MANUSCRIPTBOEK de ZAKENMAN HAYDN'S LEEUWERIK-KWARTET EN ANDERE MUZIEK Acht of achttien ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 FEBRUARI 193' Van Wat WOOR ont ligt een boek, dat duizend gulden heeft ge kost. Het is niet eens een vol ledig boek. Het boek is boven dien geleend. Van een uitgever. We moesten hem beslist be loven het terug te geven. Wel heeft hij nog negen precies eendere boeken, die stuk voor stuk ook 1000 gulden hebben gekost. Maar als één van de tien boeken verloren gaat, wor den de overblijvende negen onmiddellijk duurder. Ze kosten dan elk 1111.11, hetgeen geen zinnig mens er ooit voor zal willen betalen. Een zinnig mens is wel wijzer. Een zinnig mens wacht gewoon tot het boek over een half jaar in de etalages van de Nederlandse boekhandel zal verschijnen. Voor de prijs van 17,50, of daaromtrent.' raadsel lij ken mag. is in wezen een heel eenvoudige zaak van de ..cost, die voor de baet behoort uit te gaan Wanneer een uitgever be sluit een boek uit te geven, begint hij met uitgeven. Van geld. wel te verstaan. En deze uitgever is nu juist zover, dat hij een slordi ge 10.000 gulden heeft uitgegeven voor de uitgave van een boek over 120 jaar spoorwegen in Ne derland Een klein deel ruim 30 van de 200 pagina's heeft hij er reeds van laten drukken en inbinden in tien exemplaren. De ze modellen zijn bestemd voor ei gen gebruik voor de uitgever zelf en zijn vertegenwoordigers, die er de boer mee opgaan. De boer is in dit geval de boek handelaar. Van hem wordt name lijk verwacht dat hij zoveel exemplaren van het boek-in-wor- ding zal bestellen, dat de uitgever er een lonende uitgave van kan maken en het straks voor 17.50 per stuk nog met winst verkopen kan. Maar als de boekhandel het helemaal niet hebben wil en de uit gever het aan de straatstenen nog niet kwijt kan. of als er iets heel erg onverwachts gebeurt waardoor de uitgave onmogelijk wordt, dan nu ja. dan is de uitgever zijn 10.000 gulden kwijt en blijft hij zitten met 10 onvol ledige boekjes, van 1000 gulden per stuk. Of met 9 exemplaren van 1111.11. wanneer ons (ge leende1 exemplaar intussen on verhoopt m het ongerede Voetangels en klemmen voor de uitgever ten bij. Er zijn in Nederland mee: sen die gedichten schrijver die gedichten lezen. Dat is niet officieel en statistisch gesteld. Het is wel de verzuchting Start de uitgever nu met het idee er een oplage van bijvoorbeeld 4000 exemplaren van te maken in welk geval het boek iks-gulden- negentig zal moeten kosten dan wil het wel gebeuren dat de boekhandel er slechts uitkomen. Zijn geestes- 600 of 700 van bestelt. Hij it er dan veiligheidshalve kind raakt in de barensw stikt. U ziet geen oplossing, nu. die 1! er ook niet Er gebcurl muschieb 2000 drukk, maar één ding. Of liever, cr ge beurt niets: de zaak gaat niet door en u bent een paar honderd paar duizend gulden kwijt. i uitgever, die alles lezen Het is de heer Lubbcrhuiz bitter uitgeven kan. Een anderi verzuchting uit dezelfde mond wat ongevraagd binnenkomt ii zelden goed. Maar hoe zeldzaam de ook. dat schaarse goede manu script kan een heel enkele keer goeds blijken tc ichcidene malen overkomen. En hij is toch waarlijk wel een goed en ideeënrijk beoefenaar van zijn t nog stiel Het kan ook anders gaan: moet voor dezelfde prijs verkopen en heeft veel al een strop. 'Alleen wan neer later toch nog een her druk mogelijk blijkt, valt vel e Zo de heer G. Lubberhuizen, dijk i uteur geworden debutant gaat te veel schrijven. De uitge ver kan echter per schrijver behalve als het iemand als Vest- Groot wonder Uit de oude of hoe de film veranderde ALS men het prachtige filmboek van Simon vah Collem „Uit oude draaidoos". dat zojuist bij De Bezige Bij te Amsterdt is uitgekomen in handen krijgt, gaat men het eerst de hondi foto's bekijken Zij vertellen, dat de film in zijn eerste halve eet een waarlijk revolutionaire gedaanteverandering heeft ondergai De vooruitgang is op allerlei gebied merkbaar. Natuurlijk tec nisch, maar ook cultureel en vooral ook moreel. directeur van ..De Bezige Bij' Amsterdam, op zekere ochtend de stapel post op zijn bureau manuscript op dat .Avonden' heette. Hij gaf het uit en ii kreeg G. K. van 't Reve Reina Prinsen Geerligsprijs vc "Half maart komt er een niet uitgave van. in de Bijenreeks. r dan één boek EEN WOT per jaar uitbrengen, anders be derft hij zijn eigen markt. Soms tijgt zo'n schrijver dan met de rest van zijn overvloedige produk- tie naar de concurrentie. Het gc- de volg kan zijn. dat er twee of drie or. boeken tegelijk van hem op de goed 1947 markt komen. Voor de heer Lub berhuizen is er dan maar eer mogelijkheid: de ..veelschrijver" Jacht op schrijvers Ultb»nnen EN GOEDE UITGEVER. •ordt dan ook wel be weerd. is die uitgever, die een eerste oplage bij bena dering juist weet te schatten. Een enkele keer lukt dat dikwijls niet. En eigenlijk kast vol boeken altijd riskant. Het publiek koopt liever boeken van bekende schrijvers, leert de ervaring. het nog een groot wonder, dat er op boeken ooit nog bestellingen bij aanbieding worden gedaan. Want wanneer de vertegenwoordi- Iks-gulden-negentig «ei-s van een uitgeverij l zijn fonds. i de i reismodel boek op pad BOEKENWEEK-GESCHENK Dat weet ik zelf niet Toch. vertelt de heer Lubberhui- geverswereld zonder tal. Wie teld: erg achter debu tanten aan. in de hoop dat we hen later als ..geslaagd schrijver" aan ons bedrijf kunnen binden. Dat is belangrijk, want de uitgevers zien het als een erezaak om geen au teurs bij elkaar weg te halen. De meesten doen het ook niet Maar stel nu dit: u hebt als uitgever dan succes met een debutant. Hij heet dan verder au teur en kondigt een tweede boek foto': aan. U wilt de man in de running houden U maakt, als een deel van het manuscript gereed is. een ..reismodel'' van de roman-in-aan- bouw en probeert daarmee bestel- boek zijn lingen van de boekhandel los te gever niet krijgen De H H boekverkopers een k'. nuscript accepteert, gaat daar een boek van maken. Maar wat is een boek? Een ..gewoon", ge bonden boek" Een pocket? Iets. al of niet in plastic, daar tussen in? In de zus-serie of de zo- reeks? Een luxe-uitgave mis schien? Ja of nee grammofoon- ten: .t erbij? Rijk of matifi of hele- ÜlllKl r r-H is het zeker ii de band gebonden. zit het zetsel beslist vol fou- 1 het model slechts I niet geïllustreerd^ Zo, kl(,ln d de teksl ,d of tekeningen, kleuren of zijn u welgezind en bestellen veelduizend exemplaren. Maar wat blijkt? De auteur is blijven steken in de uitwerking van zijn briljante idee. Hij kan er i-wit? En als dat allemaal w°rdt opgevuld met blanco pa- vaststaat. hoe groot mag dan de pier); oplage worden? Soms spreekt het staat de prj;s niet vast allemaal vanzelf; dan stelt het eisen, waaraan dc uit- Daarbij beslaat de kans, dat r™"tikS"ji1'wiAS" d' oordtgur over een uiteindelijk krijgt elk boek ander boek praat dan- hij Het krijgt echter ook 2,ch hed„ E„ ,cn s,6tte ls het model. mel haar erkcer- die het resultaat tons fan een z,„ echtgenoot Jasou in sijn ge- gehouden literaire prijsvraag, voeligste plek tc treffen, maar uit §is er dit jaar weer pure jaloezie. Zij verdroeg niet een boekje dat men dat wie dan ook of het nu Ja- een essay zou kunnen son's tweede vrouw of zijn kinde- naemen Het heeft nis ren zouden Z1ln de Plaats naast noemen. Het heejt Jlson zm Was de k,„. titel ..Dat weet ikzelf dermoord alleen maar een po niet en als onder- gjng geweest om, zoals /Hella titel ..Jonge mensen Haasse zegt, Jasori in zijn gevoe- in boek en verhaal". Over dit ligste plek te treffen, dan zou er onderwerp heeft de bekende veel van de karaktertekening schrijfster Hella S. Haasse loop van het v gen gehouden hoorlijke filmfoto's van thans is een hele stap vooruit. De filmkeu ring en vooral ook de beteropge- voede smaak van het publiek heb ben goed werk verricht. Dat maakt Simon van Collem in zijn tekst overduidelijk In het eerste gedeelte van het boek houdt de schrijver zich be zig met de filmgeschiedenis in het algemeen, in het tweede uitslui tend met de ontwikkeling van de 1 edcrlandse film. Abraham Tuschinski Nederlandse bioscoopwe zen is onlosmakelijk verbonden met de naam van Abraham Tuschinski. Aan deze grote man wijdt Van Collem een belangrijk, haast ontroerend hoofdstuk. Tu schinski is de man geweest, die met de mensen rekende. Hij zorgde niet alleen voor goede the aters. waar de kleine man even behoorlijk werd bediend als dege nen. die veel te verteren hadden (een ongekende nieuwigheid», maar hij trachtte ook betere films te importeren. niet van te voren vast stond. vroeg een collega hem: „Ben jc niet bang. dat je hiermee een vermogen kan verliezen?" Tuschinski antwoordde: ..God vraagt niet of je in zaken faalt. Als je het maar niet tegenover je medemensen doet". Van Collem voegt hieraan toe: ..Godsdienst en afstamming waren hem toch altijd dierbaarder dan zijn verba zingwekkende carrière". Deze n. d: 1 de Medea verloren zijn gegaan Ove- wijs boekje. e zoveel heeft gc- rerheffing van het bioscoopwezen, is door de bezetters naar Polen sleept, waar hij een alschuwelij vergassingsdood gevonden hei Om u een beeld te geven v dit indrukwekkende boek, bch< ik niet alle dertien hoofdstukk te bespreken, noch langer stil staan bij de vele werkelijk I struerende foto's. Slechts éen taat is voldoende om een ieder laten beseffen van welk een gr< cultuurhistorische waarde Van Collem schrijft: ..Een genstander van de bioscoop w de vermaarde fcroniekschrijv A. B Kleerekoper, die in H Volk schreef: ..Ronduit gezeg ik heb een haat tegen de bi pen. En ik wil het weten oo spreek natuurlijk niet van de als vinding en van hetgeen e gedaan kan worden o Albarda en Van Staveren het onderwijs. Ik spreek va bioscoop in de volksbuurt, snorrende en snorkende moi klatergoud en doodslag van b en te stom om een bek los te dos van binnen (het is nog de tijd de stomme film-red Wat aardappel en de margarine zi voor het lijf van Jan Proleet, d is de bioscoop voor zijn gee Goedkope namaak en vulsel, doopt in lawaaisaus en veel terd. Jan Proleet roert zijn pi pers door de margarine en spij verteert in de Kientop"tot j ver A.B.K. ..Er waren", zégt Van Coll< ..in die jaren meer sexploitantc dan bioscoopexploitanten" Naar onze smaak zijn die eers er tegenwoordig nog teveel, m er is veel beterschap te best ren. Wil men het bewijs? geeft ..Uit de oude draaidoo: van Simon van Collem, met b behorende grammofoonplaat vi Hollandse filmliedjes uitgegeVj door De Bezige Bij. EV. GROLL Boeken voor Meer schrijvers dan lezers Kr KOMT heel wat kijken voor dat een boek een boek wordt. Tussen schrijver en lezer staat de uitgever, als een machtig man die over zijn en met zijn beschikt. Hij beoordeelt welke buitenlandse werken in het Nederlands zullen worden vertaald. Hij laat som» eigen ideeen door anderen uit werken in een boek. En elke week krijgt hij stapels manuscripten op zijn bureau. Ook nu weer: elf. binnen een week. Vier gaan er al direct terug afgekeurd op het Waarom koopt wie welk boek Iloe komt het dat som* een boek, dat In de pers en voor de radio uitstekende recensie* krijgt, het ..niet doet"? En an dersom? En waarom bijvoor beeld is er al sinds 195« plot- sHtng zo'n teruggang ln de be langstelling voor vertaalde bui tenlandse romans, dat een uit gever ze met geen paard de deur uit krijgt, ook al was hij nog zo blij met lijn nieuwe boek? Niemand kan het zeg gen. Zelfs uitgevers en boek handelaren tasten in het duis ter. Op het ogenblik wordt daarom een enquête voorbe reid waarmee men antwoord wil krijgen op de vraag: waar om koopt men een bepaald boek? Zo willen de uitgevers proberen na te r«an welke rol de inrichting van een boekhan del. de etalages, de prospec tussen, de besprekingen In de krant en voor de radio, dc re clame e.d. spelen in de ver koop van een boek. ZIJ ver wachten er interessante gege- 7AKEN DOEN ls j„, nel amermaansr uaie-va. vak, dat voor een groot deel Inslituut Percv H. Whiting bestaat ln rekenen. Meen ech- Het eerste boek houdt zich na- „i«. da, ar aUern J™' «JfUgü* -"'"i kend mag worden met cijfers, verwerven van een goede naam en _iin d»e behouden»: het tweede boek Wie dat meent loopt gevaar lijn. geef{ een uitermale ,ntercssante cijfers voortdurend te lien slin- ontleding van de vijf wetten van Urn. ln hr, ..Urndorn n,.r, ook SZ gerekend worden met kansen tuigen; begeerte opwekken; en af- en metmensen. Dit rekenen sluiten. met mensen ls wellicht het Het eerste boek kan men in moeilijkste element in het vak. het bijzonder waarderen als te- Men rekent bijv. uit, dat men genwicht tegen ..Verborgen verlei- voor een artikel in lijn debiet ders dat zozeer iedere reclame so en soveel toekomstige klan s het omdat het dan meer „toont" bijna altijd dikker dan het boek in werkelijkheid ooit worden zal. Maar door dit laatste laat geen enkele boekhandelaar zich meer verlakken: hij trekt in gedachten onmiddellijk een zeker percentage van het aantal pagi na» aff... dat heeft verzocht de daar behan delde stof te verwerken in een boekje, dat als geschenk kon dienen voor de Boekenweek bij de aankoop van tén minste 5. aan Ned. boeken. Het boekje is gedrukt in een oplage van 157.000 exemplaren en de typo grafische verzorging baildontwerp zijn van Volg het spoor terug ten heeft. Ma gesproken worden. En dan komen de moeilijkhe den. Alle berekeningen in cijfers en kansen worden waardeloos, als men niet op de mensen reke nen kan. In de meeste gevallen komt dat. omdat men met dc men;en geen rekening gehouden heeft. De psychologie, de welen- schap. die leert hoe mer. met mensen rekenen kan. is dan ook zeer belangrijk bij het zaken doen Zonder goede psychologie geen goede zaken De Succes-Efficiency-Bibiio- thcek (uitgave Succes. Den Haag» legt zich reeds sedert jaren toe op het uitgeven van werken op het gebied van deze praktische psychologie. Men kan reeds bo gen op een indrukwekkende reeks werken geschreven door cr. voor zakenlieden over de praktijk van zaken en bedrijf In deze bibliotheek verschenen weer twee delen. Een handelende over het wezen van een juistge- richte reclame geschreven door Hans Domizlaff en getiteld „Klan ten winnen en houden": het an dere over juiste verkoopmethoden: „De 5 wetten van de verkoop". tracht te brengen. In het boek van Domizlaff wordt daarentegen gewezen op de kracht van de bona fide-reclame, die het op de lar:c duur toch wint van alle duistere praktijken. Beide werker zijn weer voorbeelden van een juist toegepaste psychologie. In het zaken doen heeft men nu eenmaal mei mensen te maken en daarom is de psychologie on ontbeerlijk. EV. G. krijgen, want het bleek vrijwel niet doenlijk de „korte inhoud" i de boekhandelaren te vertel leen "enkel 'en- de aanbieding werden Welk een ongewisse het bezigheid de uitgeverij erkan zijn moge blijken uit de ervaringen van ieuMsn- de uitgeverij „De Be- Hclla Haasse heeft in dit boek- z»ge Bijmet „Volg het je nagegaan welke rol het Jig. van kind speelde in de literatuur Charles. Het was moei- in de loop der eeuwen. Die Wk_er vooraf bestellingen rol is beslist niet altijd belangrijk geweest als r Terecht wijst Hella Haasse er op, dat in geen enkel - - toneelspel van Vondel ook slechts 200 of 300 exemplaren maar een spoor van kinder- verkocht. De uitgeverij liet er 1000 leven te vinden is. zoals hij draaien. En nog leek het een dat vluchtig maar aangrij- fiasco te worden. Het boek ging pend heeft aangeduid in zijn niet. In Amsterdam smeet men in gedicht Op de dool van arren moede het zetsel weg. mijn dochtertje En zo 3000 jaar geleden, in het Griekse Toen kwamen, na maanden, de klassieke drama b.v., komen besprekingen in de kranten los. ,*ot en .be* wezen van De meeste waren zeer. gunstig, kinderen of jongeren als ,r zodanig al evenmin aan bod. Peeling moest iedereen „Volg Om een voorbeeld te noe- het sP°or terug" hebben. De uit- men: in dc zeven bewaard geverij volgde, noodgedwongen, gebleven stukken van Ais- zelf het spoor terug en liet het getr. hele boek 0Pn»euw zetten. Het f K" nieuwe zetsel wordt zuinig be waard; het boek beleeft zijn 4de of 5de druk. kinderen voor. Ook Sophocles zijn kinderfiguren uiterst zeldzaam. Dat is in de loop der eeuwen wel veranderd en heel duidelijk en interessant maakt Hella Haasse haar lezers daarop Inmiddels kondigde de schrijver :n vervolg aan. De vertegen attent, waarbij de tekst dan woordigers noteerden grif de be- nog verlucht is met repro- stellingen. Dat is nu al ongeveer drie jaar geleden, maar het boek is er nog steeds niet. ducties van kinderportretten, gemaakt door bekende kun stenaars. VIA NAALD ÉN PLAAT ATIET minder dan 76 strijkkwar tetten heeft Josef Haydn gecompo neerd. De eerste kwartetten schreef hij op 23-jarige leeftijd en de laatste liet hij op En het^ wil hoge leeftijd onvoltooid achter. Die eerste strijkkwartetten heerlijke onbezorgde stukken.speelmuziek. m de latere ontdekt reeds de diepere zin en achteraf weten we ook, dat di kwartetten zouden uitlopen op de strijkkwartetten van Mozart Beethoven. Het is alsof die latere kwartetten als het symfonisch gedacht ztjti. voorkomen dat naast de liefde voor de pianower- i mat ken van Chopin in alle steden lied. Op vocaal gebied, is voi intoro z'jn de Chopinrecitals altijd het het kunstlied nog steeds de luiere Hrulcst hnzneht nnlr orntn «tp vnrm van m Jeugdullgave DE MUZE EN HET HEELAL De uitgave voor de jeugd van de Boekenweek draagt dit jaar tot titel ,S>e muze en het heelal". Deze bundel werd samengesteld door Guus Sötemann. Naar aanleiding van een gedane suggestie om de jaarlijkse boekenweek-uitgave voor de jonge mensen door jonge boekverzorgers t'orm te laten geven, heeft de Commissie voor de Collectieve Propaganda van het Ned. Boek een prijsvraag ingesteld onder pas-afgestudeerden op dit gebied. Deze prijsvraag i» o£i<g-. dit jaar gehouden onder oud-leerlingen III I van de Amsterdam- VI II ly <e Kunstnijverheid*- vjkv school, die na 1957 eindexamen deden De uitslag braebt dc verzorging van de jeugd- uitgave door Bartha Bik «typo grafie) en Frédérique Spaan derman (omslag en illustra tie*). De oplage van de bundel is dit jaar 48.000 en de uitgave kost slechts 0.90. De bundel bevat een verzameling gedich ten. handelende over licht en duister, over earde. zon, maan en sterren, over ruimtevaart, een primula en een citroen. Men vindt er verzen in van De Schoolmeester. Werumeus Buning. Vondel. Boutens. En gelman. Guillaume van der Graft. Roland Holst. Buddingh'. Gezelle. Vestdijk. Elisabeth Eyoers. Gabriel Smit. Nijhoff v. Duinkerken. Paul an Os- tayen. Bloem. Lucebert. Clara t.ggink. Marsman, Vasalis. Hoornik. e.a. Maar men mist toch wel wat van de positieve protestantse verzen, die juist op dit terrein zich kunnen uit spreken. De uitgave is bedoeld voor jongeren van 14 tot 20 jaar. maar ze zal waarschijnlijk meer door ouderen worden ge lezen. drukst bezocht publieke genegenheid is voor de Spaanse dansen van Granados Deze Spaanse componist, die leef de van 18671916, kan men eigen lijk de grondlegger der Niemand i In de tijd van zijn dienst bij Vorst Esterhazy te Eisenstadt u moet eens in dat verre oostelijke deel van Oostenrijk gaan kijken en er het Haydn- huis bezoeken en de Berg- Kirche, waar Haydn begraven ligt schreef Haydn de 12 Strijkkwartetten Op. 54. 55 en 64 Zij zijn in 1788 en 1790 ge schreven en opgedragen aan de Weense koopman Tost. die vi ooi speelde Een van de laatste van deze kwartetten is het zgn. Leeuwerik-kwar tet Op 64 no. 5. Deze bijnaam is ontleend aan het eerste deel (Allegro moderato) waar in op staccato-harmonieën de le viool heel hoog een vogel gezang laat horen. Die melo die bepaalt thematisch het verdere verloop van dat deel. Het langzame deel is ook overwegend melodisch ge dacht. maar het Menuet en de Finale zijn allereerst ritmisch bepaald. Het is een heel fijn geciseleerd kwartet geworden, door Telefunken uitgebracht op een kleine plaat in een vertol king van het Kalki-Quartet (45- toerenplaat UV 198). Het is een prachtig homogeen spel geworden tussen de violisten Max Kalki en Fritz Wehmeyer. de altist Arthur von der Hóh en de cellut Willy Rehbahn. Niemand domineert en I ziek voor de huiskamer, dc muzielc gegeven. m wordt et» fraai geheel verkre- piano is dal vaazelfspici.end ook. grandezza, die doet mooier en vaak ook veel moei lijker dan de opera. Juist in het kleine lied kan zo enorm veel groots gegeven worden, kan een --- gehele wereld opengaan. Als het Spaanse pianomuziek noemen. Als lied tenminste goed gezongen pianist heeft hij zich vooral ir.ge- wordt. zet voor Chopin en Gricg Niet Dat ontdekte ik opnieuw bij het minder dan vier bundels „Danzas afluisteren van een klein Philips- <spanolas" (Spaanse dansen) plaatje, waarop onze grote Ned. schreef Granados. waarin hij zich zangeres Jo Vincent, die eind 1953 [eheel baseerde op de echte heid nam van het concert- volksdansritmen en me- podium, twee liederen zingt, nl. „Auf Flügeln des Gcsanges" van Mendelssohn en „Ich liebe dich" mnder dan de Spaan- van Grieg, begeleid door Felix de Eduardo del Pueyo Nobel aan de vleugel. (45-toeren- geb. 1905 in Saragossa). hoofdle- plaat 313 016 SFi De opname is aar aan het Brusselse conserva- net helemaal nieuw, maar later orium. heeft een aantal dezer overgebrar op de 45-toeren- nanodansen op de plaat vastge- nlaat. baast zonder i Eduardo del Pueyo tp Philips enkele Spaanse Granados. strijkkwartet echte ik de opname noem van de Spaanse dansen no. 5 in e-moll (Andaluza). no. 8 in C-dur en no. 6 in D-dur (Rondalla aragonesa», uitge bracht op een kleine Phillps-plaat (45-toe- renplaat 400 088 AEr Het is de meest bril jante vertolking, die ik van de Spaanse pianomuziek ken en daarom betreur ik het des te meer. dat de pianoklank soms wat /.weeft. Maar Eduardo del Pueyo, die ook De vaak in ons land als M solist optreedt, heeft r v- j—i hi»- H» Fel,x de *"bel Natuurlijk moet elke Nederlandse muziek liefhebber een opname van Jo Vincent heb ben. En zoals zij die twee eenvoudige lie deren zingt, die twee romantische liefdes liederen. is het een schoonheidservaring. Jo Vincent heeft hier de stemming der lief de ideaal gerealiseerd, zij heeft technisch groots werk gedaan en ze weet in enkele puur-muzikale accen ten het nodige reliëf aan het lied te geven. Dit plaatje kan een waardevol verjaar- MendeU- dags'®resch"nk zijn. CORN. BASOSK1 POCKET-PROBLEMEN en poëzie raken in de verdrukking DE pockets hebben afgezien van de lage honoraria voor de schrijvers nog een zwarte kant: het werk van debuterende schrijvers en de poëzie komen er door in verdrukking. De pockets nemen namelijk in de boekhandel steeds meer ruimte ln beslag en veelal moeten debutanten en poëten daar het veld voor ruimen. Het lijkt voor de hand te liggen om dan bijvoorbeeld boeken van debu terende schrijvers maar in pocket- vorm uit te geven. De uitgevers ver wachten daar ech ter niet veel van. veel andere pock ets, die men veel liever koopt. Een pocket moet aan spreken. want voor veiligheidshalve oplage moeten be- het werk van een bekend auteur en dan is de prijs niet meer lonend, moet er misschien zelfs geld bij. Een op lage van 5000 exemplaren is dan van lang niet groot ge noeg, terwijl de uitgever er met lijk al uitspringt bij een oplaag Voor de poëzie zou het een oplossing kunnen zijn werk van drie» of meer dichters gezamenlijk in eei uit te geven. Maar daar willen de dichters veelal n leert de ervaring. Een vaak gehoord argument is: onze ge dichten passen niet bij elkaar. Een voordeel van dc pockets daarentegen is. dat een uitge ver nu bijvoorbeeld ook toneelstukken kan uitgeven. Van „On der het melkwoud" werden zelfs reeds 20.000 exemplaren ver kocht. Een uitgave als gebonden boek zou ondenkbaar zijn geweest. De 10-guldengrens pvE POCKETS en de gebonden boeken beneden de 5 gulden doen het goed. Ook dure boeken als „Weet je nog wel (dat met grammofoonplaat 17.75 kost en waarvan tot dusver) reeds 20.000 exemplaren werden verkocht) hebben succes. Het gewone boek van 5 tot 10 gulden zit daar moeilijk tus sen. Voor romans geldt nog steeds de „psychologische 10-gul- den-grens". waar vele uitgevers niet gemakkelijk overheen zul len stappen. De prijzen van het Nederlandse boek zijn niet met het algemene prijspeil mee omhoog gegaan. In Duitsland bijvoorbeeld is een prijs van 15 a 18 Mark voor een roman heel normaal. In Nederland acht menige uitgever zich gedwon gen veelvuldig te werken met prijzen van 9,75, of zelfs 9.90. „Het is niet fair", bezwoer ons een uitgever, „van ons te ver langen dat we overal pockets van maken. Ik geloof trouwens, dat er nu al veel te veel pockets verschijnen en ik vrees, dat daar binnenkort moeilijkheden van zullen komen." Overigens ziet het er nu ook weer niet zo somber uit dat men hier al aanstonds een herhaling behoeft te vrezen van x wat enkele jaren geleden in Amerika gebeurde, toen daar een stuk rivier met pakhuizen vol pockets werd gedempt. i „gewone" uitgave gewoon- i bundel Natuurlijk kent u het verhaal van Koen Oortgijzen. die gezonde Amsterdamse volksjongen uit de romans „Koen" en „Op liefdes lichte voeten" van Jan Mens. Die beide romans vormen samen het levensverhaal van Koen. Uitge vers-maatschappij Kosmos te Am sterdam heeft die beide boeken nu in één deel uitgegeven onder de titel „Acht cn achttien", gebonden ui fraaie kunstlederen band met cellofaan omslag (432 blz.>. Wi hoeven aan dit boek niet v meer te doen, het zal z'n w wel vinden. Alle boeken van J Mens hebben dat al gedaan, i dat ze zo wijs, zo vol humor, gezond zijn. En ook omdat Jal Mens een geboren verteller i van de eerste tot de laatste blad zijde weet te boeien. Het is levend verhaal van levende men sen geworden, deze roman „Achl en achttien".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20