H. MARSMAN „Porta Nigra" van l&zéiccr' ethergolven Ad Maiorem Dei Gloriam, tips lezingen voor NCRV VITELLA H. MARSMAN „De Grgsaard en de Jongeling" Uit: „Porta Nigra" Grootsch en meeslepend wil ik leven hoort ge datvadermoeder, wereld, knekelhuis ga dan niet ver van huis. Ik kan hem niet zien, ik kan hem niet zien, maar ik voel hem achter mij staan, hij is misschien rakelings langs mij gegaan, hij sluipt op zwarte geruischlooze voeten onzichtbaar achter het leren aan. H. MARSMAN „Doodstrijd" Uit: „Porta Nigra" vanavond Kest. gedirigeerd door Jan Brussen speelt tussen 7.45 en 3.35 uur in het KRO-programma werken van de Ne derlandse componisten De Groot en Orthel. Daarna begint het amu sementsprogramma Tierelantijnen, waarin het spel „Eenmaal-andermaal" is opgenomen. 9 Om 8.13 uur begint in het VARA- programma het zaterdagavondamuse ment. Van kwart voor tien af is er dan nog allerlei ontspanningsmuziek. uit het buitenland oS r«S .0n?ei: de titel Ad Maiorcn, Dei Gloriam" .heeft de heer C. Rijnsdorp eerst een reeks beroemde dansen en vier lezingen gehouden voor de NCRV. In die vier lezingen heeft de heef operakoren. Op 324 m! Rijnsdorp verbanden gezocht tussen de beeldende kunst, de muziek en het Massimo Freccia dirigeert het BBC geestelijk leven. Heel duidelijk heeft hij ons wégwijs gemaakt in de doolhof Symfonieorkest, dat in het Engelse van de kunsten. Van de vroegste tijden' af heeft hij aangetoond in welke programma tussen 9_25 en 11.15 uur mate de kunst bij de religie betrokken was< En aan de hand van in de Pl'okofieff NCRV-gids afgedrukte afbeeldingen en muziekfragmenten heeft hy talrijke luisteraars de weg gewezen naar het .geheim van de kunst, dat niet in de ,,1'art pour l'art-theorie" Irgt, maar in de levensbelijdenis van de kunstenaar. TT/IE ZAL OOIT VERGETEN het bericht in juni 1940 van de dood van Marsman? We waren reeds verslagen over al wat ons Vaderland wai over komen: ons leger gecapituleerd, de regering gevlucht zonder enige mededeling vooraf, reeksen zelfmoorden, de Duitsers in onze straten, geen regering meermaar wel een soort overheid en iedere dag bracht ons het wanhopige nieuws van de overwinning onzer vijanden, en daar, op een zondagmorgen, bracht ons de krant het bericht van de dood van Marsman! 't Kon er nog wel bij; het volksgeloof bleef hopen op een wederopstanding der natie, maar icie de feiten van de dag zich voor ogen stelde, zag in het sterven van Marsman bijna een symbool van een langzaam ondergaande cultuur, die afgelost scheen te worden door soldatengeweld, dat georganiseerd zou komen uit roeien al wat ons lief was, al wat wij in vier eeuwen als natie hadden opgebouwd. Later vernamen wij zijn laatste spreken maar dan heel intena n kwatrijn, dat hij in Frankrijk had meer dan genoeg geschreven, enkele dagen voor hij ntlTCII zich uit het verslagen oude conti- KclZEN nent inscheepte op de „Bernice", die op 21 juni 1940 getorpèdeerd zou worden: „Hooger kunnen de golven van de wanhoop niet gaan denkt het hart: ik ben aan het einde door het donker bedolven." We waren in die eerste bezettings maanden door het donker bedolven, eerst later kwam er weer_ hoop, kwam er de leiding en het verzet, maar in dn bezettingsmaanden leefden slechts in wanhoop op de grens van twee werelden, waarvan wij niet wisten wat de komende wereld zou bieden: énkel een vleselijk sterven of een strijdend herstel. Achteraf bereikte het vaderland Marsmans geestelijk testament, de unieke bundel „Tempel en Kruis" we hebben zijn laatste boodschap in die maanden gelezen en steeds wëer herlezen: men kon hePtriet"de achtergrond ervan eens zijn of on eens, maar wij hebben dit laatste grootse geschrift van Marsman be grepen, in zijn angsten en afschuw voor wat toen in Europa gaande was: Alles immers is beter dan dit.' zou ons hart niet moeten vergaan van wroeging en schaamte, dat dit ongestraft kan bestaan? want geen onzer heeft iets gedaan om met zijn bestaan te bezweren, dat er bloed aan de handen klit en het tuig uit de onderwereld de vulkanische tronen bezit. Aan dat alles denken wij terug, nu wij ons voor ogen stellen dat het reeds weer een kwart eeuw ge leden is dat Marsmans bundel „Por- Drie bronnen hebben hem levens- en dichtersinspiratie gegeven: gesprekken, boeken en reicen. In de omgang ridderlijk en open. in het debat fel en verbeten, altijd geest driftig over anderer prestatie, nooit kleinzielig of afgunstig, brak hij al snel met de fout van zoveel jongeren, om het werk der voorgaande genera tie te kleineren of zelfs niet te ken. nen Willem Kloos, Lodewijk van Deys- anuit Londen sel. Herman Gorter. Herman van den 4.» eerste Bergh. Martinus Nijhoff en zoveel an- wjj deren, zoog hij in zich op. en bijna, onbeperkt is het aantal schrijvers irl binnen- en buitenland dat hij heeft ge lezen Maar nog is dat niet genoeg, hij wil niet alleen leven, hij wil ook nieuwe werelden zien. Flirtations? Sommigen hebben het zo genoemd. En men ontkomt toch niet aan de indruk dat hij op zijn wijze ook aan dat front geworsteld heeft, en dat hij ergens iets gevoeld heeft van de grote leegte in het mensenleven, wan neer men niet gereed is gekomen met de religie. Hoe wil men anders een uit spraak als deze lezen: ,.Ik weet niet, of dood-gaan beter is dan niet-dood- gaan. Zie. nu alle „sensaties": steden, wijn, vrouwen, werk, de schoonheid nu alles vaal werd nu blijft enkel wat-ik soms wel VFeesde, de-vreeselij- ke treurigheid, om alles. Ik vond al tijd alles zonder zin, maar leefde uit vitaliteit nu wijkt die roes, en en kel het donkere blijft. Het is beter, die per dan wat men vreugde noemt, maar het is toch zinloos. Nu blijkt dit, mijn atheïstisch nihilisme, nu de roes voor bij is, zonder steun. Nu erken ik, dat alleen religieuse mensen het harden maar ik kan nu toch niet, als nood rem, naar ..religie" grijpen dat is te grof. Zoo blijft wat zachte treurigheid." Dat er opstand was tegen God, maar óók de onrust dat God niet kon wor den weggeleefd", blijkt ook uit deze uitspraak: „Ik wist dat honderden vóór mij dien strijd hadden gestreden, Jakob en Saulus en tallooze anderen, maar zij hadden niet doorgezet tot het einde en waren toch nog gezwicht. Ik wilde niet zwichten, maar ook ik hoor de dikwijls de stem die mij verwijtend vroeg: waarom vervolgt gij mij?" Iets van die inderdaad geweldige, wijl centrale problematiek, geeft ook deze bundel „Porta Nigra". Aan zijn rooms-katholieke kunstbroe der Anton van Duinkerken richtte hij daarin dit gedicht: Gij mij: Was het zijn vele riek rijn dat hem nieuwe impulsen voorschreef, dat hem dreef naar nieuwe landstre ken, waar hij het leven als het wa re opnieuw kon aanvangen? In de zomer 1921 maakte hij zijn eerste van de hen omringende Europei buitenlandse reis. 'naar Duitsland. cultuuri di€ voor het eerst met mei Het reizen is echter een n> mf die, bepaald werd door „een gestage voo gehoor vindt, niet - - unJ^...., ,uo ging vond in alle richtingen van ons Hun kruistocht, die waarlijk niet uit hoH de weelde hem rest geen andre weg zelfmoord of geloof; een verdoft berusten) - ir gij vergeet, men in open zee de veil'ge kusten ook in „Potta^Nigra", het symbool van een jongerengeneratie, een sym bool dat zijn bewondering en navol- recht als recht 'en onversaagd tot i op een jchip kan staan an den dood toe strijden. aan reizen geen einde meer, en op ontstond, had tot doel het veroveren reis ls hij ten slotte omgekomen, op van ecn nieuWe levenszekerheid. En zee. waarvan hij tragisch genoeg zoajs Lodewijk van Deyssel eens het tert eens schreef: „De zee is de eenlge Naturalisme had uitgeroepen in de Ne- laatste hunkering vrouw^ verried. Kom derlandse letterkunde, werd Marsman heid en een zich En 4 blüdr romantiek volk. De Vitalistische legende had Later zou Anton van Duinkerken iref. ™1?*.n.t.1.. in deze bundel echter afgedaan. en „Lyrisch Labyrinth ixi deze bundel echter afgedaan, en - met voorbeeldloze eerlijkheid beluis- hierop met het volgende deze gedichten een woorden: ng naar levenszeker- ;h overgeleverd ge voelen aan de dood die niets en WM&K sPaart: worden door een theoretische „maat- i zwart JEUGD Het eerste wat opyalt Marsman beziet, is dat ook hij een af vallige is van de gereformeerde reli- gie. en men overweegt wel eens wal deze ridder zonder vrees ot blaam Ooslen. Vond het buitenland, het waren vooral de steden die zijn aandacht gevangen hielden als uiting van vermoeide en grootse culturen, die hem wellicht de weg konden wijzen in de levensdoolhof, waarin hij de weg zocht. En Marsman zag met eigen oog. Bazel, door de meeste touristen ach teloos voorbijgespoord, werd door hem een sterke schoone stad" genoemd. In september 1922 schreef hij aan één zijner vrienden: „Vanmorgen stroom de de zon over Bazel, nu stroomt de regen over Luzern. Ik ben verrukt over Bazel, een der schoonste steden, zoo hecht en sterk. Een ruimte-beheersing, als Goslar, maar grootscher, een durf openheid als noordelijker steden. schappijbeschouwing", hij wenste 3 A„ro„ strikt persoonlijk te strijden met de hoe lang het nogduren zal vraag, wat deze wereld waard is. w veiligheid nog is, waar een doel voor te strijden. Zijn Vitalisme dat ik als i heen en weer wordt geslingerd, en van vreezen verval aards en toch hemels £o£ steeds dieper vreesachtigheid waanzinnig verlangen h k de tijd "kerheid. ook voor J dat alles vermocht h°e kort is de tijd Marsman niet hoger te reiken dan dat ik als een bevende waarvoor ben ik bang? de Nederlandse orthodoxi kunnen betekenen, wanneer hij met het élan hem eigen had willen strijden voor de confessioneel-gereformeerde le vensovertuiging. werelds pantheïsme. voorjaarswingerd Met dit program, meer een eerlijke tegen den machtigen muur van het emotie dan een wereldbeschouwing, poogde hij jongeren om zich heen te verenigen, maar waar hij niet in staat was vaste uitgangspunten te formule- Een 'gedrag, een houding';, Nietzsche Srvfn'Sïrginfhlj1S hij woonde! En ik ken toch steliing jn 19§3 schreef hij: „Ik heb, .r. Pnfctiam »n Am«t»rrtam maar volkomen vergeefs gehoopt, dat de brand, die in mij en enkele ande ren brandde, over zou slaan op een jeugd en een vuur zou worden, dat ons leven, ons werk doorgloeien zou bij vele schakeering eende- Stralsund. en Potsdam en Amsterdam. In het museum ried ik iets van het Vond er Konrad Witz en Bal- dung en Grünewald (Holbein). Was op- die gereformeerd was. zong eenter mee als lid van het ver maarde koor in het kleine witte kerk je aan het Zusterplein der Broeder gemeente te Zeist, de plaats waar Hen drik Marsman op 30 september 1899 ge boren werd. 't Is dus niet uitsluitend - - de sterk dogmatische inslag der gere- ?our. van Arthur formeerden die hem in zijn jeugd het hij door de stenen belijdend Christendom ontvluchten deed, ook het ondogmatische, warme piëtisme van de Hernhutters bleef hem vreemd, en slechts in de symbolen taal van zijn verzen zou het Christen dom hem blijven begeleiden, afgezien van enkele religieuze crises die hij doormaakte. Maar niet alleen zijns vaders religie zei hij vaarwel, ook het dorp van zijn jeugd wees hij. af; de Zeister bossen waren hem te weinig dynamisch, naar hij zeide, en met zijn schelle, hoge stem kon hij tot in zijn verzen toe af- verdroten over George, Bócklin vereert en de rest, het la tere Zwitsersche werk is erbarmelijk. Nu de looden mantel dezer knellende maanden afviel ben ik grooter van vlucht dan Icarus en je weet wat zijn lot was' individuen. Eindeloos heeft hij gereisd. door schap heb ik Duitsland en Zwitserland. Frankrijk, voeld". Italië en Spanje. Als de Tamalone-fi- jjet ook ik ben bang voor het uur teleur- dat de dood mijn lichaam ontbinden zal en mijn ziel wordt gezet in het vuur, ik ben bang dat ik staan zal tegen den muur en dat de kogel niet missen zal ik ben bang, dat ik noch in den duur noch daarna in de schouwen van het Dal vijanden ook van mijn Senera- d w g mar jie£ j,ar£ des levens worden tot sterke, belangrijke vinden »al re vlam. Deze droom heeft kort duurd; ik heb links en rechts vrien den en vijanden ook van mijn genera- En ik denk ook aan dat andere die tijd dat hij zijn gedicht ..Keg?n" waarin evenzo.de somber geworden bundel „Porta Ni- angst ijverig leerling van alles wat Sra" samenstelde, waarin hij_tw_ee "eugde Maar ik opnieuw: geen zelfmoord is als de overgaaf aan het respijt der golven; en waart gij sterk: wat baat uw kracht, bedolven onder een overmacht, die gij zo vruchtloos tart? Al wat gij leven heet is 't ondergaan van duizendvormig kerende vervoering, doch dieper dan die leefdrift is de ontroering van wie zich buigt voor wat wij niet verstaan. God is Diogenes, die mensen wacht achter het schijnsel van ontstoken lampen: streef door uw zee en haar gevaarlijk dampen niet aan het licht voorbij, dat Jezus bracht. Zeker, er staan in de bundel „Por ta Nigra" ook nog iéts positievere gedichten ten aanzien van het Chris tendom, maar Anton van Duinker- ken had goed begrepen dat Marsman de centrale boodschap I In hoeverre is nu die levensbèlijde- enigszins thuis is op kunstgebied zal nis van betekenis voor onze aéin- weten, dat er over de abstracte kunst schouwing? Hierop heeft de heer i nog heel wat gezegd zal worden. Rijnsdorp zeer duidelijk geantwoord. Deze vier lezingen zijn in ieder geval Tegenover het nihilisme van deze zodanig instructief geweest, dat velen tijd heeft hij het geloof gesteld en vooral de predikantenenigszins heeft hij als voorbeeld genomen de wegwijs zijn gemaakt op kunstge- Bijbel in het tijdbeeld van de kunst. bied. En meer positief kunnen spre- Uit de chaos van de kunststromingen ken als het over vragen gaat, die en kunst-ismen heeft hij een bepaal- verband houden met de artistieke de richting gedistilleerd en heeft hij expressie van het innerlijk leven, getracht uit het moeras van de he dendaagse kunst te komen. De NCRV heeft met deze serie een heel belangrijk werk verricht. Ze heeft aangetoond dat kunst en religie geen tegenstellingen behoeven te zijn, maar in eikaars verlengde lig - gen. En ze heeft tevens een kunst historisch overzicht van grote waar de gegeven, dank zij de veelzijdigheid van de spreker, de heer Rijnsdorp. Zo'n uitzending is instructief, specu leert dus niet zoals zoveel radio uitzendingen op de publieke smaak. De heer Rijnsdorp is er trouwens de Op vrijdag 15 mei- geen televisie Op Ytfjda? 15 mei zal er 's avonds geen televisie-uitzending zijn. Deze wordt nl. verschoven naar de maan dag daaropvolgend, de Tweede Pink sterdag. Dit ls rlodig, omdat de beschikbare zendtijd geen extra uitzending toelaat en men op Tweede Pinksterdag geen televlsieloze avond wil geven. digheden onze lezers weten het uit zijn artikelen over poëzie in het Zondagsblad zijn waarheid zeggen. Die waarheid is steeds gebaseerd op een geloofsovertuiging en juist daar door is deze lezingen-serie zo'n be langrijk cultuurevenement geweest. In de laatste uitzending heeft de heer Rijnsdorp gesproken over de culturele uitingen van 1900 tot 1940 en ook in deze periode is ons heel duidelijk geworden dat de -kunst maar niet een versiering van het leven is, maar een bestanddeel ervan. Men kan het dan betreuren dat de heer Rijnsdorp te weinig gezegd heeft over de abstracte kunst, wie de morgen: 9.00 Morgengebed. KRO: Nws: 9.45 Qram; 9.55 Hoogmis: 11.30 merork en' soliste; 12.15 Apojogie; 1 Boekbespr: .144 recital; 14.55 De 15.05 Metropole 13.30 Instr trio; 13.45 V d jeugd; 14.30 Piano- vliegende Hollander, caus: iaHst: Nederlands, caus; 16.15 Gram; spers. CONVENT VAN KERKEN: opsgezinde kerdk NCRV: 18.30 Vo- ibelkwartet: 19.00 Nws uit de ker- 95 Samenzang: 19.30 Het Evangelie ïannes, caus. KRO: 19.45 Nws; adje van de kous. gesprek: 20.15 20.45 Proméndade-ork en soliste; 23.15—24.00 Utrechts Stedel. Perrv Como zal de 9 miljoen maar pikken Vrl?MBè, Perry Como (U kent hem van de tele- Jjj-j recordings die de AVRO eenmaal per P-( maand uitzendt of van grammofoon- 13 platen) heeft er nog eens over nage- bes, dacht, maar nu toch maar besloten de kije-Nederland; ïg van een groot Amerikaans 12 00 Gespzgkki :e aanvaarden, viri^i- nbieding houdt in het leiden jour,^ j\ wekelijkse reclame-televisie- reacties, show van een uur, die twee jaar zal 20.00 Nw: lopen en vele miljoenen dollars kosten. 20.10 Am Voor Perry zit er in die twee jaar negen miljoen dollar honorarium aan. ledrive 1 Op het ogenblik verdient de voor malige zingende kapper, zoon van Ita liaanse emigranten, twee miljoen dol lar per jaar. Onvoorstelbare Gees SOS-ber; 13.07 De toestand caus: 13.17 Meded of gram; d strijdkrachten; 14.00 Boek- ram: 1450 Voetbalrep Tur- 16.45 Sportrevue. VPRO n met luisteraars;- 17.15 22.15 Act; 22.30 Grarr gedrive 1959: 23.00 N' 23.2024.00 JazzmuZ. 21.25 Lichte muz: 22.55 Radio brld- 23.15 Sport ui tel; IKOR: 17.00-18.0i Kerkdienst. AVRO: 20.00 Willem Kl< Nederlandse begrippen. Hij krijgt ^?-20 L" compagnons de la «»r AVRO. PKrRO,:VARA enaUVPRO Gez Pre 0.45 2.0022.30 de show die anderhalf 1 duurt en waarvan wij du6 via de AVRO n toe het niet-reclamegedeelte te -reclame....? u ziet Programma voor maandag 1 regenjas Perry soms opkomeh i of een ander opvallend kledingstuk en dat behoort dan niet tot zijn ge wone kledij. Maar enfin, dit reclame element spreekt ons dan niet aan Intussen betekent negen miljoen dol- r in twee jaar het hoogste honqra- um. dat ooit aan een televisiester is uitbetaald. Hoe is het mogelijk, zult u zeggen! vz. En dat betekent meteen, dat Perry Como in Amerika aan de televisietop staat en dat zijn show de meest po- pulaire ter wereld is. k« Maar of uie populariteit werkelijk d zulke ongelooflijke honoraria waard is? Voor Amerikaanse concerns blijkbaar Kr wel- Bllvf 402 Theologi >rk en so orkest; 12.25 V( ;olist; 11.30 Gra trgang; 11.00 Ka- Orch; 16.00 Bijbeio\ mermuz; 17.00 V d kleut. ieugd: 17.30 Gram; 17.41 15 Regeringsuitz: Rijksdel 19.10 Nederl volksüedere reeds in juni 1924 erkende niemand minder dan P. N. van Eyck in De Gids hem als een waarachti| dich- die erkenning heeft hij tot op dorre tucht uw vale straten in wrok, in lang-verzuurden wrok ontvlucht Toch had dit afscheid van Zeist die pere achtergrond: wat voor Zeist gold, gold straks voor Nederland! Niet dat hij van zijn land niet hield, hij heeft er schitterende gedichten aan gewijd, maar hij leefde in onmin met bijna al wat hij beminde, omdat hij in on rust was met zichzelf. honger dié geboren onrust en verlangen, uit afschuw het bestaande en hoop naar een be tere toekomst der cultuur. Op 1 mei 1934 schreef hij aan Binnendijk vanuit Florence: ..Ja, Florence is inderdaad mooi. Mooier, als je wilt, dan Rome. hoewel dat meer allure, kracht en karakter heeft en bizonder mooi is van kleur <het geel van de Tiber is, in vele schakeering, ook de kleur van de huizen). De schoonheid van Floren ce is lichter, toegankelijker; ik voor mij geef de voorkeur aan Rome. Ook omdat het meer tlad is. al is het maar een kleine wereldstad in dat opzicht, en m nog enkele opzichten, is Parijs méér Ik zou op den duur werden als ik in de musea uitgekeken toch liever in Parijs willen w Wij kijken ons arm, en koopen nog armer aan reproducties, om versterking van ons geheugen m nemen naar huis". kwatrijnen opnam die aan dit ge uit innerlijke voel van diepe teleurstelling en neerslachtigheid uiting gaven: ik moet verdrogen als gij mij niet drinkt; verzwelg mij, smeek tk maar t\j drinken niet, wees mijn klankbodem, maar zij klinken niet. eernaam schijnt zijn in het leven dooft i eens mijn vrienden w asch tusschen mijn ik spuw ze vit. men te moeten deze doode landen, 1 kaars na late nachtkaars uit. VITALISME In januari 1933 had hij in ,,Fo- •um", het Maandschrift voor Lette- Kunst, geschreven: „Het erg- •egvaagt: De regen valt in den nacht in het dal, tusschen donkere bergen; uw haar en uw handen zijn zacht, maar waar, waar moet ik mij bergen in dien laatsten verwilderden nacht als de hitte de overmacht zal verkrijgen op al het zijnde en de dood in de vlammen ons wacht. nu kan ik nog wel bij u schuilen maar hoe zal het zijn in dien nacht a ls de winden als wolven huilen en de eeuwige vierschaar ons wacht. o God.' sta ons bij in het einde w>> zeiven zijn zonder kracht. Iets van deze werkelijke doodsangst moet Luther hebben gekend, toen hij worstelde met hel en genade, waar voor Rome hem in zijn leven geen op lossing bood. Maar ver blijven wij bij Marsman verwijderd van de triomf kreet van de apostel Paulus In 1 Co- rinthe 15:54: „En zodra dit verganke lijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid dat de summa van Marsmaiis vei- houding tot het Evangelie van zonde hJrn*rr>r\o en genade wellicht het best wordt Weergegeven in het gedicht „Ver zet", dat luidt: Toen zei de man: ik ben moe; vijand, laat van mij af; ik verweer mij niet meer; ik lig nog maar wat en wacht af of ik gehaald word vannacht. en de priester: ik breng u den heer maar hij met. een laatsten slag sloeg het kruisbeeld weg van zijn mond en krijschte: ga weg neem mijn laatste bezit mij niet af: mij n zonden gaan mee in mijn graf. D00DSVITALISME Ook een kleine bundel als „Porta Nigra", met slechts een dertigtal ge dichten, maar waaronder zijn zeer en over Bredero, zijn beroemde „Lex Barbarorum", zijn laaiende Phoenix" en zoveel meer tedere en heftige schoonheid, blijft een evenement in onze literatuur, ook wanneer alle strijd en twijfel nog eens wordt samengevat in zijn laatste vers, „Afscheid": Ik ga op weg en laat mijn huis verdonkren in het avondrood ik kan niet blijven lieveling, de dood ontbood mij tot zijn kring; Als H B S.-er zou hij mateloos genie- Die onrust tend zwerven langs de Nieuwe Gracht, dat Marsman wellicht de schoonste plek die de stad eerste generaties Utrecht bezit, waar het smalle water de stilte der gebouwen weerspiegelt en de oude huizen de gracht verinner lijken. Maar straks zal hij Utrechi verlaten, om gelukkig T J gaan studeren. Bezien wij vandaag nog eens de ze bundel, dan blijkt dat deze verzen nog steeds een klaar beeld geven j Am 4,.n.r. ste is de litteratuurgeschiedenis: te aangedaan heeft, zal het woord werke- een groot, modern dichterschap, de reden, wat de diepere verjeden lijkheid worden, dat geschreven is: De dat reeds daarom vandaag volop ac- 1 Marsmans onrust? zien noe ?en v?" VCI'CUC" a\~a HippI hlüft gelegen in het feit vergeef mij dat ik achterlaat wat ik zoozeer heb liefgehad: stad beter kan uithouden dan Utrecht, totdat hij weer rugkeert, mjongeren be- het smalle water hoorden, die zich bewust werden van -n kortsluiting met de cultuurwaar- :n van hur. tijd. Zij hadden een wereldverandering Leiden te zich zien voltrekken, waarop hun lar hij het ouders ze niet hadden voorbereid; zij hel stijve leden onder de gruwelijke mensen slachting gedurende de Eerste Wereld oorlog; hun zekerheden waren aange rand, en zij vonden geen nieuwe, dan het ligt op een kerkhof en ver spreidt lijkenlucht Het was de kreet van een vieren- dertigjarige, die vast wilde houden aan het leven, maar zich prooi wist van de dood. W« Toch winning, tueel blijft, omdat ook thans nog 7 winning? Dood! veel jongeren deze problematiek in iw prikkel?" zich omdragen, of er doorheen zijn gegaan. DE RELIGIE Dat zu° Vitalisme geen écht Vi- talisme was, heeft Marsman zelf ge- 1 erkend; men kan het hoog- mijn eigen hart. ik hoor een lied een groote stem zijt gij dan niet HILVERSUM II, 298 m. AVRO: Gram, 9.40 Morgenwijding; 10.06 11.00 Kamerork en soüst; 11.40 12.00 Orgel en zang; 12.30 t^nd 13.20 Metropole ork. 13.55 Ko« 4.30 Philh ork; 15.15 Ka mermuz; 16.00 Gram; 16.45 Var mens. caus: 17.00 V d padvii V d Jeugd; 17.50 Mil comm; 18.15 P.S.P., pol caus; 18.25 18.50 Openbaai kunstbezit, caus; rinet en piapo; 19.25 Muz ca d jeugd: 20.00 Nws; 20.05 D« AVRO: 17.0017.30 21; Adagio mol- II. Felix Mendelssohn c.ert voor viool en orke 64. Allegro mnlto anoas Allegretto n__ ce. Wolfgang Schneidérh; phonle Orkest van o.I.v. Ferenc Frlcsav III. Richatd f' >ppo. Allegro molto i ;ica op. 53, Allegro - Schi Finale (Sehr lebhaft, Fuge Staatskapeile Dresden o.I.v Sinfonta dom t mxj? n Utrecht te- rechtenstudie maken en zich voor enkele ja- als advocaat te vestigen. de oude vanzelfsprekendheden, PORTA NIGRA Zo bezien valt te verstaan En nog weer later zal hij Nederland zij echter niet meer geloofden. Zij Marsmans gedichten vóóral ontladin- *-,J hadden het vertrouwen in het leven verlaten, teleurgesteld, ontda, moeid, leeg, om in vreemde landen nieuwe impulsen op te d,oen, slechte enkele malen weerkerend om er vrien den Ie spreken, volgens zijn uit spraak: „Tweemaal per jaar mensen die onder de grootste een hevige do^sangst De anjsl hoogspanning tot stand gekomen dc dood gevoelden zij niet alleen ren> °°k al kon hij nalaten zijn bet, dat Marsman èn zagen de verzen met eindeloze correcties te Rome èn een tijdlan0 achtervolgen. En daarmee werd hij, tische theologie gegrepen weten i niet dat Marsman stens Doodsvitalisme noemen, de religie achteloos is voorbij gegaan, men dit woord juist interpreteert. Het tegendeel is waar! Het beschamen- Maar in ieder geval heeft Marsman de is eer dat zulke afvalligen zich vaak gepoogd zonder valse casuïstiek en nog ernstiger rekenschap geven van zonder erove sonhismen yiin te dat het Christendom, dan vele christenen :?r,,¥5„g S!, S S 'c Ür van hun worstelingen! strijden. Dat hij de Christelijke uit- !t zou een aparte studie vereisen gnngspunten, ook na zoveel strijd, Marsmans relatie tot de Christelijke re- nie* 14011 aanvaarden, behoort tot de ligie te bepalen, maar een feit blijft mysteriën waarvoor een ieder, ook liet, dat Marsman èn een tijdlang dooi ieder christen, in laatste instantie Rome èn een tijdlang door de dialee- eerbiedig heeft te zwijgen. geweest. En wat zijn dichterschap aangaat, eenzaam achterblijft in het verwaaiend avondrood o dood, o stem de nacht is groot en sterk de stem die tusschen slaap en morgenrood roept uit het nieuw Jeruzalem. (U instant pudding 38 ct per pakje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 9