OHRISTFUJK VELPON Levende godsdienst enig antwoord op materialisme Griekse regering mengt zich in kerkstrijd Oprichtingsvergaderingen van twee chr. bonden AMSTLEVEN levensverzekering MAPRO Een woord voor vandaag Kanttekening Presbyteriaanse kerk tussen twee vuren Ontsnapt I langs Krakatau 38 ct voordeel! 3 iVITELLA Prins Bernhard sprak in Dallas TN «en rede, die prins Bernhard gisteren te Dallas in de Amerikaanse staat Texas heeft gehouden, zei hij onder meer: „Waar God geen plaats krijgt, valt de mens ten prooi aan grote ellende. De erkenning van God betekent het ontwaken van het besef van eigenwaarde, maar het betekent ook de dood steek aan de zelfverheffing." De Prins sprak op de wereld conferentie over godsdienst en vrijheid over het onderwerp „De aanval van het materialisme op de mens." De Prins, die de nadruk legde op de grote historische betekenis van de conferentie, begon zijn eigen lijke beschouwing met erop te wijzen, dat de tijd. waarin men geloofde elkaar als leden van ver schillende godsdienstige genoot schappen. op een negatieve basis te kunnen benaderen, voorbij is. De Prins stelde hiertegenover de pogingen van de conferentie om een nieuwe eenheid te zoeken, zon der de verschillen te verdoezelen of tot compromissen te komen die voor het geweten der deelnemers onaanvaardbaar zijn. Deze eenheid steunt op het krachtige fundament van onze gemeenschappelijke er kenning van de hoogheid en glorie van het Opperwezen, aan Wie wij ons bestaan te danken hebben. Hoe groot onze verschillen ook mogen zijn van ras, afstamming, traditie of opvattingen, God is ons centraal en onaantastbaar punt van ont moeting. Aanval zonder tveerga MAAR, zo vervolgde de Prins, om generaal Smuts te citeren: „de duivel spreekt ook een woordje mee". Wij zijn ook hier bijeenge komen. omdat wij overal in de we reld bedreigd worden door het gevaar van een aanval zonder weerga in de geschiedenis. Nooit eerder heeft er een dergelijke schaamteloze en totalitaire aanval op het wezen en het bestaan van de mens plaatsgevonden als die waarvan wij de afgelopen tiental len jaren getuige zijn geweest. De Prins wees vervolgens op de „weergaloze mogelijkheden" die onze tijd biedt. Hij noemde o.m. de vrijheid die verschillende rassen en klassen pas hebben verworven en de gevolgen hiervan op politiek, cultureel en godsdienstig terrein de wereld zijn gelegd. Dit duidt erop dat er zich een nieuwe toekomst opent, een toe komst van eenheid en veiligheid, aldus de Prins. Maar in scherp contrast hiermee staat het feit van het ijzeren gordijn in Europa en Azië, dat elk doeltreffend contact tussen de twee wereldblokken fei telijk onmogelijk maakt. Materialisme vraagt alles - - ïogelijkheden de toekomst hangt als een zwaard van Da- les de dreiging van de ont- Üke beweging geworteld in historisch materialisme, waar uit het communisme is ontstaan. Prins Bernhard legde er de nadruk op dat het communisme krachtens oorsprong en wezen atheïstisch is en stelde hier tegenover de leerstellingen van het Hindoeïsme, het Jodendom, het Confucianisme en de Islam. Waar God geen plaats krijgt valt de mens ten prooi aan grote ellende, want waar het mate rialisme en het absolutisme hand in hand gaan, is echter geen plaats meer voor vrijheid. De Prins wees vervolgens op de 'verbijsterde verspreiding van het materialisme over de wereld. In veertig jaar tijd is een derde van de mensheid aan zijn verstikken de greep ten prooi gevallen en in de huidige wereld kan men overal groepen individuen en zelfs hele volkeren aantreffen, die nog steeds onder de betovering van dit ma terialisme komen. Geen enkele beweging, die zich in de geschie denis heeft voorgedaan heeft in zo'n korte tijd zulke schrikbaren de veroveringen gemaakt. rialisme bedreigt de mensheid ook en misschien wel op een nog gevaarlijker wijze van een andere kant, aldus de Prins. Wij kunnen de wereld niet ver delen in zwart en wit, zwart aan de ene kant van het ijzeren gor dijn en wit aan de andere. Wij zien ons niet alleen geplaatst voor het theoretische materialisme. Er bestaat ook nog zo iets als het praktische materialisme dat ont staat uit de feitelijke ontkenning van God in het leven van alledag. Vit de geschiedenis, so zei de Prins, is gebleken dat geen land of cultuur ten onder is gegaan louter en alleen door een aanval van buitenaf. De neergang ging altijd gepaard met corruptie in het land of binnen het verband van de cultuur zelf. „Ik ben min der bang voor het theoretische communisme dan voor het feite lijke". De Prins stond hierna stil bij de gevaren en de bekoringen van het materialisme en wees in dit verband op het woord van Chris tus: „Gij kunt God niet dienen Levende godsdienst pRlNS BERNHARD gen dat het materialisme slechts in Rusland en China wordt aange troffen. Materialisme, aldus de Prins, verlaagt en ontmenselijkt. Het enige radicale antwoord op de uitdaging van het materialisme is een levende godsdienst. De beste manier om God te dienen is het dienen van zijn naaste. Als God in waarheid en oprechtheid wordt erkend, wordt de waardigheid, vrijheid en onafhankelijkheid van de mens volledig geëerbiedigd. Hoe sterk wij ook in elk aspect van ons menselijk be staan worden bedreigd, wij zul len ons vrij moeten houden van angst en haat. Wij behoeven geen angst te hebben, omdat wij in God geloven. Wij kunnen geen haat koesteren omdat het onze plicht is onze naaste en ook onze vijand lief te hebben. <im MM IjgPPlfP Jfj l|g|s Storm van protest tegen plannen van de overheid De Grieks-orthodoxe kerk is bijzonder ontstemd over een aan tal maatregelen van de regering om de vrijheid van de kerk aan banden te leggen. De regering wil nl. het aantal bisschoppen (30) verminderen, de grenzen van de bisdommen veranderen en boven dien een ingrijpende verandering tot stand brengen in de verkie zingsprocedure van de aartsbis schop en de bisschoppen. De Griekse regering had daartoe be sloten. omdat in de synode van de Grieks-orthodoxe kerk ernstige onenig heid was gerezen over de benoeming van bisschoppen. De achtergrond van deze strijd is weinig geestelijk van aard: de bisschoppen uit de armelijke bisdommen zouden wel eens willen worden overgeplaatst naar meer wel varende gebieden. Daar zouden hun in komsten wat hoger zijn. Er zijn nl. verscheidene bisdommen, waar de in komsten uit huwelijksvoltrekkingen e.d. aanzienlijk hoger liggen dan el ders. Officiële kringen in het Griekse parlement schatten b.v. het inkomen van de aartsbisschop van Athene op ongeveer 200 000 per jaar. De meerderheid van de synode het streven van de bisschoppen uit de armere gebieden ondersteunen en be reid zijn de overplaatsing van enige bisschoppen te bevorderen. Openlijke strijd De kerkelijke strijd, die reeds gerui me tijd achter de schermen woedt, is tot uitbarsting gekomen toen een groep I bisschoppen besloot tegen de wil van de aartsbisschop In enige benoemingen Bcrocpitiir-werk Kooten te Genemuiden. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Wijk bij Heusden: ds. J. Catsburg te GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Moerkapelle: Chr. v. Dam te Rotterdam-Zuid. En de aartsbisschop had nog wel met NED. PROT. BOND opzet de zitting van de «ynode twee Aangenomen naar Huizen, N.H.: D. A. maanden verdaagd om deze benoemln- Werner, Herv. predikant te Zweeloo. gen tegen te houden. De regering heeft Toenadering... De betrokken commissie van het par lement heeft aan de. voorstellen voorlo pig haar goedkeuring gehecht. De bis schoppen zouden voor het leven moe ten worden benoemd en in bijzondere gevallen kan de zitting van de synode 'ee maanden worden verdaagd. Als gevolg van deze inmenging van de'regering zijn de strijdende partijen de kerk wat dichter bij elkaar ge komen om te overleggen hoe de kerk dit optreden van de regering een eind kan maken. Immers, de onaf hankelijkheid van de kerk ia in de grondwet vastgelegd Advertentie zaglijki het nis Practisch materialisme ïield dit gevaar echt het enige. Het mate- Waarom assurantie-bezorgers zich christelijk organiseren Van onze sociaal-economische redactie Kortgeleden kondigden wij reeds de spoedige oprichting aan van vier nieu we christelijke middenstandsbonden. Eén van deze vier, namelijk de groep opticiens, heeft tegen woensdag a.s. een oprichtingsvergadering uitgeschre ven, te houden in hotel Monopole te Amersfoort, 's middags om half drie. De leiding zal berusten bij de voorzit ter van de commissie tian voorberei ding, de heer G. Zwart te Apeldoorn. De heer Zwart zal de vraag toelichten of de oprichting van een christelijke organisatie van opticiens gewenst of noodzakelijk. Na de officiële oprich ting zullen de statuten worden vast gesteld en een voorzitter en zes be stuursleden worden gekozen. De heer H. van Eysden, lid vai Tweede Kamer, zal een referaat leveren over het onderwerp: Karakter en doel stelling van de christelijke vakorganisa tie. Alle geïnteresseerde branchegenoten zijn welkom. Een tweede reeds aangekondigde christelijke bond zal eveneens woensdag worden opgericht, namelijk de Christe lijke Ondernemersbond' van assurantie tussenpersonen en makelaars in roeren de goederen. De oprichting vindt plaats 's middags om half drie in hotel Termi nus te Utrecht. Tot nog toe waren de christelijke on dernemers in deze branche georgani seerd in de algemene bond, die echter niet is aangesloten bij een centrale mid denstandsorganisatie. Een aantal chris telijke ondernemers is thans echter tot de conclusie gekomen, dat hoe voortref felijk de algemene organisatie haar werk ook doet, men als assurantie-bezorgers onvoldoende inspraak heeft in het trale beleid. Het is immers nodig, dat de interne verhoudingen in de branche geregeld worden op centraal niveau basis van de wet assurantie-bemidde ling, het zelfde geldt ook voor de vak opleiding etc. Daarnaast heeft men er oog voor ge kregen, dat de vrije assurantie-bezorging langzamerhand in sterke mate bepaald wordt door de ontwikkeling van de ciale verzekering, de hoogte van loongrens voor deze verzekeringen, ouderdomsvoorziening, de weduwen- wezenregellng, de komende invaliditeits wet etc. Dit zijn geen technische zaken meer, maar hier zijn algemeen maat schappelijke vragen in geding, die prin cipieel benaderd moeten worden en waar voor daarom beslist dient te worden in centraal overleg van ondernemers, in de Sociaal-Economische Raad. in de Staten-Generaal etc. De mening van een aantal christen ondernemers m de assurantiebranche is voorts, dat wanneer de assurantie-tus senpersonen zich niet aansluiten bij eer centrale organisatie, zij buiten de be handeling van de opgesomde belangrijke maatschappelijke kwesties komen te staan. Hij zal in deze zaken kleur moeten bekennen. Als christen-ondernemer zal men zich daartoe christelijk moeten ganiseren. Advertentie MAPRO-spirool is sterk en soepel en overol in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de wot, Uw Enorm practisch, eenvoudig te be- meer mogelijkheden met GORDIJNSPIRAAL it Let op de gele bus j? Mensen die opstandig zijn tegen God, omdat zij menen dat Hij hen in de steek gelaten heeft, moeten eigenlijk psalm 1 maar niet lezen. Ze zouden nog maar opstandiger worden, want daar staat van de rechtvaardige: „Al wat hij onderneemt, gelukt." Eerlijk gezegd lijkt het er soms niet op. Maarten Luther heeft reeds geworsteld met deze woorden toen hij schreef: „Let er op dat ge niet meent dat dit woord „geluk ken" slaat op werelds succes. Dit succes is een verborgen succes en ligt geheel verborgen in de Geest; en daarom als ge deze geestelijke welstand niet bezit, die door het geloof wordt geschonken, is het beter om uw uiterlijke welstand een groot gevaar te achten." Toch mogen we niet vergeten dat God ons hier wil leren dat het geloof vruchten afwerpt. In onze tijd, waarin het lijkt alsof de kern van Gods volk steeds kleiner wordt, de kerken leger worden en de geloofskracht kwijnt, zijn wij geneigd bij de pakken neer te gaan zitten. Tegen zulke mensen zegt God: „Al wat gij (in het geloof) onderneemt, gelukt." Het geloof is niet verslagen. Het geloof kan nog steeds het aanzien van de wereld veranderen door bergen te verzetten. Maar vergeet dan niet dat hier gesproken wordt over het geloof van de man, die staat op Gods plaats en die geloofd wordt door Gods water stromen. Succes in Italië van chr. vakbeweging (Van onze sociaal-econom. redactie) De christelijke vakbeweging in Italië heeft een opmerkelijk succes geboekt. Bij de verkiezingen voor de onderne mingsraden in de Fiat-fabrieken zijn namelijk de Vrije Democratische Arbei ders, aangesloten bij de Internationale Federatie van Christelijke Metaalbewer kersbonden. als de sterkste groep uit bus gekomen. Vergeleken bij vorig jaar werd een stemmenwinst behaald van 1400. t is te opmerkelijker, omdat de vrije, de socialistische en de communis tische vakbonden bij de voorbereiding van dé verkiezingen, alle tegen de chris telijke vakbeweging hebben geageerd'. De christelijke vakbeweging krijgt nu imen met de vrije vakbeweging de ab solute meerderheid in de Fiat-fabrieken. De communisten hebben nog nooit over zulk een gering aantal zetels in de onder nemingsraad beschikt als thans. Het verwijt aan de christelijke vakbeweging, dat zij door haar actie indirect de com munisten zou versterken, is hiermee op duidelijke wijze door de arbeiders zelf weerlegd. I.C.L.-conferentie in Straatsburg De Europese kernen van de Interna tional Council for Christian Leadership, waarvan prinses Wilhelmina ere-presi- dente is, zullen dit weekend in Straats burg vergaderen over „Eerlijkheid in denken en schrijven" (Hotnesty of Thought and Information"). Er zal ge sproken worden over onderwerpen als: „De christen en de vrijheid van me ningsuiting," „Berichtgeving en propa ganda". en „de vrijheid van pers en enkeling." De samenkomsten die gehouden zullen worden in Chambre Patronale zullen af wisselend geleid worden door de Fran se minister van justitie Edmond Miche- let en de Westfaalse minister van jus titie dr. Otto Flahinghaus en Jean Rey van de E.E.G. Spreken zullen o.a. Louis I Terrenoir een Frans parlementslid, Ot to Krauss, Kopf I redacteur LANDBOUW EN VERVOER Problemen in Nyasaland In verscheidene landen zijn felle protesten gerezen tegen de opneming van Nyasaland in de Centrale Afrikaanse federatie zonder dat een belangrijke meer derheid van de bevolking, met inbegrip van de inheemse bevol king, zich daarvoor heeft uit gesproken. Dit gebied bevolkt door twe« een half miljoen Afrikaners en vijfdui zend blanke kolonisten was tot 1953 een Brits proteotoraat. Het werd in 1953 eigenlijk met Rhodesia opgenomen in de Centrale Afrikaanse Federatie om daar door tot een betere economische toestand te geraken. In maart van dit jaar ontstond groei end verzet tegen de blanke overheersing en daarbij werden ook aanvallen gedaan op kerkelijke eigendommen. Tegen geweld Deze ontwikkeling werd vooral met bezorgdheid gadegeslagen door de Pres byteriaanse Kerk van Centraal Afrika, de grootste protestantse kerkgemeen schap met ongeveer een half miljoen zielen. Deze kerk bevindt zich tussen twee vuren. Aan de ene kant heeft zij De kleine jongen huilde, omdat hij heel erg moe was. en hij al urenlang m zijn bedje had moeten liggen. En honger had hij ook, en dorst niet minder, en hij bibberde van de kou - ja, zelfs een nacht in de tropen kan koud zijn. Hij huilde, omdat hij helemaal in de war was, en hang. Want hu wist niet, waar hij woonde of waar zijn moeder was. Een dag of veertien geleden was hij met zijn oude baboe, zijn Maleise verzorgster, naar een naburige pasar geweest, en hij was nog veel te klem geweest om de betekenis te begrijpen van de gebombardeer de en uitgebrande ruïne, die hun wachtte bij hun thuiskomst en hij en zijn moeder hadden moe ten vertrekken met de „Wakefield het laatste schip, dat in de avond van diezelfde negenentwintig ste januari Singapore zou verlaten.. Maar hij huilde vooral, omdat hij zo alleen was. Zijn oude baboe. Anna, zat half en lag half op een hoop puin naast hem. Uren had zij met hem rondgezworven door de verduisterde straten; de laat ste twee of drie uur had zij hem in de armen ge dragen. Maar toen had zij hem opeens op de grond gezet, met beide armen naar haar hart gegrepen en was op de grond gezakt met de woorden, dat zij wat moest uitrusten Nu zat zij daar al een half uur. onbeweeglijk, het hoofd helemaal op een schouder gezakt, de ogen wijd open, zonder ermee te knippen Eén of twee keer had de jongen zich naar haar toe gebogen om haar even aan te raken, maar ook met meer dan één- of tweemaal. Nu hield hij zich op een afstand: hij was bang geworden en durfde haar niet meer aan te raken, ja, zelfs niet eens meer naar haar te kijken: in een vaag besef wist hij, zonder dat hij eigenlijk begreep hoe of waarom, dat de rust van de oude baboe wel héél lang zou duren Hij durfde niet weggaan, en eigenlijk ook niet te blijven. Toen waagde hij het toch nog zijn vingers door naar haar te kijken opeens veel banger om te blijven dan door ALISTAIR MAC LEAN i (vertaling Rob Limburg) 'PWEE bedrijfssectoren, die in het Ook in de vervoerssector werpen de bijzonder moeilijkheden zullen moeilijkheden haar schaduwen al opleveren bij het verwerkelijken van vooruit. Een eerste symptoom is het de Europese Economische Gemeen- besluit van de Hoge Autoriteit van schap zijn de landbouw i het ver- de Koien- en Staalgemeenschap, dat er meer openbaarheid moet komen bij de vaststelling van vervoerstarie- ven, die wegvervoerders voor het gebleken. Voor de landbouw en het transport van'kolen en staal ln re- vervoer sijn namelijk aparte rege- kening brengen, lingen voorgesteld. De uitzonde- Nederland, dat evenals op land- ringspositie van de landbouw en het bouwgebied ook in de vervoerssec- vervoer zijn niet ao vreemd, wan- tor een vooraanstaande Europese neer men weet, dat voor deze bei- plaats inneemt, ziet hier zijn con- schap diep ingrijpende maatregelen drijfsvoering is concurrentie noodza- Op het gebied van de landbouw rij- stantie moeten worden gemeld, zo- zen thans de eerste grote moeilijk- dat iedereen daar kennis van kan heden, nu een plan ontworpen moet nemen, dan is geen gezonde concur- worden voor een gemeenschappelijk rerende bedrijfsvoering meer mo- beleid voor de zes deelnemende gelijk, en is er eigenlijk in het ge- Europese landen ten aanzien van heel geen sprake het voedergraan. West-Duitsland heeft ter ondersteu ning van zijn binnenlandse graan- produktie belang bij hoge graanprij- van be- drijfsvoering. Want na het onmoge lijk maken van de onderhandelings positie bij het vaststellen van de vervoerstarieven volgt de tweede binnen de gemeenschap. Neder- stap, namelijk het losmaken i land evenwel is voor zijn export van vervoerstarieven van de kostprijs, vlees en vleeswaren en pluimvee en Het tarief wordt dan een vrij wil eieren in grote mate afhankelijk van lekeurig bedrag, dat gericht is op succes de internationale concurren- tak inneemt, zal een dergelijke ont- tie het hoofd te bieden bij de port van o: produkten. wikkeling, die zowel het weg- als veredelde agrarische het railvervoer en de binnenvaart kunnen treffen, funest zijn. GEVAREN ONDERKEND pELUKKIG mag gezegd worden, dat stein, voorzitter van de Europese Nederland de gevaren, waarop Comhiissie voor de E.E.G., enige wij hierboven doelden, zowel op het tijd geleden heeft gedaan. Hij is een terrein van de landbouw als op dat voorstander van uitzonderingstarie- van het vervoer, heeft onderkend. ven ook voor de spoorwegen, die De bezinning in de iandbouworganl- met name voor onze havens, en saties en de publiekrechtelijke be- daarmee voor ons gehele vervoer drijfsorganen van de landbouw op uitermate gevaarlijk kunnen zijn. het komende gemeenschappelijke Prof. Halstein wil met het vervoers- graanbeleid in Nederland heeft apparaat algemeen-economische en reeds lang plaats gehad. Ook het sociaal-politieke doeleinden nastre- het steegje maakte een lange, vermagerde ge daante met een verfomfaaide strooien hoed op het hoofd zich van zijn riksja los en stak de handen uit om het kereltje op te vangen. De genaamd geen kwaac' ,vas toen gaan."" Hij~ scharrelde het steegje door. zonder te kijken waar hij liep. Telkens opnieuw struikelde hij brokken steen, krabbelde dan had hoe- Hoewel hij zelf ziek de" meeste aan tering lijdende riksjakoelies in Singapore houden het niet langer dan vijf jaar uit kon hij toch nog medelijden hebben met an deren. en vooral met kleine kinderen. Maar het eni ge wat het ventje zag. was een grote, dreigende ge daante. die opeens uit het donker kwam opduiken met het gevolg, dat zijn bangheid in doodsangst veranderde. Hij ontglipte net aan de uitgestrekte ar men en rende het steegje uit, de totaal verlaten straat en de daarachter dreigende duisternis in. De man deed geen verdere moeite, maar trok zijn slaapdeken wat dichter om zich heen en maakte het zich zo gemakkelijk mogelijk, terwijl hij weer tegen zijn riksja aanleunde. Net als de kleine jongen snikten ook twee van de verpleegsters zachtjes, terwijl zij verder strompel den. Zij kwamen juist langs het enige gebouw in de zakenwijk, dat nog brandde en keerden hun hoofd af van de vlammen Toch kon men in het licht daar van de brede jukbeenderen en de scheve ogen zien in hun voorovergebogen gezichten. Het waren allebei Chineesjes, mensen dus, die niet licht iets laten merken van wat er in hen omgaat. Maar zij waren beiden nog erg jong en hadden er vlak bij gezeten, toen een ontploffende bom hun Rode-Kruisauto in de sloot wierp die langs de Boekit Timoerweg loopt Zij waren nog helemaal van streek. Twee van de anderen waren Maleisen. De ene was nog jong, even jong als de Chinese verpleegstertjes, de andere van gevorderde middelbare leeftijd. De ogen van de jongste waren groot van angst, en zij keek voortdurend zenuwachtig om terwijl zij voort holden. Het gezicht van de andere stond strak onverschillig, als was het een masker. Nu en i trachtte zij te protesteren tegen het tempo van de anderen, maar zij slaagde er niet in zich verstaan baar te maken: ook zij had vlak bij de inslaande oom gezeten, en de schrik had haar vrijwel van haar spraakvermogen beroofd, zij het dan waar schijnlijk slechts tijdelijk, al kon men daar nu nog niets van zeggen daarvoor was het nog te kort geleden, dat het was gebeurd. Een paar maal stak zij een hand omhoog om de voorste, die het tempo aangaf, tot staan te brengen, maar haar buurvrouw greep haar hand en trok die. weer naar beneden De vijfde verpleegster, degene die voorop liep, was groot en slank. Zij leek zowat midden in de twintig Zij had haar kap verloren, toen zij door de ontplof- 'ing over het achterschot van de auto was geslin gerd. en haar zware, blauwzwarte haar viel haar telkens weer voor de ogen. Nu en dan wierp zij het met een ongeduldig gebaar naar achteren, en dan kon men zien, dat zij al evenmin een Maleise was als een Chinese dat was onmogelijk met die ver rassend blauwe ogen. Misschien was zij een half bloed, maar zeker geen volbloed Europese. Bij het flikkerende gele licht kon men de kleur van haar gezicht niet goed onderscheiden, noch die van haar huid. welke trouwens vol strepen stof en modder zat. Maar zelfs onder de dikke laag stof was er iets lange jaap over haar linker een zekere verdenking op zich geladen door zich uit te spreken tegen de „blanke overheersing" en de federatie gedachte, omdat zij als kerk even als de meesten van haar leden sym pathie koesteren voor de Afrikaanse nationalisten, die zijn verenigd ii Nationaal Congres van Afrika. Maar aan de andere kant zijn de nationalis ten weinig gelukkig met de kerkelijke uitspraak, dat zij „gekant is tegen geweld" De problemen zijn voor de kerk nog vergroot door de arrestatie van dr. Has tings Banda. een Presbyteriaan, die er- verdacht wordt betrokken te zijn bij complot, dat een aantal Europeanen uit de weg wilde ruimen. In Britse kerkelijke kringen wordt Hastings Banda ecliter gezien als een loyale Presbyteriaan, aan wiens eerlijke verzet tegen geweldplegingen niet mag worden getwijfeld Het Britse kerkelijke blad British Weekly noemt Hastings Ban da zelfs „de enige man, die kan voor komen, dat zijn volk wordt meegesleept de ellende zoals Cyprus die de laatste jaren heeft gekend", en het blad meent dan ook, dat hij „de enige figuur is, met wie de blanken kunnen onderhandelen." Uitspraak nodig Een ander geluid komt uit de kring van de Schotse Kerk van Christus Een zendeling, die 26 jaar in Nyasaland heeft gewerkt, meent dat de Britse regering een duidelijke uitspraak moet geven. Im mers in de preambule van de Centrale Afrikaanse Federatie wordt gezegd, dat Noord Rhodesia en Nyasaland onder de bescherming van de Britse regering zul len blijven ..om afzonderlijke regeringen te behouden zoals de betrokken volke ren dat wensen Verder wordt eer nauwkeurig onderzoek verlangd naar de achtergronden van de woelingen van de laatste maanden. Een 'opmerkelijk geluid wordt ver nomen uit de Christelijke gemeenschap van Ceylon, die doch dit terzijde zelf moeilijkheden ondervindt van kant van de Bhoeddisten. Het „Ceylon Christian News Bulletin" schrijft, dat Hastings Banda de prestatie heeft ge leverd om de conservatieve opperhoof- en de meer revolutionair gezinde jonge intellectuelen samen te brengen Immers, vrijwel de gehele inheemse be volking staat achter Hastings Banda en zijn Afrikaanse Nationale Congres in diens verzet tegen de groeiende over heersing van de blanke kolonisten. Het Ceylonese orgaan herinnert dan aan de houding van de eerste mi van de Centrale Afrikaanse Federatie, sir Roy Welensky. en zegt dan. dat het ongelooflijk schijnt dat een man va positie zou praten en denken als wijlen kolonel Blimp in 1910, alsof er noo overleg tussen de landbouwbedrijfs organen en de regering is reeds in volle gang en voorts Is er al con tact geweest tussen vertegenwoordi- waarbij het vervoersapparaat een ondergeschikte, onzelfstandige plaats inneemt en de hoogte van de vervoerstarieven, los van de kost te bespeuren 1 wang. (Wordt vervolgd) pese commissie van de E.E.G., dr. P» vrijwel overal, behalve in Ne- S. L. Mansholt, die bij de integra- derland, met grote tekorten zitten, tie van de Europese landbouwpoli- is mede een gevolg van een tarief- tiek een bijzonder speelt. Wat betreft de coördinatie Europese vervoer heeft de Sociaal- Economische Raad een advies uit- belangrijke rol systeem, dat uit de schatkist ge steund moet worden en dat geen en- het kei verband meer heeft met een ge zonde bedrijfsvoering. Nederland, dat zulk een belangrijke gemotiveerd. Als uitgangspunt voor standige plaats voor het vervoer zijn advies heeft de S.E.R. het rap- moeten opeisen. Een plaats, die niet port-Kapteyn genomen, dat door ondergeschikt is aan de bevordering een commissie van de Assemblee van de welvaart in andere bedrijfs- van de K.S.G. onder voorzitterschap takken, zoals handel en industrie, van onze landgenoot Kapteyn is uit- Voor een gezond vervoerswezen zul- gebracht. Dit rapport verdedigt een 'en de tarieven gebaseerd moeten gezonde vervoerspolitiek in de lijn worden op de kostprijs en zal een van de Nederlandse opvattingen, zo- eerlijke en beweeglijke concurrentie als wij die reeds toelichtten. Opmer- mogelijk moeten zijn op internatio- kelijk is, dat ook in Amerika deze naai niveau, om tot de economisch zienswijze gehuldigd wordt. meest verantwoorde bedrijfsvoering Minder geruststellend Is echter de te komen, uitlating die de Duitse prof. Hal- Ter kennismaking de bétere instant pudding vanTLAct voor 76 cent Ierland is geweest, of een India, Indo nesië, Viet Nam, Cyprus Het opko mend getij van de Afrikaanse gram schap kan niet tot bedaren worden ge bracht door het Afrikaanse Congres te verbannen, dr. Banda achter slot er grendel te zetten of Britse parlements leden. die lastige vragen stellen, bulten de deur te zetten Lijm en plak alles met beroemd om zijn ratihoudeodbeid Ds. Van der Bent in Nederland terug O In het zendingshuis arriveerde uit Me- dan de zendingspredikant ds. N. W. van der Bent. Toen verleden jaar tijdens de burgeroorlog op Sumatra ook in Medan gevochten werd, en alle Nederlanders, waaronder ook mevrouw van der Bent en haar kinderen, naar Nederland re patrieerden bleef ds. van der Bent op 1 zijn post. heeft gekregen, zal hij waarschijn- na zijn verlof niet terug kunnen keren naar Sumatra om zijn werk on der de Karo-Bataks voort te zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2