1 CHRISTELIJK Ds. Kuiper verkortte liet doopformulier Mammoetwet absoluut onaanvaardbaar Minister Cals ontrouw aan dr. Schaepman „Voetius" hield zich hezig met Calvijn en Bonhoeffer Een woord voor vandaag Kanttekening Protestantse kerk neemt al noodmaatregelen Ontsnapt langs Krakatau Classis Leiden eens met conceptvorm FORMULIEREN hebben grote waarde in het kerkelijke leven. Maar wat nu als op negen op een volgende zondagen het doopsformulier moet wor den gelezen? Ds. P. D. Kuiper gereformeerd predikant te Sas- senheim, heeft een verkort for mulier ontworpen. De classis Leiden heeft daarmee reeds haar instemming betuigd. Op de particuliere synodedie in de tweede helft van deze maand bijeenkomt, zal het concept ook worden besproken. Het luidt als volgt: p'OD heeft aan broeder en zuster CJ" (namen van de ouders) het voorrecht geschonken van de ge boorte van hun kind (naam van het kind). Nu aan dit kind de heilige doop zal worden bediend, willen wij bedenken hoe God ons met dit sa crament duidelijk maakt dat wij van nature onrein zijn en van de zonde gewassen moeten worden, omdat wij en onze kinderen in zonde ontvangen en geboren wor den. Daarom moeten wij ons voor God verootmoedigen en onze rei niging en redding zoeken buiten onszelf. Voorts is de doop een teken en zegel van deze reiniging door Je zus Christus, die bevolen heeft dit sacrament te bedienen in de naam van de Vader, de Zoon en de Hei lige Geest. Gedoopt te worden in de naam van de Vader betekent dat Hij een eeuwig genadeverbond met ons sluit en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Gedoopt te worden in de naam van de Zoon verzekert ons dat De ze ons door Zijn bloed wast van alle zonden. En gedoopt te worden in de naam van de Heilige Geest verzegelt ons dat Hij ons, als leden van Christus, schenkt wat wij in Hem mogen bezitten: de vergeving der zonden, de heiligmaking en het eeuwige leven. f~)OK wil God ons door de doop indachtig maken dat wij ge roepen worden deze drieënige God lief te hebben en tegen de wereld en de zonde te strijden. En mochten wij in die strijd soms bezwijken, dan geeft de doop ons de verzekering dat Gods genade- verbond niet wankelt tot in eeu wigheid. Nu kunnen onze kleine kinde ren deze dingen nog niet begrij pen. Dit is evenwel geen reden om hen niet te dopen. Zij be grijpen immers ook nog niet dat zij bij hun geboorte Adams zonde hebben geërfd en zullen het eerst later verstaan dat zij in Chris tus Weer in genade werden aan genomen. Zo heeft God het reeds aan Abraham beloofd: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun ge slachten tot een eeuwig verbond om u en uw nageslacht tot een God te zijn. En Petrus verkondigt op de Pinksterdag: want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, er toe roepen zaL Het teken en zegel van die be lofte was onder het Oude Testa ment de besnijdenis maar in het Nieuwe Testament is daarvoor de doop in de plaats gekomen. Daar om mogen en moeten onze kin deren, als erfgenamen van deze belofte en van dit verbond, de doop ontvangen. wij pleiten op Uw grondeloze barmhartigheid als wij U vragen of Gij dit Uw kind wilt aanzien in genade en door Uw Heilige Geest in het lichaam van Chris tus wilt opnemen, om met Hem begraven te worden door de doop in de dood en met Hem op te staan tot een nieuw leven. Geef dat het zijn kruis blijmoedig dra- Hem volgen mag met zal en op de jongste dag voor de rechterstoel van onze Here Jezus Christus. Uw Zoon, zonder vrees verschijnen, door Hem, die met U en de Heilige Geest een enig God leeft en regeert in eeuwig heid. Amen. volgende vragen: Belijdt gij dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan het oordeel onderworpen, niettemin in Christus geheiligd zijn en daar om behoren gedoopt te wezen? Gelooft gij de waarheid Gods, die ons in de Heilige Schrift is geopenbaard en in de artikelen van ons geloof beleden wordt? Belooft gij dit kind in deze waarheid te zullen opvoeden en te laten onderwijzen? Antwoord: Ja. HET dankgebed luidde: Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken U dat Gij ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Je zus Christus al onze zonden hebt vergeven en ons door Uw Heilige Geest tot Zijn leden en tot Uw kinderen aangenomen hebt. Wij danken U ook dat Gij ons dit met de heilige doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U of Gij dit kind door Uw Heilige Geest zo wilt regeren dat het in onze Here en Heiland opgroeit en Uw goedheid leert erkennen, die Gij dit kind en ons allen bewe zen hebt. Geef het de kracht onder onze enige Profeet, Koning en Hoge priester te leven en in de strijd tegen de satan en zijn rijk te overwinnen, om U en Uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en waarachtige God,^eeuwig te loven en te prij- Advertentie MULO A en B Verkort Mulo voor P.T.T. en N.S. De kortste en voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) a*-»®»Vffs «fM Gereformeerd Schoolverband (Van een onzer verslaggevers) OOK op de vrijdag te Utrecht gehouden algemene vergadering van Gereformeerd Schoolverband is de mammoetwet ter sprake gekomen. Het was de waarnemend voorzitter van G.S.V., unie van bapt. gem. prof. dr. L. W. G. Scholten, die er zijn mening over gaf. Hij achtte Beroepen te Almelo: Ph. Lindeman te het voorgestelde wetsontwerp tot regeling van het voortgezet onder- Ktavoro" wijs absoluut onaanvaardbaar, omdat het in strijd is met de wette lijk gegarandeerde en historisch gegroeide vrijheid van het onder wijs. Bernini nirswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Goor: G. Messie te Beuningen. Bedankt voor Klazienaveen: P. Klap te Lemele. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Papendrecht-Sliedrecht: A, L Janse de Jonge te Oostvoorne. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwpoort: D. Slagboom te 's-Gravenzande: te Bennekom; B. Bijleveld te Noordeloos. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Dirksland: H. Rijksen te Vlaardmgen, die bedankte voor Slikker- Naar men van deze staatkunde- historicus verwachten kon, baseerde prof. Scholten zijn afwijzing op gege vens betreffende de totstandkoming van de onderwijsparagraaf in de grondwet. De grondwetsbepalingen dienaan gaande werden indertijd aangenomen met één stem tegen van de 150 leden der Eerste en Tweede Kamer. ,,Is er één wet, riep prof. Scholten, waarvan wij dit kunnen zeggen?" De regering heeft de zorg voor het onderwijs op zich genomen, maar zich alleen gemengd in de wijze waarop het openbaar onderwijs dien de te worden gegeven. Voor het bij zonder onderwijs gold, dat het aan eisen van deugdelijkheid behoorde te voldoen. Maar thans gaat men onder het mom van eisen van deugdelijk heid de pedagogische vrijheid van het onderwijs beknotten. Prof. Scholten citeerde de uit spraak van Cort van der Linden: „Uit regeringszorg volgt geen rege rlngsinmenging". Hij zeide het erg op prijs te stellen wanneer minister Cals dit nog eens zou nalezen. Het kwam hem onbegrijpelijk voor, dat een rooms-katholiek minister dit ontwerp kon indienen, dat volkomen afwijkt van de lijn, die Schaepman, Van Wijnbergen en Nolens hebben gevolgd. De vrijheid van onderwijs voor heel het volk is een uitvloeisel var, grondwet. Die vrijheid wordt door de mammoetwet aangetast. Dit blijkt ook uit de betekenis, die men aan de term „gelijkstelling" geeft. Daarmee werd altijd bedoeld de financiële gelijk stelling van het bijzonder onderwijs met het openbaar onderwijs. Thans wordt het woord financieel" wegge laten, maar zo heeft de wetgever het vroeger nooit uitgelegd en toegepast. Conferentie in 't Brandpunt De Gereformeerde Theologen Stu dentenvereniging ,,Voetius" te Utrecht, hield haar jaarlijkse confe rentie in ,,'t Brandpunt" te Doorn, waarbij onder meer een Calvijriher- denkingsdienst werd gehouden. Deze stond in het teken van Bonhoef- fers boekje Leven met elkander. De zaterdagavond werd voor het grootste deel gevuld met de bespreking hiervan. Veel van Bonhoeffers gedachten zijn al oud. maar ze bestaan meestal alleen in theorie, terwijl toch het Christendom gekenmerkt wordt door het besef van gemeenschap. Bonhoeffer herhaalt in zijn boekje de oude. bijbelse principes, volgens welke gemeenschap mogelijk is. maar geeft tevens aanwijzingen voor de praktijk. Het is gebleken, dat dingen, die moeilijk lijken, wel meevallen als men er maar aan begint, zoals leren luiste ren naar de ander, leren inzien, dal men geen persoonlijke vijand van de an der behoeft te zijn. wanneer men hel niet met hem eens is. Een goede oefe ning in gemeenschapszin was ook het samen zingen en spelen. Of er nu een stuk van Schütz werd gezongen oof een psalm van Gelineau, telkens bleek, dat het allemaal niet zo moeilijk is, men maar op elkaar let. En wat is 1 een vreugde, wanneer men met elkaar iets doet en kan. Zó was de sfeer zo\ van de conferentie zelf als tijdens de Calvijnherdenkingsdienst in de Hervorm- Examen doen met actieve,beheerste zenuwen Mijnhardts Zenuwtabletten V.U. gastvrouw van N uf f ic-zomercursus Ditmaal is de Vrije Universiteit t< Amsterdam aangewezen om gastvrouwe te zijn voor de buitenlandse studenten, die de jaarlijks onder auspiciën van de Netherlands universities foundation for international cooperation te organi seren zomercursus zullen bijwonen. Het thema voor deze cursus die van 14 tot en met 30 juli wordt gehouden is Reli gie en wetenschap. De voorzitter, prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, zal het on derwerp inleiden. De andere referenten zijn prof. dr. H. Bergema uit Kampen, prof. dr. H. Dooyeweerd, prof. dr. H- Jonker en prof. dr. J. H. Bavinck. de Kerk te Doorn. Deze dienst werd mogelijk in samenwerking met de ker- keraad. Professor dr. H. Jonker, kerkelijk hoogleraar te Utrecht, ging voor en volgde daarbij een orde van dienst, naar de liturgie, welke Calvijn in Straatsburg had gevolgd. Daarin moesten naast de psalmen en gezan gen gezongen worden: de decaloog, met na elk gebod Kyrie Eleison er het Credo, hetgeen een even geduchte als prettige voorbereiding had vergd. De dienst was volkomen i stijl van Calvijn: de samenzang beurde onder leiding van de zanger", Frits Mehrtens, terwijl het orgel zweeg. Het rijke resultaat hiervan is op 14 juni, om 17 uur via de radio te beluis teren, want dan zendt het I.K.O.R. deze dienst uit. Professor Jonker gebruikte voorzover hij deze kon reconstrueren, de formules en gebeden van Calvijn en ook zijn preek maakte hij aan de hand an Calvijns commentaren. Ook deze dienst was een ..leven met elkander", want de kerk werd gevuld met mensen van verschillende kerken Hierin werd stellig de nagedachtenis van Calvijn geëerd. Ds. Snijder 50 jaar predikant Ds. H. Snijder te Amsterdam, eme ritus-predikant van de evangelisch Lutherse kerk viert zaterdag 9 mei zijn gouden ambtsjubileum. Ds. Snij der werd op 7 september 1880 te Har- lingën geboren. Hij studeerde aan de gemeentelijke universiteit en het se minarium der voormalige evangelisch Lutherse kerk te Amsterdam. Op 9 mei 1909 aanvaardde hij zijn ambt te Groede (Z) waar wijlen prof. dr. J. W. Pont hem bevestigde. In 1913 vertrok hij naar Arnhem, waar hij werkzaam was tot aan zijn emeri taat op 1 april 1948. Na de bevrijding heeft hij met grote volharding ge werkt aan de restauratie van het Lutherse kerkgebouw in Arnhem, dat met Pasen 1948 weer in gebruik ge nomen werd. Scholen in België De leiding van de vergadering be rustte ditmaal bij prof. Scholten, daar de voorzitter, prof. dr. K. Dijk, nog niet terug was uit Zuid-Afrika Wel lag er een brief van prof. Dijk, waar in hij Zuid-Afrika roemde om zijn godsdienstigheid, doch waar hij de christelijke school in de in Nederland bekende vorm gemist had. Het christelijk onderwijs in het bui tenland kwam vrij uitvoerig ter spra ke, toen de heer I. Snoek te Rijswijk iets vertelde over de positie van de christelijke scholen in België. De heer Snoek heeft namelijk voor G.S.V. zitting in de vereniging tot steunver lening van het christelijk onderwijs buiten Nederland. Deze steun betrof vroeger vooral Duitsland en Oosten rijk, maar tegenwoordig zelfs Italië, Brazilië en het midden-Oosten. Vooral echter bemoeit de vereniging zich met België. Er zijn in België slechts zeven christelijke scholen met bij elkaar 700 leerlingen. Lange tijd heeft men het financieel erg moeilijk gehad, maar de nieuwe onderwijswet biedt perspec tieven. Eerst ten aanzien v derwljzerssalarissen, maar Vergadering Bond Chr. Nijverheidsonderwijs Op 21 mei wordt in de Prinses Bea trix-school te Voorburg een ledenver gadering gehouden van de bond van Ver enigingen voor en Instellingen tot Bevor dering van Christelijk Nijverheids- en Land- en Tuinbouwonderwijs. "Tijdens deze vergadering zal de directeur van het doofstommen-instituut „Effatha" te Voorburg, de heer J. L. van der Have, een voordracht houden over problemen bij het nijverheidsonderwijs aan ge handicapte kinderen. andere voorzieningen. Zo zullen alle scholen voortaan een tegemoetkoming van duizend francs per leerling per jaar ontvangen. Het grote struikelblok blijft dan de scholenbouw; hiervoor wordt geen cent vergoed. Daarom is b.v. de school te Gent bij Luik in gedeelten opgetrokken, telkens zo ver als de geldmiddelen reikten. Daarom ook is men in de stad Gent waar meer leerlingen zich aanmelden zo dank baar dat er met steun uit Nederland tot uitbreiding van de lokalen kan worden overgegaan. (Uit dankbaarheid voor het feit, dat zij zelf een prachtig nieuw gebouw konden betrekken, dat li miljoen kostte, hebben de leer lingen van de christelijke kweek school in Den Haag f 3.600.bijeen gebracht voor Gent). Ouders en personeel brengen soms grote offers. Uit Maria Hoorebeke, voorheen een belangrijk protestants centrum, vertrekken zoveel mensen, dat thans één onderwijzer alle zes leerjaren moet verzorgen. Te Denderleeuw geeft de onderwij zeres haar vrije middag weg om kin deren van de straat naar de school te halen en ze bezig te houden. Dat dit van propagandistische waarde ligt voor de hand, maar welke onder wijzeres in Nederland vroeg de heer Snoek zou bereid zijn om zo aar haar vrije middag te schenken' De vergadering hield zich verder bezig met een discussie over het reeds rondgezonden referaat van dè heer L. Kranenborg te Amsterdam de vraag: hoe kan de school de huiselijke opvoeding beïnvloeden? doeld was: hoe kan er bij ouders [.|weer meer begrip komen voor christelijk onderwijs? Is de wederkomst voor u een zegen of een zorg? De engelen beloven de discipelen: „Die van u is opgenomen, zal op de zelfde wijze wederkomen." De discipelen menen dat het gelul! achter hem ligt; de engelen zeggen dat het voor hen ligtj Velen zouden zich kunnen verheugen op de eeuwigheid bi God als ze niet zo bang waren voor de wederkomst. Al bi dit woord beginnen ze te beven, omdat ze denken aan di belijdenis dat Hij zal wederkomen „om te oordelen de leven den en de doden". Christus komt echter niet om Zijn gela vigen, maar de ongelovigen te oordelen. Hij komt om di Zijnen te verlossen. Zij behoeven niet meer geoordeeld tl worden; zij zijn reeds geoordeeld. Leest u Romeinen 8 1 maat, De grote vraag is daarom of u „in Christus" bent, die uu oordeel heeft gedragen of binten Christus zodat het nog ge veld moet worden. Alleen uzelf kunt bepalen waar u staat binnen of buiten. Maar weet dit: Als u buiten staat, zea Christus tegen u: „Ik ben de deur; als iemand door Mij binnei komt, zal hij behouden worden. GEMODERNISEERD SOCIALISME Nederlandse Sociaal-Democrati- De zogenaamde „doorbraak" heeij sche Arbeiderspartij is na de echter bij de rooms-katholieke volks bevrijding slechts een korte tijd in groep, bij orthodox-hervormden e» leidende personen minder invloed uit Partij voor Vrijheid en Democratie dan in het verleden. De oude zeker- Met zekere felheid streed deze 06 heden wankelden. Reeds In 1937 zocht kwame parlementariër vooral bij di men naar een minder scherp ge- laatste verkiezingen tegen zijn vroe volutionaire omslag, komende „pro- zien, dat de Partij van de Arbeid eei verscheidene prominenten, meer of worden, dat de evolutie minder beslist, losgelaten. Men bleef tot Partij van de Arbeid t in principe niet de revolutie afwijzen, zijde heeft. Men wil mei n S.D.A.F n gunstig) construe len. Het plan-socialisme van De Man gemeenschap. Helaas moet de leidinj bekoorde velen. Het optreden als ministers werd niet in 1913, principieel gemaakt. ook wel luisteren naar de oude socia sociaal-democraten listische elementen en thans eveneen zoals rekening houden met de concurrents van de Pacifistisch-Socialistiscbi andere groepen gevaarlijk. Voora Gedurende de oorlogsjaren zijn in de wanneer daarbij komt gijzelaarskampen besprekingen ge- overheersing door een mindei Met Genève-c.onferentie in zicht Voortzetting van kerkelijk leven gegarandeerd Van onze Correspondent in Boni BERLIJN, MEI 1959. Voor het geval het als gevolg de Sovjctrussische Berlijn-planne een eventueel separaat vredesver drag tussen de Sovjetunie en de „Duitse Demokratische Republiek" (de Oostzone van Duitsland) tot een splitsing in de Kerk mocht komen, heeft de provinciale synode van de protestantse kerk in Berlijn-Bran- denburg maatregelen getroffen om voortzetting van het kerkelijke le ven veilig te stellen. Met grote meer derheid verleenden de rond 240 syno de-leden als vertegenwoordigers van 19 Maar die zenuwachtige onrust van de kanonniers en de handen van de kwartiermeester, die zachtjes trilden terwijl ze de spaken van het roer omklem den, waren maar onbetekenende kleinigheden, die de vreemde, dode stilte niet verstoorden, die over de „Viroma" hing, een alles omgevende en in zich opnemende stilte, zwaar, coconachtig en bijna tast baar. En al die kleine geluiden, die ontstonden en weer verdwenen, maakten deze stilte slechts Inten ser en drukkender dan daarvoor. Het was de stilte die ontstaat bij grote hitte en toenemende vochtigheid, die een imens het zweet op de armen, ja op het gehele üchaam doet jstaam door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) zodra hij i 40aTS _jr3lëk heeft gedronken. Het was de doodse, terneerdrukkende stilte die hangt over de Chi nese Zee. wanneer de opkomende storm zijn tijd af wacht achter de horizon. Het was de stilte die een mens overvalt, wanneer hij in heel lange tijd niet heeft geslapen en op is van moeheid. Maar moeheid. ai was'het "de stilte' die komt. wanneer men in ge spannen afwachting verkeert. Die afwachting waar in de zenuwen van de mens als het ware op de pijnbank gespannen liggen en bij iedere wenteling van het rad strakker worden gespannen, en wan neer er geen eind komt aan het wachten, draait het wiel al gauw te ver door. zodat de zenuwen bezwij ken onder de spanning: en wanneer er wel een eind komt aan het wachten, is dat zelfs nog erger, want dat betekent dan niet alleen het einde van het wach ten. maar vrijwel zeker het eind van alles. De bemanning van de „Viroma" wachtte nu al heel lang. Of misschien was het ook nog niet eens zo lang. want het was pas een week geleden dat het schip met een valse schoorsteen, schijnventi- lators. en de nieuwe naam „Resistentia" op haar achtersteven bij klaarlichte dag om de noordpunt van Sumatra Straat Malakka was binnengevaren. Maar een week heeft zeven dagen. Iedere dag is verdeeld in vierentwintig uren en elk uur weer in zestig minuten. Maar zelfs een mipuut kan lang duren, wanneer de kansrekening steeds onverzoenlijker tegen zich krijgt en dat het eind moeilijk meer lang op zich kan laten wachten Zelfs een minuut kan een eeuw lijken, wanneer de eerste bom over enkele secon den kan vallen, de eerste torpedo ieder ogenblik haar doel kan treffen, terwijl men tienduizendvier honderd ton geraffineerde petroleum en eerste kwa liteit'benzine onder zijn voeten heeft Opeens begon de telefoon boven de vlaggekist snerpend te ratelen, zonder ophouden, als een mes door de loodzware stilte op de brug snijdend. Van nier. tenger, met bruin haar. die pas tien weken in dienst was als vierde stuurman, stond er het dichtste bij Verschrikt draaide hij zich met een ruk om, liet de kijker vallen die bovenop de vlag- Sekist lag. en nam onhandig de hoorn van de haak. elfs door het zonnebruin heen kon men hem een kleur zien krijgen, tot in zijn hals toe. „De brug hier, wat is er?" Zijn stem had scherp en autoritair moeten klinken, maar daar bracht hij niet veel van terecht. Hij luisterde een paar minu ten, zei ..Dank je", hing de hoorn weer op de haak. keerde zich om, en ontdekte dat Nlcolson vlak naast hem stond. „Alweer een noodsein," zei hij snel. Nlcolsons blauwe ogen brachten hem altijd weer in de war. „Daarginds, ergens in noordelijke richting." „Daarginds, ergens in het noorden." Nicolson her haalde de woorden, bijna joviaal, maar toch met een ondertoon die Vannier zich weinig op zijn ge mak deed voelen. „Hoe is de positie van het schip, en hoe heet het?" Er was nu iets scherps geko men in Nicolsons stem. „Ik., ik weet het niet. Ik heb het niet gevraagd." Nicolson keek hem een seconde aan, maar die scheen een eeuw te duren. Daarna liep hij naar de telefoon, nam de hoorn in zijn hand en begon de schijf te draaien. Kapitein Findhorn wenkte Van nier en wachtte geduldig tot de jongen aarzelend naar zijn hoek van de brug was komen lopen. „Dat had je moeten vragen, weet je." zei de kapitein vriendelijk. „Waarom heb je het niet ge- „Ik dacht dat het niet nodig was. kapitein." Van nier voelde zich niet op zijn gemak en trachtte zich te verdedigen. „Het is ons vierde noodsein al vandaag. U u hebt geen notitie genomen van de andere, en dus dacht ik „Gelijk heb je, jongen," gaf Findhorn toe. „Maar het is een kwestie van prioriteit, weet je. Ik ga geen kostbaar schip, geen onbetaalbare lading, noch het leven van vijftig mensen op het spel zetten om heel misschien een paar overlevenden van de een of andere kuststomer op te pikken. Maar dit kon wel eens een troepenschip of een kruiser zijn Ik weet wel dat het niet zo is, maar het had toch zo kunnen zijn. En het had zich kunnen bevinden op een punt waar we heen hadden kunnen gaan om hulp te bieden zonder ons te ver uit onze koers te svagen. Allemaal onwaarschijnlijke „alsen" en „misschienen". maar we moeten weten wat voor schip het is. en waar het zich bevindt, eer we een besluit kunnen nemen Findhorn glimlachte cn streek over de goudgeborduurde epauletter op zijn schouders. „Weet je wat die betekenen?" „Dat u het bent die beslist." antwoordde Van nier stijfjes. „Het spijt me, kapitein." „Vergeet het maar gauw. Maar aan een ding moet je toch wel denken. Zeg af en toe ook eens „stuurman" tegen mijnheer Nicolson. Dat eh. wordt eigenlijk wel van je verwacht." Vannier kreeg een kleur en keerde zich om. „Nog eens. het soijt me. kapitein In de regel vergeet ik het niet. Maar ik ben.. nou ja. ik denk dat ik wat moe ben, en daardoor misschien geprikkeld." (Wordt vervolgd) de 4.7 miljoen protestanten in Berlijn en Brandenburg de kerkelijke lei ding de bevoegdheid voor bovenge noemd geval de vereiste noodveror deningen af te kondigen. Een week voor het begin ferentie van de ministers van buitenland se zaken der westelijke mogendheden en de Sovjetunie in Genèv-e heeft leiding van de protestantse kerk Berlijn-Brandenburg daarmede nogmaals de aandacht gevestigd op de reële mo gelijkheid. dat de mensen in Oost-Ber- lijn en de door de Russen bezette Oost zone van Duitsland volledig van hun land. f;enoten en geloofsgenoten in Westduits- and zullen worden afgesloten. Deze mo gelijkheid bestaat sedert einde novem ber van het vorige jaar Moskou zijr Berlijn-plan (annexatie van het weste lijke deel der stad en samenvoeging der beide delen tot een „gedemilitari seerde vrijstad") bekendmaakte in eên ultimatum, dat 27 mei a.s. afloopt. Vóór november van het vorige jaar wa ren het slechts de pogingen der commu nistische eenheidspartij in Oost-Duits- Duitsland, de S.E.D., om de protestant se kerk in de Oostzone los te wrik ken van de leiding der E.K.D.. die in West-Berlijn is gevestigd. De volmacht, die thans aan de provin ciale synode van de kerk in Berlijn- Brandenburg is verleend, zal slechts dan worden gebruikt, wanneer zij geen con tact meer kan onderhouden met de E.K.D.-leiding in Berlijn. ,,/n ÏSavo-gebied De protestantse kerk in Berlijn-Bran denburg omvat zowel West- als Oost- Berlijn. plus de vroegere rijksprovincie („Mark") Brandenburg. Zij zetelt van oudsher in wat thans West-Berlijn is. Ook de belangrijkste figuren der kerk o.a. bisschop dr. Otto Dibelius. de lei der der protestantse kerk in geheel Duitsland, wonen in West-Berlijn. Twee derden der synodeleden hebben hun domicilie in Oost-Berlijn en in Branden burg (dat tot de Sovjetunie van Duits land behoort) Hun positie is daardoor altijd bijzonder moeilijk geweest. De communistische machthebbers in de Oostzone willen met de kerkelijke lei ding in Berlijn-Brandenburg niets te maken hebben. Zij beschuldigen democraten en tot andere veelal links deren, zonder zelfs te luisteren naa georiënteerde groepen. De eenheids- deugdelijke argumenten. In de dt leuze bekoorde ook sommigen die tot cembermaand van het vorige ja» rechts stonden. hebben wij daarvan een heel kra In deze kampen werd de grondslag staaltje gezien, gelegd voor de Nederlandse Volksbe weging, waarvan de heer Schermer- horn de leider was. Men voerde, het van de Arbeid leven, kon wel niet'anders, eerst propaganda In haar program wordt de democr? in het geheim en daarna, na het tie aanvaard als beginsel, niet du vertrek van de Duitse bezetting, openlijk. Luide werd toen verkondigd, dat m de jaren van druk mensen van onder scheidene geloofsovertuiging uit oppertuniteit. Hier is inderdaal verschil met vroegere uitspraken. Ht staatssocialisme wordt verworpei evenals de dictatuur en het één-partjj stelsel. Maar men wil, zoals ook u| onderscheiden politieke richting el- het boekwerk „De weg naar de vri kander hadden leren „verstaan". Er heid" blijkt, een blijvende, vergaand was een eenheid gegroeid, die con- bemoeiing met het bedrijfsleven. Hij sequent zou moeten leiden tot een ideaal van een brede socialisatie blij! nieuwe politieke creatie. Menken. Wel niet meer zo breed a De beweging wilde haar stimulans in het verleden. Maar een vrij on ontlenen aan christendom en huma- vangrijke, zij het dan gedeeltelijk nisme beide. Haar program was wei- socialisatie ook van niet-monopolii nig concreet. Het was s structieve denkbeelden. Men sprak mijdelijk leiden tot een van een „personalistisch socialisme", gaande, waarvan weinigen zich een klare Immers, wanneer zal voorstelling konden vormen. Met na- het is genoeg? Het zwaard druk werd evenwel verklaard, dat de mocles blijft hangen boven de no zegger „antithese" voor de problemen niet gesocialiseerde ondernemingei In een land als het onze, dat i belangrijk deel aangewezen is export, zal men met socialistisch heden geen vruchtbaar beginsel werd Hetgeen remmend moet werken i geacht. het initiatief. Dit kan dan voor In de Volksbeweging ontbrak ook het socialisten weer een argument woi anti-constitutionele element niet ge- den voor verder gaande maatregelen heel. Dit heeft zich in de eerste tijd na de bevrijding stellig ook wel doen gelden. Mede onder de invloed van Scher- experimenten wel heel voorzicht) merhorns Volksbeweging zag de moeten zijn. Men wil, ondanks d Partij van de Arbeid het levenslicht, begeerde socialisatie, de democrati Behoudens een smaldeel, dat de behouden. Maar dat schijnt ons toij nieuwe koers niet kon volgen, ging veelszins een illusie, de S.D.A.P. in de nieuwe partij op. Socialisatie betekent e Zij voerde de pretentie, dat in haar midden plaats was voor alle voor- in handen van degenen die met h« staatsbestuur zijn belast. Via divert en organen wil men pogen tegenwichtd te scheppen. Maar tenslotte blij! toch de beslissing bij de machtheL bers in de staat. De enorme omvai) der bemoeiing, de grote uitbreidiiü der bureaucratie zullen ook de col' trole der volksvertegenwoordigin praktisch vrijwel onmogelijk makeij Allicht zou de regering wel ovl de heer Oud, traden, behou- uitgebreide volmachten moeten b|t kleine groep, eveneens toe. schikken. Het gemeen overleg m(t Leden van de Christen-Democratische de volksvertegenwoordiging drei|< Unie deden hetzelfde. Enige verster- dan al meer aan betekenis in te boji king kreeg de nieuwe partij door het ten. lidmaatschap van voorheen christc- Onze ernstige bedenkingen tegen d« lijk-historische prominenten. Men socialistische wensen zijn hiermed tast wel niet mis, wanneer men hier niet volledig uiteengezet. Er molj ook de invloed van de vermaarde ook nog duidelijk worden gemaak Zwitserse theoloog Barth meent te dat de P. v. d. A. geheel ten onrechi t uitstrevenden, voor humanisten, kerkdijken, rooms-katholieken protestants-christelijken. De enige voorwaarde was, dat men in socia listische geest wilde arbeiden. Partij vorming op principieel-christelijke grondslag was niet, althans niet meer, noodzakelijk. Te verkiezen was een partijindeling progressief-conservatief. De vrijzinnig-democraten, onder lei ding volmacht kan de kerk in Berlijn- Brandenburg in geval van nood als or ganisatorische eenheid blijven voortbe staan en zonder ruggespraak met de leiding in West-Berlijn besluiten ne: Weinig hoopvol katholieke deel van Duitsland is het be sluit der provinciale synode gecriti seerd. Daar zegt men, dat de protes tantse kerk kennelijk rekent op een vol- organisatie te zijn. die zich ledige afzondering van Oost-Berlijn en opcNA.V.O.-gebied bevindt" De kerke- Ide rest van Oost-Duitsland. een omstan- lijk'e leiders krijgen al lang geen toe- 1 digheid die weinig geschikt stemming meer in de oostzone Duitsland te reizen of daar te preken In Oost-Berlijn mogen zij nog wel ko men, aangezien de stad formeel al thans nog altijd onder het bestuur der vier geallieerde mogendheden staat Wanneer de Sovjetunie maatregelen te gen Berlijn zou nemen, zou ook deze bewegingsvrijheid binnen de stadsgren- kunnen worden opgehe burgerij in de Oostzone hoopvol te stem men ten aanzien van de resultaten van de Geneefse conferentie Dat is evenwel gezichtsbedrog. Juist de kerk in Berlijn- Brandenburg. welker lidmaten zowel in West- als in Oost-Berlijn (en daarbui ten) wonen. Is altijd een voorbeeld van vertrouwen in het behoud der kerkelii ke eenheid en het herstel van de poli tieke eenheid van Duitsland geweest ven. In dat geval zou de kerk in Ber-1 Dit vertrouwen is geenszins verloren ge- lijn-Brandenburg volledig van West-Ber gaan. ondanks de betrekkelijk geringe lijn (en de kerkelijke le:j:-- ~,J- Conferentie voor Gereformeerden De in de loop der jaren bekend gewon den Woudschoten-conferentie voor Gi2 reformeerden zal dit jaar gehouden wol den van 9 tot 11 juli. Het onderwei van de conferentie „De functie van d. belijdenis in de kerk" zal van twee zu* den worden belicht. Daartoe zullen ai® inleiders optreden dr. H. Berkhof, recti 1 van het theologisch seminarium der Neiv Herv. kerk. te Driebergen, en dr. F fi von Meyenfeldt. Geref. predikant te Lep den. d Voor opgave tot deelneming en hl* verkrijgen van nadere bijzonderhedéf kan men zich richten tot het conferentilt secretariaat: de heer J. O. van Arkej Julianalaan 86, Soestdijk. j dien wil de leiding der protestant* t kerk in Duitsland zich niet blootsteUd aan het verwijt, dat men haar van i Oostzone uit wellicht eens zou kunntf6 ti de kerkelijke leiding aldaar) kans. dat de Geneefse conferentie gun- maken, nl dat zij zelf met de splitsinl afgesneden, Door de verlening stige resultaten zal opleveren. Boven-1 der kerk is begonnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2