^Tftciryke iSmit iSibincfci Engelsen voeren muziek van Bach en Handel uit E3HEESEÏ - VERANDERDE - VAN LIEFDE «KRUISBOGEN» 10 ROOT'S PAAS-ZATERDAG ZATERDAG 28 MAART 1959 .Crucis mijsterium Wij zoeken rond u, nooit zien wij u juist: rechtvaardigheidontferming.... Klein behuisd zien wij één lijn, liggend of rechtstandig. Maar gij. God, bindt die beide saam. Gekruist. SchllderU van Leonid Sologoub) In sfaa( van GEDICHTEN VAN BEVERSLUIS In tUal van beschuldiging, door Pierre H. Dubois. Uitga ve Nljgh en Van Ditmar, 'a-Gra venhag e. In rijn nieuwe roman schetst Dubois de ondergang van een wils-zwakke man. wiens leven, be halve door vrouwen van nogal ,De gekken van G' Badinerende roman £EN BESPIEGELENDE RO MAN. zo noemt de sehryuer Luc. Willink zyn zojuist by Van Stockum en Zoon te 's-Gravenhage verschenen roman ,JDe gekken ran G." Dit „be spiegelende" zal dan uiaarschyn- lyk zitten in het gniffelende afstand-nemen ten aanzien van zyn onderuierp. Met kennelijk pleizier heeft de heer Willink zich op zyn stof geworpen. G. is het Oostenrijkse plaatsje Görz, dat in 1917 in de vuurlinie kwam te liggen van het Oosten rijks-Italiaanse front. Toen lieten directie en personeel van het krankzinnigengesticht hun „gek ken" aan hun lot over. Rondom dit voorval spint de schrijver zyn verhaal, dat in wezen be trekking heeft op een spionage- affaire. Men moet iets overwinnen voor men dit boek met evenveel pleizier kan lezen, als het ge schreven werd. Om over krank zinnigen te spreken als ..gekken" doet zeer onsympathiek aan. Dit ruikt teveel naar het dolhuis- vermaak van onze voorouders. Spoedig echter speelt de ont ruiming van het krankzinnigen gesticht gelukkig geen rol mee. Dan kan men zonder onaan gename bijgevoelen s genieten. overspelig allooi, beheerst wordt door een angst voor het leven en voor het doorgeven van dat leven aan anderen. Het ls deze angst en de daaruit voortvloeiende af keer van een legale band met de geliefde, die een verwijdering tot stand brengt tussen hem en de enige vrouw van wie hij werkelijk heeft gehouden. Wanneer deze vrouw jaren later terecht staat 'wegens moord op een baby, ver trekt Lucas, de hoofdpersoon, naar het buitenland, uit vrees dat hij in het proces zal worden betrok ken. Het gevoel, dat hij aan het drama van rijn ex-minnares niet onschuldig is. groeit in den vreem de onder invloed van allerlei herinneringen uit tot een ver lammende obsessie, die hem dwingt tot de conclusie, dat zijn leven is mislukt. Bij zijn poging zich te ontdoen van een brief, waarin hem wordt meegedeeld, dat hij toch een dochter bezit (niet bij zijn vrouw, maar bij zijn vriendin Cora) valt hij van een boot en zinkt dan weg „in een rust waarin alles helder werd". Kwaliteiten ..In staat van beschuldiging" is een boek met onmiskenbare kwali teiten. maar ook met duidelijke zwakheden. Het proces van gees telijke ontreddering in Lucas' psy che. een proces dat gevoed wordt door een meedogenloze zelfonthul ling. is met meesterschap gete kend. Zeer suggestief zijn de ve le flashbacks naar een liederlijk verleden, dat de kiemen bevat voor de uiteindelijke ondergang. Toch is Dubois er niet in geslaagd een werkelijk gave roman af te leveren. In de eerste plaats niet omdat de in dit boek optredende bijfiguren onvoldoende. d.w.z. eenzijdig en te weinig genuan ceerd. uit de verf zijn gekomen. Martieo Beversluis, die door al lerlei omstandigheden buiten de literaire ontwikkeling van de laat ste dertien, veertien jaren is ge raakt, is aan zijn opvatting van het christelijk dichterschap gedu rende die tijd trouw gebleven. Bij hem is het merkwaardig, dat men zijn talent en zijn virtuositeit niet kan scheiden. Hij is name lijk niet dichterlijk begaafd en daarbij virtuoos beheerser van de rijm- en verstechniek, zoals Geer- ten Gossaert was, maar bij Be versluis I s het talent de virtuosi teit en Is de virtuositeit het ta lent. Dat w1! zeggen: men moet er vrede mee nemen, dat Bever sluis altijd neigt tot breedvoerig heid en een nadrukkelijke rijm techniek; de goede dingen die hij bereikt, ontstaan alleen langs de ze weg. Zijn jongste bundel. „Kruisbo gen" (uitg. Callenbach. Nijkerk» vertoont geen ander beeld, al valt het dadelijk op dat de rijpere leeftijd een zekere verstilling en hier en daar ook onmiskenbaar een zekere matheid heeft meege bracht. Toch mogen onze mensen hun christelijke dichters niet vergeten. Ze hebben het moeilijk, nu het openbare letterkundige leven wei- haast volstrekt aan elke duidelij- ke christelijke belijdenis voorbij gaat. Christelijke kunstenaars zit ten toch altijd tussen twee stoelen en de algemene culturele vervlak king. die een gevolg is van de „opstand der massa's", doel daar aan geen goed. Iemand die- het volgende schrijft, verdient toch meer dan onverschilligheid; De nacht moet over ons diep Verlaten moet men zijn door lallen Ontgaan aan u'at of wien. Verguisd moet men hier zijn en in het leed alleen. En al uw liefde en uw weten vertreden als de steen. Gij moet slechts schaduw zijn froor allen gestorven al vóórdien- De nacht moet over u diep vallen voordat gij God zult zien. Op een afzonderlijke plaats zul len wij ook het gedicht De laat ste Omloop afdrukken, dat voer Beversluis' talent karakteristiek is: het zwakke en het goede, het le ge woord en het rake woord, staan hier zoals bijna overal elders bij- C. R. vecymbelspel van een woon schuit. De schuit heet „De Lan taren" en inderdaad zal men met een lantaren moeten zoe ken om zoiets te vinden. Zij die alleen maar verzot zijn op de klank van een grote concert vleugel, zullen een clavecym- bel maar een primitief instru ment noemen. En zij die een grote, luxueus ingerichte flat bewonen, zullen dat woord pri mitief ook gebruiken voor deze De avonden Het veel-besprcken boek ..De avonden" van G. K. van het Re- ve is nu bij De Bezige Bij te Am sterdam :n een vijfde druk ver schenen. In 1947 werd het be kroond met de Reina Prinsen Geerligsprijs en toen schreef de jury o.momdat een ziel in nood zien heeft durven uitspre ken en de vorm vond om dit op een beklemmende, aangrijpende en tegelijk tot symboolkracht uit stijgende wijze te doen. Dit is niet een willekeurige zielsgeschiedenis maar het boek. dat uitbeeldt wat de tijd. die alle illusies vermoord- d' jeugd hes:: aa ".gedaan". Met deze uitspraak kunnen we het wel eens zijn, al behouden we het reoht toch 'net boek niet zon der meer aan te bevelen. Het is bijzonder cynisch, negatief zelfs en doortrokken van een grote naargeestigheid. Dat alles past w?l in dit winterverhaal van deze jonge auteur, het is zelfs een noodzakelijk gevolg ervan. Bo vendien is het zeer knap opge bouwd. raak de eentonigheid van een grauw en eentonig leven teke- n;n.i. Maar de woorden van Jef Lasi over dit boek zijn niet zo erg onjuist; ..Ik stel me voor dat een jong arbeider na hel lezen van „L)e avonden" benoeite zal voeien om (zonder tandpasta» zijn mond te spoelen". <200 blz. Alle wegen leiden naar Rome MET VROLIJKE ROME is aan het woord in het humoristi sche reisverslag, dat de Duitse schrijver Adalbert Seipolt geeft van een Duitse pelgrimsreis naar Rome. ..Alie wegen leiden naar Rome" luidt de triomfantelijke ti tel van deze door H. Kuitenbrou wer vertaalde en door De Fon tein te Utrecht in zijn kleine Fon tein-reeks opgenomen uitgave. De schrijver heeft zijn mensjes goed aangekeken. In al bun Room se ijdelheid worden zij levendig geportretteerd. Het is dan ook een door en door humoristisch reis verhaal. Maar toch vertoont het bij alle gekheid een ondergrond van ernstige vroomheid. Voor de trouwhartige. moederlijke non. zuster Annaberta. krijgt men on danks haar bekrompenheid grote sympathie. Kortgezegd: in deze Roomse le vensvreugde voert de liefde tot de ..evennaaste" de boventoon en dat is hartverwarmend. De omslag van het boekje ver toont een prima tekening: geest van het werkje wordt uitermate goed door getroffen. .J De jonge domineesdochter, die op „De Lantaren" dagelijks haar twce-manualig Neupert-clavecym- bel bespeelt, is het daar helemaal niet mee eens. Marijke Smit Si- binga houdt van haar ark en houdt van haar clavtcymbel Op de ark met het ruime uitzicht over het water, voelt ze zich he lemaal vrij, zonder last te hebben van buren. Aan het clavecymbel ontdekt ze de puurheid van de oude muziek, een puurheid die eigenlijk de meer zinnelijke klank van een vleugel niet verdraagt. Niet direct Die ontdekking is niet direct ge komen. Marijke Smit Sibinga werd in Nieuwkoop. waar haar vader toen predikant was. gebo ren en studeerde bij Nelly Wage naar piano aan het Amsterdams Conservatorium. Ze behaalde er normaal haar einddiploma's, maar moest plotseling eens inval len voor een claveciniste. Het is eigenlijk een wandaad een pianist te laten invallen voor een clave- cinist. Marijke Smit Sibinga be merkte dat die eerste keer ook en bovendien vond ze een clave cymbel eigenlijk helemaal niet zo'n prettig instrument. Maar toen ze eenmaal had ge speeld sloeg de weegschaal over en ging ze les nemen bij Janny van Wering, welke studie in Pa rijs voltooid werd bij Aimée van der Wielc de befaamde Bel gische leerlinge van Wanda Lan- dowska. En nu heeft de vleugel plaats gemaakt voor het clave cymbel. ook al geeft Marijke Smit Sibinga dan ook nog piano lessen. Haar hoofdinstrument is nu clavecymbel. Intensief Marijke Smit Sibinga heeft zeer intensief de uitvoeringspraktijken van de barok bestudeerd en ze is zo tot een spel gekomen, dat even charmerend als gefundeerd is. Een avond clavecymbelspel van Marijke Smit Sibinga is nooit ver velend. omdat zij een fraserings techniek bezit die verrast en bo venal omdat ze de muziek volle- jonge charmanie dig doet leven. de muziek uit x haar lievelings- Bachs tijd. veelal gebaseerd op de dans. We hebben haar gehoord met Ie fluitiste Ellen MacGilla- vry, we hebben haar gehoord met fleren de hoboïst Everhard Spelberg, we hebben haar continuo-partiji Afgeleerd instrument hoort pra haar de meest verrukkelijke klan ken uit haar instrument hoort veren, zal wel voorgoed over het clavecymbel als r verouderd, sto'fig instrument te grote werken horen spelen, spreken. Juist door de pianisten ganislen die de ciavecymbel- techniek n;et goed beheerst» Clavecymt eispel oT3.« op 'n woonschuit inzicht hadden in ■iiBiviiiiaaiuii oude muziek, I! heeft het clave- cymbel Wat is het dan toch eigenlijk jammer, dat er nog zoveel koor der populaire naam gekregen, dirigenten zijn, die de clavecym- Maar het is niet te loo- belpartijen in grote werken door chenen. dat het grootste deel pianisten laten spelen Marijke van Bachs klavierwerken op een S.nit Sibinga betreurt dat ook zo. clavecymbel het best tot hun Niet omdat ze daardoor minder recht komen. Maar dan ook ge speeld in die dansende spranke ling. zoals Bach z'n muziek voor clavecymbel ook uitvoerde. De dikkere vleugelklank kan hiermee echt niet wedijveren. Dit is geen historiseren en ook geen veroordeling van de vleugel als instrument voor de vertolking van oude muziek. Het is slechts een vergelijken en in die ver gelijking moet de voorkeur voor de vertolking van muziek van vóór 1750 uitgaan naar het clave- hebben ze heeft echt wel veel te doen maar uit liefde voor het clavecymbel. dat in onze tijd gelukkig een renais sance beleeft. Marijke Smit Sibinga is als pianiste begonnen, maar ze ver anderde van liefde en we hopen de klanken van haar clavecymbel het llevellngsinstrument van Bach nog veel te horen. muzleklexlcon VIA NAALD EN PLAAT Het dan een spionageverhaal cn uooral een uitnemende schildering »an de enigszins operette-achtige toestanden' in het voormalige Oostenrijkse leger. Luc. Willink 'oeschryft dit alles op de enigszins badinerende toon, die in de twintiger jaren in bepaalde Haagse kringen en vogue was. Juist deze bigotte toon is geschikt om de even bigotte sfeer van de hogere kringen van het toenmalige Oostenrijkse leger weer te geven. ,J)e gekken van G." is dan ook. hoewel het hier ocer tpestanden gaat uit het Oostenrijk van de eerste wereldoorlog, een typisch Haagse roman geworden. Het deftige Haagje pan een veertig jaar geleden leeft er in humo reske vorm nog in voort. Af en voelt zich er echt Jiaegs" door aangesproken. Ev. G. Geen eigen leven Ze leven geen eigen leven; ze hebben al te nadrukkelijk de func tie een bepaald licht op de hoofd persoon te werpen. Dat maakt, dat men niet of nauwelijks in hun bestaan, in de wijze waarop zij spreken en in de situaties waarin zij komen te verkeren, kan gelo ven Ons tweede bezwaar betreft de vorm. Het zou onjuist zijn te beweren, dat taal en stijl van dit boek een overwegend cerebraal karakter hebben, maar toch kan de lezer zich -niet aan de indruk onttrekken, dat op menige bladzij de essayist Dubois het heeft ge wonnen van de dichter-romancier. De schrijver zet vaak meer uit één dan bij verhaalt. Zelfs de dialogen doen bier en daar te ver standelijk. en daardoor houterig De hoogte van zijn twee vori ge werken. ..De ontmoeting" en „Een vinger op de lippen" heeft Dubois ui deze roman dan ook zeker met bereikt.' /yfEN kan ten aanzien van de Engelse muziek een bepaald standpunt innemen en zelfs maar een beperkte waardering opbrengen voor wat er in Engeland aan noten wordt neergeschre ven een zeer subjectief standpunt overigens men kan zich ook al of niet aangetrokken gevoelen tot dit eilandenrijk bewoners, men zal niet kunnen ontkennen dat er ten aam de uitvoering van de barokmuziek de laatste jaren heel wat schoons geschiedt in Engeland. Meerdere malen heb ik deze rubriek al met enthousiasme kunnen schrijven over de uitvoering van Bach- werken door Engelse musici. L'o-iseau lyre heeft nu weer twee nieuwe platen op de markt gebracht met werken van Bach en Handel, uitgevoerd door uitsluitend Engelse musici. Op nieuw heb ik met verwondering geluisterd naar de prachtige wij ze. waarop hier de muziek van deze twee barokmeesters tot klin ken is gebracht, zonder enige zwaarwichtigheid, zonder enige sentimentaliteit, zonder al te ge rekte tempi, maar steeds in een heerlijke straling en vlot tempo, een gave doorzichtigheid en een verukkelijke barokke beweging. De plaat Music of Handel" be vat twee aria's uit Handel's ope ra ..Alcina". twee aria's uit zijn masque tussenvorm tussen ope ra en oratorium) ..Esther", twee instrumental, tussendelen uit het bijbels oratorium ..Jephta" en eer. instrumentale suite uit de opera .Rodirtq" «eer. suite van dans- vonen». De uitvoerenden zijn Joan Sutherland (sopraan». Wil liam Herbert (tenor» Hervey Alan <bas> en Let orkest Philomu- cica of London o.l.v. Anthony Le wis. '30 cm langspeelplaat OL 50170». Hier is de cchtc Handel-stijl tc vinden, een stijl die niets te ma ken heeft met die enorme volu mes en die trage beweging, die men veelal in ons land en in Duitsland aan Handel geeft. Bij deze opname trilt alles van leven en het gelieel is in een volmaakte transparantie gehouden. Het geeft soms de indruk van improvisatie, waarbij de solisten zich allerlei versieringen kunnen veroo-loven. Zoals b.v ce sopraan Joan Sulher land de Aicina-aria's zingt is wei- aan de Universiteit van Birming ham. heeft de doorgaande bewe ging in deze muziek geniaal gere aliseerd en daarmee een waar devol document in de Handelver- tolking op grammofoonplaten ge- f-JLGO RIEMANN is een naam, die alle musicologen met eerbied zullen uitspreken. Riemann werd in 1849 geboren, studeerde filosofie, rechten en geschiedenis, doch na de oorlog van '70 ging hij tot de muziek over. Na enige tijd in Homburg als pianoleraar gewerkt te hebben, legde hij zich van 1895 af geheel toe op de koorlijkc beweging. Zelfs de be- muziekwetenschap. Het theoretische deel van de muziek had hem grafeniscantate „Schlage doch. altijd al bijzonder geïnteresseerd en in 1882 had hij deze interesse gewünschte Stunde" houdt Dart ïpubliek gemaakt door de uitgave van een muziek-lexicon. sentimentele tigheid. Dit is de enige cantate Bach klokken gebruikt. De ..Wer Sünde thut, der ist 1916 moest Riemann al de 8e druk lopend van A tot K omvattend van leverd. ÜVER DE ANDERE Engelse musicoloog, clavecinist en diri gent Thurston Dart <geb. 1921» schreef ik al enkele malen in de ze rubriek. Ondei zijn leicing werd de andere L'Oiseau-Lyre-plaat op genomen met werken van Bach. Het zijn de solo cantates voor alt ..Widerstehe doch der Sünde" ino. 54» ..Schlage, doch gewünsch te Stunde" (no. 53) en ..Beken nen will ich seinen Namen" <no. 200». alsmede de alt-aria ..Erbar- me dich. mein Gott" uit de Mat- thaus-Passion. Thurston Dart leidt ook op deze plaat het orkest Phi- lomusica of London en de soliste is de Engelse altzangeres Helen Watts die in Wales geboi werd. oorspronkelijk piano studeerde, doch later door de befaamde pe dagoog Ernest Read als zangeres werd ontdekt. '30 cm. langspeel plaat OL 501691 Het zou haast te wensen zijn dat alle Ned. altzangeressen eens ics namen in Engeland. Aafje Heynis heeft dit trouwens ook ge daan. Wie de stemmen kent van een Kathleen Ferrier. een Pamela Bow-den en nu een Helen Watts zal deze wens begrijpen De En gelse altstemmen zijn zo volko men klaar, zo prachtig van tim bre. zo zonder enig ..loei '-effecl. En bovenal zo ongelooflijk zui- •r. Zoals Helen Watts deze TeufeJ. denn dieser hat aufgebracht" "uit de cantate „Widerstehe doch der Sünde" z volgens zeggen genom zijn uit Bach's Markus-Passi< velke Passion verloren is gegaan bewerken. In 1919 overleed hij Leipzig, tal van muziekwet schappelijke boeken nalatend, maar eigenlijk zijn ..Hugo Rie kon Theorie und Geschichte der pagina's. Het gehele werk 3 muziekweten- drie delen krijgen, elk van gelijk :en nalatend, formaat. Werd de 11e druk in oortlevend door 1929 in twee banden bewerkt door Musik-Lcxi- Alfred Einstein, deze 12e editie is herausgegeben" door Wilibald Bach- kelijk uniek te noemen. En dan die prachtige aria ..Tune your harps' uit dc „Esther" voor te nor en hobo met begeleiding van aizzic: to-strijkers. door William erbcr. subliem uitgevoerd. Diri gent Anthoi Lewis 'geb. 1915». bekend musicoloog. Handelkenner en hoogleraar muziekwetenschap zin^t, zo moet Bach het ben ingedacht, vooral daar hij toch allereerst aan de jongen alt daciit L zuivere, heldere i van de jongensalt ontdekt men ook bij He'en Watts, alleen heeft haar stem nalu *jK meer boveniooo en is wa mer. minder penetrant Een fantastisch mooie stem en >ovenai een muzikaliteit, die ja loers maakt. Thurston Da.t brengt de drie canlaies net ais zijn collega Le wis op de Handel-plaat, in een be- In deze cantate merkt men ook Musik. die Tonkünstler alter und Gurlitt. de Duitse muziekhistori- heel sterk de tekstsymboliek in neuer Zeit mit Angabe ihrer Wer- cus uit Freiburg im Breisgau. Bach's muziek, al direct bij de ke. nebst eincr vollstandigen In- opening met een dissonant, als strumentenkunde", zoals de titel- symbolisering van het gevaar /an pagina van de eerste druk vel de zonde. C0RN. BASOSKI. "fhans is bij B. Schott's Söhne langl'ijke aanvulling ten aanzien van de vorige. Er i6 in die 30 jaar" wel iets gebeurd en bovendien zijn er ook weer nieuwe componis- ten gekomen. Voor zover dat mo- gelijk was behield Gurlitt het oude materiaal, doch wat te veel was bekortte hij, wat overbodig was liet hij weg en wat onvolledig was voltooide hij. Zo ontstond een nieuwe Riemann Musik-Lexikon die geheel up-to-date is. Men vindt in dit eerste deel alfabetisch alle namen van com ponisten en musicologen met dc juiste biografische bijzonderheden en bij de belangrijke figuren ook de stijlkenmerken. Voor dit alle? heeft Gurlitt zich van een staf van eerste klas medewerkers voorzien, o.a. Arno Fuchs, Cort Sachs, Charles v. d. Borren, Egon Wellesz, Heinz Arnold, H. H. Stuckenschmidt, Jack Allen Wcsl- rup, Karl Geiringer. Luiz de Freitas Branco. Serge Lifar. Wil- li Reich en Zdenek Novacek. Ook de belangrijke vertegenwoor- digers der lichte muziek vindt i men er in. Engeland heeft dan zijn 9-deUge Grove's Dictionary of Music and Musicians, in Rie- Musik-Lexicon hee/t Duits- Nog is de stilte Gods volkomen En boven ons, ontbladerd, staat Het vruchtbaar hout: de Boom der bomen Omhangen met een dageraad. De rijp hangt in de meidoornhagen De wachters waken bij het graf: Maar ons geloof zal vruchten dragen, Groen lover reeds draagt onze staf. De duiven dalen naar de beken Een kleine vrouw verlaat haar huis En schouwt de hemel en het teken En tekent zich met Christus' kruis. Als gij de krekels in de grassen. Het jong hoort piepen in de schaal, Zal u Zijn heerlijkheid verrassen Want maatloos is Zijn zegepraal. JAC. SCHREURS 4 land nu een standaardwerk, dat i in omvang wellicht iets klci- 1 ner is dan de Grove, maar dat wat betrouwbaarheid betreft uit „Feesten der kerk", bloemlezing door andere muziekencyclopedieën Chr. Leeflang. Uitg. De Bezige BU, A'dam! de kroon steekt. Een standaard- werk van toprormi deel kost DM 86.-- topformaat. Het eerste CORN. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20