CHRISTELIJK Wetenschap is nimmer regel voor geloof .Time's visie op de theoloog Tillich Een woord voor vandaag Bisschop ELagerwey overleden Tien stellingen over bedrijfsapostolaat LADY ISABELLA Easi Lynne Kanttekening Ds. G. Visée over: Hoe oud is de aarde 't tH hef Calt'inutiach Jongelingt- blad orgaan can d e Ned. Bond can Geref. Jonge lingsverenigingen (vrijgemaakt schrijft ds. G. Visée te Kampen, over reu vraag, die de mensheid altijd bezighoudt, nl. Hoe oud is de aarde?" De zaken liggen niet zo eenvoudig, maar u-e behoeven zeker niet eerbie dig en ..gelovig" aan ff nemen, wat de mannen van de weten- zt/n lang niet eenstem mig over de uitkomsten van hun onderzoekingen. De aarde be houdt ook voor de geleerden geheimen, want niemand kan het werk can God uitvinden can het begin tot het einde toe. De we tenschap ook al ware ze een stemmig over de resultaten can haar onderzoek mag nooit de plaats innemen can de ..open baring". Ze heeft nooit religieus gezag en is nimmer repel voor geloof, tchryjft ds. Visée in zijn boeiende artikel. de Bijbel zou willen beantwoorden zou het antwoord moeten luiden: We weten hel met. Het n met eene mogelijk met de Bijbel in de hand antwoord te geven op de vraag: Hoe oud ii de mene. ons menselijk geslecht? Hoe lang. hoeveel eeuwen Is 'net gele den det Adem geschapen werd? Want wel gaat onder ons zo het gerucht dat er veertig eeuwen verliepen tussen de schepping van de mens en de komst van de Christus, maar meer dan een gerucht is dat met. En al heeft dat gerucht wel zijn oorsprong te danken aan berekeningen op grond van bijbelse gegevens, we moeten toch tussen berekening en gegevens wèl onderscheiden. Het Ia dc vraag of we kunen volhou den wat een oud schoollied zegt: was het Vrouwenzaad beloofd. Nu Is dat niet zo erg De Schrift geeft ons wel geschiedenis maar dan toch geschiedbeschrij- ving. die tot stand kwam met een zeer vooropgezet doel. De Bijbel vertelt ons van de ge schiedenis van de grote werken Gods tot verlossing van zondaren Er zijn grote perioden waarover we maar sober zijn Ingelicht. Van de Intocht In Kanain tot Davids krmingschap, van plm. 1400 tot plm. 1000 voor Christus wetan we practlsch niet meer dan wat ons in het boek der Richte- ren verhaald wordt. Wie dat Doek zou willen gebruiken als bron" voor de geschiedenis van Israél over deze «00 Jaar had wel een aan'.al betrouwbare gegevens, maar toch zéér weinige. Dat ts van de Bijbel geen gebrek. Want de Schrift bedoelt niet ons een aaneengesloten kroniek van de geschiedenis van Israel over dat tijdvak te geven. Zij vertelt ona alleen hoe God de HEERE ook in die donkere dagen zijn belof te aan Abraham ondanks zo veel ontrouw van zijn volk. gedacht. Ook bij de lezing van de ge slachtsregisters moet men reke- het eigen karakter de Chrlstua in Mattheui 1. In vers ft staat: Aaa gewon Josa- phat. Joaaphat gewon Joiua, Jo- zua gewon Joram. Joram gewon Ozias id i. Uzzial. Nu weten we uit het Oude Testament dat tus sen Joram en Uxxia nog drie ko rt,ngen geregeerd hebben. n.l. Ahazla. Joes en Amatia. Dezen worden hier echter zonder meer „overgeslagen" Is dat een be wijs dat Mettheus ..onbetrouw baar is? Geen kwestie van I Want om te beginnen Uzzla wès (via Amazia, Jons en Ahazia) een rmzaat. een zoon van Joram. Maar Mattheua slaat de tussen liggende namen over omdat hij wil komen tot drie maal veertien geslachten tutaen Abraham en Christus Hij heeft om zo te zeg gen Christus' geslachtsregister .gestyleerd". Wanneer een teken- kastanjeblad. Maar dat is niet ..onecht Ieder die de tekening ziet. zegt terstond: dat is een kastanjeblad, ook al vindt men zo n blad in de natuur nooit. Zo heeft Mattheua het geslachtsregis ter van de Here Jezus gestyleerd, er een kunst-vorm aan gegeven. Maar het is en blijft ..echt". Met d.c mogelijkhe.d moeten w« ook rekening houden in de an- mogelijk dat in meer dan éen ge slachtsregister namen werden ..overgeslagen" als in Mattheus 1. Daarmee zijn ze niet onwaar ge worden. want ze bedoelen klaar blijkelijk niet ons precies van va der op zoon in te lichten over de voortgang der geslachten. Dat ia wel zeker met het geval met de ..volkerentafel" in Genesis 10. En het i* een ondoenlijk werk om op grond van de eerste elf hoofdstuk ken van Genesis, die volgens de in het begin genoemde ..bereke ningen" ongeveer vier en twintig eeuwen omvatten de ouderdom van ons geslacht te berekenen. En daarmede de ouderdom van het planten- en dieren- èn delf- «toffenrijk. Ook als we en wij doen dat nog vasthouden aan een schepping in zes dagen. Bo vendien: de aarde is volgens Ge nesis 1 ouder. Genesis 1 zegt: In den beginne schiep God de hemel en de aarde. En vertelt daarna over dc toestand van de aarde: woest (nog niet geordend zoals in de zes dagen geschiedde*, le dig (nog niet van al de schep selen, die er thana In zijn. ver vuld) en duisternis was op de af grond (het op de eerste schep pingsdag geroepen licht ontbrak). Daarna volgt: ..En God zeide: Er zij licht Maar niemand weet hoe lange tijd er tussen dat be gin van Genesis 1:1 en dat ..Er zij licht" ia verlopen, zodat nie mand zeggen of berekenen kan: zó oud is de mens. zó oud is het dierenrijk, zó oud ls de planten wereld. op grond van bijbelse ge gevens. Of ook: zó oud is de aar de. En niet re moeten dus i schijn beroep op de Bijbel zeggen tegen mensen, die o.a. op grond van wat se vinden van de gesteldheid van de aardkorst en van wat te In de aardkorst vin den aan fossielen (resten van men sen. dieren en planten) trachten de ouderdom der aarde te bere kenen: Ge hoeft daar niet meer wij - a f i De werkelijkheid kan niet gekend worden Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Woudsend (toez.i. T. I houwer te Peasens. i Bedankt voor Breukelen (toez.). 1 |J. Kalf te Bennebroek. Hoe belangrijk voor Amerika christendom en theologie wel zijn bewijst het nieuwste nummer van het Amerikaanse weekblad „Time", dat 16 maart is geda teerd, maar sinds donderdag in de kiosken reeds verkrijgbaar is. Vier volle pagina's met ver over de vierduizend woorden heeft het blad gewijd aan een van de be-' Achter het symbool kendste theologen van onze tijd. controversiële figuur in christelijke kringen. Niet iedere christen aan vaardt hem als een medebroeder en door bepaalde orthodoxe bladen is hij uitgekreten voor een atheist. Volgens ..Time" komt dit. omdat- Til lich met het geloof in en de openba ring van God voorop stelt. Tülich wil niet geloven in God. maar in. wat Ti me noemt, het ..ultimate concern" (dat wat ons uiteindelijk aangaat). kerke te Zweeloo. Groot, kand. te Leeuwarden. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Westzaan. F. Bakker Huizen N.H. en G Blom te Meerkerk, vs wie eerstgenoemde ia beroepen. Vaak zijn we zo druk bezig met overdenkingen te schrijven I over de verloochening door Petrus, dat u-ij vergeten te denken aan Johannes. Misschien komt dat wel omdat de laatste onder precies dezelfde omstandigheden beiden bevonden zich op de voorhof waar Jezus verscheen voor het Sanhedrin de Heiland niet verloochende. Wij spiegelen ons nu eenmaal graag aan de zwakste al was het maar om sterker te lijken. Johannes was de discipel die een bijzondere plaats innam in het hart van Jezus. Maar Johannes, een opvliegende jonge kerel, „de zoon van de donder", was ook zelf de discipel van de liefde geworden in de drie jaar dat hij Jezus volgde. Kan een karakter veranderen? Ja, omdat het door de liefde j ran de Heiland geheiligd kan worden. Deze Johannes nu is de laatste die we deze week op de Via Dolorosa ontmoeten. Hij staat met moeder Maria bij het kruis 1 en krijgt van Christus de opdracht voor Zijn moeder te zorgen als een zoon. Hij was de jongste van de discipelenmaar toch werd hij gekozen. Christus had zijn standvastigheid en liefde opgemerkt. Waarom spiegelen wij ons niet wat meer aan Johannes Wij kunnen ook zo worden. Hoe Door ons door j de liefde van Christus te laten herscheppen Al verkouden naast Barth. Bultmann en Nie-. buhr een wel heel eigen weg zoekt. Hiermee heeft dit blad ophieuw een' theoloog geplaatst In de rij van po litici, pretmakers en pechvogels, die. hoe dan ook, het interease van de grote massa hebben opgewekt en aan wie het blad «en met foto's en anekdotes geïllustreerde biogra fie wijdde. Voor Tillich had het blad ook reeds Billy Graham. BuH- mann en Niebuhr waardig gekeurd om op de omslag te prijken. Tillich. eens. voor Hitier hem de eer onwaardig achtte, professor In de theo logie aan de universiteiten van Mar- pranijfurt Het blad legt er de nadruk op dat de- de 72-jarige Paul Tillich, die ze theoloog, die velen aan het den- - - -- ken heeft gezet, onder de invloed staat van twee filosofen uit de vori ge eeuw: Nietzsche iGod is dood» en Kierkegaard «God is boven God). Daarom komen de traditionele theo logische problemen, zoals het bestaan of niet bestaan van God, wel in een heel vreemd licht te staan", vervolgt ..Tillich ziet zulke woorden als ..God". ..de Christus" en ..de opstanding" als symbolen. Naar zijn idee zijn symbo len in tegenstelling tot tekenen, die alleen maar op iets wijzen, levende, groeiende en soms stervende zaken, die delen in de kracht van hetgeen ze symboliseren. Maar wij mogen ze niet verwarren me-t de werkelijkheid, die zij vertegenwoordigen en dié wij nóóit zullen kunnen kennen. Daarom kan et- over God niet gesproken wor den als over een Persoon, die bestaat of niet bestaat, want hier mee zouden we het oneindige eindig maken." De hoop voor de mens ligt achter het symbool door een combinatie van ver langen en vast lopen, wat door Til lich dan wordt genoemd: dat wat de mens uiteindelijk aangaat. Tillich de ..zaligen" in genomen. In dit verband heeft Tillich dan ook ge schreven ..De boodschap van het chris tendom ls niet het Christendom, maar een Nieuwe Werkelijkheid. Een nieuwe toestand heeft zich geopenbaard, cn openbaart zich. Hij ia verborgen on zichtbaar. Hij is daar en hier. Aan vaardt hem. ga hem binnen en hij zal beslag op u leggen. 'n Paar Pottertjes In de mond beschermen U tegen besmetting. En als U dan tóch reeds ver kouden werd, verlicht dan Uw genies en gehoest met de kracht dadige, heerlijke menthol pastilles. BE IMft. H. TIN HÉftKIL h deze dat natuurgetrouw naar een voorbeeld doen. Dan is dat ..echt" Maar hij kan ook een blad te kenen waarvan de linker- en de rechterhelft precies aan elkaar ge lijk aijn Dan tekent hij. volko men symmetrisch, een gestyleerd Op de schutting Dr. S. P. Dee nvet emeritaat De classis Rotterdam der Gerefor meerde Kerken heeft aan dr. S. P. Dee, geestelijk verzorger van het ziekenhuis Eudokia te Rotterdam, eervol emeri taat verleend met ingang van 1 mei a.s. Dr. Dee werd 24 nov. 1918 predikant te Dwingeloo. vertrok in mei 1925 naar Haren (Gron.) en aanvaardde in 1935 zijn tegenwoordige werkkring. Hij gaat zich metterwoon te Ede vestigen. Advertentie Vrijdagmiddag overleed te Utrecht, in de ouderdom van 78 Jaar mgr. E. Lagerwey, Bisschop van Deventer. De bekendste oud-katholieke Nederlander ia met mgr. Lagerwey uit dit leven heengegaan. .ich begin at i op nisch terrein. Reeds in 1927 nam hij deel aan dc oecumenische beweging. In 1946 werd hij de eerste secretaris van de nieuw opgerichte Oecumenische Raad van kerken Het interkerkelijk hulpwerk vond tijdens en na de oorlog m hem een kloek voorstander. Bekend is zijn intermediair tutaen de Room»- Katholieke kerk en de Protestantse ker ken. toen het tijdens de tweede wereld oorlog op samenwerking tegen de maat regelen van de bezetter aankwam. de oecumenische stichting Hulp aan kerken en vluchtelingen ilnterchurch tijd», h trok destijds, hoewel reeda Het weekblad bestuit met de vraag wat TiUich de mens te bieden heeft en. komt dan tot een drievoudige, maar nletj zeer positieve conchisie: l. Een indrukwekkend theologisch sys-j teem. dat protestantse gedachten or dent en verheldert, zelfs voor hen.l die de exegese van Tillich niet ,»a«v| vaarden. piano's orgels wA vraag» brochure BODEGRAVEN hoogbejaard, r.aar Walcheren toen daar hulp moest worden geboden tengevolge van de overstromings ramp. i 5 Meermalen ls de Bisschop van Devon- ir een geboren Journalist genoemd. Van zijn boeken op geschiedkundig en stich- telljk gebied moeten speciaal genoemd I orden De Oudkatholieke kerk. haar thodoxe ideeën hun eigen geloof veiligste. "oor on I l_ det .den. waar- gev mens verkeert en als een essentieel element omstandigheid. Met Niebuhr zegt het blad dat Tillich i verschil het de geloofvaar begeven. n die heid van de aanwezigheid van Christus I die veel meer is dan een symbool, maai zich tot ons wendt om ons aan de grijp- armen van het gevaar te onttrekken. leer m leven. Stemmen uit Port-Royal dc schutting wandelt tussen de twlj-1 ..Time" heeft zijn lezer» een dienst be twee deeltjes heiligenlevens, getiteld I fel i het geloof. Er zijii'w- thedrale kerk i :el nederige en niet-zo-nederige :n. die van mening zijn dat de i dichtte hij enkele toon- i geen recht heeft op dc schutting te lo in een notedop Tillich i-1 verstaanbaar te maken, ook al zetten wij achter de formuleringen van Tillich en de beweringen van „Time" vraagteken. ter gelegenheid van de assemblee de Wereldraad van kerken in 1948 Engelbertus Lagerwey was Amster dammer van geboorte. Hij zag er het levenslicht op 26 september 1880 In 1694 ging hU naar het oud-katholiek seminarie te Amersfoort. Op 23 October 1904 ontving hij er de priesterwijding. Achtereenvolgens was hij pastoor te Zaandam. Dordrecht en Utrecht. Op 2 Oc tober jl. werd hij benoemd tot Bisschop van Deventer. Mgr. Lagerwey was ridder in de orde van Oranje Nassau. Memorandum hervormde kerk Haar ongelukkige toehoorster klemde van ver driet de handen ineen De zaxeltjk vertellende toon, irgeloze vermelding van I tegenover haar hadden snuwiu •--- - van eikaars geselschap hadden gezocht. Waai waarom had zij haar hoogstaande man niet trouwd? Waarom had auj geluisterd naar die vals aard toen die haar «>p dc twee wandelaars In de maneschijn wees' Waarom had zij n het rijtuig onder hartstochtelijke tranen eer airoom van woe dende verwijter geuit' Waarom, o waarom had zij zich zo gehaast, wraak u oefenen? Had zij hen maar niet dat cue ..genblik tezamen gezien, dan had zij niet gehandeld zoals zij deed. „Eindelijk kwam Richard weer tevoorschijn en vertrok, opnieuw de ballingschap In. Ook mijnheer Carlyle ging weg en Ik bleet bij de tuinpoort papa wachter Na een pooeje kwam mijnheer C fvle weer terug, toer hij al bljfta thuis was. hij bemerkt dat hü bij ora een dokument had la ten Uflger Het leek wel alsof iedereen maar •teeds terugkwam, want nauwelijks was hij voor dr tweede keer vertrokken of daar kwam Richard wee aan in opgewonden toeftand en vertelde dat hg Thorn ik bedoel Thorn, de moordenaar op de Bonenlaan was tegengekomen. Even twijfelde ik aan de waarheid van aljn woorden, maar niet lang. en wij render achter mijnheer Carlyle aan. Richard beschreef het voorkomen van Thornzijn avondkos- tuum. zijn Aitte handen en z'.Jn diamanten ring meer «The: b.j«ond«r beschreef hij eer eigenaardig handgrbaai bii hat achterOVerstrijkan van zijn haar Op da: ogenblik flitste da gedachta door mg heer. dat Thorn kapitein Levlson moest zgn. beschr;)- vtng klopte precies Vele. vele malen heb ik cr mij later over ver vorderd dat die gedachte niet ook bij mijnheer Carlyle waa opgekomen Lady Isabel tat met open mood, alsof zij de be doeling der woorden niet vatteei kon; toer rij he< tenslotte begreep, wees rij het denkbeeld volstrekt Koe .édaagse bljzondcr- niet onbehoorlijk het genot iele kwain mijnheer Car- van door ANN LUDLOW verklaring bleef van kracht Toen ik vandaag in het rijtuig door West Lynne kwam. stond Francis Levlson het volk toe te spreken Ik zag weer dat- .-clfde gebaar, het achteroveestrijken van zijn haar met zijn witte hand. ik zag precies dezelfde dia manten ring en mijn overtuiging dat hij de gezoch te persoon is, vatte steviger post dan ooit." „Het ia onmogelijk mompelde lady Isabel. „Een ogenblik, vroeg Ik u". zei Barbara. „Toen mijnheer Carlyle vanavond voor het diner thuis kwam heb ik voor het eerst daarover tegen hem gesproken Nieuws was het al niet meer: het is een Vanmiddag tijdens diezelfde toespraak, werd Ja. hoe waren haar gevoelens, nu zij daar zat? Een moordenaar: En zij had....in weerwil van haar voorzichtigheid, haar worsteling om zelfbeheersing, werd zij door een dodelijke bleekheid ©vertogen, en ren zachte kreet van afschuw en wanhoop welde hnar naar de lippen. Mevrouw Carlyle waa verba-esd. Waarom uitwerking op madame Vine Opnieuw besloop haar de argwaan van Francis Levlson afwist dan zij ?rboOg. 1. althai Lady tij gel<x „Francle Levlson een moordenaar! O. slecht hij ook ls. dat le hij niet ..Een ogenblik", zei mevrouw Carlyle ..Ik heb over dU vermoeden neen. dex. overtuiging die b i rif opgekomen was met gesproken: hoe kon ik t gen mijnheer Carlyle de naam noem to van de •nan die hem to'n gemeen -r. recht aandeed' En Richard la fa ballingschap gebleven en de schuldig- Frandt Levlson door twee getuigen herkend als Thom. de man die Afy Hallijohn het hof maakte. Het afschuwelijk." Isabel zat mevrouw Carlyle »an te kijken, .fde het nog steeds niet. k vind het door en door afschuwelijk". ver volgde mevrouw Carlyle „Hy vermoordde Hallijohn hij. dw gemene kerel, en mijn arme broer heeft de schuld er van gekregen. Toen Richard hem die avond in de Bonenlaan tegenkwam, sloop hij naar West Lynne op «oeh naar het rUtuig dat later hem en zijn metgezellin vervoerde. Papa zag hen weg rijden. Papa waa laat vertrokken en onderweg naar huis. Juist toen hij door de poort ging. vloog hem •en rijtuig met vier paarden voorbij. Had die on gelukkige Jadv Isabel maar geweten met wie zij daar vluchtte! Een moordenaar' Alsof hij anders nof niet genoeg op tljn kerfstok had: Het is een Ranode voor haar. dat zij niet meer in leven is o« hadden haar gevoelans dan nu w«l moeten moeten hebben wilde toegeven „Vertelt u me. wat beteken: zijn vroeg zij. terwijl zij zich naar ha Madame Vine wis:, wanhopig vechtend uiterlijk haar kalmte te herwinnen ..Neemt niet kwalijk, mevrouw Carlyle". zei zij huiverend, ik ben geneigd, mij de dingen te levendig voor te stellen, Het is zoals u zegt, zo door en door af schuwelijk." „Betekent zijn naam niets voor u? Kent u hem?" „Zijn naam zegt mij niets, minder dan niets. En of ik hem ken? Ik zag hem gisterdn. toen men hem in de vijver gooide. Zo n kerel: Ik zou er van huiveren, zo iemand te ontmoeten:" „Ja. werkelijk", zei Barbara gerustgesteld ,.U zult begrijpen madame Vine dat deze geschiedenis u m vertrouwen verteld ia. Ik beschouw u els tot het gezin behorend." Er kwam geen antwoord. Madame Vine zat on bewegelijk. nog even bleek. ZIJ zag er uit als een „Het klmkt als een romanverhaal", hervatte me vrouw Carlyle ..Hij mag van geluk spreken, dat die roman niet eindigt met de galg. Denk u dat eens m. welk een gebeurtenis, een man als? Barbara, mijn liefste'" Het was de stem van mijnheer Carlyle. en zij repte zich naar hem toe op de vleugelen der liefde. Het bleek, dat de heren nog niet vertrokken waren en nu eerst koffie dachten te drinken. ZIJ repte zich naar haar echtgenoot .die haar af god waa. en liet haar. die eens werd verafgood. In eenzaamheid achter. Zij liet zich op de sofa vallen en strekte in haar ellende de armen ten he mel: zij meende te bezwijmen, la, zij bad te mo gen sterven. Het was afschuwelijk, zoals Barbara net had uitgedrukt. Voor die man. met bloed aan zijn handen en een moord op tljn geweten, had tu Archibald Carlyle versmaad. Ala ooit een vrouw vergelding voor haar daden ondervond, dan was dat wel lady Isabel op die plaat» en fa dat uur. (Wordt vervolgu De commissie voor de pautediensten van de Nederlandse Hervormde Kerk in het Bezuidenhout te 's-Gravenhage heeft een memorandum opgesteld over „bedrijfsapostolaat en bedrijfsdiens- ten". In dit memorandum zijn tien stellingen ontwikkeld, waarvan de laat ste luidt dat er „een interkerkelijk blad aan het bedrijfsapostolaat." In het memorandum wordt voorts gesteld dat ..samenwerking met andere kerken niet te spoedig op theoretische gronden dient te worden toegejuicht of ver worpen" en geconcludeerd dat „de kerkleden bereid zijn tot grotere activi teit, mits mèn ieder een bescheiden taak geeft". Ook wordt de conclusie getrokken dat aansluiting aan hun omstandigheden" „Andere middelen dan de Woordverkon diging moeten tot verdere ontwikke ling worden gebracht", zo luidt eer andere conclusie uit het memorandum Er wordt verdei ook in gezegd „dat ambtsdragers in de kerken de tot stand koming van activiteiten op allerlei speciale gebieden dienen te sttmulere en dat zij zich „op de hoogte dienen stellen van die dagelijkse arbeid die typisch binnen hun gemeente wordt „Voor het geestelijk contact moeten zoveel mogelijk de betrokken kerkleden specialisten worden ingeschakeld" „de betrokken kerkleden moeten ker nen vormen voor het behoud legde contacten cn dc verdere uitbouw van het bedrijfsapostolaat". Ook wordt in het memorandum gecon cludeerd dat „voor het vervullen van het bedrijfsapostolaat coördinatie nodig is: in de eerste plaats binnen Iedere kerk; ten tweede tussen de kerken en de christelijke sociologische instituten: ten derde tussen de verschillende ker ken binnen iedere wijkgemeente en ten slotte tussen kerk en pers". De commissie, die het memorandum heeft opgesteld heeft ook als haar mening gegeven dat in het werk van de be- drljfsd lensten de eenheid groter ls dan de verscheidenheid. BIJ DE MOEILIJKE KABINETSFORMATIE stemmig is, dat is in de verwachting de omstandigheid, dat uit deze uit- dat, zoals ook wij hebben voorspeld, siag geen formatie is te halen die vol- op of zelfs maar redelijkerwijs te be vredigen valt, niet maar uiteindelijk doch in eerste instantie als een ern- de formatie van een kabinet ditmaal nog eens extra moeilijk zal zijn. Nog moet onze Koningin een forma teur of informateur aanwijzen, doch st,g verwijt op ons allen terugvalt. .3 j Wc hebben gesproken, en we hebben helaas verwarrend gesproken. een Het is onze lezers bekend, hoe wij deze uitslag denken. Wij betreu- het, dat de mogelijkheid om te reeds worden er in de politieke krin gen tal van veronderstellingen ge opperd over de mogelijkheid formatie. Het behoeft niet te deren, dat geen van de tot dusver voorgedragen varianten bevredigen tornen tot het kabinet dat bereid kan. ecn duidelijke christelijke politiek Een kabinetsformatie is ook we! een tot zijn program te maken niet gege- merkwaardig gevolg van een verkie zlngsstrijd. In de verkiezingsstrijd zijn, indien beijveren zich alle politieke rlchtin- stemmen gen om aan den volke MT mogelijk te maken wa bestaat wat men als het eigene be ven is. Zulks had anders kunnen niet vele christelijke a gegaan naar socia- duidelijk listen, en ditmaal kennelijk ook naar datgene liberalen, beide partijen waarvan als zodanig geen formulering van een zich zo krachtig mogelijk tegen de Daartegenover zijn towel de liberalen andere politieke richtingen af te zet ten. en voor wat betreft de jongste verkiezingsstrijd zijn er veie voor beelden gegeven van een volgen van deze weg. Echter, behoort de verkiezingsstrijd alsook de socialisten uit de bus geko men op een wijze die deze beide groe peringen zal animeren tot een hou ding van zich volop te laten gelden, van een hoog van de toren blazen het vragen van een hoge tot het verleden, heeft het volk als prijs voor verleende medewerking, zodanig gesproken en is het daarna Zo biedt de uitslag het beeld van weer als het ware achter zijn volks- veel verwijdering en van tal van te- vertegenwoordigers teruggetreden, genstellingen. Het zal niet gemakke- dan vangt de volgende fase aan. in lijk zijn, deze uitslag onder één noe- verscheldene opzichten anders dan mer te brengen. Waardevol lijkt ons die van de verkiezingsstrijd. Dan gaat in dit verbapd echter een opmerking, het er immers om, uit een aantal die in zijn wekelijks artikel in „De eikaar bekampt hebbende groeperin- Volkskrant" iemand als prof. Romme kabinet dat tot regeren in gevaar wij hebben het bij vorige staat is. gelegenheden ook wel eens gedaan Natuurlijk betekent zulks niet, dat dat men zich verkijken zal op het vanaf dat ogenblik de verschillen in verschijnsel als zodanig van ingetre- ■tandpunt en overtuiging niet langer ^en verschuivingen. De verschuivin- zouden bestaan. Het formeren van krijgen dan een als het ware be- een kabinet betekent het betreden van slissende betekenis, terwijl datgene een spanningsveld, enerzijds bestaan- wa* men ma£ beschouwen als de de in de onvermijdelijke noodzaak va't« kernen die als regel veel elkaar te vinden, aan de andere kant groter zijn wordt veronachtiaamd. in de redelijke begeerte in dat nood- ^cn neme ais sprekend voorbeeld zakelijke samentreffen van elkaar de liberalen. Zij hebben een stellig positief gesteld zoveel mogelijk in geduchte sprong gemaakt van 13 naar te brengen van eigen inzichten 19 netels. Maar daartegenover blijft negatief gesteld in elk geval datgene het feit, dat veel méér kiezers dan te weren wat men onder alle om- A' u~' ,-K standigheden verwerpelijk en onaan vaardbaar acht. de sprong naar het liberalisme hebben gemaakt hun partijen en der- zelver opvattingen zijn trouw geble ven. Zo is In het algemeen ten onzent de prof. Romme drukt het zo uit: „Wie situatie bij een kabinetsformatie. Een bij ons de betekenis van een vcrschui. situatie dus die reeds onder wat wij ving, als donderdag heeft plaats ge- dan maar zullen noemen normale had, op haar juiste waarde wil stel- omstandigheden al lastig genoeg is. ien, zonder overschatting en zonder En de uitslag van deze jongste ver- overtrekking, moet op twee dingen kiezingen is het die haar nog eens letten: op de verschuiving zelve i I dubbel moeilijk heeft gemaakt. Men zal, dunkt in het bijzondei op het- totale resultaat. Zou men de verstandig doen verschuiving veronachtzamen, dan zon dit feit vast te men aan de volksuitspraak, die door de uitslag van deze verkiezin gen. Dit klinkt misschien nogal van zelfsprekend. maar de ervaring leert, dat er In de politiek wel eens wa taat op de achtergrond dringen, dan zou men de volksuitspraak in haar erondslag ondermijnen, de grondslag die bestaat in een gelijke waarde van dagdromers rondwandelen die in een elke stem". En prof. Romme heeft de op zichzelf rUke fantasie over de indruk een indruk die wij geneigd mogelijkheden van een formatie spre- zijn te delen dat men aan dit laat- ken en vooral praten gaan als- ste wel eens te weinig denkt, of deze uitslag er niet was. chol Neen. wij allen zullen Juist deze uit- rrat slag hebben te aanvaarden als een Zo is het stellig. Nog eens op de ver hard en kil feit, en als volk zullen kiezingsuitslag toegespitst, komt het wij straks verstandig doen te beden- hierop neer: hoe zal men zowel aan ken dat wij de problemen van de de verschuivingen als aan de nog formatie aan onszelf hebben te ver- altijd zoveel grotere vaste kernen wijten. Een formateur of informa- recht laten wedervaren? teur zal straks hebben te werken met Ook dit is een gedachte die aan ecn het instrument zoals wij hem dat ils kabinetsformatie vooraf dient te volk in de handen hebben gelegd. Ook gaan. SIEMENS RAPID STEEL STOFZUIGER licht - handig 4«>q en steeds paraat C. KNEGT PAARLSTRAAT 14 - TELEF. 71578 - R0TTEDAM-ZUID InfC Voor hel tere Baby-huidje BABYDERM-POEDER Zilveren ambtsjubileum ds. A. J. W. Vogelaar Woensdag 18 maart hoopt da. A. v. W. Vogelaar, gereformeerd predi'.ant te Almelo zijn zilveren ambtsjubileum te vieren. D«. Vogelaar werd op 21 augus tus 1907 geboren. Na enige tijd hulp prediker geweest te zijn In Nijmegen werd bij in 1934 te Lemcle en Lemeler- veld in het ambt bevestigd. Na de bevrij ding werd hij legerpredlkan: en was drie Jaar bij de troepen in Indonesië Ds. Vogelaar staa; *ind* 1948 in zijn huidige gemeente. Almelo. Legaat voor Lutherse gemeente in Dordrecht De Evang. Luth. gemeente te Dor drecht ontving een legaat van wijlen mevr. A. Dobken-Hensens bestaande uit een woonhuis In de Kon. Wilhelmina- straat. De opbrengst van dit pand ls uitdrukkelijk bestemd voor de aankoop van een gebrandschilderd ra-ri in het kerkgebouw aan de Vriesestraal aldaar. De re*: van dc nalatenschap ls even eens voor de Luth gemeente te Dor drecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2