LEX KARSEMEYER SNELLER SNEL Een klein bericht in de krant, een berichtje, waar we, duize lig door de snelle ontwikkeling van wetenschap en techniek, misschien helemaal overheen lezen. „Zeer binnenkort", zo staat er, „verwacht men de eerste proefvlucht van de X-15, een bemand Amerikaans raket vliegtuig, dat een snelheid van 5.800 kilometer per uur kan bereiken. De North American Aviation, Inc., die de machine op de markt heeft gebracht om de eerste mens een blik in de ruimte te gunnen, is inmiddels met de constructie van de Super X-15 begonnen, die, eveneens met een mens achter het electronische paneel,een snelheid van 30.000 kilometer per uur moet kunnen ontwik kelen. De eerste proefvlucht van dit „hard-metalen" ge vaarte, dat dus binnen drie Toch het liefst dirigent kwartier van Nederland naar Nieuw-Zeeland zou kunnen vliegen, vindt, aldus een mededeling van de fabriek, in het voorjaar van 1961 plaats Het grijpt ons bijna niet meer; het zegt ons in het laat ste jaar van dit decennium nog zo weinig. Toch drukt de snel- heidsdrang, die tot de obses sies van deze eeuw is gaan behoren, zich pas sinds de Tweede Wereldoorlog in spec taculaire getallen uit, die met vier cijfers en meer geschreven moeten worden. Nauwelijks kan men zich ook voorstellen, dat de eerste gebrekkige po gingen van de mens om de snelheid van een ruiter langs mechanische weg te overtref fen, pas omstreeks 1900 wer den ondernomen en dat het tot 1947 heeft geduurd, voor dat hij de geluidsbarrière door brak, m.a.w.: zich sneller dan het geluid (bijna 1100 kilo meter per uur) kon voortbe wegen. DE MENS EN DE ROES DER SNELHEID Het zijn de trefwoorden van deze eeuw geworden begrippen, dat Apt niet posthuum als titelhou- is en het raketvliegtulg genoegzaam bestand is tegen de te ontmoeten luchtdruk en wrijving, zal de pi loot dus ruin; 2-000 kilonieter snel ler zijn dan de verongelukte Apt, terwijl het officieuze snelheidsre cord in één slag met zo'n zestig pro cent zal zijn verhoogd. Deze cijfers mogen indrukwekkend lijken, vergeleken bij de snelheden, welke tegenwoordig door onbemande raketten kunnen worden ontwikkeld, betekenen ze weinig. De satellieten, die sinds 1957 in de baan van de aarde zijn geslingerd, hebben snel heden van tussen de 30.000 en 40.000 kilometer per uur bereikt. De geleer den werken thans aan de ontwikke ling van een kunstmaan, die zó'n zestigduizend kilometer per uur moet kunnen halen, wat het afleggen van een afstand zo groot als de evenaar betekent binnen veertig minuten. Ook de laatste getallen zijn echter weer betrekkelijk, hoe trots de mens er ook op is en hoe ver baasd hij steeds weer staat over de ontwikkeling van de snelheid, in de afgelopen vijftig jaren. In het heelal heeft de Schepper snel heden vastgelegd naar Zijn eigen orde van tijd en ruimte. De mens met zijn cijfertjes en zijn hoog- welke op eik terrein zijn gaan gelden. Iedereen wenst vaart te ver- ?<f, moeti„zink\ er volledig uvj ,n j h-HH In JettJliike nf i. Ho.n.rliike A Iedereen wenst f"»£*Ü H» V* vergaapt meerderen, hetzij in letterlijke of in figuurlijke zin. Iedereen wenst js geweest. De oorzaak hiervan bij te blijven in een wereld, die, wat levensgewoonten betreft, in een steeds hogere versnelling overschakelt. „Snel!" hoort men in fabrieken en op kantoren zeggen. „Sneller!" denkt de bromfietser, de automobilist. ,,'t Snelst!" dromen de wetenschapsmensen en de technici. In de invloedssfeer van de grote politiek zijn Spoetniks en Explo- om van maximaal 75 meter. De titelhou der is dan ook Walter Irvin weder- kapitein van de Amerikaanse rers machtsfactoren geworden. In de strategie heeft de raket de plaats leden^^een^trMljager^van het^ype van het reeds verouderde straalvliegtuig ingenomen. In de ruimte- starfighter een snelheid van 2.600 vaart wordt een nimmer aflatende strijd voor meer vermogen, meer kilometer per uur haalde. stuwkracht, gestreden. Ver achter het vliegtuig bleef de Het hele rijke leven is doortrokken van een tempo, dat beweeglijk- auto en ook de boot. In 1947 bracht held en snelle verplaatsing met zich meebrengt. Wandelen is vrijwel d°hwe?oo ziln' nïara uitsluitend een sport of een vorm van ontspanning geworden een hartkwaal daarentegen een epidemische ziekte. ,de zich aan z'n luttele honderdjes eis, die aan het officiële snelheids- - j i rerórd in de lucht wordt gesteld, na- duuendjes. maar God werkt met melijk dat het gevestigd moet zijn in miljoenen, biljoenen en triljoenen. horizontale vlucht en op een hoogte Deze eeuw De geschiedenis van de drang naar snelheid van de metns is hoofdzakelijk een geschiedenis van deze eeuw, een geschiedenis dus, die de oudere gene ratie nog in al haar fasen heeft mee gemaakt. Zij heeft zich te land, te water en in de lucht afgespeeld en ten slotte in de onmetelijke ruimte. Snelïfèidsrecordhouders hebben el kaar voortdurend afgewisseld. De auto werd door het vliegtuig verdron. Nog vóór 1930 werd Sadi-Lecointe's record verdubbeld. De Engelsman Orlebar was er in de cockpit van een watervliegtuig, de Supermarine S-6, in geslaagd een topsnelheid van 573 kilometer per uur te halen. Heel Engeland jubelde 't uit, terwijl in vakkringen de mening werd uitge- heidsrecord op de weg op zijn naam en wel met een Napier-Raylton, die het tot bijna 635 kilometer per uur wist te brengen. De ambitieuze snel heidsmaniak richtte zijn oog toen naar het water, doch bij een van zijn eerste pogingen op Loch Ness in Schotland kwam hij om het leven, nadat zijn boot omsloeg en verplet terd werd. De snelheidsrecords van de bekende Engelsman Donald Campbell zijn dan ook nog nooit door Ach, dit was nog niets ver geleken met de huidige snelheid van de bromfiets zelfs hélemaal niets! Maar uit dit wrakke ge valletje van latten en zeildoek heeft zich toch de moderne lucht vaart ontwikkeld. In nagenoeg een halve eeuw is men vaart en vlucht in de ruimte in duizenden in plaats van tientallen kilometers per uur uit gaan drukken. /K zong al de Pilatus in de Mattheüs Passion van Schütz voordat ik een noot muziek kon lezen, maar toch ben ik echt geen wonderkind ge weest, hoor, helemaal niet!" zegt Lex Karsemeyer en laat zijn bollige, aanstekelijke lach horen, die zo goed past bij zijn stevig uiterlijk. „Ach, als ik nog aan die mooie vooroorlogse jaren denk.wat leefden we bij de dag en wat werkten we hard en. wat waren twee rijksdaalders samen een som geld!" Het is wel verleidelijk dóór te bomen over die merkwaardige tijd uit een heel andere samenleving, vooral omdat we die allebei in het vriendelijke Bus- sum doorbrachten, maar we zitten tenslotte in de Hilversumse studiofoyer om te praten over Lex Kar- semeyer's loopbaan en niet om gemeenschappelijke herinneringen op te halen. Dus„begin eens bij 't begin?" vragen we en Lex vertelt. Het verhaal begint maar heel ge woon. Lex Karsemeyer is nu 46 jaar; hij werd op 28 augustus 1912 in Am sterdam geboren, maar toen hij twee jaar was, verhuisde de familie naar Bussum ,,en daar woon ik nu nog al tijd". Er zat wel iets artistieks in Lex, maar wat het nu precies worden moest, welke kant hij uit zou gaan was minder duidelijk. Reclametekenaar leek me wat. Ik kon wel een beetje tekenen en ik ging na de school een cursus volgen. Maar na een jaar leek het me niks meer. De boekhandel trok me en ik kreeg een plaats in een bekende Bussumse zaak. Dat was wat voor me! Ik las graag en had erg veel belangstelling voor literatuur. Ik zou opvolger wor den van de eigenaar.maar het is gek hoe je weg opeens kan afbuigen. Toen ik twintig was kreeg de boek handelaar genoeg van zijn zaak en verkocht hem. Nou ja en toen stond ik op straat, dat ge beurde toen in die tijd, weet je wel? Heel gewoon." dreige weer in de herinneringen te verdwalen! „Maar dat „op straat staan" duurde niet lang?'' vragen we. ,,Nee. het ging opeens een heel an dere richting uit. Mijn broer Rudolf was al een hele tijd ,,in de muziek". Hij had o.m. een oratoriumkoor en ik had al dikwijls bij hem gezongen. Ik was niet zo'n slechte tenor, al zag ik er heus geen brood in. Toen ik 17 was zat Rudolf op een keer erg knel met zijn oratoriumkoor dat de „Mat theüs" van Schütz zou zingen. „Ik ben opeens een solist kwijt voor de uitvoering," zei hij, „Ik heb een Pilatus en een valse getuige nodig kleine partijen. Die moest jij maar zingen", zei hij tegen me. Maar ik kende geen noot muziek!" Weer barst Lex Karsemeyer uit in zijn smakelijke lach. „Natuurlijk, als je 17 bent, zie Je nergens tegen op. Rudolf leerde me in sneltreinvaart noten lezen en de uit voering ging door!" Maar in die tijd, toen de jonge Lex meer ging optreden bij het koor van zijn broer, „ontdekte" Jaap Stroo- menbergh zijn talent. En hij was het, die er voor zorg de dat Lex Karsemeyer in ernst zang les ging nemen aan de muziekschool. IJ KENT ZE VAN RADIO EN TELEVISIE sproken, cjat er met het oog op de een ander verbeterd. In zijn Blue- beschikbare kennis voorlopig niet sneller worden gevlogem Deze verwachting klopte geheel steeds grotere, astronautische Tweede Wereldoorlog i gen, het vliegtuig door de raket, de met de feiten. De onstuimige opmars raket door de kunstmaan. Weldra zal van de mens op de weg naar nóg de zon- in plaats van de aardsatel- hogere snelheden werd jarenlang ge liet het grote nieuws zajn proeve stuit en kreeg pas gedurende de og lansen. Tóch duur de het nog tot 1947, voordat een Ame rikaan er in slaag de als eerste de geluidsbarrière te doorbreken. Het was de lucht macht-kapitein Charles Yeager, weldra „de meest gefotografeerde man van het jaar", die in een experi mentele jager, de Bell X-l, een snel heid van 1160 kilo meter per uur ont wikkelde. Nieuwe staalsoorten en nieuwe brandstof fen stelden hem staat, zomede het aan- tijdperk, snelheden, naar de mens jaagt. Bij de tegen woordige snelhe den, welke in kilo meters worden uitgedrukt, vallen die van veertig, vijftig jaar gele den wel helemaal in het niet. Toch hebben ze de we reld van toen in een betoverende stralenbundel ge grepen en de mens, net zoals nu, aan de grond genageld doen staan. In 1906 het is echt nog niet zo lang geleden werd op een pampa hiertoe in ergens in Zuid-Amerika het eerste breken van NOG IN 1920 WAS DE AUTO SNELLER DAN HET VLIEGTUIG bird III spoot deze nog geen maanden geleden over Lake Coniston, waarbij een snelheid van iets meer dan vierhonderd kilometer per uur opgenomen werd. Toch betrekkelijk We staan thans aan de vooravond van de eerste proefvlucht met de X-15, die volgens de makers een snelheid van 5.800 kilometer per uur kan bereiken. Indien dit juist Dumont, die zich aan dit als levens gevaarlijk beschreven experiment waagde in een vliegtuigje van eigen makelij. In zijn van latten en zeildoek gemaakte „kist" bereikte hü een uur- snelheid van iets meer dan 41 kilo meter over een afstand van ruim tweehonderd meter... Een bromfiets van tegenwoordig, zelfs één met een afgeknepen motor, zou de vliegenier dus gemakkelijk hebben kunnen bij houden, maar niettegenstaande dit ging de laatste als pionier het gouden boeK van de luchtvaart in. De auto was toen heel wat sneller en zou dit ook nog veertien jaar lang blijven. In het zelfde jaar als waarin Durrront met zijn vliegtuigje 4a kilo meter per uur kon noteren, slaagde de Brit Guinness er in het snelheids record op de weg op zijn naam te krijgen door met een speciaal gecoi strueerde Darracq 180 kilometer per uur te rijden. De mensheid was per plex en overal waar de koene ooureur verscheen, werd hij als een- held binnengehaald. Concurrentie verdwenen Tot 1920 zien we dan een snelheids ontwikkeling, die slechts met enkele kilometers per jaar naar boven gaat. Voor iedereen uit die tijd was het echter duidelijk dat het vliegtuig zijn sterkste concurrent: de auto. aan het uitschakelen was. Het was de Frans man Sadi-Lecointe, die dit eindelijk bereikte door met een tweedekkertje, een Nieuport, 275 kilometer per uur te vliegen. Dit was ruim 60 kilometi meer dan het snelheidsrecord op de weg. dat toen op naam van Barney Oldfield, een Amerikaan, stond. I Het Promenade-orkest speelt om 8.01 uur in het VAR A-programma. Het wordt een Weense uitvoering. Om half negen concerteert de luitist Wal ter Gerwig en om 10 uur wordt het Eurovisie Songfestival uitgezpnden. pasten. Steeds hoger werden de snel heden. steeds beter de materialen. In 1956, nog geen tien jaar na het doorbreken van de geluidsbarrière dus, bereikte een andere Ameri kaanse luchtmacht-kapitein, Mil- burn Apt, een snelheid van 3.520 kilometer per uur en maakte zich hiermee de tot nu toe snelste man van de wereld. Helaas heeft Apt zijn overwinning niet mogen vieren. Zijn vliegtuig, een eveneens expe rimentele Bell X-2, explodeerde toen hij op elf kilometer hoogte het toppunt van zijn triomf bereikte en van alles wat gezegevierd had. ble ven slechts de kleinste splinters over. In de greep naar het record, dat het vliegtuig steeds weer deed, bleven de auto en het schip var ten achter. Dit is de Bluebird III van de Britse watersnelheidsduivel Donald Campbell, die, voortge stuwd door een schroefturbine, over Lake Ullswater scheert. COMMENTAAR Radio voor morgen Nederland vijfde op festival Er is al geloot voor de rangorde tijdens het Eurovisie-Songfestival dat vanavond In Cannes wordt gehouden. Nederland kwam als no 5 uit de bus. Achtereenvolgens komen de vertegen- woordigers(sters) van: Frankrijk, De nemarken, Italië, Monaco, Nederland, Duitsland. Zweden, Zwitserland, Oos tenrijk, Engeland en België aan de beurt. De jury werkt weer op de be kende wijze. Verivarrend ;elspel; Hilversum I. 402 7.10 Gym; 7.20 Gi opening. AVRO; 8. Het televisiespel „De kamer waar- 9.M Gym vjl^vr in wij leven", gisteravond door de AVRO op het beeldscherm gebracht, moet bij vele kijkers een reeks ver warrende indrukken hebben gewekt. Graham Greene heeft het kenne lijk bedoeld als uitgesproken ten dens-stuk, waarin hij rond een on geoorloofde liefde zoveel mogelijk geestelijke problemen heeft opge roepen. Toen deze het hoogtepunt bereikten en een oplossing vergden, leidde hij het gegeven af op een nulliteit en liet daarmee alle pro blemen en alle vraagpunten over goed en kwaad voor wat zij waren. Erger was het, dat op één punt ncrv": werd erkend, dat theorieën en alge- kro menc uitspraken tegenover werke- J|®® lijkheidsvragen falen, terwijl in we- tu zen het gehele stuk voornamelijk uit Nv getheoretiseer bestond. Niettemin kregen we, los van de waarde van het stuk, uitnemend spel te zien. Ko Arnoldi was mees terlijk in de rol van de verlamde oude priester, de enige waarlijk ster ke figuur uit het spel. Tineke Brink- map speelde volkomen naar bedoe ling de ingénue Kees Brusse was wat minder op dreef als de minnaar. Ton Lensink voerde artistieke regie. Zo studeerde Lex, die in de boek handel 40 hele guldens per maand ver diende (heel behoorlijk voor die tijd!) vlijtig bij Ernst Muldertotdat op die gedenkwaardige dag de boekwin kel achter hem werd gesloten. Geen verdiensten meerles opgezegd. Maar dat beviel Ernst Mulder niet; hij bood de jonge zanger zelfs aan een studiebeurs voor hem aan te vragen. „En waarvan moet ik dat geld ooit terugbetalen?" vroeg de praktische Lex, ..ie nog altijd niet geloofde in zijn eigen stem. Neen, het kwam er op aan, nu geld tc verdienen. In die tijd maak te iemand hem attent op de moge lijkheden in de radiowereld. Daar ging men groter op doen: opera's, oratoria en andere brede muzikale evenementen, die toen nog wel een hele avond mochten vullen, werden op de programma's gezet en voor de koren waren goede jonge krach ten nodig Zo maakte Lex Kansemeyer zijn radiodebuut in een koor, dat voor de 'VARA meewerkte aan een uitvoering van „De Zigeunerbaron". „En in dat koor ontmoette ik ande re jonge krachten, die niemand ken de: een Corry Bijster, een Roos Boels- ma, een Johan Lammers is dat niet Luk? We waren allemaal dolge lukkig dat we konden zingen en een géld dat we verdienden! Tien gulden voor een hele dag repeteren en nog een rijksdaalder voor een extra repe titie! Jongens, het geld lag voor het grijpe.. daar in Hilversum!" Er is weer alle reden om deze me dedeling met luid gelach te begelei den. Ach, ach, wat een merkwaardige tijd was dat toch! Mar- met dit begin was de weg van Lex Karsemeyer voorgoed een andere richting uit gegaan. Nu was er geen twijfel meer aan zijn bestemming: de muziek nam hem helemaal op. Na tuurlijk werd de klassieke studie voort gezet, nog vier jaren. „En ik begon meteen al te zingen: ik kreeg een radiorecital van een uur maar liefst, ja, dat kon toen nog. Ik zong 21 liederen, Schubert. Bach, Wolffen ik verdiende er 25 i „Ik hen een laperecorder-maniak", zegt Lex Karsemeyer en »(jn vrouw heeft niet minder belangstelling voor de bandjes. tien 14 dagen een solistische uit zending En dit was allemaal het begin van een radio-carrière die leidde tot ruim 1100 uitzendingen bi; alle omroepver enigingen tezamen. O.m. maakte Lex Karsemeyer 7 jaar deel uit van het ochtendwijdingskwartet van de VPRO en evc veel Jaren was hij Ud van Fe lix de Nobel's Kamerkoor. Er was in die tija gebrek aan goe de, muzikale tenoren, ook bij de ora toriumverenigingen. die elders in het land zengen. „Negenhonderd maal ben ik als solist bij oratorium uitvoeringen opge treden, dan hier, s het in d ke tijd wel wat te veel Intussen deed Lex Karsemeyer in iels anders: hij richtte in Bussum de amateurtoneel groep ..De Bussumse Spelers" op. Met deze groep voerde hij verscheidene zangspelen op, waarvoor hij de tekst schreef en zijn broer Rudolf de muziek componeerde. „Bij dat werk ontdekte ik, dat ik aanleg had om met koren om te gaan" zegt hij bescheiden, want dat „met koren omgaan" leidde tot een be kwaam dirUentschap. „Daaruit werd het koor „Pro Musi- ca" aeboren. Ik ging toen dirigeren en kwnn langzaamaan tot de overtuiging dat het zirgci me toch niet meer die satisfactie gaf d:e ik nodig had. Daar kwam nog bij dat het zangersleven me eigenlijk niet lag. Kijk, een zanger leeft om zijn stem te cultiveren. Al tijd vroeg aar bed, geen inspannende dingen doen, voo-al niet druk of hard praten er- veel rusten, altijd maar aan di? keel denken.... neen, lk was er i actief voor. Het dirigentschap lokt me veel meer. Ik begreep, dat ik daarin nijn echte bestemming zou aanwijzing te geven eineyer geflankeerd door twee soliatjea. Vanavond interview met Surinaamse ministers Vanavond om 8.20 uur, dus direct na het journaal, zendt de NTS een in terview uit. dat Pier Tania heeft met de Surinaamse ministers van financiën en opbouw, de heren dr. J. Sedney en dr. ir. F. Esaed. De beide ministers keren na vele besprekingen in Nederland en West- Duitsland aan het eind van deze week terug naar Suriname. v Een symfonieconcert over de Duitse zender 88.8 MHz wordt uitgevoerd door het Stadsorkest van Aachen, dat tussen 8.15 en 9.10 uur werken van Strawinsky. Rachmaninof en Shostakowitch speelt. Nou 'a. daarvan moest je je eigen begeleider ook nog betalen! Maar wat een geld, vergeleken bij mijn 40 in de boekhandel voor een hele maand!" Lex Karsemeyer is nuchter genoeg, om zich ook nog dat eerste feestelijke gevoel bij de uitkering van honoraria te herinneren. Hij doet zich niet voor. alsof de kunst alleen hem genoeg was. Men moest toch leven? Maar uit zijn verder vertellen blijkt duidelijk, hoe 'n grote plaats de mu ziek in zijn leven heeft ingenomen, ook zónder die honorarium-vreugde. RadUsloopbuan Het bleek al gauw, dat hi) voor al bi) de radio z\jn plaats had ge vonden. Hij werkte bij alle om roepverenigingen en zong er in de koren, waar hij telkens weer die anderen, toen nog onbekenden maar nu tot grote hoogte opge- klommenen ontmoette. Bij de KRO een operette waar José Candel de buteerde. bij de NCRV het koor van Piet van der Hurk, bij d< AVRO na een auditie in 1936 bin- ól kort na de oprichting heeft overge nomen en als hij over die koren praat, blaakt hij van enthousiasme. Opvallend is de veelzijdigheid van deze koren. Daar is eerst het Amster dams Mannenkoor, dan het Nederlands Motet- en Madrigaalkoor in Soestdijk, waarin hij zijn grote voorliefde voor de klassieken tot uiting kan laten ko men, vervolgens zijn „Pro Mu6ica' waarvan we u heus niets meer behoe ven te vertellen, evenmin als van zijn „Aethergeuzen". En ten slotte het wel bekende Sweet Sixteen" en de „Char ming Mesdemoiselles", waarin ooK verscheidene oud-leden van het meis jeskoor meezingen. Met die koren treedt hij niet alleen ook vaak voor de microfoon op, maar tevens worden er nogal wat grammofoonplaten mee gemaakt. „En dan werk ik al vijf jaar mee aan de Steravonden van de NCRV en aan de NCRV-televisie avonden. Alles bij elkaar een he leboel werk, maar dat vind ik fijn. Vooral van de rubriek „Wij poet sen de plaat" heb ik ontzettend veel plezier. U weet, dat ik daarin allerlei vertel over degene die zin gen of musiserenen dat vin den de luisteraars blijkbaar erg interessant. Ik krijg er veel brie ven over, erg plezierig. Ook blijkt het dat veel luisteraars voelen voor mijn eigen opvatting over mu ziek. Ik. geloof namelijk niet in de scheiding tussen klassieke en de zgn. lichte muziek: ik erken alleen MUZIEK, het doet er niet toe van welke aard die is. Bij de klassieken waren óók niet alle werken eer ste klas en onder de lichte muziek zijn heel fijne kunstwerkjes. Hier worden het kaf en het koren teveel door elkaar gehaald." En thuis Vaderlijke trots straalt van zijn ge zicht. als Lex Karsemeyer over zijn dochters praat: Annerieke van 20, die v gaat trouwen en Marian van 17. dochters van een zo muzikaal echtpaar (mevrouw Karsemeyer ir een knappe pianiste en begeleidt tijdens de repetities altijd de meisjeskoren) zin gen ze zelf ook bijzonder graag en hebben samen al grammofoonplaatjes gemaakt ook. Marian hoopt zelfs door te gaan in zang. zii is een ijverig lid van „Sweet Sixteen* en van „Pro Muaica"; de oudste dochter zingt in „Pro Musica" en het andere meisjeskoor. „Gelukkig blijft ze in Hilversum wo nen, zodat ik haar dichtbij heb en ze ook in de koren kan blijven", zegt va der. En wat ik verder thuis graag doe? Ik ben een taperecorder-maniak, Ik vind het enig om bandjes te maken en tc knippen en te pakken. En ik meteel £raag mijn eigen schoorsteen en zo. n niet tc vergeten schilderen. Ja, geen landschappen hoor, maar zo het huls opverven, Ik ben de beste huis schilder onder de musici, hahaha!" Daar past weer eens die vrolijke lsch bij Lcx Karsemeyer heeft hoD- bles en ambities genoeg. Hij reist 5raag. filmt graag, en is dol op zijn uis en zijn tuin in het bloeiende Bus den. „Ik werk hard en dat doe graag." Kunnen we iets beters horen? Vast niet!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 7