GEESTELIJK
LEVEN
c
van eenzame menóen^
Grote groei van Evangelie in Zuid-Amerika
Ml
Amerikaanse kerken
2^
ZQNDAGSBLAD
ZATERDAG 28 MAART 1959
In de vriendelijke pastorie
van de Gereformeerde Kerk te
Bergambacht woont ds. J. Firet,
pastor van een kleine gemeente
Hij heeft echter een uitgestrek
ter ambtsgebied dan men op het
eerste gezicht zou vermoeden,
want in heel Nederland wonen
mensen, met wie hij regelmatig
contact onderhoudt. Voor hen
is hij een geziene gast, want
met hem kunnen zij hun pro
blemen bespreken. Ds Firet is
nl. de enige predikant in Neder
land, die is belast met de gees
telijke verzorging van doof
stommen. Hij is dan ook
Verbroken relatie hersteld
Morgen zingt de kerk het lied van de verrijzenis:
Nieuwe tijden vangen aan. God is scheppend opge
staan! Dat lied kan alleen worden gezongen door
nieuwe mensen! Misschien klinkt het hard op het
feest van Pasen, maar het moet worden gezegd: wie
niet geloven wil, dat de Gekruisigde van Golgotha
de Opgestane Heer van hemel en aarde is, die is geen
r
Die staat als een berooide
tijd, die hij i
be-
scherpe scheiding der geesten. Het is een dodelijke
vergissing te menen, dat Pasen een natuurfeest is,
omdat de lente het gezicht van de wereld vernieuwt
en Pasen hoogstens het symbool is van de idee, dat
het leven altijd zegeviert.
Inderdaad, altijd zegeviert het leven, maar dan op een
totaal andere wijze: doordat de dood, waaraan wij
mensen door eigen schuld eeuwig hadden moeten
sterven, is vernietigd en overwonnen door Hem, Die
rijwiiiig naar de aarde kwam om de verbroken daar speciaal op instellen. Het is niet alleen een kwestie van spreek-
techniek en gelaatsuitdrukkingen dat valt met wat goede wil en
relatie met de hemel te herstellen.
Doofstommen zijn eenzame mensen. Zij staan dan ook min of meer staan, want het ^rdthar0^daeank
buiten de samenleving van horende mensen. Met hoe goede bedoelingen nogFhoeden doofstomme 6vrouw
men hen ook benaderen wil, een werkelijk intensief contact in hun klaagde, dat ze in winkels vaak
eigen denkwereld, in hun eigen taal, dat is voor de meeste horenden
niet weggelegd. Begrijpelijk, want wie met hen wil spreken, moet zich Dergelijke ervaringen doen hon
derden doven regelmatig op. Kan
men zich voorstellen, dat hun ge
voelsleven mede daardoor
Vreugde der opstanding
Nieuwe mensen in een nieuwe tijd. Hét lijkt er
wijls niet veel op! Wij hebben elke dag wel
J- s en willen altijd weer opnieu
weinig van terechtkomt
doorzettingsvermogen desnoods wel te leren
van het hart.
Doven horen ook bij de kerk
volg van het feit, dat wij niet goed beseffen wat die
nieuwe tijd betekent.
Dat is de tijd, die op de Paasmorgen begon en die
indigen. wanneer de opgestane Heiland terug-
ligrn. Die opstan-
licht, in de glans
maar vooral een zaak paar gevoelige deuken heeft opge
lopen in het verkeer met hun ho-
•ends mede-mensen? Wie oren
heeft, die hore!
Daarom is het werk van ds. Fi
ret dan ook zo bijzonder in ver^e-
lijking met dat van zijn vele hon- Oo/f Zij
derden ambtgenoten. Zielszorg
voor mensen, die in horizontale Doven horen ook bij de kerk.
verhoudingen gedoemd zijn tot j)us ook dovendienstcn,
initiatie'
keert om aarde en hemel te
ding zet alle dingen in een ni
der eeuwigheid. De boodschap van Pasen
simpele: dood en graf hebben niet het laatste woord,
want er is er Eén, Die getoond heeft sterker te zijn
En daarom ligt niet de vloek der vergankelijkheid, de
doem van het eeuwig betrekkelijke, op de wereld en
op de mensen, maar is er toekomst, perspectief.
Daarom is het niet: wij leven maar wat voort en als
we straks sterven, is het afgelopen, maar daarom
is het: ons bestaan heeft zin, omdat we weten, dat
er een definitieve bestemming is, omdat ons de toe
komst behoort! Dat is de vreugde van de opstan
ding.
Maar ook verplichtingen
rijzenis een zeker pand is van onze opstanding op
de jongste dag, verplichtingen, omdat wij de nieuwe
tijd na Pasen moeten uitbuiten in een dankbare
dienst aan het Kóninkrijk, dat zijn burgers recruteert
op de aarde.
Dit burgerschap, van hemelse oorsprong en mogelijk
gemaakt door Christus' overwinning op de dood, zal
onze manier van leven totaal bepalen. Wij zullen al
onze gedachten, woorden en daden moeten afstem
men op en in overeenstemming moeten brengen met
de grondwet van dat Koninkrijk, die in één 'woord
is samen te vatten: liefde, tot God en de naaste.
Dat is het waarachtige nieuwe leven! Wie het kent,
met alle struikelingen en ontsporingen, is een nieuw
mens. Hij heeft gestaan aan een geopend graf en is
daarom verkondiger van het leven, dat opbloeit in
de tijdelijkheid van een kreunende wereld, die een
maal door de Grote Overwinnaar van de dood, zon
der vlek en smet. mét de nieuwe mensen aan de
Vader zal worden teruggegeven!
levenslange
voor wie Christus ook op i
gekomen
.de is
Bi wier dove
Hem geopend kunnen worden. Do
minee voor doofstommen hel
is een bijzonder zinvolle taak.
Hoe kwam ds. Firet tot dit
werk? In vroeger Jaren heeft hij
geruime tijd als onderwijzer ge
wenkt aan het christelijk instituu!
voor doofstommen Effatha, des
tijds te Dordrecht en thans te uc uuyc-.1, Ult
Voorburg., Hij kent Uit Jarenlange gelegenheid vaak uit andere plaat-
de doo'* sen komen, weten zich
hun speciaal opgenomen in de gem
schap der heiligen, waarbij
Voor kleine groepen
worden op tientallen plaatsen in
ons land regelmatig kerkdiensten
gehouden. In Voorburg worden
dergelijke diensten regelmatl- ge
houden in het kader van de ge
wone kerkdiensten. De gemeen
te heeft zich er aan gewrnd, dal
van tijd tot tijd wat langzamer
nadrukkelijker wordt ge
sten wordt gezongen., De pred:
kant wijst op
sprek' de woorden letterlijk de Een groot moment
probleem* ja:
Ontroerend
bord een psalm mond uit keken. Als je als horen
dat de bezoekers de mens daarbij zit, dan besef je
as wat een wonderlijk commu-
icatlemiddel de taa-1
ace i
Toen ik pas als horende zo'n
dienst bezocht, voelde ik me bij
na beschaamd door de sympathie,
waarmee ik werd bejegend De
dïe'bU 51.
akte
ing de gevolgen vai
heid, waardoor dé rails van
levenstreln zijn ontzet doof
zijn is een ont-zettend gebrek.
introerend i
te
hoe de kerkgangers de luisteren.
omdat hun taal
gevoel nu eenmaal zeer beperkt
is. Wat doof-zijn is, altijd vol
strekte stille om je heen zal
vermoedelijk geen horende ooit
nauwkeurig kunnen omschrijven,
maar wel word je dankbaar, dat
je luisterend door het leven mag
gaan. Vanavond zet ik mijn radio
de stilte te kunnen
ds. Firet is steeds weer de
inzegening van een huwelijk.
n n Een paar doofstomme mensen.
dover? die samen het leven willen delen.
Toch moet men niet denken, dat
doven géén plezier kunnen heb
ben. Hun spra'akorgaan is even
goed ontwikkeld als dat van ho
rende en sprekende mensen en
aan intelligentie ontbreekt het hun
zijn doofstommen.
grote oliemaatschappij in Rotter
dam werkt een man. die o.m. di-
Sloma's Engelse en Nederlandse
andelscorrespondentie heeft.
Zijn chefs zijn bijzonder over
hem te spreken. Andere doven
hebben zich ontwikkeld tot
doven geen verschil
Het is natuurlijk onmogelijk om
overal in het land iedere week sa
menkomsten te beleggen. Nu ge*
beurt al dat ds. Firet of zijn zoon
soms drie maal op zondag
WIE IS JOOD!
Compromisvoorstel in Israël
menkomst leiden. Soms gebeurt
dat ook op zaterdag, want men
kan op zondag nu eenmaal niet
overal tegelijk zijn. Waar de dien
sten worden belegd? In Gronin
gen. Leeuwarden. Hogeveen. Al
melo, Apeldoorn, Amersfoort, Arn-
nem. Utrecht. Leiden, Katwijk.
Voorburg, Winterswijk, Amster-
Zon en schaduw op de moderne
Pniëlkerk' te Vlaardingen
Rotterda
en Gouda.
De diensten worden t
seerd door de bond. In a
,o ai ia..s vuuiu.j. stad bestaat een Verenij
1 ooit de omvang kun-. Verbreiding der Waarheid
monteur, timmerman of kantoor
bediende De tijd dat een
.vrouw met dit gebrek alleei
in staat werd geacht matj
vlechten is al lang voorbij,
mand zal ooit de omvan„
nen meten van het leed, dat de:
mensen is aan edaan door hen o
apaciteit te doen
tientallen jaren speciaal
ven bijeenkomsten belegt. In Rot
terdam en in sommige andere
ken. Thans bestaan andere inzich- plaatsen bestaan bijbelkringen
ten, wat voor een belangrijk deel waar doven met elkaar de Bijocl
mede is toé te schrijven aan de onderzoeken en luisteren naar dat gereikt de religie dient te
activiteiten van de christelijke machtige woord van God. dat óók ,jen opgegeven,
bond voor doofstommen, die me- de doofheid doorbreekt,
nigmaal de trom heeft geroerd. De diensten zijn interkerkelijk.
Nadut Israels premier David
ben Goerion aan tal van Joodse
geleerden over de gehele we
reld had verzocht hem te be
richten, wie volgens de
gicus-Joodse wetten tot
Joodse volk en de religie gere- teitskaart
Den kend moeten worden. heeft
thans opperrabijn Mosje Tole- melden
dano als minister van gods
dienstzaken een compromis
voorgesteld om de regering van
Israel en de orihodoxe Joden
tot een vergelijk te krijgen. De
regering van Israël heeft nl.
andere enige maanden geleden be
paald dat bij de nieuwe iden
titeitskaart die zal worden uit
ren is uit een Joodse moeder is
Jood. Tot overeenstemming kon
men niet komen. Opperrabbijn
Mosje Toledano die als onafhan-
kelijk minister de portefeuille van
u"r godsdienstzaken beheert, heeft
thans voorgesteld op de identi-
-an kinderen uit een ge-
gd huwelijk dé religies te ver-
de ouders.
Op zestienjarige leeftijd zou het
kind dan kunnen bepalen tot wel
ke van deze religies het zich voelt
aangetrokken en gerekend wenst
te zien. Het opperrabbinaat van
Israël heeft te kennen gegeven
dat zij dit voorstel ernstig moet
bestuderen alvorens haar mening
te geven. Zij heeft oen vergade
ring van rabbijnen uitgeschreven.
De regering van Israël heeft haar
instemming reeds betuigd.
Tweeling-gemeenten
ook op kerkelijk gebied
In een experiment. g.eïnspi-
reerd op het. Internationale
„tweeling-steden" programma,
waarbij twee steden uil verschil
lende landen In contact met el
kaar treden, heeft een kerkelijke
gemeente in Frankrijk een even
grote gemeente in Italië geadop-
De Franse hervormde predi
kant van Lyon dsk, Daniel Alger
schreef de predikanten Carlo Gay
en Alberto Ricca van een Wal-
denzengemeente in Florence en
vroeg hen om met zijn gemeente
te gaan corresponderen. De lid
maten in Florence beantwoordden
de uitnodiging met groot enthou
siasme. Het gevolg is dat de bei
de gemeenten nu regelmatig voor
elkaar zijn gaan bidden.
Toekomstplannen houden in dat
de gemeenten nieuws gaan uit
wisselen. gezinnen door briefwis
seling met elkaar in kenrus gaan
brengen en een uitwisselingspro
gramma gaan opbouwen, waarbij
de leden van de beide kerken el
kaar gaan bezoeken.
Ds. Atger. die enthousiastis
voor zijn plan, heeft de kerken
van Frankrijk aangeraden om
ook aan dit „tweeling-gemeenten
plan" te beginnen, omdat het een
mogelijkheid biedt om werkelijk
oecumenische contacten op te
bouwen.
Rome zint op nieuwe middelen
De snelle groei van het pro- één adem te
lllllllllllllllllllll||lllllllllll|l||lll!lll|MII!l|!|i'l!'l|!||-|!'|l
In Zuld-Amerika worden de
laatste jaren hoe langer hoe meer
protestantse gemeenten geïnsti
tueerd, mede dank zij de jaren
lange activiteit van zendingsge
nootschappen van velerlei nationa
liteit en protestantse signatuur.
En niet tevergeefs. Deze organi
satie heeft een eigen vakantie- en
rusthuis, organiseert kerkdiensten,
en geeft een eigen blad uit, ja,
goed ook.
lezen kunnen
40 Jaar
Nooi
dat deze groep ook al
werd gebroken zei ds. Firet
toen we onlangs met hem een ge
sprek mochten hebben.
Vooral in Voor d»
Op Tweede Paasdag viert
Dijuiiuui deze bond In Dordrecht haar
kathol!ekeVUkVrk 40-jarig bestaan. Geen groots
de protestanten dan ook aan open
lijke vervolgingen voortdurend
bloot staan. Nu staat de zaak
zenden de laatste jaren pro
testant geworden, mede dank da;
zij de zendingsacties, die al ja
ren in stilte veel belangrijk
werk doen. Brazilië heeft ruim
anderhalf miljoen protestanten
weekblad Réfornr
daaraan een belangwekkend arti-
Sffï1 jrr.-..:m.^,.d.M.e5erinJ Satu' voor 'ViftuMe
het evangelie vele problemen held, maar wel sober
met zich. Het Franse protestant- baar gédenken Wat men heeft
wijdde mogen bèreiken eh bédenken
wat er nog te doen valt.
Voor de kinderen uit gemengde
speciale dienst huwelijken zouden de ouders mo-
r Gereformeerde doven. „Stel gen uitmaken of zij deze ja dan
nee tot het Jodendom gerekend
wensen te zien. Van de zijde van
orthodoxe Joden over de gehele
wereld zijn hiertegen ernstige pro
testen gerezen. In Israël zelf tra
den de ministers die in de coali
tieregering zaten voor de Natio
naal Religieuze Partij af.
Volgens de orthodoxe Joden be
hoort men door geboorte tot het
Joodse volk; een ieder die gebo- menseJli jie je nooit iéts dóórgeven dat is erg.
Tien jaar
stevige band met schouwine
lc onderhoudt en hn- icnouw lnS-
be-
de
kerk onderhoudt
vendien aan een concordaat met
het Vaticaan is gebonden. Van
r.k. standpunt gezien is deze ver-
:enzelviging van communisten
Ds. Firet is nu tien jaar pre
dikant voor doven. Hij heeft in
die periode al menig maal huwe
lijken bevestigd, zes volwassenen
naar de doop mogen leiden, een
keer een man van 62, een ander
maal een meisje, wier vader
..niks" was o. onbarmhartig
spraakgebruik! Het meisje was
op haar derde jaar in Effatha ge-
komer,. Een paar maanden terug
doopte hij een volwassene te Ben
bij de massajeugd
Postillon df amour
nekom. In de Zuiderkerk te Lei-
VZ:~~~ eeuzexvigiiig van communis i-eu tui
naar verhouding protestanten verklaarbaar, omdat cl
velen op belangrijke posten in de protestanten zich tegen hun ge- wericemite nntrr
vestigde orde verzetten.
het regeringsapparaat
Chili heeft op een bevolking
van bijna zeven miljoen tien
procent protestanten. In Boli
via roepen de inheemse bevol
kingsgroepen als het ware om
vestiging van evangelisatiepos- partijen
ten. Men biedt zelfs grond en hun vri,
mensen aan om kerken en danken
scholen te bouwen. Kom
en help ons....
Begrijpelijk, dat de rooms-ka- meeste Tanden jarenlang moeten
thoheke kerk deze ontwikkeling beperken door aneen maar sch0-
t, en dal zij stichten, Dat was een ta-
met lede ogen aanziet,
zich bezint op manieren om deze
groei tot stilstand te brengen. „oaivaii
komt nog bij. dat de Zuid- vormjng -
Gelukkig zijn de doven vooi
kerk geen „vergeten groep",
generalê synode van de Gerefor
meerde Kerkeh heeft Vlij kort na
de oorlog ingezien, dat een specia- den werd een paar maanden ge
le pastor voor deze gehandicap- leden een huwelijk bevestigd en
ten nodig was. Dr. P. Prins, de jn de Statensingelkerk te Rotter-
werkelijke ontmoe- enige jaren geleden overleden ge- dam werden onlangs enige doven
buiten hun kerk. reformeerde predikant, had te- gedoopt. Bij huwelijksbevestigin-
gfifi u":* voren al eens tegen de heer Firet gen ordt een verkorte versie van
gezegd: Als er eén predikant voor het speciale formulier gelezen. De
doven wordt aangesteld, bent u inhoud is gelijk aan het wat lan
de enige man. die daarvoor in gere. maar de zinsbouw is wat
aanmerking komt. De synode eenvoudiger, directer en dus „spre-
kwam bi'°en en het beroep wérd kender" voor de doven. Trouwens
Ui.gebracht. Het antwoord was ook de gewone diensten zijn wat
Sositief. Dé heer Firèt werd pre- beknopter. Men kan nauwelijks
ikant via de buitengewone weg, zeggen, dat in deze samenkom-
er' die de kerkorde van de Gerefor-
Met uitzondering van Brazilië, ylngsmetihoden tracht men de meerde Kerken kent. Als school-
Chili, Argentinië en Uruguay heeft te bewegen een priesterop- hoofd en als vader van twee
de zending haar activiteiten in de leiding te volgen In Uruguay is zoons, die intussen predikant zijn,
- -ggB mggm ie geopend, Vvas hij geen vreemdeling in het
iet op een (theologisch) Jeruzalem. Een
hoop binnenkort zijn
Nu zullen dc protestanten ii
Zuid-Amcrlka bepaald niet op di
katholieke partijen stemmen, inte
gendcel! Hun stemmen gaan zon
godsdienst
ting met r
Met het aantrekker
landse priesters is men er lang
niet. Trouwens de ervaringen met
Noordamerikaanse geestelijken
vooral in Uruguay^— zijn niet be-
Vernieuwde opleiding
Technische
oecumene
ntal knoppen, mei bordjes
als: Rooms-Kalkrolieken,
ruien. Presbyterianen enz.
op de knop drukt krygt
Ze staan er met hun .neus bij als clubkinderen onder
Y auto's terechtkomen; als buurvrouwen van trappen afslaan;
-ü als goede kennissen doodziek liggen; als naaste verwanten
Y sterven. Maar ze zeggen geen stom woord. Ze zijn n staat je g
vijf minuten later staande te houden om het ziekterelaas
over hun eigen eksteroog weer te geven, maar over de
.ji wezenlijk akelige en morbide gevallen spreken ze niet één S
woord. Hoewel ze mogelijk .wel bereid zijn om achteraf te
-ü getuigen dat er nou ook letterlijk geen kip naar al die narig-
g heid kwam kijken, en dat dit van de kerk nou ook weer niet
2 bijster netjes mag heten. Maar erger nog dan de zwijg-
jz zaamste supporter is de postillon d'amour. Zoals met name
S mejuffrouw Tik een postillonske is.
Uit de
VOLKSWIJK
len te stichten. Dat
melijk kostbare geschiedenis,
de resultaten o.m. in de
/an protestantse gemeen-
na zeer lange tijd merk-
•orden,
Intussen is in een sfeer
verdraagzaamheid
modern
want de opleiding i v_ l
leest worden geschoeid, derde""-
"pn uitstekende theologische studie te voltooien.
de priesterstu- Deze heeft hem de laatste jaren
.1 gsasBisteerd bij dit
Waar vindt
radiozender
denten ook met de mogelijkheden
van de radiomissie vertrouwd te dale wérk
maken en een uitgebreide bi- dere
bliotheek i
OVER ROOD-CHINA
Juffrouw Tik had beter gedaan
wanneer ze typiste was gewor
den' dan had ze Tik geheten en
Tik-tlkke-tik gedéén. Maar in
haar jeugd waren schrijfmachi
nes nog te zeldzaam én dus vol-
stond ze met schrijflessen. Ik
moet bekennen: ze eert daarmede reeds meer dan zestig jaren
haar leermeesteressen, want ze beschikt over een manhaftig-
haar Nederlands ls onberispelijk, inclusief
en steeds te pas
juist het meest verraderlijke in
ggMMM krijg v
i brief i
i kent ook de bijzon-
zorgdheid, die overigens iedere iangstelling gegroeid. In Bolivia sLuden
bon «i kan men zelfg spreken van eer ,"-hDt
onlangs opnieuw begonnen sterki
groei
niet-rooms-katholiek met hen
delen. Maar voor de roomse
geestelijkheid op het Zuidameri-
kaanse halfrond betekenen het
protestantisme en communisme heeft" zélfs
irkondiging
communistische
flinke be- protestantse werken? Sommige
demen worden gespecialiseerd
het protestantisme. Ze hebben
iiicun uc.u....... - persoonlijke ontmoetingen met
het protestantisme. De predikanten en evangelisten
Wot doet Rome
gezamenlijke zorg. Vandaar vlucht genomen,
in Bogota een organisatie
werd opgericht om de roomse
geesten wakker te schudden; zij
draagt de naam „concilie van het
Latijns-Amerikaanse episcopaat"
en zij vormt het tastbare bewijs.
dat de roomse geestelijkheid niet gota nu wil allereerst
langer wil doen alsof er de laat- rige studie maken
ste tientallen jaren niets is veran
derd. Zij moet er wel terdege re
kening mee houden. dat Zuid-
Amerika beslist niet
dove leden der kérk.
Effatha
Vele doofstomme kinderen gaan
al met hun derde of vierde jaar
laar Efiaiha. Hoé eerder ze leren
klassieke en hedendaagse pro- hun gevoelens tot uitdrukking te
tesiantse theologen. Deze pries- brengen, hoé beter. Wie wel
De Oecumenische Raad van de Verenigde Staten heeft opnieuw
gesproken over de kwestie-China, ondanks het feit, dat zeer grote
groepen in de Amerikaanse kerk zich. met grote heftigheid verzet
hebben tegen het door de kerkelijke leiders gedane voorstel dat
er bij de regering op aandringt Communistisch China te erkennen
en in de Verenigde Naties op te nemen
Reeds eerder had de Nationale
de kwestie ingelaten,
fel geweest, als
erkennen
ters zullen straks werkelijk kun- doofstommen in een kring van ho- vember van het vorig jaar een
nen weten wat het protestantisme rende en sprekende mensen heeft werkgroep van 150 leden die in
iS. Wellicht dat ze dan niet, zoals gezien beseft pas goed hoe dieo Cleveland bijeen kwam voor een
nu maar al te vaak gebeurt, ge- renzaam deze mensen vaak zijn. studieconferentie een officieel com-
makshalve protestanten en com- Begrijpelijk, dat ze vaak met wan- muniqué uitgaf, waarin zij er bij
munisten in één adem noemén. trouw tegenover hun omgeving de regering op aandrong om Chï-
.,hoe-erg-het-is." Het zal de na
tionale kerken voorlichten om
trent de omvang van hot pro
testantisme en communisme en
i de laatste jaren in Argenti
nië b.v. de katholieke partij ge
tracht te versterken, Dat is trou
wens het streven van het concilie
in alle landen.
De kerk van Rome is zich er
ook sterk van bewust, dat het
Zuidamerikaanse continent aan
haar eertijds zo machtige greep
ontsnap!. De geestelijken hebben
geen tijd om zich aan persoon
lijke zielszorg te wijden. Hun
richt zich op de grote
in aiie lanucu cc» otHL voorzover zij daar
heeft. Overigens, de situatie althans vat op hebben en daar-
ernstig bezinnen op haar eigen
tuatie en op de aanpak van vele
problemen. De kerk van Rome
heeft haar greep op de honderden
miljoenen van Zuid-Amerika al
lang verloren. De lege kerken,
vooral uiteraard in de grote ste
den, vormen daarvan het spreken
de bewijs.
Communisme
WAAIIOM IK M Illll.lI
Buskes in het hervormde weekblad
ONVRUCHTBARE ItMHELKENNIK
Dr. G. Samson in „School en Huis":
In de. Waagschaal:
Waarom ik schrijf?
Omdat ik -ehrüf!
zijn.
schijnt nergens zodanig
dat er een acuut gevaar vuui cc»
communistische omwenteling
dreigt. In Chili
communistische partij officieel
•rboden, al wil niemand beweren
maakt men zich al weinig
illusies. De zorg voor de enkele
overigens geen typisch
dat i
Brazilië is de Zuidamerikaans probleem
„mand beweren heeft m de ueel klemert protes-
'daardoor geen communis- tantse gemeenschappen een veel
terker accent.
mogelijke n ani
•n om my lie«
dat wy mog/
ïechtén, dat w
landen oefent deze ideolo-
zie een sterke invloed uit
De roomse kerk maakt menig-
aal handig gebruik
De roomse kerk heeft dus een
schreeuwend tekort aan priesters,
maar dat vormt niet het enige
probleem. De tweede belangrijke
standen tegen de communisten moeilijkheid is de opleiding
door de protestanten met hen in de priesters, die
GEEN BISSCHOP
Prof. dr. R. Schippers in „Belijden en Bele-
noctcii om liet eens duidelijk te zeggen
oplossing van al die moeilijkheden van het
ngswerk de hiosrhop willen gaan invoeren. Die
melnk niet in onze kerkorde.
Lil op gevaat
van ovcrdrijviiij
veel onvrurhtlu
het latere leven
i het
af opnic
BRÜ waarin zij
Christelijke Kerken zich zich uitsprak voor toelating van
Ching tot de Verenigde Naties.
Onmiddellijk begonnen de pro
testen te stromen. Niet alleen
keerden de ICCC en de evangeli
sche National Association of Evan
gelicals zich tegen deze uitspraak,
maar ook de kerken op Formosa
protesteerden fel. Het evangeli
sche blad „Christianity Today"
begon een enquête onder de pre
dikanten, die tot haar lezerskring
behoren, die uitwees dat zij zich
vrijwel unaniem tegen deze uit
spraak keren. Ook van binnen de
kringen, die tot de Wereldraad
behoren, kwamen tegenkantingen
onder andere van de gezaghebben
de Norman Vincent Pcale.
Het communiqué is besproken
op de onlangs in Hartford gehou
den algemene bestuursconferentie
van de Oecumenische Raad. De
voorzitter, dr. Edwin T. Dahlberg,
heeft daar gepleit voor het recht
en de plicht van de kerk om in
de internationale vragen stelling
te nemen en gezegd: „De kerk Jj
moet als he' geweten van de natie -5
functioneren Op grond van haar j
bijbelse opdracht mag zij niet
zwijgen. Ze moet zich ook legen
de koude oorlog verzetten." -ii
De vergadering heeft de uit- j;
duidelijke poot
vele vreemde woorden die
■jï benut. Eigenlijk
j! haar geval. Weet u: wanneer ik
in een clubmoeder bericht dat ze dit jaar niet bij magtë ls -
de kampsenten voor Sjaantje te betalen omdat haar man teges-
woordig van Drees terrekt dan voel ik me wat gealar-
meerd. Dan denk ik automatisch: „Die terrekkers toch; daar 4
moet ik nu eens eventjes aanlopen, want die man terrekt altijd 4
;i als er wat betaald moet worden, en dat moet een rare kwaal
wezen!" Ontvang ik daarentegen een brief, die een volmaakte -j.
Y taalbeheersing demonstreert, dan voel ik me veilig. Dan ga
ik er van uit dat zulk een epistel de waarheid en niets dan t
j! de waarheid bevat. Ongetwijfeld een verkeerde reactie. Maar g
Y mogelhk kunt U 'm toch plaatsen. Maar wee de geadresseerde,
Y. óie zich blindelings toevertrouwt i
'P of haar bericht.
i hetgeen Juffrouw Tik hem
TIER heb ik i
wel weer voo
Heer heeft daar om zo te zeggen dagwerk aan, want Juffrouw
Tik d'r brieven zijn vele.
„Langs deze weg" vervolgt juffrouw Tik „moge ik U
van het navolgende in kennis stellen, in de hoop dat U mij dit
niet euvel wil duiden!" Mooie zin ls dat. 'n Betrouwbare zin
Denkt eerst juffrouw Tik. en daarna de zeer eerwaarde Heer,
Werkelijk als je zo'n zin met resoluut handschrift neerpent, en
dan nog op keurig papier, dan geloof je er zelf op de duur
larheidsclet
het verleder
wezen mank gar
i God de levend
'liuldiigd te wordi
waag ik het toch te stellen, dal
bijbelkennis is, waarmee men
iets kan doen. Mij dunkt er is bi
?n remedie: lees de Bijbel al. h
vend.- God, de Opgestane Christt
t opsluiten in het vroegere, niu
v. wonderlijk en verrassend, in h
tijdperk en in de toekomst van
spraak van Cleveland aangehoord
maar zich noch er voor. noch er
tegen uitgesproken. Kennelijk durf-
in de hierna volgende alinea treedt juffrouw Tik dan in dé-
tails. Details, die beslissen over dc vraag aan wie dc zocr eer-
X waarde Heer de verdere afwikkeling zal gunnen. Misschien
-h zal die tweede alinea lulden: ..In de Kalenderstraat 32-1 b woont
de weduwe Popsky, Zij bevindt zich in bijzonder moeilijke
l omstandigheden. He! is een innig vrome vrouw, die in
feite aan alles tekort heeft; die zich echter mot gemakkelijk
j- laat helpen; en die zeker geen beroep zal willen doen op onze
kerkgemeenschap die zij van harte is toegedaan, Ook van mij
wil zij generlei hulp aanvaarden, ofschoon wij elkander reeds
ec" mensenleeftijd lang van nabij kennen..
-i- T.TET is onk mogelijk dal alinea twee deze redactie heeft: "In de
1; 11 Waslafelstraat 124c woont driehoog het gezin Knopsky. Dit
•0 gezin verkeert in bijzonder moeilijke omstandigheden. Het zijn
innig vrome mensen, die in alles tekort worden gedaan- die
zich echter ook niet gemakkelijk laten helpen; en die zeker
geen beroep zullcfi willen doen op onze kerkgemeenschap die
vooral de moeder van harte is toegedaan. Het ls echter drin-
"jend noodzakelijk dat or voor het Jongste dochtertje iets gc-
AFRIKA SCBI'IFT OP
de zij niet te kiezen tussen het
desavoueren van een van haar
eigen lichamen of het zich verzet-
D. Ypma in het (fraai verzorgde) Paasnummer gQ°,", wat toch wel heel sterk
van het hervormde evangelisatieblad „De Open
Deur":
wordt
t ls ook mogelijk dat alinea twee
heeft. En al naar die rcdBctie draaft
De I
Afrika.
- ijl en Bcctsjoeanaland lig
als de algemene opinie binnen vele
Amerikaanse kerken naar voren
is gekomen De boodschap werd
doorgestuurd naar de studiecom
missie voor Internationale Zaken,
die haar verder zal „bestuderen",
i beleefde term schijnt te
nog andere redactie
er eerwaarde Heer.
maatschappelijk werkster, Jeugdleider, wijkverpleegster naar
het opgegeven adres. Maar en daarom hebben we zo het 5
land aan Juffrouw Tik dat opgegeven adres klopt nooit.
Popsky bestaat eenvoudig niet. En Klopsky evenmin. Zelfs 5"
Stropsky niet. En het allergekste is nog dat niemand weet S
waar juffrouw Tik woont en hoe zc er uit ziet. Want de brie-
ven komen maand na maand met de post, maar het afzenders-
adres optbreekt principieel. Een spotgeest? Neen: enn postillon 2"
d amour! g
WÊ MIEBEL 4
T-jü-ü-ilir-ü-ü-ü-ü-frilifir-trü-trtrüirifü-ü-ü-Ci-trirA-ütr-trirü-ï-U-ü-trüirirCrü-ü-trtrtctrtrit