CHRISTFLIJK ZIJLSTRA LADY ISABELLA Hoeveel moet men geloven om belijdenis te doen Hervormde Kerk schrijft de roomse deken over de doop Psychologische onrust in de studentenwereld üËI Een woord voor vandaag Kanttekening Studiefonds van CBOZ voor tandartsen en apothekers East Lynne Het belangrijkste is gegrepen zijn door de waarde Gods JN hoeverre moet er van ge loof sprake zijn bij hen, die belijdenis des geloofs willen afleggen? Deze vraag bespreekt prof. dr. G. Brillenburg Wurth in bet Geref. Weekblad fUitg. Kok, Kampen). Hij spitst de vraag toe en maakt dan ver schil tussen gelovig gevonden hebben en gelovig zoeken. Som mige gereformeerden hebben tCel eens de gedachte dat wordt „overvraagdMen doet vaak belijdenis rondom de twintig, een leeftijd, dat men lichamelijk nauwelijks volwassen is. Kan men dan in de geloofsontwikke ling wél volwassenheid hebben bereikt? het piëtisme vaak gebeurde, die twee van elkaar te scheiden, in die zin dat onder het eerste dan zo iets als ..historisch geloof" verstaan werd, terwijl bij het tweede pas van „zaligmakend ge loof" sprake kon zijn. Men zou dan. naar die opvatting, een his torisch geloof kunnen bezitten en daarvan, eventueel ook belijdenis kunnen fleggen. maar zonder dat dit zaligmakende genade insloot. Dit laatste zou dan een mens eerst bij het echte persoonlijke geloof ten deel vallen. Deze visie moeten wij als vanuit het bijbels getuigenis onhoudbaar van de nd wijzen. Wanneer ik in het Seloof waarachtig Gods waar- eid in Christus aanvaard, daar mee van harte instem, daarop gelovig „amen" zeg. zal dat steeds mijn persoonlijke begena diging insluiten; want die waar heid Gods is verlossende, zalig makende waarheid. Dat neemt echter niet weg, dat ik wel in het geloof twee elementen onder- het element i of dat het de i de beleving. Erfenis Om nu met die geloofskennis te beginnen: mogen wij van zul ke jonge mensen vergen, dat zij verklaren heel de gereformeerde belijdenis voor hun rekening te nemen? Er zullen er misschien onder hen zijn. soms juist de op- pervlakkigen of in elk geval de min of meer naleven, die daar geen moeite mee hebben. Dc diepere naturen zitten nog met allerlei vragen. Zij kunnen op geen stukken na hun handte kening zetten onder al die gewel dige dingen, die de kerk van Christus belijdt. Zij zijn nog niet klaar met het verwerken van die feestelijke erfenis en hopen al- een maar dat zij nog eens zo ver zullen komen. Welnu, hoe staal het nu. zal nu bv een pastor in dat pastorale gesprek mot zijn belijdeniscatechi santen in zo'n laatste geval een Jongen of een meisje, die niet verder durft te gaan dan te ver klaren, dat zij zoeken in de rich ting van de gereformeerde waar heid maar nog niet gevonden hebben, mogen toelaten om belij denis af te leggen? Ja, men kan nog verder gaan: is het eigenlijk niet bedenkelijk, dat wij zo véél vragen? Moest juist eerlijkheid ons niet dwingen tegenover zulke jonge mensen met minder, b.v. met instem ming van de twaalf artikelen, te volstaan? Was het niet beter, dat ze tenminste die goed ver werkt htdden en daar geheel ach ter stonden, dan dat ze nu heel zo'n vracht van geestelijke ken nis met zich meeslepen, die nu meestal alleen een soort geeste lijke ballast vormt, die hen meer Oplossing Het komt ons voor, dat het,hier vragen betreft, waarvan onze pre dikanten ook reeds bij hun cate chese zichzelf weieens heel ern stig rekenschap mogen geven. Daarbij zullen wij stellig niet uit het oog moeten verliezen, dat deze zaak een andere kant heeft: de noodzaak, dat onze kerken niet het karakter van belijdenis- kerk verliezen. Het komt ons voor, dat de op lossing van dit probleem in deze richting moet worden gezocht, dat èn bij de catechese èn in het pas torale gesprek gewaakt wordt te gen een kwantitatieve opvatting van de waarheid. De waarheid Gods in Schrift en belijdenis ls nu eenmaal niet een optelsom van een kleiner of gro ter aantal los op zichzelf staan de waarheden, die stuk voor stuk door ons beaamd moeten worden, wille wij echte gelovigen kun nen zijn. Neen, die waarheid is een organisch geheel. En daar om komt het er niet voor allen opaan, dat men een zo groot mo gelijke hoeveelheid waarheden kent .n daarmee zijn Instemming kan betuigen, maar hierop dat men in het geestelijk organisme van de waarheid Gods een recht inzicht heeft en daaraan zich van harte gebonden weet. Daarop zal heel het catechetisch onderricht en vooral de belijde niscatechisatie gericht dienen te Als men maar centraal door het hart van Gods waarheid in zijn hart gegrepen is en van daar uit bereid is met het overige verder gelovig te blijven worste- Misverstand in Maastricht De hervormde kerkeraad van Maas-I tricht heeft een brief geschreven aan I de rooms-katholieke deken van Maas tricht, Jenneskens, waarin hij de aan dacht vestigt op een misverstand dat in r.k.-kringen in de Limburgse hoofd stad schijnt te bestaan omtrent de be diening van de doop in de Hervormde Kerk. Men schijnt in die kringen te menen, dat het dopen in de Hervorm de Kerk „en masse" gebeurt, zonder dat dit sacrament aan elk kind per soonlijk wordt toegediend. In zijn brief schrijft de kerkeraad onder meer: „Het is de kerkeraad gebleken dat er bij de rooms-katholieke geeste lijkheid van onze stad een misverstand bestaat ten aanzien van de bediening van de heilige doop in de Hervormde Kerk. Mede hierdoor is het te ver klaren dat dit misverstand ook voor komt bij het merendeel van de rooms- katholieke bevolking van Maastricht. Dit blijkt de kerkeraad telkens weer bij gesprekken met rooms-katholieken Waar het hier gaat om een der sacra menten van de Hervormde Kerk. noopt de verantwoordelijkheid ten aanzien van de bediening van de heilige doop en de dankbaarheid voor de rijkdom van de, daarbij tot uiting komende, geopenbaarde genade, de kerkeraad om tegen vaak absurde misvatting ten aanzien van dit punt, stelling te nemen. Dit te meer, waar het een plaat selijk verschijnsel betreft. Het moge u bekend zijn dat de heilig" doop in de Nederlandse Hervormde Kerk (evenals in alle protestantse ker ken een sacrament is. Zonder verder in details te willen treden meent de kerkeraad er op te moeten wijzen dat bij de bediening van de heilige doop, ieder kind persoonlijk wordt gedoopt en dat het daarbij gebruikte water over het hoofd van de dopeling vloeit. Uitzondering hierop komen niet erkent, meent de kerkeraad in dezo een beroep op u te mogen doen om mede te werken tot het uit de weg ruimen van bestaande misverstanden. De kerkeraad meent dat het in uw bevoegdheid ligt om de rooms-katho lieke geestelijkheid van Maastricht >n deze te instrueren en hen te verzoe ken om bij hun catechese en zielzorg de juiste voorlichting te willen geven, uit eerbied voor een sacrament, dat ook door uw kerk wordt erkend. De kerkeraad is gaarne bereid over deze aangelegenheid in een persoonlijk ge sprek met u van gedachten te wisselen, waarbij hij er op wil wijzen dat voor iedereen de mogelijkheid bestaat om een doopdienst in de hervormde kerk bij te wonen." „Sonnevanck"gaf jubileumboek uit Nu de feestelijke klanken rondom het gouden jubileum van het Christelijk sa natorium Sonnevanck te Harderwijk zijn verstomd, verschijnt een gedenkboek, dat Ditsen uit de bewogen geschiedenis van a'eze instelling bevat. Bij het doorlezen van dit goed ver zorgde boek kcfmt men opnieuw onder de indruk van het vele zegenrijke werk, dat op het terrein van de christelijke barmhartigheid in het verleden is ver richt. Men leest daarbij van verschei dene mannen, die de nood van hun mede mens hebben begrepen en het niet bij woorden hebben gelaten: prof. Linde boom, „de kleine professor", mr. dr. Wil lem van den Bergh, „het geweten der Doleantie", ds. J. C. Sikkel, „geestelijke vader van Sonnevanck", prof. B. Blester- veld. eerste voorzitter, pioniers, wier na men terecht met ere worden genoemd. Verscheidene auteurs droegen bijdra gen aan voor dit werk: prof. C. Veenhof („Wat hen dreef), ds. C. J. Sikkel („Hoe het groeide"), dr. D. Bergsma („Verscherpt offensief), zuster G. Kos- ter („Om te dienen") en A. H. van Mou- rik („De Sonnevanck-schooT'G Een oud- patiënte vertelt een blijmoedig verhaal over „Lijden en lachen". Intussen wordt nog veel geleden door patiënten, die door gebrek aan plaats ruimte niet kunnen worden opgenomen. Sonnevanck heeft dringend" een man- nenpaviljoen nodig, maar het geld daar voor ontbreekt. De goede verstaander zorge, dat dit lijden in lachen wordt omgezet! Nieuwe huwelijksformulc in Oost-Duitsland De jonge paartjes van Oost-Duitsland zullen bij de voltrekking van hun huwe lijk voortaan niet alleen elkaar trouw beloven, maar ook toezeggen dat zij zul len meewerken aan het handhaven de socialistische maatregelen. „Evangelische Welt", het officiële blad van de Duitse Evangelische kerk schrijft, dat dit het beste bewijs is dat het Oost- duitse regiem optreedt als een atheïsti sche anti-kerk. Het blad bevatte uittreksels van de „beginselen voor het houden van socia listische plechtigheden bij geboorte, hu welijk en overlijden" zoals aangenomen door de gemeenteraad van Stalingrad, een Oostduitse industriestad. Krachtens deze nieuwe formule be loven de jonge paartjes „aan de werken de klasse dat wij samen aktief zullen meewerken aan de handhaving va socialistische maatregelen en a« uitbreiding van ó'e staatsmacht vai bpiders en boeren" „Evangelische Welt" beschouwt deze formule als een norm voor de Oostduitse Vergadering Vereniging van Leraren Op 25 en 26 maart a.s. hoopt de Ver eniging van Leraren bij het christelijk voorbereidend hoger en middelbaar on derwijs de 42e jaarvergadering te hou den te Groningen. De vergadering van 25 maart zal een besloten huishoudelijk karakter dragen. Op 26 maart zal de vergadering gehouden worden in de aula van a'e 2e christelijke H.B.S. Prof. L. W. G. Scholten te Utrecht zal spreken over „De wet op het voortgezet onder- Wbtfi CJbütikVjke, fofcO&k AR 3 Er ls in de studentenwereld een psycho logische storm in een glas water ont staan nu de Tweede Kamer een wets voorstel heeft aangenomen dat de deur van de universiteiten ook open zet voor onderwijzers die psychologie en pedagogie willen gaan studeren. De studenten, die de studie op het ogen blik volgen, schijnen zich op oud- Israëlitische wijze in gescheurde zak ken en as gehuld te hebben: als we tenminste het telegram mogen geloven dat zij gestuurd hebben aan de leden van de Staten-Generaal. De studenten schrijven: De Nederlandse Interacademiale Organi satie van Psychologie Studenten spreekt haar diepe ontsteltenis en ver ontrusting uit over het feit dat de Tweede Kamer van de Staten-Generaal geen rekening gehouden heeft met het eenstemmig oordeel van nagenoeg alle hoogleraren in de psychologie. De Kamer had een unaniem afwijzend advies" van bijna (dus toch niet niem) alle hoogleraren ontvangen. In een begeleidend schrijven aan de pers beweren de studenten dat zij „ge dreven door verontrusting over dit feit en eerlijk bezorgd voor het nivea de universitaire opleiding in de psy chologie" zijn. Uit de toon van de brief en de grote woorden op te maken hebben deze studenten al een complex gekregen van de onderwijzers, die naast hen in de collegebanken willen komen zitten. Misschien kan een onderwijzer straks promoveren op de psychologische achtergronden van dit telegram. (Advertentie) Voor 'n stark zenuwgestel Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Gravenhage (Ver. van rijz. Hervormden) (vac. prof. dr. P. Smits en 3e pred.pl.) W. C. Ligthelm te Lekkerkerk en dr. J. Sperna Weiland te Rotterdam, ingenomen naar Frankfort aan de Main (Deutsche Evangelisch Reformierte Gemeinde) B. J. Meijer, laatstelijk pre dikant te Anna Paulowna, thans betrok ken bij het vluchtelingenwerk te Ber- GEREF. KERKEN ,,Toen riep Farao Mozes en Aaron en zeide: Bidt tot de Here." (Ex. 8:8). Deze woorden moeten de trotse koning onnoeme lijk veel gekost hebben, en ongetwijfeld is er door Israël een zucht van verlichting gegaan toen zij hoorden fluisteren „Farao bidt." Nood leert bidden," zeggen wij wel eens en het is een cliché-uitdrukking, die lang niet overeenkomt met de werke lijkheid. Soms leert nood vloeken en in het geval van Farao is er eigenlijk helemaal geen sprake van bidden. Farao behoort tot de mensen, die gaan bidden als ze onder Gods oordeel staan; als ze hun leven lang God zo getart heb ben, dat Hij hen wel moet laten voelen dat Hij bestaat. Pas dan roepen ze niet om vergeving maar om van de druk bevrijd te worden. Hun gebed is geen erkenning van God, geen overgave, maar een vloek. „Laat mij met rust." Zo kan het gebed een klap in Gods gezicht worden. Welke waarde heeft uw gebed? Wilt u ook door God met rust gelaten worden of wilt u door God worden geholpen om dan te gaan leven naar Zijn wil? OVER SCHOOLMELKVOORZIENING Haan te Zuidwolde (Gron. Aangenomen naar Heerde: A. C. Haitsma te Opende-Surhuisterveen. GEREF. GEMEENTEN Tweeltal te Nunspeet: M. Blok te Rijssen en Chr. van Dam te Rotterdam- Zuid, van wie eerstgenoemde is beroe pen; te Tholen: M. Heerschap te Bors- sele en Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Duitse maatregelen tegen onze zuivel? De Westduitse minister van landbouw Luebke heeft gedreigd met het n< van vergeldingsmaatregelen tegen van regeringswege gesubsidieerde Ne derlandse melkprodukten. In de Bondsdag verklaarde de n ter, dat hij Nederland had aangeraden geen gesubsidieerde produktén uit te voeren naar Duitsland, aangezien dit hem zou nopen tot het nemen van tegen maatregelen. Minister Luebke zei, dat kaas en melkpoeder zijn verwijderd van de lijst van produktén, die voor invoer vrijgegeven zodat op elk gewenst ment maatregelen kunnen worden geno men tegen een Nederlands dumpen de markt. Om nijpend tekort te verlichten Nieuwe verzekering voor langdurige verpleegden OE CENTRALE BOND van on derling begeerde ziekenfond sen heeft gisteren op een in Utrecht gehouden vergadering besloten een studiefonds in te stellen voor stu derenden voor tandarts, apotheker en eventueel ook voor arts. De onderlinge ziekenfondsen hopen met het beschikbare bedrag (ongeveer 10.000 gulden per jaar) te kunnen bijdragen tot een ver mindering van het tekort aan tand artsen en apothekers. Het studiefonds zal als regel aan vullend optreden en aan het aan vaarden van een studie-uitkering worden geen bijzondere voorwaar den verbonden. De C.B.O.Z, heeft verder in prin cipe besloten om een fonds te stich ten, waaruit aan verzekerden, die langdurig in een verpleeghuis moe ten verblijven, een financiële bijdra ge kan worden verleend. Men denkt te beginnen met een uitkering van vier gulden per dag gedurende 100 dagen. Door de ver goeding slechts te verlenen aan pa tiënten, die zijn opgenomen in een verpleeghuis dat aan bepaalde eisen voldoet, hoopt men tevens het peil van vele bestaande verpleeghuizen te verbeteren. De kosten van deze verzekering zullen worden bestreden door een geringe verhoging van de premie or de aanvullende verzekering. Op januari 1960 hoopt men een begin te maken met deze -verzekering, die zo mogelijk in samenwerking met andere ziekenfondsorganisaties zal worden uitgevoerd. Ten slotte heeft de C.B.O.Z. een fonds opgericht, waardoor het de onderling beheerde ziekenfondsen mogelijk wordt het risico van de kosten voor verpleging van polio- T TIT de lezerskring bereikt ons de Maar het blijve ter beoordeling van vraag, of het juist is wanneer de ouders. Wanneer zij in de vrij. een burgemeester een sehoolbe- heid die zij ook in dezen hebben af- stuur kapittelt in geval dit niet wijzend staan, erkenne men deze wenst mee te doen aan de school- vrijheid, en dan gaat het inderdaad melkvoorziening. Dit heeft zich de- niet aan, wanneer een burgemees- zer dagen voorgedaan. ter deswege terechtwijzende woor- Wij zijn van mening, dat het feit den laat horen, dat een schoolbestuur niet aan de school melkvoorziening wil meedoen |«J_" 7_". op zichzelf geen reden mag zijn, 1 lijk, namelijk dat de burgemeestér daarover dat bestuur hard te val- aan het recht van de ouders niet wenst te tornen, doch wel enige be- Onder omstandigheden kan de denkins meent te moeten aanvoeren schoolmelkvoorziening inderdaad de waarop dat recht - een nodige en nuttige zaak zijn. En °»k "»ar - »»rdt «"noli- dan zijn wij bereid en geneigd om veerd' Men kan vrijheid ook die omstandigheden ruim te nemen. Natuurlijk blijft het kind, ook wat 1 voedsel en kleding betreft, voor de verantwoordelijkheid van de ouders. Dat geldt trouwens ook het onder wijs zelf. Maar de schooltijd is voor het kind een hele „zit". Wij voor ons zien er geen inbreuk op de De beslissing zelf blijve echter bij ouderlijke rechten in, wanneer het de ouders. En die beslissing, hoe zij kind onder schooltijd een glas melk ook moge uitvallen, worde, in er- krijgt. Op de fabriek of op het kan- kenning van de vrijheid waarin zij toor krijgt men zo onder het werk genomen is, door allen geëerbie- door ook graag zijn kopje koffie. digd. de vrijheid centraal stelt, zal men niet te spoedig een bedreiging van die vrijheid behoe ven te zien in zaken die op zichzelf nuttig zijn en die aan de vrijheid ook wezenlijk niet tekort doen. TE TRAGE GANG Brandwonden Kloosterbalsem zuivert en ge west de wond. bevordert de groei van ten nieuwe huid. Kloosterbalsem "gfgn goud zo goed" J Juffrouw Carlyle sprak geen woord. Met opgehe ven hoofd stapte zij door. ofschoon rij af en toe een zijdelingse blik wierp op het gelaat van madame Vine, waarbij zij de verlegen blos bemerkte, die dit telkens bij haar veroorzaakte. „Hoogst merkwaar dig". dacht juffrouw Corny. „Die gelijkenis, vooral wat betreft de ogen. is.... waar wilt u naar toe madame?" Men kwam voorbij een brillenwinkel en madame Vine was bij de deur blijven staan: zij had reeds één voet op de stoep gezet. „Ik wil mijn bril hier ter reparatie brengen, als u het goedvindt. Juffrouw Carlyle volgde haar naar binnen. Zij gaf te kennen, wat zij aan de oude bril gedaan wilde hebben cn zei vervolgens, een nieuwe te willen ko pen om te dragen zolang de reparatie duurde. Blau we of groene had de man niet in voorraad, wel met ongekleurde glazen. Eén lelijk oud groen ding had hij nog. met schildpadden randen, die een vreemde hem lang. lang geleden ter reparatie had gebracht en nooit weer had afgehaald. En juist dit lelijke oude groene ding koos lady Isabel uit. Zij zette het ogenblikkelijk op. terwijl Juffrouw Carlyle intussen onafgebroken haar gezicht onderzoekend opnam. „Waarom draagt u een bril?" begon juffrouw Cor ny onverhoeds, zodra men In haar huis aangekomen Weer een diepe blos en een bijna onmerkbare aarzeling. „Mijn ogen zijn niet sterk." Ze zien er anders zo sterk uit als het maarkan Maar waarom draagt u gekleurde glazen? kleurde zijn toch volkomen voldoende, zon Onge- gekleurde gewend geraakt. Dc zou niet prettig meer vinden." ---- ..Hoe ls uw voor naam. madame?" begon zij daarna opnieuw. Jane", antwoordde madame, terwijl zij in haar schrik ijlings een gloednieuw, betrouwbaar klinkend verhaal samenflanste. ongekleurde Juffrouw Cornjr wachtte van door ANN LUDLOW „Hó, hé, wat gebeurt daar, wat is er aan de hand?" Er was opeens een drukte van belang op straat en er klonk groot rumoer. Juffrouw Corny snelde naar het raam gevolgd door lady Isabel. Er was niet één menigte, maar twee, want uit de tegenovergestelde richting kwam de scharlaken-en- purperen partij (zoals die van mijnheer Carlyle ge noemd werd. naar de kleuren die zij droeg) in zicht. Een heel gezelschap deftige heren was het. met mijnheer Carlyle en lord Mount Severn aan bet hoofd van de stoet. De gele partij maakte een allesbehalve fatsoen lijke Indruk. Wat was dat toch voor een ding daar vooraan, dat Drake en de advocaat tussen zich inhielden en dat er uitzag als een verdronken rat? Of was het een mens? Men zag sluik neerhangende haren, wagge lende benen, bevende wangen en aan flarden ge scheurde kleren! De bende die volgde was intusseD tot de gehele lengte van de dorpsstraat aangegroeid en onderhield een onafgebroken kanonnade van hoon gelach, gebrul, gegrom en gesis. De scharlaken-en- purper-partijgangers bleven in stomme verbazing staan en lord Mount Severn, wiens gezicht niet meer zo scherp was als twintig jaar geleden, plaatste zijn knijpbril schrijlings op zijn neusbeen. Sir Francis Levison? Was hij dat. Ja, hij was het! Hoe ter wereld was hij in zo'n toestand ge raakt? Een verachtelijk glimlachje krulde de lip pen van mijnheer Carlyle en hij trok de edelman met zich mee. „Wat voor de drommel ls hier aan de hand? riepen de volgelingen van mijnheer Carlyle. „Is dat Levison? Heeft hij een spoorwegongeluk meegemaakt en heeft hij soms onder de locomotief gezeten; „Kopje onder is-le geweest!" antwoordden de ke rels grinnikend. „Ze bennen hem in de biezepoel i gooien, op rechter Hare zijn land. Toe, vrind. zich inspannend om hun gezicht in de plooi te houden. „Dat hebben jonker Pinner zijn mannen voor me kaar gebracht, hoera!" Hoera!" echode landjonker Pinner in eigen per soon, en hij drong door de menigte naar voren, een grote karmozijn met purperen ster op zijn jas. to taal zijn manieren vergetend. „Dat is prachtig nieuws. Mijn arbeiders? Ik geef ze allemaal een kroon voor een borrel vanavond, anders mag ik een boon wor- De doornatte stakker repte zich voort, zo snel zijn koude, trillende benen het maar toelieten, ja. hij had zich nog liever zonder benen willen redden dan zo door de vijand aangegaapt te worden. De vijan delijke troepen vervolgden fier hun weg, het hoofd trots omhoog en zich niet verwaardigend, verder nog aandacht aan hem te schenken allen, behal ve de jonge lord Vane. Hij bleef nog wat in de buurt van de schare der ongewassenen en scheen veel te voelen voor een lndianendans in zijn eentje. ,Wat een driedubbel overgehaalde ezel was ik om het in West Lynne te proberen!" luidde het woe dend commentaar van het slachtoffer. Juffrouw Carlyle legde haar hand op de terugwij kende arm van haar bleke gezellin. „Ziet u hem, mijn broer Archibald?" (Wordt vervolgd ukkelijker vaUen de reeds voor vrijwillig- en verplicht verzekerden geldende uitkeringen te brengen op 100 procent van de werkelijke kos- Dr. J. van der Linden met emeritaat Dr. J. v. d. Linden, zendingspredikant van a'e gereformeerde kerken Utrecht-emarang. met verlof in he derland, heeft eervol emeritaat aange vraagd. Dr. Van der Linden werd ;- 1907 geboren en in 1936 predikant vi wege de kerk van Utrecht voor Poer- woredjo, nadat hij 2 jaar <ïe kerk var Tzum (Fr.) als predikant had gediend, was tot 1946 in Indonesië werkzaam kwam toen met verlof, gedurende welke tijd hij d"e kleine kerk van Har- melen als hulpprediker diende. In 1950 vertrok hij opnieuw naar Indonesië en was hij te Semarang werkzaam. Nadat hij in 1954/1955 weer met verlof in Ne derland vertoefd had, vertrok hij voor de laatste maal naar Indonesië, waar hij werkzaam is geweest op het zendings terrein van de Salatigazending, die te genwoordig met de geref. zending van de Javaanse kerken op Midden-Java is gecombineercï. Van de hand van dr. Van der Linden zijn tal van publikaties in zendingstijdschriften verschenen. V oedergraanrcgcling blijft dit jaar onveranderd Uit een brief van de directeur-ge neraal van de voedselvoorziening aan het bestuur van het produktschap voor zuivel blijkt, dat in de regelin gen en garanties op het gebied van voedergranen voor dit oogstjaar geen veranderingen zullen worden ge bracht. Dit, aldus de brief, zou niet opportuun zijn nu onderhandelingen in EEG-verband in het verschiet lig gen. Eind december heeft de directeur- generaal aan enige bedrijf- en pro- duktschappen mening en inzicht ge vraagd over de suggesties uit het zo genaamde rapport-Blink om lage, vas te monopolieheffingen op ingevoerde voedergranen naast een systeem van hectare-toeslagen voor Nederlandse producenten te stellen. De produkt- schappen reageerden gunstig, doch het landbouwschap hield zich afzijdig In het produktschap voor zuivel werd de mening uitgesproken, dat het rapport-Blink thans blijkbaar de ijs kast in gaat. Dit wekt bevreemding, omdat velen een lage prijs voor voe- dergraan bij EEG-onderhandelingen een sterk uitgangspunt vinden. Men wil zich in een volgende vergadering over deze aangelegenheid verder be verhuid of zelfs onverhuld streven om de totstandkoming van de pu- telijk-historische zijde, uitdrukking bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie gegeven aan teleurstelling., over de tegen te houden, trage gang van zaken bij de verwer- In het bijzonder heeft de christelijk- kelijking van de gedachte der pu- historische spreker in de Eerste Ka- bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie, mer zich geërgerd betoond over som. Voor deze teleurstelling is reden. Re- miger neiging om het streven naar den temeer wanneer men beducht publiekrechtelijke bedrijfsorganisa- is voor overdreven staatsbemoeiing, tie belachelijk te maken.- In de re- Want een belangrijk grondmotief gel, zo zouden we daaraan willen toch van de publiekrechtelijke be- toevoegen, is dat tevens een wat drijfsorganisatie is, dat zij het maat- schamele omhulling van eigen vaak schappelijk leven wil zien als een ontstellende onkunde op dit toch eigenwettelijke wereld, waarmee de wel belangrijke punt. staat zich niet meer dan strikt nood- Wie over deze gewichtige zaken al- zakelijk is heeft in te laten. leen maar scherts bedrijft, handelt Wie van organisatie van het maat- toch wel bij uitstek onverantwoorde- schappelijk leven afkerig is, heeft lijk. Elke klacht over staatsbemoei- helaas nog slechts tweeërlei keus: ing klinkt uit zulke monden dubbel die van het egoïstisch georiënteerde inconsequent. individualisme of die van de staats- Ook wij zijn voor dwang in deze Inmenging. Het is een weinig aan- geenszins geporteerd. Gezien de lokkelijke keuze. maatschappelijke belangen die hier Terecht heeft men zich hij de be- op het spel staan en die wij niet sprekingen van deze zaken in de gaarne door anders onvermijdelijk Eerste Kamer afkerig betoond van staatsingrijpen bedreigd willen zien, dwang bij de doorvoering van de hebben wij echter alle begrip voor publiekrechtelijke organisatie. Dwang de vraag, of dan, in plaats voor is ook in deze zaken verwerpelijk, dwang, toch enige drang niet wen- Even verwerpelijk is intussen elk selijk raag heten. NIET ONTMOEDIGD "LTET pessimisme, dat zich klaarblij- Russische leiders de wind uit de zei- kelijk meester heeft gemaakt van len neemt, velen in de westelijke wereld, vindt Er is reden om aan te nemen, dat geen rechtvaardiging in het feit van er hard aan een dergelijk plan wordt de Russische weigering, een tege- gewerkt, maar dat het niet eenvou- moetkomende houding aan te nemen dig zal zijn, de standpunten van de met betrekking tot het Duitse vraag- betrokken landen met elkaar in over- stuk. De pessimisten van nu waren eenstemming te brengen. Mogelijk de optimisten van gisteren. zal de botte houding, welke Chroesj- Men moet niet vergeten, dat onder- tsjcf tegenover zijn Britse gast Mac- handelingen met de Russen bijzonder millan heeft aangenomen, ertoe lei- veel vergen van het geduld en het den, dat de moeilijkheden nu spoe- uithoudingsvermogen. dig worden overwonnen. Want ook Chroesjtsjef bedient zich We bevinden ons op het ogenblik in van de oude en beproefde taktiek, e?n soortgelijke situatie als zich vo- plotseling twee stappen vooruit te r'E jaar voordeed tijdens de ernstige het Middenoosten. Chroefcj- tsjef eiste toen ook een topconferen tie en maakte eveneens bezwaren te gen een bijeenkomst van de minis ters van buitenlandse zaken. Toen werden de Verenigde Naties ingeschakeld en werd een topconfe rentie in de Assemblee van deze or- i er later slechts een terug te De Russische politiek ten aanzien van Duitsland werd met name in de afgelopen vijf jaren door deze en dergelijke stappen gekenmerkt. Als men de moeite neemt, de huidige si tuatie met die van 1953 of zelfs van eanisatie als compromis aanvaard. 1955 te vergelijken, dan komt men Een onderonsje van dc elkaar bestrij- tot de ontdekking, dat de Sowjetunie dende Arabieren maakte deze zitting belangrijke vorderingen heeft ge- gelukkig overbodig, maakt en dat de westelijke mosend. Zoals de zaken ,hanJ staa„ h„ heden gedwongen werden meer en „aat u„ da, d„ weste,uke moBI!nd. meer rekening te houden met de et- hcden „ok nu ,ulle„ aans„lr,n sen van Moskou. het Berlijnse probleem als onderdeel Ook al mislukt de reis van Maemil- van het gehele Duitse vraagstuk aan lan, dan is er in feite niets veran- de Verenigde Naties voor te leggen, derd. Het enige wat Amerika, Enge- als andere middelen niet baten. Het land, Frankrijk en West-Duitsland zal wellicht de eniee manier zijn om moeten doen is nog steeds: een alles- het de Sowjets nnmneeliik te maken, omvattend plan ter regeling van het noe langer Internationale chantage te Duitse probleem opstellen, dat de plegen. ONDERWIJS Benoemd tot onderwijzeres aan de Christ. School te Amerongen mevr. P HasselaarGerth te Leersum; aan de School met de Bijbel te Bleiswijk. J M. Snel te Alphen aan de Rijn; aan de Pr. Hendrik-sohool (tijd.) te Vreeswijk, mevr. G. de Giervan 't Hoog te Lopik: aan de ds. Joh. Bogerman-school te Dordrecht (tijd.) mevr. M. C. Logmans Weltevreden te H.L Ambacht; aan de School met de Bijbel te Krimpen aan de IJssel, E. I. Kopmels te Rotterdam; de Dillenburgschool te Velp (Gld.) A. Zwik te Stadskanaal; aan de Christ. Nationale School te Wieringerwerf, A. Klop te Slootdorp. Promotie Aan de rijksuniversiteit te Utrecht promoveerde de heer L. M. Bauwens t Breda tot doctor in de geneeskunde op het proefschrift „Het coagulopatische syndroon in de verloskunde". Promotor was prof. dr. Plate. Studentencongres Ongeveer 500 studenten zullen op 1, 2 en 3 april te Delft het 21ste congres van de Organisatie van Natuurfilosofische en Technologische Faculteiten in Neder land bijwonen. Het programma oi een groot aantal voordrachten en diverse excursies. Het congres wordt besloten met een forum-discussie onder leiding van prof. dr. W. Wagenvoort over hc 7ste thema van het congres „De antwoordelijkheid van natuurweten schappelijk onderzoeker",

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2