GEESTELIJK LEVEN Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 MAART 1959 EXCLUSIEF INTERVIEW MET KERKELIJK HOOGWAARDIGHEIDSBEKLEDER Onderweg Het kleine boekje heeft zich een grote plaats verze kerd in ons leven. Waar dikke delen systematische theologie nog slechts boekenplanken vullen voor frag mentarisch gebruik, houden losse gedachten ons vaaK in hun ban. Wij leven in een gespleten wereld en J-* -->rd;t misschien nog het beste openbaar in ons -jende gedachte en soms Symbool van Duits protestantisme lezen. Wij leven uit de fli0 is het, alsof wij slechts denken tussen door. Ideale reislectuur bieden ons. daarom de duizenden munjstische reaim. kleine boekjes die jaarlijks verschijnen en helemaal mumsmcn® r»8'm' niet behoeven te bestaan uit waardeloze tijdvulling. Terwijl ik onlangs ergens ver boven de wolken in een vliegtuig zat, gaf een medepassagier mij een boekje uit een interessante serie ..Unterwegs" waar in een Oostduits predikant schrijft over ..Christendom onder Marxistische heerschappij." Hier is een pre dikant bezig om zijn positie in onvrijheid te bepalen en hij heeft niet alleen het oosten, maar ook het vrije" westen, dat zo vaak in de ban is van eigen inzichten, iets te zeggen. ISSCHOP OTTO DIBELIUS, voorzitter van de raad van de Evangelische Kerk in Duitsland, is het symbool van het Duitse protestantisme. De 78-jarige bisschop is het mikpunt van een grootscheepse lastercampagne van het com- Oost-Duitsland, omdat hij ondanks dreigingen en talrijke represailles geen centimeter in de strijd tegen het atheïsme terugwijk^ grenzen, van het gespleten Duits land practisch met de mogelijk heid dat we nog in Berlijn kun nen samenkomen. Vroag Onze buitenlandse medewerker heeft met deze kerkelijke hoogwaar digheidsbekleder een gesprek mogen voeren, waarvan wij hierbij de weergave publiceren- Het bijgaande artikel verdient vooral de aandacht, Omstandigheden aanvaarden Johannes Hamel schrijft, dat de christen ,,Ja" moet zeggen tegen de overweldiger als de roede Gods; zeggen tegen de nieuwe omstandigheden i de gegeven situatie. ■Hij Bij het eind van de oorlog tel de de Evangelische Kerk in de tegenwoordige Sowjetzone onge veer 16 miljoen leden. Zij was een volkskerk. Nu is de indruk ontstaan, dat na 13 jaar commu nistische heerschappij vele leden van de kerk toegegeven heb- omdat bisschop Dibelius sedert geruime tijd geen interviews heeft ben aan de druk van de staat en het christelijke geloof verlooche nen'. Vele ouders sturen hun de belij- naar de theïstische jeugdwijding. Het gebouw van de volkskerk schijnt uiteen te valllen. willen toestaan. Het gesprek bewoog zich rondom verscheidene belang rijke problemen, die voor het Duitse protestantisme een benauwende ^nis ca te ch iVatie actualiteit hebben. Immers de kerk wordt bedreigd door een commu nistische staat, die geen terreur schuwt en vele leden van de Evan gelische Kerk in Oost-Duitsland werden gedwongen openlijk het geloof wegbereiders op "wonderbare wijze' en" tegen*" aiTe in het Evangelie te verloochenen. Het protestantisme wordt verder ook angst van de Zijnen in, toch altijd weer ruimte wil l j i i scheppen en de mogelijkheid wil geven te leven. bedreigd door spanningen van binnenuit, nl. tussen de onderscheiden rijkelijk'waard vïïHïï"® theologische richtingen, die in belangrijke kwesties, zoals b.v. de atoom- _f?od«v bewapening van het Westduitse leger van mening verschillen. In dit Antwoord het Oosten logisch, dat daardoor het bestaan van de God dei- gemeente onmogelijk Wordt, omdat het hele leven dan door de afgodendienst wordt bepaald. Zij beginnen de verschrikkelijke werkelijkheid van de afgoderij te erkennen en belanden bij een God van eigen ma kelij, een naijverig God, die de goddelozen wil ver- De evangelische boodschap echter wijst van dag tot land- die 210,1 wanhopig u< dag de ruimte en lijden kunnen. De cratie oprichten: de Boodschap laat ons echter Gods goede heerschappij zien ook over Babel. De ijve- raars bouwen het Rijk Gods en vernietigen zo de menselijke mogelijkheden tot handelen; het evange- de heersohappjj van Omstandigheden scheppen Zijn wij bang voor de helse horden van het Marxis me? Waarom eigenlijk? Zou onze angst inderdaad niet voort kunnen vloeien uit het feit. dat onze God ,,te klein" is? De kerk achter het ijzeren gordijn leert God zien achter de Chroesjtsjefs van onze tijd, Men zal opwerpen dat in deze gedachte het gevaar van eenzijdigheid niet afwezig is. Inderdaad. Het grootste gevaar voor de kerk achter het ijzeren gordijn is wel dat zij zich binnen de haar toegeme ten ruimte gaal terugtrekken. Merkwaardig is de groeiende tegenstelling tussen Oost en West. Achter het ijzeren gordijn groeit een kerk op, die haar kracht gaat zoeken in het aanvaarden. In Amerika is een kerk. die als geen andere een visionaire, missionaire daadkerk is geworden. Haar uitgangspunt is. dat zij gaat zeggen: Het geloof ver mag alles: Wie gelooft behoeft niet te lijden. Het gevaar van het oosten is dat daar de kerk gaal me nen dat wie niet lijdt niet gelooft. En tussen de kerk, die heeft leren aanvaarden, in het oosten, en de kerk, die de omstandigheden weet te scheppen, in Ameri ka, staat de kerk van West Europa die de opdracht heeft de synthese te zijn tussen beide polen, Bisschop Dibelius, een van de voorzitters van de Wereldraad van Kerken, is ook in buitenlandse kringen bekend als onvermoeid vechter voor de Evangelische Kerk in Duits- tegen de com- bidden. geloven, handelen munistische poging tot splitsing in een ooste- menigte wil de Theo- (ijk* en westelijke kerk. Vraag Vorig jaar werden onderhande lingen gevoerd tussen vertegen woordigers van de Evangelische Kerk uit de Sowjetzone en de minister-president van de zone. Otto Grotewohl. In een commu niqué, dat na afloop werd uitge geven, werd gezegd, dat de chris tenen in de Sowjetzone ..de socia listische opbouw" zouden respec teren. Moet dit worden gezien een loyaliteitsverklaring ten zichte van het communistische gime? Welke concessies werden tijdens deze onderhandelingen aan de kerk gedaan? Antwoord Het communique wti niet over eengekomen en het werd uitgege ven door de persafdoiing van de minister-president, In ieder geval nadat vertegenwoordigers van de kerk het tevoren hadden gezien 1' en enige wijzigingen hadden lie- d werkatelllgd. Maar het blijft een n communiqué van Grotewohl en het is géén gemeenschappelijke verklaring van kerk cn staat. In dit communiqué hebben de verte genwoordigers van de kerk geen loyaliteitsverklaring gegevi Inderdaad zijn al verscheidene oude vormen van de volkskerk onder de voortdurende druk van een atheïstische staat bezweken. Dat treedt vooral aan da dag bij de kwestie van de bevesti ging van nieuwe leden. Sedert de staat met al zijn machtsmiddelen achter de jeugdwijding is gaan staan en overal op de ouders ongehoorde druk wordt uitge oefend om hun kinderen naar de jeugdwijding te sturen, li dit vaak niet langer te houden. Er voltrekken zich letterlijk tragedies in vele gezinnen. De kinderen willen wel aan de be lijdenis deelnemen, maar de va der zegt: „Wil je mij uit mijn ambt of positie stoten? Jij bent P mijn zoon, jij, bent mijn dochter, ,ls dat kan je niet verantwoorden!" ,p_ En dan geven de hinderen ten slotte Er heeft ongetwijfeld dit jHBr een veel grotere inbreuk op de be- vestigingsgebrui'ken plaats gehad dan ooit tevoren. En juist daar door hapert er' al iets aan het systeem van de volkskerk. Maai het zou nog veel te vroeg zijn om te zeggen, dat deze volkskerk nu werkelijk ingestort is. Een volkskerk heeft grote voor delen, maar ook zeer grote nade- Als de kerkelijke vorm in Sowjetzone zich modelleert Amerikaanse trant, dan zou- isschien een krachtiger \nfwOOrd de Duitse kwestie. U hebt in een preek in de Oostberlijnse Persoonlijk acht ik dit werk ta- Marienkirche kritiek geoefend op Bisschop Otto Dibelius stond een speciale medewerker van ons Zon- dagsblad het onderhoud toe. dat iv{j op dete pagina hebben afgedrukt. Tal van belangrijke kerkelijke en politieke problemen kwamen tijdens dit interview aan de orde. foor een grotere overzichtelijkheid hebben tv ij „vraag'" en antwoordduidelijk ge scheiden gehouden. woording waarvan wij niet be voegd zijn Wat ons Interesseert zijn de be palingen omtrent de kerk in het ontwerp-vredesverdrag van da Sow jets. In artikel 14 komt slechts de algemene bepaling voor, dat de ..vrijheid van de cultuur" zal worden gewaarborgd. Dal la voor de evangelische kerk veel te wei- Onder een dergelijke bepaling hebben de zalten zien irt Sowjet- Rusland ook ontwikkeld, en wel zodanig, dat de kerk zich nog slecht* tussen de muren van de' kerk mag bewegen, zotfal zij op zondag een liturgische dienfl kan houden, dat zij geen diakn- naal werk kan verrichten, dat zij de Jeugd geen onderricht mag ge ven. dat haar lodere aansluiting in groter verband wordt verbo den allemaal zaken, waarvan wij al* evangelische kerk een voudig niet kunnen afzien. Maar deze zaak i» ook al bij de Verenigde Naties, bij de ver klaring va., de rechten van d* mens, behandeld Zij heeft ech ter tegen de wens van kerkelij ke zijde in de uitdrukking ..free dom of worship" .vrijheid van eredicnat" er door gedrukt cn dat terwijl wij juist met een vrijheid van eredienst" geen genoegen kunnen nemen Ik heb de hoop dat. wat ook de uitkomst zal zijn, van een vredesverdrag voor Duitsland, wij een vrijheid voor het kerke lijke leven in ieder geval zullen behouden. En ik hoop ook. dat men deze verdragen niet over de hoofden van het Duitse volk zal sluiten, alsof wij slechts schepsels zijn, die Ier slachtbank worden geleid, niets meer te zeggen hebben, maar dat men aan het Duitse volk zal vragen welke staatsvorm het wenst zowel in hel Westen als in het Oosten, Als evangeli sche christenen zullen wij het ant woord op een dergelijke vraag rustig tegemoet zien. nïnlster-presldenl heeft in uit- bepaalde zicht gesteld, dat de houding \an de staat tegenover de kerk vrien delijker zou worden en eventue le misverstanden in vriendschap pelijke besprekingen zouden wor den opgelost. kerkelijk leven hebben dan toe. daar iedereen het ali zelfsprekend beschouwde e mee als een tamelijk onv.. De lige vanzelfsprekendheid, dat de derde dimensie van de zending JOEN we hem daar zo rustig Paul Rader op om te vragen of zijn Clarence W. Jones nannen. Die morgen veroverde di adio zijn eerste toegewijde die in de gemakkelijke hotelstoel zagen zitten, gaf hij ons de in- druk, een gezeten zakenman te zijn. Maar wat ons betreft, had hij ook de burgemeester kun nen zijn van een middelgrote stad in Holland. Misschien kwam dal wel door de kleine grijzende «nor of dc stemmi ge das. In wezen bewees hij, dat de Amerikaan in de laat- kleinigheid als ste jaren veranderd is, want 1" 1928 dc kerk op zondag Clarence W. Jones was een Amerikaan, die op een reis om de wereld ook een bezoek bracht aan ons land. zijn koperkwartet niet wilde spe len, De eerste muziek, die de ither van Chicago inging, evangelisatielied gespeeld arrivVart"hat materigil Ook tv eerste Leiding Clarence Jones kreeg de leiding 'er het radiowerk van de kerk m ds. Rader. Ds in de lucht vrijwel alle beschikbare station' De kerk had een eigen radiokoo met 300 stemmen en een clgc orkest met 50 Instrumenten. televisiezender, Ecuador. Reeds plan klaar om kleine radiotoestelletj. H.C.J.B. ontvangen en sp voor de Indianen gemaakt den. ook goedkope t.v.-ontvanger» te bouwen, die zendingstelevisi ivas geen jn alle kerken denkt dat komt zo'n toestc dor krijgt zijn ei Maar Jones i der opzicht pioi voorzitter van The World Radio Vraag Zijn deze beloften ook gehoi den? Antwoord Inderdaad zijn bepaalde verbe teringen- voor de kerk ingetre den, maar in het algemeen zijn de verhoudingen toch niet merk baar veranderd. Maar ook de to talitaire staat in de Sowjetzone handelt naar het recept, dat des tijds de nationaal-socialist Alfred Rosenberg uitgaf: De slaat heeft de plicht de kerk geestelijk te overwinnen, haar organisatorisch te laten vorkommeren en haar politiek onmachtig te houden. Ook na deze onderhandelingen is bijv. hel jeugdwerk van de kerk verder beknot waar het ook christelijke zeden acht neemt. Meer kan men op het ogenblik niet zeggen. Ik her haal slechts: Als de volkskerk ineen stort, dan zal dat misschien een weg zijn, waarop de Heer Jezus Christus Zijn kerk tot een nieuwe bloei zal leiden. Vraag lijk hopelot ze pogingen begint met Romei nen 13 vers 1, dat de christen de overheid onderdanig behoort le zijn, die macht over hem uit oefent, omdat alle overheden door God zijn verordineerd. Maar de overheid, waaraan de apostel Paulus denkt, is van een andere aard, dan die wij in het commu nistische systeem kennen. Dat tonen de verzen, die na Romei nen 1 volgen, wel duidelijk aan. Volgens mij moet men eenvou dig zeggen, dat een compromis lussen het christelijke geloof en het communisme logisch gezien onmogelijk is, Maar de ware Christen zal zijn weg ook onder de heerschappij van een politie staat vinden, als hij maar in ernst blijft geloven. Al het ande re moet men overlaten aan de toestand van het ogenblik. De christen zal in menig geval moeten .wijken voor het. geweld, maar hij moet zijn gehele le- verte venshouding steed.i weer van het christelijk geloof uit bepalen. het Sowjetontwei Welke bezwaren hebt u tegen dil ontwerp? Antwoord Wij Duitsers kunneai niet teza men verwachten, dat een vredes voorstel, dat van Rusland af komstig is. een vriendelijke geesi ten opzichte van het Duitse volk ademt, maar dat het slechts eer hleuwe aanloop van het commu nisme naar West-Europa kan be tekenen. Maar dat zijn politieke Vraag "Gr Antwoord Dat behoeft niet beslist een vrije verkiezing te zijn. De vrije verkiezing heeft betrekking op «dei partijen. Er zijn ook beslis- zegd, de vo de politici, de kerk. Vraag Sowjetzone. nu heeft hij het maar voor de staat mogelijk was. straks naast de De kerk heeft geen christelijke "e! die alle jeugdkampen kunnen houden en sar 1 dergelijke dingen meer. Wij kunnen ook nu nog geen ïtionale synode houden, noch in alleen het nieuwe West-Duitsland noch in Oost- station ontvangen Duitsland, omdat de communisti- en dorpshuizen sche staat óf de uitreis van de te staan. Ecua- oostelijke deelnemers óf dc ste televisie niet komst van westelijke deelnemers in de kerk. naar het oostelijk deel verbiedt in nn» een an- kunnen practisch nog alleen kunnen Sedert de goedkeuring van hei verdrag met dc WeatdulUe bonds republiek, inzake de geestelijk* verzorging van militairen, gert de regering van de Si zone met de Instantie: genwoordigers van de Evangeli sche Kerk. de representant var het Duitse protestantisme, In Duitsland onderhandelingen tc Daartegen proberen nu de Oost- duilse Instanties In gesprek te theologische richtingen in de raken met de leden-kerken In hun Evangelische kerk, juist in de machtsgebied. Hel schijnt dat belangrijkste levenskwesties. De men een wig wil drijven tussen laatste algemene synode van de de E.K.D. en de afzonderlijke le- Evangelische kerk in Duitsland den-kerken. Het is bijv. een feit. stond in het teken van de vraag dat de Thiiringse bisschop Mlt- over d« atoombewapening, zenhelnr 1»-*-»«- bij de massajeugd l Do actentnssen herhaaldelijk In kwes- synode i dc hedendaagse politiek d<m tot de uitspraak van een ge- erkl met de door de zamenlijk antwoord Sindsdien communisten bestuurde Chrlste- zijn de geschillen niet minder ge- Ifjk-Demokratische Unie van de worden, hetgeen ook blijkt uit Nie- redevoeringen en de publikal van de Kerkpresident möller. Bestaat er het gevas dat het tot een kerkscheuring v; zijde der kerkelijke broedt Deze afzonderlijke onderh.nde- ,„P lingen betekenen echter geen f ut plitsing. Dat zou slechts anders h" nv"r i» he bi->zon- jyjlSSCHIEN DENKT IEMAND nu wel: als juffrouw Hoop en Sam en Jet samen met mpeder Grefelink en de oude zondagschoolonderwijzer afwezig zijn wordt het dan niet heel stilletjes in het wijkgebouw? Nu. maakt u zich maar niet ongerust. Want zelfs als we vijftig klanten missen, merken we dat nog niet eens: er blijven altijd nog wel een vijftien honderd anderen over. En zo sneeuw met ijs, gladde wegen of hittegolven met zware onweders ook hen zouden ver hinderen te komen kijk, dan hebben we nog altijd de mannen met actentassen, de controle] Ja, die controlerende instanties. Laatst op een stafvergadering hebben we geprobeerd op te tel len hoeveel dat er wel zijn. We kunnen aardig goed tellen, maar uit doze som kwamen we niet. Telkens en telkens opnieuw ontdekten we nog andere wereldlijke of kerkelijke, stedelijke, Uit de VOLKSWIJK Geen wilde dassen sieren de Amerikanen meer. geen bizarre hemden en breed gerande hoeden. Ze zijn in de afgelopen «O «.ijl. lil uc „ixriuiirn 'n Chicago, een rustig volk' geworden. Jdat zich zijn wereldverantwoordelijk heid bewust is. Eén ding echter is niet veranderd. Nog altijd is de Amerikaan een man met vi sie en met vaart. Dat kan zeker want X m""L tóT SS "ki; mogelijke verwacht. Pionier blij met de kan: naar hij kon r de gedachte reldradii ook op andere zendingsvelden christelijke radiostations heeft op- Europa gericht. Jones Harold van Broekh Beeevotv v.»* band met de ..Stem Zuid-Amerika dit medium b®^ gebruikt moest worden. In 1928 bezocht hij vijf Zuidamerikaanse landen, diende overal een ver zoek om een vergunning in en kreeg overal nul op het request. i Euro gaan uitdragen. Onmogelijk :ago terug. hij Chi het i de radio veroverd moeite een ve. heeft voor de kerk. En hij is de land waar in hi man, die de radio gebracht heeft diotoestellen wai naar het zendingsveld. Al jong kwam hij In aanraking met het evangelie. In één van i' samenkomsten van Paul Rad» in de stad Chicago leerde hij geloof Christus als een werkelijkheid kennen. Van meet af aan werd hij ingeschakeld bij het evangeli satiewerk. Hij speelde in een perkwartet, leidde een koor was overal te vinden, waar evan gelie en muziek hand in hand gin- Een ontmoeting met een zende ling uit Ecuador zette hem weer het denken. Opnieuw trok h(j geheel Doorzetter )31 krijgt Jones ook nu weer te horen dat het onmogelijk is, maar hij laat zich niet ontmoedigen. Terwijl hij eerst dacht aan een station van 100.000 watt (kosten 3.8 miljoen >eéi dollar) denk hij nu a een tion van 400.000 watt ra. twee en een half maal zoveel zal den kosten. Zijn grootste probleem wordt was echter nog niet eens het fi nanciële gedeelte, maar de golf lengte. Europa's ether is overbe- in Berlijn vergaderi anlijk voor ons in het ka- het gehele complex van politieke vraagstukken, die van- de dag in discussie zijn. Voor ons staat en valt de een heid van de kerk heen over d1; volkt. Technici hebben evei een mogelijkheid gevonden dit probleem op te lossen. Geen die enkel ander station zal last on- derVinden van de nieuwe ,,Stem van Europa". 3rd en, Het gaat nu nog om de ver gunning. Welk land zal de „Stem van Europa" een kans geven? Er zijn een aantal mogelijkheden en dr. Jones wil die samen met sta- Van Broekhoven verder onderzoe dat nog ken. Hij weet dat er in veel lan- dit project gebeden ds. Jones is een man. die het i omdat hij God van het onmogelijke is. langs politieke wegen iedere communicatie en ieder persoon lijk contact onmogelijk zou ma ken. Wij zijn het volledig eens met de bisschoppen in de Sow jetzone. ook met bisschop Mit- zenheim, over alle zaken van principiële aard. Aan de andere kant moet met alle duidelijkheid worden ge zegd: wij zijn een evangelische kerk en kennen geen eenheid, van boven af wordt uitge- ikt, Onze eenheid ontwikkelt zich van de evangelische grondge dachten uit. En In dit opzicht bestaat in hel geheel geen ge vaar. dat déze eenheid zal wor den gebroken. Vraag bewapening, innemen? Antwoord In het geheel van het atoom- vraagstuk zijn er binnen de Evangelische ke/-k geen verschil lende meningen, want wij staan allen op het standpunt, dat deze atoombewapening uit de wereld moet verdwijnen, omdat het zo'n onmenselijke bedreiging van de mensheid is. De vraag, waarover wij van mening verschillen, is eenvoudig, of Duitsland in zijn bijzondere positie zal verklaren: Wij willen in Duitsland van iedc- atoombewapening afstand agen de grote we- i hun kant )rovinciale of landelijke, paedagogische, sociologische, psycho- logische en onlogische heren, die mede onze arbeid i of die mede begeleiden of die mede controleren, Som* Er worden door verscheidene theologen, juist in de Sowjetzo ne, pogingen gedaan om theolo gisch een nieuwe basis gen. In die tijd. het was in de ja ren twintig, introduceerde de bur gemeester van Chicago de ra dio in de stad. Hij stichtte Zijn vrienden hechtten niet veel zijn zaak. Ze waar schuwden dat de bergen tc hoog teveel mineralen ko- in de grond zaten, dat er aan ®n de evenaar te voel atmosferi sche storingen zouden zijn. Maar Jones zette door. Met twee hel pers bouwde hij een kleine zen- der. plaatste hem in Quito, 3000 ooljlïTBI.LINC j.v. m boven de zeespiegel en begon mogelijke verwacht, ontmoeting met het Marxism' dat »}jn Gftd een te vinden. Wat vindt u van deze pogingen? en door de beide wereldoorlogen, hebben m van de huidige theologie af gesperd en z|| nu voort in sedert eeuwen verlaten beddin- rug naar de Dordlse vaderen, terug naar kerk, liturgie, „Woord" rn ambt! Kn via Oin deze gederl- bew - houden, be ekt i ichtftloos pee i eldmachten, ook te doen. Dat is een zeer ingewikkelde politieke, ook morele, en ook christelijke vraag. Men mag niet vergeten, dat wij ons in de onmiddellijke nabijheid van Rus land bevinden, die over een ont zaglijk potentieel aan conventio nele wapens en mensen beschikt, die in een oorlog ingezet kunnen worden. Daarmee is in het Wes ten niets te vergelijken. En wij mogen niet vergeten dat wij Rus land. met datgene wat de kerk zegt, niet kunnen benaderen. Al les. wat de kerk zegt. wordt sjechts in het westen gehoord. En hier staan nu velen op het standpunt, dat het onmogelijk is, voortdurend tegen het Westen te zeggen: u mag deze moderne -5 d" -ipens niet hebben en wij Duit- tl als in één week de zoveelste zich aapmeldt, wordt het i eens le gortig en krijg ik lust onwellevende taal uit te slaan of zo maar wat te gaan gillen. Ik voel me dan als een grammofoon plaat, die wéér wordt opgezet. MAAR dan beheers ik me weer snel en ik wacht me om van enige ontstemming blijk te geven. Onze baa* heeft ons al lang gele<den duidelijk gemaakt dat de heren hun betekenis, hun goed recht en ten zeerste ook on* belang hebben. Want /.ouden we ooit ons werk kunnen verrichten indien gemeente en provincie en overheid ons niet steunden door hun subsi dies? En zouden we van de grond komen, als kerkon en stichtingen hun bijdragen niet levenden? En betekenen subsi die en hulp niet de noodzaak van controle e»i begeleiding? Een overheid, van welke aard ook. moet toch zeker zijn dat er gewerkt wondt en dat er deskundig gewerkt wordt?! Zo werd dat uiteengezet en we knikten zoetjes, behalve Joke, die in samen één meneer afvaardigen' Want Joke heeft iels tegen he ieen een psychiater kan onthullen ndig zei: „Laten Het stoort allemaal zo ren met actentassen, |~\EZE WEEK waren we dinsdagochtend weer twee heren wachtende, Twee heren van verschillende pluimage on van verschillend niveau, met ongetwijfeld eendere actentassen. iVereldlLjke heren in dit geval. We wisten dat ze komen zouden :n we hadden onze taken verdeeld. „Joke", had ik gezegd, .Jij neemt de ene meneer, en Lk de andere!" En daarna wu- rk gegaan. Helaas zonder alle* goed af te >nder dat lk me verwittigd had dat i zich had opgenomen. •1de Joke de stafkamer binnen preken, en hela: oke haar aandeel Juist Hoe dan ook om elf n zei: „Miebel. daar is og. maar Joke spurtte al weer naar de keuken, n de hand scheen te zijn. Dus wandelde ik zelf de gBng In .-„f m posant manspersoon. Met actentas. Die trof di me vagelijk bekend voorkwam zonder "dat ik herinnerde. Dat is altijd vervelend: zo onattent. M, zijn ik red- zender die als roepletters WHT uit te zenden ln het Spaans. Ra- krijgen de beginletters zijn naam: William H, Thompson. De goede man had een zender, maar hij had geen programma en daarom belde hij de kerk van Uit kindermond De kleine meid komt thuis en zegt: Oh, vader, nu heb en i ik vanmorgen in de kerk ontdekt- den dat ik geregeld mijn gold in he verkeerde sakje heb gedaan. Waai D op stond deed lk een kwartj< in terwijl ik in de zakje» met K een dubbeltje heb gedaan. De indi ratie D. cn K. had zjj bljjkhaa aangezien voor dubbeltje* en kwar tjf.6. Nu lacht hij om die tijd. Zijn Spaans was erbarmelijk. Een ge luk was, dat hij op zijn trombo ne aan de ene kant Engels kon blazen en dat er Spaanse muziek uitkwam. Hel budget van het eer ste jaar bedroeg 3000 gulden, in clusief de salarissen. Nu is er de kerk twee maal zoveel nodig per dag in er 150 zendelingen verbon- aan de staf terwijl nog eens Zuidamerikanen meewerken Het station H.C.J.B. de stem van de Andes is 24 uur per dag in de lucht. Er zijn zeven zenders, waarvan de grootste 50.000 watt stork is. Het station TEIll'G zendt op 9 golflengten uit op de korte en middengolf. In ti<n ta len wordt het evangelie wekelijks (Kerknieuw») gepredikt. Ds. G. N. Lammers in „Jong Gereformeerd". Mier willen wy graag ondcr«lrnpen, dat on* jeugd werk wil zyn en blyvenvormingswerk! Dal be doelt een gereformeerde jeugdvereniging, We zjjii geen gczrllighcidsvereniging, al zal liet natuurlijk op elke jeugdvereniging gezellig moeter istclyke sport, l op een i in- imd' open jeugdwerk. Wy irbeugen we on* in het hopen baud i die organisaties We zün rlubi, of evangclisatiegroepen, al weten we ons nauw verwant met A.R.J.O.S., J. en E. en andere vormen van jcugdevangelisatie. Maar önse doelstelling is de vorming tot aanvaarding van onse van Cbristuswege opgelegde verantwoordelijkheid op ieder levensgebied. onderbreking hel tc kunnen verzwaren ;e zaak, dat dc doper UICIITBIIPSALTKII Per ongeluk schreven wij twee weken geleden een citaat van Fedde Schurer toe aan prof. J. Kamphuis, waardoor zijn persoonlijke visie ver keerd werd doorgegeven. Prof. Kamphuis schreef „Men sou er goed aan doen deze proeve maar van de vaderlandse erve laat ont nu ook een* ge moedelijk worden weg tc doen I» dc Stichting daar niet loc bereid, dan hoopt ondergetekende van harte, dat de Nederlandse christenheid deze keer ren» de moed opbrengt een matiaal en radicaal „neen" te. laten horen. Dat zal het legende.*! van negalivitme niet en i de beslis rsloge TIJ volgde r zeiend, een beetje verward, maar peinzend bekeek hij achtereen- le sportzaal, de douches dal over verschuilen de Evangelische -h is een politiek uitgesloten. olitiéke meningsverschil een kerk ver scheurt. Een dergelijke kerk scheuring kan immers slechts ontstaan wanneer de oorzaak ver schil van geloofsovertuiging is, en zelfs op deze grond is dli een zeex moeilijke aangelegen heid. Ik persoonlijk houd het voor onmogelijk, dat er uit het drij ven van de zogenaamde broeder schappen in het Westen zo iets als een nieuwe belijdenis-kerk gevormd zou kunnen worden. HIJ volgde me een beetje wel zoet. Welwillend volgons het kleuterklasje t toiletten. Hij stelde geen v der. Toen loodste Ik hem ln de stafkamer en zei: ".Zullen even gaan zitten?" Nou nee!zei hij Liever r ïgenlijk? Ik bon de loodgieter, Waar is die lekkende kri ■h ik heb niet zoveel tijd, w jj Maar Joke's ervaring g terwijl Ik de loodgi had ochtend nog radicaler. Want indgeleid, had zij een Andere e allang vergeten was of he- ik haar had meegedeeld had waard. En „Die kraan i „Neen!" - Vraag - ontvangen, en omdat Irma al ^nooit gehoond had wat ik haar had meeai^,., actentas blijmoedig de gewenste loodgieter P hom Jinea recta naar de keuken gevoerd. S ij zo »J~ "Maalc u 'h1 etle gauw?" - zei doze actentas. Abrupt. Onwelwillend ...j is dól", zei Joke miaprijzend. Ze verwachtte ser- vice van haar loodgieter en hij viel haar dik tegen. „Ik ben predikant!" zei de actentas „Ik kom voor de controle. Maar k ze wel dat er hier niemand ie, die me w°°rtd.kan.^aan!J. Verontwaardigd wandelde hij we*. Went ie hebt dominéés, die dat doen. Maar de beide verwachte Iheren kwamen niet. Gelukkig maar: we hadden al genoeg ge had! MIEBEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19