GEESTELIJK
LEVEN
nieuwe
<=B>uurthrincj<zn
f miHmmcj
IEBEL
59
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 18 APRIL 1959
Vrijzinnigheid een Phoenix
In de afgelopen weken hebben de dominees van vele
uiteenlopende richtingen zich met élan gewijd aan de
dominees-toogdagen. Ook de vrijzinnigen zijn bij el
kaar geweest en hebben een aantal uitspraken de
wereld ingezonden, die het overdenken rijkelijk waard
zijn. Zij zijn het bewijs er van dat de vrijzinnig
heid niet op sterven na dood is. zich niet tot een
soort verdunde orthodoxie heeft bekeerd en van
plan is om zich met kracht in het theologisch strijd
perk te gaan gooien.
In een samenkomst in Amsterdam heeft dr. A. de Wil
de. die vooral bekend is geworden door zijn openba-
briefwisseling met dr. Buskes, gezegd dat er teke-
j-. -----we herleving in het verschiet
i vrijzinnigheid inhoudt blijkt
Grote
veranderingen
in CJ.V.
j~j ET OUDE GEBOUW van het Christelijk Jongeren Verbond aan de ?™sluit ,0m
meisjes en jongens onder de
zijn dat er c
ligt. Wat deze vi
uit een aantal uitspraken
i de laatste weken:
Gemaskerd ongeloof
In het blad ..Kerk en Wereld" heeft prof. dr. P. Smits
geschreven over de vraag, waarom Christus moest
sterven. In dit verband zegt hij onder meer: ..Het
is mijn eer te na dat iemand voor mijn schuld zou
boeten. Ik wens te staan voor de gevolgen van mijn
eigen daden.''
Dit klinkt als een stoere, mannelijke uitspraak. Hier
is iemand die zelf de gevolgen wil dragen van zijn
eigen daden, en ongetwijfeld zal deze houding door
velen gewaardeerd en geïmiteerd worden.
Wat zal echter deze levenshouding inhouden? De bij
bel windt er geen doekjes om. Telkens weer klinkt
de waarschuwing: „De ziel die zondigt zal sterven."
„Het is de mens gezet eenmaal te sterven en daar
na het oordeel." ..Het loon dat de zonde geeft is de
dood." ..Want allen hebben gezondigd en derven
de heerlijkheid Gods
Prof. Smits zegt dus met evenzovele woorden, dat hij
zonder Gods genade wil leven. zonder de
kern van het evangelie. Maar dan is het vrijzinnig
geloof van prof Smits geen geloof meer. maar puur,
zij het gemaskerd, ongeloof. Hier worden de kern
punten van het geloof knelpunten.
Singel te Amsterdam ondergaat veranderingen. Timmerlieden
werken met hamers en spijkers, oude ruimten worden herschapen in
nieuwe, ruime kamers en daartussendoor draait de bondsmachinerie
Het is symbolisch voor de situatie, waarin het C.J.V. zich vandaag wei
bevindt. Want niet alleen uitwendig maar ook inwendig veranderen veel ws^'
dingen, tamelijk ingrijpend zelfs. Het oude verbond wordt gesplitst in jeugdbladen3
vier afzonderlijke secties, die zich resp. gaan wijden aan de vrije jeugd- fris verzorgde bladen
vorming, vormingswerk bedrijfsjeugd, bijzonder jeugdwerk en open Een ^"roe^journ^list!
jeugdwerk. Allemaal verschillende vormen, waaronder het oude verbond G. de Voogd treedt
zijn taak in de jongeren wereld van vandaag tracht te vei-wezenlijken.
bij getallen te werk". Zonder het nadrukkelijk
het C.J.V. telt 2200^ clubs te willen lieten we deze vak-
jeugdwerkwereld
J .Y vallen. Het lijken dne losse ty-
16 jaar. Natuurlijk, het zijn ron- D ipuadïnprk mnnr nmnnkpu
de getallen, maar ze geven toch pe" Jeugawerk. maar nauwKeu-
Dat is geen werk, dat
zo maar kan gebeuren.
Er moet veel worden ge
dachtgepraat en dóór-
gepraat. voordat de ver
andering van de struc
tuur van het C.J.V. een
feit kan worden. Veel
dingen groeien geleide
lijk. Neem nu hel vor
mingswerk onder de be
drijfsjeugd: een paar jaar
geleden werd in En
schede een bescheiden
begin gemaakt met werk
onder de jongelui van
een bedrijf. Nu wordt
gesproken over een apar
te sectie voor dit werk
in het kader van de or
ganisatie. Nieuwe vor-
dienen zich niet
der
el beleid
het
studie endat vooral
bezinning op de basis
van het C.J.V. om dit
moeilijke werk verant
woord te doen Bedrijfs
jeugd, een wellicht wat
vreemde naam voor wer
kende jongens, maar door
de ontwikkeling van de
laatste jaren is die naam
toch zeker niet in de
lucht blijven hangen.
ige grenzen kan men niet pre-
Wie nog mocht c'es aangeven. Voor al dit ver-
i een blik op de schillende werk wordt op het
het C.J V vijf hoofdkwartier van hei C J.V.
aan ree' gedaan. Er verschijnen
000- mappen met bijzonder interes-
santé artikelen, spelletjes voor-
eta] als-het-regent, spelen in de
jeugdkampen, besprekingen van
het: een beróepsman, bVbelonderwerpen, schetsen over
<en met goedwillende ■■hoe °n' lani geregeerd wordt".
alles in hun vrije lijd kCT'am J" \err"" f haast «V™
b.n u„ onbeperkt alt het leven zeil.
ge bladen op als redactie-
willen doen. kan niet
verbond kent trouwens al vele ja
ren beroepsfunctionarissen En i?
christelijk jeugdwerk geen goede
Vorm van verbond
Niet leven uit de reactie op de
Gezagloos geloof
wa
nevei
k goe
Op een vergadering van moderne predikanten in Am
sterdam heeft prof. dr. C. W. Mónnich. Luthers hoog
leraar aan de gemeentelijke universiteit van Amster
dam gesproken over Berhof's boek „De zin der
geschiedenis". De spreker was van mening dat we
niet over Christus als de zin der geschiedenis, al
leen maai- over Hem als de Schepper van de ge
schiedenis kunnen spreken. In dit verband zei hij:
„Wat in het Nieuwe Testament over het einde der
geschiedenis wordt gezegd is ontleend aan het mate
riaal van de laat-joodse apocalyptiek en met recht
streeks normatief en gezaghebbend voor een theolo-
i._ j. wordt ge-
l de 20ste 1
gie der geschiedenis du
schreven".
ngetjè We vragen slechts, als de bijbel niet meer gezagheb-
links bend 1S- wat dan wel? Welk gezag kent de „theolo-
gie der geschiedenis?" Of kent zij helemaal geen ge-
hoogst zag? Of alleen maar het gezag van de traditie?
andet ^aar dan zijn we weer even ver als voor de fefor-
j Wij willen in dit verband zeker niet het pleit voeren
I voor een letterlijke verklaring van het boek der
Openbaringen. Maar symboliek kan ook normatief
en gezaghebbend zijn. Wie hel gezag van de bijbel
verwerpt, stapt van een rotsblok in het drijfzand.
Jesaja schrijft, dat God zegt: ..Op zulken sla Ik
acht: op de ellendige, de verslagene van geest en
wie voor mijn woord beeft!"
Hoofi
■.en zij
Protestantisme in
Brazilië groeit
In de loop van de laatste vijf jaar
is de Protestantse kerk van Brazilië
gegroeid met meer dan 200.000 leden.
De directeur van de evangelisatie
van de Verenigde Lutherse kerk in de
Ver. Staten, dr. Walter E. Bock, heeft
dit meegedeeld in een rapport ter af
sluiting van een studiereis van twee
maanden door Brazilië.
Er worden steeds meer kerken ge-
'bouwd in de voorsteden en het aantal
Braziliaanse predikanten neemt ge
stadig toe.
Volgens de jongste statistiek telt
Brazilië 1.741.430 protestanten.
Hoe langer hoe meer
ft
V
Ieder van de vier soorten
jeugdwerk wordt belichaamd iri
een sectie, d.i een werkgroep van
minstens acht en hoogstens 32
leden, zo mogelijk evenveel man
nen als vrouwen die zich speci
aal interesseren voor dat type
erk. Zij zullen daarin toenemen-
nier de ontwikkeling kunnen aan
moedigen met hun initiatieven en
adviezen. De sectieleden worden
gekozen door vertegenwoordigers
van de groepen, die bij de betrok
ken sectie zijn ingedeeld.
We stellen dankbaar vast. dat
deze grote jeugdorganisatie inge
spannen de ontwikkeling
Vijf bidden dendaags jeugdland tracht te vol
gen. Op zijn manier en dat is: deri8 te Saan doen-
m?eTrwedrke^awordtWvee?aPl d"?uk chr,istell,k Een heel woord' dat die'nSt^fidenis hebben San"
gediscussieerd'. In iedere streek veel aPa™>ngen oproept, iedere Het is voor ons een van de beste
is het anders, ja per bedrijf ver- da8 weer en dal moet ook: een uitgaven voor jongeren geworden,
schillen dc omstandigheden vaak christelijke jeugdorganisatie kan d'e 'n 'an8 hebben gelezen,
ingrijpend Maar er wordt aan die spanning juist niet missen
gewerkt om dit werk een aparte
plaat, te geven m het geheel van Het "*ft daaru"
deze christelijke jeugdorganisatie. Het Christelijk Jongeren Ver
die naar schatting 60.000 jongeren bond is stokoud, meer dan hon
derd jaar maar fris en positief
ingesteld. De tegenwoordige
is aangenomen na de f>
verleden jaar plaats had met een
deel van de Christelijke Jonge
Vrouwen Federatie. Het werd
C J.V. De namen verande-
Iedereen weet het: in vele plaat
sen worden bedrijven gesticht,
de industrie marcheert het platte
land op en de jeugd van het dorp
komt in aanraking dagelijks
en zeer intensief met een mi
lieu dat bepaald niet een ver
trouwd element in de dorpsge- de ervaring opd<
meenschap vormt. Zo is het nu
in Enschede niet, daar kent men
de fabrieken al tientallen jaren,
maar in veel Nederlandse plaat
sen is het wél zo. Bedrijfsjeugd.
neen het woord hangt helemaal
niet in de lucht, die jeugd vormt
een werkelijkheid en het C.J.V
meent en terecht dat het
verbond moet trachten iets te be
tekenen voor deze duizenden
De Christelijke gereformeerde schreef ds. Heggi
he" predikant, ds. J. H. Velema is ei
geslaagd, zonder quasi jeug
r k kerk erkennen. Uit reactie te
gen Rome mogen wij dus niet zo
maar alles afwijzen.'wat één beet
je ruikt naar Rome.
En zo vraag ik mij af: Is de
reformatie soms niét te ver ge
gaan in de reaktie tegen de Ma
riaverering? Maria blijft toch de
uitverkoren vróuwe, die moeder
mocht worden van de Verlosser
der wereld. Er staat toch ook in
haar lofzang: Alle geslachten zul
len mij zalig prijzen. Natuurlijk
betekent dit niet. dat wij een lof
lied op de persoon van Maria
-, - moeten aanheffen. Zo heeft zij het
dat ds. Hegger stapels reacties ook allerminst bedoeld. Daar*
ontving van mensen, die of het J"
niet met hem eens waren, of
hem om opheldering vroegen.
In antwoord op de vele vragen bied
Laat ik meteen duidelijk zeg-
bóekje gen. dat ik het aanroepen van
nensen Maria als onze voorspreekster bij
God als onbijbels ten zeerste blijf
afkeuren, zoals ik dat in mijn bei
de boeken heb gedaan. Ik bedoel
de dit: Laten wij de tegenstelling da
met Rome niet groter maken dan r.l
nodig is. Als wij in een of ander ligprijzing
punt met Rome kunnen meegaan, verkiezing
heen. Maa
uiting geven aan onze eer-
zoor het geheim van haar
moederschap van Jezus Christus?
Moet in onze prediking niet wat
meer de verwondering over kaar
uitverkiezing doorklinken?
pak-
OP ZOEK NAAR GELOOFSGEMEENSCHAP
Ds. Velema
kend te schri.
sen neus en lippen: ..een chris
ten is iemand, die elke dag meer
moet worden, wat hij is" of „Er genover het machtsstreven
zijn kerkleden, die menen dat 3
via hun geloofsbelijdenis als zoi
daar met emeritaat zijn gegaan.
Maar de eenvoud van de gedach-
Nog eens: het mag natuurlijk
loit worden een verheerlijking
m de persoon van Maria, zoals
lielaas maar al te veel in de
.k. kerk gebeurt. Maar in de za-
ioeder des Heren
laten we dat dan ook doen. Te- verheerlijken wij toch eigenlijk al-
is-katholieke stelsel 1
stellen de 1
Jezus Christus als
le<
wij zulk een
fheid bied hebben
neemt niet weg dat deze do- ning. En in diezelfde rust moeten Zalig de schoot, die U gedragen
leggen een nieuwe band
Het
dieper delft dan
de doorsnee predikant gewoon
zijn. Dit boek hoort in de handen
van alle kerkelijke jonge mensen
wij dus ook eerlijk de restanten heeft: zalig de borsten, die U ge-
1 christelijke waarheid in de voed hebben!
rirtctrtrirlrirtrüiriri
(Van een medewerker)
op de achtergrond. Het kerkelijk dat zij aan straatprediking of huis- nooit het middelpunt v
WIE GEREGELD de gerefor-
meerde kerkelijke pers leest,
krijgt soms de indruk dat het ^^at^a^'d
a er met de gereformeerde ker
ken zeer droevig voorstaat. Het
geloofsleven toont kenmerken
van verschraling, er is weinig die
werfkracht, de rand van de gever
leven wordt alleen ervaren als bezoek doen; daarvoor bestaan in worden. Ieder heeft dezelfde
uitwendige zaak. Dezelfde ont- de gemeente an'dere organen, plaats, maar één is er. die het
Maar wanneer men elkaar tot gemeenschappelijk werk begeleidt,
steun is, dan gaat het hart ook Men komt eenmaal
Variatie
Koks schoolatlas
voor de bijbelles
Maar tdaar heeft men de grote uit tot anderen
arbeidsgemeenschap doorbroken buiten de kerkelijke
door individuele beïnvloeding schap staan. Wat kan
de werkers in het bedrijf. Op doen als bewoners van
aldus de heer Raad- 'ten gerieve
het
niet-meelevenden wordt steeds moeten gaan
breder, de liefde tussen de Ie- Wat de leden dei
den onderling laat veel te
de buurt, die weken bij elkaar als kring, al
gemeen- wisselend bij de leden thu:
nen niet wordt overleg gepleegd wat men
in straat voor elkaar en voor anderen
zich kan doen en daar wordt ook ge-
geen verkap-
kerk weer
moeten leren, is dat zij verant-
over, enzovoort. De kerk SlSol," Xndï"
Toen is de gedachte opgekomen door de buurtkring van lieverlede
het goede spoor worden ge-
Dit zijn dan kerken, d:
naar Jezus Christus noen
die in haar gemeentelijk
een manifestatie behoren 1C»C11
hefde. Want Christus Jereerst de bedoeling
mo oon n.ku.uro derling contact tussen de leden Ipof
der kerk te vestigen of te verste-
vigen. Niet door praten, maar
door daadwerkelijke hulp voor
elkaar. Want er zijn.in haast al
le gezinnen kleine zorgen, waarbij
anderen gemakkelijk te hulp kun
nen springen: en uiteraard ook
wanneer ernstige ziekte of andei
leed verduurd moet worden.
blijde
de kerk ook daar komen vestigen. Daar hoeft beden. De kring
niet bij gepreekt te worden. Een te mannen- en vrouwenvereniging gingswerk
enkel teken van meeleven doet of convent,kei Er ,s geen orgs- lnsiag d,„ d« jonge stadswij-
soms wonderen. nisatie. Men komt alleen bij el-
De kleine geloofsgemeenschap is kaar om samen de dingen aan te weet het. in die wij
de rand- pakken. De kosten worden ge- ken komen de mensen bij elkaar
eenschappelijk gedragen. Het uit de meest verschillende delen
ooie van dit werk ts, dat de va„ het land Ze kennen nauwe_
financieel niets aan hoeft
lijks de weg in de stad en ze zoe-
11 «1 "v dan dienen zij elkander eerst te er echter het
lijkt wel een patient, wiens kennen. In de grotere gemeenten kerkdijken in eigen kring. Het
toestand uiterst gevaarlijk is. js dat helemaal niet het geval, al komt voor. dat zulke gevallen
woont men in dezelfde wijk,
dezelfde kerkbank.
De „oude" clubs die worden
ingekaderd in de sectie vrije
jeugdvorming werken niet over-
Daar al op dezelfde manier. In de
oude stadswijk en op het doip ba:
kennen de jongelui elkaar goed en kende, met een niet te groot
daar heeft het gewone veren,- aal?,al ««kende plaatsen voor-
ziene kaarten geven een uitsteken-
heel andere de, zij het wat summiere indruk
het tweestromenland. Palesti-
n verschillende tijdperken en
het gebied waar Paulus reisde.
Kok in Kampen heeft speciaal
voor de bijbelles een atlasje voor -ö
bijbelse geschiedenis ontworpen
uitgegeven dat uitermate bruik-
,sm5°Ü!f """TVf '1'; S Zonnestraal
bij de massajeugd
Hoewel het werk door de ker-
komt met alleen
1 levensleer. Hij inspireert ook tot
een nieuwe levenswijze. In de
gemeente van Christus voelt men
zich verantwoordelijk voor el
kaar; daar acht de één de ander
1 uitnemender dan zichzelf. En
- dit behoort naar buiten openbaar
te komen. Maar zo is het niet.
Anders zouden die klachten over
n ee gebrek aan geloof, hoop en lief- CVC11CC1K> lllfi
toelde niet stelselmatig terugkeren sta„dfghede„
ui de kerkelijke pers
De heer J. Raadgever te Alphen
nflJlaan de Rijn heeft daar lang VOOTDGOG
a over nagedacht. Zelf in de evan
gelisatie meewerkend, kreeg hij Behalve die daadwerkelijke
van buitenkerkelijken wel te ho- hulp kan men nog een
ren: „Meneer, praat ons niet dienst aan elkaar bewijzen,
lakt iover de kerk, want wat wij daar- dienst die alleen maar in de ge-
tgen. van zien krijgen is zo aantrek- meente van Christus geschieden
bracht. Omdat men merkt, dat keraden wordt opgezet en gesti-
gemeenschap van ge- muleerd. blijven de resultaten van
d aan het werk is. arj,e|d binnen de kring zelf. in
De start van de buurtkring ver- die zin, dat men niet met ver
loopt nfet altijd gemakkelijk. De slagen of rapporten gaat werken,
deelnemers komen niet zo gauw
met liun zorgen en vreugden voor Te A,Phen aan de Rij"- «'aar
de dag. Maar eenmaal aan de de buurtkringen zijn begonnen,
de taken groeien, bestaan thans 45 kringen. Als er
mooie is. dat de kleine ge- nog. drje bijkomen, is heel dc ge-
En meenschappen inwerken op het
,m- grote geheel van de kerk. reformeerde kerk ter plaatse er
Niet dat de buurtkring altijd blJ betrokken.
afwprni>nlCrrd7iinrmensen li" aid us Ook te Capelle aan de IJssel.
o-js- 1 Delft, Emmeloord. 's-Gravenhage-
Oost. Lisse. Nijmegen. Amers-
triaidi 1 ici di maai u c ...c. *00rl en andere plaatsen is men
andere 'winen wórdên 8' met dit werk in de gereformeer-
,""pe" de kerken begonnen. Te Afphen
I hebben ook de hervormden een
DGgGIGlding begin gemaakt.
ken op die clubs nieuwe vrienden.
Kunt u zich voorstellen, dat ze
nauwelijks toe zijn aan een be
spreking over een „zwaar" on
derwerp als „De sacramenten"?
Ze sjoelen eerder wat of houden
een grammofoonplatenavond.
Vele jongelui houden er niet
van om zich wekelijks te verbin
den een vaste avond op de vere
niging te komen. Voor hen zijn
We misten de kaart
twaalf stammen en een goede
kaart van het Twee- en Tienstam-
menrijk. Misschien dat die in een
volgende uitgave nog toegevoegd
kunnen worden? De atlas is uit
stekend voor kinderen
naast de bijbelles op
„Zo? zei een meneer, die uit hoofde van zijn functie
wéét, dat ik deze stukjes schrijf „Zo?! Jij durft wat aan. b
Zo maar in het wilde weg in de krant een orgel vragen
Hij bekeek me aandachtig, ongeveer op de manier waarop
je in een dierentuin naar giraffes staart: 'n geïnteresseerd
en ook 'n tikkeltje ongelovig, net of je je eigen ogen niet ü-
vertrouwt. ..Besef je feitelijk wel wat voor risico's je op
die wijze gaat lopen?" zei hij er frikkerig achter aan. ty
r de
Uit de
VOLKSWIJK
Ethiek
Inleiding tot de ethiek, door di
H. de Vos. Tweede druk. Uitgav
G. F. Callenbach N.V.. Nijkcrk.
Wie de wetenschap der ethiek
de verschillende vormen van het gaat beoefenen vindt in deze In-
„open jeugdwerk" bedacht. Iets if'd'ng een uitnemende steun bij
vrijblijvender tptssehten de g^gT^aïït.S''de
opkomst betreft maar de invloed ve om wat hij behandelt helder
van het evangelie is niét vrijblij- en doorzichtig te maken. Het re
vend sultaat is een duidelijke begripson-
ju-.vat steeds maar
op dit terrein het
onmisbare begin is van vruchtba-
s uil- v besef dergelijke dingen na-
jonge tuurlijk perfect. Wie jaar na jaar
pe nn -te een eigen rubriek verzorgt, leert
J zo 'angzamerhand het klappen
van de zweep wel. Maar ik hield
-ü me van de domme en zei arge- 3
loos: „Risico's? Welke dan wel?"
"S Hij keek nu ernstig, op het streng-vermanende af. Hij zei: „Je
5 schijnt niet te beseffen dat zo'n krant door duizenden en nog
-h eens duizenden, door tien- en honderdduizenden gelezen wordt,
Je moet daar rekening mee houden. Je moet er aan denken wat
5 voor 'n gevolgen zulk een publicatie kan hebben!". Hij pauseerde
even. Misschien om lucht te happen, want hij had nog al nadruk
kelijk gesproken: misschien ook om zijn uitspraken goed tot mc
te doen doordringen.
7R bestaat nu eenmaal e
1 slag r
ty
ty
m. dat altijd met donder-
sultaat i:
derscheiding
Voorlichting niet het I
studie
kringen gevormd)
wgemakkelijk gemaakt worden
.de werkelijke vragen te ontwij- dekte haast steeds in nieuwe
Maar de heer Raadgever gen een zekere schroom
l,moest bij nader inzien toegeven, met en voor elkander te
■rlei idat de kerk als gemeenschap den. Dit moeten de kerken blijk- raad
innenniet steeds een opwekkend beeld baar weer van de secten leren!
Lejireeft aan buitenstaandei
iplossdorPen gaal
Allemaal zondagen
De heer Raadgever gelooft, dat
Wat de organisatie van de dit niet iets nieuws is. De chris-
:ei iu XT buurtkringen bezocht heeft (on- buurtkringen betreft, het volgen- telijke gemeente is van oorsprong welke wordt verricht met een
Sch. Nu kan zo'n tegenwerping heel geveer vijf jaar geleden werden de. De buurtkring is een kleine een huisgemeente. Die vroegchris- jeugdhonk of buurthuis als cen-
«maisi.ii.i, L" geloofsgemeenschap van ongeveer telijke gemeenschappen hebben in trum. Meestal heeft een beroeps
twintig belijdende leden. Eén van opperzalen bij gebed en breking jeugdleider daar de leiding Vaak Allemaal zondagen, beschou'
de deelnemers heeft de leiding des broods haar geloof beleefd en vnmpn ciaar jonaelui die v>p1 8"en over de Heidelbergse C
Hij krijgt daarvoor van de kerke- haar taak gezien in het midden aemakkeliik te hPWPOPv ->iin chismus, door ds. G. Th. Rothui-
raad instructies in een drie- of van de wereld. Laten wc dat z° Oeidegen zgtl (:itgavr j. H Kok
viertal avonden, die U -
"sci*n de steden is van geioofsge-
al lgemeenschap vaak weinig te mer-
ken.
De kern
drie- of van de wereld. „Laten we dat T L -v- zen. Uil
- - - de stich- voorbeeld volgen", zegt hij. „La- °m 2elf bijzonder actief mee te Kampen.
Op dc Maar is men eenmaal over die ting van de kring voorafgaan, ten we niet voor een deel maar doen. Overigens is passiviteit
vreemdheid heengestapt, dan Het woord leiding is eigenlijk te helemaal discipel van Christus niet het monopolie van de jon-
sterke band tussen sterk, want de kringleider mag zijn". gelui in dit „bijzondere jeugd-
de leden onderling.
Hoe nodig dit is constateerde de
heer Raadgever toen hij werd uit
genodigd om in een wijk van een
an d^r gereformeerde kerken in Den
sa. u.uLU.,tv..vuv... W.S..C de Haag het buurtkringwerk op te
^jvfVk te groot is geworden, hebben zetten. In een wijk van 1400 gere-
l""df onderlinge contacten te lijden, formeerden bleek zestig procent
"Dy vreugde van het gezamenlijk "iet meer of minimaal mee te
bleven der geloofsblijheid ver- leven met de kerk. Bij bezoeken
.dwijnl, de geloofszekerheid raakt aan de^e, mensen kwam meerma-
S len de klacht naar voren „ik ben
alleen, er kijkt haast niemand ROOMSE VRIJMOEDIGHEID
..ar mij om", terwijl toch gere
geld huisbezoek door ouderlingen
en predikant was gedaan. Daarin
zit ook een stuk schuld van de
mensen zelf, die de gemeenschap
niet serieus hebben gezocht. Maar
door een buurtkring verlost men
amen op een ongedwongen
uit hun isolement.
Lr zijn prachtige voorbeelden
van. Daarover kan de heer Raad
gever urenlang vertellen. Overal
waar gemeenschap wordt be
oefend. daar ondergaat het geloof
een verjongingskuur.
allor:
oedt r)aar Zit dan ook de kern
moeilijkheden. Overal
Pater Monium
scbr' In het onlangs verschenen ge-
denkboekje „25 jaar Sinl-Paulus-
ifer parochie tc Schiebrock" vertelt de
:d N pastoor Lansbergen allerlei over m?
komen wederwaardigheden.
„Staat mc daar op een dag eci
a"tw. man aan de pastorie 1c bellen, di.
dp een woning wil hebben", aldus d«
In een apart kadertje schreef de redactie van
„Hervormd Nederland" over een landelijke
de misstand op loterij-gebied:
Telkens weer verrassen onze r.k. landgenoten ons,
•or bij geldwervingen gecamoufleerd op te tre-
;n. Dat organisatoren van r.k.-acties graag dc
zitzucht prikkelen door gokelementen ie verwcr-
jn in hun acties, weten wy. Hel is ons niet sympa-
iek, maar men denkt daarover in bun kringen
1 eenmaal anders dan wij. Maar dat zij iets op
liek doel ga;
Naar binnen?
opgei
lichting V.O.C.U.S. te Lopik op te bellet
•ifiek rooms-katlio.
lük Slechts door
loterij voor de
„Ze hebben 1
ik
iegd".
huis
7-
pater Mi
dacht, die pater zal wel in de pa^
rie van de Roomse kerk wonen
Het misverstand vond zijn c
O zaak in dc toen voorgenomen
trimonium-woningbouw ie Scl
(Kerknieui
de Maar bestaat niet het gevaar,
bij dat zo'n buurtkring een in zichzelf
ik gekeerd gezelschapje wordt, welis-
il0. waar tot hulp en stichting van el-
kander. maar toch naar binnen
gekeerd?
£r' Deze kans is maar zeer klein
l.a" Telkens blijkt weer. dat de echte
,IC* gemeente van Jezus Christus een
evangelisatiegemeente is. Er wordt
vs) van de buurtkringen niet gevergd
werk ging.
Wy signaleren dit. Want wi
derf van de verhoudingen in
olk
VROOM KIV ER RUITEN
Ds. J. M. Hasselaar „In de Waagschaal":
Te verontschuldigen valt hier niets, ook niel
die sympathieke Emmaüsgangers Zy zijn w
achtige women en staan er toch helemaal buiten.
PRINCIPIEEL
Prof. dr. Herman Ridderbos in het „Gerefor
meerd Weekblad" (Uitg. Kok)
sen voor de oecumene:
scheiding maakt. ..principieel
De eeuwenoude waarhede«n in
de Heidelbergse Catechismus
weergegeven, hebben een diep
lood dat peilt door de eeuwen
heen. ook door de onze Het wordt
weer bewezen door deze korte
beschouwingen die vol zijn van
bijzondere opmerkingen welke tot
nadenken brengen. Als zo het on
gewone wordt gezegd niet om het
hindernis- ongewone maar van binnen uit.
ontvangt het nieuwe leven mo
derne injecties met de oude waar-
I heid. Dat doet je als mens van
mooi, deze tijd goed.
ER
stem en stilte-effecten werkt.
„Ja!" vervolgde hij dan met 1
de lucht „Je mag die gevolgen ni
daar doodleuk of ze maar willeu opbellen. En nu moet je je
eens goed realiseren wat er dan gebeuren kan. Daar zit je baas jj.
aan zijntelefoon en die begint te rinkelen. „Hallo", zegt hij. ij.
en noemt zijn naam en krijgt te horen dat men ergens een
orgel voor 'm heeft. Hij is ongetwijfeld dankbaar en blij; hij
graait papier en pen bij elkaar om het adres te noteren: hij
stamelt een dankwoord en legt de telefoon dan neer. Maar r>
meteen begint dat ding weer te rinkelen, en daar meldt zich ty
een tweede orgelbezitter. Daarna een derde. Vervolgens een
vierde. Ten slotte allemaal op die ene avond, zó na het ver- J
schijnen van onze krant, de zeventiende. Of de örie-en-dertig-
ste. Nou. en wat dan?! Ja. aan zoiets heb jij natuurlijk niet b
gedacht, hè?!" 3"
Ik had daar inderdaad niet aan gedacht. En ik heb mijn re- ty
deinen waarom ik aan zo'n krankzinnige situatie ook per se y
nooit gedacht heb en nooit denken zal. y.
t alle windstreken aandr
schouwspel: 1
gels Orgels uit Rotterdam. Dordrecht. Leiden, Den Haag. Briel
le, Hazerswoude. Purmerend en Keukenhof. Orgels m«
orgels met elektronische geheimen. Ik zag ze
n ik schoot in
verrukkelijk
vende, aanzwellende
i
OVERHEID EN VERZUILING
Ds. F. H. Landsman schrijft in „Hervormd
Nederland" over: „Overheidsbeleid bevordert
radicale verzuiling" en zegt:
goed mogelijk tc bcsehc
de handlia
Schoenen voor
onderweg
In een prachtig verzorgde uit
gave geeft La Rivière en Voorhoe
ve te Zwolle een aantal preken
of meditaties van ds. A. G. Bar-
key Wolf. Op frisse, maar niet
wijze zet deze predikant
de kleine, bescheiden straat waar ons wijkgebouw 2-
d staat. Ik zag ze de deur openrammeien, de gang binnenvloei- jj-
r en. de clubleiders onder de voet lopen, alle zalen vullend met
j- hun muzikale geweld. Ik zag al maar verder pers en radio en
-3 televisie toesnellen om dat spektakel waar te nemen en te ver- r..
-h slaan. Ik zag bekende organisten zich werpen op een nieuw opus g-
.voor zeventig orgels"; ik zag hele drommen speellustigen 2-
aanrukken om honderdhandige koralen ten gehore te brengen.
H Ik schaterde van pure verrukking. En wat zou daar boven-
j: dien 'n reclame in zitten, en dat brengt weer de nodige andere
giften op' Hij keek verontrust over mijn luchtharti^ieid. Z n ty
IJ gezicht was als een voorjaarslandschap: van sneeuw via hagel
naar een fikse onweersbui met windstoten van zoveel kilome-
ter per uur. „Hoe kun je om zoiets lachen!" zei hij bijna
wlb bouwen,
«n-ver-ant-woor-de-lijk ge-
oord, maar zijn nieuws- h
.Heb je enige reactie op
die de laatste jaren
ilgetnene instituten in ritaat predikant was van de Bel-
isien die daarin wil Sische Christelijke zendingskerk te
Antwerpen, aan de han van ver
schillende bijbelteksten de koers
uit voor ons leven. Voor ons ge
voel was er een al te grote ver
scheidenheid van losse schoenen
Ds. L. D. G. Knipscheer in.het „Doopsgezind bijeengebracht om een duidelijk
xr_ai,Ki«/ï». voetspoor te bieden. Het boek be-
Veekblad vat ec,hter veel m00ie gedachten
zal zeker zijn weg vinden
vernietigend. „Wie een orgel, ik bedoel
moet de kosten berekenen! Je hebt
handeld!'" Het scheen zijn laatste
won het van zijn toorn. jt^ÊÊBÊIÊjÊBÊÊÊ
informeerde hij, aanmerkelijk zoetsappi- 3-
ardbaarheid a
GESTOLDE LIEFDE
gierigheid
je artikel gehad?
ger er achteraan.
TK knikte. „Ja", zei ik. „Natuurlijk. En dat wist ik vooruit. Ik
A kan niet zeggen waarom ik dat wist, maar het is zo. Dat weet 2-
je uit ervaring._snapt u?! We hebben één mooi. vriendelijk 3-
geen orgel, en ook niet
nodig hadden. En zo gaat jj.
Zy, die de blijde boodschap brengen in overzeese
landen hebben ons onlangs bij monde van ds. Koop-
mans laten weten, dat guldens druppelt gestolde
liefde zyn.
gel gekregen. Precies één. Dus
twee orgels. Alleen maar wat w«
di-.it nu altijd. En nog eens hoe dat mogelijk is, snap ik nooit
en ik neem het maar aan als één van die vele wonderen, die bl
aken. Maar het klopt altijd. Want als we
juj of ander, komt er steeds weer
vooral ook omdat het
een sieraad voor de boekenkast is.
„Schoenen voor onderweg", ds.
A. G. Barkev Wolf, La Rivière en
Voorhoeve, Zwolle.
nogelijk
zitten o
één zonnestraal, di
eruit helpt. En 1
na met iets