CHRISTELIJK LADY ISABELLA De nieuwe vertaling, de gezangen en de school Boeiend pionierswerk met oecumeniseh karakter Besluit van de synode was onbijbels Een woord voor vandaag Kanttekening East Lynne Synode spreekt slotwoord over de zaak-Goossens Nieuw, Nieuw, toch oud maar fout Over de Nieuwe vertaling van het Nederlandse Bi/belgenoot schap is niet iedereen even enthousiast. Er zyn theologische bezwaren aangevoerd, maar ook taalkundige. Ook de vernieu wing van een aantal gezangen door de Gereformeerde Synode ij niet altiid eren blijmoedig ontvangen. Vooral op de scho len blijkt hoe hinderlijk de ver andering van de tekst vaak kan z'jn. Over dit onderwerp schreef de heer P. Boorsrrta in het schoolblad „Onze Vacatures": VfET PINKSTER hoorde ik een iV* preek over Rom. 8:14: Want allen, die door den Geest Gods geleld worden, zijn zonen Gods (Nieuwe VertalingMaar hoe zit Jes? Hoort dat niet wat gek? Waarom kon daar niet de uit- drukking kinderen Gods behouden worden, waar allen onder vallen. We spreken toch van het kind schap der gelovigen en het zoon schap van Christus ten opzichte van de Vader? Bovendien klinkt zonen'1 wat Oud-Testamentisch. waar de man meer gold dan de vrouw Maar na Puikster zijn toch die grenzen weggevallen en de ..middelmuren des afscheid- sels" algebroken geworden. In Christus is noch man noch In het Oude Testament ligt de verhouding anders: In Genesis 1 wordt al dadelijk over Adam ge sproken als de mens. Maar wat Eva dan? Vaak worden in het Oude Testament vrouwen en kin deren letterlijk niet meegerekend. Bijv. Die nu uittogen uit Egypte waren 600.000 mannen alleen. Het is net of die anderen maar ..voor spek en bonen mee deden." En so zingen se op onze meis jesverenigingen nog steeds: Waarmede sal de jongeling zijn pad (In plaats van de Jonge mens b.v.J. Het Is als in de on derwijswet: „Waar verder van onderwijzer gesproken wordt, ia ook de juffrouw inbegrepen". Verandering moest er blijkbaar maar zijn: Als Annanias bij Sau- lus komt. vallen hem in de Nieu we Vertaling de schubben van de ngen. En dat terwijl de schel len reeds lang burgerrecht in de Nederlandse Taal genieten. Mis schien vallen hun nu de schellen van de ogen. hjinderlijke verwarring DIE ZELFDE verandering (ver- nieuwingl werkte ook door In de gezangen. In ons Leerplan staat zo iets van: „Looft de Heer met psalmen en gezangen". Dat zal op de meeste Chr. Nat. Scho len wel het geval zijn. want an ders werden de kinderen van Herv. ouders a h w achterge steld bij die der Gereformeerden, die vroeger alleen maar psalmen wilden zingen. Nu vind ik het op zich zelf heel mooi. dat de Synode daarin verandering heeft aangebracht, zodat wij nu op de hoge feesten meer toepasselijke liederen in de kerk hebben dan In vroegere tij den met de psalmen alleen. Bo vendien zit hier ook een zekere toenadering In tot de Herv. Kerk, die steeds reeds gezangen zong. En dc tijden dringen immers tot eenheid en toenadering? Maar wat is nu helaas het ge- val? De koorts der vernieuwing heeft blijkbaar ook de Synode dermate aangegrepen. dat zc ook In die gezangen aan het ver anderen zijn getogen! Natuurlijk ben ik het daarmee niet eens. Stel, dat een echte schilder een mooi schilderij had gemaakt en het me liet zien. Wat zou hij dan zeggen, als ik een penseel pakte om daarin hier en daar iets te veranderen, om het z.g.n. te „verbeteren". Wel. ik kreeg de kans niet man, want het zou im mers onrecht en belediging zijn van de auteur. En zo is de Geref. Synode nu gaan likken en vijlen aan de ge zangen van vroegere dichters van de Herv Bundel. De gevolgen daarvan merk je ook In ae prak tijk op de Chr. Nat. School. Zo overkwam het me laatst nog bij het laten leren van Gez. 1 9. „Och, of wij Uw geboon" enz. uit de Berijmde Tien Geboden", dat een jongetje met een briefje kwam: „Meester, welk nummer is dat uit de bundel der Herv. Kerk?". Maar hoe groot moet dan de verwarring wel worden In school, als de gezangen In heide bun dels niet eens gelijk luiden? Zo hebben we b.v. In ons dorp op tweede Paasdag een gemeen schappelijke «angdienat van Her vormd en Gereformeerd. Maar uit welke bundel moet je dan zingen, omdat ze nu helaas ver schillen van tekst? Schadelijke verandering COMS HEEFT de vernieuwings- koorts onze synode daarbij blijkbaar zo aangegrepen, dat er alleen maar de schadelijke veran dering overbleef. Eén voorbeeld- In het gezang: „Verlosser, Vriend o Hoop o Lust" enz. mogen wij nu niet meer zingen: „En nu geen zondaar meer" Ze hebben het veranderd in „En nu geen vijand meer". Is dat dan zuiver der Wie gerechtvaardigd is in Christus is toch inderdaad geen verdoemelijk zondaar meer? Want dat wordt er natuurlijk mee bedoeld. Tevens blijft de ge lovige „naar-de-oude-mens" een voort**' Want ^et komen Waarom dan zo'n pietluttige verandering, met gevolg dat de éénheid er weer te meer door wordt gebroken? Want terwijl men spreekt over de noodzake lijkheid van éénheid en toenade ring gaat men op hetzelfde ogen blik weer nieuwe „middelmuren des afscheidsels" oprichten en dus de eenheid tegenwerken! Ik kan me best begrijpen, dat een Her vormde broeder zich daardoor ge ërgerd voelt, en dat zo iets ook niet de goede samenwerking van Hervormden. Gereformeerden enz. op onze scholen bevorderen zal. Waarom dan niet met wat meer w-ljsheid te rade gegaan, zou je zo zeggen, inplaats van eerst de boel ln de war te stu ren. Wat een moeite zal het kos ten om de breuken weer te he- Cursus voor industriepredikanten Bedrijfsleven beïnvloedt de Van Nelle bestellen I levensstijl (Van een onzer verslaggevers) TTEN GROEP predikanten en theolo- gische studenten uit verscheidene kerkgemeenschappen zullen de ko mende maanden intensief bezig zijn met de bestudering van de vraagstuk ken van de mens in de industrie. De ze cursus wordt verzorgd door het In stituut Vorming Bedrijfsleven in sa menwerking met de theologische fa culteit van de rijksuniversiteit te Utrecht. Het eerste semester van de uit drie semesters bestaande cursus is gistermorgen geopend in de recep tiezaal van het Utrechtse universiteits gebouw in tegenwoordigheid van rijke figuren uit de kerken, vakbewe ging en het bedrijfsleven. Dr. J, C. C. Rupp. directeur var. Instituut Vorming Bedrijfsleven, sprak in een openingswoord zijn vreugde uit over het tot stand komen van deze cur sus voor industriepredikanten. De acti viteiten zijn driezijdig gericht: op de kerk. de vakbeweging en het bedrijfs leven. Gelukkig is veel wantrouwen van de kant van de industrie, dat aanvan kelijk bestond, overwonnen. De deelnemers aan de cursus komen uit vier gebieden: Twente, IJmond. Arnhem en Dordrecht. Om de twee we ken zullen de cursisten twee dagen de colleges volgen. Voor de praktische toe passing zullen de deelnemers onder lei ding van een socioloog streekteams Geref. Bond handhaaft standpunt Een voorlopig antivoord op synodale brief Namens het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond hebben prof. dr. J. Severijn en ds. J. J. Timmer de brief van de hervormde synode over de resolutie van de duizend ambtsdragers voorlopig beantwoord. De voorzitter en de secretaris spreken hun teleurstel ling er over uit dat de synode in de resolutie geen aanleiding heeft gezien om de beslissing, die de ambten open stelt voor de vrouw, te herroepen. De schrijvers zijn van mening dat de brief van de synode in gebreke bleef uit de Heilige Schrift aan te tonen, dat de apostel Paulus zich vergist had toen hij de vrouw in de gemeente het zwijgen oplegde. De brief vervolgt dan: Indien dat zo ware. zou hij ook ten on rechte op het getuigenis van profeten en geestelijke mensen een beroep ge daan hebben, dat, wat hij schrijft, des Heeren gebod is, en ook die pro feten en geestelijke mensen zouden zich vergist hebben (Vgl. 1 Timotheüs 3; 1 Cor. 14 34 vv.; om slechts deze plaatsen te noemen.') Wij kunnen r.iet aannemen, dat deze duidelijke uitspraken aan de Synode onbekend zijn geweest, want daarop is ook onzerzijds herhaaldelijk gewe zen. Desniettemin wil men ons in Uw brief euvel duiden, als wij zeggen, dat de Synode welbewust deze duidelij ke uitspraken van de Heilige Schrift heeft genegeerd, d.w.z., naar u duide lijk had kunnen zijn, niet heeft doen gelden De Synode zou volgens uw brief de ge nomen beslissing niet kunnen terug nemen „als ware deze op onwettige wijze tot stand gekomen". Dit zou niet overeenkomen met de eis der geestelijke politie, (art. XXX NGB.) Wat de wettigheid van dje beslissing Van Nelle bestellen I Adv aangaat, zij er op gewezen, dat de kerkordelijke d.i. dc formele wettig heid van de vergadering der Synode alszodanig de wettigheid van haar be sluiten en handelingen volgens eis, maatstaf en regel van de geestelijke politie nog niet insluit. Dit is in de onderhavige beslissing der Synode wel heel duidelijk aan de dag gekomen, daar deze in alle opzichten in strijd is met de belijdenis omtrent de geestelijke politie van Art. XXX en met de door de apostel Paulus ge geven regel. Het is daarom een hoogst merkwaardige argumentering, als uw brief zegt, dat de Synode op grond van genoemd Art. der belijdenis haar beslissing niet kan terug nemen, ter wijl de geestelijke politie naar de re gel van de apostel Paulus daarin ge noemd, juist zou eisen, dat zij dat Bij de lezing van uw brief kunnen wij niet ontkomen aan de indruk, dat het voor de Synode niet evident zij door de vrouw tot de ambten toe te laten een Gode welbehagelijke be slissing neeft genomen. Het is trou wens een ernstige en verantwoordelij ke daad tot een discutabele aangele genheid te maken, wat cfe apostel Paulus voorstelt als orde voor het keren in Gods huis en als des Heeren Aan het slot van de brief gaan de schrijvers nog even in op de opmer king van de Synode dat zij ook geluis terd heeft naar wat andere kerken te zeggen hebben: „Deze mededeling is derdaarl zeer verhelderend, hoewel de beslissing der Synode hierdoor niet ge rechtvaardigd wordt. Klaarblijkelijk heeft de Synode in deze zaak mei luisterd naar andere kerken dan de Heilige Schrift." Het antwoord van de Synode op de resolutie van de 1000 ambtsdragers zal aan allen toegezonden worden, die op 13 oktober ln Utrecht bijeen waren. Pas als zij de reactie van de Synode op hun standpunt aangaande de in het ambt hebben gelezen, zal het bestuur zlcb over een verder en meer uitgebreid antwoord bezinnen. Onder voorzitterschap van Sir Kenneth Grub is ln Londen een instituut voor strategische studies geopend, dat zich zal bezig houden met alle verdedi ging s- en bewapeningsvraagstukken, j De Ford-stichting heeft het instituut voor de eerste drie Jaar 600.000 gul-| den toegezegd. Sir Kenneth Is tevens j voorzitter van de Commissie van de Wereldraad voor Internationale zaken I men om zich te verdiepen in de pro blemen van het gebied, waarin zij werk zaam zijn. Deskundigen uit de kerken, vakbeweging en bedrijfsleven geven de colleges. Namens de theologische faculteit van de Stichtse universiteit sprak prof. dr. W. C. van Unnik, die in het oecumenische aspect van de cursus een verblijdend teken zag. In het bij zonder stemde de medewerking van het bedrijfsleven hem tot dankbaar heid. Unicum De vertegenwoordiger van het bedrijfs leven, de heer W, Bakker, hoofdinge nieur bij de Kon. Nederlandse Hoog ovens en Staalfabrieken te IJmuiden, ging nader in op de menselijke verhou dingen in de industrie. Deze ontmoeting tussen industrie en kerk noemde hij een unicum. De weten schap biedt hier steun aan de mens en aan de menselijke samenleving, zoals deze zich in de industrie manifesteert. De mens. die in de industrie werkt, er vaart zo vaak dat de wereld van het bedrijf en die van de kerk los naast elkaar staan. In de industrie komt voor al het menselijk kunnen in technisch op zicht sterk naar voren. Velen werken met ingewikkelde apparaten, waarvan de werking hun volkomen vreemd is. De grenzen van het menselijk vernuft wor den steeds wijder getrokken en waar blijft God? Men krijgt vaak de indruk, dat Hij afwezig is, aldus de heer Bak ker, die vervolgens enige aspecten van het menselijk samenzijn in de industrie in zijn beschouwing betrok: de bedrijfs- gevvoonten, de ploegendiensten, de sfeer en de communicatie. Kritiekloosheid Het bedrijfsleven beïnvloedt zeer we zenlijk de levensstijl van de werkne mers. Waarom nemen velen anders deel aan bedrijfsfuifje6, die beslist niet over eenstemmen met hun eigen levensstijl? De redenering is: „ons" bedrijf organi seert het, dus het Is goed. Kritiekloos aanvaardt men dat, maar kritiek op het „eigen" bedrijf kan men niet verdra gen! Door gebrek aan communicatie en goede voorlichting blijven vele vragen zoals: wat moet ik op mijn plaats voor anderen zijn? onbe antwoord. Het ontgaat velen, dat het menselijk handelen in zijn Van Nelle bestellen Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudega J. F. Horn te Nijbroek. GEREF. KERKEN Bedankt voor Aduard W. Struys te Krommenie. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Passaic (Ver. Staten) H. Rijksen te Vlaardingen. De Franse bisschop van Angers, H. Chappoulie, die een missiebezoek bracht aan de Franse ivoorkust, is toen hij aan de verkeerde kant uit de trein stapte door een andere trein gegrepen en gedood. Hij meende ln de verkeerde trein te zijn gestapt. Dit is het kernpunt van de geschiedenis van David en Bathi seba, de donkerste bladzijde uit Davids levensboek: „Toen sprak David tot Nathan Ik heb tegen den Here gezondigd} En Nathan zeide tot David De Here heeft uw zonde ver\ geven Denk niet dat dat David gemakkelijk gevallen isals men de geschiedenis verder leest ziet men hoe deze oosterse des poot zichzelf vernedrd heeft voor de ogen van zijn gehelt volk. En al evenmin is de straf uitgebleven die de profeej Nathan hem had aangekondigd. Maar de verhouding tussen David en zijn God was hersteld, ware schuldbelijdend bracht vergeving. En David is een der zeer groten gebleven in de rij van geloofshelden. Als ge dit bewijs van Gods vergevende liefde voor ogen hebt, waarom aarzelt ge dan nog Waarom twijfelt ge dan nog of ge wel een kind van God zijt, ook al mankeert er nog zoveel aan u Durf radicaal een streep te zetten ondei iedere dag want iedere dag weer wil God het u laten weten j „uw zonde is u vergeven En schaam u vooral niet dooi „de anderen" als ge uw belijdenis van schuld kracht bijze door het de volgende dag anders, beter te proberen. Lee uit het geloof in God wat er ook in uw leven gebeurt. Er gij zult zalig worden. INGRIJPENDE OPERATIE Advertentie Gevraagd: Bijbelverkl. v. Henry-DSchsel, korte verklaring, uitg. Kok. Kerk-, Vaderl.-, Martelarerigesch. e.a. godsdienstige boeken. Aanval op bisschop van Canterbury Lord Altrincham die vorig jaar opzien baarde in Engeland door zijn kritiek op het Britse hof is weer op het oorlogspad geweest. Dit maal heeft hij in een kran tenartikel de aartsbisschop van Canter bury aangevallen. Als ik hem was. schreef deze aartscriticus zou ik weigeren om pompeuze festiviteiten als burgemees tersbanketten bij te wonen in kniebroek en met een rijk geborduurde jas, die er uitziet als een kerstboom. Een christen mag er niet uitzien als een hoveling of edelman, maar zou eerder op een bede laar moeten lijken. Van Nelle bestellen Adv diepste wezen voortvloeit uit het geloof. Hier staan we aan de gren- van het bedrijfsleven, hier is het woord aan de kerk met haar verkondiging van het Woord, aldus de heer Bakker, die deze cursus boeiend pionierswerk noemde. In de Rijksuniversiteit te Utrecht is gistermorgen een cursus be gonnen voor predikanten uit in dustriegebieden. Op onze foto: van links naar rechts prof. dr. W. C. van Unnik, vertegenwoordiger van de theologische faculteit van de rijksuniversiteit, dr. J. C. C. Rupp, directeur van het Intituut Vor mingswerk Bedrijfsleven, die de cursus opende, en de heer ir. W. Bakker, van de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te IJmuiden. Van Nelle bestellen Adv Iet te Moskou verschijnend, communis tische jeugdblad „Komsomol Pravda" heeft een felle aanval gericht op kloosters van de Orthodoxe Kerk. Zon der namen of data te noemen zegt het blad dat ln een klooster een aan tal nonnen medezusters van zwarte kunst hebben beschuldigd en hen met het hoofd over dc stenen van de bin nenhof hebben gesleept. Van Nelle bestellen I Adv in „Ne., ik nog naar Brauchamp om hem dit te laten zien en dan eens horen wat hij zegt. Het is 1 "^Ze^dan tegen hem. dat hij er niet over spreekt. Beauchamp is safe. want hij sympathiseert met Ri chard daar behoeft u niet aan te twijfelen. Vraag het hem ronduit, dan zult u het zelf horen. Ik kan u zeggen, dat er meer mensen zijn, die met Richard meevoelen dan u zoudt denken. Maar ik zou de brief aan niemand anders laten lezen dan aan Beauchamp als lk u was En er ook niet over spreken." „Wie kan hem hebben geschreven?" herhaalde de rechter nogmaals. „Er staat een stempel den op, zoals u ziet". „We hebben te weinig houvast on te kunnen wagen", meende Carlyle. Rechter Hare vertrok. Carlyle zag hem de laan uitgaan onder zijn parapluie. Toen ging hij naar Ri chard Hare. Juffrouw Carlyle zat bij hem. „Ik dacht, dat tk het bestierf zei de arm „Is hij weg en is het allemaal weer veilig. Carlyle gaf een korte samenvatting en Richard zei direct, dat Thom die brief had gestuurd. Hij wilde tok Riaag zijn moeder zien Dat kor evenwel moei lijk Barbara zou gehaald worden, die kon dan ook de financiële zaken regelen. Carlyle haalde haar zelf op met het rijtuig. Ik zal tegen mevrouw Hare moeten zeggen, dat Je'ziek bent. Cornelia, dat is zeker wel goed?" Juffrouw Cornelia had blijkbaar weer een van haar slechte buien, ze antwoordde nors: „Voor mijn part zeg Je, dat ik dood ben Het viel niet mee om Barbara mee te krijgen Mijnheer Hare was uitgegaan Hij had nauwelijks gegeten en er was blijkbaar iets bijzonders, want nil had grote haast. Barbara zei. dat ze haar moe der moeilijK «Heen kon laten. En haar moeder be vestigde dat. Het was geen w 4g gfigf Gelukkig kwam de jongen conclusie Dick. van door ANN LUDLOW de deur. Mevrouw Hare ging naar de hal om de zaak met haar dienstbode te bespreken. Toen greep Carlyle zijn kans. ..Barbara fluisterde hij, „je moet meegaan. Er is iets in verband met Richard Een paar minuten later zaten ze in de ponywagen. Ze konden niet te veel zeggen, want John zat ach ter hen en kon alles verstaan. Toen ze op East Lynne waren, nam Carlyle haar mee naar de eet- „Wil je jezelf klaar maken op een verrassing, Bar bara?" „Er is iets gebeurd met Richard", zei ze bleek van spanning en vrees. „Niets verontrustends. Hij is hier." „Hier? Waar dan?" „Hier. In dit huis. Hij heeft hier vannacht gesla pen." „O Archibald!" „Louter toeval. Barbara' Ik deed gisteren om ne gen uur 's avonds de deur van de serre open om naar het weer te kijken en toen schoot hij naar bin nen. We konden hem niet weer weg laten gaan tn de sneeuw, zodoende heeft hij hier geslapen, in die ka mer naast die van Cornelia." „Weet zij er van?" .Natuurlijk. En Joyce ook. We moesten het haar ook wel vertellen. Je moet je Richard voorstellen hoe hij schrok. Je vader kwam hier vanochtend en zei dat hij gehoord had, dat Richard hier zou ko men Hij bedoelde in West Lynne. Ik dacht, dat Ri chard door het raam zou springen van angst." Na nog een paar bijzonderheden verteld te heb ben, nam Carlyle juffrouw Barbara mee naar de andere kamer, waar juffrouw Carlyle bij Richard zat te breien. Het middageten zou ook in juffrouw Carlyle's kamer worden opgediend en Joyce was de enige, die er mocht komen. Carlyle moest naar zijn kantoor, maar beloofde vroeg weer terug te zullen komen. Barbara en Richard hadden veel te praten sa men. Natuurlijk zo nu en dan onderbroken door juf frouw Carlyle. „Als je maar iemand wist aan wie je kon vra gen hoe hij heet!" merkte Barbara op, daarbij den kend aan Thorn. „Ik heb hem maar ln gezelschap van een man gezien, maar daar kan ik het niet aan vragen. Ze zijn zulke dikke vrienden samen, vogels van dezelf de pluimage, denk ik. Smeerlappen, allebei!" „O. Richard, zulke woorden moet je niet gebrui ken Ze nassen niet voor een heer." Richard lachte smadelijk „Een heer!" ,,Met wie heb je Thorn dan gezien?" vroeg Bar bara. „Met sir Francis Levison." Juffrouw Carlyle stak haar onderlip vooruit. „Met wie?" vroeg Barbara verbaasd. „Ken je sir Francis Levison?" „O. ja. die ken ik. Zowat de enige man in Lon den, die ik ken." Barbara scheen ergens over na te denken, het duurde even. voordat ze verder vroeg: „Lijken ze op elkaar?" „Vast wel Allebei slecht!" „Ja, maar ik bedoel van uiterlijk." „Niet in het minst Alleen zijn ze allebei lang." (Wordt vervolgdi Ds. T. Wakker niet naar Chr. Ger. Gem. De classis der Christelijke Gereformeer de Gemeenten in Nederland, heeft in haar spoedvergadering van 13 januari j.l. te Delft het verzoek behandeld van ds. T. Wakker, uitgetreden predikant uit de Vrije Hervormde Gemeente te IJsselmui- den, om toegelaten te worden als predi kant van de Chr. Ger. Gemeenten. Deze vergadering werd speciaal vervroegd ge houden wegens berichten als zou ds Wakker reeds zijn toegelaten. Op deze vergadering heeft de classis uitgesproken, dat er voor haar geen re den is om verder met ds. Wakker in contact te treden. Zijn verzoek is afge wezen. De motivering van deze afwij zing vond de classis voornamelijk in een boekje dat ds. Wakker over zichzelf heeft geschreven, getiteld: „De bekering van een Urker visser, zijn roeping tot leraar en zijn uittreden uit de Hervormde Kerk." Bijbels museum wil uitbreiden Het bijbels museum van oudheden te Amsterdam wil uitbreiden. Het ont stond rondom het model van een taber nakel. vervaardigd door ds. L. Schou ten. Door vele aankopen is de huisves ting veel te klein geworden. Het bestuur wil het museum, dat jaar lijks veel bezoekers ontvangt graag uit breiden en moderniseren, zodat het kan uitgroeien tot een centrum van informa tie. Het zou daartoe moeten beschik ken over verschillende zalen en over fondsen. Het bestuur heeft nu het plan opgevat het museum uit te laten gaan van een op te richten stichting. Hieraan kan worden deelgenomen door verenigingen en inrichtingen, die het belang van een bijbels museum inzien en zelf voor hun deel ertoe zouden willen bijdragen. Het bestuur zal gaarne betuigingen van sym pathie ontvangen. Het adres is Stadhou derskade 137 te Amsterdam. Oecumenische samenwi erking In Denemarken zijn twee oecumeni sche jeugdorganisaties, aldus schrijft Het Franse protestantse weekblad Réfor- me, gefusedrd. Er bestonden eerst twee organisaties, waarvan er een buiten de wereldraad van kerken stond. Nu deze overkoepelende Instelling er geen be zwaar meer tegen heeft om in contact met de wereldraad te treden, is er geen reden meer om los van elkaar te blij- 1JET Westduitse bemiddelingsplan inzake Cyprus, dat als gerucht de wereld is ingezonden, doet waar schijnlijk dienst als proefballonnetje. Alvorens met een officieel voorstel voor de dag te komen, wil bondskan selier Adenauer blijkbaar eerst de reacties van Turken, Grieken en Britten afwachten. Wellicht wijst het feit, dat rucht baarheid aan het plan is gegeven er op, dat de regering te Bonn reeds stappen heeft ondernomen in Anka ra, Athene en Londen en dat er uit zicht bestaat op een regeling, die dan zal neerkomen op het vertrek van de Turks-Cyprische bevolking naar een eiland in de Egeïsche zee, waarvan de Griekse bewoners op hun beurt naar Cyprus zullen worden overgebracht. Het Duitse plan grijpt in feite terug naar de situatie, welke zich in de twintiger jaren voordeed in het Grieks-Turkse grensgebied. Ook toen werd een uitwisselingsplan uitge werkt, dat beide partijen weliswaar niet geheel kon bevredigen, maar niettemin een gunstige uitwerking heeft gehad. Het vertrek van de circa 80.000 Turk se Cyprioten naar een eilandje in de Egeïsch zee zal echter heel léat voe ten in de aarde hebben. Het is nl; niet alleen, de vraag, of de Turkst bevolkingsgroep op Cyprus er zeli wat voor zal voelen: ook moet wor den afgewacht, welke houding Tur kije zal aannemen. De Griekse regering zal waarschijn, lijk wel haar medewerking willen verlenen, omdat deze radicale oplos sing het grote probleem, dat Cyprui verdeeld houdt, uit de weg kan rui men. Of Engeland ook zijn toestemming met het Duitse plan zal betuigen is echter zeer de vraag, omdat dit land zich steeds (en om verschillende re denen) heeft verzet tegen aansluiting van Cyprus bij Griekenland. De kans op aanvaarding van hel Duitse plan is dan ook niet groot en het is de vraag, of men er in Bonn voor zal voelen, het voorstel officieel te maken, zolang zich nog andere mo gelijkheden voordoen om een minder ingrijpende operatie uit te voeren. Wellicht dat het Duitse plan, waar achter een enorme tragiek schuil gaat, speciaal voor de Turken een aansporing zal zijn om een meer voor de hand liggende oplossing te accepteren bij de onderhandelingen, die sinds enige tijd weer achter de schermen worden gevoerd. Vrijgemaakte Geref. kerken Berijming-Hasper niet opgegeven (Van een onzer verslaggevers) Met een zucht van verlichting heeft de generale synode der vrijgemaakte gereformeerde kerken donderdagavond de behandeling van „de zaak-Goos sens" beëindigd. Nadat in de loop van twee weken verscheidene besluiten over onderdelen van deze zaak waren genomen, kwam de synode tot een samenvattend besluit, dienend tot af sluiting van hetgeen in voorgaande besluiten en conclusies was uitge sproken. Wij ontlenen daaraan deze gedeel ten: „De generale synode, het geheel der besluiten overziende, van oordeel 1 dat het reeds zoveel jaren durend con flict tussen de kerkeraad van Zwolle en de vroegere missionaire dienaar des Woords (ds. Goossens), alsmede in samenhang daarmee, het conflict tussen de kerken op Oost-Soemba/ Savoe allereerst moeten worden ge zien als een aanranding van de heilige naam des Heren; 2 dat het voortduren van deze conflic ten zeer tot geestelijke schade is voor betrokken partijen zelf; 3 dat het voortduren van deze conflicten al meer afbreuk doet aan de zendings- arbeid op Oost-Soemba/Savoe, aan gezien juist daar door twisting van bij deze arbeid betrokken broeders, de voortgang van het evangelie wordt ge schaad (1 Cor. 10:32,33); 4 dat het voortduren van dit conflict eveneens al meer afbreuk doet aan de eendracht en ijver van die kerken in Nederland, welke voor de zending met de kerk van Zwolle samenwerken (Fiiipp. 1:27). dat het de roeping van alle betrokken partijen is te jagen naar het herstel van de betrekkingen, zoals die uit kracht van de gemeenschap aan Chris tus voorheen verkregen waren tussen de zendende kerk, haar missionaire dienaar des Woords en de door de arbeid der zending op Oost-Soemba/ Savoe geplante kerken, alsmede tussen die kerken onderling; en ondei inroeping van de zegen des Heren haar besluiten voor te leggen aan de consciëntiën van alle betrokkenen met dringende opwekking, dat zij om des de-1 Heren wil in de weg van recht en liefde hun roeping naar Rom. 157 (Daaiom, neemt elkander aan, gelijk ook Christus ons aangenomen heeft) zullen volgen". Allen schuldig Ds. P. K. Keizer, te Groningen, zei het ls een bezwaar te voelen, dat in deze uitspraken niet wordt gewaagd van de schuld der vrijgemaakte kerken tezamen. Er wordt hier gesproken over Zwolle. Soemba, ds. Goossens. „Maar wij zijn allen schuldig aan de grote ellende, waarin wij als vrijgemaakte kerken zijn geraakt. We kunnen nu wel naar Zwolle wijzen, maar een dergelijke brand als hier uitgebroken is, kan in alle plaat selijke kerken ontstaan. We hebben de zaak-Kralingen gekend en nu de zaak- Goossens, en wij vrezen soms voor een nieuwe zaak op de volgende synode. Zo bederven wij het heerlijk werk. dat God de vrijmaking aan ons heeft gedaan. Zonder onze droefheid over deze zaak te tonen, zal geen enkel besluit dc vrede in onze kerken kunnen doen terugkeren." Ds. H. van Tongeren te Leeuwarden sloot zich hierbij aan. Het kerkvolk, dat alleen de persverslagen leest, denkt mis-; schien dat de synode zich alleen met formele dingen heeft bezig gehouden. Het weet niet hoe de synode beseft dat' zij door Gods genade deze beslissingen mocht nemen. Geen koude rechtspraak De rapporteur, ds. J. M. Zinkstok te Meppel, kon de gedachtengang van ds! Keizer en ds. Van Tongeren wel volgen] maar achtte het moeilijk om een en ander in de besluiten te verwerken. De appellanten (inzake de besluiten der synode van Enschede over de zaak- Goossens) hebben aan de synode van Spakenburg gevraagd het recht des Heren te bedienen. Het zou vreemd zijr( wanneer de rechters dan zichzelf gaan beschuldigen. Men kan trouwens in de acta uit het verloop van de zaak wel opmaken, dat hier geen koude recht-! spraak is geschied. De commissies heb-! ben geworsteld om in de uitspraken1 recht en liefde te laten gelden. Telkens zijn rapporten teruggenomen en beslui ten van hun scherpte ontdaan als de synode meende de zaak daardoor beter' te kunnen dienen. Daarom moet de synode zich beperken tot haar eigen taak. Ds. J. A. Vink, te Amersfoort, die deze zitting presideerde, was het daarmed eens. Voortdurend hebben de leden der synode getracht elkaar te vinden. De synode is er dan ook voor bewaard, dal zij in twee partijen uiteenviel. Ds- Vinic roemde de teamgeest van allen, die ziet met deze zaak bezig hielden en daarvoor veel tijd moesten geven. Bij de stemming bleek, dat 21 leder vóór de bovengenoemde besluiten stem den en 10 leden zich van stemming ont hielden. Tot onthouding kwamen dege nen, die niet alle besprekingen haddei meegemaakt (er waren de laatste weker enkele leden voor het eerst ter synode i en degenen, die op de de een of andere wijze bij de zaak-Goossens betrokker waren geweest. Toen de beslissing was gevallen las ds. Vink psalm 25, waarna hij voorging in gebed. Men zong nadien psalm 31:1 Nieuwe berijming Nog even zette de synode haar ver gadering voort, namelijk om aan ds J. J. Verleur te Lisse gelegenheid te geven de nieuwe voorstellen inzake de psalmberijming toe te lichten. Daaruit bleek, dat het psalter-Hasper toch nog niet wordt opgegeven. De sug gestie om aan te benoemen deputaten voor het nader onderzoek inzake het! psalter-Hasper ook opdracht te verlenen de zojuist verschenen proeve van psalm berijming van de interkerkelijke com-1 missie te toetsen, werd door ds. Verleur radicaal afgewezen. Sinterklaasrijmen „Het zou voor onze kerken een onge looflijke blamage zijn, als zij zelfs maar! in overweging zouden nemen om deze nieuwe proeve te onderzoeken", ver-I klaarde hij. Met talrijke voorbeelden trachtte ds.l Verleur aan te tonen, dat men hier met! „Sinterklaasrijmen" te maken heeft. Maar wat erger Is: de hele berijming blijkt, volgens ds- Verleur, doortrokken te zijn van een barthiaanse geest, die' het Woord des Heren zó ver boven de wolken acht, dat geen sterveling de' psalmen rechtstreeks als het Woord i God mag beschouwen. Ds. Verleur poogde zijn mening te sta ven door citaten uit de gedichtenbundel Het Landvolk te geven, waarin enige psalmdichters aan het woord zijn. Deze

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2