Waarom doolt Den Doolaard? l! PHDENIX-POCHETS SABINE MALPLACH rsrS MUZIEK VOOR KERKKOOR EN KERKORGEL UIENHOOFD: voortreffelijk r ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 MAART 1959 Leraar aan Rotterdamse academie IT EN stralende lach, J-' prachtig witte tanden, levendig maar niet nerveus in zijn gebaren, jovi aal in zijn optreden, Bern to Mussohni had nch de verwelkte lauwerkrans der Caetaren op de gezwollen slaper» gedrukt. En de uier mediocriteiten die het democra tische westen vertegenwoor digden, waren m politicu op geen stukken no zijn portuur. Daar zaten ze op een rijtje te poseren voor de fotografen op het gazon achter het Grand HotelSir John Simon, een in zijn voor oordelen vergrijsd politiek makelaartje. met een zure. genepen mond. MacDona ld. de moede, lobbesachtige Schot, eens m zijn jeugd een uurig socialist en nu, onder de druk der verantwoordelijkheid, afgetakeld tot een weifelmoedig aarzelaar. Laval met zijn vieze tanden en zijn witte das, waarachter een kind in de karakterkunde zijn zwarte ziel kon zien. Flandin. een opgezwollen spons, die druppelsgewijs platvoersheden zweette. De man. die hen al in de hand had nog voor er een woord was gezegd. Mussolini, liet zich niet zien. Hij vertoonde zich pas toen hij de haas in de weitas had." MODERNE DIOGENES, ZOEKEND NAAR MENSEN waardebepaling. Den Doolaards romans zijn boeiend van gebeu ren en wijze van vertellen; de karakters zijn weinig gecompli ceerd. Dit alles is geheel In over- Dit is Europa van vóór de Ita- liaans-Abessijnse oorlog en de man die als buitenlands corres pondent de hierboven aangehaalde opmerkingen maakte is A. den Doolaard, achuilnaam voor Corne- lis SpoelJtra. geboren 1901. ski loper. bergtoerist. voetreiziger, dichter, romanschrijver. zoeker Dan Doolaard naar een civilisatie-vrije cultuur. Isndlsps'T radioman in Londen gedurende de oorlog, domineeszoon en geestelijk discipel van Albert Schweitzer wat betreft diehs ..eerbied voor het beestje het leven". Den Doolaard loopt nu tegen de zestig en het ligt voor de hand dat hij de essentie van zijn veelzijdige activiteiten en zwerftochten in een boek heeft willen vastleggen. Een boek da' met de veelzeggende uitspraak eindigt: nooit de kunstenaar uithangend, beschei den en toch zelfbe wust. Zo leerde ik Gijsbert Voskuyl kennen, de tekenaar uit Den Haag en le raar aan de Rotter damse academie. Een man die al ha-el wal van dt Wfrtld e«- be.ld dal m.n alch onwlll.k.urla die in dc j „ni van zijn leraarschap al vele jon- van dvi. aut.ur vormt, to ook U|,nten htvll opgelvid, div d... jolobiocr.ru' Superieur w.rk j>r,n h„tt gekend en is bet niet. maar er zijn verschei- die nog steeds intens blij kan iene dichterlijke, soms bijna vi- zyn a]s een tekening goed lukt. sionaire passages, die het gemid- ,01- .J I i. fg k Giis Voskuyl. die 13 april l»io delde peil toch verheffen bo>en Den Haag Werd geboren, is de gewone reizende corresponden- eigenlijk met de kunst opgevoed ten journalistiek. En het eerlijke Zijn vader was leraar aan de foelcen naar wat waarachtig van Haagse academie en heeft zoon- zoeken naar wal waaracm.g a yroeg mgewijd in de ge waarde mag heten in de mcn.se- heimen van ihet schilderen en te- lijke samenleving kan menig itenen. De wijze lessen Mir christen beschair C. RIJNSDORP Toneel voor kinderen bloed zit. Soms zijn deze lie' gepsychopatiseerd: dan is het zinloos dolen. Den Doolaard, een moderne Diogenes, zoekt rr varingswereld ermee confronteert, kan ook als gezonde kritiek die nen voor toestanden op kerkelijk gebied, voorzover deze lijden on der beperktheid van blik en een te kleine geestelijke horizon. De Koninklijke Van Gorcum en Comp. N.V. te Assen, die reeds zoveel nummers in zijn toneel fonds heeft opgenomen, heeft zo juist weer drie vrolijke toneel stukjes voor kinderen het lichl doen zien: te weten: De Paarden dief. berijmde klucht, vrij naar een gegeven van Hans Sachs door F. J. SehmitVerkeersproblemen in het bos door G. Bos Prins Mario plezier kreeg (vijfde druki Bakker. Menig jeugdig persoon zal door deze stukjes plezier spelen krijgen. Wie eniging of clubs eens een stukje zoekt moet Van Gorcum in As sen met vergeten. Dit is beschaafd, doch vrolijk werk Vooral De Paardendief zal ook ouderen we ten te bekoren. vader is Gijs Voskuyl nog niet ver geten. Op de Haagse academie ging Gijs Voskuyl zich ook nog verder bekwamen onder Arend Hendriks en Cees Bolding. En toen hij eenmaal zijn einddiplo ma had. ging hij wat zwerven, raakte verliefd en trouwde. de tweede wereldoorlog kwam en er gens op de Veluwe ging het jon ge echtpaar clandestien een klein huisje bouwen met één kamer, niet groter dan 3^ bij 5 meter. ..De mooiste jaren van mijn le ven". wil Gijs Voskuyl zeggen. Maar hij slikt het nog tijdig in. licht want ook de jaren na de oorlog vond tiij zo mooi. En eigenlijk vindt bij elk jaar mooi. Gijs Vos kuyl geniet altijd, waardeert al tijd. ziet overal de zonzijde van. ..Elk jaar is eigenlijk weer het t lezen mooiste jaar", zegt hij voluit. En T~~* ijn hoogblonde, charmante vrouw het direct helemaal met hem cens Twee mensen, die bij alle het toneel- narigheid, de gulle lach hebben behouden. In Parijs door Jant wilden, Gijs Vos- vrouw iets meer een paar centen Strijdbaar humanist zal .in ureugd' bhjven tot zwervi wereld die ik liefheb. En daar om zal ik tot mijn dood toe m eerbied voor het leven dat ook mij geschonken werd, het groot ste en gewaagdste experiment oan de Schepper blijven verde digen, dot mensheid heet." Wie »o «preekt is meer dan een landloper, zodat de titel van het boek ..Het leven van een land loper" (uitR N.V Em. Queridos Uitgeversmij.. Amsterdam' een lage waardering inhoudt. Ei te landloper res Bovendien zijn het zuivere mémoires: natuurlijk Er is een ethische, ja religieu ze onderstroming in zijn leven er zijn aard brengt mee dat hij me' naar mensen. waarheid, geluk sj gens kenschetst als in zijn hart k gedoemd zoekt langs de weg van studie, revolutionair socialist. is een denken en abstractie, maar met strijdbaar humanist met veel so- i over een huid en haar. existentieel, ar- cialc belangstelling De eerlijk- beidend. lopend, zwoegend, zwer- heid gebiedt te zeggen dat de vend. Hij denkt niet slechts met de handen (vgl. Denis de Rouge- met zijn gehele cor- Vooral boeit hem de oude. bo dem-eigen cultuur van boeren- en herdersvolken, met name berg bewoners: in Amerika trekken hem vooral de Indianenreserva ten. Het is niet de romantische dweperij met de edele, (jichtloze» wilde, zoals anderhalve eeuw ge rm inhoudt. Een ech- l«dcn onder de invloed van Rous- ichnjft geen mémoi- seau de mode was. Den Doolaard idealiseert zijn Serviërs en Mon- verband ingang te doen vinden, in het nadeel zijn doordat ze de barrière willen doorbreken die de daad van. de droom scheidt. De zwerver houdt zich daarvan verre en lijkt in zijn droom ster ker te staan dan de lieden van de kleine praktijk Zo kan de lectuur van dit boek lelden tot bespiegelingen van al lerlei aard. Rest ons een literaire De Amerikaanse schrijver Wel don Hill schreef een roman van 442 pagina's, die een sterk bio grafisch karakter draagt. Het is een knap geschreven boek, dat ge tuigt van een goede mensenken nis en fijn gevoel voor situaties. De schrijver weet ze soms in wei nig woorden raak te schetsen. De hoofdfiguur is gelukkig nu eens een kerel gezond van ziel en li chaam zonder affecties. Al Woods. zo heet de held. is werkstudent en heeft het niet gemakkelijk. Die musiker-lamilie Bach i ikaanse marine, daar de dienst in ons Zondagsblad van 17 ok- ;.jd toch in het verschiet lag. Het tober 1957 schreven wjj vrij uit- grootste deel van het boek is dan voerig over het boek ..Hun naam 00k in beslag genomen door de was Bach" van Karl Geiringer, beschrijvingen van zijn dienster- dat door Sas Bunge in het Ne- varingen. Het blijkt dat hij iinst. maar hij behaTve"*een"stuk zélfbe- ontdekt bij hen bepaalde waarden. schrijving zit er veel reisbeschrij- d[c in de westeuropese landen v.n, W fit weit. «Uook leden- ,ijn Hem boeier ^'.rfeveï'S'iifV^'doof"," «en oud. over,.leverde, pr, zoals het citaat aan het begin vtn ve levensvormen, die door een dit artikel bewijst, recente inter- dichterlijke en dramatische nationale historie. levensconceptie geadeld zijn. w: zegt het Modern* Diogenes Zijn schuilnaam niet faktisch haal»." In 1954 u tenegro een jong' tegen hem: feitelijk». maar een heklenver- n Hoog-Mon- heldenzanger Chr. Zangersblad Het maart-nummer van het Chr. ^el leven. Want wat tojj t»a* !^r'v^"a,'r0r,"r.",,"dOr.lo- .IKmr enkel de ,ch„„ riumverenigingenbevat een ge- /n htt dagelyk: heel overzicht mm i de bondsdagen A. op 30 en 31 meert n Alkmeer «polAek«rso,i,»le..! Naast het huishoudelijke deel zal pillen draaien heeft staande met mijn "~J^eddelozei\^, Zij zijl wrakgeslagen en aangespoeld op de kusten van de wanhoop weerloos i hun diep gekwetst bestaan Geen enkel licht verlicht de nacht van 't onherroepelijk vergaan. ANNEKE GELUK bespeelt." tijdens die bondsdagen een I feraat worden gehouden door drs. M. Geerink Bakker over ..Nieuwe bronnen voor de koorzang in ge schrift en in klank" en wordt er een concert gegeven door 17 ko ren uit Noordholland in de Grote Kerk met als organist Henk van en organisch Westrirnrn. Over het herdenking»- eenvoud concert voor de JHw° leven dicht aan hct hart tuur, is van betekenis lieU - V. ke titel van Bach Famil de Weense ringer in de V De oorspronkelij- bock was ..The geschreven door uziekhistoricus Gei- dlg als schrij. tellen als Prof. Geiringer heeft nu van dit Engelse boek zelf een Duitse vertaling gegeven en die uitgege ven bij C. H. Beck'sche Verlags- bunchhandlung te München (571 blz. D. M. 28, 25 afbeeldingen en 133 muziekvoorbeelden». Het is natuurlijk niet nodig nu opnieuw de aandacht op dit alleszins be langrijke boek te vestigen na de uitgave van de Ned vertaftng. Toch mogen we niet verzwijgen dat de Duitse uitgave va zelfs nog authentieker Nederlandse vertaling. schaamte te worden geeft de tekst en r restrictie de gusle kan hier zonder enige i een standaardwerk irvoor gebruik is ge maakt van de modernste onderzoe kingen Een boek dat in elke mu ziekbibliotheek een plaats moeten hebben, een ereplaats zelfs. oorspronkelijke ten gaat en niet zelf kennelijk ge- jn ..Een WOOrden (en zeer wcrkeüjke za- lied des Heren in een vreemd massificatie, dirigisme, land" en Corn. Basoski schreef a.iite F. zit een groot artikel over Handel, die technocratie en dergelijke Er zit 14 april 200 jaar geleden overleed cen gezon. stuk protest in deze en voor de koorzang van veel be- lut0biografic en Den Doolaards .'''den noi*de Vfd.lmfsmedédeVin- "oeb. w.nbeer de leie, erep gen. voortmijmert eigen Vier nieuwe Uitgeverij W. de Haan te Zeist heeft weer vier nieuwe Phoenix pockets uitgebracht. Als no. 13 verscheen ..Cleopa tra, politiek en propaganda in de oudheid" van prof. dr. H. Volkm.mil (Ned. vertaling J. F. Nljkerk). Heel duidelijk heeft SPP! de schrijver hier uiteengezet cumenten gebaseerd en de werke- hoe Cleopatra, de laatste konin- medrach^der gebeu^em gin uit het huis der Ptolemaeën. gebruikt werd in een politieke propaganda. Zestig foto's verklaren de tekst. Als no. 15 is er ..Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog" van prof. dr. C D J Brandt, een zeer objectief en knap ge schreven relaas van het meest be langwekkende uit de oorlog. De schrijver heeft zich daarbij op fei- betrouwbare do- wordt er veel duidelijker doof. Ten slotte is er no. 16 Oud- Christelijke kunst van prof. 1 van der Meer. de hoogleraar in de oudchristelijke archeolog; opwindend de kunstgesch edem stuk wereldgeschiedenis leven en kleur. Die kleur wordt mede be paald door de wijze waarop prof Volkmann die periode beschreven heeft. Als no. 14 kwam uit ..Uit het leven van baby en kleuter" van de kinderarts Magda Bran denburg uit Gron.ngen De groc: en de opvoedingsproblemen QOOR Telefunken-Nederland worden er in ons land Duitse grammofoonplaten ge ïmporteerd onder het merk CAPELLA. Op deze platen zijn opgenomen werken, die men tot de protestantse kerkmuziek kan rekenen. Oude en moderne motetten en cantates, orgelwerken, etc.. alles uitgevoerd door mensen die in de vernieuwing van de Duitse protestantse kerkmuziek een bepaalde rol spelen, o.a. prof. Kurt Thomas, de Leipziger Thomascantor, en prof. Wilhelm E'imann. Landeskirchenmusikwart van de Evangelische Kerk van Westfalen. De uitgave van deze grammofoonplaten kan met genoeg worden toegejuicht Het is bij velen waarschijn lijk nog te weinig bekend wat de evangelische chris tenen in Duitsland op dit gebied doen. Men kan er wel herhaaldelijk op wijzen en dat deed ik dan ook maar men moet het zelf horen om zich te overtui gen van de waarde dezer vernieuwing Men moet de kerkmuzikale koorwerken van Dislier. Thomas. Pep ping. David, e.a. beluisteren in de juiste uitvoering om te weten, dat de protestantse kerkmuziek een nieuwe op gang meemaakt. Bij deze vernieuwing is e; een welbewust terug grijpen op de bloeitijd dezer muziek, de tgd van Bach zijn directe voorgangers Elk jaar is weer hei mooiste" op zak gingen ze naar Parijs. Ja, wat doe je dan om te leven. Je neemt allerlei baantjes aan en je komt er toch, niet luxueus, maar gezellig. Luxe verslapt de persoon lijkheid en is heel schadelijk voor de kunstenaarsinspiratie. Ze kwa men er in contact met Conrad Kicker'., ze konden zelfs in zijn huis komen wonen. En later was er weer een andere mogelijkheid in een heel grote villa. Natuur lijk. hard werken, maar veel te kenen. veel genieten, veel zien. veel nieuwe indrukken opdoen. En ten slotte toch ook nog wat ver dienen. Zo werd het mogelijk daar na een grote tocht door heel Frankrijk te maken. Toen Gijs Voskuyl weer terug kwam in ons land kreeg hij zijn leraarsbaan in Rotterdam, nu 9 jaar geleden. En ook dat vindt hij weer het mooiste. Heel trots laat hij tekeningen en aquarellen van leerlingen zien. werkstukken die hij zelf van ze kocht. En wie het resultaat van Voskuyl's les sen ziet. zal er blij om zijn, dat juist hij die verantwoordelijke op voedkundige taak in Rotterdam heeft gekregen. Niet één leerling is een cliché van Voskuyl gewor den. ..De leerlingen moeten zich maar geen beïnvloeding. geen dwingen in een bepaald denkweg- getje", zegt Voskuyl. Modellen HET werk van Voskuyl zelf is voor een groot deel ingesteld op figuurtekeningen. Overal vindt Gijs Voskuyl zijn modellen en in alle mogelijke houdingen worden die door hem op papier vastge legd. Heel veel naaktstudies maakt hij. En als hij een model thuis heeft vraagt hij vaak leer lingen van hem om gelijk mee te tekenen. Men kan het werk van Vos kuyl niet progressief noemen. Men kan het ook niet wereld schokkend noemen. Voskuyl is er blij om, want dat wil hij ook niet. Zijn werk kent de gedegenheid van de goed getrainde vakman. Het is als het ware een voortbouwen op 4 TEKENAAR EN PEDAGOOG Soms kan hij dat natuurbeeld met een grote nauwgezetheid uit werken. zonder echter tot een ste riele weergave te komen. Meest al echter laat hij zo veel uit het natuurbeeld weg als nodig is om tot een eigen verbeelding te ko men. In enkele lijnen kan Vos kuyl heel veel suggereren en die enkele lijnen hebben dan vaak een directe en spontane spanning. Men zou haast kunnen zeggen: Vos kuyl speelt met lijnen, niet on beheerst als een kind of als een epigoon van het abstracte, maar met de vaardigheid van de vak man en -de pure'geest van de kunstenaar. Ook ten aanzien van Gijsbert Voskuyl, de tekent zijn ragfijne tekeningen. Gijsbert Voskuyl is een be kwaam tekenaar, een goed peda goog en een innemend mens. een man met een haast kinderlijk ple zier in alle mooie dingen. En dat heeft zijn vrouw met hem ge meen. Wat prettig is het zulke mensen te leren kennen. Protestants-christelijke figuren in de hedendaagse Franse letteren hem zelf en brengt hem wonderlijke positie. Echter men schijnt tegenwoor- realistisch" is Weldon Hill geeft ons wel wat al te gedetailleerde beschrijvingen van zijn ontmoe tingen met de vrouw, die de nor men van het fatsoen overschrij den. Evenmin wordt 'het vloeken vermeden. Al is het dan ,,waar", dat in militaire kringen onder de manschappen op een dergelijke manier gesproken wordt. Er is wel meer ..waar" in het leven, 'dan'die dal toch n'et vercJraagt zonder --I-a- --'tgespro- E™ klein meisje uit een oud, hugenoots geslacht in Zuid- Frankrijk luistert met gespan nen aandacht naar de verhalen van vervolgingenlijden en geloofstrouw, doorstaan en be toond door haar voorvaderen. Ze is omringd door de stille getuigen van dit roemrijk ver leden: hooggelegen bergdorpen, ruïnen van feodale kastelen, oorden met historische namen, kloven en grotten, waar soms Ivalf-verteerde bijbels uit de 17e eeuw worden ontdekt. Wat ouder geworden, haalt ze uit vermolmde eiken kisten ver geelde brieven, notariële akten, allerlei paperassen te voorschijn, die haar gedachten terugvoeren vervolgingen Nieuw* glans ov*r oude levenswaarden aan te vullen, grijpt ze. als de omstandigheden het haar toelaten, de pen en de stroom begint te vloeien, vele bundels verhalen materie, die haar ligt, soi die tijd deze grofheden. Niette min past dit boek niet in han den van jonge mensen. Afgezien van deze bezwaren is ..Uienhoofd" een voortreffelijke roman met uit stekende bladzijden. geslagen gezinnen, gedwongen verkopen en correspondentie met de omliggende protestantse lan- En wanneer ze dan. als volwas sene druk bezig met bibliotheek werk. er over klaagt, dat de pro testanten. vooral de jongeren, zo weinig eigen lektuur hebben, en de raad ontvangt zelf deze leemte der vroege dUs Geen harmonis cilijkhtden. i •«man* richtlijnen geeft Migda mozaïeken, etc Vier aanwinsten f^Tndenburg. kundig, rnl begT'P rfu» in deze belangwekkende se- eva en liefde voor het kind. rie Phoemxpockets. iddeleeuwen aan de R K Uni siteit te Nijmegen Prof. v d. I Meer is een autoriteit op dit ge bied en geeft in dit boekje een bijzonder klaar geschreven relaas over de ontdekking en de voor naamste scheppingen der Oud- christelijke kunst (naar de afzon- die, maar het woord moet he derlijke genres ingedeeld». karakter van het ltturgisch gezang Ook dit boekje is rijk geillus- bepalen De liturgische gebonden- treerd. met foto's van basilieken, heid is beslissend, een gebonden- doopkerken -arcofagen. ikonen. heid die geheel voortkomt uit de mozaïeken, etc Vier aanwinsten Woordbediening Niet een concer- itr muncaeraLjl mag overheer- dere. klare en doorzichtige stijl, die geheel in het kader van de protestantse liturgie past. Niet de meeslepende melo en mannen dus» o.l.v. prof Kurt Thomas, nl. het koraalmotet ..Lo be den Herren, den machtigen König" van Hugo Distier, het 4- stemmig motet ,.Gott wird abwi- schen alle Tranen" van Kurt Tho mas. het 4-st motet „Lobet, ihr Knechte den Herren" van Ernst Pepping en het koraalmotet ..Nun bitten wir den Heiligen Geist' .van Johann Nepomuk David (45-toe- renplaat T 71893 F' Stuk voor stuk prachtige voor beelden van polyfone en zuivere kerkmuziekzang Nergens is hier gezocht naar een buiten-liturgisch en dus buiten-muzikaal ef fect Kurt Thomas wist zonder ef fecten juist tot de goede expres sie te komen. En men kan slechts dankbaar zijn, dat het mogelijk is geworden deze vorm van kerk muziek nu ook thuis te kunnen beluisteren en er van te leren. Ook de kerkkoordirigent heeft hier plaat noe maner-Chor j\/fEN mag niet van de veronder- stelling uitgaan, dat ook alle muziek voor kerkorgel kerkmu ziek is. In de protestantse en in de katholieke eredienst heeft het kerkorgel zijn eigen functie. Daar buiten kan dit instrument ook voor een andere soort muziek ge bruikt worden, d.w.z. ik zou het op prijs stellen als er ook buiten de eredienst alleen maar echte orgelmuziek die dus uit het wezen van het kerkorgel voort komt door de organisten werd gespeeld. Maar het behoeft niet altijd kerkmuziek te zijn. dus li turgisch gebonden. Simon C. Jansen heeft op zijn <*gel in de Westerkerk te Am sterdam voor Philips een zestal erken gespeeld, waarvan er e - ik hier de opname genlijk maar één in de eredienst on door het Tho- kan worden uitgevoerd, n!. Bach's Leipzig (jongens .fcoraal ..Wachet auf, ruft uns die VIA NAALD «N KAAI Stimme". De andere werken zijn zuiver concertwerken. nl. de Trumpet-tune (Voluntary van Je remiah Clarke <1673—1707', eer. Noël van Claude Daquin (1694 1772', de Suite Gothiquc van Le on Boëllmann (18621897» en de Fanfare van Jaak-Nikolaas Lem- mens (18231881». de oprichter van het Lemmens-instituut in Me- chelen. (25 cm. langspeelplaat S 06581 R'. Een merkwaardige mengeling van populaire orgelstukken, zou men kunnen zeggen. Maar door Simon Jansen uitmuntend ge speeld op het heel goede orgel van de Amsterdamse Westerkerk. Jansen speelt de werken niet al leen technisoh beheerst, maar ook muzikaal, dus zonder concessies. De opname is redelijk, maar niet ideaal. Ten aanzien van de werken wijs ik er nogmaals op, dat de Trum pet Tune niet van Purcell (zoals de hoes aangeeft), maar van Clar ke is, oorspronkelijk geschreven voor klavecimbel. Engelse onder zoekingen hebben dit nu toch wel duidelijk aangetoond. In dit ver band verwijs ik naar Grove's Dic tionary of Music and Musicians. Vol. II Fifth Edition. En de naam van de componist van de wat pa thetische Fanfare is niet Limi- nens. maar Lemmens. Zulke on juistheden mogen toch niet voor komen. Wie de werken in de juis te proporties wil horen spelen, zal niet mogen nalaten deze plaat van Simon Jansen aan te schaf fen. De titel van de plaat is Church Organ Concert". CORN. BASOSKI. opgebouwd uit de ms opgetast voor 5 ook door eigen worden bijeenge- De schuilnaam Sabine Malplach, die Madeleine Gouth kiest, herin nert aan een Cevnols geslacht, waar ze, aan moeders zijde van af stamt. Zo werden geboren „Les Contes du désert" in vijf bundels (uitg. La Cause. Carrière-sous- Poissy, Seine et Oise) en de ro mans „Damaris" en „La Ceintu- re de Camées" (uitg. id.); daar naast ook enkele verhalen uit de ze tijd. Deze schrijversarbeid. heeft niet haar gehele werkkracht ge absorbeerd. Ze heeft als leidster een belangrijke rol gespeeld in de Union des Malades, gesticht door de vermaarde Adèle Kamm, die zieken, vooral chronische zieken, met elkander in verbinding brengt door rondgaande cahiers, waarin ieder mededelingen doet niet al leen omtrent zijn fysieke toestand, maar vooral over wat hem troost te en sterkte, en zo anderen op zijn beurt geestelijk steunt. Daar enboven ontvangen alle aangeslo tenen. uit welke groep ook, een driemaandelijks geschriftje. Dit schone werk vraagt psychologisch inzicht, een stevig organisatie-ver mogen en bovenal liefde tot de medemens. Deze eigenschappen bezat Madeleine Gouth. die vorig jaar stierf. Meisjeswerk T^EEL meer nog van haar tijd en aandacht heeft ze gegeven aan het meisjeswerk. Ze was tot 1951 de redactrice van „Le Jour nal de la jeune fille" en wist het blad te maken tot een centrum van geestelijk leven in de brede zin des woords. Enthousiaste ge tuigenissen worden gegeven om trent haar leiding, ook in vereni- gingsarbeid en kampwerk, haar jeugdige geest, haar veelzijdige belangstelling, dit alles gedragen door een levend, bijbels-gefun deerd geloof. Wat haar letterkundige arbeid betreft, de eigentijdse verhalen zijn niet de beste: ze zijn ietwat moraliserend en daardoor soms kinderlijk en geforceerd. Een uit zondering moet gemaakt worden voor „iHion, flHc du Trlèves" (uitg. id waarin de schrijfster een boerenmeisje tekent, dat. on tevreden over het harde, eentoni ge leven op de hoeve, naar Gre noble trekt en verblind geraakt door de schone schijn der dingen, maar later geneest door pijnlijke ervaringen en vooral door het contact met een blijmoedig chris ten. Al is het gegeven niet nieuw en de afloop niet verras send. het verhaal is zo fris en le vendig verteld dat de lezer tot het eind geboeid blijft. Soberheid T ES „Contes du désert" gaan terug tot de moeilijke periode uit de geschiedenis van het Frans protestantisme, volgend op de op heffing van het Edict van Nantes (1685), een t en afbraak, loofsmoed en offerbereidheid. Ge schreven in grote soberheid, zon der enige pathetiek, zijn deze ver halen gebaseerd op authentieke stukken en familie-correspondentie waaruit brede passages worden geciteerd. Het element der fictie ls zo ge ring mogelijk gehouden, niet meer dan nodig was om dorheid te voorkomen, en het sluit aan bij de historische waarheid. Een der meest treffende is het verhaal van „Lucrèce de Salyas". Als beslist-Protestantse kan deze jonge edelvrouw haar echtgenoot niet volgen in zijn streven de ge hoorzaamheid aan de koning te doen samengaan met de betrach ting van Gods gebod, zoals zoveel adellijke heren dit poogden te doen. Eindelijk stuit het compro mis haar zó tegen de borst, dat ze uitwijkt naar Genève, in de hoop, dat de baron haar volgen zal. Na een dramatische vlucht waarbij de wolven haar evenzeer als de soldaten op de hielen zit ten. bereikt ze de vrijheid. De ba ron komt. ondanks zijn lauwheid, op de galeien terecht. Daar vindt in hem een wedergeboorte plaats, waarvan de brieven, die de schrijfster citeert, getuigen. Pas in 1716 wordt hij losgelaten en ziet de zijnen terug in Zwitserland. 0™EV Zestiende eeuw is de bekend ste „La Ccinture de Camées", waarvan pas een herdruk ver scheen. Het boek voert ons naar Nimes in het midden der 16e eeuw. een tijd. vol diep-ingrijpen- de gebeurtenissen. Een pestepide mie. kettervervolgingen. een krachtige doorbraak der Reforma tie, een beeldenstorm, aarzelingen van de centrale en stedelijke re geringen. dé greep van de Guises naar de macht, het vindt alles zijn neerslag in de roman. De meeste figuren zijn uit de geschiedenisboeken en de archief stukken overgestapt in het ver haal. Tot het gebied der fictie be hoort een idyllische liefde, op de proef gesteld en standvastig ge bleven. die aan vele bladzijden een lichtere toets geeft. De le vendige stijl en de hier en daar iets archaïserende taal dragen er het hunne toe bij om de lezer te Is dit nu literatuur geworden? Daar heeft de schrijfster zich nooit om bekommerd. Haar doel was de protestantse jongeren op bouwende lektuur te verschaffen en de band aan het verleden te versterken. Daartoe heeft ze al haar mogelijkheden benut In bron nenstudie en in verzorgde vorm geving; haar tekentalent dient haar om zelf haar boeken te il lustreren. Zo heeft ze bereikt ook wat ze niet zocht: ze heeft gezon de kunst geschapen. Haar werk is ten volle een plaats waard in de Nederlandse schoolbibliotheken, zowel bij het middelbaar als bij het Ulo-onder wijs. Vaak levert het zoeken naar geschikte lektuur in de Franse sector slechts pover resultaat op; hiér is ze te vinden. Trouwens, ook voor volwasse nen. mits geen high-brow-lezers. In alle eenvoud heeft Sabine Mal plach nieuwe glans gegeven aan de oude levenswaarden, waar haar voorvaderen voor naar de martel paal of in ballingschap gingen. DR. M. C. V. D. PANNX

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20