CHRISTELIJK
RIVELLA
LADY ISABELLA
WYBERT
Gereformeerden willen
belijdenis handhaven
Generale Synode van de
Hervormde kerk
\Een woord voor vandaag
Kanttekening
Voor j aarszeiidiiigs week
in de Herv. kerk
East Lynne
niet fekKer
Leven in de schaduw
van de ezel
T. M. Gilhuis schrijft in het
blad van de gereformeerde jon
gerenverenigingen .Jong Gere
formeerd" een lezenswaardige
kleine kroniek." In een van de
laatste nummers schrijft hij over
de handhaving van de belijdenis
(verkort weergegeven)
IET kan
wel eer
de heg
die
langzamerhand
worden zijn, dat wij er als ger
formeerden nu niet zo best op
staan. Wij zijn zo heeft Veld
kamp de meningen van onze criti
ci eens vertaald vertegenwoor
digers van een woordchristendom,
zaakwaarnemers voor God, behar
tigers van Zijn belangen, die spe
ciaal bestaan in een onverzwakt
handhaven van Schrift en belijde
nis. de compagnons des Heren,
strijders voor niets dan waarheid
en recht, de rechtlijnigen, theore
tici, en scherpslijpers, lieden van
een fossiele orthodoxie, die grote
kans lopen met de 37 artikelen,
Heidelbcrger, Korte Verklaring,
12 artikelen. .Trouw" en het VU-
blaadje de hel te worden inge
jaagd.
Gereformeerden, zo zou je de
critiek verder kunnen omschrijven
zijn mensen met de leertuchtbril
op. Lui. die zweren bij de drie
zaligmakende dieren van de oude
versleten orthodoxie: de slang in
het paradijs, de ezelin van Bileam
en de vis van Jona. Als deze drie
dieren op een goede da£ eens uit
de bijbel zouden wegspringen, wel
dan zouden de gereformeerden
niets meer hebben te geloven!
Wat blijkbaar de buitenwacht
hier speciaal irriteert Ls de bin
ding aan de belijdenis, die er bij
gevonden wordt. Wij zijn
fische woord. We hebben in de
tijd der Reformatie de tyrannie
van de priesters bedwongen om
GEZAG
EGENC
gereformeerde kerken steeds
weer met gezag haar belijdenis
aan haar leden opgelegd. Waar
om? Omdat ze bang waren anders
een paragraaf uit haar dogmatiek
kwijt te raken? Nou en wat
dan nog? Hangt daar nu zoveel
van af?
Men kan er over twisten wat
een kerk wel en wat se niet moet
belijden. Hoever mag een kerk
met haar gesag gaan? Maar als
minimum, waarover niet te dis
cussiëren valt, moet hier toch wel
gesteld worden de belijdenis:
Christus Is God. Zodra de kerk
niet meer zou verkondigen dat
Christus is do waarachtige God en
het eeuwige leven en in verband
daarmee de drie-eenheid niet meer
zou belijden, dan sou slj ophou
den een christelijke kerk, licht
der wereld en stad op de berg te
zijn.
De oude christelijke kerk heeft
hier nimmer verlegen gestaan,
zonder enige zweem van aarzeling
heeft ze zich hier ondubbelzinnig
uitgesproken in de geloofsbelijde
nis van Afchanasius: ,,Zo wie wil
zalig zijn. die is voor alle dingen
nodig, dat hij het algemeen ge
loof houde; en zo wie dit niet ge
heel en ongeschonden bewaart, die
zal zonder twijfel eeuwiglijk ver
derven Dit is het algemeen ge
loof;
j dit niet trouwelijk
vast gelooft die zal niet kunnen
zalig zijn. M
dat
Stel hier nu naast het standpunt,
it de huidige vrijzinnigheid ten
inzien van Christus huldigt. Ook
aanzien van Christus
thans alle opschuivingen na de
oorlog naar rechts hier in aanmer-
king genomen kan men staan
de houden, dat hier verworpen
HANDHAVEN
EN waarom dit nu zo erg is?
Omdat men dan. wanneer men
dit verwerpt, niet slechts in strijd
komt met enkele „bewijsplaatsen
uit de Heilige Schrift, maar
naar het woord van ds. S. G. de
Graaj géén woord uit de Open
baring Gods kan verstaan. Hoe
kunnen wij dat exclusieve: „Komt
allen tot Mij" goed verstaan zon
der dat wij Hem zien als Gód en
als Zaligmaker? Hoe heeft Hij an
ders kunnen spreken van het blij
ven in Hèm? Hoe heeft Hij anders
naast elkander kunnen stellen:
„Gelooft in God, gelooft ook in
My?
De Kerk moet dit woord, deze
goede belijdenis wel handhaven.
Niet slechts omdat zij te fungeren
heeft als pilaar en vastigheid der
waarheid (1 Tim. 3:5), maar ook
omdat de gemeente met haar kin
deren om haars levens wil niet
anders kin. Als ze deze belijdenis
loslaat, als ze niet meer weet, dat
Hij, die met Zijn uitgebreide ar
men voor haar staat als de goede
Herder, die haar, het schaap zij
ner godheid wel dan gaat ze
tot Mij die vermoeid en belast
zijn en Ik zal u rust geven"
deze woorden ogenblikkelijk in da
den doet overgaan uit kracht zij
ner godheid wel dan gaat ze
als gemeente zonder meer naar
de kelder.
In déze belijdenis ligt haar lijfs
behoud. En daarin ligt ook het be
houd der wereld. En daarom heb
ben de gereformeerden onveran
derlijk aan déze belijdenis willen
vasthouden omdat alleen met dé
ze belijdenis zij een waarlijk mis
sionaire dienst aan de wereld kun
nen verrichten. Of kunnen zij
soms de wereld troosten met één.
Zie. daarom willen de gerefor
meerden hun belijdenis handha
ven- En belijdenis-kerk zijn. Al
het geroep aan de overzijde, dat
spreekt van fundamentalisme, for
malisme, binding, vastleggen van
formules ten spijt.
Van 9 tot 11 februari
Verkiezing van
Advertentie
Bij guur weer h'
kunt U verkoudheid -1
voorkomen met
Zendingsarbeiders
vertrokken
Woensdag is uit ons land de Ned.
Herv. Zendingspredikant ar. H. J.
Vis naar Bali teruggekeerd op ver
zoek van de Balinese kerk, teneinde
in Den Pasar o.m. de leiding op zich
te nemen van een meisjesinternaat.
Eveneens zijn drie zendingsarbeiders
der Ned. Herv. Kerk naar JN'ieuw-Gui-
nea vertrokken, n.l. de heer H. Goud
zwaard. die aan de opleidingsschool
voor onderwijzers te Fak-Fak wordt
verbonden, en de heer en mevr. Osinga.
die naar Saoka gaan. Beiden hebben
hun opleiding ontvangen aan de zen
dingshogeschool te Oegslgeest.
Op zaterdag 7 februari zullen 8 zen
dingsarbeiders voor het zendingsonder-
wijs van de Ned. Herv. Kerk naar
Nieuw-Guinea vertrekken. Het zijn:
mej. N. Bos naar Biak, mej. W. M.
Brouwer naar Klademak-Sorong, mej.
G. H. Hajer naar Korido, mej. R. Kloos
terhuis naar Seroei, de heer J. van der
Meer en echtgenote naar Fak-Fak, de
heer F. Molemaker naar Korido, de
heer G. Smits naar Korido en de heer
E. Winters en echtgenote naar Korido.
Met hetzelfde vliegtuig zal mej. T. R.
Boonstra als onderwijzeres vertrekken
naar het doopsgezinde zendingsgebied
Teminaboean. Allen zijn opgeleid aan
de zendingshogeschool te Oegstgeest.
hoogleraar in
Groningen
Van 9 tot 11 februari komt de
generale synode van de Ned. Her
vormde Kerk in zijn nieuwe sa
menstelling op het conferentie
oord Woudschoten bijeen. Omdat
het de eerste vergadering zal zijn
van het nieuwe jaar, zal het ge
hele moderamen aftreden. Tot de
nieuwe praeses gekozen is, zal de
oudste aanwezige predikant de
ieiding hebben. Tot de belangrijk
ste besluiten die de synode zal
móeten nemen behoren wel de
aanstelling van leden voor de com
missie van opzicht en tucht, het
hoogste rechtscollege in de kerk,
en de verkiezing van een kerkelijk
hoogleraar voor Groningen.
Zowel de huidige praeses als de asses
sor zijn geen lid meer van deze nieuwe
synode, omdat hun plaatsen zijn inge
nomen door andere vertegenwoordi
gers uit hun classis. Toch ziet het er,
meent men algemeen, wel naar uit dat
dr. A. A. Koolhaas weer opnieuw de
voorzittershamer toegeschoven zal krij
gen.
Het vorige jaar is een wijziging gejnaakt
waardoor het mogelijk wordt dat een
voorzitter vijf jaar lang de leiding over
de synode kan hebben, ook als hij al
geen lid meer van de kerkelijke ver
gadering is. Dit besluit werd aangeno
men om meer continuïteit te krijgen.
Daar dr. Koolhaas geen lid is, zal hij niet
met gewone meerderheid van stemmen
moeten gekozen worden, maar met een
absolute meerderheid. Dat wil dus zeg
gen niet met de helft van het aantal
aanwezige leden plus een, maar met de
helft plus een van alle afgevaardigden
voor. Dr. Koolhaas die in het afgelo
pen jaar geroemd is om voorzittersca
paciteiten, zal zeker herkozen worden.
Wie met hem in het moderamen zitting
zullen nemen is niet zeker. Ds. J. Vink,
de assessor, is n.l. niet in de synode
teruggekeerd. Als het nieuwe modera
men gekozen is, draagt de tijdelijke
leider de leiding weer over aan de ge
kozen voorzitter.
Voor de buitenwacht zal zeker de ver
kiezing van de nieuwe hoogleraar voor
Groningen, die de plaats van prof. dr. Th.
L. Haitjema moet Innemen de grootste
aandacht trekken. Op de laatste zitting
van de synode werd dr. J. M. de Jong,
conrector van het seminarium te Drieber
gen, gekozen. Dr. De Jong is van rechts-
vr(jzlnnige signatuur en zijn verkiezing
wees er op dat de synode de vrijzinnige
vleugel van de kerk niet wilde passeren.
Dr. De Jong heeft echter voor deze be
noeming bedankt, omdat hij meent, dat
zijn werk aan het Theologisch Semina
rium dat hem in contact brengt met
alle toekomstige hervormde predikanten
niet die aandacht heeft gehad die dit
werk verdiende, omdat dr. De Jong werk
te aan zijn proefschrift. Liever wilde hij
in Driebergen blijven dan naar Gronin
gen gaan om daar een betrekkelijk klei
ne groep studenten te gaan leiden.
Er is in de pers sindsdien heel wat
gespeculeerd. Een dagblad wist zelfs
te vertellen dat met dr. De Jong ook
de predikanten dr. A. F. N. Lekker-
kerker en dr. A. J. Bronkhorst op de
nominatie hebben gestaan en dat het
wel zeker is dat dr. Lekkerkerker ge
kozen zal worden.
Wij geloven dat hier meer sprake is
an speculatie dan van zekerheid. De
synode komt in nieuwe samenstelling
bijeen en het is dus heel goed mogelijk
dat nieuwe inzichten zullen gaan over
heersen. Als de vorige synode werkelijk
in de richting van de vrijzinnigen geke
ken heeft om die vleugel van de kerk te
vreden te stellen, dan zou zij dat opnieuw
kunnen doen door geen figuren als dr.
Lekkerkerker en dr. Bronkhorst, die bei-
min of meer „midden-orthodox" ge
oriënteerd zijn, te kiezen.
"'.1 zij zich niet bekommeren om mo
daliteiten en richtingen, en de beste man
dit ambt kiezen, dan staat zij in het
gevaar de vrijzinnigen te passeren, die
toch al het gevoel hebben dat zij niet
or vol worden aangezien. In ieder ge-
1 is het zeker dat de kerkelijke pers
de komende weken heel wat aandacht
n deze benoeming zal besteden en al
lerlei conclusies zal gaan trekken, die
misschien helemaal niet meegespeeld
hebben bij de verkiezing.
Enkele belangrijke problemen, die de be
lijdenis raken, betreffen de gebedsge
nezing, de dooppraktijk en het kans
spel. De synode zal zich nl. moeten
bezinnen op rapporten van de raad voor
kerk en ziekenzorg van de commissie
voor de dooppraktijk en op twee rap
porten over kerk en sport en over het
kansspel.
Als de zitting begint ligt er meteen al
een brief van het comité 1616/19, w
in wordt bpgemerkt dat slechts door
wijziging van het mandaat in het
deramen de verkiezing van een praeses
op wettige wijze kan plaats vinden.
De brief wijst er op dat de secretaris
generaal bevoegdheden bezit, die de
praeses toekomen, en die niet overeen
komstig Dordt en Wesel zijn.
Zal ik onderwijzer (es)
worden
De directeur van de chr. kweekschool
te Middelburg J. A, van Bennekom heeft
klein boekj- geschreven waarin hij de
vraag: „Zal ik onderwjjzer(es) worden?"
tracht te beantwoorden. In enkele vlugge
trekken schildert hij de behoefte aan
onderwijzend .personeel en dan probeert
'lij een aantal veel gestelde vragen, zoals:
,Zal ik ordè" kunnen houden?" en „Hoe
kom ik op de kweekschool?" en zelfs
nog: „Wat verdient een onderwijzer?"
te beantwoorden. Het boekje eindigt met
lijstje van christelijke kweekscholen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lutten (toez.) A. Westra,
vicaris te Berlikum (Fr.); te Oud-Alblas
en Randwijk: A. Muilwijk, kand. te
Ameide; te Streefkerk: P. de Jong te
Kootwijk.
Aangenomen de benoeming tot vicaris
te Den Helderr J. Visser, kand. te Kla-
zienaveen.
Bedankt voor Rotterdam Charlois: W.
Willemse te Hilversum.
GEREFORMEERDE KERKEN
Examens: De classis 's-Gravenhage der
Ger. Kerken heeft preap. geëxamineerd
en beroepbaar verklaard de heer G.
Brouwer, Pronkstraat 18 te Leidschen-
dam. kand. aan de V.U.
Beroepen: De classis minor te 's-Gra-
venhage heeft zich verenigd met een
voorstel van wijkkerkeraad 7 om a.s.
zondag aan de leden van deze wijkge-
meente voor te stellen ds. J, J. Oranje
van Djakarta, die reeds enkele maanden
met verlof in ons land is, te beroepen.
GEREF KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te Heerde, A. C. Haitsma te
Opende.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Tweetal te Capelle aan de IJssel, M.
Heerschap te Borssele en C. A. Zijderveld
te Paterson. USA.
Beroepen te H- I. Ambacht, A. Elshout
te Utrecht.
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepen te Groningen Noord, J. Bos
nia te Arnhem.
NED. PROT. BOND
Benoemd tot voorganger te Laren
Blaricum, ds. N. v. d. Wall, voorganger
Ver. van Vrijz. Hervormden te Middel
burg en Goes.
Tot nu toe verhinderd", schrijft Paulus aan de Romeinen, als
hij hun vertelt, dat hij naar hen verlangt. Zelfs stichters van
kerken leven niet temidden van rozen. Zelfs Paulus lukte niet
alles, wat hij graag wilde volbrengen.
Soms wordt dit een probleem voor ons. Diep in ons hart leeft
een verlangen, waarvan wij zeker zijn dat het niet in strijd
is met het evangelie, maar veeleer menen wij past in
het raam van Gods werk. Jarenlang hebben wij voor een
bepaalde kans voor Gods koninkrijk gebeden. Plotseling gaat
de deur open. Alles wijst erop, dat we onder de zegen van
God werken. Toch loopt alles vast.
Is Satan te sterk? Neen, maar wij leven te veel in de Ami
kaanse successfeer. We menen dat, wat wij samen met Gt
doen, moet slagen. Dit is echter niet zo. God laat Zijn kinderen
soms falen; God heeft toegelaten dat hele gemeenten uitge
moord werden. Lees Openb. 2 10 maar: „Wees getrouw tot
in de dood". De gemeente van Smyrna werd vrijwel geheel
uitgemoord. God vraagt geen succes; Hij vraagt trouw. In
één zin zouden we het leven met God kunnen omschrijven:
„Durf met God te falen." Wie met God faalt naar wereldse
maatstaven, denk maar aan het kruis legt vaak de basij
voor de uiteindelijke overwinning.
Advertentie
Gevraagd: Bijbelverkl. v. Henry-Dachsel,
korte verklaring, uitg. Kok. Kerk-, Vaderl.-,
Martelarengesch. e.a. godsdienstige boeken,
LINDENBERGS BOEKHANDEL
Hillevliet 21 - Tel. 174352 - Rotterdam-Zuid.
Ds. W. Mackenzie met
emeritaat
Ds. W. Mackenzie, de nestor van de
remonstrantse predikanten te Amster
dam, gaat 1 april met emeritaat. Ds.
Mackenzie is door ziekte voorlopig ver
hinderd zijn arbeid in de gemeente waar
te nemen en heeft na een hartonderzoek
op medisch voorschrift algehele rust
moeten nemen. Hij wordt op 1 april ze
ventig.
Ds. Mackenzie werd in 1914 in Zwam-
merdam bevestigd en stond vervolgens
in Alkmaar en Utrecht. In Amsterdam
stond hij reeds meer dan 30 jaar. Ds.
Mackenzie is vooral bekend, omdat hij
een van de medeoprichters van de Vrijz.
Chr. Studenten Bond en van de Vrijz.
Chr. jongerenbond is.
HIS MASTER'S VOICE
8-15 februari
De voorjaarszendingsweek van
de Hervormde Kerk is vastgesteld
op 815 februari. Er zullen a.s.
zondag in de gemeenten meer dan
600.000 folders aan de kerkgangers
worden uitgereikt. In deze folder
schrijft ds. P. J. Mackaay, secre
taris van de Raad voor de Zen
ding o.m. het volgende:
Uniecollecte
Lijst 1» van de 80e uniecoUecte bjvi
de volgend»
f 7*5. GriJr
Meeden f 186. Nieuwe Pek
Stadskenaal-Ooït f 560. TJueher
Weeteren"-*
305,75.
..RH| m-Meedhi
___"f 14ÖÖ, Westeremden ff
parochie
t llB.'^Knljpe f 100. Meneldum f 368. Ne*
f 314.58. Ooeterllttens f 205. Oudehome f 515.
Wlrdum f 505, Bellen f 501, Totaal van
375 locale comité1» f 191 187.40
drink zoveel U wilt
RIVELLA- is een zuivere alcoholvrije
drank ennon-filling, geeft dus
nooit dat 'volle' gevoel.
Fris, gezond en heerlijk van smaak.
ixindeli dan andeii
EEN FRIESCHE VU6-D0M0 PRODUCT I
129
„William". Het woord was haar nauwelijk over de
lippen gekomen, of zij besefte, hoe dwaas het van
haar was geweest, dit te zeggen.
William Vine", zei de jongen peinzend. „Praatte
hij Frans of Engels? Zijn papa was toch een Frans
man. nietwaar?"
„Hij praatte Engels. Maar kijk eens, jehebt je
thee nog met uitgedronken", voegde zij er bij, daar
zij de vragen wel wat erg nauwkeurig begon te vin-
xe' bèzoekên." Terwijl zïj deze avond reeds weer on
derweg was naar beneden, merkte zij Lucy op. die
uit de grijze kamer r
„Mogen we r"
r buiten gluurde,
„muicu ..e "j komen, mama?"
„Ja. En vraag madame Vine, wat muziek
te brengen".
durf-
ongeschikt moment, want mijnh
er juist aan uit de eetzaal. Zij
hem in het oog kreeg; haar eerste opwelling
terug te gaan, maar hij keek om er
te willen wachten. Lucy was al
gaaMadame Vine", begon hij, zijr. hand op de deur
knop en op gedempte toon. „hebt u veel ervaring
met kinderongestelaheden?"
Bijna had zij geantwoord „Neen Immers, haar
eigen kinderen waren, zolang zij bij hen geweest
was. opmerkelijk gezond geweest. Maar zij herinner
de zich tc rechter tijd. dat zij geacht werd. vier
kinderen door de dood te hebben verloren en dat
haar spreken daarmee in overeenstemming behoor-
'laar ieta natuur-
lelijke hoest is,
van
door ANN LUDLOW
„Het schijnt me toe. dat hij verzorging nodig heeft,
dat er voortdurend op hem gepast zou moeten wor
den, in het bijzonder 's nachts. Ik wenste zelfs wel,
dat hij toestemming mocht krijgen om op mijn ka
mer te slapen'1, voegde zij er bij, door een sterke
aandrang gedreven, dil verzoek tegenover mijnheer
Carlyle uit te spreken, mar-
de
zijn.
„Niet bijzonder veel, mijnheer,
lijk wel".
„Valt het u niet op, dat dat ee
van William?"
?ndig en uitwendig
sidderend terwijl zij het deed. „Zijn bed zou gemak
kelijk overgebracht kunnen worden en ik zou op hem
passen, mijnheer, als eh van welke bediende
ook verwacht zou kunnen worden
„Dat in geen geval", antwoordde mijnheer Car-
de deur- lyiê op warme toon. „Wij zouden er niet aan den
ken, u daarmee lastig te vallen. Hij is niet ziek, zo
dat hij verpleging nodig heeft; mocht dat wel het
geval zijn, dan is ons personeel overigens ver
trouwd".
„Ik ben zo dol op kinderen", waagde zu nog een
Èleidooi. „Ik heb al grote sympathie, juist voor dit
Ind opgevat en zou graag willen, dat zijn gezond
heid aan mij toevertrouwd mocht worden, dag en
nacht. Het zou een waar genoegen voor mij zijn."
Maar i_
van zou willen horen: het i
veel van u te vergen".
i onbehoorlijk zijn,
Zijn toon gaf te kennen, dat de zaak hiermee
was afgedaan en hij hield de deur voor haar open,
om haar voor te laten gaan.
Te moeten zingen, daarvoor vreesde zij nog meer
dan voor iets anders. Bij het zingen was haar lispe
len niet merkbaar en zij vreesde dat de klank van
haar stem herkend zou kunnen worden. Zij had zich
voorgenomen, geen lied te nemen dat zij al
eens eerder had gezongen in dit huis en haar stem
slechts de helft van de volle omvang te geven. Zij
herinnerde zich, hoe vurig haar echtgenoot haar zin
gen had bewonderd in voorbije dagen. Nu was het
"Barbara, die voor hem zong.
Deze avond echter kreeg zij nog respijt. Er wa
ren nog niet veel minuten verlopen sedert haar bin
nenkomen, toen er een bediende verscheen, die
Techter Hare naar binnen leidde, statig schrijdend
■als altijd, zijn pruik in de puntjes verzorgd. Geen
•sprake van zingen, wanneer hij aanwezig was, want
■de liefelijkste melodie zei hem niets. Barbara en
"mijnheer Carlyle stonden beiden op om hem te be
groeten.
„O. papa! Wat een groot wonder, u 's avonds
te zien verschijnen! Wat ben ik blij! Neem de
gemakkelijke stoel. Madame Vine", stelde Barbara
Voor, toen de rechter haar voorbij '-.wam op weg
naar de gemakkelijke stoel.
„Hoop dat u gezond bent. madmoselle. Nong par-
lé Frongsé ik", zei de rechter, een gezicht trekkend,
alsof hij wilde zeggen: „en gelukkig ook maar!"
Madame Vine kon een glimlach niet onderdrukken.
„Dat is ook niet nodig, mijnheer. Ik ben geen Fran-
caise, maar een Engelse."
„Neem me niet kwalijk", zei de rechter. „Maar
ik had gehoord, dat er hier een Franse madam zou
komen en ik vind beslist, dat u er Frans uitziet",
vervolgde hij. terwijl hij eens keek naar haar bril
en de japon, die haar slecht stond. „Ik' zou u niet
voor een Engelse hebben aangezien, als u het me
niet zelf verteld had, maar ik ben blij, het te
horen. Daar komt nooit iets goeds van, als je een
Franse gouvernante in je huis haalt. Hou ze van
je lijf, zeg ik altijd maar."
(Wordt vervolgd.
„Het jaar 1958 is in vele opzichten
voor de zending van onze kerk een uiter
mate moeilijk jaar geweest. De moeilijk
heden met Indonesië, waar naar de
mens gesproken nog altijd het belang
rijkste deel van onze zendingsarbeid
wordt verricht, hebben zich verleden
jaar zo toegespitst, dat bijna alle Neder
landers uit dat land zijn weggegaan.
Dat nochtans de gemeenten van
onze kerk in 1958 voor de zending
meer geld bijeen hebben gebracht
dan ooit te voren, vervult ons met
grote blijdschap.
Natuurlijk drukken de moeilijkheden
in Indonesië ook hun stempel op het
beleid van de Raad voor de zending.
Daarom is dit- jaar voor het eerst voor
de arbeid op Nieuw-Guinea meer geld
uitgetrokken dan voor het werk dat
Indonesië wordt verricht.
Bovendien is voor het werk elders, met
name voor het nieuwe werk in Afrika,
voor dit eerste jaar een bedrag van
92.000,begroot. Zonder twijfel zal
hiervoor in de komende jaren veel meer
geld beschikbaar moeten zijn. Wij delen
deze nuchtere feiten mee. De goede ver.
staander zal begrijpen, dat dit betekent,
dat het werk doorgaat.
Ondanks alle moeilijkheden die er zijn,
werken onze mensen in Indonesië, in
Ceylon, straks ook in Afrika en dienen
daar de gang van Gods Evangelie door
de wereld. Het is een oorzaak van diepe
vreugde, dat wij als Hervormde Kerk
verwaardigd worden op deze wijze „me
de-arbeiders Gods" te zijn.
Jubileum ds. Bosman
Ds. A. J. Bosman, emeritus-predikant
te Rijswijk (Z.H.) herdenkt op 12 fe
bruari de dag waarop hij voor zestig
jaar het predikambt aanvaardde in de
Ned. Herv. Kerk. Ds. Bosman werd 5
september 1874 te Schiedam geboren.
Hij studeerde te Leiden. Op 12 februari
11899 werd hij te 't Woudt bij Delft
bt bevestigd. In 1908 v
1926
sluis waar hij werkzaam is geweest tot
aan zijn emeritaat op 1 jan. 1942. Hij
vestigde zich metterwoon te Rijswijk
waar hij als hulpprediker bij de Her
vormde Evangelisatie werkzaam was.
Vervolgens was hij hulpprediker te
Scheveningen en geestelijk verzorger in
het gemeenteziekenhuis te 's-Gravenha-
een handige flasuc HUISAPOTHEEK
MEENK'S POEDERS helpen! Er zijn
Meenk's Poeder^Nfci hoofdpijn, kies
pijn. hoest, gridp,^arrhee, influenza,
rheumatiek. koortsjf^eid bij gevatte kou,
periodieke pijnen uz. enz. Verkrijgbaar
in etuis met 6 jweders maar ook in
een handige'plastic HUISAPOTHEEK
(met 6 verschillende etuis 6 poeders),
zonder prijsverhoging. Vraag uw drogist.
UET 21ste congres van de Russi
sche communistische partij, dat
gisteren is geëindigd, heeft een zo
niet merkwaardig dan toch wel op
vallend ding aan het licht gebracht.
Bij een nader onderzoek is nl. geble
ken, dat Chroesjtsjef de voornaam
ste gegevens voor zijn exposé over
de opbouw van de communistische
maatschappij heeft ontleend aan
Stalin.
Op zichzelf wekte het reeds verba
zing, dat de Russische premier, die
het met de theorieën van de partij
nooit zou nauw heeft genomen, zich
plotseling als de belangrijkste partij-
theoriticus ontpopte. Hij deed het
handig, liet de kwestie van de desta
linisatie rusten, noemde de naam
van Stalin slechts terloops en sugge
reerde aldus een directe voortzetting
van de door Lenin uitgestippelde lij-
Chroesjtsjef heeft niet alleen belang
rijke gedachten, maar ook theoreti
sche formuleringen zonder meer
overgenomen uit Stalins redevoering
op het 18de partijcongres in 1939 en
uit het geschrift „Economische pro
blemen van het socialisme", een ide
ologisch testament, dat drie jaar ge
leden nog als een waardeloos stuk
werd beschouwd.
Het 18de partijcongres stond in het
teken van de overgang van het so
cialisme naar het communisme. Sta
lin gaf toen het parool uit, dat de
Sowjetunie de kapitalistische landen
moest overvleugelen op economisch
gebied, wilde zij de overgang van de
eerste naar de tweede fase van het
communisme kunnen verwezenlijken.
Dit kon worden bereikt door verbe
terde produktiemethoden en opvot-
ring van de arbeidsproduktiviteit
De tweede wereldoorlog haalde een
streep door de rekening van Stalln,
en thans maakt Chroesjtsjef gebruik
van de ideeën van de meester, die
hij zo lang en zo trouw gediend
heeft, maar wiens naam hij m
de vergetelheid wil prijsgeven.
Zorgvuldige vergelijkingen van wat
Stalin en Chroesjtsjef verklaarden,
leidt volgens een medewerker van
de Neue Zuercher Zeitung tot de
clusie, dat dezelfde Chroesjtsjef, die
op het 20ste partijcongres de Stalin-
mythe aantastte, drie jaar later dt
stalinistische theorieën tot de
maakt. Hij laat hierbij alleen die
richtlijnen van zijn meester varen,
welke onder de huidige omstandig
heden en in verband met recente
hervormingen onbruikbaar bliiken te
zijn. Maar het congres, dat dit alles
beter kan weten dan wie ook, juicht
HET VRIJE SPEL GEEN HEIL
schijnt, opnieuw in Frankrijk heb
ben voorgedaan. Er is een streng
onderzoek gelast, waarvan de resul
taten nog moeten worden afgewacht.
Ook van dit onderzoek geldt, dat het
na de feiten komt.
Een proces als te onzent rondom
het vermaarde „goede heertje", een
zaak van mindere ernst, maar ern
stig niettemin, heeft, behalve hu
moristische gedachten, toch ook
gevoelens opgeroepen van onbeha
gen over verschijnselen die Immers
mogelijk zijn gebleken.
Zulke ervaringen leren, dat men te
recht wel allerlei bedenkingen kan
inbrengen tegen het dirigisme, maar
dat het evenmin verantwoord mag
heten, het nu maar te verwachten
van „het vrije spel der maatschap
pelijke krachten".
Dit vrije spel Immers heeft èn de
thans verdachte figuren in Frank
rijk én te onzent het goede heer
tje met heel zijn vreemde entourage
hun kans gegeven.
Men kon het weten: dirigisme brengt
geen heil, het vrije spel brengt geen
heil; het leven, ook het maatschap
pelijk leven, moet het hebben
de daarvoor gestelde wetten en de
daarvoor gegeven normen.
Verschijnselen als de hierboven ge
signaleerde zijn wel van eei
danigheid, dat zij tot een d
krachtiger pleit voor een christelijke,
en dus genormeerde, samenleving
dringen.
GEEN DISCRIMINATIE
TE Amsterdam heeft de gemeente
raad een van zijn communisti
sche leden benoemd tot lid van een
commissie uit de raad. Men behoeft
ons bepaaldelijk niet te verdenken
van sympathie voor het communis
me, wanneer wij menen dat de meer
derheid dit besluit terecht heeft ge
nomen.
Anders dan met de Tweede of de
Eerste Kamer het geval is, is een ge
meenteraad een besturend lichaam-
Aan het hoofd van een gemeente
staat de gemeenteraad, zo zegt het
onze Grondwet.
Wij laten nu in het midden of in
Tweede en Eerste Kamer steeds de
communisten uit alle commissies ge
weerd moeten worden; om boven
genoemde reden zal men in een ge
meenteraad tussen communisten en
niet-communisten zeker niet mogen
discrimineren.
Van tweeën één: öf men zal de
communistische partij als geheel
moeten verbieden, iets wat wij om
onderscheidéne redenen niet zouden
willen bepleiten, óf men zal de con
sequenties hebben te aanvaarden
van het feit dat zij niet verboden is,
doch integendeel als erkende partij
bestaat.
Tenzij uiteraard in afzonderlijke ge
vallen een communist laat blijken,
dat het hem te moeilijk valt om zich
aan de democratische spelregels te
houden. Maar dan is hij reeds begon
nen zichzelf uit te schakelen.
Wij zullen trouwens goed doen te
bedenken dat een bestaan in de open
baarheid de communistische partij
te onzent heel wat meer kwasi
heeft gedaan dan een verbod ooit
had kunnen presteren.
DE KLOOF VALT MEE
F EN liberaal Kamerlid heeft te Rot-
terdam mogen spreken voor een
organisatie, waarin hij vele socialis
ten als lid mocht verwachten. Zijn
betoog, daarop ingesteld, is er des
te opmerkelijker om geworden.
Zo beweerde hij, dat P.v.d.A. en
V.V.D. eigenlijk de enige politieke
partijen zijn. Hij bedoelde aan te ge
ven, dat deze beide partijen zich als
partij niet door een geloofsovertui
ging gedragen weten.
Daaruit intussen, zoals de spreker
deed, te concluderen dat partijen die
dit wél weten geen partijen zijn,
lijkt ons een liberale hoogmoed, hot
zeer deze ook bij de socialisten waar
dering bleek te oogsten.
Wonderlijk na boude beweringen I»
de laatste weken uit liberale mond
klonk ook zijn volgende nevenschik
king van V.V.D. en P.v.d.A.: dij
V.V.D. stelt het vrijheidsbeginstl
hoog, zo poneerde hij, om
stond op te laten volgen: dat doel
de P.v.d.A. ook, maar op andere
De kloof is blijkbaar minder groot
dan van liberale kant wel gesteld.
TOCH SAMENWERKING
komende zomer te Loosdrecht een
aantal winkels des zondagsmiddags
open zijn, zulks ondanks het verzet
van de protestants-christelijke par
tijen en de K.V.P.
Prof. Oud beweert, hevig veront
waardigd, dat hij niets moet hebben
van samengaan met socialisten 1*
een kabinet.
Samen met de socialist het eigen k>-
rakter van de zondag te miskenne»
kost de liberaal blijkbaar minder
moeite.
Voor de komende weken is Loo
drecht wellicht iets om te onthou
den.