. Maar men ge neralise™ niet. Er wordt in allerlei vormen gespaard. Door samenwer- van alle mogelijke „rechten" het king van werkgevers en werknemers persoonlijk meeleven met wie door worden pensioenfondsen gesticht, de een of andere eventualiteit werd waaraan premie wordt betaald. Daar- getroffen, tot het verleden zal gaan naast blijkt uit de opgaven van spaar- behoren. Men behoeft niet meer in banken en verzekeringsmaatschap- eigen zak te tasten en zo zijn bewo- pijen, dat veie arbeiders voor de genheid daadwerkelijk te tonen. Men „kwade dag" sparen. Of ook zich in- *kan eenvoudig verwijzen naar be- spannen om allengs een eigen huis- paalde instanties, naar ambtenaren je te verkrijgen, achter een loket. En voor zover er Helaas zijn er nog groepen die niet nog geen „rechten" geldend zijn te kunnen sparen, hoe gaarne zij het maken, kan men op 'n andere ambte- ook zouden willen. Er zijn nog te lijke instantie de aandacht vestigen, laag bezoldigden. Maar men kan en die wel hulp zal bieden. mag niet zeggen, dat de lust tot spa- Zo wordt het, vreest men, een kou- ren in de laatste jaren is afgeno- de wereld, waarin voor een waar- men. Het tegenovergestelde is met lijk christelijk hulpbetoon geen spra- cijfers te bewijzen, ke meer is. wij hebben hier te lande op sociaal- W»t hiervan te tejiren.» wetgevend gebied steeds ssn het ver- In de eerste plaats wel dit. dat rekerlngsprlnclpe vastgehouden, zij men een minder Juiste voorstelling het ook dat bepaalde overgangsmaat- heeft van het verleden. Werd toen regelen daarop tijdelijk inbreuk behoorlijk gerorgd voor de arbeiders, moesten maken. Maar werd in dit wanneer zij ziek waren, een ongeval vasthouden aan de verzekerings- hadden gekregen, invalide o( oud gedachte niet gedemonstreerd, dat werden? Zorgde het bedrijf, de on- men het verantwoordelijkheidsbesef derneming, daarvoor? Het antwoord van werkgevers en arbeiders met moet lulden: neen. althans slechts wilde verzwakken, maar dit veeleer bij hoge uitzondering. Van de eerste wilde versterken? dag af van ziekte of ongeval hield De particuliere liefdadigheid heeft van de ondernemers werd in de re- I® 'n menig opzicht zeifs meer actief (Adv.) dan in het verleden. Bij die particuliere liefdadigheid van vroeger was overigens waarlijk niet alles goud wat er blonk. Aan dr. Kuyper was dat niet ontgaan „Er schuilt", schreef Kuyper, „ook in die weldadigheid o zoveel onheiligs, en het bleef er steeds verre vandaan, dat het gaan zou naar Jezus' regel: laat uw rechterhand niet weten, wat uw linkerhand doet. Juist in het ver borgene geven is het geven dat het minst beoefend wordt" Belangrijk is ook deze opmerking, die Kuyper in dit verband maakt: „Vergeet ook dit andere niet, dat gij geen weldadigheid kunt oefenen, of een ander moet uw gave aanne men, terwijl er toch in dit aannemen van de gave, niet van God maar van mensen, altoos iets ligt, dat het men selijk gevoel knecht". Treffend juist. De opmerking geldt zijn knecht. Hij niet yoor wie steun ontvangt van een kwam hem bezoeken. B,j die gele- die lmmets in chrtatus. genheid kreeg Schaper een kwartje. naam „plr„dl. Maar da„ moet Dat was alles. Nu had een kwartje in diak„„,e ook waaldijk topen, dat lU die tijd een grotere koopkracht dan op la!, va„ chria,us handelt. d„or tegenwoordig. Maar veel kon men de «me waarop de gave, die werke- er loch nle mee beginnen. ,yk ip de npod v00rzlel, wordl uit. Ergerlijker is een ander geval, dat ons gereikt door een zeer vooraanstaand man „Zcj nooi,.., aIdus K ook uil.antirevolutionaire kring als waar die toesland van de maatschappij de gebeurd werd medegedeeld Een zeer be,te is, waarin veel te geven valt bemiddelde hereboer had een arbei- en v„, 5egeven wordt, en het hoogst der, die 's morgens om zeven uur, de dankbaarheid bloeit. Dat er veel een uur nadat de man met zijn werk gegeven wordt, als er nood is, kan was begonnen door een paard werd „let hoog genoeg geroemd worden, gedood. Toen de weduwe met de on. ma»r Veel gelukkiger nog is hrt dernemer kwam afrekenen, zei deze: maatschappelijke samenleven, als er vrouwtje, ik zal n het loon van uw „iet, „ven valt, omdat er geen man tot acht uur uitbetalen, hoewel nood is" hij niet tot dat uur heeft gewerkt. Wij onderschrijven dit. Maatsehanpe- De weduwe kreeg dus een uur loon lijke kringen en overheid moeten extra. Daarmee kon zij vertrekken, zich vooral beijveren om door orga- Verder moest de diakonie of het bur- nisatorische en wettelijke maatrege gerlijk armbestuur maar zorgen. Van len blijvende nood te voorkomen Tij. een normale verplichting gevoelde delljke nood moet gelenigd en onte- deze werkgever blijkbaar niets. heven worden. Was hij êen gierigaard? Dat zouden Geheel gelukken zal dit voorkomen wij niet durven zeggen. Hij steun- niet. Ook hier geldt het „ten dele", de financieel verschillende nuttige Er is ook thans, ondanks sociale wet- instellingen. Maar van sociale ver- ten en organisatorische regelingen, plichtingen tegenover zijn bedrijfs- nog velerlei nood. Ook nood, die niet genoten besefte hij hoegenaamd niets, alleen van geldelijke aard is. Er is in het verleden veel onrecht Er ligt voor diakonieën en particu- begaan op arbeidsterrein. Er is veel üere organisaties nog een breed nood geleden. In de Schrift wordt ons werkterrein open. medegedeeld, dat de Israëlieten in Wij zien, naar te hopen is, de noden Egypte niet luisterden naar het ook beter dan in het verleden, toen woord van Mozes, „wegens de harde de maatschappelijke groepen moer slavernij". Sociale gedruktheid leidt naast elkander leefden, zonder veel dikwijls tot geestelijke inzinking. Het contact te onderhouden. gel niet gevoeld. Nu moet erkend worden, dat vele, vooral kleine, ondernemers ook moei lijk in de nood van zieke of door een ongeval getroffen arbeiders kon den voorzien. Zij waren daartoe fi nancieel niet bij machte. Het kon alleen, wanneer er samenwerking van ondernemers was en de weg der verzekering werd ingeslagen. Dan was er verdeling van risico's. Maar zelfs als er geen onmacht was om hulp te bieden, bleef die steun van weinig betekenis of werd zij in het geheel niet verleend. Bekend is het verhaal van de heer Schaper bij de behandeling van de industriële- ongevallenwet in de Tweede Kamer. Als schildersgezel'kreeg hij een on geval. Zijn loon hield natuurlijk op. De patroon was echter een welwil lend man, die belang stelde i-edervaren als ik rede. ..dan mond nu r zich weer tot de vrouw, mag?" „Juffrouw Plenderleith. Constance Plenderleith. „Het schip is aan het zinken, juffrouw Plender leith." zei Nicolson snel. „Iedere minuut ligt het wat dieper. Binnen een half uur zit het op de rot sen. en elk ogenblik kunnen we weer de volle laag krijgen van de taifoen". Intussen waren er nog een paar zaklantaarns aangeflitst en in het licht daarvan nam hij de gezichten om hem heen op „We moeten ons haasten. De meesten van u zien er doodziek uit en zullen zich ook wel doodziek voe len. Maar we moeten haast maken. Er ligt een red dingboot aan bakboord, geen drie meter hier van daan. Hoeveel mensen kunnen zover niet lopen, juf frouw Plenderleith?" Dat moet u aan juffrouw Drachmann vragen, dat is de dienstdoende verpleegster." (Wordt vervolgd) Congres „Oorlog en vrede Pacifisme past niet bij huidige verhoudingen O 3 de tweede dag van het congres „Oorlog en vrede" in Utrecht dat is georganiseerd ter gelegenheid van het veertiende lustrum van de rooms-katholieke studentenvereniging „Veritas", is gisteren een forum gehouden over de zedelijke problematiek van de atoomoorlog. De discussie werd ingeleid door prof. dr. ir. A. F. van Leeuwen s.j„ prof. dr. J. de Graaf, prof. J. A. M. Weterman en dr. C. L. Patijn. Hij wendde 1 Prof. Van Leeuw acht de atoombe wapening van het Westen zedelijk' antwoord, indien deze bewapening ge schiedt volgens de tactiek der traps gewijze afschrikking. Het is de zede lijke plicht van het Westen, zich tdt het uiterste in te spannen om te ko men tot een van belde zijden stopzet ten der atoomproeven, het verbieden en -'ernletlgen an de atoombom en de ontwapening. Prof. De Graaf zei, dat al? menselijk handelen onder de zedelijke beoorde ling vanuit het gebod Gods valt. Hij noemdr oorlog met wapenen die on herstelbare schade aan de mensheid en iet leven op aarde toebrengen, morele dwaasheid, omdat ook de in zet van de oorlog in deze. vernietiging en chaos ten onder gaat. Naar zijn mening is een dergelijke zelf moordpoging bovendien een lastering van de goedheid Gods. Wanneer het gebruik van de moderne wapenen ze- delr - ongeoorloofd moet worden ge acht, is. zo zei hij. ook det dreigen met dit gebruik in de zogenaimde rf- schrikkingstheorie zonder zin gewor den. omdat men de dreiging nooit in daden mag omzetten. Dit betekent zijns inziens, niet minder dan de cis. om desnoods eenzijdig van proefne ming met en zelfs van het bezit en zienPr°dUlCt'e V3n dCZC wapenen af te Onderscheid Prof. Weterman benaderde het pro bleem van de geoorloofdheid vanuit de Bijbel. Men moet onderscheid ma ken tussen de opdracht van de kerk, die de oorlog nooit als een van haar middel n ter iand mag nemr en de taak van te staat. Er is echter ook een verband tussen deze twee, omdat tegelijk^ Christen en burger prof. Weterman, steeds weer moeten bewijzen voor het creëren van vrc- desutopleën en door het kiezen -an ijn m'd,'®'cn darbij aangepast Pat'jn len slotte, merkte op, dat het zedelijk oordeel ovzr het gebruik van atoomwapens zich niet kan be perken tot het voor of tegen, maar dat men tevens het feit onder ogen dient te zien, dat de atoombom bestaat 11 dat de mensheid voortaan met de 1 :n- nis van het gebruik van atoomener gie zal moeten leven. Op de inleidingen is een langdurige dis- cussie gevolgd. Prof. De Graaf zei nogmaals, dat oor logsgeweld geen toelaatbaar middel is. De andere drie inleiders betoogden dat de staat het recht handhaaft en dat men de eigenheid van de rechtscate- goneen onderschat, wanneer men het thema van de rechtvaardige oorlog op zo resolute wijze uit het handelen van de Christenen licht Zij verklaarden, dat het pacifisme in de wereld van de politieke verhoudingen n et werkelijk thuis is en zij spraken ais hun mening uit, dat het aankomt op het evenwicht, waarbij de mate riele middelen niet onderschat worden, tegelijkertijd de geest toch open blijft voor de geestelijke wapenen, die een gezamenlijke eenheid in Christus tot uitdrukking brengen. Ilclk bestellen (Adv.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2