r HENK BADINGS met gewone IZ C UIT VERLEDEN EN HEDEN SMALLE BRUGGEN NAAR DE VRIJHEID Cultureel venster 'T IS LIEFDES UUR ljefde maar de ljefde ,n al zjjn Christel ij kZangersblad ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 FEBRUARI 1959 I Een keuze voor de organisten Kleine parels en siemmingsstukken (Van onze kunstredacteur) zo geregeld de orgel concerten in ons land volgt ook via de radio zal wel licht de indruk hebben, dat de orgelliteratuur toch maar be perkt is. Steeds weer komt men dezelfde werken tegen: Toccata en Fuga in d-moll van Bach, heid verdient. Vooral Son.» VI v»n Mendelssohn, Toccat. uit de 5e Symfonie yen het ko™a'v°«''Pd. Widor, Suite gothique van Boëllman, enz., enz. Heel weinig komt het voor, dat men onbekende werken hoort uitvoeren. Er zijn dan maar een paar organisten, die zich de moeite nemen steeds maar weer te zoeken naar onbekend terrein en dan daarbij studie demonstreren. Van verschillende uitgevers heb- band bevat bovendien biografische ben wij nu weer een verzameling en musicologische gegevens in Ita- orgelwerken gekregen, die bewij- liaans en Engels, zen hoe veelzijdig de orgellitera- Afzonderlijke banden gaf Zani- tuur is. Veelzijdig, ook al zijn niet bon uit met 43 Versi Spirituali van alle werken echt geëigend voor het Antonio Valente (organist te Na geeft ook moderne or gelwerken uit van Ita- ijverige liaanse componisten. Die moderne Italiaanse werken zijn niet alle zo bijzonder naar de aard van het orgel geschre ven. Echte polyfonie is er maar weinig en er gaat een neiging orgel. Maar keus genoeg organisten pels in de 16e i t anders te sfeer hier aller- rbij de he* gevoelsstuk. Het gebied zo actieve uitgeverij Gug- 1784), met enkele verrukkelijke, Üelmo Zanibon te Padova (Italië) speelse werkjes en vijf Ricerca- verzorgde. De heer Zanibon heeft te's en een Fantasia van Rocco een zwak voor oude muziek en Rodio (16e eeuw te Napels) voor dat brengt hem tot banden, die orgel, klavecimbel, klavichord of heel erg waardevol zijn. Ook op harp. Als manualiter kan een i de i(amermilzie|; Fantasia sopra La, mi, re, fa, best eens worden uitge- het gebied heeft Zanibon heel mooie dingen uitgegeven, waarbij veel kamer orkesten geïnteresseerd zijn. O. m. kamcrorkestwerken (met of zonder solisten) van Veracini, Duitse meesters zonder solisten) van Veracini. jA_ Marcello, Stradella, A. Scarlatti, T TIT DE DI#TSE orgelliteratuur tTlocondo Gabriell, Pedrollo (heel mooi ho- aJ gaf B'drenreiter-Verlag te Kas- een echt Oude Italianen r-Verlag bijzonder mooie band met ,,60 Orgelchorale nach Vokal- satzen des 16. und 17. Jahrhun- beste van de ontvangen ken is „Pastorale e Ulisse Matthey (1876—1947), leerling van Guilmant en orgelleraar aan het Verdi-conservatorium te Turijn. Vooral de Mu- setta is interessant, Franck-invloed. De „Rosa Mistica" van priester-componist M. Fino (1867—1950) is mystiek stemmingsstuk, de vierdelige „Suite da Concerto" Gennaro D'Onofrio is wel knap Geschiedenis der STANDAARDWERK VAN LEOPOLD ZAHN DE. Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein was kort na de eeuwwisseling in de Parijse kunst handel Vollard getuige van een gesprek tussen de schilder Ker-Xavier Roussel en de schrijver over het impressionisme Theodore Duret. Roussel, een van de na-impressionisten die zich ,JVabis" noem den, klaagde over het gebrek aan erkenning en over het verbod in de Salon te exposeren. „Beste vriend", troostte de oudere Duret de jonge is Kunst en er is Publiekt smaak en voorlichting overwegingen voortkomt, is een Wellicht wil men later niet i de kunsige- aag. Wellicht wil niet-begrijpend i >chiedenisboeken termen, zonder gepsychologiseer, Een der beste middelen om het publiek tot een waarde-oordeel te ;en is een eerlijke en objec- beschouwing over de ont wikkeling van de moderne kunst en over haar uitdrukkingsmoge lijkheden. Men moet hierbij niet Dat was dus in het begin deze eeuw, toen men zich ii rijs nog hield aan de overgeble- als ven conventies van een voorbij- geschiedenisboeken beschreven brengen is i gaande tijd. De jongere kunste- worden. Of misschien tracht men naars, die de kunst tot een ver- wel het publiek te winnen voor dere ontwikkeling wilden leiden, nieuwe uitingen. Zo ja, dan is de kregen te weinig kansen, kregen uitwerking nogal vaak tegenge- ook geen officiële erkenning. En steld aan de opzet. De „officieel alleen de stromingen als geheel vanzelfsprekend ook geen onder- erkende kunst" van vandaag ligt bezien, maar ook kunnen aange- scheidingen. De publieke smaak niet in het verlengde van de pu- en de waardering van de Franse blieke smaak. Academie bleven achter bij de evolutie op kunstgebied. Eerlijk en 0D|6Ctl6t Het is in de loop der jaren /~tM DIE publieke smaak te be- eigenlijk wel heel erg veranderd. NJ invloeden zal men dan door Zeker, de publieke smaak is nog moeten gaan met bekronen schilder, beeldhouwer of een architect i niet anders zijn werk maakt, moet maken zelfs. Zo'n algemene beschouwing atuurlijk niet eenvoudig en moet; natuurlijk gepaard gaan met af- achter gebleven en zal ook steeds wat zich als progressief^ aandoet beeldingen. Hoe zou men dat be- achter blijven. De goede kunste- of zal men he't ook moeten zijn hun tijd nu eenmaal al- durven tijd vooruit. de officiële kunstwerk, dat als kunstwerk zelf j zelfs nog progres- hebben, te bekronen? Voor mijn siever dan de kunstenaars. Thans gevoel is elk opgelegd dwang- vindt alleen maar erkenning wat middel verkeerd. Het i illustreerd is. Voor zo'n hulpmid del heeft thans Ullstein-Verlag uit Berlijn de uitgeverij die al tal van belangwekkende kunstboe- ii"zaak*niet ke" naïm sta" volkomen gebroken heeft met het het publieke smaak-oordeel te gezorgd door de uitgave verleden en de bekroningen wij- beïnvloeden, maar het publieke ÉT* zen op een merkwaardige om- waarde-oordeel, voor zover dat stelling van de waardebegrippen, aanwezig is. Men zal dus de Of de erkenning der officiële waarde van een nieuwe kunst instanties nu altijd uit pure over- uiting moeten kunnen aangeven, tuiging of uit volkspedagogische positief, zonder problematische boekwerk onder de titel „Ge- schichte der modernen Kunst" van. Leopold Zahn (250 blz., 117 tekstillustraties, 132 zwart-wit re producties en 16 kleurenrepro ducties) Onmisbaar bezit OP ORGELGEBIED heeft Zani- gang Senn bon mooi werk geleverd. Aller- cher). Wie eerst gaf hij een bijzonder fraaie band (verzorgd door Ireneo Fuser) uit met oude Italiaanse orgelmuziek, ge titeld „Classici Italian i dell' Organo", waarin kostbare stukjes zijn opgenomen van de 15e tot de 18e eeuw, o.a. van Andrea Antico, Giro- lamo Canazzoni. Andrea Gabrieli. Claudio Merulo, Giuseppe Guami, Luzzasco Luzzaschi, Giovanni Ga brieli, Adriano Banchieri, Gironlamo Frescobaldi, Bern. Pasquini, Domenico Zipoli, Giov. Martini, ea. Peters te Frankfurt. Een Het zijn toccata's, ricercares, dienst korte orgelioralen wil dankbaar werk, maar liever is ons versetto's, fuga's, canzones, voor hebben, zal in deze band nooit zyn uit dit Concert getrokken Piece het grootste deel ook sonder pa- voor „iet, zoeken. De bekendste voor orgel alleen daal te spelen. Geen heel concert 8 moet men geven van deze oude m opgenomen, ge- Alessandro Esposito is eigenlijk alleen maar heel erg vir tuoos en het „Pregheira" van Mezio Agostini (1875 1949) heeft een wat senti mentele lyriek, die dichter bij de kleurmuziek van De bussy ligt, dan bij de wer. kelijke orgelmuziek. Flor Peeters heeft zijn Concert voor orgel en or kest Op. 52 nu zelf be- „Ten tijdens het beleg van 1572'73 de stad Haarlem zodanig kleine constructeur zonder ge- „De keuze laat Leiker loof, de blokkendoosbouwer, die lezers ipgesloten was door Don Frederik Alvazoon, dat er bij wijze spreken geen rat mèer in of uit kon, kwam koning Winter en maakte voor dé moedigen een hamsterpad over de baren. De eer sten, die bij nacht en ontij op de schaats naar Spaarndam gin gen, vertrokken met z'n vijven vanaf de Cathrijnebrug. Drie in had om nog eens wat op te ervan kwamen terug. Twee van de vijf waren onderweg op- zetten. Men wordt volwassen, geslokt door een wak. De drie, die geluk hadden gehad, droegen men komt in elk geval op een zakken op de rug. Ze waren verscheidene Spaanse schansen leeftijd dat het spel niet inderdaad wil de auteur nergens vensbeschouwing aan zijn lezers alpen,Uk paan zin maar Sffi'ïaiSérfhelJn^sSitnf v'oor" genegenheid tot de mens. voorbij gekomen, maar de vijand had hen niet opgemerkt. UaUanën."*maar ér zijn parels bij", schreven door Praetorius, Goudi- die zeker op een concertprogram- Bj 1 geplaatst kunnen worden. De Cartoon 59 Evenals vorig jaar heeft De Be- Seven met de beste et jaar 1958. Het is eigenlijk een het Diogenes Ver- Het hoogtepunt ln. deze serie Is mal. Walter, Jamba le Far. Oth- 2« Ornelaonala van da 50- mayr, a.a. Prachtig materiaal 1*r1" D""" componist H.r.ld voor kerkorganisten. Genzmer, leerling van Hlndemlth. Van Valentin B.thg.ber 11082- Ztk"' vlrU" 1750). die in de mnziekgeschiede- W' nis bekend is geworden door absoluut goed dacht. Het Is ziek, ritmisch Zo begint de in 1943 te Haarlem geschreven novelle „Spoken op de werkt voor orgel en piano schaats van Sjoerd Leiker (geb. en uitgegeven bij Edition 1914 te Drachten), het zevende en laatste verhaal uit de bundel „Smalle bruggen naar de vrij heid", onlangs uitgekomen bij H. P. Leopolds Uitgeversmij N.V. te Den Haag. Leiker begon zijn let terkundige werkzaamheid in de kring van de jong-protestantse letterkunde. Hij heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een auteur van erkende kwaliteiten, zonder nu evenwel bepaald op de voorgrond te treden. De zeven no vellen uit de genoemde bundel spe len in uiteenlopende milieus en in verschillende lijden. Spoken op de schaats handelt over de gevaar- Knappe novellenbunde! van SI0ERD LEIKER boeit, men vouwt zijn handen wordt wijs. Vanzelfsprekend er is iets, althans het menselijk hart zoekt om wat en om die re den zijn er verwachtingen standaardwerk, dat zowel de schilderkunst en de beeldhouw kunst als de bouwkunst omvat. De schilderkunst begint in dit boek bij het verhaal, waarmee ook de ze kritiek begint, dus met de Pa rijse strijd tussen de „onofficië- 2ijn le" kunst en de academisch ge- ..,1 de vormde classicisten. De beeld- bepaalde le- houwkunst begint bij de grote nieuwer Auguste Rodin en bouwkunst met het functionel» bouwen. Leopold Zahn geeft in afzon derlijke hoofdstukken de stromin gen weer en schrijft daarbij zeer over de verschillen de topfiguren uit zo'n stroming. Van de impressionisten tot de ab stracte schilderkunst krijgt Wie zijn geestelijke houvast verloren heeft, verkrijgt begrip gedetailleerd voor de van huis en hof verjaag de mens en ziet daarin een sym- i zijn eigen toestand. Ook dus een volledig en bovenal ob- déze factor zal hebben meege- koesterd; om die reden staat ach- sP«'d b« dk d°OT Jeikef. ter menige toren nog een kerkJ eed Persons en In het web van om reden hebben arbeiders knappe novellenbundel opnieuw de tijd ons in de internationale zgeorganiseerd en hebben dat het levensbeschouwelijk ele- sfeer. Leiker heeft zich van het strijdliederen geklonken jectief overzicht, dat zeer instruc tief is en een onmisbaar middel om tot een gefundeerd waarde- onderwerpen. Zo bevestigt deze oordeel te komen. Een halve eeuw kunst gaat 5or de lezer leven, een halve lag te Zürich. Het bevat de meest kleine pareltjes, die echt spranke- kostelijke tekeningen zonèer den van cartoonisten uit zeve den. België is vertegenwoordigd vreugde en toch volko- „orgelmaszig" zijn. Echt een door Rosy. Duitsland door Loriot muzikaal tijdverdrijf aan het or- Poth, Engeland door Hoff- nung en Ronald Scarle (beiden van de Punch), Frankrijk door Bosc (Paris Match), Chaval en Sempé, Nederland door Catrinus gelmanuaal. Nicolaas Bruhns (16651697), leerling van Buxtehude, organist te Kopenhagen en befaamd viool- teressant met in het 2e deel trio-bewerking van het koraal „Dn grosser Schmerxensmann". De Toccata (3e deel) Is levendig en polyfoon. Een Sonate die ze ker een plaats moet krijgen op de programma's der orgelconcerten ln ons land. Uitgave Peters te Frankfort. harmonisch in- üjite hongertochten i provincialisme weten vrij te ma- de morgen werd bezongen ken, al is het tekenen van bui- nieuwe dag, maar inmiddels zijn tenlandse milieus in een novelle de stoelen opgeruimd, het feest. dan ook gemakkelijker dan in een dat al aangekondigd was. is uit- roman, welke zoveel meer docu- gesteld en ik mag wel zeggen: mutatie en persoonlijke arv.rmg heef% Ah„ewi«z geneh?S Verzuchting Achter deze Ahnewitz vermoedt Leikers bundel herinnert aan de lezer Leikers eigen desillusie en Hart zonder Land van Albert Hel- resignatie. Het sterkst komt deze man en beweegt zich ongeveer op Jan Trends hetzelfde oae»-»»*™""» ment de eigenlijke kem ,4-e prozakunst vormt: de auteur lijk nog gebeurd op kunstgebied. Eiger geeft zijn visie op het leven kan daarbij niet ontkomen aan de vraag naar de achtergronden. C. RIJNSDORP. want natuurlijk Kan men geen ontwikkeling op kunstgebied opbouwen zonder daarbij de grondleggers der mo derne kunst Manet en Cézanne te In het ijs In alle verhalen uiting de openingsnovelle Een Vrome'Bet*"aIs "kèrn" Óök De klinkt iets door van het falen van *dl Sfk'K Uer'^vln^dê levensbeschouwingen en levens- «eeuwen )K naai mer even ae verwachtingen. Zo begint de Overval speelt in de jaren va.. ting en geeft voor op authentieke veile Displaced Persons gegevens te berusten. Behalve dit uitsluitend de werk brengen de overige verha len, t.w. Een handvol spijkers, uc iiu_ woorden aan van Vestdijk, die er met de destijds in het Handelsblad over olgande'verzuchting, die uit een -Het «o«l recht van de 'Nederland ÏSi.ie»- -fun' «n zeer 'gfn'sV^fe..detepverdl'S.S ve pn eerlijke vertegenwoordigers collectivistische ideologie". Wij leven nog altijd in de r De Savannah. Journaal. Displa- dagen van Oscar Ahnewitz, de Vestdijk gaat dan verder e :egt: i Van den Born, Oostenrijk door virtuoos, schreef Paul Flora en de Ver. Staten door i„Hia pn Fnsa'c v Alain, Sam Cobcan en Virgil 'uaM ru«" Partch (Saturday Evening Post: maar drie Pfe- 'oor orgel en een Nun komm der slechte stemming is Heiden Heiland". Deze werken zijn door de muziekuitgeverij C. F. Peters uit Frankfurt thans op nieuw gereviseerd uitgegeven in VIA NAALD IN HAAT NA DE scheepsramp 1907) is niet alleen en electronische muziek werk van Bruhns, dat weliswaai in de schaduw van de werken van Buxtehude t staan, maar toch gevolg Mensen kunnen vergaan kinderen verdrinken lichamen kunnen wegzinken naar het rijk van de dood er gaan seinen naar de kust telegrafisten verstaan maar er is niemand die helpen kan sneeuw en water zijn machten. Wanneer mijn dochter daar lag wit en wezenloos wanneer haar lichaam daar zou moeten blijven terwijl ik al begon te dromen van haar gewaad wit onder het zwarte haar zoals de maagden dat dragen dan zou er voor mij geen troost kunnen zijn dan deze dat al Zijn baren zijn heengegaan over het hoofd van de Messias. Theologen moeten niet twisten over het credo daar waar staat dat Hij nedergedaald is ter helle men behoeft dit immers niet uit te leggen dit is geschreven voor de doden die belijden het die beleven het de Messias is dood bij hen en de doden gaan leven in hun Heer. Er zijn feesten achter de wezenloosheid die niet te beschrijven zijn dan met woorden van opstanding. G. BOOGAARD daarnaast kan men nog opmerken, dat hij een der meest veelzijdige ncerz toondichters is uit ons land. Na Sweelinck, die internationaal be- kgSt (1g Bach blijft faamd was. heeft ons land nog wel-veel componisten opgeleverd, dracht eer bekend- maar eigenlijk was het eerst Henk Badings' muziek waar het Stichting. Ook hier buitenland zich na Sweelinck voor openstelde. Zelfs de tegen- te constructie, standers van Badings elke bekende figuur heeft tegenstanders, veelal uit jaloezie erkennen zijn grote capaciteiten en in het buitenland is het juist Badings, die de Nederlandse componisten stand hoog houdt. Johan Wagenaar de elektronische klank aangegre- de hech- gingskracht heeft Badings de har- Natuurlijk heeft Badings, die in Delft zijn ingenieurs diploma haalde en daar zelfs historische geologie en kimde doceerde, een ontwik kelingsgang doorgemaakt. Sinds er in ons land voor het eerst een werk van Ba dings werd uitgevoerd het was in 1930: de le Cellosonate door Henk van Wezel en Ju lius Hijman. direct gevolgd door de le Symfonie van het Concertgebouworkest is er wel wat veranderd in zijn muziek. Eén ding is gebleven: de hechte constructie, die echter altijd ruimte liet tot een vrij uitzingen van de kunstenaarsgeest en dus niet de muzikale inventie in een keurslijf dwong. ve werking te korxLen. Juist in de elektronische muziek liggen er zoveel meer tonen in een octaaf en kan er dus een sfeer eïêktronïsch'é*muzïek ""den opgeroepen, die de i lichter gekleurd, de melo die soepeler gemaakt, het ritme meer gemarkeerd gegeven en bo vendien klankkleuren aangewend, wijzen. Dit Dubbelvioolconcert is voor mijn gevoel nog steeds een der schoonste werken van Badings, waarbij de twee vioolpartijen tot een prachtig geheel zijn verwe ven met de orkestpartij. Badings thans ingezien één plaat de Derde Symfonie en Dubbelvioolconcert uitge- le muziek hoogstens kan aandui den. Badings heeft met elektroni sche middelen toch het terrein van de muziek niet verlaten. Na tuurlijk, het zal U bij eerste audi tie wat vreemd klinken en boven dien zie ik de elektronische muziek allereerst als illustratieve muziek, waarbij men zich dus wat moet voorstellen. Maar vergeet niet, Belangstelling toor de moderne kunst. Het schilderij („Drie mu zikanten"J van Fernand Léger wordt nauivkeurig bekeken, dank zij de instructieve toelich ting die Leopold Zahn in zijn nieuwe „Eine Geschichte der modernen Kunst" over Léger en zijn stroming gaf. pelijke taal leidt Leopold Zahn zijn lezers door de doolhof van de noderne kunst en wel op zoda nige wijze, dat het eigenlijk geen dool hof meer is voor hem, die het boek geheel doorwerkte. Wie eenmaal aan het boek begon zal het blijven uitlezen, zo klaar en interes sant en onderhou dend heeft Zahn geschreven, ook ten aanzien van beeld houwkunst en ar chitectuur. Leopold Zahn is trouwens op dit gebied geen onbe kende. Hij schreef o.m. de eerste mo nografie over Paul Klee, was jaren lang leider van het tijdschrift „Das Kunstwerk" en schreef ook reeds een pocket „Kleine Geschichte der mo dernen Kunst". De vele uitnemende illustraties en de fantastisch verzorgde typo grafie maken dit boekwerk, dat naar verhouding voor DM 29 be slist niet te duur is, een onmis baar bezit voor allen die óf zelf kunst bedrijven óf zich voor de beeldende kunst interesseren. CORN. B. bracht, gespeeld door het Residen- dat uit die elektronische muziek Ba dings achter elkaar te beluiste ren en dan een ontwikkeling te kunnen constateren van de late ro mantiek. waarin altijd nog iets van Weltschmerz doorklinkt, tot de klaardere, meer polyfone sprankeling van thans. In de eer ste periode van Badings' compo- afrekent nistenléven is als een répresenta- tief werk te zien de Derde Sym fonie, geschreven in 1934 en door trokken van een zekere tragiek, die wel heroïsch aandoet doch verwerking niet in de meer pathetische zin Henk Badings, de Nederlandse componist, tan wie Philips nu de 3e Symfonie, het Dubbel vioolconcert en de elektroni sche balletmuziek Kain en Abel" opnam. sterk eigen geluid, met de geestelijke over de late romantiek. tie-Orkest o.l.v. Willem van Otter- loo met de violisten Theo Olof en Herman Krebbers. (30 cm. lang speelplaat A 00487 L. De uitvoe ring der werken is uitstekend, vooral van het Dubbelvioolconcert, mofoonplatenbezitters kunnen de ze plaat gerust aanschaffen, want men wordt beslist niet afgeschrikt door allerlei kakofonieën. Daar voor is Badings veel te zeer echt muzikant. Om ook aan een andere zijde van Badings' kunnen aandacht te i- besteden heeft PHILIPS op een n klein plaatje opgenomen de elek tronische balletmuziek „Kaïn en Abel" van Henk Badings (45-toe- renplaatje 400 036 AE». Over de dat elektronische muziek is al heel wat geschreven, zelfs dat ze niets met muziek te maken zou hebben. vandaag onherroepelijk iets heel belangwekkends voor de toe komst zal groeien, een toekomst die hoe langer hoe meer geleid wordt door de ontwikkeling der 't Is liefdes riaties op eei dragen aan veertien componiS' ten door Ludwig Berger. Uitga- trische troln gegaar,. Zulke dinger, hiLftTSSfït Ü??1, kunnen ook aan de kunst met voorbijgaan. CORN. BASOSKI. j l.13 j, Handel. Gluck, Haydn, Mozart, danklied, opge- Beethoven, Schubert, Von Weber, jfi Mendelssohn, Schumann, Wag- r» o i o- "er. Offenbach, Cornelius en De Boeker!Baarn, Geauto- Brahms. Berger heeft zich in dit """taling uit het Duits werk niet beperkt tot de erotische schakeringen tot onderwerp van zijn unieke bundel gekozen. Zo is het in de schets over Bach de lief de tot God, en die over Beethoven de naastenliefde, waarmee heeft gebracht, zijn alle op het thema van di dat heeft geklonken in het leven van veertien componisten. Bach, belasting Het werk is gebouwd volgens het Maar dat is een ontkennen van cyclische principe: het thematisch de mogelijkheden die de elektro nische muziek biedt. Het in 1956 geschreven ballet van Badings is '- stuk gave muziek, dat men melodische formules. Uit i Richard Strauss of Gus- kort motief, een kiemcel, komen geneigd is aan deze mu?iek tav Mahler. Invloed van deze de overige thema's voort. Zo volgt voor een ballet veel grotere componisten Badings vergeve Badings hier dus César Franck pressie toe te schrijven dan me dat ik deze namen in een lm 2 spreking van zijn werk noem is er wel, vooral ten aanzien van wogen en zeer expressief werk. tronische concerten de breed-getrokken melodische dat op elke hoorder diepe indruk spanningsbogen, maar toch voelt maakt, men bij Badings' Derde Symfonie Het Chr. Zangersblad, orgaan van de Kon. Bond van Chr. Zang- en Oratoriumverenigingen, is in een geheel nieuw gewaad gestoken. Als nieuwe redacteur treedt thans op D. Hofstra Cor' Heyligersstraat 23, Den Haag, die als zodanig de heer H J v d Munnik opvolgt. Niet minder dan 33 jaar heeft laatstgenoemde derk^nnen^ls de meest de redactie gehad en met zonder schroom neemt de heer Hofstra ™en.selu- dus diens stoel in. Zijn inleiding tot het blad spreekt ,^e schrijver de componist karakteri seert. In de schetsen over o a. Schubert, Von Weber, Schumann en Brahms is het de liefde tot de vrouw, die de hoofdrol speelt, maar het is opvallend dat 'daarin niets valt te bespeuren van het onkiese zich vermeien in het lief deleven der groten, dat zoveel lectuur in dit genre kenmerkt. Berger's boek is geschreven van- uit een even intense als eerbiedi ge liefde voor de klassieke muziek en voor de grootmeesters der Wes terse toonkunst. Met een door die liefde gescherpte intuïtie weet de auteur de liefde steeds v ballet veel grotere ex- blad zelf is uiterlijk veel aantrekkelijker geworden. De inhoud üen- .Hii laat der kwamen dan tot e... Uit Badings' latere tijd is het hangend ritme van willekeurige gevarieerd. Naast mededelingen over de Bondsdagen te Alkmaar op 30 en 31 maart a.s. vervolgt H. J. v. d. Munnik zijn staan artikelenreeks over Calvijn en de kerkmuziek. .Dirigent-romancier Barend de Graaff begint met een verhalencyclus onder de titel „De sprookspreker van Culemborg". Verder bevat het nummer verenigingsnieuws. die factor heel vaak ook de stimulans is geweest tot het ont- jjU geniaie scheppingen. Zijn reputatie als uitnemend sti- feite biografische feiten blijkt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 10