CHRISTFIIJK
Naar 'n Reformatorische
Thanksgiving-Day
Loon- en prijsvorming terug
in handen van bedrijfsleven
&0TER5EPT
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Dichterspsalter dogmatisch
beslist verantwoord
LADY ISABELLA
East Lynne
Heeft bidstond voor genas nog zin?
Nieuwe inhoud geven aan
goede traditie
:ondag al
de Heili-
H" T het zin om in onze
kerken de bidstonden en
dankstonden voor gewas en
arbeid nog te handhavenDeze
vraag leeft vaker m de pro
testantse kerken van ons land.
Vooral op het platteland hecht
men aan deze z nvolle traditie,
maar in de steden waar men
buiten de gang der seizoenen
staat, wordt de belangstelling
voor dit hid- en dankuur voort
durend minder.
In het Gereformeerd Week
blad (uitg. Kok, Kampen) doet
de heer A. Visser, uit Den Haag,
de suggestie om deze doorde
weekse bijeenkomsten te hand
haven, resp. uit te breiden tot
een reformatorische Thanks-
giving-dag, de nationale dank
dag in de Ver. Staten.
11 KEFT een doordeweekse biddag
s 1 voor het gewas en een dankdag
voor het j
het niet
uren af te schaffen? Of te ver
schuiven naar de zondag?
Maakt het iets uit of we het
biduur voor het gewas en het
dankuur in de wéék houden of
op zondag? In zekere zin niet.
De Heilige Schrift geeft ons in
dit opzicht geen enkele regel, of
het zou deze moeten zijn. dat we
onze Vader, die in de hemelen
is elke dag moeten danken voor
wat Hij ons geeft.
Dc vraag is dan ook niet of
verschuiving naar de zondag
of niet strijdi
ge Schrift van ons vraagt
welke waarde een kerkelijke tra
ditie heeft. In dit geval de tradi
tie van het doordeweekse bid- en
dankuur, zoals o.m. vele plaatse
lijke Gereformeerde kerken die
nog kennen.
leven door de traditie wordt be
paald en in stand gehouden. Waar
staat in de Heilige Schrift dat
wc op de zondag twee keer naar
de kerk moeten gaan? Nergens!
Toch guan wc als het goed Is
twee keren en het zou een ernstig
verlies zijn als dezo traditie werd
losgelaten.
Midden in de week
TT/AAROM zelfs in onze tijd nog
V\ een Diduur voor het gewas en
een dankuur voor het gewas en
waarom zouden we daar onze
drukbezette doordeweekse avon
den aan besteden? Daar hebben
wc toch dc zondag voor?
Het is niet gemakkelijk op de
ze vragen een logisch antwoord
te geven, maar ons gevoel zegt
ons al. dat het voor zover het
gaat over maatschappelijke zege
ningen diepe zin heeft om God te
hidden en Hem te danken mid
den In de week en midden In ons
werk.
Het kan geen toeval zijn dat
onze vaderen het biduur voor
het gewas en het dankuur voor
het gewas gewoonlijk in de week
hielden. Zo zullen er wel niet veel
over geredeneerd hebben, we
mogen wel aannemen dat ze in
tuïtief naar een doordeweekse
dag hebben gegrepen. Ze liepen
a h w. in hun werkplunje van de
akkor naar dc kerk.
Het uitzonderlijke van het bid
uur en het dankuur dreigt verlo
ren te gaan. Als manifestatie
naar buiten verliest het in elk
geval aan betekenis. Verschuiving
naar de zondag doorbreekt een
zinvolle traditie, die al van de
tijd van de afscheiding of mis
schien wel van de tijd van de re
formatie dateert.
Het doorbreken van deze tradi
tie betekent in wezen het afbre
ken ervan. Deze afbraak is in
moeilijk ls
Maar let eens op de wijzigin
gen in het economisch leven
zult u zeggen. Wat weet de mo
derne mens nog van een oogst?
Of van een misoogst? En misoog
sten komen toch niet meer voor?
En industriemensen staan toch
buiten de gang van de seizoenen?
Hoe waar dit alles moge zijn,
ieder wordt van het land gediend
Zelfs de Koning! (Spr. 5 8
Oude Vort., in Nieuwe Vert. ge
wijzigd!. En zou de generatie van
1959 geen weet meer hebben van
de hongerwinter 1944'45?
tot de
Vaste uren
schoonste tradities,
die de kerken van de reformatie
kennen. We moeten die zinvolle
traditie (een der weinige!) niet
afbreken maar verdiepen en er
nieuwe hihood aan geven.
Het is nodig dat er vaste dagen
of vaste nren worden aangehou
den voor deze gelegenheden. De
collecten op die dagen of uren
dienen een bestemming te krijgen
die overeenkomt met de aard
hiervan.
Het is heel goed mogelijk ook
de Christelijke gezinnen en de
Christelijke scholen en de Christe
lijke wetenschap en de Christe
lijke radio en de Christelijke pers
en de Christelijke verenigingen
(C.N.V.! i in dit alles te betrek
ken.
En de kinderen...
voor het gewas tof Peter
maatscnappeJijse zegeningen) oe-
hoea volstrekt met een uitsluitend
kerseiijKe aangeiegenneid te zijn.
Laat men
onze ujü, nu we omr.
op ernaar volgen, noe meer so
ciale voorzieningen we uiicieaken,
hoe meer we ae welvaart sprei
den, noe veiliger we ons gevoe
len, noe meer net nodig is op
zinvolle wijze Diauur en aanKUu.
voor maatschappelijke zegeningen
U begrijpt al waar we heen
Een reformatorische „Thanks-
giving-Day", zo ruim mogelijk
genome: als een protest tegen de
vermaterialiseerde geest van on-
Een zaak. die ook uit politiek
en uit oecumenisch oogpunt vér
strekkende betekenis kan hebben.
Christelijke middenstand pleit voor:
Optreden tegen te hoge, maar
ook tegen te lage prijzen
(Van onze sociaal-economische middenstand. In het ambacht, de de
tailhandel, het vervoer en de dienst
verleningssector bestaan 400.000 mid-
denstandsbedrijven. Meer dan een mil
joen mensen verdienen in midden-
standsbedrijven hun brood.
redactie)
f OWEL loon- als prijsvorming
ten worden teruggegeven in han
den van het bedrijfsleven zelf. Er
zal een verantwoord prijsbeleid
moeten komen, waarbij de onder
nemer de eerst aangewezene is, die
de pryzen moet kunnen bepalen.
Misbruik zal de overheid moeten
tegengaan, maar dan naar twee
kanten. Het misbruik, dat schuilt
Er wordt ruimte gevraagd
gezonde ontplooiing van het bedrijf. Men
is niet gebaat bij een groot aantal wet
ten en regelingen, maar wel bij een zo
groot mogelijke vrijheid en een zo groot
mogelijke kans om zich zelfstandig te
kunnen ontplooiien.
En waar er wettelijke regelingen
dig zijn daar zullen deze goed moeten
zijn. Wat betreft de christelijke scholen
de ambachtsondernemers
detaillisten ontbreekt daaraan nogal wat
in het vragen van onverantwoord naar de mening van de christelijke
hoge prijzen, maar ook het mis- i Middenstandsbond,
bruik door het vragen van onver
antwoord lage prijzen.
Aldus formuleerde men gisteren
van de zijde van de Christelijke
Middenstandsbond een van de be
langrijkste wensen voor het rege
ringsbeleid in de toekomst.
Ten aanzien van het verleden heeft
de christelijke middenstand er oog voor,
dat een min of meer beheerste loon
politiek ook een min of meer beheerste
prijspolitiek noodzakelijk maakte. Waar
dering bestaat er voor het principiële
beleid dat minister Zijlstra heeft ge
voerd dwars tegen de socialistische
strumingen in, die aanstuurden op een
prijsbeheersing.
De minister heeft steeds in overleg
met het bedrijfsleven slechts een naar
de omstandigheden noodzakelijke stabi
lisering van de prijzen nagestreefd.
Toen kortgeleden de omstandigheden
dit mogelijk maakten, is onmiddellijk
het prijsbeleid geliberaliseerd en is de
verantwoordelijkheid voor de prijzen aan
de ondernemers teruggegeven, aldus de
mening van de Christelijke Midden
standsbond.
De christelijke middenstand vraagt
geen extra instituten en hij pleit niet
voor een speciale bewindsman op
een eigen departement, maar wel
vraagt men nadrukkelijk, dat er meer
rekening gehouden zal worden met de
belangen van de middenstand. De
overheid zal geen enkele maatregel
dienen uit te vaardigen zonder zich
daarbij vooraf te hebben afgevraagd,
wat deze maatregel betekent
Een kwestie, die de christelijke mid
denstandsbond ook hoog zit, is de ge
brekkige planning van middenstandsbe-
drijven in de nieuwbouw. De credietfa-
ciliteiten voor de jonge ondernemers
zullen uitgebreid moeten worden. Op
korte termijn wordt dringend noodzake
lijk geacht fiscale aftrek
werkende i
Ms £.eeé-Ueel es.
De Evangellsch-Lutkerse kerk van
Mecklenburg heeft 13 februari vastge
steld als begin van de lUdenstyd. Om
dat die dag geen officieel erkende feest
dag is, heeft de synode bepaald, dat de
kerkdiensten 's morgens vroeg of
's avonds gehouden dienen te worden.
In een warenbuiseomplex te Oslo werd
een kerkzaal boven de verkoopverdie
pingen in gebruik genomen. Dc kei*k
biedt plaats voor 275 personen. De wan
den zijn smaakvol versierd met bloe
men en een aquarium. De zaal
wordt ook gebruikt voor vergaderingen.
De Christelijk Gereformeerde kerk van
Komhorn (Gron.) zal haar gebouw
restaureren. Een rondgang door de
gemeente leverde ruim 10.000 op.
Adverzentie
Waaier
U VERSPILT
TOCH OOK
NIET GRAAG
UW DURE
BRANDSTOF?
drijf, dat veelal een gezinsbedrijf is.
Voor het sterk wisselende inkomen van
de middenstander zou ook de progres
sie in de belastingen moeten worden ge
matigd.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Zoetermeer: (2e precf.
pl.) A. Klein Kranenburg te Hilversum;
voor Streefkerk; J. Wieman te Oude
water.
Benoemd tot hulpprediker te Tiel: G.
H. Bosch, hulpprediker te Akkermurmer-
woude.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Anna Jacobapolder
kand. W. Haverkamp te Kampen, die
bedankte voor Dussen, Godlinze, Harme
ien en Ten Post (Gron.)
BAPTISTEN GEMEENTEN
Bedankt voor Treebeek: H. van der
Werf te Emmen.
de Ge-
rei. school te Amsterdam de heer P.
B. Elfers te Muiden; aan de School
met den Bijbel, Kruisbeekweg Lunteren,
de heer H. M. van Ederveen te Scher-
penzeel; aan de Chr. lagere school te
Middelstum de heer P. Smit te Uithui-
zermeeden; aan de School met den Bij
bel te Marknesse de heer W. Visser te
Haulerwijk aan de Prinses Wilhelml-
naschool te Voorthuizen de heer A.
Thies te Poederooijen.
Een van de wonderlijkste verhalen uit het begin van Richteren
betreft de oproep van Kaleb: „Wie Kirjath-Sefer verslaat en
inneemt (1 12) die geef ik mijn dochter Achsa tot vrouw."
Als je dit leest, krijg je het gevoel een oude ridderroman te
lezen in plaats van de bijbel. Waarom wordt ons dit vechters-
verhaal van de held Othniel en de wat overheersende, begerige
Achsa veHeld? Zou het misschien zijn omdat hier een belofte
van een aardse beloning de mensen moet aansporen een
hemelse opdracht te vervullen?
We zijn zo gewend geraakt aan fancy fairs en verlotingen, dat
we nauwelijks nog besef/en, dat God recht heeft op onzè gaven.
Kans op een prijs moet onze liefdadigheid stimuleren. En
eigenlijk ligt het op alle terreinen van het leven zo. We willen
Gods opdracht wel vervullen als we weten, dat we er niet op
achteruitgaan. Een Amerikaan heeft eens gezegd: Beleg een
vergadering met dominees en ze zijn allemaal te druk; bied ze
een lunch aan en ze komen in horden opzetten." Onze ervaring
is, dat de zakenmensen precies eender zijn.
Doen wij, wat we doen, voor God of voor een „Achsa"? Ver
geet nooit, dat in Gods werk de „Achsa's" alleen maar extra
genade zijn.
BIJ EEN POLITIEKE KENTERING
Stichting psalmberijming hield open huis
Psalm slechts
Kleurenfilm van Schweitzer
in mei in première
De stichting filmcentrum is enn geslaagd de normaal- en smalfilmrechten
voor Nederland van de nieuwe kleurenfilm Albert Schweitzer" te verkrijgen.
De film werd voor de Amerikaanse maatschappij Louis de Rochemont gemaakt
door Jerome Hill en Erica Anderson en heeft als vertolker van de hoofdper
soon dr. Albert Schweitzer zelf.
De film heeft een sterk documentaire inslag en bestaat wat de inhoud betreft
uit drie delen: de jeugd van Schweitzer, de voorbereiding tot en de eerste reis
naar Lambarene en als laatste deel Lambarene zelf. Dr. Schweitzer vertelt in
de film zijn eigen levensverhaal.
Filmcentrum is van plan de film die de normale vertoningsduur van een
speelfilm heeft, niet alleen beschikbaar te stellen voor kerkelijke groepen maar
ook in de normale bioscoop-roulatie te brengen.
De première van de film ..Albert Schweitzer", die in Duitsland honderddui
zenden mensen heeft getrokken, zal in ons land in mei in première gaan.
door gedicht
te vertalen
(Van een onzer redacteuren)
Als het nieuwe dichterspsalter
evenveel belangstelling trekt als
de persconferentie, die door de
stichting „Psalmberijming" werd
belegd, dan is zijn toekomst ver
zekerd. Voor een uitgebreid ge
hoor, waaronder naast de dag
bladpers ook de landelijke kerke
lijke pers ruimschoots vertegen
woordigd was, gaven enkele leden
vaar de werkcommissie een uiteen
zetting over het ontstaan van deze
nieuwe psalmbundel, die nu als
proefbundel met 110 psalmen aan
het kerkvolk is aangeboden. De
andere veertig psalmen worden
nog binnen de komende twee jaar
verwacht, en niet zoals een
kerkblad schreef in 2006.
In 1949 leek het er op, alsof de reforma
torische kerken in Nederland eigen
wegen zouden inslaan en eigen bun
dels zouden aanvaarden, vertelde dr.
Advertentie
MIDDELBARE AKTEN
Frans, Dolt», Engels en Ned. M.O.A.
De kortste en voordeligste opleiding
RESA-HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
H. Schroten. De Gereformeerde Syno
de nam op proef het Psalter Has-
per. terwijl de Hervormde Syno
de meende een andere weg te moeten
gaan door dichters opdracht te geven.
In 1953 werd het contact weer hersteld,
na twee jaren waren de eerste
psalmen klaar, die aan de synodes
werden voorgelegd met- de vraag of de
commissie voort kon gaan met haar
werk.
bed te zijn verrezen.
118
De deuren van haar vroegere slaap- en van haar
kleedkamer stonden open en zp wierp een blik vol
wild verlangen naar binnen. Neen. nooit cn te nim
mer zouden het de hare weer kunnen zijn: uitdelgen
vrije wil had zij er voor altijd afstand van gedaan.
Zij zagen er niet minder gezellig uit dan in voor
bije dagen, maar een ander had er nu bezit van
genomen. Het vuur wierp zijn gloed op het meubi
lair: daar waren nog de ornamenten aan de grote
kaptafel, net zoals het in haar tijd was. en het ge
slepen «las van de kristallen parfumflessen vonkte
in de glans van het vuur Op de sofa lagen een
shawl en een boek en op het bed een zijden japon,
alsof iemand die had uitgetrokken en daar achte
loos neergegooid. Neen, hèèr kamers waren dit
niet meer. dacht zij en volgde Joyce de tweede trap
op. De slaapkamer, waar men haar bracht, was
Serieflijk en goed gemeubileerd: mejuffrouw Car
rie had daar gewoond ten tijde, dat zij, lady Isabel
Is bruid op East Lynne was ingetrokken, ofschoon
zij later een kamer op de verdieping daaronder er
voor in de plaats gekregen had. Joyce zette de was
kaars. die zij droeg, neer en keek de kapier rend.
„Zou u vuur aangemaakt willen hebben voor van
avond. mevrouw" Dat geeft misschien een huiselijk
gevoel na de reis".
„Neen. neen, dank u". luidde het antwoord.
Stephen, vergezeld van een helper, kwam naar
boven met de bagage. Joyce gaf hem aanwpzmgen
waar hij aUas moest neerzetten en droeg hem op
de riemen van de koffers los te maken Na zijn
taak verricht te hebben, verliet de man het vertrek
en Joyce wendde zich naar Lady Isabel, die daar
nog steeds stond als een stenen beeld en zelfs geen
aanstalten maakte om haar muts af te zetten.
„Is er nog iets dat ik voor u doen kan. mevrouw?
^Lady*'!sabel gaf te kennen, dat dit niet het ge
val was Tijdens deze eerste ogenblikken na haar
aankomst was zij vervuld van angst voor ontdekking
van
door ANN LUDLOW
trouwens, was het anders te verwachten? en
zij vreesde Joyce's scherpe ogen misschien wel meer
dan die van iemand anders. Haar enige wens was,
dat het meisje toch naar beneden zou gaan.
„Mocht u iemand nodig hebben, of u dan maar
schellen wilt, dan komt Hannah bij u", zei Joyce,
die aanstalten maakte om te vertrekken. „Dat is
het meisje, dat in de grijze salon dient en ook
hieroven staat ze geheel tot uw dienst."
Joyce had het vertrek al verlaten en Lady Isabel
had haar muts afgedaan toen de deur opeens weer
open ging. Met een ruk zette zij de muts weer
op het was net zoiets alg Richard Hare met
Het kostte haar de grootste inspanning om r
tig te blijven: zou zij eenmaal in tranen zijn
gebarsten, dan
gekomen t
zijn hoed
Joyce weer.
„Denkt u. dat u
vinden, madame?'
„Ja. ja. dat kan ik wel", antwoordde zij. De weg
vinden, ha ha! In dit huis!
Langzaam ontdeed Lady Isabel zich van haar kle
ding. Wat hielp langer dralen? Zij moest nu een
maal vroeger of later voor hen verschijnen. Er be
stond overigens, orn de waarheid te zeggen, weinig
of geen gevaar voor ontdekking, zo doeltreffend
zij vermomd door het werk va
zijn valse bakkebaarden. Daar
i zelf de weg naar beneden kunt
hysterische bui
dan had zij zich onmogelijk nog kun-
beheersen. Dit was nu haar thuiskomst op East
Lynne! O. wat verkeerde zij in opwinding, heftige,
smartelijke opwinding en dat was waarlijk geen
wonder. Weet u, lezer, wat zij deed? Ik zal het u
maar vertellen. Nu dan: zij knielde neer naast het
bed en vroeg om moed voor de taak die zij op
zich had genomen en bad om zelfbeheersing: zij.
de zondares, die dit huis onder zulke oneervolle
omstandigheden had verlaten. Het lijkt me echter
niet geheel zeker, of deze wijze van terugkeren
wel de juiste methode vormde om een zegen o
zich af te roepen.
Er bestond geen geldige reden om nu nog langer
te dralen en dus daalde zij de trappen af met de
waskaars in de hand. Alles stond al klaar in
grijze salon: het theeblad op tafel, het lustig s
rende kraanpotje, het theekistje daar vlakbij
zilveren rooster met droge toast boter en een w
muffinschoteltje met een zilveren dekseltje. Het
ren net gezichten van oude kennissen; dat rooster,
het dekseltje, het botervlootje, het theeservies, alles
herkende zij. Niet het potje, dat van koper was; dat
kon zij zich niet herinneren. Mogelijk was het ge
kocht ten behoeve van de gouvernante, toen men een
gouvernante ging houden op East Lynne. Indien zij
er over had nagedacht, had zij overigens, tijdens
de korte periode dat zij daar had vertoefd, kunnen
constateren dat op East Lynne de gouvernante als
dame werd beschouwd en goed en royaal behan
deld. Zeker, niet voor niets was mijnheer Carlyle
meester op East Lynne.
Zij zette thee en dwong zich tot eten. Gevoelens,
gedachten, alles wervelde in een chaos door elkaar.
Zij vroeg zich af of mijnheer en mevrouw Carlyle
nu aan tafel zaten, zij vroeg zich af, in welk ge
deelte van het huis de kindeten zich bevonden. Nu
(Wordt vervolgd, i
Just dichters
s. Jan Wit verdedigde het feit dat
juist dichters gevraagd waren om dit
werk te doen. In de loop van de laat
ste jaren is herhaaldelijk gediscuteerd
over de vraag of de psalmen gedichten
of eenvoudige berijmingen zouden moe
ten zijn. Andere kerken gingen de
onberijmde psalmen zingen, maar dit
stelt grote eisen aan de gemeente. Lu
ther gebruikte de psalmen als basis voor
gedichten, die uitdrukking gaven aan
het christelijk bewustzijn van de ge
meente. De calvinistische kerken heb
ben echter altijd de psalmen willen
zingen als psalmen. Onbewust leefde
daar reeds in de hervormingsdagen de
gedachte dat je een gedicht alleen
kunt vertalen door een gedicht.
Ds. Wit legde er de nadruk op dat de
statenberijming niet vervangen wordt,
omdat deze niet mooi meer zouden
zijn. De taal is echter verouderd. Som
mige samentrekkingen zoals reèn voor
redenen, doen het eenvoudig niet
meer. Bovendien is deze berijming
doordrenkt van een 18de-eeuwse brave
vroomheid en zijn de psalmen vaak
erg aangelengd, zodat de bijbelse ge
dachten in de psalmen verwerkt zijn
als rozijnen in het krentenbrood.
Oorspronkelijk is gedacht aan restaura
tie. maar dit bleek vrijwel een onmo
gelijkheid. Neem één steen weg en
het gehele gebouw kan in elkaar
storten.
Verantwoord
Prof. dr. W. H. Gispen, die als he-
braïcus aan het werk had deelgenomen,
verdedigde het dogmatische aspect van
deze nieu\tf proefbundel. Drie hebraïci,
van uiteenlopende kerkelijke richtingen
hebben zin voor zin iedere berijmde
psaim vergeleken met de grondtekst. Het
gevolg was dat soms hele psalrr.
gewerkt moesten worden. Spreke:
vooral opgevallen dat de hebraïci geen
enkele maal van mening hadden ver
schild. Dit was slechts mogelijk omdat
zij allen de grondtekst hadden laten
spreken.
De dichters prof. dr. K. Heeroma
J. \V. Schulte Ncrdholt vertelden dat
deze bewerking hadden kunnci
medewerken omdat ze het moesten. Z
kregen de opdracht van de bijbel zeil
De heer Schulte Nordholt had oorspron
kelijk gedacht dat hy op deze manii
niet geïnspireerd kon worden en lis
geweigerd toen hem gevraagd werrl
psalm 86 te vertalen. Na de dood van
dc dichter Nijhoff, die zich ook reeds op
de psalmen geworpen had. was hy ech
ter gaan inzien dat het wel mogelijk is,
omdat de psalmen zelf inspirerend
Reeds vijf jaar lang hebben de dich
ters zich enkele weken per jaar in de
kerst-, paas- en zomervacantie terug
getrokken in een conferentieoord. Ze
spreken daar samen een psalm door en
werken daar ieder voor zich aan een
psalm. De dichters zijn tot een team
samengegroeid, zijn beter gaan begrij
pen wat voor dit werk nodig is en wat
T'erecht heeft de voorzitter van de den voor dankbaarheid, dat ons po-
A.R. Partij in zijn openingsrede litieke bestel nog altijd protestants
voor de deputatenvergadering van christelijke partijformaties kent als
zijn partij deputatenvergaderingen levende elementen in ons volksle-
voor zijn partij „hoogtijdagen en ven. Principieel gefundeerd, hebben
verkwikkende momenten" genoemd, ze geen last van gedaantewisselin-
Inderdaad nemen in de historie van gen als de P.v.d.A. Principieel ge-
deze partij de deputatenvergaderin- fundeerd. hebben ze, anders dan de
gen en de deputatenredevoerin- V.V.D., niet het oproepen van schrik-
gen een uiterst belangrijke plaats in. beelden van node met als voornaam-
Er was vandaag nog een bijzondere ste overweging om zo de kiezers
reden tot verheuging, naar de aard naar zich toe te suggereren. Posi-
van zijn bescheidenheid door de tief gesteld: zij mogen, èn tegeno-
voorzitter niet vermeld: zelf mocht ver het socialisme èn tegenover het
hij worden begroet na van het ziek- liberalisme èn tegenover de K.V.P.,
geacht worden op het politieke vlak
het reformatorische geluid te pre
senteren en te representeren.
Met de in dit stadium alleszins ge
kend, niet het minst om de daarin rechtvaardigde reserve heeft ih zijn
gegeven schets van de politieke si- openingsrede de voorzitter der A.R.
tuatic waarin wij ons als volk van partij ook iets gezegd over wat er
Nederland bevinden. Dr. Berghuis na de verkiezingen zou kunnen ge-
kon op goede gronden spreken van beuren. Hij achtte aanleiding aanwe-
„sporen van kentering in de Neder- zig tot de stelling, dat een brede
landse politieke verhoudingen". basis ,,in de zin van de verstreken
Die kentering is er in het bijzonder periode" geen bevrediging meer kan
door het gedeeltelijk op drift raken schenken.
van de socialistische partij. Er zijn menen, dat dit een juist stand-
metterdaad aanwijzingen, dat deze pUnt is. Gedurende een aantal jaren
partij bezig is een gedaantexvisse- heeft de brede basis nuttig kunnen
ling te ondergaan, zozeer dat men werken. De omstandigheden van de
zich moet afvragen of zij, achteraf naoorlogse zorgen op zo velerlei ter-
bezien, de omvorming van een rein hadden genoopt tot zowel een
S.D.A.P. tot een P.v.d.A. innerlijk hecht samengaan als tot een brede
wel geheel heeft verwerkt. blik. Ook toen echter reeds moest
Wij hebben al meermalen moeten worden gewaarschuwd tegen de -me-
constateren, dat de socialistische ning, alsof een brede basis de enige
partij, mede ook voor haar wijze juiste was.
van ontstaan, met zich meedraagt Er kwamen bovendien aanwijzingen
het juk van te zijn een vat van te- dat de brede basis, in de vorm
genstrijdigheden. Dc innerlijke span- waarin wij haar kenden, zich al-
ningen gaan nu allengs meer en lengs ging overleven. Meer en meer
meer door het uiterlijke beeld van ging het schorten aan de brede blik.
de burgerlijkheid heenbreken. Het Reeds uit dien hoofde ware te over
lag overigens in de verwachtingen, wegen, of toch niet aan een andere
dat voor het Nederlandse volk, im- formatie de voorkeur gegeven be-
mers in brede lagen gewoon om ook hoorde te worden,
de politiek levensbeschouwelijk te Het zal straks in elk geval aanko-
benaderen en te bezien, op den men op een beleid zoals dat voor
duur een partijtype als dat van de ons land het beste is. Breed of
P.v.d.A. onbevredigend zou zijn. smal, belangrijker is dat er een ba-
Deze kentering houdt twee mogelijk- sis onder ligt.
heden in: of een herstel van het in- Aan de voorbereiding van die moge-
zicht dat het ook in de politiek om lijkheid ener reële basis kunnen de
diepere hiotieven gaat, óf een be- kiezers in deze weken alles doen.
stendiging van het losgeraakt zijn Het is op grond van de resultaten
van dit inzicht en daarom helaas hunner actie, dat straks de politici
ook thans een keuze die voorname- aan de slag moeten voor de forma-
lijk door zakelijke overwegingen tie van het kabinet. In het stadium
wordt ingegeven; van dit laatste waarin wij ons vandaag nog bevin-
zouden de liberalen kunnen' profite- den verdient daarom elke oproep
ren, en er zijn inderdaad aanwijzin- tot versterking van de protestants
gen dat zij op winst zijn belust. christelijke invloed op het politiek
Ten overstaan van deze intredende beleid van straks belangstelling èn
kentering is het een bijzondere re- actieve instemming.
BEGROTINGSBEHANDELING
steld, in de maand februari de res- Beel gedurende de afgelopen weken
zullen worden tot een verkiezings
campagne-op-staatskosten. De on
derwerpen die aan
leveren daarvoor
Nieuw-Guinea, defensie, sociale
ken, verkeer en waterstaat.
Drees. Evenmin zal men met deze
ministers mogen discussiëren over
orde komen een beleid op langere termijn.
nt iTlt De en'Se taak die BeeI en zUn man
hebben is: het aanbieden van
schone lei aan het kabinet van
geen beleid
op lange termijn; zij handhaven
b"'?.t-Bce' h* oog moeen s|echts de contimiiteit het re.
geerbeleid.
verliezen. Het is een normaal kabi
net, maar het heeft vrijwel de op
dracht van een demissionair ka-
binet.
Dus zullen de debatten beperkt bruari nog vruchtbaar werk doen.
Oude melodieën
De heer A. C. Schuurman vertelde
dat besloten werd de oude melodieën
te handhaven. Hy beaamde de vraag
of het niet moeilijk was gedichten die
hoewel geworteld in de psalmen
ontsproten zijn aan deze tijd, te zingen
op melodieën uit een andere eeuw. Daar
stond echter tegen over dat, naar zijn
mening, de psalmmelodieën uit de da
gen van de hervorming dichter bij ons
staan dan de romantische muziek uit
de vorige eeuw.
In Zuid-Afrika heeft men indertijd ge
probeerd om nieuwe melodieën in te
voeren. Ongeveer 30 psalmen kregen
zo niet slechts een nieuwe tekst maar
ook een nieuwe wijs. Over het algemeen
hoort men echter steeds weer klachten
over deze vernieuwing. Noch wij Neder
landers. noch de Zuidafrikaanders zeil
zijn eigenlijk gelukkig met deze ver
nieuwing. Door de oude melodieën vast
te houden blijft er in de reformatorische
kerken van geheel de wereld een band.
Nu ook zingen
De psalmen van de interkerkelijke stich
ting. waaraan naast de hervormden
en gereformeerden ook de ev. luther-
sen, doopsgezinden en remonstranten
medewerkten, (terwijl de christelijke
gereformeerden een toehoorder in de
werkcommissie hadden, zolang hun
synode, die dit jaar bijeen komt. nog
geen officiële kerkelijke beslissing
heeft genomen), zullen voorlopig als
proef gebruikt worden.
De synoden van dit jaar zullen moeten
besluiten of zij reeds in de erediensten
zullen kunnen worden gezongen of
slechts op gemeente-avonden. Ds.
Landsman was van oordeel dat de her
vormde synode in haar februarizitting
de kerkeraden vergunning zal geven
de proefbundel in de diensten te ge
bruiken.
KNOBBELS
aan de grote teen
Verwijder de oorzaak van deze kwaa
voordat koude en vorst
Het koude jaargetijde is
een ware vyand van
knobbels en gezwellen
aan de grote teen. Ver
zorg Uw voeten nu, voor
dat de grote kou begint.
Niets is eenvoudiger en
doeltreffender dan Dalet
Balsem. Dalet Balsem
dringt snel in de huid en
bereikt zodoende de wor
tel van het gezwel. Zij
verjaagt de pijn en heft
de aandoening op. Neem
zelf de proef, haal van
daag nog een tube Dalet
Balsem bij Uw apotheker of drogist
Congres bond van Chr.
politieambtenaren
In Stads Doelen te Delft wordt op
woensdag 17 en donderdag 18 juni as.
een congres gehouden van de Bond van
Chr. politieambtenaren in Nederland.