Dó tf/e <~ï?locle moe?
I Zojuist
1
Kamers van Koophandel
over ontwerp-prijzenwet
van Dongen
Oranje rode bloem
donkere ondergrond. Een zeer luclitigi
en zwierige middagjapon van Guy li
Roche.
..Meerschuim" heeft Pierre Balmain dez»
korte middagjapon van turkoois-blauwe
tule genoemd.
Het ziet ernaar uit, dat de
mode wat vermoeid is. Ze is wat
stilletjes en heeft kennelijk in
het komende seizoen weinig zin
ons op te jagen. En zo valt er
van de nieuwe modelijnen niet
veel sensationeels te vertellen.
Eigenlijk is er geen bepaalde lijn
De korte rok heeft zich gehand
haafd; daardoor lijken wij vrouwen
wat kinderachtig. Maar als we er
al te kinderachtig uitzien, mogen
we gerust de zoom wat langer ma-
We mogen letterlijk alles dragen;
taille, buste, heupen, alles mag ge
wóón daar zitten waar 't hoort. We
hoeven zelfs niet eens hyper-slank
te zijn.
Tja, en nu zeggen we: „wat saai!"
Och, we zijn ook nooit tevreden.
Zo'n heel klein
beetje voelen we
ons in de steek
gelaten door de
Parijse Haute
Couture. Want
het was toch wel
grappig om in een
hemd over straat
te lopen. En een
taille, die tot op
de heupen gezakt
was, deed ieder
een verrast kij
ken. We konden
ons heerlijk van
alle verantwoor
delijkheid distan-
ciëren en met een
verontschuldigend
schouderophalen
zeggen „Le der
nier cri de Paris!"
Zo van „Wat wil
je, kan ik het
helpen dat
ik er zo raar bij
loop?" Dat is nu afgelopen. In dit
seizoen rust alle verantwoordelijk
heid voor ons uiterlijk op onze
eigen schouders. De ontwerpers
hebben zich zeer ingetogen getoond
en laten veel aan onze eigen keuze
over. Zó veel zelfs, dat boze tongen
beweren: „Ze raken daar in Parijs
uitgeput. De mode-ontwerpers heb
ben geen fantasie meer.
Maar zo'n vaart zal het niet
i n im lopen. Er is nog een ander
praatje buiten de modemuren
gedrongen: nl. dat de Parijse modescheppers juist tevéél
fantasie ontplooiden, tevéél de vrije hand lieten aan hun
originaliteit en het modebeeld te vaak veranderden. De
confectie-industrie zou dreigend de vinger geheven
hebben, want men bleef met de voorraden zitten. Een
mode die slechts één seizoen meegaat, is een dure mode.
Om nu de kledingindustrie en haar clientèle wat op ver
haal te laten komen, (of om ons de „oude japonnetjes
op te laten dragen?) herinnerden de ontwerpers zich
ineens, dat de normale smaakvolle japon een vrouw de
meeste gratie geeft.
PASTELKLEUREN
De kleuren zijn een waterval
van pasteltinten, met af en toe
een fel-rood, fel-blauw of zon
nig geel ertussen. Bij de stoffen
zijn de charleston-imprimé's
nieuw. Op donkere achtergrond
liggen zwart omlijnde gestyleer-
de bloempatronen of kleine
heldergekleurde vierkantjes, die
zwart omlijst zijn, als de stukjes
Wat U mag dragen
ALLES
Vooral korte rok
Plissé-rokken
Brede ceintuurs
Mantelpakjes in alle soorten
Veel witte manchetten
Veel bloementuiltjes
Wat U niet mag vergeten:
Dat dit jaar alles op de juiste
plaats zit:
Uw buste
Uw taille
Uw heupen
Alles daar waar 't hoort.
bij een glas-in-lood-raam. Er
waren in Parijs opvallend veel
stoffen van zuivere zijde te zien
en wat minder katoen.
Ook mogen we ons tooien met
bJoementuiltjes. Maar dan vooral
op revers en niet zozeer op de hoe
den. De hoeden zijn nl. eveneens
zeer eenvoudig. Ze zijn ontworpen
voor vrouwen, die in het jachtige
leven geen tijd meer hebben om
ingewikkelde gevalletjes op het
hoofd mee te torsen. Ze zijn ge
varieerd, jong en tóch koket. De
baretten zijn grote platte schotels
en ook de cloches blijven in de
mode.
Voor wie het interesseert: de
avondjaponnen worden weer voet
lang gedragen.
Bij het bekijken van bijgaande
foto's er is slechts een enkele
wat excentrieke tussen geslopen
zult u zien, dat we deze zomer heus
geen wanhopige kreten behoeven
te slaken dat de mode zo gek is, en
een normale vrouw er niet mee
voor de dag kan komen. Als de
mode tijdens deze „zomer-vakantie"
nu maar niet al te veel energie en
fantasie opdoet voor 't volgend
seizoen..
Van crêpe heeft Maggy Roiiff deze japon
met ronde gerimpelde hals gemaakt. Het
lfjkt alsof de korte rok verlengd is met
KLEINIGHEDEN
i dan het simpele mantelpakje.
Niet de buitenissigheden, maar de pikante kleinig
heden spelen dit seizoen een hoofdrol. We zullen ze graag
accepteren. Neem bijv. de witte, gesteven manchetten,
zoals o.a. Madeleine de Rauch bracht op pakjes en ja
ponnen; de plissérok (zeker geen nieuwtje), die Yves
Saint Laurent in zijn collectie had; het 7/8 manteltje
van dezelfde ontwerper, of de mantels met veel rimpel
ruimte in de rug van Guv la Roche. Ook het „doodge
wone" mantelpakje van Balmain, dat met een tuiltje
bloemen opgefleurd wordt, zal men met gejuich begroe
ten. De ruime japonnen van Balmain hadden vaak brede
ceintuurs voor wie slank is. Bij de minder-slanken wordt
de ruimte met coupenaadjes ingehouden.
Pierre Cardin brengt de hoela-hoeplijn. De naam is
gekker dan het model, dat een grote bloothals heeft met
al of niet geplisseerde schouderkraag. De mantelpakjes
van Coco Chanel, maar ook die van andere ontwerpers
hebben korte schootjes met of zonder ceintuur, los-
vallende jasjes tot op de heup, maar ook langere jasjes,
die alle een ceintuur 'hebben.
De meeste ontwerpers probeerden ons de mouw eens
wat anders op te spelden: van onder een vrij vierkante
schouder komt een door rimpels of plooien poffende
mouw te voorschijn. (Voelt u het foefje, tóch gauw een
nieuwigheidje er tussen door laten glippenMaar
men mag gerust ook een strak mouwtje dragen.
Dames
Het voorjaar
nadert
Bij Uw modiste kunt U
het zien
Dc nieuwste collectie
dames- en bruidshoedon
steeds bijpassende shawls
en handschoenen
Dameshoedenmagazün
C. DE GROOT
v. EGMOND
ontvangen
de
nieuwe
collectie
voorjaars
JAPONNEN
„LUCIENNE"
Exclusieve
Damesconfectie
BOTERMARKT 1"
LEIDEN TELEFOON 3
12765
Eveneens van Balmain is „Papegaai", een
soort mantel-japon van zyde, bedrukt
met het nieuwe glas-in-lood dessin.
Deze mantel van rode wol
geeft een duidelijk beeld van
de niéuwe mouw: van boven
gerimpeld en nu eens niet om
de arm sluitend, maar wijd
afstaand. Weinig flatteus. De
mantel is van Lacroix.
De grammofoonplaat: sant
het radiomenu
van
Hebt u wel eens opgeteld hoeveel grammofoonplaten er worden
verwerkt in het dagelijkse radiomenu. dat dc verschillende omroep
verenigingen ons voorzetten..Nou, heel watzult u zeggen, maar had
u gedacht, dat ze zo'n drie tot vijf van de zeventien zenduren vullen en
bovendien nog talloze gaatjes stoppen?
Grammofoonmuziek kunnen we gerust de saus van het hele menu
noemen en dan nog een saus in verschillende smaken en van uiteenlopende
kwaliteit.
Wat zou een radio-uitzending zijn zonder hel zwarte plaatje, dat op
de altijd-geduldige draaischijf wordt gelegd?
We hebben het nu helemaal niet over
eigen opnamen, die trouwens tegen
woordig meestal op banden worden
vastgelegd, maar over dc grammo
foonplaten die in de handel zijn en
die iedereen dus zou kunnen aanschaf-
feurs die 's nachts langs de weg zijn.
Ook daar hebben dc omroepen popu
laire grammofoonplatenrubrieken.
Populair vanwege het amusement,
maar evengoed om de goede muziek
die zij te horen geven.
Nog al te vaak bestaat dc neiging bij
een deel van de luisteraars, om gram-
Ach, wat een heerlijk materiaal mofoonplatenconccrtcn een beetje min-
om de muziek in de huiskamers dor te achten. Dat dateert nog uil de
Tr":? VÏT. sdd,n^rfch^r,ffinno?,en".'i!
tehjke discotheek levert genoeg op. ü«d wat geknepen geluid voortbracht.
zonder muziek heeft niemand te
zitten. En wat 'r. veelzijdige pro- Maar nü zo te oordelen is niet
gramma's kunnen ermee worden juist. De grammofoonplaat die nu
samengesteld
Het is amusant en leerzaam, er eens
een programmablad op na te slaan.
Moet u bepaald eens doen. Muziekpro
gramma's die uit louter platen worden
samengesteld krijgen
het soort muziek dat
houdt die naam
Een lezer schrijft mij: ..Waarom
wordt er 's avonds zo dikwijls een
zwaar concert uitgezonden? Ik ben
dan te moe van het werk om er naar
te luisteren. Laten ze dan liever ar
beidsvitaminen geven!"
Niet, dat deze lezer 's avonds echt
een steuntje bij de arbeid nodig heeft,
maar hij doelt daarmee op het vro
lijke gehalte dat het AVRO-ochtendpro-
gramma van die naam heeft. Hij zou
dus evengoed kunnen schrijven: lichte
grammofoonmuziek. Maar nee, het
grip ..arbeidsvitaminen" benadert i
zijn idee veel meer zijn bedoeling.
En zo zijn er voorbeelden genoeg
van programma's, bestaande uit een
bepaald soort grammofoonmuziek, die
zich een hele naam hebben verworven.
Denkt u maar eens aan „Bel Canto"
en „Moeders wil is wet" van de KRO.
„De ontbijtclub" van de VARA, aan
„Zwerftochten door Operaland" van
de AVRO en aan „Wij poetsen de
plaat" van dc NCRV.
Sommige programma's wo;den ge
zellig of ernstig aan elkaar gepraat,
maar de hoofdschotel, waar het om
gaat. is de grammofoonmuziek.
In het bu tenland kennen we pro
gramma's waar tot diep in de nacht
platen worden gedraaid voor chauf-
r">MMENTAAR
Drama ran een kind
wordt uitgebracht is
vol van klank, dat men via de radio
niet kan horen of er een plaat draait
dan wel een orkest speelt.
En waarom zouden we dus niet
tenvolle kunnen genieten van gram-
bevatten bc- mofoonmuziek door de radio uit
gezonden, als wc dat t vél doen
wanneer onze eigen platenspeler
thuis in actie is?
Via de grammofoonplaat kunnen we
dikwijls een veel mooiere uitvoering
horen van een bepaalde compositie dan
sommige orkesten kunnen voortbren
gen, al tipt natuurlijk plaat noch radio
geluid ooit aan het genot dat we in de
conce. .aal ondergaan, maar dat is
ook niet de juiste vergelijking.
Trouwens... wanneer de omroep niet
"\,ÓV"k»~ greep naar de grammofoonplaat
nei oe- -
de iv-'.ick zijn. gesteld, dat r
kelijk voldoende radio-orkesten bij el
kaar zou kunnen krijgen om niet al
leen de programma's aan te vullen,
maar ook de hele dag door allerlei
gaatjes te stoppen!
0 Om 8 uur begint het amusements
programma van dc NCRV. dat de
gebruikelijke rubrieken bevat met
o m. het familiespel „Wie, wat waar".
Piet van den Kerkhoff bespeelt om
10.10 uur .het orgel in de Nieuwe
Zuiderkerk te Rotterdam.
Radio voor morgen
Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nws:
Morgenwijding. VARA: 1
11.00 Clavecimbelrecital:
mdsverwarmlng
>pei
i bij Ei
oöperatieve i
13.55 Beursber; 14.00 Planoduo; 14.30 Voor.
dr; 14.50 Gevar progr. VARA: 16 00 Mu-
zickrevue: 16.30 V d zieken; 17.00 V t
jeugd: 17.30 Politlekapel; 17.55 Act; 18.01
Het plat
30.05 Boekenweek.
erkeer. caus; 20.25
NCRV:
8.15 Grai
Brief aan Tweede Kamer
gezinnen dakloos heeft gemaakt. Oor
zaak van de brand is onbekend, circa
100 personen zouden verwondingen heb
ben opgelopen.
0 De Westduitse bondskanselier Konrad
Adenauer heeft een „zeer lichte griep".
Dit heeft perschef Felix von Eckardt I
gisteravond in Bonn beker --"^akt.
Volgens von Eckardt zal Adenauer zijn
1 werkzaamheden vermoedelijk vrijdag
Prijsvorming regering
moet door waarborgen
zijn omgeven
"Vj" AAR AANLEIDING van hel
1 wetsontwerp voor regeling j
van de prijzen van goederen en
diensten (prijzenwet) hebben de
Kamers van Koophandel en Fa
brieken van Rotterdam, Den Haag,
Amsterdam en een groot aantal
andere steden zich tot de Tweede
Kamer gewend. In hun brief zeg
gen de kamers, dat hoewel in het
algemeen verwerpelijk voorkomt,
dat de functie van de ondernemerl
op OOD «aMDtlftel punt ala prys-|
vorming kan worden aangetast, zij
het toch denkbaar achten, dat de
regering onder bepaalde omstan
digheden de bevoegdheid zou
moeten hebben rechtstreeks in de
prijsvorming in te grijpen.
Deze regelende bevoegdheid moet
echter door stringente waarborgen
omgeven zijn en ter verkrijging
hiervan zou naar het oordeel van
de kamers het volgende moeten
geschieden
o Er moet een recht van beroep
worden geschapen overeenkomstig
de regeling, die in de wet economi
sche mededinging is opgenomen.
o De bevoegdheden mogen niet
gehanteerd worden dan na raad
pleging van een college van onaf
hankelijke deskundigen uit het
bedrijfsleven. In noodgevallen kan
raadpleging achteraf geschieden.
Indien geen overeenstemming be
staat tussen de regering en de
adviescommissie over de te nemen
maatregelen, zou een parlementaire
behandeling daarvan moeten plaats,
vinden.
A De geldigheidsduur van de prijs
maatregelen zou tot ten hoogste
een jaar moeten worden beperkt.
Verlenging zal slechts mogen plaats
vinden als de omstandigheden dit
rechtvaardigen., waarbij
Niet zonder zin heeft de roman
schrijver Donald Wetzel in zijn dra
matisch verhaal van een huis, dat
letterlijk en figuurlijk aan stormen {«bedrijf'
ten onder gaat, het jongste kind, een en tuinb
13-jarige jongen, als centrale figuur l?'5? .Za"® P|an°i,
gekozen. Dit gaf hem gelegenheid de -'-■
verwording van een gezinwaarvan
de leden elkaar niet meer kunnen be
reiken in de meest tragische belich
ting te zetten. Want het beperkte be
grip van een kind stoot zich het meest
aan de verschikkelijke verwarring,
die de volkomen egocentrische karak- 20.
ters stuk voor stuk isoleert.
De schrijver heeft de grootste Sp; 21.20 Riti
waarden van het leven in het geding de dubbeltjes, klankb; 22.10 Musett
gebracht om de situaties zo hard 22.40 Zorg om2de mens, causerieën V
mogelijk af te schilderen tegen de 23ioo Nws; 23.15—24.00' Vergelijkende
geestelijke achtergronden en hoeivel
dit velen zal hebben gestoten bij het
kijken naar de televisieopvoering die
de V.A.R.A. van het naar dit boek
geschreven spel gisteravond gaf, kon
daarbij ook het geloof worden ge
passeerd. Het vloeken had echter wel Musette
achterwege kunnen blijven.
Het toch al zeer drukke spel, waar
in zeer veel moest worden ge
schreeuwd, werd nog geaccentueerd
door het royaal werken met licht
effecten, zodat het kijken ditmaal
bijzonder vermoeiend was.
Maar we zagen uitstekend spel van
Peronne Hosang als de goedwillende,
maar totaal onmachtige moeder, van
Jan Retèl als de opvliegende vader,
die zijn schuld aan het ongeluk van
zijn oudste zoon tracht te over
schreeuwen en van Betsy Smeets als
de overspannen, teleurgestelde doch
ter In de tragiek van deze elkaar
afstotende mensen, die ten koste van
alles illusies willen vasthouden, is de
verlamde oudste zoon de stut voor
zijn jonger broertje. Een zeer sympa
thieke, fijn-uitgewerkte rol van Man
fred de Graaf.
Maar de verrassing van de voorstel
ling was het spel van de kleine Godert
van Colmjon, die alle bedenkingen
tegen zijn optreden heeft gelogen
straft. Hij had een veeleisende, emo
tionele rol, maar hanteerde die als
een rasaeteur in de dop. We zijn ge
neigd regisseur Willy van Hemert
gelijk te geven als hij van veel
belovend" spreekt.
„Het huis van mijn ouders" is een
hard stuk, maar zeker niet onnut in
zijn confrontatie met gezinsconflicten
de menselijke psyche.
wijs.
mm II. 298
•bcr; 7.10 Gewijde 1
oor de dag: 8.00 N\
9.00 Vd zieken: 9.30 Vd vrouw; 10.1
Gram; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram
11.30 Voor oudere luisteraars; 12.00 Plano
recital; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.3
- :-ensemble en solist; 12.53 Gram o
1.00 Nws: 13.15 Orgelspel; 13.4
Gram; 14.05 Schoolradio: 14.25 Gram; 15.1
Voordr; 15.35 Instr kwint; 16.00 Tuinl
praatje; 16.15 Claveclmbclre
Voordr; 17.20 Von*] ens; 17.
17.45 Gram; 18.00 Harmonlee
hangmat; 18.50 Regcringsuitz:
deren en student zijn. II. Stude
Spractische raadgevingen.
van Nispen tot Sevenacr.
kaan van de Rijksuniverslleil
De
studentende-
19.30
9.55 Op
Schöpfung,
23.15 Muzikale
advies van de commissie van des
kundigen zou moeten worden inge
wonnen.
Het adres aan de Tweede Kamer is
mede ondertekend door de Kamers van
Koophandel en Fabrieken van Alk
maar, Amersfoort, Breda, Delft, Dor-
ligt. Deze norm dient te worden drecht, Gouda, Harderwijk, Hengelo,
gevonden in de bepaling, dat er Hilversum, Hoorn. Leeuwarden, Lei-
sprake moet zijn van een prijsont-j den, Maastricht, Middelburg, Nijmc-i
wikkeling die s try dig is mat hetlgen. Roermond, Tiel, Tilburg, Vlaar-j
algemeen belang. 1 dingen, Waalwijk, Zaandam m Zwoüa.
In de wet dient te worden ver
meld, welke objectieve norm aan
het te voeren beleid ten grondslag
Advertentie
Mode tinten
Mode schoeisel
Leiden
Advertentie
Een moderne coiffure moet
vakkundig worden uitge
voerd en aangepast bij Uw
gezicht.
Laat U ons eent van advies
dienen voor Uw coiffure, dan
zult U zeker tevreden zijn.
STEENSTRAAT 57
TaUtoon 21721
J. t/fastdeï