RANG is alleen RANG als er RANG 7 ^Gr^ op staat Jl Antwoord kerkeraad Geref.Kerk (vrijgemaakt) te Leiden aan reformatorische studenten WITTE KRUIS Scholen aan Hooglandse Kerkgraelit bestaan deze maand 50 jaar WoEiMdÜAG 14 JAttUAktl l*o9 nn h n a a aai.a.8.a.c.ajjj.8.8.a.»jjjjjjj.8jjx»-iLajj-iüJUL»J-iu.a.».».».axaxa.üüJ.ajJ.8.a.a.iULU.iULiLmJUUU.iiJ.axajJ.iu.a-iLiiJUiJ-aj.»Jxa.»x».a.».«.(g o O O Rang Crème de Cacao 22 ct per rol Agenda voor Leiden Woensdag „Prediker", 8 uur: Osborn-bij eenkomst. Schouwburg, 8 uu Haagse Comedde met „Brullen als een duif", voor K. en O. Snouck Hurgronjehuis, 8 uur: prof. dr. Th. J. G. Locher over „Wereldgeschiede nis", r K. i i O. Het gulden Vlies, 8 uur: Vereniging voor Pedagogiek, dr. H. Faber over „Mo derne opvoeding" Gebouw Rehoboth, 7.45 uur: Chr. bond Plattelandsvrouwen, mej. Oele over „Har tige hapjes". Wijkgebouw Levendaal. 8 uur: a.r. kies vereniging III, drs. G. Puchinger Utrecht Gymnasium, 8 uur. voorlichtingsavond Leidse Vereniging Industriëlen. Stadsgehoorzaal, kleine zaal, 8 uur: Cal- tcx-avond Vola. Donderdag Het gulden Vlies, 2.30 uur: Vereniging van Huisvrouwen, afd. Leiden. Gebouw Toonkunst Rapenburg, 8 uur: auditie d' Oprechte Amateur. Leiderdorp, gebouw Irene. 8 uur: dr. N. J. Hommes voor G. J. C. over „de vrouw in de kerk." Vrijdag Prytaneum, 8 uur K. en O.-cursus handwerken. Wijkgebouw Levendaal. 8 uur: leden vergadering afd. Leiden C.H.U., spr. mi nister G. Ph. Helders. OEGSTGEEST: He Witte Huis. 8 uur: 'C.H.U., spr.: drs. D. F v. d. Mei. i Schouwburg, S uur: toneel vereni ging D.O.S. met „Vandaag is morgen." Levensverzekeringsbank, Rapenburg 8. 8 uur: mr. A. F. Leemans voor de Viro over Amerika; 7.30 u. ledenvergadering. Jacobazaal Den Burcht, 8 uur: Ons Grunnegerlaand. gevarieerd programma Apotheken De avond- en nachtdienst wordt waan genomen door de Zuiderapotheek, Lam- menschansweg 4, telef. 23553. De apo theek Oegstgeest, Wilhelminapark 8, telef. 26274, is doorlopend geopend. Musea, instituten, leeszalen e.d. Academisch Historisch Museum Rapen burg 73: elke dag geopend van half 10 tot half 1, uitgezonderd op dinsdag en vrijdag: van 2 tot 5 uur. Hortus Botanicus Rapenburg: elke dag geopend van 9 tot 12 en van half 2 tot 4 uur (na 1 aprid tot 5 uur). Geologisch en minera logisch museum, Garenmarkt 1 b: elke dag geopend van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Graveeteen, Pieterskerkhof 6, juridisch studiecentrum: elke dag te bezichtigen tussen 9 en 12.30 en 2 tot 5 uur (liefst in de vakanties), concierge: Kolfmakersteeg 16a. Prentenkabinet, Kloksteeg 23: elke dag geopend van 2 tot 5 rur. Rijksherbarium, Nonnensteeg 1: elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en van 2 tot 4 uur (behalve zaterdagmiddag). Rijksmuseum voor Oudheden, Rapen burg 28: elke dag geopend van 10 tot 4 Archeologisch instituut. Rapenburg 26: elke dag geopend van 9 tot 12 en van 2 tot 5 uur (behalve zaterdagmiddag). Bibliotheek universiteit. Rapenburg 74: elke dag algemene studiezaal en uitleen afdeling geopend van half 10 tot half 6. op zaterdag tot 5 uur. Academiegebouw. Rapenburg 73: Elke dag geopend van 8.30 tot 12.30 en van 2 tot 5.30 uur, behalve op zaterdagmiddag. Contactbureau voor afgestudeerden, Rapenburg 6: op maandag, woensdag en vrijdag geopend van 10 tot 12.30 en van 2 itot 4 uur. Instituut voor culturele anthropologic en sociologie van niet-westerse volken Eerste Binnenvestgrecht 33a: elke dag geopend van 9 tot 12.30 en van 2 tot 5.30 uur, behalve zaterdagmiddag. Stedelijk museum De Lakenhal. Oude Singel 28: elke dag geopend van 10 tot 4 Pilgrimfathers-huisje, Boisotkade 2: elke dag geopend van half 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Legermuseum „Generaal Hoefer", Pest huislaan 7: elke dag geopend van 10 tot 5 uur. Inlichtingenkantoor V.V.V., Steenstraat lb: elke dag geopend van 9 tot 5 uur, op zaterdag tot 1 uur. Leeszaal en bibliotheek Reuvcns, Bree- straat 27: maandag en woensdag vai tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag donderdag van 1 tot 5.30 uur; vrijdag 10 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur. zaterdag van 10 tot 5.30 uur. Jeugdbibliotheek, leeszaal en bibliotheek Reuvens, Plantage b: maandag, din.-.tag donderdag van 4 tot 5.30 u., woensdag taterdag van 12 tot 4.30 uur en vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd) van tot 8.30 uur 's avonds. /~\OK DE KERKERAAD van de Geref. Kerk (vrijgemaakt) van Leiden heeft geantwoord op de brief van een aantal reformatorische studenten met betrekking tot de eenheid der Kerk. Wij laten hier dit antwoord vol gen. Het is getekend door de voorzitter en de secretaris van de kerkeraad, ds. W. G. de Vries en de heer J. A. Burger. Ook wij zijn van mening, dat er een Goddelijk gebod tot eenheid bestaat maar wij staan tevens in het geloof, dat Christus' gebed „dat zij allen één een verhoord gebed is, omdat de Vader Hem „altijd hoort". Op grond van ons geloof zeggen wij, dat deze heid er is en dat deze door Christus gewerkte en bestaande eenheid der Kerk „te onderhouden" is door allen die christen zijn (Art. 28 Ned. Gel-Bel Daarom willen wij vooraf opmerken, dat o.i. voor u allen een andere en bé tere weg te vinden ware geweest dan die van een open brief aan onze Kerk en aan andere „reformatorische denomi naties", want daarmee miskent u toch éigenlijk, dat de eenheid die ge zoekt, er al is en dat deze eenheid ook „lich telijk" te vinden is (Art. 29 N.G.B.). De suggestie wordt immers gewekt dat alle door u aangesproken Kerken ge lijkelijk als wettige Kerken van onze Heere Jezus Christus zijn te erkennen En al nemen wij direct aan, dat dit niet uw bedoeling is, u wekt de indruk door deze open brief, dat al deze Kerken voor üw forum worden gedaagd om maar eens rekenschap af te leggen, in plaats dat ieder van u persoonlijk wat uw taak is gaat onderzoeken in welke Kerk de door God geboden en door Christus gewerkte eenheid te vin- en door u te onderhouden is. Om het óók met een woord van de door u geciteerde Calvijn te zeggen: „Wij zien. grote behoedzaamheid aan beide zijden in acht genomen moet worden. Want opdat wij door de naam Kerk niet bedrogen worden, moeten wij met die beproeving als op een toetssteen elke rergadering onderzoeken, die de naam 'an Kerk voert". Al willen wij het voorgaande voorop tellen, toch willen wij als ambtsdragers 'an Christus' Kerk niet nalaten, zoveel iet in ons vermogen ligt, u te helpen >m de enigheid der kerk te vinden :n te onderhouden. Wat dan uw vraag aangaat, of wij instemmen met het door u van Calvijn geciteerde: we zeggen daarop hartgron dig „ja". Dóérom hebben wij o.m. van de veertiger jaren af tot vandaag tot vrijmaking geroepen, omdat we van oordeel waren, dat verschil van mening geen reden mag zijn, dat de ene groep een andere met het wapen van de tucht de Kerk uitdrijft, gelijk geschied is. Niet vanwege bepaalde fouten in de Kerk, maar omdat men met tucht de genen vervolgde, die de Kerk bestraften over bepaalde gebreken wat naar art. 29 N.G.B. tot een kenmerk van de valse Kerk behoort zijn onze Kerken tot vrijmaking gekomen. Juist om de katholiciteit der Kerk te handhaven dus Wel moet het ons van het hart, dat onder „niet-noodzakelijke leerstukken" door Calvijn iets Anders wordt verstaan dan vandaag door velen met name onder invloed van de oecumenische be weging wordt bedoeld. Daarom spijt het ons, dat u het citaat hebt afgebro ken né „niet verscheuren". Want juist dan wordt concreet gemaakt wat Cal vijn bedoelt, als hij aldus verder gaat: „Want welke Kerken zouden om dit ene uit elkaar gaan, wanneer de een, niet uit lust tot twisten, niet uit hard nekkigheid om staande te houden, meent, dat de zielen, wanneer ze uit de lichamen verhuizen, naar de hemel op varen, en de andere niets zekers durft te zeggen aangaande de plaats, maai toch voor zeker houdt, dat de zielen de Heere leven?" Maar het gaat in ons twistgeding met de Hervormde Kerk en de synodaal gebonden Kerken over totaal andere dingen. Wat de éérste gemeenschap aangaat: over het toelaten van „allerlei wind van leer", het niet oefenen van de schriftuurlijke tucht, het ontheiligen van de tafel des Heeren en het hiërar chisch heersen over de schapen van Jezus Christus. oooooooo dreigt Biedt weerstand (Deze opgaven gelden niet voor zon- en feestdagen). Tentoonstellingen Rijksmuseum voor Volkenkunde: „Wat doe Je in de kou?"; educaUeve tentoonstel ling over het leven van de Eskimo's. Ge opend tot en met 1 maart. En wat de tweede gemeenschap gaat: over het oefenen van valse tucht, over het „zichzelf en eigen verordenin gen meer macht en autoriteit toekennen dan Gods Woord" en evenals bij de Hervormde Kerk óók over een door Christus veroordeelde hiërarchie, die nu zelfs is vastgesteld in een nieuw op gestelde Kerkorde. Het moet ons van het hart, dat wij juist dat element van de hiërarchie hebben gemist in de vra gen, die blijkens publikatie in de pers door u aan de hierboven genoemde Ker ken zijn gesteld. We kunnen in het ka der van dit schrijven op dit alles nu niet breder ingaan, maar sluiten ter toelichting in het „Getuigenis aan alle Gereformeerde belijders van de Chris tus in Nederland", uitgegaan van onze Generale Synode in 1946. Wat de Christelijke Gereformeerde Kerken aangaat, we zijn van harte be reid met deze Kerken ons te verenigen, waartoe een aantal onzer Synodes dan ook al vergaande stappen heeft ge daan. Helaas meent men van Christelijk- gereformeerde zijde nog niet tot ver eniging te mogen komen. Wanneer uw citering van Calvijn iindigt met zijn opmerking, dat men .onder de hoofdsom der religie te schen den, bepaalde misverstanden in de Kerk moet vergeven, dan spijt het ons op nieuw, dat ge niet éven verder zijt ge gaan met citeren. Hij zegt nl. onmiddel lijk daarop: ,Maar mijn bedoeling is hierbij niet, zelfs maar de allergeringste dwaling in bescherming te nemen, alsof ik meen de. dat die vriendelijk en oogluikend moge begunstigd worden; ik bedoel dat we niet lichtvaardig, om een of an der klein verschil, de Kerk moeten ver laten, wanneer slechts in haar de ge zonde leer ongeschonden wordt gehou den, waarop de Godszaligheid onaan getast berust, en wanneer het door den Dat ngesteld gebruik der ordt bewaard". het punt, wa het gaat Wij dat ders dan een „klein verschil" in het geding is tussen onze Kerk en de door u in uw open brief genoemde Kerken - uitgezonderd dan de Chr. Geref. Omtrent het erkennen van de amb ten in de Baptistenkerk en het zoeken van avondmaalgemeenschap met deze Kerk, willen we het volgende opmer ken. We zijn van harte bereid met deze Kerk, juist op het punt, dat haar tot een „apart-staan" brengt, nl. de ont kenning van het recht van de kinder doop, samen te spreken, getuige ook een verzoek daartoe onzerzijds reeds voor meer dan twee maanden tot deze Kerk uitgegaan. Maar wij menen tegelijk, dat het hier niet gaat om een bijkomstigheid en zijn mét Calvijn van mening, dat de „zuiverheid der leer" hierbij in het ge ding is (Institutie IV, 16,1). Calvijn laat ons niet in het onzekere, dat hij het aanvaarden van de kinderdoop acht te behoren mede tot het fundament van de leer der zaligheid. Hij bewijst zeer uitvoerig, dat de kinderdoop berust op de Schrift en concludeert daarom, dat we ons ervoor moeten „hoeden, dat we niet aan Gods heilige instellingen tornen en zo ook den Auteur zelf smaadheid aandoen". Wij zijn van mening, dat hij hierin de Schriften heeft nagesproken en menen dat wie de kinderdoop verwerpt te kort doet aan de ordinantie Gods, en dat daarom een ieder, die dit punt maakt tot een reden om apart te blijven staan, eigenwillig is in de dienst God. Al is het dus onze hartelijke begeerte, met argumenten aan de Schrift ontleend, de Baptisten Gemeente van ongelijk' te overtuigen, zolang zij bij dit standpunt blijft, menen wij, dat het erkennen van haar ambten en het zoeken van avondmaalsgemeenschap met haar niet geoorloofd is. Niet voor niets geldt vol gens Calvijn als een kenmerk der Kerk óók, dat „het door den Heere ingestel de gebruik der sacramenten bewaard Ten slotte wil de Raad der Gerefor meerde Kerk van Leiden de wens uit spreken, dat de inhoud van dit schrij ven u allen mag brengen tot het onder houden van de enigheid der Kerk, met verwerping van alles dat in deze lan den de schapen van Christus heeft ver strooid. Hij meent, dat in uw schrijven, zoals dat in de pers werd gepubliceerd, een zeker begrip openbaar werd voor de èigenlijke oorzaken van de verstrooiing van Christus' schapen, en hoopt door dit zijn schrijven tot nadere verhelde ring daarvan te hebben mogen dienen. Daarom wil onze Raad nogmaals met grote ernst m de naam van Christus u en allen, die dit schrijven onder ogen mochten krijgen, opwekken de enigheid der Kerk mét ons te onderhouden, om naar Christus' bevel ook als broeders Oud-Leidenaar jubileert Morgen viert de heer B. van Zijll zijn 40-jarig jubileum in dienst van de pro vinciale waterstaat van Zuid-Holland. De jubilaris, die 19 november 1895 in Zoeter- woude is geboren, werkte aanvankelijk enkele jaren al6 landarbeider. Op 16 januari 1919 werd hij benoemd tot hulp brugknecht van de nieuwe Wilhelmina- brug in Leiden. Na ruim een jaar volgde overplaatsing naar Leidschendam en sinds 1928 werkt de heer Van Zijll op Goeree-Overflakkee. Jubileum G. Veerman De heer G. Veerman vierde gisteren zijn 40-jarig jubileum bij de Stedelijke Lichtfabrieken. De directeur en de chefs spraken hem in de directiekamer waar derend toe. In de kantine ontving de ju bilaris nog enkele geschenken, waarna het jubileum verder met de naaste colle ga's werd gevierd. TAEZE MAAND zal het vijftig jaar geleden zijn, dat de chr.-nationale scholen aan de Hooglandse Kerkgracht, uitgaande van de Geref. Schoolvereniging te Leiden, werden opgericht. Er waren in die tijd twee scholen van deze vereniging in de stad, namelijk aan de Herensingel, waar nu de chr. kleuterschool is gevestigd, en aan de Hooigracht. De stichting van de school aan de Hooglandse Kerkgracht ging gepaard met een reorganisatie van de school Hooigracht, die geheel een inrichting voor gewoon lager onderwijs met zes leerjaren werd met als hoofd de heer S. Gaasterland. De nieuwe school zou, naar het bestuur in september 1908 belangstellenden deelde, enea-zijds meer aansluiting zoeken aan de „praktijk des levens, zoodat de Op jubileumtoernee in LEIDEN Veel succes voor Theo Olof en Herman Krebbers ZOALS MEN WEET, herdenken Theo Olof en Herman Krebbers, beiden bekende violisten en concert meesters van het Residentie Orkest, dit seizoen het feit, dat ze 25 jaar geleden hun samenwerking begon nen als concerterend vioolduo. Het concert van gisteravond in de Stads gehoorzaal voor leden van de Mij. voor Toonkunst te Leiden vormde een onderdeel van de reeks recitals die dit seizoen op het programma staan. Er bestond voor dit concert veel belangstelling, wel een bewijs hoezeer deze violisten ook te Leiden in de belangstelling staan. Het pro gramma was duidelijk in twee ge deelten te splitsen; vóór de pauze drie werken ontleend aan het grote repertoire van triosonates en duo's dat de barok en het classicisme der 17de en 18de eeuw ons hebben na- Bestuur gaat aan de slag Leiden zuid-west heeft eigen afdeling van de N.C.V.B. HET BESTUUR van de Nederlandse Christen-vrouwenbond heeft gezien de ge weldige uitbreiding van het stadsgedeelte Znld-West en de groeiende w(jk- gcdachte gisteravond In het gebouw Ten Katestraat 10 een afdeling van de N.C.V.B. voor Leiden zuid-west opgericht. Mevrouw J. W. van Willingen-Stoorvogel, hoofd propagandiste van het gewest Zuid-Holland (Noord), leidde deze avond. Naar aan leiding van Joh. 14 2532 sprak z(j over de angst, die ons leven beheerst. Iedereen tobt hiermee. Met God kunnen w(j het leven echter alt(jd aan. Jezus' vrede geeft wel geen vrijstelling van zorgen, maar wty bezitten een reserve, waarmee alles kan worden weerstaan. Ook het lijden dat wij op onze levensweg tegenkomen moeten w(j met Gods hnip aankunnen. God zal ons. wanneer w(J erom bidden, altijd helpen. Tot slot van deze meditatie declameerde mevrouw Van Wlllingen „Kruisdragers" van Jo Kalmijn-Spierenburg. Mevrouw De Vries, secretaresse van de gewestelijke ver gadering, zong enkele geestelijke liederen. Hierna zette mevrouw Van Willingen het doel van de NCVB uiteen. Het laatste gedeelte van de negentiende eeuw en het begin der twintigste eeuw stonden in het teken van de vrouwenbeweging. Om streeks 1917 kregen de vrouwen passief kiesrecht en aan de dagbladen werd een aparte rubriek voor de vrouw toege voegd. Op 10 oktober 1919 kwam men tot oprichting van de NCVB; daarvóór hadden alleen de neutrale verenigingen en de feministen een beslissende stem De NCVB heeft reeds 80.000 leden. De bond is interkerkelijk, iedere vrouw, die belijdt, dat Christus' Koningschap alom moet worden erkend en de oplossing der maatschappelijke vraagstukken bij het licht van de Heilige Schrift als Gods Woord moet worden gezocht, kan lid worden Samen doen Christelijke vrouwengroep te doen horen Een éénling kan niets uitrichten. Vooral niet in deze tijden, waarin zoveel be langrijke beslissingen worden genomen inzake gezin, huwelijk en echtscheiding Over al deze vraagstukken moeten de Christenvrouwen zie een houding bepalen. Ook legde mevrouw Van Willingcn de samenstelling van de bond uit. De NCVB heeft veel contacten met andere bonden en verenigingen, waarbij steeds naar haar oordeel gevraagd wordt. Zij beëindigd' haar causerie met het voordragen vai enkele gedichten. Mevrouw De Vries bood het pas gekozen bestuur va afdeling Leiden II een notulenboek De avond werd gesloten door G. Houwing-Oostra, presidente van de afdeling Leiden I, die haar blijdschap over deze oprichting uitsprak Het bestuur van de nieuwe ifdeling is als volgt: mevrouw G A J van Daatselaar-Somsen, presidente. mejuf frouw A. Roelofs, mevrouw H A Groe newegen-van Namen en mevrouw A. Castel-Rensink, bestuursleden. gelaten, en na de pauze drie moder nere werken die in tegenstelling tot de eerste groep, wel voor de concert zaal zijn bestemd en niet tot de eigenlijke huismuziek kunnen wor den gerekend. Huismuziek is inderdaad wel de juiste aanduiding voor de gespeelde duo's van C. Ph. E. Bach en Bocoherini, charmante stukjes die echter aardiger en interessan ter zijn voor de spelers dan voor de toe hoorders. Een triosonate van Handel in g op. II behoort wel tot dezelfde categorie als de vorige, doch bezit meer muzikale inhoud, bovendien neemt de klavierbege leiding (door Mardnus Flipse zeer verdien stelijk uitgevoerd) het bezwaar weg, dat op den duur zou ontstaan doordat alle tonen lager dan g van het kleine octaaf ontbreken. Dat dit eerste gedeelte toch boeiend bleef, was te danken aan de voor treffelijke kwaliteit van het samenspel en van de technische en muzikale presta ties der beide solisten Een dergelijk peil bereikt men slechts dank zij zeer langdurige gemeenschappe lijke studie. Elk der spelers behoudt zijn eigen individuele toon, doch deze is steeds ondergeschikt aan de gemeenschappelijke stijl en aan de gaafheid van het samen- Interessanter Na de pauze werd het programma voor ons interessanter. Allereerst een duo-sonate van Henk Badings, een doorwrocht werk, zeer virtuoos ge schreven en toch compositorisch in teressant, al lijkt ons op den duur de chromatiek was vermoeiend en het ritme wat eenvormig. Zeer be koorlijk vonden we de zes duo's van Bartók. kleine karakterstukjes voor studiedoeleinden geschreven, doch ook als concertmuziek zeer onder houdend. mits volkomen gaaf en met enthousiasme gespeeld. Vooral de doedelzakimitatie en de Adeleana verraste ons. Men moet een meester zijn om met zo weinig middelen zoveel muzikaals tot stand te brengen. Geheel a-ndeTs van aard was de Navarre voor twee violen en piano van De Sarasete, op zichzelf vrij triviale muziek doch uitermate virtuoos geschre ven en mits even virtuoos uitgevoerd, meeslepend en effectvol. Om al deze kunstgrepen, zoals flageolet-tonen, plzzi- cati enz. in samenspel goed te doen slagen moet men geheel op elkaar zijn Ingesteld en dit is zeker een zeldzaam verschijnsel onder concertviolisten. Geen wonder dat d< geestdrift der toe hoorders zeer groot was en dat een toe gift moest volgen: het laatste deel van Bachs dubbelconcert in d. Ook hierin speelde Marinus Flipse de klavier(orice»t)- partij. Jammer slechts dat het tempo hier wat werd opgevoerd en dat enkele slordig heidjes niet werden vermeden. Overigens mocht deze avond een groot succes ge noemd worden. Vioolduo's van dit formaat zijn in de gehele wereld zeer zeldzaam en we mogen ons gelukkig prijzen In ons land zulk een uitstekend voorbeeld te be zitten. Dr. J. van der Veen De twee concertmeesters van het Residentie Orkest Theo Olof (links) en Herman Krebbers (rechts) gaven gisteravond een jubileumconcert in de Stadsge hoorzaal. Was bakker in LEIDEN Ds. Jongeleen deze maand tachtig jaar Op donderdag 22 januari hoopt onze vroegere stadgenoot ds. J. Jon geleen, emeritus-predikant van de Chr. Geref. Kerken, wonende te Wa- geningen, zijn tachtigste verjaardag te vieren. Ds. Jongeleen aanvaardde op gevorder de leeftijd het predikambt. Zijn eerste Gemeente was Noordeloos, waar hij op 18 oktober 1914 intrede deed. In 1920 ging hij naar Maarssen om in 1923 deze Ge meente voor die van de radiostad, Hil versum, te verwisselen. In 1930 kwam de predikant in Gronin gen en reeds twee jaar later nam hij het beroep uit Apeldoorn aan. Onder zijn catechisanten in deze Gemeente was ook ds. C. van der Weele, die op 23 augustus 1953 door ds. Jongeleen in de Chr. Geref. Kerk te Leiden werd bevestigd In 1946 en 1947 heeft ds. Jongeleen zijn eerste Gemeente voor de tweede maal gediend. Na Noordeloos ging hij naar zijn laatste, Bussum, waar hij werkzaam was tot aan zijn emeritaat, in 1955. De predikant heeft zich toen te Wapeningen gevestigd, waar hij de kleine Kerk als hulpprediker ging bijstaan. Ds. Jongeleen is redacteur van het zen dingsblad der Chr. Geref. Kerken. Me nigmaal heeft hij in Leiden gepreekt. Hij werd in Aarlanderveen geboren en was enige tijd bakker in onze stad. Zie vervolg stadsnieuws Op pagina 4 Spreekbeurt Vrijdagavond half acht «preekt dr. C. Steenblok uit Gouda in gebouw Hoge Rijndijk 24 voor de Gereformeerde Ge meente In Nederland. leerlingen na afloop van den gcheelen cursus i-ene voldoende mate van kcivnis en on/twikkoling bezitten om het leven te kunnen ingaan". „Anderzijds wil ze ook voorbereiden voor verdere studie en de leerlingen in staat stellen de examens af te leggen tot toelating voor kweek- en normaalscholen en de scholen voor gym nasiaal en middelbaar onderwijs (zoo noodig ook voor hoogere afdeelingen)". Het onderwijs omvatte bijbelse ge schiedenis met aardrijkskunde van Pales tina en Kerkgeschiedenis, de gewone vak ken van het lager onderwijs en: Engelse, Franse en Hoogduitse taal, algemene ge schiedenis, wiskunde (algebra en meet kunde), nuttige en fraaie handwerken en zo spoedig het terrein daarvoor vrij was vrije en orde-oefeningen. De cursus be stond uit negen leerjaren en elke klas telde ten hoogste 32 leerlingen. Om redenen van plaatselijke en niet minder van pedagogische aard ving het onderwijs In vreemde talen aan met het Engels in het vierde leerjaar. In hot vijfde werd met Frans en in het zesde met Duits begonnen. Na afloop van het zeven de leerjaar zouden de leerlingen vol doende op de hoogte zijn van het Frans om aan de eisen van het toelatingsexa men voor H.B.S., gymnasium, machinis- tenschool en dergelijke inrichtingen te voldoen. Zo nodig kon de studie van Engels en Duits achterwege blijven. Het schoolgeld bedroeg in hot eer ste, tweede en derde leerjaar f21 per jaar, voor het vierde f 24, het vijfde f 27, het zesde f 30, het zevende f 33, het achtste f 36 en het negende f 40 per jaar. „Hieruit blijtat," zo recht vaardigde hert bestuur zich, „dart het 6choolgedd een weinig is verhoogd ge worden, doch wanneer men in aan merking neemt, dat d* klassen niet grooter mogen zijn dan 32 leerlingen, de lokalen ingericht zijn naar de eischen van den tijd, de leermiddelen alle nieuw zijn, het onderwijs ge bracht zei worden op een peil, dat aan de Hooigracht onder de tegen woordige omstandigheden niet bereikt kon worden, is hert, vooral in verge lijking met wat betaald wordt voor dergelijke inrichtingen, volstrekt nlert Voor kinderen buiten Lelden bestond gelegenheid tot overblijven onder toe zicht van een der onderwijzers. De leer boeken en de schriften voor huiswerk moesten door de leerlingen worden be taald. Het hoofd van de nieuwe school werd de heer W. Vros, die dat is geweest tot 1 mei 1922. Op die datum werd de school gesplitst in een opleidingsschool (lager onderwijs) en een uJ.o.-kopschool. De u.l.o.-school heeft de volgende hoofden gehad: tot 1 maart 1926 de heer Vros, van 1926 tot 1947 de heer W. G. Aldershoff en van 1947 tot 1958 de heer H. Ottcn. Nu heeft de heer R. PosUna de leiding. Op I september 1957 werd de u.l.o.-school gesplitst door de oprichting van de afde ling in de Zutderparkachool, waar de heer A. D. Pool aan het hoofd staat. Van de lagere school is de hoer D. Meijer van 1922 tot 1 september 1947 hoofd geweest. Hij werd opgevolgd door de heer A. Lamain, die tot 1952 de leiding heeft gehad. Na hem kwam de heer T. van der Horst, van 1 april 1955 tot 1 januari 1958 was de heer L. Noorduin (die nu aan de school Obrechtstraat is verbonden) de leiding toevertrouwd en op 1 september vorig Jaar is de heer Zuiderveld ge komen. De heer C. Willemsen is verschei dene malen waarnemend hoofd geweest. De afdeling lager onderwijs houdt op 28 januari in Den Burcht een feestavond voor de ouders. Vóór de pauze verzorgt de heer J. Nobel te Hilversum declamaties, na de pauze treedt de chr. toneelgroep „Impe rium" op. Mej. I. Vogel heeft de mu zikale omlijsting. Midden februari is er een soortgelijke avond voor de ouders van de u.l.o.-leerlingen. De leerlingen krijgen een schoolfeestje met tractatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 3