CRRISTFUJK LADY ISABELLA Wil de paus orthodoxen losweken van Wereldraad? Diakonaat niet alleen kerkelijke armenzorg mmeam Wereld-instituut voor soeiale geschiedenis East Lynne r „De Protestantover het r.k. wereldconcilie In het blad „De Protestant", het orgaan van de Evangelische Maatschappij en de Nederlandse Gustaaf Adolf Vereniging rea geert ds. J. van Rossum op het Wereldraad werkelijk een feit ge worden zal zijn. zal dit de kans op een hereniging met Rome. waarop men te Rome nog altijd hoopt, aanzienlijk doen dalen. In deze mening wordt men ver- wereldconcilie te gaan houden: TT ET IS BEKEND dat de huidige ■ET paus vele Jaren ais nuntius in de oosterse landen heeft vertoefd en daar door zijn persoonlijk karakter en zijn oecumenische ge zindheid veel vrienden heeft ver worven. Van hieruit is het begrij dogmatischc met alle historische werkelijkheid in strijd zijnde voor stellingen omtrent paus en conci lie aan r.k. zijde nog overheersen. In De Tijd van 26 januari 1.1. wordt b.v. zonder blikken of blo- zon gedecreteerd: „Een concilie of kerkvergadering is een bijeen komst van alle bisschoppen van pelijk dat dc hereniging met dc oosterse kerken hem na aan het hart ligt. Reeds ln zijp eerste radioboodschap kort na zijn verkiezing tot paus riep hij uit: Met hartelijke vader liefde omarmen wij dc kerk van het westen zowel als de ganse kerk van het oosten. En voor allen dié gescheiden zijn van deze Aposto lische Stoel, waar Petrus in zijn opvolgers tot aan de voleinding der wereld leeft en de opdracht van Jezus Christus vervult om op aarde te binden en te ontbinden en de gehele kudde des Heren te weiden, openen wij in volle liefde de wereld onder voorzitterschap van de Paus van Rome". In deze stelling wordt eenvoudig gene geerd dat de grote concilies der eerste eeuwen nooit door pausen zijn bijeengeroepen en dat deze er ook geen belangrijke rol hebben gespeeld. Verleden "LIET beroemde concilie van JA Nicea (325i b.v.. waar het dog ma van de goddelijke Drieëenheid Is vastgesteld, is bijeengeroepen door keizer Constantijn. die er overigens ook de leiding van had. ons hart en strekken hun de ge opende armen tegemoet. Paus Joannes is dus wel iemand wie de eenheid ter harte gaat. Maar deze eenheid betekent voor hem onderwerping aan Rome! Terugkeer Eusebius van Nicomedlë1 Slechts op het vierde oecumenische conci lie van Chalcedon (451) heeft de toenmalige paus, Leo I, door een bemiddelend schrijven in een moeilijke dogmatische kwestie een belangrijke invloed uitgeoefend, maar persoonlijk is hij er niet te genwoordig geweest. met dr. Visser 't Hooft af of de conferentie een waarlijk oecume nisch of een zogenaamd oecu- I. op een concilie (nl. het zesde oecumenische concilie van Kon- stantinopel in 681) wegens kette rij veroordeeld! Eerst na de her TK voor mij acht het laatste het E meest waarschijnlijk al houd ik het met voor onmogelijk dat de „gescheiden" kerken zullen wor den uitgenodigd „waarnemers" te hun aanspraken op de hoogste ju risdictie over de gehele Latijnse Kerk. tegen veel tegenstand in. weten door te zetten, wat tenslot te geleid heeft tot de onfeilbaar heidsverklaring op het Vaticanum lie van 1869-'70, waarop het dog ma van dc pauselijke onfeilbaar heid is afgekondigd, waren de oosters-orthodoxen wel uitgeno digd, doch zij hebben verstek la- kunnen zijn dat deze leer van de pauselijke onfeilbaarheid het gro te struikelblok is. dat aan iedere poging tot hereniging in de weg staat. „officieel verwittigd", doch zijn evenmin verschenen. En gelijk hadden ze! Want toen de Schotse Kerk ter nadere informatie had gevraagd, of de protestanten op Baptisten uit de hele wereld komen staan de gronden voor hun afge scheidenheid van Rome uiteen te zetten, kreeg zij hierop ten ant woord dat dwalingen, die eenmaal door het hoogste en onfeilbare Gezag verworpen waren, niet op nieuw tot onderwerp van een be spreking konden worden gemaakt te Amsterdam bijeen De Unie van Baptistengemeenten in Ne derland is gastvrouwe tijdens de herden king van het feit. dat 350 jaar geleden door uitgeweken gelovigen uit Engeland te Amsterdam een begin werd gemaakt protestanten slechts ten doel had hun aanleiding te geven ter ge legenheid van het concilie tot de Rooms-Kathclieke Kerk terug te keren! Argwaan TS hét al te argwanend gedacht T wanneer hier het vermoeden verspreide baptisme: de voltrekking van de doop aan volwassenen door onder dompeling. Het hoogtepunt dezer herdenking, die baptisten uit vele werelddelen in Amster dam tezamen brengt, is de grote bijeen komst op hemelvaartsdag (7 mei a.s.) in het RAI-gebouw. wordt geuit dat het naast voor de hand liggende doel van de pause lijke politiek is de oosters-ortho- doxen van de Wereldraad van Kerken los te weken'1 Verbindings Door tussenvoeging juzzel an één letter aansluiting van de Russische Or thodoxe Kerk bij de Wereldraad, welke in augustus van het vorige jaar te Utrecht gehouden zijn. zijn naar verluidt in een vrij ver ge vorderd stadium gekomen en ook op de onlangs plaats gehad heb bende conferentie te Nyborg was de Russische Orthodoxe Kerk kunnen de woorden uit de eerste rij met die van de tweede rij tot één woord worden verbonden. De gebruikte verbindingsletters vor men een zegswijze. De woorden van de tweede rij staan in de juiste volgorde. vertegenwoordigd. Wanneer de aansluiting van deze kerk bij de schar Abel tel ring kan er Federatie van Diakonieën herziet statuten NED. HERV. KERK Beroepen te Ouderkerk aan den IJssel: R. T. Huizinga te Nieuw-Beijerland; door a'e Provinciale Kerkvergadering van Zuid-Holland te Delft (overgangs- bepaling 238 a tot h> D. T. Los, voorgan ger Ver. van Vrijz. Herv. te Delft, te Amsterdam (vac. G. W. C. Vunderink): Aan deze leden werd duidelijk ge- dr. G. Snijders te Haarlem: te Sebalde- imaakt.dat de K.S.A. soms de tendensburen-Lutjegast (toez.A. Westra. vica- I vertoont zich los te maken van de di- ris te Berlikum (Fr.). I aconale arbeid, of zich te zien als de Toegelaten tot de evangeliebediening: eigenlijke vorm der diakonia. Dat is'de heren C. van o'e Bergh te Delft. G --- verkeerde zienswijze en daarom j D. Harmsen te Rotterdam. A. Hennep- Beroepingswerk (Van een verslaggevers) heeft op wit de K.S.A. als het diaconaat aangemerkt. Opzettelijk is toch ook gesproken van kerkelijke sociale arbeid. Er wordt niet aan gedacht om wat door andere instanties op sociaal terrein wordt ge daan, voor de verantwoordelijkheid van de diaconie te brengen. Een andere wijziging, die tot brede discussie aanleiding gaf, betrof de aan het bestuur te verlenen machtiging om een raad van advies in te stellen, be staande uit ten hoogste zes afgevaardig den van iedere provincie. Op DE buitengewone ledenvergade ring van de Federatie van Diako nieën in de Ned. Herv. kerk; gehouden te Amersfoort, heeft de voorzitter de heer .4. J. Rotteveel te s-Graven- hage voor het eerst naast talrijke broedersook een ..zuster" mogen verwelkomen. Dat was mevrouw mr. Gaasterland. diaken bij de Waalse 0 gemeente te Haarlem. Hoer aamoe-ta- dezelfde tune- hoiri j he als bij andere, organisaties de le- heid werd aoor de voorzitter toege- denraad. namelijk om als schakel te juicht, maar sommige broederen lach-(dienen tussen bestuur en leden en daar- ten ietwat pijnlijk, want de voorzitter j door het werk te vergemakkelijken. Een meende uit elegantie jegens de vrouwe- vergadering, waarin afgevaardigden van lijke diaken een rookverbod te moeten ide herv^i-mde diakonieën zijn, uitvaardigen De heer Rotteveel tikel zwart hof te Dordrecht, J. Leewis te Drieber- onderdeel van gen. N. J. Visser te Rotterdam. Beroepbaarstelling: de heren A. Hen: nephof te Dordrecht en A. K. van der Schoot te Doorwerth. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Gees (Drente): M. Bran des kand. te Axel. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-West: C. den Hertog te IJmuiden. rijke mijlpaal ln het leven van de Fe-| deratie. jiCU- In zekere zin wordt door de statu- In broederlijke geest heeft men over tenwijziging. waarvoor men was samen- de statutenwijziging gesproken en die geroepen, een streep ge2et onder del aanvaard. Daarna lichtte de algemeen geschiedenis der Federatie, zoals deze secretaris van de Federatie, de heer totnogtoe geweest is. Het was in 1910 j B. Diesbergen te Utrecht, de vergade- toen een aantal diakenen in de Her-ring in over de toekomstige ontwikke- vormde kerk voor het eerst gemeen-;ling van de Federatie. De heer Dies- schappelijk overleg hielden. Weldra i bergen, die tevens secretaris van de kwam daardoor een vereniging tot stand: Algemene Diakonale Raad is. staat in vooral nadat de invoering van de ar-[de Hervormde kerk bekend als de des- menwet-1912 blijvend contact nodig!kundige bij uitstek op het terrein dei- maakte. [diaconale organisatie. Op aanraden van prof. dr. J. R Slotemaker de Bruine smeedde men in Na sluiting der 1921 de_ vereniging van diakenen om tot het gezelschap zich 1 diakenen. De Federa- lemhoeve te Lage Vuursehe, waar del sing door het* bloed haar achtendertigjarig Federatie haar wlnterconferentie ging| Wat de ex-priester GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Almelo: J. B. Bel te Krab- benlijke en A. Elshout te Utrecht, var wie eerstgenoema'e is beroepen. P ri ester-arbeider werd protestant Een woord voor vandaag „De strik is gebrokenzingt de dichter van psalm 124 e- er is een triomftoon in zijn stem. Het leven van een christei is niet vrij van strikken. Het tegendeel is waar; zijn pad lig er vol mee. God bewaart ons niet voor, maar wel in de strik. Eigenlijk verbaast ons dit wel eens. God zou toch even gemak kelijk zijn dikste loper voor ons hebben kunnen uitrollen, n\ wij op weg zijn naar het bruiloftsfeest. Waarom doet Goi dat dan niet? Wij verbeelden ons niet te kunnen kijken achte de heilsgeheimen van God, maar één verklaring kunnen viï wel geven: De hand van God wordt het duidelijkst openbac in de uitreddingen, die geen mens zou kunnen volbrengen God verbreekt soms strikken om Zichzelf te openbaren, fli laat Israël staan voor de Schelf zee. Links en rechts van ht volk verheffen de bergen zich. achter het volk is de vijam Er is geen uitweg behalve Gods uitweg en die loopt doo de zee. Het gevolg is, dat Israël de instrumenten gaat stemmen e zingt: „De Here is.Gods verlossing was een openbaring Niet altijd gebruikt God deze methode, maar voor een c/iristei zijn alle strikken toch altijd openbaringen Gods. Begin Ga te danken voor de strik en u zult Hem beter leren kenner Kanttekening OOK HIER DOELGERICHTHEID In het zojuist verschenen februari nummer van „In de rechte straat" dat geredigeerd wordt door ex-rooms- katholieke priesters, vertelt ds. H. Hegger dat weer een priester naar het protestantisme is overgegaan. Dit maal betreft het een priester-arbeider, de 25-jarige Gerard Verlot. federatie tie heeft er BB BjBj bestaan veel toe bijgedragen. da"t he*t houden, diakonaat werd wat het vandaag is. Na invoering van de kerkorde rees de vraag of het wel zin heeft, dat de Federatie gehandhaafd blijft naast de organen, die door de kerkorde op dia conaal terrein in het leven zijn geroe pen, speciaal de Algemene Diakonale Raad. Volgens de heer Rotteveel heeft de Federatie nog alle reden van bestaan. Zij vervi^lt een belangrijke taak bij het funderen van het diakonaat in zijn nieuwe vorm. Men komt als leden dei- Federatie dan ook niet bijeen om te horen wat de diakonieën van hogerhand wordt opgelegd, maar wel om samen te overleggen hoe de diaconale taak het best behartigd kan worden. De Al gemene Diakonale Raad stelt het ver- derbestaan van de Federatie trouwens op prijs. Wel is aanpassing van de uit 1921 daterende statuten nodig: dit geeft te gelijkertijd accent aan de verbreding en verdieping van het diaconale werk. Van lieverlede heeft men immers le ren inzien, dat het diaconaat niet meer gedekt wordt door de term „kerkelijke armenzorg". Zo wordt in het oude re glement als doel der Federatie o.a. nof nadrukkelijk gesteld ,,de verbetering ei de verheffing der armenzorg, uitgaandi Verlot werd ongeveer anderhalf jaar geleden tot priester gewijd door de aarts bisschop van Parijs. Als priester-arbei der deed (hij in Brussel dienst als tram conducteur. Zijn contacten met de arbei ders brachten hem ertoe de rooms- katholieke kerk te gaan zien als een kapitalistische instelling, waardoor hij ■ergadering begaf, steeds meer werd teruggeworpen op de *--- de Ernst SU-j kernboodschap van de bijbel, de verlos- -u-. j. j-- Jezus Christus. de toekomst zal gaan doen weet hij zelf nog niet. ccn ha®dige Ds|c Hfc'I^POTHEEK ntettekker, MEENK'S POEPgRS helpen! Er zi)n Mecnk's Poedcr-^fci hoofdpijn, kies- pun, hoest, gri™,^■arrhee, influenza, rhetimaiiek. kooris jfcid bij gedane kou. periodieke pijnen eaz. enz. Verkrijgbaar m etuis met 6 jweders maar ook in een handige plastic HUISAPOTHEEK (mei 6 verschillende etuis i 6 poeders), zonder prijsverhoging. Vraag uw drogist. POEDERS!' band bord Oplossing vorige puziel Horizontaal. 1. honderd - ha, 2, arme - Laren. 3. lakei - part. 4 Ta - aga - kati. 5. alles - Aken. 6. somber - ons. 7. slaap - pier. 8. ei - Ld - Eerde, 9 negen - roek. Verticaal. 1. halt - Assen. 2. oraal - olie, 3 N.M. - kalm - alg. 4. deeg idé. 5. Elias Epen, 6. rap - - 'm - Ede, rek. de Hervormde kerk". De omschrijving zegt: „De vereniging stelt zich ten doel het behartigen van de belangen en het bevorderen nenwerking harer leden op het terrein 'an hei diakonaat, de kerkelijke socia- e arbeid daaronder begrepen". In de- :e redactie heeft men dit artikel aa aard. Diakonie en K.S.A. Verschillende leden wensten de toe voeging „de kerkelijke sociale arbeid daaronder begrepen" geschrapt te zien. Waarom afzonderlijk melding gemaakt van het sociale werk wanneer het toch in de diaconie begrepen is" Theol. Hogeschooldag den op donderdag 21 mei. Op de avond zal de bidstond in de Burgwal- kerk geleid worden door ds. W. v d. Linden van "s-Gravenhage. O de School dag zelf hopen, behalve de curator ds. J. van Herksen. die de leiding heeft, en prof. dr. Herman Ridderbos die over de lot gevallen der School in het afgelopen jaar vertelt, t- spreken prof. dr. J. H. Bavinck en ds. H J Hegger. Het slot woord zal D V. gesproken worden door ds, B. J. Aalbers van Enschede. De titels der onderwerpen en andere gegevens zullen nog nader worden gepubliceerd. Een Nederlandse prestatie Prof. Rüter vraagt meer aandacht voor belang van documentatie (Van onze sociaal-economische redactie) Nederland bezit het grootste en belangrijkste instituut voor sociale geschiedenis van de gehele vrije wereld. Van dit feit, dat maar al te weinig bekendheid geniet, maakte gisteren op een stu dieconferentie van het C.N.V., prof. Rüter, de directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis te Amsterdam, melding. Het instituut, dat zijn activiteiten eerst begon in het begin van de dertiger jaren op initiatief van prof. Posthumus', daarbij finan cieel krachtig gesteund door de Centrale Arbeiders Verzekerings bank, heeft door het aanleggen van verzamelingen en het opkopen van bibliotheken een enorme internationale documentatie opge bouwd, die behalve de sociale geschiedenis van Nederland ook die van Engeland, Duitsland, Frankrijk, de Oost-Europese landen en Rusland omvat. In de oorlogsjaren heeft het instituut aanzienlijke verliezen geleden. Na ja renlang moeitevol corresponderen slaag de men er kortgeleden nog in 123.000 kg weggevoerd materiaal uit Polen rug te krijgen. Het filiaal, dat voor oorlog al in Parijs bestond, is door de Duitsers leeggehaald. Hiervan is vrij wel niets teruggekomen. Het instituut, dat geen documentatie- instelling van de vakbeweging wil zijn, maar zijn werk breder en wetenschap- 141 in. Fijn sfï-OTy® «d.»n door de oude D,U. die ti)n elem liet delen. l".a^.^,Mrd%7.nd,de.,dl. neer voren oekomen is die man, die Levison. Frn scharlaken blos overtoog het gelaat van m^theer Cerljle Berb.ra bon. het hoo.d voorover. "'.^.ïrvr^r^rltcJterHere^ Jfjden "vVo'SSS? sMerM SA dit er biljetten od de muren waren aangeplakt met Leve Levison»en „Stemt sir Francis Levison ik had hem bijna tegen de grond fe«lagen. ..Heus mijnheer", zegt-ie. „het is zo waar ais i hier voor u sta En ik heb ook nog mot mensen .esproken, die me vertelden, dat hij gisteravond aangekomen Is. Dat je als fatsoenlijk man nog vóór Je ontbijt al «o iets te horen moet krijfen Ja. hij ia met de laatste trein gekomen zei de heer bui. ..en h.J heeft zijn intrek IrtOm» ln het Bokahoofd De drukkers moeten wel de hele nacht doornwerkt Hebben om de aanplakbiljetten klaar soort reclameagent mee- kerel, ze zeggen dat dat m na van de regering is En die schept op. dat hun zaak bij voorbaat ge wonnen staat en dat de verkiezingscampagne louter een formaliteit Is'." voegde kolonel^Bethu toe, terwijl hij vloer stampte hij zich hier kan- - Het heeft de opzettelijke bedoeling om mijn] Carlyle te beledigen" bracht landjonker Pinner met" zachte stem in het midden .Om ons allemaal te beledigen. Jonker, bedoelt u merkte kolonel Bethel vinnig op. „Ik weet nog net niet, of zijn vertrek wel *ijn aankomst." ..Nu spring riep rechter I doorgewerkt hebbel te krijgen. Hij heeft genomen en dan nog een lid Is voegoe noionei oeuiei n j met zijn wandelstok heftig op de „Hu is met goed bij zijn hoofd, dat kandidaat stelt." i vlot zal gaan els van door ANN LUDLOW Mijnheer Carlyle zweeg. „Je laat Je door dat varken toch niet afschrikken oni door te zetten!" galmde kolonel Bethel. „Om tien uur is er vergadering in Het Bots hoofd", zei mijnheer Carlyle. zonder op de eigenlijke vraag te antwoorden. „Ik ga daar ook naar toe, dan zien wij elkaar daar." „Zei u dat hij in het Bokshoofd logeert vroeg landjonker Pinner. „Dat had ik niet gehoord." „Dat was zo", verbeterde Dill. „Ik verwacht dat hij er nu wel uitgezet zal zijn. Ik heb de waard gevraagd, hoe hij dat wel van zichzelf vond. dat hij zo'n sujet onderdak gaf. en wat hij dacht dat de rechters daar van zouden zeggen. Hij verzekerde me met tranen in de ogen. dat de kerel binnen het uur verdwenen zou zijn en dat hij hem geen voet bin nen de deur had laten zetten, als hij geweten had. wie het was." Na nog enig heen en weer gepraat, marcheerden de bezoekers af. Mijnheer Carlyle ging bedaard weer zitten om zijn ontbijt te beëindigen. Barbara kwam bij hem staan ..Archibald, je zult je door het onbeschaamd op treden van die man toch niet van Je plannen laten afhouden? Je zult je toch niet terugtrekken?" fluis- „O. neen, Barbara. Hij heeft zich eenvoudig hin derlijk opgedrongen, maar ik geloof dat de beste taktiek is. niet meer notitie van hem te nemen als van het stof onder mijn voeten". „Goed zo, goed zo", antwoordde zij, terwijl een trotse blos de rozen op haar wangen nog vuriger maakte. Spoedig daarna stapte mijnheer Carlyle door het dorp. Kijk, daar had je de aanplakbiljetten, vlak naast de zijne. Daar stond de naam van die ge mene lafaard, die hem de grootste belediging had aangedaan die er tussen mannen bestaat. Waarlijk, de man moest wel een koperen plaat voor zijn hoofd hebben, dat hij hier durfde te verschijnen, zoals zijn vrouw had gezegd: zo dacht hij er zelf ook over. „Archibald, heb je het schandelijke nieuws al ge- Het was juffrouw Carlyle, die sprak: als een schip met volle zeilen stevende zij op haar broer af. Haar wangen waren hoogrood, haar ogen flikker den. haar lange, kaarsrechte gestalte drukte de grootst mogelijke hooghartigheid uit. „Ik heb het gehoord, Cornelia. Mocht dat niet zo geweest zijn, dan hadden de muren mij trouwens wel ingelicht." „Heeft hij dan geen hersens?" „Geen hoofd voor rekenen, denk ik", antwoordde mijnheer Carlyle. „Je zet nu toch door met de verkiezingsstrijd, vervolgde zij met vlammend gelaat. „Eerst stond het mij tegen, maar ik heb nu mijn bezwaren laten vallen; je bent niet mijn broer als je het terrein aan hem overlaat.' „Dat ben ik ook niet van plan." „Goed. marcheer jij je eigen koers en laat hem zijn eigen weggetje maar kruipen. Neem niet meer notitie van hem dan wanneer het een ander was. Je moet nu huisbezoek gaan doen. Archibald." „Neen", zei mijnheer Carlyle. „ik word wel zon der huisbezoekactie gekozen, dat zul je zien, Cor nelia." „Toch zal er volop huisbezoek voor Je gedaan worden, ook als jij Je zelf daartoe niet verwaardigt, onverschillig broertje Ik geef zelf duizend pond voor bier voor de kiezers." (Wordt vervolgd.; volgens zijn statuten „de organisaes- je fan it kristlik folksdiel yn 't Fryske blweglng". Beide, zowel de Friese beweging als tie, ook op politiek gebied bijvooi het Kristlik Frysk Selskip, dragen beeld, waar Schurer zich intusser wij, hoezeer ook niet-Fries, een goed hart toe. Zij hebben wezenlijk bijge dragen, niet slechts aan een gerecht vaardigd Fries zelfbewustzijn, doch zijn, dat veruit de meeste van dei tevens aan het aanzien van het organisaties met het begrip „aparl Friese gewest in onze zo gescha keerde natie. In een ook door ons hartelijk toe gejuichte propaganda-actic van het hem; dat kan hij weten. Wij zijj Kristlik Frysk Selskip heeft onze niet voor afzondering ter wille vi collega Fedde Schurer reden gevon den om voor ons gevoel nogal om standig uiteen te zetten, waarom hij zijn, mede op grond van ervarinj zich in dit Selskip zozeer thuis ge- van oordeel dat deze dienst heel vaal voelt. Men diene namelijk te beden- het best betoond kan worden doo ken, dat Schurer voor het overige saambundeling van gelijkgerichl op zijn minst gereserveerd staat krachten, tegenover christelijke organisaties. Zélf is hij Kamerlid voor de P.v.d.A. bepaald niet gevraagd, of het niet juist dezelfd overwegingen zijn die gelden bij vt van christelijke organist als gezegd, op zijn minst met rt serve tegenover stelt. Hij zal het met ons eens moett held" allerminst afdoende zijn gt typeerd. Schurer heeft aan „aparl heid" een broertje dood, en wij mt Men begrijpe ons goed, het is er ot i te doen, dat Sehi vertelt hij ons rer gaat overwegen of zijn plaat een artikel 'in zijn blad de „Friese wel in het Kristlik Frysk Selskó Koerier", is geen kwestie van apart- 's- Wij verheugen ons over zijn aat heid en moet ook niet worden ver- wezigheid daar en hebben geen bi klaard uit zucht om in wat hij hoefte, eraan te tornen; zo „apart noemt de algemene Nederlandse le- zijn we nu ook weer niet. vensbeschouwclijkc verkaveling zijn We vragen ons echter wel af, waai partijtje mee te spelen. Er is hier om woord ter ondersteun^ niet zozeer een aparte, confessione- van deze propaganda gepaard moes le beweging als wel een herkennen gaan met deze lichte vertekenin; van eigen taak en een afbakening ^an christelijke activiteiten o~ van operatie,errcin. He, SelsMp wil S'deifl'e.iviïeS^'i'.Tirte alleen maar dienen, en dat kon het best door het organiseren van het genoemde volksdeel en het herken nen en aanvaarden van een speciale taak in een groter geheel. Afzonde ring daarom niet ter wille van de afzondering, maar ter wille van de doelgerichtheid en de concentratie van krachten. EEN NATIONAAL RADIOBESTEL doe om doelgerichtheid en om con tratie van krachten. Wij hebben bescheiden hoop, dat Schurer haar „status" eens „voluit gerecht vaardigd"zal achten. En indien nit „voluit", dan toch in overwegend TN ons land heeft het radiobestel Van de liberale idee op dit en ander, zich op een eigen wijze gevormd, punten heeft „De (r.k.) Maasbodt Dat is geschied in overeenstemming geschreven als van een zeker natie met de geestelijke geaardheid van naliseringsproces, land. Men mag met het oog hier- - -- i nationale daar boos om geworden, indruk niet in de laatste plaats omdi op rustig spreken i regeling van het radiobestel. Onder een nationale omroep wordt het geschreven was in een r.k. blad intussen ook wel eens iets anders Hopen wij, dat deze discussie nir verstaan, en dan brengt men dit be- voor de liberaal gaat uitlopen op e« grip over welks Inhoud voorlo- nooit-meer-samenwerken met rooms pig ook niet veel vaststaat naar katholieken, voren om daarmede tevens te sugge- is een nationale omroep als door di reren, dat het radiobestel dat wij liberaal voorgestaan een genatiom hebben geen nationaal karakter dra- liseerde omroep? Genationaliseeri gen zou. Waarom immers zou men Zai hij naar veler gevoelen zeke om een nationaal radiobestel vragen, zijn, in hoeverre hij anders zou wor wanneer men dat reeds heeft? Niet dat wij van oordeel zijn, dat het ons volk, huidige bestel niet op bepaalde pun- kozen vorm. ten correctie of, welieht beter gefor- Laten wij wj dl5CU5Sles als deM muleerd, mogelijkheid van correctie vooral dlt vasthonden dat de zou behoeven. Die mogelijkheid moet er altijd zijn, en het thans aanhangige van het radiobestel zoals het de aard van ons volk onder i gegroeid. i met dit in vrijheid bereikte wat wij ln pelijk aanpakt, maakt de enorme t veelheid materiaal via catalogiseren inventariseren toegankelijk voor ieder een. Daartoe wordt het International Review of sócial history uitgegeven: daartoe verschijnen er boekenreeksen. waarin bepaalde kwesties worden be handeld of een veelheid van publici- teitsbronnen wordt vermeld. Deze reek sen verschijnen ook in het Duits en in het Russisch. Met de verzameling van materiaal over Afrika en Azië is men bezig. Ook verschijnen er nog allerlei zelfstandige publicaties over verschillen de onderwerpen. Het instituut verzamelt alle sociale publicaties onverschillig van welke zij de deze komen. Zo bleek het instituut te beschikken over vrijwel alle jaai gan gen van het orgaan van de Chr. Me taal Bedrijfsbond. een bezit waarop de bond zelf niet kan bogen. Wel is ech ter waar. dat van socialistische zijde meer wordt gepubliceerd en ook meer medewerking wordt genoten. De finan ciering geschiedt op het ogenblik door het rijk. de gemeente Amsterdam en de Centrale Arbeiders Verzekeringsbank, elk voor een derde. Weinig van C.N.V. Prof. Rüter klaagde over het gerin ge besef bij velen van de waarde van documentatiemateriaal. Te veel worden documenten nog verbrand of wegge gooid. Jaarlijks houdt het instituut meer dan 1000 periodieken bij, de in-! ternationale krantenverzameling is! enorm en het aantal aanwezige boekde-l len bedraagi reeds 230.000. Op het ge-1 bied van de S.E.R.. de K.S.G. en de sociale verzekeringen, dus de actuelebelgenootschap gaat problematiek, mist men niets. n'euJ^£ maandbericht heeft het Indonesisch Bijbelgenootschap verzocht Opmerkelijk is echter het tekort aan een tweede druk van de Bijbel in een documentatie over het C.N.V. Van Tal-1 oplage van 50.000 exemplaren te verzor- ma bestaat er slechts één manuscript gen. De eerste druk kwam nauwelijks van een redevoering. Het C.N.V.-bestuur j een jaar geleden van de pers. Dit is dus zal nagaan of er wellicht van de in de wél een bewijs dat heid van onze natie een eenheid verscheidenheid. De eenheid de verscheidenhel a n'et minder belangrijk, omdat juk dan ook op hot oog. Maar anlks d,ent de verscheldenheld op de levens„ l*™ schouwingen is terug te voeren. D verscheidenheid onder ons volk ko wel eens een bewijs zijn, dat het _a keuze van zijn levcnsbeschouwingei Intussen wordt van liberale kant nog „eemt steeds de idee van wat men dan na der noemt een nationale omroep Van die verscheidenheid, zonder we! voorgestaan. Deze hoort er te komen, edle eenheid vermoedelijk zo meent de liberaal. Het is ons niet geheel duidelijk, in hoeverre dit „be horen" zich rijmen laat met die an dere idee, waarvan de liberaal zo hoog opgeeft, namelijk die vrijheid. Ons volk heeft en het is in vrij heid geschied metterdaad geko zen voor het systeem dat wij thans lijkheid van correctie op punten waai hebben. Wie de vrijheid hoog aan- dit nodig mocht zijn, te behoudfi schrale zaak zou zijn, diobestel zoals wij dat bij ons ken nen de weerspiegeling. Daarom hel ben we misschien geen „national! resultaat vrede dienen te hebben behoren te hebben, bijna geschreven. nationale vrijheii hebben gekozen, en men doe bK hadden wij niet voorkomen alsof wij daarbij nationale zin tekortschieten. Nieuwe uitgaven van Nederlandsch Bijbel genootsch a p Bovendien zijn zojuist 1500 exemplare van het Evangelie van Mattheus in h(' Kapauku. een taal die bij de Wisselme ren gesproken wordt, van de pers geke men, terwijl het N.B.G. over enige tiji het Evangelie van Lucas in deze taf hoopt uit te geven. Deze vertaling word: verzorgd door de Amerikaanse taalg'- leerde miss Marion Doble van de Chrifr slotte nog de suggestie de documenta- ment in het Niassisch en zal er een eer-j l'an anc* M'ss'onary Alliance, tie voor dc vakcentrales wat betreft het ste druk gaan verschijnen van gedeelten; Voor Suriname is de vertaling in minder recente verleden af te stoten uit de psalmen in het Timorees in de;Sranan zo goed als klaar, terwijl er i naar het Instituut. Hiervoor zal dan i vertaling van ds. P. Middelkoop. j begin is gemaakt met de vertaling echter een nlcinv apparaat opgebouwd- Op Nieuw-Guinea zal het bijbelgenoot-1 het Saramaccaans dat in het boslind en gefinancierd moeten worden. Het schap ook weer een stap verdev gaan wordt gesproken. Dr. J. Voorhoeve houd1 C.N.V. zal zich hierover nader beraden. I door een depot te openen in Hollandia. zich vooral met dit werk bezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2