MIER RIJLSM cZCoepel Qml tjemtsjn ORGELCONCERTEN van Haydn en Handel r Vertrouwelijke vertellingen ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 MAART 1959 Schijnwerper op: Eerst dit: Anne Bij' het cellistenconcours ,,Ps- blo Cassis" laat zich voortaan Anner noe men. Toen men hem op zijn paspoort als een dame fling aanduiden werd het Anner tenslotte te gortig. Van overleefd hyper-individualisme is hierbij echter geen sprake. En stelt u zich Anner Bijlsma ook niet voor als de podiumleeuw van het type „publiek-ik-veracht-u". Maar ook de eenvoud van de modèrne kunstenaar biologeert en zelden heb ik het zo sterk gevoeld als die avond toen ik Anner en zijn jonge vrouw in Amsterdam bezocht. Zijn Jonge vrouw! Ditmaal kan ik niet nalaten eens met haar te beginnen. Een goede vrouw immers be waart de sleutel tot de persoon van een groot man. Waarom, vraag ik mü af, trouwen talentvolle kunstenaars zo dikwijls met vast beraden en tactische vrouwen' Vrouwen die steeds in de weer i moeten i zijn hun mannen beleidvol van de klippen vandaan tc sturen? Is een kun stenaar minder flink dan een ander mens? Het eenvoudig ant woord is m.i. dit: Een kunstenaar is ten op zichte van zijn mede mensen altijd èrgens weerloos. - kwetsbaar. Anner Bijlsma wel in het bijzonder. Het wezen van alle waar achtige kunst is waar heid. Een kunstenaar kan niet anders dan waar zijn. Hij is dus vogelvrij voor ieder die hem met wapens als gladpraterij, ge niepige argumentatie e.d. wil treffen. Ergens staat hij altijd in het winnaar van het celloconcours „Pablo Casals" presariaat. Daar. nl. te Xalapa, werd het jaarlijkse cello-concours ..Pablo Casals" gehouden. Daarmee begon zijn uitzending p«, vliegtuig „eer d,ll,opi.chf Men "eet" zonnige land. hij arriveerde m een stortbui, die geduren de de twee weken die hu er bleef eenvoudig taan. zegt hij Er gaat warmte van uit De sfeer bevalt hem er best en hij leert de hele operali- teratuur kennen. Alleen zal de Ned. Opera hem af Wenen Duitsland, tot zelfs aor hem besproken Wel. de 82-jarige grote Casals jn het Concours kan trots zijn is opgehou- °P deze nieuwe bloesem aan de den aloude cello-stok. Ook wij. En Eerst vier d.grn f»"™1 uw schrijver, die studeren op de ver- 'echt genoot Anner B.jlt dje soonlijk te leren kennen. Anner Bijlsma per- MET 13 GOLVEN MARKTHAL IN ROYAN <^TnOYAN is een Frans stadje, dat nu niet direct in de route van de normale tourist ligt. Het is een badplaats aan de mond van de Gironde, een goede 100 kilometer ten noorden van Bordeaux en evenveel ten zuiden van de uit de geschiedenis bekende vesting La Rochelle. CARL LANS Herinneringen aan plichte erg moeilijk waren, op een klam instru ment met rafelende Was u nerveus? - Erg. zegt hij H|j WJS m|jn zachtjes en met een oudste vriend, verlegen glimlach die We hem nog net een kuil- vij(tl,n jaar, tje in zgn wang gunt. ,|kaar - "Jerk lk voor het eerst °"f de krotc „ntmoettt„ Mljn noeilijkheid werd, zich zuster en |,ii wa- verstaanbaar te ma- ren |jd yan ken. Want geen Mexi- muziekclub. Ik caan, van professor tot j mattenvlechter ver- staat iets anders dan e" "}ochl, Mekicaans. ..Ome 8,5 de club bij om vrouwelijke tolk was was, binnenkomen dus altijd zo ver- jes te presenteren, schrikkelijk druk voor meestal een van de oudere le- iedereen bezig dat je den: ,,Als je het leuk vindt, als ik zelf uit den tijd ben." altijd iemand moest mag je er wel bijblijven." Ik X,r®fren wafInze,J7gf-v,— vond het niet „leuk", maar het toppunt van alle heerlijkheid. Zo ook die avond in december 1900." Dit stadje, dat op het ogenblik eei 7000 inwoners telt. had behoefte aan trale markthal, mede ten behoeve functie van Royan als verzorgings- centrum voor de agrarische omgeving In verband met de gebruikseisen, die aan deze hal werden gesteld, moest een cirkelvor mig oppervlak met een middellijn van ruim 50 meter overdekt worden zonder dat tussen- steunpunten gebruikt werden. Op deze wijze werd een ronde ruimte van bijna 8000 vierkante meters opper- vlakte verkregen, die een volledig vrije opstelling van de voor de markt nodige voorzieningen moge- op de achterkant diner, bjk maakt. „Hij placht ba dinerend over zijn dichterschap te spreken, als iets dat je het aan huis toos mislukten. En zo vrees ik zal koek- ik eerst tijd krijgen om het alleen zei belangrijke in het leven liefde vriendschap na te gaan. Dan Annie Salomons zelf zegt Ongewapend ANNER BIJLSMA Anner Bijlsma is een ongewapend mee*tercelliet Carel van Leeuwen man. Al treft ons aanstonds zijn Boomkamp in 1955 zijn eindexa- uiterst gaaf gebit, bijten naar men- men deed. Twee jaar later kreeg sen is hem wezensvreemd. Geen hij de Prix d'Excellence In die bleek te worden gehouden in een pijpela van een zaal. Toen Anner voor de eerste maal had ge speeld klapte het talrijke publiek niet! Vermoedelijk op verzoek, om de jury de wind niet uit de zeilen te nemen. Wel begonnen de Mexi canen (Xalapanen? Xalapiërs.' als wilden te gesticuleren. De stuk ken vlogen er haast af. „Hoe die onbetrouwbaarheid in afsvraken, die onhandigheid in het dagelijks verkeer te ver klaren zijn, weet ik niet. Het geen gewone nonchalance. Den Haag» de vijftiende bijdrage want hij kon diep bekommerd in het kader van haar ..Herinne- - - ringen uit de Oude Tijd," dit maal gewijd aan de onlangs over leden prof. dr. C. Gerretson. Deze herinneringen zijn niet alleen goed zit. bezorgd dat ik haar heeft hij menige hoopvolle blik op Anner verkeerd zal begrijpen Het zich doen vestigen Ma roert en imponeert tegelijk. Want tere blikken waren dit men voelt: zo is het góed. Gymnasiumlera: Bij Anner was dat al gebeurd: ij moest n.b. openen met een de duis- stuk zonder begeleiding van Bach, de 6e cello-suite! Het stroeve Instrument én de wetenschap dat kijken, als ik hem vertelde, dat veer iets misgelopen was. Het s ook niet, dat hij een air had meende, dat hij zich zoiets de wel permitteren kon, want hij geïnteresseerde bovendien ujaS merkbaar „gewoon" i veel bijzonderhede begrijpen ven de behandelde iiUmd„,ijke beg„afdhei'd belang zijn Ditmaal Jh. !u i het Conservatorium te Den helaas geen Maag vond dat ztfn trio met een hetgeen onze Anner nadien met cello moest worden uitgebreid hard blokken in de avonduren Zoon Anner werd, als 10-jarige heeft moeten goedmaken, aangewezen omdat hij altijd de ba snoten van een muziekstuk mee zong. Hij kreeg respectievelijk les van twee in vakkringen bekende leraren, nl. Ferrée en Snoeren en ..Als u ervoor voelt naar Mexi- ging toen naar het Conservatorium co te gaan?" vroeg hem in no- (1950) waar hij ala pupil van de vember vorig jaar het Ned. Im- d'excellence. het extra moeilijk. En zowaar nadien met haalde hij de halve finale Maar die laatste ronde? vraag karakter ik Nu, de anderen hadden allen r",,, pn zoveel beter gespeeld dan Anner (zo leek het hem achteraf) dat alleen bloot toeval hem in de fi nale scheen te hebben gebracht Maar toen het tergende wach ten. dat Anner misliep!De or ganisatoren herinnerden zich op dat Anner moest spelen. zij wel extra goed geslaagd, over een jeugdvrien deze herinneringen ieilfi bevangen en liet zich nooit op P zijn uitzonderlijke begaafdheid voorstaan. dentc- dat het jeugdvriend.' De dichtste bij de waarheid kom, als ik de uitspraak, die minister In de regen knap en raak. Men kan niet be ter doen dan de schrijfster aan het woord te laten in enkele uit gekozen passages. Een grote hoogte was niet nodig Het ging om één overdekte ruimte, waarin alle vereiste opstellingen konden worden gemaakt. Licht De architecten Simon en Moris- seau hebben daarom gezocht naar een constructie en een vormge ving met een gering eigen ge wicht, omdat het natuurlijk ui- maatschappelijke leven als een be treurenswaardige afwijking, als een onnozele ma nie zoveel mogelijk verbergen terst moeilijk is, bij moest, maar hoe hoog hij in kelijk geringe hoogte een zo gro- werkelijkheid deze zware uit- te ruimte te overspannen. verkiezing stelde, blijkt wel uit Bovendien moest de vorm ka- z\jn uitbarsting m de Eerste Ka- rakteristiek zijn, zowel voor de mer tegen de senatoren en de centrale functie van de markt als regering, die hem telkens het v°or het feit. dat zij één onver dichterschap nan zijn jeugd voor deelde ruimte omsluit. de voeten uiierneii nlsni men het Zo ls ten slotte een stervormig gegolfde betonnen koepel gekozen. daarom met zijn woorden als §ie8 m het midden vn*e h)0g_ staatsman met zo nauw hoefde te te heeft van niet veel meer dan nemen." 10 meter. In een brief aan Annie Salomons De meest economische construc- vertelde Gerretson deze karakteris- tie Week een koepel met lo gol- tieke droom: ven te zlJn- De onderkanten van i de ribben tussen de golven ius was s nachts dan ook ten op 13 zware betonblokken, die voor mij het laatste oordeel be- door trekstangen onder de grond gonnen en O.L.H. had natuurlijk worden bijeengehouden. De gotven het gezicht van mijn vader zijn zachte glimlach wanneer hij me berispte. En Hij zei me: Jk heb zo'n idee dat jij je Vader land hebt liefgehad boven mij, lui- Dertien luifels "ie' ^fstrooid. hij was geconcentreerd. Gecon centreerd op belangrijker dingen dan afspraken met een meisje of zouden ontmoeten, niet groot. koffertjes of treinkaartjes. Ge ltl, „Hij heeft altijd afspraken concentreert! op de bijzondere te "erkeerd begrepen of gaven, die zich bij hem ontwik- iemand te hebben kelen moesten, bijna te veel voo Want deze onzake verward. Ik heb middag drie keer opnieuw thee Maar toen ik er aalt toe gaan in een grote verering, tegen op als voorbeeld te nemen, Maar de grens van het oirbaar citeren is hiermee al overschre den. Wie zelf wel eens met prof. Gerretson in aanraking is geweest, al is het maar vluchtig, proeft de juistheid en raakheid van deze. naar mijn mening meesterlijke ka rakterschets, die men eigenlijk in 3&STLTSJSSStJSÈ DE 13 luifels zijn afgesloten door IJ puien van beton, aan de boven zijde van glas voorzien. Enkelen zijn beweegbaar om voertuigen tc kunnen binnenlaten. Voor het overige is buiten de puien gele genheid gemaakt voor marktstal letjes, opdat het marktbedrijf niet alleen binnen, maar ook aan de straatzijde kan worden uitgeoe- door B. ROEST CROLLIUS Lugubere, maar gevoelige verhalen arschijnlijk doordat de Mexica- gezet, zonder dat hij kwam op- lijke, verwarde, wereldvreemde toen voerde de Voorzienigheid df° i?f„'hd,iehd^ TWAALF Jaar heeft Roest zaamheidsedand". om in 1958 1 Crolllt» niets van zich plotting «net het boek Men- iaten horen. Nu zijn echter ken merjiwaardjg werk. vrij kort achter elkaar ver- waaruit angst en eenzaamheid schenen het boek „Mensen njet helemaal zijn verdwe- zljn geen Goden" en de bun- nen, maar dat toch in de eer del „Vertrouwelijke Vertel- «te plaats humoristisch ia. boei- lingen" en uit het leaen van end en uiterst kritisch in het j. beschouwen van de menselijke deze W«ken krijgt b-k,omp,r.h,d,n tr. hor ,e. Indruk dat die twaalf „stille doorgevoerde ambtenarij jaren" de schrijver totaal Datzelfde kan worden ge- hebben veranderd. zegd van de onlangs versche nen Vertrouwelijke Vertellin- B. Roest Crollius. Haags mu- gen", die zijn uitgegeven bij sicus-dichter-schrilver. schreef a. A. M. Stols in Den Haag >ek. „Kroniek oe verhalen, stuk voor stuk te kennen gaven dat een half uur zaten te wachten (En een Mexicaan kan luidruchtig wachten) Nu had men Anner reeds iets omhanden gegeven door hem een kersverse begeleider te doen toe komen. met wie hij nauwelijks even had kunnen repeteren. En daar kwam de chauffeur hem on verwacht uit het hotel toeteren. Anner werd per taxi door alle on mogelijke bochten van Xalapa ge- sleurd en tenslotte inclusief zijn zó verklaard: cello op het podium van de zaal gedumpt. tl dagen; en dan werd ik weer op was dezelfde, die zich op maar dit kwam minder de Beurs met helderheid en i vaak voor) door hem overvallen, zicht weerde; die bij de Konink- omdat hij dacht, dat dif de af- lijke Petroleum gesproken datum was. Een man, waar je nooit op aan kon. Apol- loon loxias. de god nan de on- doofheid niet zo'n handicap i verwachte gaven. Alleen "1 idool accepteer je dit." stond en zeker iti het directorium meerdere was, met zeer uitzon- zijn opgenomen,als zijn derlijke begaafdheden, een bril— W/È jont intellect, een moeilijk i "44 „Altoos had ik eerst dingen te geweest Deze dichterlijke fan- doorwonden, 'ouetère karakter tast heeft wereldreizen gemaakt, in al 's Heren landen belangrijke besprekingen gevoerd en ver rassende resultaten bereikt." Hij was nan protestan- katholieken huize los "An- "'belangrijke inaie. deze interessante bleke knaap juistteld"""™ d^stSling™ dal de tot8vêrl^enïiginTkmïe.kHl!t golvend donker haar tege- geest od latere leeftiid 'een hel- 8ewe^« naar het midden van ei.Mijn hart richtte zich derheid verkrijgt, die hij vroeger lange smalle fGod zjj geprezen!! opeen jonge metin d.e mate beaat Gelukkig |,„„pen bespoteó. de bur man. dre rn olie operchten m.jn J?cltert^set,.eidTngmh«roS tenki"" de luifelrand vangen, niet verbitterd zoals in dertijd Mr. Alexander Ver Huell nppin va. 1922). die op zijn grafsteen h irerlrhnf to rW»>iK,ire li«t ne.el le lalen beitelen: een geest, die zou uitgroeien tot een van de belangrijkste Nederland." tenkant is lichtgrijs, de luifelrand de puien zijn blauw. Wij zijn helaas niet in staat, beeld van dit kleurrijke ge- Echter geeft structie, die een paar moedige bouwmeesters in dit Franse land stadje hebben neergezet. Onbetwiste zege eerst hij ging op Christelijke daarvoor i Er waren gelukkig drie toehoor ders die hem redden: Bach, Schu mann en Schubert. Want Anner speelt zijn muziek in gedachten weest, met voor de componist, niet zozeer voor het publiek ..Geen zorg", knikten de klassieke meesters hem toe: ..WIJ vinden het mooi." Daarna kon hij naar zijn hotel gaan om zich ontmoedigd af te vragen of hij zich dit alles toch maar ingebeeld had. Zie de foto met de scherpe blik van concentratie; maar als het moment voorbij is. blijft slechts over de mens Die twijfelt. De jury inmiddels twijfelde niet. Er DEIDE componisten, Josef was geen meningsverschil. En „a Mnvdn pn r,pnrn FriodHch new star was born ik de school, ik op de meisjes H.B.S.; inspiratie voorafgegaan), op het vrijheid, de lust hebben mezelf hij woonde op de rechteroever, moment der bezieling kwamen beitelen•kCr'Ch0f D°eSbUrg 1,Ct o* de ^irt-wit afdruk wel e idee van de merkwaardige „Hij deed alles voor zijn Land, Zijn Land deed niets voor Met Gerretson is een groot man heengegaan, die met zijn nadruk kelijke individualiteit in onze ge nivelleerde tijd nauwelijks meer paste. Waar zijn vandaag de Kuy- pers, Troelstra'_s, Lohmans, Tal- Af zelfs de Domeia's? Er zijn voelt, te doen te hebbei afspraken al- ken was de kans, dat we elkaar heb ik ontvangen", schreef hij 41 bij. constructie, die een eenheid vormt en die af Is. Er ontbreekt niets kan ook niets meer Helaas, onze aardse ste moeten eten. Anner en zijn vr zaten een maandlang zonder komsten. Daarom repte hij naar Aruba en Curacao, om door tussenkomst van de „Stikusa" een serie concerten te geven, die dat alles goedmaakte. En toen hij omstreeks half februar; op Schip- VIA NAALD «N KAAI Haydn en Georg Friedrich Handel, mogen dit jaar wel eens samen in de grammo- foonnibriek. Haydn stierf op iëh 31 mei 1809 dus precies 150 jaar geleden i Handel stierf op ijveren i 14 april 1759 dus precies 200 jaar geleden. Een herdenking de grammofoonplaat mag dus niet achterwege blijven. En gelukkig is er nu zo'n plaat uitgekomen, waarop werken van beiden zijn uitgebracht,- uitgevoerd door Ned. kunstenaars. hol terugkwam vond hij daar zijn vrouw die (ongetwijfeld, want wij mannen kennen dat! ving met een: Nou. ze heeft een vertolking gegaran deerd, die in geen enkel opzicht tegen de geest van deze concer ten zondigt. Anthon van der L0„r)on n. c„mpr, Horst laat het orkest in een vol- .♦5 sam? maakte doorzichtigheid met een rp" p echte barokke vreugde spelen en Albert de Klerk heeft eveneens voor een klaar en sprankelend spel gezorgd. Alles tintelt m de- vertolking en bovendien heeft De markthal staat midden in het stadje Royan. Hij beant- antwoordt volledig aan zijn be stemming en is daarom in de vol le zin functioneel. En als zodanig is hij een voorbeeld van volledi ge beheersing van de materie en van originaliteit, die voor moder ne materialen moderne vormen weet te vinden. PROF. DR. IR H. G. v. BEUSEKOM. de echte rococo-vreugdi. willen uitzingen. Men moet er be slist geen diepzinnige dingen bij gaan halen, doch het werk beluis- teren als een heerlijk spel van «en Jeugdzonde". De critici die de moeite na men erover te schrijven, had den voor deze kroniek over het algemeen geer. enkel goed woord. En in de Kroniek én ln de boeken die kort daarop verschenen, toonde Roest Crol lius zich een gevaarlijk fata- NMI I list. Een zich eenzaam voelend wat somber: het leven man. die met alle mogelijke ferendaris H. Haab, van amb- moeite de lezer» zijn „oorlogs- tenaar Willem Wedering. die angst" trachtte aan te praten door collega Draatjes. gemeen- Nu achtte men de oorlogs- tesecretaris Dorrcpaal en bode dreiging in die dagen een ^te van Duivenvoorde beschuldigd beslist de moeite waard, zijn van een lugubere humor Een humor die men na het lezen .door heeft", zodat men niet meer eiooft in de goede af loop van de vaak spannende gebeurtenissen De vertellin gen. die inderdaad „vertrou welijk" aandoen, zijn allemaal vreselijks. ecnand meer wenst prater., zodat Willem er Dooit achter komt wat hij zou te bren- hebben misdreven onderwerp ver te schrijven en R Crollius kreeg dan ook nat lijks de gelegenheid, zijn gativis^ne aan de man te b|^| gen. Hetzelfde gold voor zijn ,teeds Droomschip", dat vlak na de wekkende figuren. Tweede Wereldoorlog ver- maar vluchtig leert kennen, scheen, toen men er niets Toch zijn die verhalen vaak meer voor voelde op gelijke sombere manier 'i£C der- gevoelig, waarbij misschien n de het mees' treffend is de kor- Seleden verschrikking te wor- te ontmoeting van een jong en herinnerd. meisje en haar pianoleraar. Twaalf jaar trok de achrijver zich toen terug op zijn „een- W P. TIMMERS TELEFUNKEN. die al heel hem ont- wat mooie werken door Ned. ik het musiCi ijet uitvoeren, bracht in de handel een plaat met Een uitlating die ons mannen Orgelconcert in C gr. t. zowel dol. als dolgelukkig kan van Haydn en het Orgelcon- maken. cert no. 13 in F gr. t. van En nU Handel 'zgn. „Koekoek en nachtegaal"). De uitvoerenden Wat gaat deze nieuwe ster zijn de Haarlemse organist Anner Bijlsma nu doen? Het Albert de Klerk Opera-orkest waarin hij nu een jaar meespeelt verlaten? Weineen. Het operapubliek is zo spon- langspeelplaat £iedje voor jou m de namiddag ik een zoi ran koper verrukkelijk en soepel van ge luid sierlijk en eenvoudig kind je bent een bootje een kleine ropel ik noem je lichte wind aarzeling kom klim in het licht en vang mijn zon ik teil altijd bij je zijn PIET BOEKESTUN sterdams Kamermuziekgezel- schap o.l.v. dr. Anthon Horst G LT 6613) Het Orgelconcert van Haydn is eigenlijk te weinig bekend. Het is het enige Orgelconcert dat Haydn schreef en nog wel als jongeling van 24 jaar. Had Haydn zich tot dusver meest al in kleinere vormen geuit, zijn Orgelconcert uit 1758 is. met zijn zes Scherzandi voor fluit. 2 hobo's. 2 hoorns. 2 vio len en bas. en zijn Nonet voor concerterende instrumenten, als het ware te zien als een voorloper tot zijn eerste sym fonie. die hij drie jaren later in 1759 dus schreef in dienst van Graaf von Morzin. De aanduiding op de hoes. dat Haydn het Orgelconcert 1759 componeerde, lijkt f'l Albct de Klerk hier opnieuw rijn nayan improvisatie-talent getoond. Ook opname-technisch is dit werk gave jdeaai vastgelegd in ,op groeven. Die opname-techniek is natuur lijk voor een groot deel afhanke lijk van de ruimte waarin er ge musiceerd wordt. In dit opzicht is is het dit Orgelconcert te beluisteren. En dan nog wel vertolking en in zo'n prachtige opname als op deze TELEFUN- KEN-plaat. Albert de Klerk en Anthon van der Horst hebben beiden de geest van deze muziek volkomen doorvoeld OP de keerzijde staat het 13e Orgelconcert van Hand de bijnaam „De koekoek nachtegaal" kreeg door de vogel- imitaties die Handel toepaste. In de rij van Orgelconcerten van Handel is dit werk wel heel erg populair geworden. Maar helaas hoort men het vrijwel altijd in een orgeltranscriptie, dus zonder orkest. De meeste concertzalen in ons land hebben geen behoorlijk orgel. En zo het er wel is tonen de orkestdirigenten weer heel wei nig interesse voor het orgel. goed het Goden van de Engelenbak Het is een verbazend onderhou- de smalle dend boekje, dat de journalist __aHenk Suér over het toneel in Ne derland geschreven heeft en dat onder de titel „Goden van de En gelenbak" als Prismaboekje ls verschenen. De ondertitel luidt: En bovendien staat er een door »Van GIjsbreeht tot Buziau" en Flentrop heel fraai gebouwd orgel dit geeft de Inhoud voor een volgens de barok-principes. Alles groot deel weer «al nei loe b;J elkaar dus een plaat, die niet Handel, dat alle or8eH'efhebbers moe- Zo'n werkje wil populair zijn en ten bezitten, maar die ook de lief- onder een aanhoudend gesnap over hebbers van de muziek van Han- wat er gedurend: ruim drie !IL Haydn graag en veel zul- eeuwen op de Nederlandse plan- willen horen. ken te aanschouwen viel, de le zers enige kennis bijbrengen over T IEFHEBBERS van de liedkunst het toneel. wijs ik op een klein PHILIPS- De schrijver is in zijn opzet zeer cedv.erKn^ nl wel geslaagd. Vooral het eerste „Die ForelJe van Schubert en gedeelte, omvattende de eerste ..Ich wollt meine Liebe ergosse zes hoofdstukken van Vondels tijd sich van Mendelssohn. Ze wor- tot de glorie der Romantiek is den gezongen door de sopraan Su- lezenswaardig Daarna van het Tanno mi» Naturalisme (Chrispijn) tot de gisteren (Buziau), hoofdstukken, ding Delcour met pianobegelei- -•an Juan Salvato (45-toeren- kleinkunst de laatste der Hor dan ook geheel juist. In dienst van Graaf von Morzin was er voor Haydn geen enkele aanleiding een concert voor orgel te componeren. Het verrukkelijke werk, waarin Haydn zich een meester in de beheersing van de vorm betoont, heeft een voor een orgelwerk on gekende sprankeling. Men kan het fraaie straling en heeft zich eventueel ook voor piano den- heel van de orkeststemmen (ho- ken. Maar juist de orgelklank bo's, hoorns en strijkers) een ge- de echte orgelklank en dus niet heel eigen kleur Het is met recht ken. de romantiserende verminking een concerterend werk. waarin de geeft aan bet werk zulk een beide partijen met elkaar wed- Dr. Anthon leidde het A. muziekgezelschap, dat samen met de Haarlemse organist Albert de Klerk t oor Telefunken orgelcon certen van Handel en Haydn speelde. wfll uv utsteiuug ue- doniemen voor twee Nederlandse wordt de stof te"omvangrijk,"om treft. Handel heeft die werken kunstenaars. Wat een prachtige in zo'n kort bestek samen geperst het?bfnl .we toch in ons te kunnen worden. Toch blijft land. Zelfs al hebben de technici het werkje tot de laatste bladzij de zangeres in „Die Forelle iets toe onderhoudend, te dicht bij de microfoon laten staan, toch kan men hier van een nsterorkestcn uitge voerd of op gigantische orgels In Engeland had hij zelfs niet eens de beschikking over een or gel met pedaal. Het volkomen i overladen met een te zware or kestpartij^ of een te dikke orgel partij. Handel slechts enkele noten de organist de improvisatie het ge- Enkele bewerkers hebben noteerde liet Mendelssohn is een duet twee sopranen, door Suzanna Del cour dubbel opgenomen. Zij zingt dus beide partijen en voert alzo een duet met zichzelf uit. Ook Richard Tauber ...opt men. dat de schrijver zich zal willen blij ven wijden aan de vaderlandse toneelhistorie, opdat men tezij- nertijd van zijn handen „stan daardwerk" mag begroeten. De geest hiertoe nodig n bezondigd, die Orgelconcerten °Pname ditzelfde duet. Kan souplesse is hem eigen, moge hem ook het oude onumis,bare geduld en de tijd ge- °.rae schonkpn wnrHhn tot monstrueuze werken te ma- g?en «rotere eenheid verkrijgen' hphhp®dtralglIaI-mew'3 jten Een kostelijk plaatje voor alle hebber zal plezier bel. i Albert muziekliefhebbers. dit zojuist verschenen aardige CORN. BASOSKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20