JOODSE PROTESTEN tegen ITALIAANSE FUMETTI-BIJBEL GEESTELIJK LEVEN. Een avondje bij de Moslims Ml ,Aan de Romeinen' ZONDAGSBLAD ZATERDAG 28 FEBRUARI 1959 Een vluchtige ontmoeting Nostalgie der zonloosheid Toen vorige week na de recorumistperiode de zon weer even nieuwsgierig om een hoekje kwam kijken, riep een stem blij verrast over de redactiezaal: ..Jon gens. de zon!" Even verslapten de vlugge vingers boven de toetsen van de schrijfmachines en kleefden onze ogen aap de ijle stofjes die dansten in de lich te zonnestraal We werden er haast lyrisch van en de stemming was die dag beslist opgewekter. de verzuchting niet gehoord in iis de zon". Zij kwam door- faans uit de monden van kunstscheppende familie- edJ-» ...:i brengt 't brood des levens In Spanje Hoe vaak hebben de afgelopen dagen: f:aans uit de monden eden. maar dat wil niet zeggen dat anderen ,C1- langden naar haar gulden misschien doe ik er be- i wat moderner beeld te gebruiken: haar De kunstzinnigen onder er geneigd hun gevoelens gevitaminiseerde stralen, ons zijn alleen bloot te leggen. Prof. Bouman schrijft in zijn jongste boek ..Vijfstro menland": ..Indien Plato's le-r van het ziel-ontplooi- ende effect van de zonnewarmte juist mocht zijn. zou deze iets kunnen verklaren van het tekort waar onder de noordelijke (Zweed en Noor» mens lijdt.... In de nevelige koelte van het kustlandschap groeit licht het hevige, soms wat onbestemde verlangen, dat door het onvertaalbare Franse woord ..nostalgie" wordt aangeduid". Nostalgie der Zoonloosheid Het voortdurend gebrek aan uitzicht door de mist geeft j. beklemd gevoel. De zon daarentegen open en plaatst ons in De trein reed al, tQen we elkaar de hand schudden; al te korte kennis making. Ik stak mijn blocnote in mijn zak en wandelde naar de tram. Op weg naar huis kon ik de gedachte maar niet van mij afschudden, dat juist de mensen die wij graag beter zouden leren kennen, vaak al te ver van ons vandaan wonen. Of trekken „verre mensen" ons alleen maar, omdat zij ons iets nieuws en daarom interessants te vertellen hebben? Zelfs mijn kinderen waren diep onder de indruk van de ontmoeting met Ernst Gbbler, de Zwitserse jongen, die zijn bergen verliet om in Spanje het Evangelie te gaan prediken. Maar hun interesse strekte zich voornamelijk uit naar Sint Nicolaas en Zwarte Piet. Ze hadden diep medelijden met de Gubler-kin- dertjes, die nooit cadeautjes krijgen op 5 december omdat Sinterklaas dan in Nederland is. Wie ernst Gubler len of behoren tot kleine Hij vestigde zich in een kleine heeft horen spreken kerkjes of onafhanke- stad in de provincie Catalonië. leg- Spaanse protestantse kerk de sec ten, zoals de vergadering van ge lovigen en de baptisten, zijn. Hoe kunt u dat zeggen, terwijl we hier zo goed met elkaar samenwer ken? vroegen ze. De verslagen bleken een vertekening van de werkelijkheid te zijn en de goede verstandhouding, ook met de Spaanse Evangelische Kerk was spoedig weer hersteld. Stei un breekt de vergezichten de ruimte. „nostalgie" die dieper dringt voor de huid is de Zoon van God voor het hart Er ger dan de zonloosheid is de Zoon-loosheid voor een volk en een kerk. Wat prof. Bouman opmerkte over de noordelijke mens, zou in geestelijk opzicht zeker gezegd kunnen worden van de Europese kerk. We leven in een tijd van vernieuwing. Nog nooit is er zoveel geëvangeliseerd, nog nooit is de oodracht van de kerk zo sterk gevoeld, nog nooit hebben de ker ken zoveel contact met elkaar gehad, nog nooit was de kerk zo goed georganiseerd als thans. En toch "a® geen middelbare gjng jjy (en dat was in de af gelopen dagen Schiedam. Rotterdam geleden en Den Haag moge lijk) heeft gefasci neerd geluisterd naar wat deze nog jonge man (nauwelijks der tig jaar oud) te ver tellen heeft. Ernst Gubler was bakker, toen hij de roepstem van God in bezitten. Reeds jaren 'ooral in Zwitserland, een paar scholen ge sticht. waar deze jonge ren zich konden bekwa men om in eigen land of daarbuiten evangeli satie of kerkelijke ar beid te verrichten. Ernst, de bakkersjongen, trok naar Beatenberg, een school waar jongeren uit verschillende landen worden opgeleid. hebben we allemaal het gevoel dat er iets ontbreekt. Een zekere „nostalgie" heeft ons in haar greep We spreken over grote visie's. maar we zijn het zicht kwijt. Meer en meer voelen w teruggedrukt worden op een eiland, stemd verlangen" vervult schoolopleiding, zodat de weg naar de uni versiteit bii voorbaat t.onbe- afeesloten was. Maar terug wachtte daar welke deuren zouden opengaan, merkte en spaarde, leven niet in Zijn ,and ber,t zijn bergachtig vader- omdat zijn oog gericht We moeten Christus De ruimte iets i deze ..nostal- t hij schrijft: „Uit de be- op Spanje, dat al tijd buiten de stroom van de reformatorische nrt van mM- rivier was gebleven, theologische begon hij maar vast bieden. Spaans te leren. In 1950 besloot hij naar Spanje te gaan. Een kleine groep van scherven gevallen gelovigen uit verschil- beidc| aantal hiihelscholen; Sedert de negentiende de'raimt'e' msttid." ST- n He nsalmist weer sen ^ie b 'J 8ee de bestaande kei nauwdheid heb ik tot de Here geroepen, heeft mij geantwoord en mij in de ruir God heeft de mist verscheurd en de psalmist een vergezicht gegeven. In psalm 18 hebben we uCl- pi„_n)i:k th,,ie zelfde beeld: God „daalde neder" (v.w.) en „leidde ken ei8<?nlijk thuis mij uit in de ruimte". Hebben de stralen van God de mist van uw leven doorbroken en het onbestemde Jf- verlangen verjaagd? Iemand vroeg ons onlangs: Hoe is het mogelijk dat u nog in zo'n eenvoudige godsdienst kunt geloven. U hebt gereisd en bent academisch gevormd en toch gelooft u dat allemaal nog. Mijn vrouw antwoordde: Daarom juist. Wij hebben niet maar een geloof maar een Persoon. De Zoon van God is in ons leven gekomen en dat maakt het „ver schil van de wereld" uit. Door Hem kwamen we in een andere wijdere wereld. De smalle weg van het geloof mondt uit in de wijdte van God. Onze tijd heeft geen nieuwe theologie nodig, zoals wel eens gesuggereerd wordt, geen nieuwe kerk en geen nieuwe godsdienst. Onze tiid niet u heeft de Zoon nodig, het Licht der Wereld om de grauwe ne vels uit uw hart te verjagen. Geef lr£re: kerk heeft nagelaten, lende kerken beloofde Sj Sj' neTe unnr hom to hiHHon en Ernst Gubler en zijn vrouw werken niet langer zonder steun In Spanje. Ze kunnen hun werk doen, omdat o.a. het Nederlandse comité van de Europese Evangeli sche Zending hen financieel steu nen en niet alleen de Gublers, maar ook nog 9 Spaanse evange listen en predikanten die door fi nanciële hulp uit Nederland in staat gesteld zijn om hun veelal „mlnlatuur"-gemeenten te lelden en de verspreide gelovigen op te bouwen in het geloof. We hebben Ernst Gubler maar even gesproken, toen hij op door reis door onze stad kwam. In de tram en op het perron hebben we ons best gedaan om hem over zichzelf te laten vertellen. Voor we het wisten, zette de trein zich in beweging cn als we dit schrij ven is Ernst al weer op weg nsar Zwitserland, om daar twee maan- verkondigen, werd gedeeld door den te blijven. Misschien zal een Nederlands meisje Cockie hij de lange houten broodspaan, van Woerden. Zij stamt uil een waarmee het deeg in de oven ge- familie, die altijd al nauw ver- stoken wordt, weer even verlan- geweest met evange- gend in zijn handen houden. Maar lisatiewerk Haar grootvader was hij zal weten dat de hitte van de de bekende Ivoor de oudere le- bakkersoven niet meer naar hem zersi Jodenzendeling dr. Ten zaj uitstralen omdat zijn hart in Boom, die wegens Jodenhulp door brand staat voor Spanje. de nazi's werd gegrepen en stierf. Maar haar familieleden gingen al lemaal heel eigen wegen bij de vervulling van hun roeping. Tante „Kees" beter bekend als Corry ten Boom (schrijfster van „Ge vangene en toch....") voelde na haar ontslag uit het Duitse con centratiekamp de opdracht om haar beulen het evangelie te bren gen Deze. lang niet meer jonge, vrouw is nu op haar derde reis om de wereld, spreekt op alle zendingsvelden, voor zendingsar- gevangenissen kleine groep gelovigen en het duurde niet lang of de groep vormde een gemeente waar van hij predikant werd. Gezelschap Ondertussen had Ernst gezel schap gekregen. Zijn verlangen Spanje het Evangelie hem te bidden Ernst vertrok naar het land van sinaas appelen en citroenen. De Oosterse godsdiensten her leven. schreven wij in het zon dagsblad van vorige week. De Islam tracht al vele jaren in ons land vaste voet te verkrij gen. In verscheidene Europese steden, o.m. in Den Haag, staat een moskee, waar dagelijks de Koran wordt gereciteerd. Deze week begon de Islammissie in andere steden van ons land ook lezingen te organiseren. Een van onze redacteuren vertelt van zijn indrukken van zo'n bij- iaar eenkomst. i God i hij plaatst u in de ruimte -H- -B- -Ö- -»• Michaelbruderschaft zonder „Sankt" Op de bespreking van het boekje over de Marienschwesterschaft zijn enkele brieven binnen gekomen, die ons wezen op het feit dat de Michaelbruderschaft geen klooster orde is, maar een gemeenschap van man nen in de Duitse Evangelische Kerk en in enkele andere kerken buiten Duitsland. On ze medewerker werd misleid door het feit dat de schrijver Scheps een vergelijking trok in zijn boekje tussen deze twee be wegingen die dus in wezen geen vergelijk bare grootheden zijn Ook maakt deze be weging geen gebruik van het woordje „Sankt". omdat deze protestanten geen heiligen kennen. BIJBEL ALS STRIPVERHAAL Amerika tot de Ja panse gevangenissen toei en trekt zonder buidel en male var tot stad om iedereen die het maar horen wil te vertellen wat Chris tus voor haar betekent. Broer Peter Broer Peter is eveneens eigen wegen gegaan. Ook hij studeerde in Beatenberg en hij heeft zich in Genève gevestigd van waaruit hij. als „Grand Frère Pierre" (grote broer Peter) evangelisatie-radio uitzendingen voor kinderen in de Franse taal verzorgt, die door commerciële stations worden uit gezonden. Bovendien bouwt hij er zijn „electronische zendelingen", kleine bandofoons die terugspelen wat een taperecorder op de band Oosterling, die de tijd heeft. vastlegde. Vooral in de Franse Alpen zijn ze erg in trek. omdat radio- en televisieontvangst er erg slecht is. Een uitleenbibliotheek van banden zorgt ervoor dat de men sen steeds weer nieuwe bijbelstu dies, geestelijke liederen of taal cursussen ontvangen. Het is Cocky en Ernst lang niet altijd voor de wind gegaan. Het werk in Spanje is mocizaa „De tijd werkt voor ons" „Welkom hierf Hij is niet groot van stuk, heef zorgde baard. Hij groet iederee tveest, stel ik vast als ik de naar voren gelopen. Hij zit aar Ik neem de mensen op. Nieuws gierigen als lk of werkelijk ge- interesseerden? Twee meisjes kweekschoolleerlingen in hun eindexamenjaar blijkt me later hebben aantekenschriften bij zich. Ijverig maken ze notities, als een jonge man gaal spreken: Is lam is vrede, verdraagzaamheid, vrijheid voor alle mensen. Een blonde vrouw luistert r~: delijke gebronsde heer kijkt i en open blik i maar het zijn er niet veel ge- al betreed. De man is intussen een tafeltje met de rust van de valt de tweede Nederlandse Moslim-Helper zijn opponent bij. „maar we kunnen het ook anders zeggen..." Dan volgt een gesprek over de vraag of Christus vrijwillig of in op dracht is gestorven aan het De Moslim-missionaris valt dal zij vier jaar geleden in Ne- tigch. Dat blijkt wel bij de dis- in. Hij spreekt uitstekend Nedei Niet gemakkelijk Twee jonge mannen wagen zich aarzelend in de gedachtenwisse- ling. Een is Delfts student, wiens De uitgever heeft op zijn beurt kerk in Barcelona haar nieuwe nuders jaren in het Verre Oosten zijn verbazing te kennen gegeven gebouw met 700 zitplaatsen Op hphhpn „pwn over de aanvallen. De maat- het ogenblik is de deur verzegeld, schappij deelde mee, dai zij de De pjaatselijke) autoriteiten bewe Ro- afleveringen had voorgelegd In Italië is strijd ontstaan over de uitgave van een manüseren transformeren en nieuwe „bijbel" in afleveringen. Joodse en andere ge- In de verklaring wordt geëist, meenten hebben geprotesteerd tegen de publicatie van dat verdere publicatie van het bij- haT'zUif'taak een bijbel in „fumetti"-vorm waarin foto's gebruikt wor- gJmLa!ktPiX<iVd|Cn s,*n "m "*a den van schaars geklede fotomodellen en pasbeginnende een heiligschennis, waarbij God filmsterren. In deze uitgave is Adam een krachtige knaap ï^n^d^geloviMmT"^*" zelfs H f en Eva een in vijgenbladeren gehulde brunette. de mensen die de Bijbel b.wonde- Sp^Jc\Vnt niet de'^Jdien.b De „fumetti" zijn foto-stripver- dat de kerkelijke autoriteiten hier zich Voten" an8riJ uns *er JjJJheid. to Jjj Hë1 enorm populair''geworden zijn verder te bespreken op* basisban De uitgever heeft op zijn beurt kerk in Barcelona haar en ook via een paar damesblaad- de protesten die ontvangen w jes in Nederland enige bekendheid den. hebben verkregen. De naam „fu- Het krachtigste protest kw metti" betekent eigenlijk „een van de Joodse gemeente in beetje rook" en duidt op het bal- me Daarin wordt gezegd, dat hel kerkelijke autoriteiten lonnetje dat uit de monden komt niet toelaatbaar is de Bijbel, dit deze te publiceren cn dat de tekst die de dialoog bevatten. Op het hoge monument ogenblik bevatten de „fumetti" van de „Tiberis Film Maatschap- pij" meer dan een beetje rook. Ze hebben de vlammen van de discussie hoog doen oplaaien. De rooins-katholieke geestelijk heid van Milaan, die haar „im primatur" (goedkeuring) gaf aar de drie eerste afleveringen van hel scheppingsverhaal, heeft ver klaard. dat zij de zaak nog eens zal bestuderen voor haar goed keuring 'e hechten aan de vierde aflevering. Priester Enrico kerkelijke censor aan de publicatie „nihil obstat" (geen bezwaar! gaf, heeft toegegeven, dat de li- derland terugkeerden, bleek een plek op zijn long te hebben, man vond ze wel wat veel. Maar Hij moest volkomen rust nemen, de Islamietische huwelijksopvat- Maar toen hij weer helemaal her- ting is nu eenmaal anders zoals steld was na negen maanden, gaf de gehele gedachtenwereld wezen hij er niet de brui aan, maar ging lijk verschilt van de onze. En hoe weer terug, niet meer om de kiel- staat het met de vrouw? Mag die ne gemeente verder op te bou- ook méér mannen hebben? Neen, jonge Spanjaard dat kon niet, een antwoord dat;~ ïrgenomen, maar haar kennelijk niet helemaal be- stad te trekken, vredigt. Halverwege de vergade ring verdwijnt ze. Is haar nieuws gierigheid bevredigd? Aarzelend ands. wat een hele prestatie voor een Pakistani, al woont hij dan al twaalf jaar in ons land. HIJ zegt nadrukkelijk: „Ik neem niet aan. dat Jezus boven de mensen was gesteld. Verder heb ik alle waardering voor hem Maar Allah is God cn Moham med was zijn profeet. Lees dc ar„„" zegt hij. wijzend vart boek op het lafel- ije voor nem. Dit boek. iels klei ner dan het Nieuwe Testament, onderging In 1500 Jaar geen en kele wijziging. Geen nieuwe ver talingen. geen verander'ngen in de tekst zoals in de van de christenen. Hel I hoor gaat er niet op In. Niet alleen de Nieuwe, maar ook de Oude Kerk t on Amsterdam wordt gerestaureerd. Op het ogenblik uordt er gewerkt aan de engelen van het prachtige Sweelinck-orgel dat tyn plaats heeft in de noorderz\j- beuk van de kerk. Terwijl straks dete engelen weer in al hun glorie sullen pryken in de kerk, heeft een groot gedeelte van de kerkleden afgerekend niet slechts met de engelen maar ook met het geloof in de eeuwige dingen. Ondanks het voortdurend tekort arm fondsen blijkt toch de restauratie van .lerken gemakkelijker te *ün dan de restauratie van da Kerk. n'r-ir-ii-iT-ii-ii-üifiiS-ir-üü-ü'b'tr'tTir'Cr'irtrtrü'tT'trtrivtr-ti-tr'tririT-tririftrirtrtrivtrir'tcCririctr ■i <s bij de massajeugd Koude oorlog Dat tg waar ook: Sam en Jet behoren in deze maanden B eveneens tot de afwezigen, maar in hun geval hebben de weersomstandigheden daar part noch deel aan. Een andere koudegolf heeft hen bevangen. Ze hebben mekaar niet meer lief; ze laten elkaar momenteel Siberisch. Of misschien toch J ook weer niet helemaal?! Weet u. ik kan me maar moei lijk inleven in de liefdesavon turen der gans-niet-meer-jeug- digen. Jong geluk vooronderstelt altijd een leeftijd, die. ruw ge schat. beneden de veertig ligt. Het geminnekoos dat liefden gaarne g-unt, - oelens al te nadrukkelijk te die grens lichtelijk belai Uit de VOLKSWIJK wordt bov partners sa twisten der het zout on ronduit irritant, zodra spreiden! chelijk. vooral als de oud zijn. En de kleine iden, die volgens een oud romeins schrijver hun omgang vormen, worden zich omtrent zestig lentes hij vrijzin- i geloof, te i i de Bijbel gerespecteerd werd. Een nieuw commentaar Van Ridderbos De uitgever Kok in Kampen kennen heeft aan de uitstekende serie Bjg|gjj Galbiati, de Commentaar op het Nieuwe Milaan, die Testament weer een nieuw deel piaats dat de kerk geen vergunning heeft. Dit is geen incidenteel ge val. want in de afgelopen maan den zijn er nog meer kerken ge sloten. Langzaam maar zeker draait da Spa.nsa ragarins da !and-s« helptrs pers wat zwaarder aan De pro testantse kerk mag niet groeien, maar als in de dagen van de Egyptische slavernij en de in quisitie groeit de kerk onmisken baar. Alle kerken zijn zeer evan- gelistisch ingesteld. De samenwerking tussen de kerken is goed. volgens Gubler. De vier grootste kerken, zoals de Spaanse Evangelische kerk. de paar „open broeder", de Vrije Evan- hebben gewoond belangstelling. Zelf nig. en hij spreekt dan ook na drukkelijk van een „zekere flexi biliteit van dc bijbel", een hartig zijn erg hapje voor de Mosli Correct Nederlandse Moslims irrecte jonge mannen De jongste is 18 a 19 jaar. Hij jonge Neder- heeft zijn inleiding voorgelezen gretig op uit een dictaatcahier, waarop met grote inktletters Moslim staat Hij is wat zenuwachtig en ver- toe. Maar zijn riend. een paar jaar ouder, is een istige kerel, die er af en toe >n sigaret bij opsteekt. Hij heeft ijn keuze voor de Islam nogal wat tegenstand ontmoet. „Wij vechten als kleine groep Maar zij krijgen de wind voren van een jonge man. hij is mij is wat goed thuis in de bijbel, die hij spreekt zich aanduidt als „het evangel: discussiemethode deugt nie citaten van protestantse en rooms een katholieke theologen kan men ge- door makkelijk te gemakkelijk uit hun verband rukken. kwaliteit niet inleidend toegevoegd nl. Aan de Romei nen van prof. dr. Herman Rid derbos. Op de heilsgeschiedei Ridderbos. Wij hebben maar een K«.-. - igtekens die we in de marge Relische Gemeenten en de baptis- ngehaald. omdat er ten hebben Regelmatig contact Teksten Nederlanders tegen veel wantrou wen en misvattingen. Een kennis kreeg om zijn geloof een bepaal- met elkaar. Er rijzen wel was. „Maar. ze. n.j was neemt de schrijver ons van mening, dat het niet oppor- ve" voor '!'er® mec A. tuun was de vleugels te ontne- brief van Paulus en slaagt hij men aan initiatieven, die tot doel er in veel moeilijkheden door hebben de inhoud van de Heilige zirhtig te maken. De uitsteken- j__ exegese vergoedt het feit dat er ook wel eens teksten zijn, die we graag wat dieper had den zien verklaard. Dal: „in hen openbaar is" (Rom 1: 19-20) hetzelfde zou zijn als het „aan hun" geopenbaarde, nemen we niet voetstoots aan. Voor ons gevoel ligt hier toch wel iets van de inwendige openbaring (via ons geweten) in tegenstel ling tot de uitwendige via de natuur. bos heeft de kerk een waardevol mer werk geschonken dat velen zal ken helpen bij de exegese en de pre- J" diking. Een jonge Moslim wil zijn de rijksbetrekking niet. Een ander was maanden werkloos Toen ik hem vroeg wat voor rijksbe trekking. wist hij het niet. Ol de kennis is maar erg oppervlakkig. ~t ik bij zo'n kleine groep nau- ófZelf Colos- welijks kan dj. Susrez. voorzitter van de ar- b0ek>, bubdltekal, Icta kerk. die vorig' jLT'.t aantal spreekbeurten in Neder- e 2aa' de Romeinen", prof. dr. land vervulde en gezegd had. teksten moet je elkaar niet te a Ridderbos, Kok. Kampen, dat het grootste gevaar voor de lijf gaan, vindt hij. „Inderdaad," Ik heb hier ben ik verwijderd sopleiding in Breda zegt hij zijn vriend de jongen, die Met losse Ju,st de lezing heeft gehouden school gestuurd. Onbekende Kijken figuur Wanneer onze theologische stu denten hun kandidaats hebhen ge daan, moeten ze ook nog hun kerkelyk doen. Een onderdeel van dat kcrkclük examen is algemene ontwikkeling. In Amsterdam is het gebeurd, dat uan een kandidaat gevraagd de werd. wie Ben Goerinn is. De kandidaat zat voor zich uit te staren en dacht diep na. De examinator herhaalde z\jn vraag: wie is Ben Goerion? De kandidaat vroeg bedeesd: het is toch geen strikvraag? de 5 hadden we graag wat meer gele- Wordt hier gesproken terdoop of Dat i het niet. kandidaat: ik weet het niet. ik vermoed, dat het een onhekende figuur uit het Oude Testament is! Buskes) dt het woord de mystische (in tekenis) band met Christus i wijzen? Bij het lezen van de exe gese van hoofdstuk 11 hadden wt het gevoel alsof Ridderbos haast tegen wil en dank door de teksi wordt meegetrokken in een rich ting die hij niet wil gaan. Wi vroegen ons even af of de bijbel in Rom. 11 niet een veel helder der commentaar op Ridderbos geeft dan andersom. Maar dit kan - Nederlandse stemmen over het Wereldconcilie *IF.T 1.1 ID Ds. H. G. Groenewoud in het „Hervormd Weekblad": Voor de roomsen die de geschiedenis daarvan goed kennen moet het Vaticaanse concilie van 1870, met z'n onfeilbaarverklaring van de paus, en dr daaruit voortvloeiende schrijnende gewetensnood der minderheid toch ook een beletsel zijn dit voor nomen van pa... johannr. XXIII al le luid toe te juichen I» niet het bestaan van de oud-katholieke kerk een gewetenskreet tegen dit laatst gehouden concilie NIKT MACHTELOOS Ds. W. van Boeyen in het „Kerkblad va Brabant en Limburg": weinig of geen rerlen voor applaus. Wjj mogen hopen en hidden. God is een G wonderen doet en de Heilige Geest staat ook over de dikke hunkermuren van de onfeilbai klaarde dwaling oiet machteloos „De Wekker": De tyd is gunstig, nu in vele kringen vriendelyke blikken in de richting van Rome *yn geworpen er opmerkingen zyn gemaakt, die Rome niet dan tol grote tevredenheid kunnen stemmen. Hoe die de weg naar de moskee had gevonden? Die werd vijftig meter van zijn school i N - een Jezuïetencollege ge bouwd. Natuurlijk ging ik kijken en ik ben er blijven d die hangen." zegt hij. Ik kan het niet helpen, maar als ik hen hoor spreken van „het godsdienstig systeem dat wij Islam noemen" en van „de christelijke Jczus-opvatting", dan krijg ik het gevoel dat zij het hebben over een artikel uit een soort religieuze zelfbedie ningszaak. De jongen stopt zijn rahier met Moslim er op, in zijn tas. De Islam-missie in Nederland telt tot nu toe der- 41 VERLEG Bisschop Andreas Rinkel in „De Oud-Ketho- hXT'ïit kerk stellig eerst nem kerken der Orthndoxi en uitnodiging zou oni- i grondig overleg met ds met die van de Angli zaad uitgestrooid en de boom groeit vanzelf. Wij moeten al leen maar water geven." zegt de oudste van de twee. „De tijd werkt voor ons achter de rug hebben. Het geeft je alles bij elkaar een melig gevoel, cn je zoudt hen graag eens door elkaar rammelen. Ze hebben tenslotte hun leeftijd! Laten ze trouwen. Of laton ze niet trouwen. Maar laten ze ons hun drama's besparen. We hebben al drama's genoeg! Sam en Jet voelen dit niet aan. En dus moeten we maar eindeloos gadeslaan hoe ze nu eens zijn twee zielen, gloeiend aaneengesmeed, en dan weer water en vuur. Ze komen niet tot een beslissing. Ze blilven de eeuwig-verloofden, eeuwig-verlief den. eeuwig-kibbelendcn. jVfU BEGRIJPEN WE wel Iets daarvan. Zo zyn we wel. Het - is niet zo eenvoudig om op een hogere leeftijd beslissingen te nemen Je hebt meer dan een halve eeuw van je vrij heid genoten dat is punt één. Je hebt je daarbij gewend aan jc eigen manieren en methoden. Je houdt van spek vóór met grutjes né, respectievelijk van mager vlees vooraf cn gries- meel toe. Dus bcstund je maal jaar In jaar uit alleen uit spek met grutjes, of alleen uit mager met gricsmecl. Maar wanneer je trouwt, zul je met elkanders wensen rekening moeten houden, en dus om cn om moeten doen. Laten we zeggen: spek met gries of mager met grutjes. Daar komt punt twee bij: een mens alleen leeft goedkoper dat twee mensen samen. De onder steuningsnormen van Sociale Zaken zijn het daar echter niet mee eens: die kennen twee gehuwden een ietwat lagere inkom- ste toe dan twee alleenstaanden. Dat zit 'm natuurlijk in het feit dat twee mensen dan kunnen volstaan met één huis. één lichtbron cn één kachel, maar dat is ergens te uitgeknokt gere deneerd. Want twee alleenstaanden kunnen ook besluiten om één huis, één lichtbron en één kachel te benutten en toch twee alleenstaanden blijven, en dan zijn ze subsidie-technisch beter Jit. Maar daardoor staan Jet en Sam voor uiterst moeilijke be slissingen Ze moeten echt uitknobbelen wat ze nu liever wil- en: menu-variaties met minder inkomen dan wc! de eenza me vrijheid Waarbij dan uiteindelijk nog komt dat men zich lichter op glad ijs waagt als men zestien is, dan wanneer ie zestig in het zicht komt CAM EN JET kunnen geen besluit nemen. Wel vaak zijn ze O daar haast aan toe. Dan trekt Jet bij Sam In. of Sam bij Jet Dal hangt van de vraag af wie op dat moment de meest riante woning bezit. Het bureau bevolking heeft hel cr maar druk mee om hun talloze verhuizinkjes in kaart tc brengen aangezien ze maar piepkleine woninkjes behoeven zeg nou zelf: zo n man alleen, en zo'n vrouw alleen: daar Is niet veel ruimte voor nodig' slagen ze er altijd wel in om ergens iets te vinden. En aangezien verder dc ene kamer altijd ook nog wel weer een halve kubieke meter groter is dan de andere, kunnen zij elkaar bij toerbeurt ook onderdak verschaffen, al zal die grootste kamer dan wel bar volgestouwd moeten worden met al hun beider meubeltjes Maar toeven ze dan zo proef-huwclijk-achtig bij elkander, ach. dan komt de spekkink of de griesmeelstorlng weer in de bijna-echtelijke ka- i hel En dan is het weer mis. En dan zoeken ze weer elk een eigen residentie. Maar dan ligt dal zeggen ze. en dal had i u nu lekker nief gedacht! aan het verschil van geloof Niet aan de grutten Niet aan de grlesmeel. Maar aan het geloof. U snapt dat niet? Het Is toch doodeenvoudig Als Jet niet met Sam verkeert zit ze weer op de wijkavond. Want z« It protestant. En Sam staat tandenknarsend bulten In de kou. Want hij is niet protestant En toch zijn wij niet exclusief, i Nu rara. hoe zit dat dan? Ik zou zeggen: pieker daar van de l week eens over en kijk volgende zaterdag of U 't doorgrondde. Echt zo'n test naar het ware detectiveschap! MIEBEL. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19