H AANKLACHT EEN VERTROUWDE INSTELLING GEESTELIJK LEVEN verbrak zijn zwijgen van de nozems Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 17 JAMAKI 1959 HOC VINCES Op de conferentie van Europese kerken te Nyborg is veel gesproken over het einde van het Constantijnse tijdperk. Keizer Constantijn was de man. die het kruis op het vaandel van de troepen aanbracht. Later vertelde hij Eusebius. dat hij een kruis in de lucht had gezien met de woorden „hoe vinces" (Hierin zult gij overwinneni. Hij maakte een einde aan de kerk vervolgingen. Vanaf die tijd beschermde (en contro leerde) de staat de kerk. Hoe anders is het nu al in Oost-Duitsland. Wie daar niet deelneemt aan de communistische jeugdwijding kan zich niet in laten schrijven aan een universiteit. De staat werd weer de tegenstander van de kerk. Deze antwoordde daarop door de jonge mensen, diewel deelnamen aan de communistische „belijde nis de toegang tot haar belijdeniscatechisatie te ontzeggen. Vijf kinderen van een predikant, wiens vrouw even als hij academisch onderlegd is, werken in een fa briek. omdat zij de jeugdwijding weigerden. De kerk heeft haar „starre houding" echter laten varen, want, schreef een buitenlands blad: „Zij kan niet van al haar leden zulke offers verwachten. Het zijn niet allemaal heiligen en martelaren." Een brief aan een predikant in Oost-Duitsland Over de nozems van Duits land, de z.g. halbstarken, is een boek verschenen: „Die Skeptische Generation." Het laatste hoofdstuk is een ge dicht van een nozem. Het blad „Jeugd en Evangelie" gaf het in een uitstekende vertaling weer en wij kozen een aantal coupletten die de inhoud sprekend weergeven: GEWONE MENSEN I^ARL BARTH heeft een brief geschreven aan een predikant, die leeft onder een overheid, die hem de mond wil snoeren. Dit is niet de eerste maal. Vóór de oorlog richtte hij een bemoedigend schrijven aan de Duitse voorgangers, die de knie niet wilden buigen voor Hitier, en tijdens de oorlog schreef hij Nederlandse vrienden een brief, die op microfilm in de holle kies van een koerier ons land bereikte. Toch is het wel de eerste maal, want de theoloog, die in de dagen van het Nazidom de geestelijke leiders opriep om niet te buigen voor geweld, heeft tegenover de predikanten, die onder Sowjetdruk leven, steeds gezwegen. Toen ik die woorden las, moest ik denken aan wat ik juist gelezen had in het boek „Handelingen van de martelaren van Scilli" een geschrift uit de dagen van de kerkvervolgingen. De Romeinse proconsul Saturnius eist dat de chris tenen die voor zijn rechtbank zijn gesleept bij de keizer zullen zweren: Cittinus antwoordde: Wij vre zen geen ander dan de Here God. die in de he mel is. Donata zei: Wij eren de keizer als keizer, maar vrezen God. Vestia zei: Ik ben een christin. Toen het oordeel was voorgelezen, dat zij door het zwaard zouden sterven zei Speratus: „Gode zij dank. Nartzalus zei: Vandaag zijn we martelaren in de hemel. God zij dank." Waren deze mensen uitzonderlijke christenen in die dagen? De „brief van Dionetus" beschrijft het leven van de doorsnee-gelovigen: „Christenen verschillen niet van andere mensen door landsaard, spraak of kledij. Want zij wonen niet in eigen steden en ken nen'geen eigen taalIeder land is hun vader land.. Ze brengen hun tijd door op aarde, maar hun burgerrecht is in de hemel". Deze gewone christenen, van wie nog gezegd wordt, dat ze lands wetten trouw gehoorzamen, waren tot grote offers in staat. BURGERRECHTEN Wij zijn geneigd onze kerk met hen te vergelijken en dan somber te gaan klagen. Vanmorgen nog hoor de ik een collega, die een artikel bewerkte, de op merking maken: Ik heb ad drie keer geschrapt dat het zo slecht gaat met de kerk. Ze zeggen het zo vaak dat het niets meer zegt. Neen, ik ga dc kerk niet voor de vierde maal aan de kaak stellen. Wel vraag ik al die grage klagers: Hebt u al gedaan wat Israël in Richteren. het meest actuele boek van het Oude Testament, deed als het in nood was? Het bad en steeds weer le zen we dan: God verwekte hun een verlosser. Soms was het een held. dan weer een ambtenaar of boer. maar steeds was het Gods man. Mannen als Calvijn, Comrie. Köhlbrugge en Kuyper komen in antwoord op gebed. Onlangs klaagde een blad. dat dc christelijk geor ganiseerde arbeiders even materialistisch zijn als de andere. Ik vroeg me toen af, of veel christenen nog wel weten dat God ons hemelse burgerrechten heeft geschonken. Velen klemmen zich vast aan aardse verlangens omdat de hemel zo onzeker is. Ze zien alleen maar het woordje „niet" in de tekst: Tenzij iemand wederom geboren wordt kan hij het Koninkrijk Gods niet ingaan. Christus opent in Jo hannes 3 echter de deur. Wederom geboren is hij die opziet naar het kruis, waar de Koning hangt in zijn plaats. We spreken tegenwoordig veel over onze aardse op dracht, we behoren ons wat meer te bezinnen op onze hemelse burgerrechten. Deze rechten werden voor ons op Golgotha verworven. „Waarom zwijgt Karl Barth over Hon garije?" schreef de Amerikaanse theoloog, Reinhold Niebuhr, toen de Russische sche ring zich verweefde met de inslag van Hongaars verraad tot een net, dat strak ker werd aangehaald dan ooit. Niebuhr vertolkte toen de gedachte van velen. Barth zwijgt nu niet langer. Een predi kant uit Oost-Duitsland heeft zich tot hem gewend om een woord, zoals hij vóór en tijdens de oorlog richtte tot predikanten, die vastgelopen waren onder de druk van buiten. Acht vragen, die de meest fun damentele aspecten van het leven achter het ijzeren gordijn raken, legt hij de theo loog voor en smeekt als het ware om een antwoord. Barth heeft deze kreet om hulp niet kunnen weerstaan; hij heeft geant woord en het hele westen mag over de schouder van de man meelezen. Omdat gij zwak zijt hebt gij ons half- sterken genoemd; en daarmee verdoemt gij een generatie legen wie gij Maar in de stad vind je geen vossen en geen bos-anemonen. En hoe je het leven tegemoet treedt hebt gü ons nief geleerd. gezondigd hebt. Wv "inden Omdat gij zwak zijt. W\j gaven jullie twintig jaar de tijd om w\j goed zijn. ons sterk te maken, sterk in de liefde sterk in goede wil. Maar gij hebt ons halfsterk gemaakt Omdat gij zwak zijt. willen geloven, aan een oneindig sterke, die alles begrijpt en één die wil dat Maar toon nu eens voor elk van ons die herrie maakt, één van U, die in 't verborgene goed is. Stuur, in plaats van te dreigen met de gummistok, mannen op ons af die oris de weg wijzen. Uw voze „Neen" stond fchaclpezafct voor de verboden dingen. En we hoefden maar even te met hun leven. Maar gij zijt zwak. schreeuwen De sterken gaan het dan namen jullie dat „Neen" woud in en maken negers gezond. a Omdat zij u verachten. Zoals wij- en zeiden .Ja", om jullie zwakke zenuwen te sparen. Want gij zijt zwak Sn dat noemden jullie ..Liejde" «0» hall,wak. „De communisten eisen van ons De brief bevat veel waardevol- dat wij een loyaliteitsverklaring le gedachten. Wij twijfelen er afleggen aan het regiem. Mogen niet aan of velen in Oost-Duits- wij dat doen als christenen?" land zullen hem met instemming vraagt de man. „Ik heb wel eens lezen en zich erdoor gesterkt voe- gehoord dat „stillen in den lan- len om de moeilijke strijd vol te de" het Derde Rijk weggebeden houden en ondanks de problemen hebben. Mogen wij het commu- het Woord van God te blijven ver- nisme wegbidden?" vraagt hij kondigen. Barth wijst hun er op. verder. „Mag de kerk zich ver- dat de atheïsten God wel kunnen zetten, als de staat haar het recht loochenen, maar niet kunnen ont- ontneemt om het woord in alle lopen. Trouwens de god, die zij openbaarheid uit te dragen?" „Is loochenen, is de god, die zij het juist van de kerk, dat zij hebben gezien in de levens van predikanten onder tucht plaatst, de christenen, niet de God die he- die de druk niet langer kunnen mei en aarde heeft geschapen, verdragen en hun gemeente in de Barth raadt: Als u een man hoort steek laten door naar het westen pochen, dat hij God wel kan mis te vluchten'.'" De vragen stapelen sen, moet u hem niet eren door zich op en het zijn niet slechts angstig in uw schulp te kruipen, vragen van één enkele man. het maar zijn ongeloof met een vro- zijn vragen, waarmee de hele lijk ongeloof beantwoorden. een kerk in Oost-Duitsland worstelt. ongeloof in de kracht van deze Maar de brief heeft ook ande re aspecten. Barth gaat uit van de tekst over de brullende leeuw, vol moeizame zinnen wijst dl,e Tr°nd «aat °m tp verslinden, Barth de man een weg. Maar is nl- 1 Petrus 5:9. Hij geeft toe dat het de weg van de Bijbel? Velen wel jets van die brullende leeuw hebben ernstige bedenkingen, om- openbaar wordt in het communis- dat Barth de Kerk oproept tot me- maar weigert het communis- wcerlooshcld, en de christenen me met de duivel en de anti- torslaat om do commuol.tl.oho chnst to vereen,elvijtn. Berth loyaliteitsverklaring te tekenen. Het antwoord En het antwoord? In 45 pagl- Eer Barth zich er toe zet, de vragen te beantwoorden, schrijft hij ogenblik de stilte willen zoeken Protestants ziekenhuis In Brussel „Loop maar met ons mee...." had de brievenbesteller gezegd, toen we hem de weg vroegen, en zo liepen we dan éérst door een paar drukke Brusselse straten en betraden tenslot te de stoep van een kleine witte villa. „Protestants zie kenhuis" stond er op de voor gevel. We behoefden niet lang te twijfelen, want terwijl we in de „salie d'attcnlc" het werkwoord „wachten" ver voegden, hoorden we in een kamer naastaan verpleegsters ijverig repeteren voor een de- clamatorium. De vriendelijke facteur zat intussen in een der ziekenzaaltjes, want zijn vader stê* jaren" de westerse wereld veel meer trekken van de antichrist dan in het harde communisme Hij schrijft: „Bij u openbaart het inleiding om uit totalitaire systeem zich openlijk leggen waarom hij tot nu toe in partij, propaganda en politie; gezwegen heeft. Het is alsof de in het westen in het geniep via vele verontwaardigde opmerkin- de almachtige pers, privé-bczit, gen over zijn zwijgen een tere protserigheid en publieke opinie." plek in zijn hart hebben geraakt. Barth verzet zich met hand en Hij kan het tenminste niet nalaten tand tegen het zwart-wit schema eerst de Amerikaanse theoloog, dat het goddeloze oosten stelt te- Reinhold Niebuhr, een veeg uit genover het christelijke westen, de pan te geVen. „Waarom zwijgt Van een christelijk westen wil hij Karl Barth over Hongarije?" niets weten. Voor hem zijn beide schreef deze en nu antwoordt de systemen even verwerpelijk, theoloog van Bazel: „Op die vraag ben ik indertijd met geen Tuchtroede woord ingegaan. Het was met de klomp aan le voelen, dat dit Barth heeft oog voor de moge geen echte vraag was. Zij kwam lljkheid dat In het communisme uit de practische nood het gericht van God openbaar wordt. Hij noemt het zelfs de tuchtroede van God. die de kerk tot bekering moet roepen. Maar hij wil de vrijheid van het wes- i niet zien als een genade van nog de gelegenheid den voorzien van glimmend zeil gaan? Ze had er vijftien jaar ge en overal waar de verf was woond, heeft er vele vrienden en weggesleten, werd deskundig een bekenden en ze spreekt vloei- nieuwe laag uitgestreken. end Frans, wat heel belangrijk is >or het dagelijks werk. Nooit hopeloos t er opgenomen. „Het kwartiertje het beste geschikt studeren", zegt on later de directrice, zuster Clowting, „want verder op avond komt er toch niets var druk zegt ze, terwijl ze ouderwetse zwengeltelefoon zwijgen brengt. „Mag ik c Voici la clinique protestante Vertrouwd Het protestantse ziekenhuis te Brussel is voor velen in de Bel gische hoofdstad en wijde omge ving een vertrouwde instelling. Doktoren hebben plezier in het kleine, o. zo propere ziekenhuis, waar alles even correct en vrien delijk toegaat. En de patiënten zijn vol lof. „Hier is zo'n intieme sfeer", vindt een jonge Waalse, die pas moeder is geworden. Haar ogen betasten liefdevol een vaas je helrode tulpen, die haar woor den nog meer nadruk geven. Haar man, juist op bezoek, knikt instemmend: „Mais oui, trés inti- me Zij en honderden Bel gen hebben hun weg gevonden naar dit Nederlandse ziekenhuis, dat vooral voor de protestantse Belgen (en honderden dito Ne derlanders' een vertrouwde klank heeft verkregen. Het is niet altijd zo gunstig ge weest. want vooral de laatste ja ren was het huis een beetje in verval geraakt. De kas was leeg en het aantal patiënten kon men soms op de vingers van twee han den tellen. Dc laatste twee jaar is er echter het een en rder ge beurd: de kamers kregen een frisser aanzien, de vloeren wer- Minder psalmen Over Frans gesproken: welke Nederlandse verpleegster be- Hct ziekenhuis werd in de laat- heerst die taal? Het ziekenhuis de eerste wereld- zit te springen om een operatie- die dc meestal Frans oorlog opgericht door ds. Hoek, wiens naam Is gebei- sprekende chirurgen kan assistc- tcld in een gedenksteen In dc hal. ren. Tijdelijk helpt nu een zuster De oprichters beseften wel. dat van de directrice, maar dat kan 11 bijzonder gro- niet lang meer duren. Ja, dat evenals de lijke communist te ontmaskeren." Op glad ijs Karl Barth heeft zich glad ijs gewaagd. We zijn mening dat deze brief lijk leert waarom Barth in de dagen van de Hongaarse opstand zweeg. schei Het duide- ogenblik het huis nooit i te omvang zou krijgen. Dc strijd personeelsvraagstuk: om het bestaan was menigmaal zwaar, maar het is nooit hope- Dezer dagen zijn twee ver loos geweest. Ieder, die het zie- pleegsters naar Nederland terug kenhuis diende, vertrouwde ook. gegaan. Zij hadden er fijn ge dat de grote Heelmeester het werkt, maar op den langen duur werk zou zegenen. derland. vriendschap uit Ne- „Niels" ken. Een paar jaar buitenlandse We gingen eigenlijk In het materiële vlak onder- ervaring vindt iedereen prachtig, vond men van tijd tot tijd de maar dan Personeel is zorg steun van een groep Nederlandse nummer één. Verder zijn er wat vrienden, verenigd in de „Stich- kleine zorgjes; beter gezegd: Om iets te het Protestants zieken huis te Brussel" (Haanplein 18, Den Haag, giro 13.76.00) Van daar dat mooie röntgentoestel, glimmend nieuw. bijeengegaard uit honderden kleine (en verlichting op de zalen moet echt wel verbeterd worden, de keuken ruimte is te klein en de lampen in de (goed ingerichte» operatie kamers zijn al lang niet grote) giften van vaderlandse voldoende. Maar dat kost een vrienden. Dergelijke voorzienin- paar duizend gulden. Wensen zui gen kan het huis zelf niet zo best len er altijd wel blijven bestaan, bekostigen, omdat, huiselijk ge zegd, het huishoudboekje dat niet toelaat. Toch, geldzorgen over heersen niet in dit blijmoedige ziekenhuis, waar de christelijke barmhartigheid op de voorgrond staat. Discreet liggen bijbeltjes en ge deelten van het evangelie un het Frans en Vlaams) in nachtkast jes. Menigmaal verdwijnt er centje en dan wordt er zonder een woord van navraag een nieuw exemplaar neergelegd. Een be jaarde dame wilde na haar ver pleging een bijbel meenemen. Zij kreeg er één van de directrice, natuurlijk. Maar opzettelijk iede re patiënt met het evangelie be naderen neen. dat gebeurt met. „In de levenshouding van de mensen in ons huis en in de sfeer proberen we een stuk chris tendom te vertolken" zegt zuster Clowting. In Leiden 2? idhtvtA* Ds. J. v. d. Leek in de (Kamper) „Bazuin" jver het gebed in het gezin: Duarum zou ik ook de regel, dat vader in liet gezin ultyd voorgaat in het gebed, niet al te aterk willen handhaven. Zoal niet precies om beurten, maar waarom zou lyu vrouw hem hierin niet afwis selen? Het tal voor haar een heilige oefenschool zyn. Waarom zouden ook niet, zo mi en dan, de grotere kinderen het eens doen? Het geldt zeker ook hier: jong gewend, oud gekend. r ,1 hon.l.rd en licn te lijn. lemend ?euerümii, schreef al verontwaardigd, dat nu met al die nieuwe gezangen, het aan tal psalmen ook al tot twcederdi werd teruggebracht, macr dat zal di bedoeling \an de stichting wel nic zijn. (A. I. Koffeman Voordat zij haar functie aan vaardde, was zij geruime tijd werkzaam in het Leidse diaco- welke instelling zij nog in relatie staat. De laat ste tijd was ze er waarnemend directrice, zodat ze niet alleen met de verpleging maar ook met de zakelijke kanten van een zie kenhuis. vertrouwd is geraakt. Waarom ze naar Brussel is ge- /AVAHE STRIJD Ds. L. Vroegindewey in het „Gereformeerd Weekblad" (uitg. Bout): Dus blyft ons, nu dc synode geweigerd heeft haar toelating van de vrouw tot het ambt uit de Heilige Schrift tc funderen of in te trekken niet- anders over dan een zware atryd te voeren in de Kerk. Niemand weet nog waar dit toe zal leiden. Hel is geen aangenaam vooruitsicht by da ingang van hel KERK EI* POLITIEK De verkiezing begint haar schaduwen vooruit Als hervormden trekken wy gaarne te velde tegen het euvel van de verzuiling. Terecht, naar het ons voorkomt, als wy daarmede bedoelen op te trekken tegen de ontkerstening van de algemene instellingen en organen in ons volksleven, die het onvermydelyk gevolg van een radicale verzuiling zou zyn. Mnur anderzyds vergeten wy daarby wel eens dat wy er dankbaar voor mogen zyn dét er nog krachten, die in het ehristelyk geloof haar oorsprong vinden, in ons volksleven werkzaam zyn en zirh ook in hei gewone leven willen laten gelden. ONFEILBAARHEID Prof. dr. J. Severijn haakt aan bij een kerke lijk Oudejaarsoverzicht in „Woord en Dienst" en schrijft in „De Waarheidsvriend": Waarlyk, dil conflict met dc helydenis aangaande de Heilige Schrift, wordt niet overwonnen door wal do secretaris aungccft als noodzakclyk nl. „de leer van de onfeilbaarheid van de openbaring Gods, waar van de Schrift de oorkonde is, opnieuw te doorden ken." Het gaat niet om de doordenking, maar het gaat om dc door/eiing van de waarheid Gods, die ons in de Heilige Schrift wordt voorgesteld. Theolo gie kan de kerk niet uit de nood helpen, maar geloof in da Christus der Schriften, KARL RARTH eindelijk gesproken; Iwd hij maar gezwegen met de bloeddoordrenkte-sikkel- en-hamer-heerschappij. Maar betekent het wegvallen van het communisme een overheersing door de Amerikanen? Is God niet machtig om te verlossen'' Volgens Barth mag het volk niet bidden om bevrijding. Het doet er beter aan te bidden om als oprecht christen achter het ijzeren gordijn te mogen leven. Wc hebben ons afgevraagd bij het lezen van deze brief of de theoloog van de „triomf der gena de" achter net gericht van God geen genade kan ontdekken. Barth schijnt een daadwerkelijk verlos sende genade over het hoofd te zien. Tot twee maal toe roept hij dan ook de ehrisleneh van Oost Euro pa toe, om toch vooral Jeremia 29 te lezen. De profeet roept daar de ballingen van Babyion op om zich te onderwerpen aan de over weldiger. Maar Barth maakt be slis. een verkeerd gebruik van dit hoofdstuk. Als Jeremia de brief schrijft weet hij dat de onderwer ping zeventig jaar zal duren. Hij roept daarom niet in de eexsto plaats op tot overgave aan de on derdrukker, maar tot onderwerping aan Gods oordeel, wetend dat ach ter dit oordeel reeds de genade van God openbaaT wordt. Hoe an ders liggen de zaken in het boek Richteren, waar God door zijn richters telkens weer oproept tot opstand. Barth is zo onder de in druk van Jeremia dat hij de trom- Eetten van de Richteren niet meer oort. Dit is dan ook de reder dat hij tegen de Oost-Duitsers zegt Wij zijn halfsterk, lze Moeder, probeer te bidden want die zwakkelingen lijn niet half zo oud als wij. En wij maken herrie, omdat w\j niet willen huilen na alle dingen die gij ons niet geleerd hebt. Wij kunnen rekenen en lezen en men vertelde ons hoeveel meel draden het bos-anemoontje telt. W\j hebben geleerd hoe vossen leven en kennen de bouw va hebben pistolen. -fr -ti de akkerpaardestaart. -luit niet Na 47 jaar Na 47 jaar hebben rir kerkeraden van Serooskerke en Vrouwenpoldrr een zogenaamd grensgeval tot ecu goed eind gebracht. Hel ging hier sis reeds op 8 november 1911 i •prak dat het kcrkelyk by Vrouw polder zou behoren Door verscl lende omstandigheden werd dit W\j hebben geleerd stil vinger op te steken rü-irtrit-ïrlr-ü-irïr-A-irüïr-trir-irtritiririrtr overeenstemming werd bereikt en „tien en de h„ |u1n binnenkort krrWelgk in- derdaad by Vrouwenpolder stokoud classisbcsluit. (Centraal Weekblad) bij de massajeugd Stafdispuut r de door de ge- van een christen, die met der tot uitwisseling van gedach ten en tot gemeenschap wil ko men. maar uit de zelfverzekerd heid van een uitgekookt westers politicus, die, zoals politici dat God graag doen een tegenstander op tc geven tot bekering tc kom. glad ijs wil lokken om mij zijn Barth, die het westen en vooral primitief anticommunisme te la- de christenen daar een zwart-wit ten belgden of me als een heime- schema verwijt is vervallen in primitief zwart-zwart volgens Barth op weg naar een zelfverko zen ondergang. Heeft hij het ge loof verloren in de mogelijkheid van een geestelijk ontwaken? Deze instelling blijkt het beste uit de antwoorden, die Barth geeft op de vragen. Daar is b.v. de vraag of het geoorloofd is te bidden dat God het communisti sche regiem zal wegnemen. Wie deze vraag leest, denkt onmiddel lijk aan het boek Richteren. waar we telkens weer lezen: „Toen rie pen de Israëlieten tot de Here." Toch gingen we niet in dit huis Barth echter vraagt: „Bent u niet op bezoek om u te vertellen van bang dat God uw gebed zou kun- blijft het vaderland toch wel trek- de dingen die allemaal nodig zijn. nen verhoren gen plotseling zoudt ontwaken bij binnen, uit belangstelling, de „vleespotten van Egypte' want er gebeurde „niets": geen verplichtingen aan de „American jubileum, geen opening van een way of life?" nieuwe vleugel, nietsTen minste, als u het „niets" wilt On VfifA ntwonrrl noemen, dat werk van evangeli- vnveranrwoora Iche naastenliefde wordt verricht, We geloven dat Barth hier mensYr,'0rd'e"do"nde Sche'ppTr' te f™ onverantwoorde adem van het leven kregen inge- tegenstelling maakt. Het u de blazen. Een eenvoudig werk in vraag of we de „American way het geloof, dat barmhartigheid of life" (de Amerikaanse levens- het altijd wint. atÜU op een lijn mogen stellen een westerse interpretatie t._ woord loyaliteit. Voor Barth houdt het riet de totale overgave in, want hij scihrijft: „Er Ls nog zo iets als een loyale oppositie." Ons heeft het communisme echter altijd de indruk gegeven dat het loyaliteit vereenzelvigt met slaaf se onderworpenheid. Door een eenzijdige Bijbeluitleg komt hij er ook toe om te schrij ven dat de kerk geen weerstand mag bieden, als het recht op vrije verkondiging wordt ingekort. Barth schrijft: „Gelooft u ook niet, dat deze boodschap van het evangelie voldoende macht bezit om zich, waar de oude „ruimten" «voor de verkondiging) ons ont vallen nieuwe ruimten te verschaf fen." .Als Barth dit zo stelt, moe ten we zeggen: Neen! Het evan gelie heeft deze kracht niet, want het evangelie mag niet losgemaakt worden van de verkondiger. Barth legt zo grote nadruk op dc souvereiniteit van God. dat hij de verantwoordelijkheid van de mens uitschakelt. Hij wankelt op de grens van passiviteit en fata lisme. en komt er zo toe een der de weg tC *°*ken' waar geen der" Te fatalistisch Hoeveel waardevolle gedachten deze brief ook bevat, we konden bij het lezen ons niet aan de ge dachte ontworstelen dat de schrij- ver een Eli is geworden, die zelfs zijn eigen zoons niet meer vermaande, in plaats van een Elia die Achab zijn zonden aan zegde. Tussen de regels menen we gelezen to hebben, waarom hij zweeg in dc dagen van Hon garije. Hij zweeg niet, omdat hij niet wilde kiezen tussen West en Oost. zoals hij zelf denkt en in zijn brief ook schrijft. Barth zweeg omdat hij al te fatalistisch in de overweldiger alleen >«e tuchtroede van God ziet. Hij schijnt te ver waarlozen dat God oo'- de over weldiger In Zijn oordeel plaatst, en daarom profeteert hij niet te gen onrecht, maar buigt ervoor. Jarenlang hebben theolo gen en christenen op deze brief gewacht. Het zwygen is nu gebroken; Barth heeft gesproken; had hij maar ge zwegen. Bijna hadden we ge vraagd: „Brult de leeuw van Bazel niet meer?" had. Iemand van ons begon er opeens over; toen waren de verdere reacties nog al uiteenlopend. „Mij best!" zei Joke „Opgeruimd staat netjes! Je legt met zo'n kind toch geen eer in Dat hangt er hier een poosje bij; dat steekt dan naar wat anders over; dat verwisselt nog eens een paar keer op- w. Nou, en dan is het afgelopen. Nu wikkelt ze chocolaatjes Uit de VOLKSWIJK li* Of nee. dot is het woord niet; eerder wat korzelig. In ieder geval net of ze deed dat ze er niets om gaf, terwijl ze er blijk baar wel om gaf. 't Verbaasde me 'n beetje: Joke pleegt ge- woonlijk positiever ingesteld te zijn. Niet zo gauw op haar teentjes getrapt, of was ze dat misschien helemaal niet? Gek, ik ontdek altijd zoveel uiteen lopende mogelijkheden bij mijn medemensen. Daarom durf ik nooit g"ed te zeggen wat ze denken. «Ronald, de vicaris durfde dat wel te doen: „Zo moet je niet Hij gaf werkelijk een beeldige imitatie van Ro- K nalds stem. TJET GAF EVEN een stoornis In het gesprek. Dst doet het iJ-altijd als je bij dc vicaris wat uithaalt. Hij is «1 bezig om H- zo verschrikkelijk erg dominee te worden. Hij bouwt hele toe- -f spraken in zijn hoofd op. en als er dan een kink in de kabel if 2?» i n *5 ÏHL aa! 'n war hoop voor hem dat er nooit Iemand tijdens zijn toekomstige diensten zal flauwvallen Z?J ua? zal h|J yoLnaakt van de kaart zijn. „Zuster?" her- h.aalde W nu «lklma'r verwonderd. En dat klonk toen weer a» iLT,roIer mannenkoor met wegstervende echo's werkte. Tim jankte van vreugde, „Ach niks", zei ik troostend, en verbeet een glimlach.' _,,Aaah!" zei Ronald, wien een lichtje begon op tc gaan. i weinig méér kwetsend voor Je zelfrespect dan te laat te :;- "j1 of meer de gek met je steken. Hij moest W WACHTTEN sereen tot hij zo ver was; het Interesseerde Mis toch ook wel om zijn mening te vernemen. Toen hij eenmaal een beter aanloopje genomen had slaagde hij er gauw genoeg in om zijn inzichten wereldkundig te maken. „Het moet ons wél kunnen schelen" zo was ongeveer zijn ftwliTllKndien M P^ejing wegblijven. Ons werk is dan niet ji af. Wij hebben ergens gefaaldTim trok bij die medede- JpedenkeUjk snuit; ik gaf 'm gauw 'n knipoog om as- if. w ?'e 8,11111 40 houden ook, en hij deed dat selukkiE. j, Tim heelt een felle haat tegen alle domineestaai. En zeg zelf: is „ergens gefaald hebben" geen afschuwelijk bargoens; engels We zgn Set serieus genoeg geweest!" verkondigde Ro erder „Waarschijnlijk zit 'm dat in ons heJe systeem. totale onderricht verkeerd is. en dat het kind nooit ge- nald Ik denk wel HHflB het daardoor komt. Ik las ergens dat ^vr a gen te stellen. We beiéren het 'kind; we tegenheid geven MB »n»u we O onderwijzen het; maar het kan zijn vragen niet kwijt. We 'den- hTuJaël WC «""«tl* oemen. maar dat dom we niet *- H1/ *}AAKTE op Z'N praatstoel; hij hield zijn vingers met r J J de toppen tegen mekaar aan. ..Loop naar dc pomp!" viel Joke opeens uit. Ze was spin- nijdig. Ik heb óók wat gelezen. AU je zo met Jc vingers ^t. dan voel je je mijlen ver boven de rest verheven. Dat heb ik gelezen. En je hoeft niet te doen of we allemaal catcehiaatles X «eyen- Joke sloeg me met verstomming. We plegen elkaar duidelijk de waarheid te zeggen, maar dit was wel een erg vernietigende frontsanval. „Ik vind het eigenlijk best interessant", zei Gereis Ze ls onze S maatschappelijk werkster. Ik heb hsar - geloof ik - nog nooit •5 voorgesteld. Maar haar aanpak ls weldoordacht en subliem Dc- o ze keer ook: „Wat was dat in Israël?" „Daar ging het hele onderwijs met vragen", zei de vicaris deskundig, „Er werd niet gedoceerd, miar de kinderen moch- j, ten hun vragen stellenI" f -'Nou mij vragen ze genoeg! Allomenaenl" zei Joke snib- big. Toen deed ze eerst haar mond open om met voorbeelden j. te komen, doch sloot 'm meteen weer. Ze bloosde en dat stond haar charmant. En Gerda bracht magistraal het -gesprek op een neutraler vlak; deskundig, weldoordacht en subliem. Ja. je kunt wat opsteken op onze stafvergaderingen. En in js zak r steken ook! Evangellscher Verlag, voor Nederland Callenbach in N'Ukerk. it-tvü ft ü-üirtririrüirtrlrü MIEBEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17