De „Julius-Jazz-Diensten" Ml GEESTELIJK LEVEN Evangelie in syncopen cjekeim van dó* <Scltoclt ZONDAGSBLAD ZATERDAG 25 APRIL 1959 Moderne jeugd rond hei oude woord 7\ Wees niet bang voor het nieuwe In de afgelopen tien jaar is de kerk tot de ontdekking gekomen dat niet al het nieuwe slecht is. Het gevolg is, dat we nu kerken hebben met een nieuwe kerk orde, dat de meeste kerken zij het aarzelend een nieuwe psalmberijming beproeven en dat de overgrote meerderheid van de predikanten preekt uit een nieuwe bijbelvertaling. Als we voorts een cata logus zouden moeten geven van alle vernieuwingen uit alle kerken, die ons land rijk is. dan zou de pagina geestelijk leven daarvoor te klein zijn. Deze ontwikkeling moeten we niet met argusogen aan schouwen om direct de vinger te kunnen leggen op iedere wonde plek die de vernieuwingen openbaren. Ook Christus was niet bang voor vernieuwingen. Het was in Zijn dagen eigenlijk ongehoord dat het Evan gelie zo maar op straat werd gepredikt; het was ongehoord dat de discipelen op zondag tijdens een wandeling aren plukten; het was ongehoord dat een geestelijk mens zich afgaf met hoeren en tollenaren. Neen. Christus gelooft zelf in het nieuwe, want Hij wil ons allen een nieuw hart. een nieuwe geest en een nieuw lichaam geven, en Hij zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde scheppen. Wees niet bang voor het oude We hebben soms de indruk dat de kerk zo aan het experimenteren is om het nieuwe te vinden dat er geen ruimte overblijft voor het oude. Wie'nog aan iets uit het verleden wil vasthouden wordt alras door de jeugd ,,een oude bok" genoemd. De kerk, die vroeger sterk was in het behoudende, is zo plotseling vooruitstrevend geworden dat ze in haar haast om het nieuwe te vinden soms oude dingen vergeet, die zij in wezen niet missen kan. Daarom laat God Jere- mia profeteren; ,,Gaat staan aan de wegen en ziet en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede we^.is, opdat gij die gaat en rust vindt voor uw Vergeet niet, dat wie al het' oude afwijst, God af wijst, want Hij is ouder dan al het geschapene Ver geet ook met dat het nieuwe de mens heel gauw moe maakt en doet klagen met Salomo: „Er is niets nieuws onder de zon." Het nieuwe geeft de ziel geen rust. en de geest geen voeding. Wie het nieuwe na jaagt, moet altijd blijven jagen, omdat het nieuwe steeds weer oud wordt, en dit jagen maakt vreselijk moe. Het gevolg, is dan ook dat alles wat progressief of modern is zichzelf vaak buiten adem loopt en op een gegeven ogenblik niet meer kan. Nieuw dat oud en oud dat nieuw is Wie behoudend ls en- het nieuwe met een angstig ge zicht op zich af ziet komen, moet eens bedenken dat al het oude geneigd is oir, onder het stof der eeuwen te verdwijnen. Laat een boek een jaar liggen en u herkent de kleur van de omslag niet meer, zodat we geneigd zijn te denken, dat het grijs van het stof tevens de kleur van het boek is. Christus kwam om het stof der i God, te vegen, opdat wij TREKKEN STEEDS MEER MENSEN DS. G. JULIUS Evangelie „Deze kaart is geen plaatsbewijs", staat er gedrukt op de uitnodiging om de „dienst voor jongeren" in de Rotterdamsche Schouwburg bij te wonen. Die woorden staan er niet voor niets. Ervaring heeft geleerd dat er zoveel be langstelling is voor de diensten van Ds. Julius dat velen zich reeds vroeg voor de deuren verdringen om maar binnen te kunnen komen, omdat er steeds mensen teleurgesteld moeten worden. Twee van onze redacteuren zijn naar Rotterdam gegaan om te spreken met de de leiders en jongeren van jeugddiensten, die niet te kampen hebben met lauwheid en half lege zalen. Hoewel beiden Hervormd zijn hebben de diensten van ds. G. Julius en ds. M. L. W. Schoch niets met elkaar te maken. Beiden proberen op hun eigen ma nier de hun van God gegeven opdracht te vervullen en beiden bereiken een „eigen publiek". We brengen deze methoden niet als de ..enig zaligmakende" maar als experi menten, waartegen men bezwaar zou kunnen hebben, maar die jonge mensen werkelijk onder het gehoor van het evangelie brengen. Ds. zaal met 250 zitplaatsen zaal kunnen vinden, die ge- was niet slechts gevuld, groot genoeg was om afgeladen vol. alle mensen te bergen. Jonge mensen, voor wie Ten einde raad heeft geen stoel meer beschik- deze predikant besloten baar was, hadden een om de volgende dienst 'de Scho{se"f6erk plaatsje gevonden op het (van 31 mei) maar twee zijn jeugddiensten begon, podium, op de trappen, maal achtereen te hou- of stonden in de zijpaden den Julius heeft „nieuw" probleem schapen voor de kerk, toen hij ongeveer twee jaar geleden. :heel klein en alleen bestemd voor zijn wijk, in de beneden- Wat trekt de jonge mensen die het koortje en de ouderen naar deze vormen, aandach- diensten? Er is een votum en een tig bestudeerd, zegen, er wordt gepreekt, en de Stuk voor stuk preek verschilt maar heel weinig zongen ze vol van preken in andere jeugddien- overgave. Een sten. Het enige werkelijke verschil nieuw lied werd met een normale kerkdienst is de ingestudeerd en afwezigheid van het orgel en de na twee of drie lanwezigheid van een band met keer zingen. eerste de hal. Sindsdien Schouwburg de Rotterdamsche drums, klarinet, trombones, gita- het er al i •nkomst. De heeft ds. Julius nog geen Het elf i n van het Woord zouden zien wat wij noodzakelijk moeten weten. Er zijn oude waar heden, die de mens nooit mag vergeten in zijn zucht het Faradijs i - De zondeval L. ,.»r» ««-«w zondevergeving op Golgotha. Wie vergeet dat de r -- filosofie opbouwen, die kelijkheid. Hij heeft van nature zondig is, zal breekt op de rotsen van met het stof het boek weggesmeten. Maar niet alleen ls God achter ons. Hij ls ook voor ons. Daarom zal er altijd-het nieuwe zijn, dat wij moeten en mogen aanvaarden. Met Goede Vrijdag heeft God ons echter geleerd wat dat nieuwe moet zijn. Toen. Christus stierf scheurde de voorhang van de tempel. Alleen dat,nieuwe heeft waarde voor de kerk van Christus, dat de voorhang verscheurt, die door de eeuwen en de zonde is gegroeid tussen Gods troon en de mens. We mogen in de kerk alleen dat nieuwe aanvaarden dat het stof afwist van de boodschap van verlossing. trompetten en piano. Ook de was duidelijk, dat oude bekende psalmen ontbreken de muziek hen in en zelfs de gezangen. Ds. Julius het gehoor lag. laat nieuwe liederen zingen, liede- Qe gr0ep bestond die nog niemand kent, die tij- zeker niet uit „swing-nozems". De moeten worden in- Jonge me„,en gaven eerder de indruk een behoorlijke schoolop leiding gehad,te hebben. Ineens begrepen we wat de gro- Na de eerste samenkomsten 'e aantrekkingskracht is van de kortere en langere iau«<Wiensten. die ds Julius orgs- nispprt TT tl znrht naar ppn mampr Iets gewaagds verschenen er kortere en langere artikelen in de kranten. In iedere mseert- f"J zocht - om de jeuga, die de militaire dienst achtei de rug heeft op te vangen. Voor dit doel heeft hij. „kop" stond hetzelfde „Jazz." Trok dat woord de moder ne jeugd? Werden de diensten een succes, omdat Julius iets ge waagds deed? Als dat waar was geweest, zouden de diensten reeds lang geleden zijn uitgestorven. Wie het evangelie met een stunt wil prediken, komt in ons land meestal niet verder dan tot een enkele grote opkomst. Daarna zakken de opkomsten vanzelf weer tot een kleine kern. geïnspireerd door herinnering negerdiensten, die hij heeft bijge woond, toen hij nog vlootpredi- kant was, gegrepen naaf het rit me. Niet de „jazz" is kenmerkend voor deze diensten, maar het lied, dat gezongen kan worden door jongeren, die onder de invloed staan van de "ritmische muziek van onze tijd. Alle leeftijden gesprek met ds. Julius Ongetwijfeld heeft het woord „jazz" de eerste opkomsten beïn vloed. Jonge mensen wilden wel eens zien wat er in die diensten zou gaan gebeuren. Het woord vertelde hij ons. dat mensen ven heeft ook averechts gewerkt, zoals alle leeftijden zijn diensten voor- te verwachten was Toen ds. Ju- jongeren bezoeken en hij liet ons fes ^'rVtX' k.?k invuNor- vroeg, omdat de benedenzaal te muller. waarop mensen hun adres klein was, hadden leden van de kunnen opgeven, die op de hoogte kerkeraad bezwaren. Zij achtten willen blijven van de diensten, een ouder iemand met een al wat be- zijn Jonge mensen, die hem op bellen voor een persoonlijk ge sprek en er zijn er, die hem ko men vragen of hij hun huwelijk wil inzegenen. „Denk niet", vertelde ds. Ju lius ons In ons gesprek, „dat ik deze diensten houd om de jonge mensen in een fuik te vangen. Ik probeer ze niet te beïnvloe den. In de diensten stel ik ze al leen voor de eis van het evange lie en verder laat ik het aan henzelf over. Dan moeten ze het zelf maar weten." Wel wil ds Julius proberen zijn .jazz-diensten" zoals we ze nog maar even zullen noemen vaker te houden, het hangt ech- tef van veel factoren af, hoe vaak. Ds. Julius hoopt op een maal per maand, en hij hoopt vuiig, dat dan de belangstelling niet meer zo overstelpend zal zijn, maar door de regelmaat wat af geremd zal worden zodat de zaal .wee. groot genoeg zal zijn. Natuurlijk konden we het niet nalaten, eer we weer naar huis gingen te vragen of er geen be- Ook de moderne jeugd houdt van zingen, hij Julius, bij Schoch, in schouwburg- en kerkdiensten, in moderne of klassieke stijl. langstelling was van andere ste den. Ds. Julius glimlacht even en egt: Daar beginnen we niet aan. Wij zijn zelf begonnen en zij moeten het ook maar zelf probe ren. Wel gaan we met de kern groep en de band naar Gouda, om daar in de grote St. Janskerk een dienst te houden. Als we na het gesprek naar huis lopen, deint in ons hoofd nog^ het refrein van één van de liederen en zichtjes zingen we voor ons zelf, zodat een aantal mensen ons op straat verbaasd aankijken: Looft de Heer der Heren, want zijn machtig woord plant zich in de wereld als een trilling voort Niets blijft bij het oude alles is geraakt Wat de duivel bouwde Heeft de Here opnieuw gemaakt. '■irüirirtrüirtrirfrtrtrirtTi BIJBEL KAN LEVEN VOOR JONGEREN muziek, in de kerk thuis hoorde. In moede ging ds. Julius i 'xPPP-irb-tr-trb-ir-lr&iririz-b-irtrfriiirtrfr-tiirtriririrt: verbazing vol liep. Ook verdwenen gen." De jeugddienst Vegint'om 11 uur en voorganger is ds. M. L. W. Schoch. Lang voordat de kerkdeuren opengaan begint de rij van kerkgangers zich te vormen. Zij komen uit glle delen van de stad en zelfs van ver daarbuiten. Zij komen tper bus, per fiets, per scooter of, omdat ze dichtbij wonen, gewoon te voetKerkelijk behoren ze tot alle richtingen. Het merendeel is Hervormd, maar onder hen zijn ook Gerefor meerden, Luthersen, en een zeer groot aantal zal rond-Uit zeggen bij geen enkel Kerkgenootschap te zijn ingedeeld. Hun gemiddelde leeftijd is 25 jaar, maar er zijn er onder hen ook aan te wijzen, die de veertig of zelfs de vijftig al zijn gepas seerd, niettegenstaande herhaaldelijk op hen een beroep wordt gedaan hun plaats af te staan aan de jongeren, aan de jeugd, voor wie deze, diensten worden belegd. In de omroepgids staat aan- elkander opbellen of hét be- gekondigd, dat in de dienst, die richt mondeling doorgeven: om 5 uur 's middags wordt uit- morgen spreekt Schoch! gezonden, ds. M. L. W. Schoch als voorganger zal optreden. In Schoch duizenden Nederlandse gezin- wordt de gang van zak< Marie Louis Willem vriendelijke an normale lengte en hij draagt een bril. radio ivordt aangezet. Straks komt uit de luidspreker de stem van de man, wiens woord niét willen missen, spreekt. Zeer waarschijnlijk zijn de le den van deze kerkeraad niet de enigen geweest, die zo dachten. De samenkomsten werden gehou den vanuit de „Jonge Kerkgroep" van de wijk van ds we nu rondkijken i ik^uh sommige gezichten verdwe- trekt' zijn. Ds. Julius geeft dat ook rustig in de gemeenschap bezig te zijn. Bij het werk ga ik uit van het standpunt, dat de jeugd g€ in haar hart onkprkeliik is maar eerliJk toe. Bepaalde. ik spreek ze aan alsof ze'kerke- ^"Vj£S.iSr,t*ï!5elwiOI,,er'° lijk is. Wat ik doe is volkomen i, veidwenen en ouderwets. Ik preek orthodox. Ik Z Hp 'i» L" l°n*eren probeer de jeugd te leren zich in t'L^ren M De diensten trekken vooral dp randkerkelijken. De „jazz" trekt niet in de eerste plaats de men sen. die generaties lang totaal van het evangelie vervreemd zijn. Zij kunnen hun 'azz horen, en veel beter, op talloos vele andere Julius. Als plaatsen. Het is dan ook waar dat schijnlijk niet de jazz zelf die |P tar het feit dat mensen kunnen zingen. „Natuurlijk'' de geestelijke orde te gedragen Wat ik oreng is het Oude Woord op een moderne manier gezegd. En de jeugd luistert met aandacht. Het blijkt dus dat er behoefte bestaat aan een gedegen woord. Ik doe niets bijzonders, het is al les doodgewoon. Je moet hebben leren Juist de randkerkelijken die ■ae ie eearaeen Bach n°S altijd als zich met meer in de kerk thuis hrt Oude Woord hel ""d uitgai heid oelen vaak omdat punt van de kerkmuziek beschou- taal vervreemd zijn van de psal- Gezeten op een wankel tafeltje kunnen zingen. kunnen in deze hebben we onze benen laten mee- diensten hun hart ophalen. In een slingeren op het ritme van de mu- gewone "kerkdienst worstelen zij - ziek en al gauw gingen we zelf vaak met het zingen van psalmen 'dat de Biibel de Waar- ook bepaalde refreintjes óp onze die ritmisch helemaal niet in hun en dat de Geest werkt, °nrr>uzikale manier meebrommen. gehoor liggen,, terwijl ^deze het bijzonder je jei Wo mrtP. de. band latuurlijk" is. lï'ïrXfiÏÏ ISvenutUopë;: .e luS: De-Ued,,-,;, vsn'^oor'een uftnoTig?ng'vooi^on- JL ze diensten. Het zi)n er een veer- dd he,c'< geschreven. z.Jn tienhond ,rd. die geregeld worden uitgenodigd Er komen er geen kaart hebben. Ma Uil de VOLKSWIJK hoopt hij 48 jaar te worden. In 1947 kwam hij uit Vlissingen naar Hervormd Schoch Groot-Rotterdam als predikant DS: M: L. ff'. SCHOCH voor de jeugd. En in. zijn schap door de C intree-preek zei hij: ..Veèl woon van de jeugdpredikant verwacht. .m. Hij moet van alles kunnen. de taal der jongeren :n spreken. Wie echter leerd, dat tot dit alles in staat? Er is dus Ikor mij schuchtere en voelen komen". ons duidelijke taal. Schuchte- duidelijk De jeugddienst van ds. Schoch zal te volgen zijn op het televi- siescherm. Op het ogenblik, dat verstaan de uitzending gaat beginnen, is tot dit wordt m duizenden gezinnen aanleidin: het toestel ingeschakeld. Nu zal men dan de man, die de greep op de jeugd heeft, .en op hen- taakomschrijving';"1,^Staande" komen, bij horden Wel be treur ik het. dat ik, door het gro te aantal, door het veelomvatten de van het werk, iedereen niet meer van hart tot hart kan bena deren. Ik houd van de jeugd en ik waardeer haar. Er zijn oude ren, die bevreesd zijn jongeren. Ik zeg dan kunt hoogstens bevreesd zijn Fascinerend kent, en dat door zongen en zaal schijnt het te ils er een lied komt. vocalist wordt ge- e zaal alleen maar het refrein mee mag zingen, dan komt er al gauw Iemand bij ds. *?™°nieuze evangelie. Julius om te zeggen: „Dominee, is wel een mooi lied, maar lk zing 'och llevi zelf, kunnen lies mogelijk is. Het r vroeg me voor radiodiensten, toen ze er waren hebben we ons afgevraagd: wat kunnen we doen opdat oeze diensten beter in •zijn het gehoor komen. Zo zijn de sa- 0. „i de menspreidngen ontstaan en de Kerk, de gemeenschap der gelo- klankbeelden. dat de gespleten evenwichtig wezen wil herscheppen de gezongen worden met een begelei- u ding waarin de noten over elkaar ttuusotco -oor buitelen en met elkaar in voort- eigen zieleheil. Je moet de durend conflict zijn? Ook wie kri- jeugd begrijpen. Als ik een radio- '1SC,. }u'Stert moet erkennen dat - - - --- -- uitzending heb. repeteer ik altijd genliederen iets fascinerends heb- ste maal zullen dan^als proef twee de liederen. Op een keer jongen: Ik ben hier niet gekomei om les te krijgen! Ik heb toei geantwoord: Maar ook niet om ti diensten achter elkaar worden Het overheersende ritme is iets belegd in de Schouwburg. Maar tija. Ons leven wordt ds. Julius kijkt nu reeds uit Geheim Wie is Schoch? om altijd volle kerken te trekken, en volle znlen, welke krachten be zit hij, dat hij de jeugd tot grote prestaties Kan brengen en kan helpen bij het ontdekken Niet erg „dogmatische type" moest n denken aan het hekende I van iemand, die naar Mött- schil- op de He: leen geluk, liefde met ontferming bewogen 1, dat Zijn an". Du: naast de vrees de blijdschap van: In Rotterdam werd hij secreta- de Centrale Hervormde woordt hij: „Er valt niets te schrijven. Ik heb altijd het Ou de Woord gepreekt". Gemeenschap Toen de E55 werd georganiseerd en het herenhuis meer als plaats voor een gioep scholier.... merking kw-im, werd onderdak ge- Mogelijkheden? Toen eer de oeschikking hadden over de jongeren het huis in het Park moest er iets anders komen. Maar wat. Een va der vertelde me op een een verhaal over een organisatie, die aan haar leden tien dollar had ge geven met de opdracht met dit bedrag te woekeren. Toen wist lk het ineens. Op een samenkomst heb ik 500 zilveren guldens uitge deeld en aan de hand van de ge lijkenis verteld, wat lk verwacht te. Ikzei er bij, dat als zij, al die jongeren, niet bi staat waren met die 500.- een bedrag van brengen, zij een verbluffend. Het Bijbel Waarheid niet teleurstellingen e b r een verdrietige denken i dikwijls, om- gelooft. dat de s. Er zijn veel het wordt soms ak Maar blijf de gelijkenis van de verloren zoon Er zijn ook veel vreugden al is het werk ook on dragelijk vermoeiend. Er gezegd: ,,W' *--* Gods werkt omvallen van moeheid". Verantwoordelijkheid immers begeleid door het van ponsende machines, het tonig geklop van zuigers en gekraak van krukassen. het Ds. De Bruine ls er in geslaagd zijn liederen te ontrukken aan de zwoele sfeer van de danszaal, ter wijl toch onze technische eeuw meezingt ln iedere maat en iedere regel. De ivoorden zijn alleszins aanvaardbaar, missen de ouder- In september hoopt ds. De Bruine terug te ko men uit Nieuw Guinea en dan zal hij weer nieuwe liederen kun nen dichten en componeren. Toekomst En de toekomst die achter dat seizoen ligt? Ds. Julius weet het niet. Tot nu toe hebben de dien sten in ieder geval de opkomsten in de gewone kerkdiensten van ds. Julius sterk beïnvloed. Hij ziet tegenwoordig veel jonge gezichten waarvan hij de indruk krijgt, dat zij vreemd zijn in de kerk. Er mijn taak daar geregeld voor te gaan. En proberen j de vraag: hoe kryg ik vrede daar zouden komen, et God? schap te vormen, r Het ging hem blykbaar allemaal gemeenschap, die van uit het tudig en te simpel Woord geboren wordt. Alle acti- zodat hjj op een gegevi zei: maar ik ben profet theologie, waarop een v 1 de bre Het werk is zo veel. Een jongen hield me eens voor: Dominee, er staat: Hij geeft het zijn beminde in de slaap, maar u moet er toch maar voor ploeteren en siouwen Ik heb hem toen gezegd: Ja. des ondanks, toch is het zo. De ver antwoordalijkheden zijn zo grieze lig groot. Want wat is je taak als dominee en als herder? Het gaat er bij alles om hoe je leeft met de Heer. En toch heb ik soms het •d 12.000.-. We komen straks ?evoei. dat het mij ontglipt. Wal uit de ik doe. ik blijf het zeggen, is niets bijzonders. Ik doe mijn werk naar mijn beste weten. En mis schien /.egt de Heer straks toch nog: Je hebt het helemaal ver keerd gedaan. En nu vraagt men wel eens: houdt dat werk, houdt die toeloop belangstelling stand'' prachtig gebou' bus, dat zo tegen het miljoen kos bedrag gemeen- grote deel bij elkander hebben. .Ouderwets" plooien, zou ik van harte toejui chen, maar het belangrijkste r moest blijven: het elkander terug- onder het Woord, iets fascinerends Wat komt dat er feitelijk op t vinden in de zondagmorgendien- wordt gebnr sten. En nu heeft de ervaring mij graag bij hoort geleerd, dat er een groot enthou- een gras siasme t? om bij elkander te ko- lijk ben men. En de ervaring heeft ook ge- ieder- graag meewerkt. Tk persoon ben in alle werk wars van PPèls en prikkels. Het is beter Ik breng de jeugd nu het Evan geile en Ik hoop, dat als zc strak; een jaar of veertig ls, van heeft onthouden". bij de massajeugd Ratelslang in 't paradijs Natuurlijk is de benaming „paradijs" voor elke aardse situatie in wezen onjuist: het paradijs is verloren en de toe- i gangswegen zijn versperd. Maar u weet net zo goed als ik i dat we 't zó ook niet bedoelen wanneer we ergens op een zonierse vakantiereis was het maar al weer zo ver! zo om en nabij de Italiaanse meren iets uitroepen van „Wat 'n paradijsje is het hier!" Maar dan heb ik ook meteen het recht om te zeggen dat die éne bepaalde trap met aanpalende l Verdiepingen méér recht op deze fraaie naam had dan alle i eilandjes met schilderachtige palmen onder blauwe luchten tezamen. Want die trap was „het paradijs!" Helaas, was...! s Helaas, had die naam... i Kijk, zó zat dat. Die ene trap x verbond ergens in de volkswijk J een eerste met een tweede t etage. Het was in zoverre zelfs j een „vrije" trap iets, wat i in het voetballatijn nog iets anders betekent, maar daar z moet u nu maar niet aan denken, want dan raakt u in de war! dat het benedenhuis er niets mee en niets op te i maken had. Deze trap was het privé eigendom van de drie personen, die op de eerste verdieping woonden, plus van de j drie personen, die op de tweede verdieping woonden. En t laten nu al deze zes personen enkele belangrijke hoedanig- l heden gemeen hebben. Eerstens: dat zij alle zes dames zijn. i Voorts: dat zij ook alle zes weduwen en nog wel kinderloze weduwen zijn. Derdens: dat zij daarbij ook nog eens geestes i zijn, te weten allemaal van het christelijke geloof, en zelfs, l wat nog wonderbaarlijker is, van hetzelfde christelijke geloof, terwijl toch iedereen weet dat dit maar heel weinig pleegt te geschieden. HOE bestaat zoiets eigenlijk, hè?! Je kunt zeker niet zeggen dat de volkswijk rijk aan kerkgangsters is. En toch zitten er hier dan opeens zes bij elkander, verbonden door eenzelfde trap. Opgeborgen in zes piepkleine, maar liefelijke kamertjes, i als kanarietjes van hetzelfde broed in nestkastjes aan de wand van een kanariepionier. Maar dan in nestkastjes met open deurtjes, want onafgebroken trippelen ze naar boven en naar I beneden, fladderen ze van buurvrouw rechts naar buurvrouw links-voor (wee mij, wéér dat nare voetballatijn!), van buur- vrouw midden-achter naar buurvrouw midden-voor. En dat bab belt en dat praat. Dat praat en dat babbelt. Dat drinkt een kopje koffie links, en dat brengt een kopje thee rechts; dat smikkelt een boterkoekje bóven en dat pikt een snippertje vlees mee beneden. En dat is alles tezamen: het paradijs. Zonder één wanklank. En samen uit, samen thuis. Naar een naai- kransje hier. Naar een kerkdienstje daar. Naar een wijkavond zus. En naar een bejaardengroep zo. Zes Eva'tjes boven de leeftijd. Zes overjarige Eva'tjes. Eensgezind. Liefelijk. Har- monieus. En nooit geen zweempje onaardigheid, hoor. Geen spel- deprik van jaloezie. Geen wenkbrauwgeknipper van afgunst, j EN dan schuifelt ook in dit paradijs de slang binnen, de trappen op. Een ratelslang zogezegd, en daar hadden de zes Eva'tjes haar aan moeten herkennen, want dat mens kletst maar en kletst maar, en mensen, die zoveel te vertellen hebben zonder i ooit een te zwijgen die hebben altijd een hele boel te verber- 1 gen en die zijn dus met te vertrouwen. Maar ja, de ratelslang j is óók bovendien nog familie van één der zes paradijs-vrouw- tjes. Ze is als ik me niet vergis de gescheiden vrouw van een man, wiens broer getrouwd is geweest met een nichtje van dat betreffende vrouwtje. Niet erg dichtbij in de familie dus. I maar toch nog wel na te cijferen met wat goede wil en met x veel tijd waarover de Eva'tjes ruimschoots beschikken. En die i ratelslang begint dan haar werk. Want ze zegt tegen haar die 1 ze gemakshalve maar „Tante heet' ..Tante, wat leeft U hier met slecht volk op de trap. Mens. ik ben er naar en 5 koud van. Want dat ene mens, hier beneden rechts dat ken ik. t Dat heb vroeger bij mijn Ln de buurt gewoond en die heeft arsenicum in het eten van d'r man gedaanZijj je vooral 5 oppassen dat je nóóóóóóit wat van haar aanpakt?!" Ach, en 5 laat dat nu net de lieve buurvrouw van d# boterkoekjes zijn, 3 die steevast de trap opklimt en haar gezellinnen noodt tot toe- tasten: „Buurvrouw, als ik U soms dienen kan?!" Ziet wat het eerste woord van de ratelslang nu vermag. Als 3 de boterkoekjes de volgende ochtend weer, vriendelijk, hoffelijk 2 als steeds worden gepresenteerd, zegt Tante, zenuwachtig en S "Lf* I1?. ro°d kleurtje en 'n schril overslaand stemmetje: ij „Nee. Alleen maar „Nee!" Zonder nadere uitleg „Nee!" En 3- wat „Looft den Heet MIEBEL-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19