CHRISTELIJK
LADY ISABELLA
De nieuwe vertaling, de
gezangen en de school
Boeiend pionierswerk met
oecumeniseh karakter
Besluit van de synode
was onbijbels
Een woord voor vandaag
Kanttekening
East Lynne
Synode spreekt slotwoord
over de zaak-Goossens
Nieuw,
Nieuw,
toch oud
maar fout
Over de Nieuwe vertaling van
het Nederlandse Bi/belgenoot
schap is niet iedereen even
enthousiast. Er zyn theologische
bezwaren aangevoerd, maar ook
taalkundige. Ook de vernieu
wing van een aantal gezangen
door de Gereformeerde Synode
ij niet altiid eren blijmoedig
ontvangen. Vooral op de scho
len blijkt hoe hinderlijk de ver
andering van de tekst vaak kan
z'jn. Over dit onderwerp schreef
de heer P. Boorsrrta in het
schoolblad „Onze Vacatures":
VfET PINKSTER hoorde ik een
iV* preek over Rom. 8:14: Want
allen, die door den Geest Gods
geleld worden, zijn zonen Gods
(Nieuwe VertalingMaar hoe zit
Jes? Hoort dat niet wat gek?
Waarom kon daar niet de uit-
drukking kinderen Gods behouden
worden, waar allen onder vallen.
We spreken toch van het kind
schap der gelovigen en het zoon
schap van Christus ten opzichte
van de Vader? Bovendien klinkt
zonen'1 wat Oud-Testamentisch.
waar de man meer gold dan de
vrouw Maar na Puikster zijn
toch die grenzen weggevallen en
de ..middelmuren des afscheid-
sels" algebroken geworden. In
Christus is noch man noch
In het Oude Testament ligt de
verhouding anders: In Genesis 1
wordt al dadelijk over Adam ge
sproken als de mens. Maar wat
Eva dan? Vaak worden in het
Oude Testament vrouwen en kin
deren letterlijk niet meegerekend.
Bijv. Die nu uittogen uit Egypte
waren 600.000 mannen alleen. Het
is net of die anderen maar ..voor
spek en bonen mee deden."
En so zingen se op onze meis
jesverenigingen nog steeds:
Waarmede sal de jongeling zijn
pad (In plaats van de Jonge
mens b.v.J. Het Is als in de on
derwijswet: „Waar verder van
onderwijzer gesproken wordt, ia
ook de juffrouw inbegrepen".
Verandering moest er blijkbaar
maar zijn: Als Annanias bij Sau-
lus komt. vallen hem in de Nieu
we Vertaling de schubben van de
ngen. En dat terwijl de schel
len reeds lang burgerrecht in de
Nederlandse Taal genieten. Mis
schien vallen hun nu de schellen
van de ogen.
hjinderlijke verwarring
DIE ZELFDE verandering (ver-
nieuwingl werkte ook door
In de gezangen. In ons Leerplan
staat zo iets van: „Looft de Heer
met psalmen en gezangen". Dat
zal op de meeste Chr. Nat. Scho
len wel het geval zijn. want an
ders werden de kinderen van
Herv. ouders a h w achterge
steld bij die der Gereformeerden,
die vroeger alleen maar psalmen
wilden zingen.
Nu vind ik het op zich zelf
heel mooi. dat de Synode daarin
verandering heeft aangebracht,
zodat wij nu op de hoge feesten
meer toepasselijke liederen in de
kerk hebben dan In vroegere tij
den met de psalmen alleen. Bo
vendien zit hier ook een zekere
toenadering In tot de Herv. Kerk,
die steeds reeds gezangen zong.
En dc tijden dringen immers tot
eenheid en toenadering?
Maar wat is nu helaas het ge-
val? De koorts der vernieuwing
heeft blijkbaar ook de Synode
dermate aangegrepen. dat zc
ook In die gezangen aan het ver
anderen zijn getogen! Natuurlijk
ben ik het daarmee niet eens.
Stel, dat een echte schilder een
mooi schilderij had gemaakt en
het me liet zien. Wat zou hij dan
zeggen, als ik een penseel pakte
om daarin hier en daar iets te
veranderen, om het z.g.n. te
„verbeteren". Wel. ik kreeg de
kans niet man, want het zou im
mers onrecht en belediging zijn
van de auteur.
En zo is de Geref. Synode nu
gaan likken en vijlen aan de ge
zangen van vroegere dichters van
de Herv Bundel. De gevolgen
daarvan merk je ook In ae prak
tijk op de Chr. Nat. School. Zo
overkwam het me laatst nog bij
het laten leren van Gez. 1 9.
„Och, of wij Uw geboon" enz.
uit de Berijmde Tien Geboden",
dat een jongetje met een briefje
kwam: „Meester, welk nummer
is dat uit de bundel der Herv.
Kerk?".
Maar hoe groot moet dan de
verwarring wel worden In school,
als de gezangen In heide bun
dels niet eens gelijk luiden? Zo
hebben we b.v. In ons dorp op
tweede Paasdag een gemeen
schappelijke «angdienat van Her
vormd en Gereformeerd. Maar
uit welke bundel moet je dan
zingen, omdat ze nu helaas ver
schillen van tekst?
Schadelijke verandering
COMS HEEFT de vernieuwings-
koorts onze synode daarbij
blijkbaar zo aangegrepen, dat er
alleen maar de schadelijke veran
dering overbleef. Eén voorbeeld-
In het gezang: „Verlosser, Vriend
o Hoop o Lust" enz. mogen wij
nu niet meer zingen: „En nu
geen zondaar meer" Ze hebben
het veranderd in „En nu geen
vijand meer". Is dat dan zuiver
der Wie gerechtvaardigd is in
Christus is toch inderdaad geen
verdoemelijk zondaar meer?
Want dat wordt er natuurlijk
mee bedoeld. Tevens blijft de ge
lovige „naar-de-oude-mens" een
voort**' Want ^et komen
Waarom dan zo'n pietluttige
verandering, met gevolg dat de
éénheid er weer te meer door
wordt gebroken? Want terwijl
men spreekt over de noodzake
lijkheid van éénheid en toenade
ring gaat men op hetzelfde ogen
blik weer nieuwe „middelmuren
des afscheidsels" oprichten en dus
de eenheid tegenwerken! Ik kan
me best begrijpen, dat een Her
vormde broeder zich daardoor ge
ërgerd voelt, en dat zo iets ook
niet de goede samenwerking van
Hervormden. Gereformeerden
enz. op onze scholen bevorderen
zal.
Waarom dan niet met wat
meer w-ljsheid te rade gegaan,
zou je zo zeggen, inplaats van
eerst de boel ln de war te stu
ren. Wat een moeite zal het kos
ten om de breuken weer te he-
Cursus voor industriepredikanten
Bedrijfsleven
beïnvloedt de
Van Nelle bestellen I
levensstijl
(Van een onzer verslaggevers)
TTEN GROEP predikanten en theolo-
gische studenten uit verscheidene
kerkgemeenschappen zullen de ko
mende maanden intensief bezig zijn
met de bestudering van de vraagstuk
ken van de mens in de industrie. De
ze cursus wordt verzorgd door het In
stituut Vorming Bedrijfsleven in sa
menwerking met de theologische fa
culteit van de rijksuniversiteit te
Utrecht. Het eerste semester van de
uit drie semesters bestaande cursus
is gistermorgen geopend in de recep
tiezaal van het Utrechtse universiteits
gebouw in tegenwoordigheid van
rijke figuren uit de kerken, vakbewe
ging en het bedrijfsleven.
Dr. J, C. C. Rupp. directeur var.
Instituut Vorming Bedrijfsleven, sprak
in een openingswoord zijn vreugde uit
over het tot stand komen van deze cur
sus voor industriepredikanten. De acti
viteiten zijn driezijdig gericht: op de
kerk. de vakbeweging en het bedrijfs
leven. Gelukkig is veel wantrouwen van
de kant van de industrie, dat aanvan
kelijk bestond, overwonnen.
De deelnemers aan de cursus komen
uit vier gebieden: Twente, IJmond.
Arnhem en Dordrecht. Om de twee we
ken zullen de cursisten twee dagen de
colleges volgen. Voor de praktische toe
passing zullen de deelnemers onder lei
ding van een socioloog streekteams
Geref. Bond handhaaft standpunt
Een voorlopig
antivoord op
synodale brief
Namens het hoofdbestuur van
de Gereformeerde Bond hebben
prof. dr. J. Severijn en ds. J. J.
Timmer de brief van de hervormde
synode over de resolutie van de
duizend ambtsdragers voorlopig
beantwoord. De voorzitter en de
secretaris spreken hun teleurstel
ling er over uit dat de synode in
de resolutie geen aanleiding heeft
gezien om de beslissing, die de
ambten open stelt voor de vrouw,
te herroepen.
De schrijvers zijn van mening dat de
brief van de synode in gebreke bleef
uit de Heilige Schrift aan te tonen,
dat de apostel Paulus zich vergist had
toen hij de vrouw in de gemeente het
zwijgen oplegde. De brief vervolgt dan:
Indien dat zo ware. zou hij ook ten on
rechte op het getuigenis van profeten
en geestelijke mensen een beroep ge
daan hebben, dat, wat hij schrijft,
des Heeren gebod is, en ook die pro
feten en geestelijke mensen zouden
zich vergist hebben (Vgl. 1 Timotheüs
3; 1 Cor. 14 34 vv.; om slechts
deze plaatsen te noemen.')
Wij kunnen r.iet aannemen, dat deze
duidelijke uitspraken aan de Synode
onbekend zijn geweest, want daarop
is ook onzerzijds herhaaldelijk gewe
zen. Desniettemin wil men ons in Uw
brief euvel duiden, als wij zeggen, dat
de Synode welbewust deze duidelij
ke uitspraken van de Heilige Schrift
heeft genegeerd, d.w.z., naar u duide
lijk had kunnen zijn, niet heeft doen
gelden
De Synode zou volgens uw brief de ge
nomen beslissing niet kunnen terug
nemen „als ware deze op onwettige
wijze tot stand gekomen". Dit zou
niet overeenkomen met de eis der
geestelijke politie, (art. XXX NGB.)
Wat de wettigheid van dje beslissing
Van Nelle bestellen I Adv
aangaat, zij er op gewezen, dat de
kerkordelijke d.i. dc formele wettig
heid van de vergadering der Synode
alszodanig de wettigheid van haar be
sluiten en handelingen volgens eis,
maatstaf en regel van de geestelijke
politie nog niet insluit.
Dit is in de onderhavige beslissing der
Synode wel heel duidelijk aan de dag
gekomen, daar deze in alle opzichten
in strijd is met de belijdenis omtrent
de geestelijke politie van Art. XXX
en met de door de apostel Paulus ge
geven regel. Het is daarom een hoogst
merkwaardige argumentering, als uw
brief zegt, dat de Synode op grond
van genoemd Art. der belijdenis haar
beslissing niet kan terug nemen, ter
wijl de geestelijke politie naar de re
gel van de apostel Paulus daarin ge
noemd, juist zou eisen, dat zij dat
Bij de lezing van uw brief kunnen wij
niet ontkomen aan de indruk, dat het
voor de Synode niet evident
zij door de vrouw tot de ambten toe
te laten een Gode welbehagelijke be
slissing neeft genomen. Het is trou
wens een ernstige en verantwoordelij
ke daad tot een discutabele aangele
genheid te maken, wat cfe apostel
Paulus voorstelt als orde voor het
keren in Gods huis en als des Heeren
Aan het slot van de brief gaan de
schrijvers nog even in op de opmer
king van de Synode dat zij ook geluis
terd heeft naar wat andere kerken te
zeggen hebben: „Deze mededeling is
derdaarl zeer verhelderend, hoewel de
beslissing der Synode hierdoor niet ge
rechtvaardigd wordt. Klaarblijkelijk
heeft de Synode in deze zaak mei
luisterd naar andere kerken dan
de Heilige Schrift."
Het antwoord van de Synode op de
resolutie van de 1000 ambtsdragers zal
aan allen toegezonden worden, die op
13 oktober ln Utrecht bijeen waren.
Pas als zij de reactie van de Synode
op hun standpunt aangaande de
in het ambt hebben gelezen, zal het
bestuur zlcb over een verder en meer
uitgebreid antwoord bezinnen.
Onder voorzitterschap van Sir Kenneth
Grub is ln Londen een instituut voor
strategische studies geopend, dat zich
zal bezig houden met alle verdedi
ging s- en bewapeningsvraagstukken, j
De Ford-stichting heeft het instituut
voor de eerste drie Jaar 600.000 gul-|
den toegezegd. Sir Kenneth Is tevens j
voorzitter van de Commissie van de
Wereldraad voor Internationale zaken I
men om zich te verdiepen in de pro
blemen van het gebied, waarin zij werk
zaam zijn. Deskundigen uit de kerken,
vakbeweging en bedrijfsleven geven de
colleges.
Namens de theologische faculteit
van de Stichtse universiteit sprak
prof. dr. W. C. van Unnik, die in het
oecumenische aspect van de cursus
een verblijdend teken zag. In het bij
zonder stemde de medewerking van
het bedrijfsleven hem tot dankbaar
heid.
Unicum
De vertegenwoordiger van het bedrijfs
leven, de heer W, Bakker, hoofdinge
nieur bij de Kon. Nederlandse Hoog
ovens en Staalfabrieken te IJmuiden,
ging nader in op de menselijke verhou
dingen in de industrie.
Deze ontmoeting tussen industrie en
kerk noemde hij een unicum. De weten
schap biedt hier steun aan de mens en
aan de menselijke samenleving, zoals
deze zich in de industrie manifesteert.
De mens. die in de industrie werkt, er
vaart zo vaak dat de wereld van het
bedrijf en die van de kerk los naast
elkaar staan. In de industrie komt voor
al het menselijk kunnen in technisch op
zicht sterk naar voren. Velen werken
met ingewikkelde apparaten, waarvan
de werking hun volkomen vreemd is. De
grenzen van het menselijk vernuft wor
den steeds wijder getrokken en waar
blijft God? Men krijgt vaak de indruk,
dat Hij afwezig is, aldus de heer Bak
ker, die vervolgens enige aspecten van
het menselijk samenzijn in de industrie
in zijn beschouwing betrok: de bedrijfs-
gevvoonten, de ploegendiensten, de sfeer
en de communicatie.
Kritiekloosheid
Het bedrijfsleven beïnvloedt zeer we
zenlijk de levensstijl van de werkne
mers. Waarom nemen velen anders deel
aan bedrijfsfuifje6, die beslist niet over
eenstemmen met hun eigen levensstijl?
De redenering is: „ons" bedrijf organi
seert het, dus het Is goed. Kritiekloos
aanvaardt men dat, maar kritiek op het
„eigen" bedrijf kan men niet verdra
gen!
Door gebrek aan communicatie
en goede voorlichting blijven vele
vragen zoals: wat moet ik op mijn
plaats voor anderen zijn? onbe
antwoord. Het ontgaat velen, dat
het menselijk handelen in zijn
Van Nelle bestellen
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oudega J. F. Horn te
Nijbroek.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Aduard W. Struys te
Krommenie.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Passaic (Ver. Staten)
H. Rijksen te Vlaardingen.
De Franse bisschop van Angers, H.
Chappoulie, die een missiebezoek
bracht aan de Franse ivoorkust, is
toen hij aan de verkeerde kant uit
de trein stapte door een andere trein
gegrepen en gedood. Hij meende ln
de verkeerde trein te zijn gestapt.
Dit is het kernpunt van de geschiedenis van David en Bathi
seba, de donkerste bladzijde uit Davids levensboek: „Toen
sprak David tot Nathan Ik heb tegen den Here gezondigd}
En Nathan zeide tot David De Here heeft uw zonde ver\
geven
Denk niet dat dat David gemakkelijk gevallen isals men
de geschiedenis verder leest ziet men hoe deze oosterse des
poot zichzelf vernedrd heeft voor de ogen van zijn gehelt
volk. En al evenmin is de straf uitgebleven die de profeej
Nathan hem had aangekondigd. Maar de verhouding tussen
David en zijn God was hersteld, ware schuldbelijdend
bracht vergeving. En David is een der zeer groten gebleven
in de rij van geloofshelden.
Als ge dit bewijs van Gods vergevende liefde voor ogen
hebt, waarom aarzelt ge dan nog Waarom twijfelt ge dan
nog of ge wel een kind van God zijt, ook al mankeert er
nog zoveel aan u Durf radicaal een streep te zetten ondei
iedere dag want iedere dag weer wil God het u laten weten j
„uw zonde is u vergeven En schaam u vooral niet dooi
„de anderen" als ge uw belijdenis van schuld kracht bijze
door het de volgende dag anders, beter te proberen. Lee
uit het geloof in God wat er ook in uw leven gebeurt. Er
gij zult zalig worden.
INGRIJPENDE OPERATIE
Advertentie
Gevraagd: Bijbelverkl. v. Henry-DSchsel,
korte verklaring, uitg. Kok. Kerk-, Vaderl.-,
Martelarerigesch. e.a. godsdienstige boeken.
Aanval op bisschop
van Canterbury
Lord Altrincham die vorig jaar opzien
baarde in Engeland door zijn kritiek op
het Britse hof is weer op het oorlogspad
geweest. Dit maal heeft hij in een kran
tenartikel de aartsbisschop van Canter
bury aangevallen. Als ik hem was. schreef
deze aartscriticus zou ik weigeren om
pompeuze festiviteiten als burgemees
tersbanketten bij te wonen in kniebroek
en met een rijk geborduurde jas, die er
uitziet als een kerstboom. Een christen
mag er niet uitzien als een hoveling of
edelman, maar zou eerder op een bede
laar moeten lijken.
Van Nelle bestellen
Adv
diepste wezen voortvloeit uit het
geloof. Hier staan we aan de gren-
van het bedrijfsleven, hier is
het woord aan de kerk met haar
verkondiging van het Woord, aldus
de heer Bakker, die deze cursus
boeiend pionierswerk noemde.
In de Rijksuniversiteit te Utrecht
is gistermorgen een cursus be
gonnen voor predikanten uit in
dustriegebieden. Op onze foto: van
links naar rechts prof. dr. W. C.
van Unnik, vertegenwoordiger van
de theologische faculteit van de
rijksuniversiteit, dr. J. C. C. Rupp,
directeur van het Intituut Vor
mingswerk Bedrijfsleven, die de
cursus opende, en de heer ir. W.
Bakker, van de Kon. Ned. Hoogovens
en Staalfabrieken te IJmuiden.
Van Nelle bestellen Adv
Iet te Moskou verschijnend, communis
tische jeugdblad „Komsomol Pravda"
heeft een felle aanval gericht op
kloosters van de Orthodoxe Kerk. Zon
der namen of data te noemen zegt
het blad dat ln een klooster een aan
tal nonnen medezusters van zwarte
kunst hebben beschuldigd en hen met
het hoofd over dc stenen van de bin
nenhof hebben gesleept.
Van Nelle bestellen I Adv
in
„Ne., ik nog naar Brauchamp om hem dit te
laten zien en dan eens horen wat hij zegt. Het is
1 "^Ze^dan tegen hem. dat hij er niet over spreekt.
Beauchamp is safe. want hij sympathiseert met Ri
chard daar behoeft u niet aan te twijfelen. Vraag
het hem ronduit, dan zult u het zelf horen. Ik kan u
zeggen, dat er meer mensen zijn, die met Richard
meevoelen dan u zoudt denken. Maar ik zou de brief
aan niemand anders laten lezen dan aan Beauchamp
als lk u was En er ook niet over spreken."
„Wie kan hem hebben geschreven?" herhaalde de
rechter nogmaals. „Er staat een stempel
den op, zoals u ziet".
„We hebben te weinig houvast on
te kunnen wagen", meende Carlyle.
Rechter Hare vertrok. Carlyle zag hem de laan
uitgaan onder zijn parapluie. Toen ging hij naar Ri
chard Hare. Juffrouw Carlyle zat bij hem.
„Ik dacht, dat tk het bestierf zei de arm
„Is hij weg en is het allemaal weer veilig.
Carlyle gaf een korte samenvatting en Richard zei
direct, dat Thom die brief had gestuurd. Hij wilde
tok Riaag zijn moeder zien Dat kor evenwel moei
lijk Barbara zou gehaald worden, die kon dan ook
de financiële zaken regelen. Carlyle haalde haar
zelf op met het rijtuig.
Ik zal tegen mevrouw Hare moeten zeggen, dat
Je'ziek bent. Cornelia, dat is zeker wel goed?"
Juffrouw Cornelia had blijkbaar weer een van
haar slechte buien, ze antwoordde nors: „Voor mijn
part zeg Je, dat ik dood ben
Het viel niet mee om Barbara mee te krijgen
Mijnheer Hare was uitgegaan Hij had nauwelijks
gegeten en er was blijkbaar iets bijzonders, want
nil had grote haast. Barbara zei. dat ze haar moe
der moeilijK «Heen kon laten. En haar moeder be
vestigde dat. Het was geen w 4g gfigf
Gelukkig kwam de jongen
conclusie
Dick.
van
door ANN LUDLOW
de deur. Mevrouw Hare ging naar de hal om de
zaak met haar dienstbode te bespreken. Toen greep
Carlyle zijn kans. ..Barbara fluisterde hij, „je
moet meegaan. Er is iets in verband met Richard
Een paar minuten later zaten ze in de ponywagen.
Ze konden niet te veel zeggen, want John zat ach
ter hen en kon alles verstaan. Toen ze op East
Lynne waren, nam Carlyle haar mee naar de eet-
„Wil je jezelf klaar maken op een verrassing, Bar
bara?"
„Er is iets gebeurd met Richard", zei ze bleek
van spanning en vrees.
„Niets verontrustends. Hij is hier."
„Hier? Waar dan?"
„Hier. In dit huis. Hij heeft hier vannacht gesla
pen."
„O Archibald!"
„Louter toeval. Barbara' Ik deed gisteren om ne
gen uur 's avonds de deur van de serre open om
naar het weer te kijken en toen schoot hij naar bin
nen. We konden hem niet weer weg laten gaan tn de
sneeuw, zodoende heeft hij hier geslapen, in die ka
mer naast die van Cornelia."
„Weet zij er van?"
.Natuurlijk. En Joyce ook. We moesten het haar
ook wel vertellen. Je moet je Richard voorstellen
hoe hij schrok. Je vader kwam hier vanochtend en
zei dat hij gehoord had, dat Richard hier zou ko
men Hij bedoelde in West Lynne. Ik dacht, dat Ri
chard door het raam zou springen van angst."
Na nog een paar bijzonderheden verteld te heb
ben, nam Carlyle juffrouw Barbara mee naar de
andere kamer, waar juffrouw Carlyle bij Richard
zat te breien. Het middageten zou ook in juffrouw
Carlyle's kamer worden opgediend en Joyce was
de enige, die er mocht komen.
Carlyle moest naar zijn kantoor, maar beloofde
vroeg weer terug te zullen komen.
Barbara en Richard hadden veel te praten sa
men. Natuurlijk zo nu en dan onderbroken door juf
frouw Carlyle.
„Als je maar iemand wist aan wie je kon vra
gen hoe hij heet!" merkte Barbara op, daarbij den
kend aan Thorn.
„Ik heb hem maar ln gezelschap van een man
gezien, maar daar kan ik het niet aan vragen. Ze
zijn zulke dikke vrienden samen, vogels van dezelf
de pluimage, denk ik. Smeerlappen, allebei!"
„O. Richard, zulke woorden moet je niet gebrui
ken Ze nassen niet voor een heer."
Richard lachte smadelijk „Een heer!"
,,Met wie heb je Thorn dan gezien?" vroeg Bar
bara.
„Met sir Francis Levison." Juffrouw Carlyle
stak haar onderlip vooruit.
„Met wie?" vroeg Barbara verbaasd. „Ken je sir
Francis Levison?"
„O. ja. die ken ik. Zowat de enige man in Lon
den, die ik ken."
Barbara scheen ergens over na te denken, het
duurde even. voordat ze verder vroeg: „Lijken ze
op elkaar?"
„Vast wel Allebei slecht!"
„Ja, maar ik bedoel van uiterlijk."
„Niet in het minst Alleen zijn ze allebei lang."
(Wordt vervolgdi
Ds. T. Wakker niet
naar Chr. Ger. Gem.
De classis der Christelijke Gereformeer
de Gemeenten in Nederland, heeft in
haar spoedvergadering van 13 januari j.l.
te Delft het verzoek behandeld van ds.
T. Wakker, uitgetreden predikant uit de
Vrije Hervormde Gemeente te IJsselmui-
den, om toegelaten te worden als predi
kant van de Chr. Ger. Gemeenten. Deze
vergadering werd speciaal vervroegd ge
houden wegens berichten als zou ds
Wakker reeds zijn toegelaten.
Op deze vergadering heeft de classis
uitgesproken, dat er voor haar geen re
den is om verder met ds. Wakker in
contact te treden. Zijn verzoek is afge
wezen. De motivering van deze afwij
zing vond de classis voornamelijk in een
boekje dat ds. Wakker over zichzelf heeft
geschreven, getiteld: „De bekering van
een Urker visser, zijn roeping tot leraar
en zijn uittreden uit de Hervormde
Kerk."
Bijbels museum
wil uitbreiden
Het bijbels museum van oudheden te
Amsterdam wil uitbreiden. Het ont
stond rondom het model van een taber
nakel. vervaardigd door ds. L. Schou
ten. Door vele aankopen is de huisves
ting veel te klein geworden.
Het bestuur wil het museum, dat jaar
lijks veel bezoekers ontvangt graag uit
breiden en moderniseren, zodat het kan
uitgroeien tot een centrum van informa
tie. Het zou daartoe moeten beschik
ken over verschillende zalen en over
fondsen.
Het bestuur heeft nu het plan opgevat
het museum uit te laten gaan van een
op te richten stichting. Hieraan kan
worden deelgenomen door verenigingen
en inrichtingen, die het belang van een
bijbels museum inzien en zelf voor hun
deel ertoe zouden willen bijdragen. Het
bestuur zal gaarne betuigingen van sym
pathie ontvangen. Het adres is Stadhou
derskade 137 te Amsterdam.
Oecumenische
samenwi
erking
In Denemarken zijn twee oecumeni
sche jeugdorganisaties, aldus schrijft
Het Franse protestantse weekblad Réfor-
me, gefusedrd. Er bestonden eerst twee
organisaties, waarvan er een buiten de
wereldraad van kerken stond. Nu deze
overkoepelende Instelling er geen be
zwaar meer tegen heeft om in contact
met de wereldraad te treden, is er geen
reden meer om los van elkaar te blij-
1JET Westduitse bemiddelingsplan
inzake Cyprus, dat als gerucht
de wereld is ingezonden, doet waar
schijnlijk dienst als proefballonnetje.
Alvorens met een officieel voorstel
voor de dag te komen, wil bondskan
selier Adenauer blijkbaar eerst de
reacties van Turken, Grieken en
Britten afwachten.
Wellicht wijst het feit, dat rucht
baarheid aan het plan is gegeven er
op, dat de regering te Bonn reeds
stappen heeft ondernomen in Anka
ra, Athene en Londen en dat er uit
zicht bestaat op een regeling, die
dan zal neerkomen op het vertrek
van de Turks-Cyprische bevolking
naar een eiland in de Egeïsche zee,
waarvan de Griekse bewoners op hun
beurt naar Cyprus zullen worden
overgebracht.
Het Duitse plan grijpt in feite terug
naar de situatie, welke zich in de
twintiger jaren voordeed in het
Grieks-Turkse grensgebied. Ook toen
werd een uitwisselingsplan uitge
werkt, dat beide partijen weliswaar
niet geheel kon bevredigen, maar
niettemin een gunstige uitwerking
heeft gehad.
Het vertrek van de circa 80.000 Turk
se Cyprioten naar een eilandje in de
Egeïsch zee zal echter heel léat voe
ten in de aarde hebben. Het is nl;
niet alleen, de vraag, of de Turkst
bevolkingsgroep op Cyprus er zeli
wat voor zal voelen: ook moet wor
den afgewacht, welke houding Tur
kije zal aannemen.
De Griekse regering zal waarschijn,
lijk wel haar medewerking willen
verlenen, omdat deze radicale oplos
sing het grote probleem, dat Cyprui
verdeeld houdt, uit de weg kan rui
men.
Of Engeland ook zijn toestemming
met het Duitse plan zal betuigen is
echter zeer de vraag, omdat dit land
zich steeds (en om verschillende re
denen) heeft verzet tegen aansluiting
van Cyprus bij Griekenland.
De kans op aanvaarding van hel
Duitse plan is dan ook niet groot en
het is de vraag, of men er in Bonn
voor zal voelen, het voorstel officieel
te maken, zolang zich nog andere mo
gelijkheden voordoen om een minder
ingrijpende operatie uit te voeren.
Wellicht dat het Duitse plan, waar
achter een enorme tragiek schuil
gaat, speciaal voor de Turken een
aansporing zal zijn om een meer
voor de hand liggende oplossing te
accepteren bij de onderhandelingen,
die sinds enige tijd weer achter de
schermen worden gevoerd.
Vrijgemaakte Geref. kerken
Berijming-Hasper
niet opgegeven
(Van een onzer verslaggevers)
Met een zucht van verlichting heeft
de generale synode der vrijgemaakte
gereformeerde kerken donderdagavond
de behandeling van „de zaak-Goos
sens" beëindigd. Nadat in de loop van
twee weken verscheidene besluiten
over onderdelen van deze zaak waren
genomen, kwam de synode tot een
samenvattend besluit, dienend tot af
sluiting van hetgeen in voorgaande
besluiten en conclusies was uitge
sproken.
Wij ontlenen daaraan deze gedeel
ten: „De generale synode, het geheel
der besluiten overziende, van oordeel
1 dat het reeds zoveel jaren durend con
flict tussen de kerkeraad van Zwolle
en de vroegere missionaire dienaar
des Woords (ds. Goossens), alsmede
in samenhang daarmee, het conflict
tussen de kerken op Oost-Soemba/
Savoe allereerst moeten worden ge
zien als een aanranding van de heilige
naam des Heren;
2 dat het voortduren van deze conflic
ten zeer tot geestelijke schade is voor
betrokken partijen zelf;
3 dat het voortduren van deze conflicten
al meer afbreuk doet aan de zendings-
arbeid op Oost-Soemba/Savoe, aan
gezien juist daar door twisting van bij
deze arbeid betrokken broeders, de
voortgang van het evangelie wordt ge
schaad (1 Cor. 10:32,33);
4 dat het voortduren van dit conflict
eveneens al meer afbreuk doet aan de
eendracht en ijver van die kerken in
Nederland, welke voor de zending met
de kerk van Zwolle samenwerken
(Fiiipp. 1:27).
dat het de roeping van alle betrokken
partijen is te jagen naar het herstel
van de betrekkingen, zoals die uit
kracht van de gemeenschap aan Chris
tus voorheen verkregen waren tussen
de zendende kerk, haar missionaire
dienaar des Woords en de door de
arbeid der zending op Oost-Soemba/
Savoe geplante kerken, alsmede tussen
die kerken onderling; en
ondei inroeping van de zegen des Heren
haar besluiten voor te leggen aan de
consciëntiën van alle betrokkenen met
dringende opwekking, dat zij om des
de-1 Heren wil in de weg van recht en
liefde hun roeping naar Rom. 157
(Daaiom, neemt elkander aan, gelijk
ook Christus ons aangenomen heeft)
zullen volgen".
Allen schuldig
Ds. P. K. Keizer, te Groningen, zei het
ls een bezwaar te voelen, dat in deze
uitspraken niet wordt gewaagd van de
schuld der vrijgemaakte kerken tezamen.
Er wordt hier gesproken over Zwolle.
Soemba, ds. Goossens. „Maar wij zijn
allen schuldig aan de grote ellende,
waarin wij als vrijgemaakte kerken zijn
geraakt. We kunnen nu wel naar Zwolle
wijzen, maar een dergelijke brand als
hier uitgebroken is, kan in alle plaat
selijke kerken ontstaan. We hebben de
zaak-Kralingen gekend en nu de zaak-
Goossens, en wij vrezen soms voor een
nieuwe zaak op de volgende synode. Zo
bederven wij het heerlijk werk. dat God
de vrijmaking aan ons heeft gedaan.
Zonder onze droefheid over deze zaak
te tonen, zal geen enkel besluit dc vrede
in onze kerken kunnen doen terugkeren."
Ds. H. van Tongeren te Leeuwarden
sloot zich hierbij aan. Het kerkvolk, dat
alleen de persverslagen leest, denkt mis-;
schien dat de synode zich alleen met
formele dingen heeft bezig gehouden.
Het weet niet hoe de synode beseft dat'
zij door Gods genade deze beslissingen
mocht nemen.
Geen koude rechtspraak
De rapporteur, ds. J. M. Zinkstok te
Meppel, kon de gedachtengang van ds!
Keizer en ds. Van Tongeren wel volgen]
maar achtte het moeilijk om een en
ander in de besluiten te verwerken.
De appellanten (inzake de besluiten
der synode van Enschede over de zaak-
Goossens) hebben aan de synode van
Spakenburg gevraagd het recht des
Heren te bedienen. Het zou vreemd zijr(
wanneer de rechters dan zichzelf gaan
beschuldigen. Men kan trouwens in de
acta uit het verloop van de zaak wel
opmaken, dat hier geen koude recht-!
spraak is geschied. De commissies heb-!
ben geworsteld om in de uitspraken1
recht en liefde te laten gelden. Telkens
zijn rapporten teruggenomen en beslui
ten van hun scherpte ontdaan als de
synode meende de zaak daardoor beter'
te kunnen dienen. Daarom moet de
synode zich beperken tot haar eigen
taak.
Ds. J. A. Vink, te Amersfoort, die deze
zitting presideerde, was het daarmed
eens. Voortdurend hebben de leden der
synode getracht elkaar te vinden. De
synode is er dan ook voor bewaard, dal
zij in twee partijen uiteenviel. Ds- Vinic
roemde de teamgeest van allen, die ziet
met deze zaak bezig hielden en daarvoor
veel tijd moesten geven.
Bij de stemming bleek, dat 21 leder
vóór de bovengenoemde besluiten stem
den en 10 leden zich van stemming ont
hielden. Tot onthouding kwamen dege
nen, die niet alle besprekingen haddei
meegemaakt (er waren de laatste weker
enkele leden voor het eerst ter synode i
en degenen, die op de de een of andere
wijze bij de zaak-Goossens betrokker
waren geweest.
Toen de beslissing was gevallen las
ds. Vink psalm 25, waarna hij voorging
in gebed. Men zong nadien psalm 31:1
Nieuwe berijming
Nog even zette de synode haar ver
gadering voort, namelijk om aan ds
J. J. Verleur te Lisse gelegenheid te
geven de nieuwe voorstellen inzake de
psalmberijming toe te lichten.
Daaruit bleek, dat het psalter-Hasper
toch nog niet wordt opgegeven. De sug
gestie om aan te benoemen deputaten
voor het nader onderzoek inzake het!
psalter-Hasper ook opdracht te verlenen
de zojuist verschenen proeve van psalm
berijming van de interkerkelijke com-1
missie te toetsen, werd door ds. Verleur
radicaal afgewezen.
Sinterklaasrijmen
„Het zou voor onze kerken een onge
looflijke blamage zijn, als zij zelfs maar!
in overweging zouden nemen om deze
nieuwe proeve te onderzoeken", ver-I
klaarde hij.
Met talrijke voorbeelden trachtte ds.l
Verleur aan te tonen, dat men hier met!
„Sinterklaasrijmen" te maken heeft.
Maar wat erger Is: de hele berijming
blijkt, volgens ds- Verleur, doortrokken
te zijn van een barthiaanse geest, die'
het Woord des Heren zó ver boven de
wolken acht, dat geen sterveling de'
psalmen rechtstreeks als het Woord i
God mag beschouwen.
Ds. Verleur poogde zijn mening te sta
ven door citaten uit de gedichtenbundel
Het Landvolk te geven, waarin enige
psalmdichters aan het woord zijn. Deze