CHRISTELIJK K LADY ISABELLA Ir. Abels gaat met tractor naar Soemba terug WYBERT Onze belijdenis bevat opengelegde' waarheid Een woord voor vandaag Förtuaitiinf- Kanttekening Wederkerige collecte in de r.k. en protestantse kerk East Lynne Maar de Bijbel zélf is veel rijker. fcENNIS van ie belijdenis verdiept het geloofsleven, schrijft Hervormd Nederland en daarom heeft dit uitstekend geredigeerde weekblad een artikelenserie gewijd aan de belijdenis der Kerk. Het laatste artikel nemen we hierbij over. ..confessioneel". eind' want er is een typisch verschil tussen de Heilige Schrift en de belijdenisgeschriften der kerk Kunnen wij enerzijds Herman Bavinck nazeggen, dat de Gere formeerde waarheid (d.i. de waarheid van onze belijdenisge schriften) de relatief zuiverste vertolking van de waarheid van de Heilige Schrift is. anderzijds waarschuwt de Nederlandse Ge loofsbelijdenis in art. VII zelf. lag gelijk stellen met de Godde lijke Schrift. Onder deze mense lijke geschriften vallen ook de belijdenisgeschriften onzer kerk De reformatorische kerk begint met het Woord Gods en eindigt met het Woord Gods. Daarom mag men de waarheid van het Woord Gods maar niet simpel gelijkstellen met de waarheid der belijdenis. Er is onderscheid. Evenals men wel kan zeggen, dat een linde een boom is. maar niet dat een boom een linde is. zo zou men wel kunnen zeggen dat de waarheid der belijdenis de waarheid van het Woord Gods is. n.l. de ..relatief zuiverste" ver tolking van het wezenlijke van het Woord, maar niet dat de waarheid van het Woord Gods de waarheid van de belijdenis is. Men doet dan aan dc rijkdom van het Woord Gods tekort. Onderscheid Er Is onderscheid. Het Woord Gods is rijker dan de belijdenis. In de belijdenis komt wel het wezenlijke van de Heilige Schrift tot uitdrukking, maar niet alle aspecten van de waarheid Gods, die de Here ons in Zijn Heilige Schrift voorstelt. In de belijdenis komen vooral die punten aan de orde, die In de geschiedenis der kerk bestreden werden en verdedigd moesten worden. Daardoor is de belijde nis ongetwijfeld door de geschie denis der kerk, door de dogmati sche strijd bepaald. Maar toch geeft de goudmijn van het Woord Gods meerdere schatten. Voorts komt het Woord Gods meer in een concrete en exis tentiële vorm tot ons. Het Woord Gods verkondigt ons niet alleen de proclamatie van het heilshan- delen Gods. maar beschrijft ons ook de existentiële reacties van de mens op die proclamatie. Het ,.de profundi*" der Psalmen, de schreeuw naar de levende God, de bange kreten van profetische vertwijfeling, de ootmoedige be lijdenis van zonde en schuld, de ongebreidelde rebellie tegenover een zwijgende God. de uitzichtlo ze klacht der verlatenheid, de koene beslissing van het geloof, de vragende roep om hemelse bijstand, de onstuimige blijd schap der uitredding en de stille verwachting van het komende heil zijn zovele existentleel-men- selijke of wel bevindelijke reac ties op de boodschap Gods, opge tekend tot onze onderwijzing, ver troosting. bemoediging en verma ning. O een tijd voer O RIEP t Pas op voor griepbacillen in de drukte van tram en trein, bus halte en stationAls U rillerig thuis komt vlug 'n "Akkertje" ne men. "Akkertjes"' bevatten pijn- verdrijvend, koortsverhelpend actief micro-poeder, dat sneller its de maag oplost, zonder dat één korreltje verloren kan gaan. Een "Akkertje" glijdt gemakkelijk naar binnen, nadat U het even in water hebt geweekt. Voor U geen tijdverlies door gnepverdner - dank zij "Akkertjes" AKKERTJES" /fitsen uu kluchten u*f! De belijdenis la slechts de ge laden uitdrukking en de theologi- ache vertolking van het exlaten- tlële geloof uit de Schrift, niet de beschrijving van dit geloof In zijn concreet-menselljke vorm zoals ln de Bijbel. On verborgenheid Ten slotte is in de belijdenis de waarheid Gods als het ware ..opengelegd": de artikelen staan als goudstaven in een kluis naast elkaar. Het nieuwtestamentische woord voor waarheid: aletheia wordt letterlijk vertaald met „onver- borgenheid". Daarom komt in de Bijbel de diepe zin en het ware karakter van Gods Waar heid te voorschijn: onverborgen- heid, die door het donker ver borgen en gesloten bestaan op aarde te voorschijn treedt als een flits in de duisternis, als een gouden munt midden in het ruige mensenleven, als een kostbare parel, die men moet zoeken om te vinden. vaardigt, duidelijk in een concreet-levende gestalte b.v. in het leven van David op een ons aansprekende, ons be angstigende en tegelijk bevrijden de wijze voorgesteld. PRAKTIJK EN THEORIE Docent, monteur, ruiter en zelf verzorger leder mens kent die ogenblikken in zijn leven: dat een gevoel van moedeloosheid hem overvalt. Dat zijn levensweg eenzaam lijkt en leeg. Dat ook de beste bedoelingen schipbreuk lijken te lijden. Dat zelfs de meest vertrouwde omgeving vreemd lijkt. Dan is er nog maar één weg over: tot God. Omdat God mach' tig is om die mens over dat alles heen te tillen. Omdat alleen God in staat is de mens perspectief, uitzicht te bieden. Besef toch dat alles wat ge wilt bereiken, hoe goed ge het zelf ook bedoelt en hoeveel medewerking ge ook krijgt van ande ren, alleen maar zin heeft als het ingepast is in Gods plan. God bestuurt deze wereld, God bestuurt het leven van ieder mens. God neemt ieder mens in Zijn dienst als uitvoerder van Zijn plannen. En zo is er in ieders leven pas perspectief als men de eigen idealen voorlegt aan God. Zo te leven is mooi. Het is weggelegd voor ieder die gelooft dat God zijn Vader wil zijn in Jezus. Gfuepcei/AAK iiml'lilfliilHiwrBTinilT Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Heerlen <2e pred. pl. 2e maal), A. ter Hoeve te West Terschel ling. Aangenomen naar Nieuwlande, C. Bru- ning te Siegerswoiide. Examens: De classis Hardenberg heeft prep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard de heer G. A. Westerveld, kand. te Slagharen. (Van onze speciale verslaggever) ^LS het verlof van zendingsar beider Abels verstreken is, zal hij niet alleen met zijn gezin de terugreis naar Indonesië aanvaar den, maar ook met een tractor. Het voertuig, in welks binnenste vele paardekrachten samengebundeld zijn, is voorbestemd om de inheem sen iets van de moderne landbouw techniek bij te brengen en wordt gestationeerd in een omgeving, waar een mechanische trekker nog een sensationele verschijning is. Vandaar dat de zendingsarbeider Abels zelf moet sleutelen, als er iets aan de motor of een ander onderdeel mankeert. Vandaar ook dat hij een deel van zyn drukke verlofdagen op en onder „zijn" tractor doorbrengt om in de ge heimen van het monteursvak door kneed te raken. De heer Abels, Groninger van ge boorte is landbouwkundig ingenieur. Al in 1948, toen hij afgestudeerd was, liep hij met plannen rond om in Indo- iië als landbouw-consulent geplaatst worden, maar spoedig bleek hem, er slechts weinig mogelijkheden wa- In dienst van het ministerie van irzeese gebiedsdelen kwam hij ten slotte op Nieuw Guinea terecht, waar hij tot 1952 is gebleven- Het oude ideaal had ir. Abels echter et losgelaten. In 1953 kreeg hij de kans naar Soemba te gaan. na door het departement van landbouw van de voor- Ir. Abels klaagt niet, als hij ons dit vertelt. Hij is dankbaar voor het werk, dat hij, in dienst van de zending, mag doen, en gaat weer even graag Indonesië terug als hij met verlof Nederland gekomen is. Ook vrouw Dr. Billy Graham naar Australië De Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham is naar Australië vertrokken om daar een ..kruistocht" van zes maanden to leiden. In alle grote steden van dit kleinste der continenten zullen vrijwel gelijktijdig grote evangelisatie campagnes gehouden worden, die geleid zullen worden door medewerkers van dr. Graham. De evangelist zal steeds de laatste drie tot zes samenkomsten van iedere campagne leiden. Naar we uit geruchten vernemen, zal dr. Gra ham in 1960 weer naar New York terug keren. waar hij vorig jaar de grootste van zijn evangelisatiecampagnes hield. Het zou in de bedoeling liggen, dat hij zich dan speciaal zal richten tot de Spaans sprekende bevolking. Zendingiarbeider ir. B. Abels met vrouw en kinderen in zijn tuin te Lewa. malige deelstaat Oost-Indonesië te zijn geëngageerd. De soevereiniteitsover dracht bracht hem toen in volledige zen- dingsdienst, onder auspiciën dus van het Gereformeerde Zendingscentrum te Baarn. Thans is de heer Abels docent aan de theologische school in de hoofdstad Le wa. Daarnaast is hij praktisch werk zaam op het gebied van landbouwkun dige adviezen, waarvoor hij wekenlang de rimboe intrekt. Drie provincies JSoemba is bij traditie het zen dingsterrein van de drie noordelijke provincies," zegt hij, als we tegen over hem zitten. „Voor de oorlog het zo, dat elke provincie een deel van de zending op Java voor haar rekening nam. behalve Groningen, Friesland en Drenthe. De deputaten voor de zending daar zijn dus eigen lijk de opdrachtgevers van de Soemba- nese zendingsarbeiders, maar het hele Gereformeerde zendingswerk wordt natuurlijk in Baarn gecoördineerd." Met de zending op Soemba, dat een derde van de oppervlakte van Neder land beslaat, is men reeds in het vroe ge begin van deze eeuw begonnen. De rooms-katholieken hadden er toen al enkele missie-posten opgericht, doch •den pas omstreeks 1920 terug .Onze kerk op Soemba," aldus ir. Abels. ..telt momenteel vijfendertig ge- institueerde, zelfstandige gemeenten en het ledental bedraagt een kleine zeven tienduizend. Onze scholen ongeveer honderd in getal worden door bijna veertiendui zend leerlingen bezocht, terwijl er zo'n vierhonderd onderwijzers aan verbon den zijn. De salarissen van de laatsten worden voor honderd procent door de Indone sische regering gedragen. In Djakarta is men uiteraard blij met deze vorm van onderwijs, daar in het land als ge heel een groot tekort aan scholen be staat." Wat het kader betreft, is er een en kele vacature, doch de meeste plaat sen zijn en blijven bezet. Dominee Luyendijk, die dit jaar met pensioen gaat, doceert godsdienstonderwijs aan de opleidingsschool voor inheemse goeroe's, er zijn twee missionaire pre dikanten, drie onderwijzers en een zendingsarts. Ir Abels tenslotte treedt als sociaal-econoom op, m.a.w. geeft landbouwonderricht, verstrekt adviezen en beheert een model-kampong. ,,Het christen zijn", vertelt de heer Abels, ..heeft bepaalde consequenties >or de maatschappij. De christen heeft geen beperkte taak brengt ook niet uitsluitend een nieuwe eredienst. De heidense adatvoorschritten en le vensbeschouwing dienen doorbroken te worden, ook'in de praktijk. De Soembanees heeft over "t alge- ïeen een moeilijk bestaan. Zijn land onvruchtbaar en op het gebied van regen en droogte heeft de natuur hem bepaald ongunstig bedeeld. i de meeste Soembanezen zijn agrariërs kan dan ook veel pro fijt trekken uit vakkundig uitgebrachte landbouwadviezen. Wij leren hem o.m. de waarde en de verwerking van mest, de aanplant van vruchtbomen en de behandeling van eenjarige gewassen zoals erwten en bo nen. Ook proberen we hem de bouw en de bewatering van sawah's bij te bren- Ult de woorden van zendingsarbelder Abels blijkt wel, dat de grond in het binnenland van Spemba nog op de meest primitieve wijze wordt bewerkt. Aangepunte stokken zijn de voornaam ste landbouwwerktuigen en m verschil lende streken kent men zelfs de patjol, de spade-houweel, nog niet. Het zwerft verder verwilderd rond en kost vaak de grootste moeite de in heemsen ervan te overtuigen, dat de zeboe's, die uitsluitend als slachtdieren worden gebruikt, ook als ploegdieren dienst kunnen doen. ZENDING EN VAKBEWEGING die uit ongeveer tweehonderdvijftigdui zend zielen bestaat, belijdt de moham medaanse godsdienst; de grote rest is Op Soemba zijn enkele wegen, doch de kwaliteit is van een gehalte, die we bijna nergens in Europa zouden aantref fen. Een afstand van zestig kilometer rgt per auto gewoonlijk tweeëneen- ilf uur. terwijl men nog maar moet afwachten, of men onderweg geen pan ne krijgt. Zijn bezoeken aan ver afge legen dessa's legt de heer Abels dan ook meestal in het zadel af, in gezel schap van een jongen, die een pakpaard berijdt. Dagen is hij vaak onderweg eentonige, lange en warme dagen. Het landschap is eenzaam, de velden zijn dor en droog en de hellingen, waarop de zon brandt, van een ondragelijke hit te. Een bakker komt er niet aan de deur, evenmin als een melkboer. Win kels zijn er bijna niet en op vele gebieden heerst grote schaarste. Een Soembanese zendingsarbeider dient daarom alle eigenschappen van een zelf verzorger te bezitten: handigheid dus, van alle markten thuis en het vermogen om te organiseren en te improviseren. Het pionierswerk van een zendingsar beider op Soemba strekt zich niet alleen tot hem zelf uit. Ook zijn vrouw en kin deren zijn er bij betrokken, want het leven daar is van alle gemakken vér- stoken. welke wij zo vaak als geheel vanzelfsprekend aanvaarden. De heer Abels, die vrouw en vijf kin deren heeft, beschikt in zijn afgelegen huis in Lewa dan ook over alle moge lijkheden, welke een gemeenschap draaiende kunnen houden. Hij heeft een magazijn, waarin artikelen, welke ,,vac buiten komen", zijn opgeslagen: petro leum voor de lampen, boter, thee, gist, benzine, auto- en motor-onderdelen etc. Er zijn paardenknechts en meisjes, die zijn vrouw in haar drukke werk zaamheden bijstaan, er is een moestuin, een bongerd en een bloementuin. Het personeel wordt vooral zindelijkheid en gevoel voor orde bijgebracht, opdat het, teruggekeerd in de dessa, een bood schap door kan geven. Op mevrouw Abels wordt ten laat ste nog het zware beroep gedaan haar kinderen lager onderwijs te geven. Zij doet dit tien maanden per jaar, aan de hand van een in Nederland op gestelde cursus, die uitstekend moet zijn. Lastig is echter, dat het onder richt steeds in drie delen uiteenvalt. Het oudste kind zit namelijk in de derde en de twee volgende in respec tievelijk de tweede en de eerste klas Het is rustig op Soemba, vertelt ir. Abels nog, rustig en veilig. Het water is echter niet altijd even kabbelend weest, want in de dagen, die een laaiing van de politieke hartstochten te zien hebben gegeven, hing boven het hoofd van de Nederlandse zendingsar beider de angstige vraag, of hij kon blijven of niet. In overleg met de kerk van Soemba is in ieder geval besloten het zendings werk niet meer uitsluitend aan Neder land op te hangen. De inschakeling verwante, buitenlandse kerken is ge wenst en men heeft m dezen vooral het oog op Duitsland geslagen. De Nederlandse rooms-katholieken hebben zich reeds volledig van het eiland teruggetrokken. De plaatsen van deze missionarissen zijn door Dultrsrs Ingenomen, die zich helaas steeds r, .ln- der aan de overeenkomsten houden, welke ten aanzien van de verdeling van het zendlngsgebied ln Indonesië zijn ge- ylJN WIJ, juist in het jaar waarin aanleiding tot enige discussie gaf, is L het 50-jarig hestaai, van de Chris- de vraag, ot men arbeiders die in- telijke vakbeweging en haar zegen rijke invloed in Nederland gevierd wordt, overtuigd van de grote, posi- tieve en zelfs beslissende betekenis stemming betuigen met beginselen doeleinden van de christelijke be niet gedoopt zijn, als De P.C.A.I. heeft uia lid moet de christeiijk-sociale actie op de "erop tijdens rijn laatst gehouden - het bestuursvergadering, onder leiding van de heer M. Ruppert, nee gezegd. Wel is daarbij echter de voorwaarde maatschappelijke ontwikkeling in verleden en in het heden, met nog des te meer overtuiging trillen wij het belang onderstrepen internationale werk van de christe lijke vakbeweging. Voortbouwend op het werk zending, ontplooit de christelijke vak beweging overal in de wereld, opmerkelijke activiteit en het groot- ste daarbij is, dat er verheugende chHslclyk geloof, ook „aar ,y„ resultaten gezien worden. Afrika,4_u het werelddeel waar te worden, dat het christelijk karak- de vakbeweging ongerept be waard dient te blijven. Wij achten dit een verstandig besluit. Oog hebbend voor de bijzondere om standigheden en de kans die hier verkregen wordt ter verspreiding v dat deze kans gegrepen moet worden, opmerkelijke belangstelling voor WaR(.nd Mhter ,egen ondermy. een verwatering van de be ginselen, heeft men tevens gesteld, dat het christelijk karakter van deze vakbeweging onbesmet bewaard zal de sociale opvattingen van de chris- nj Qf telijke vakbeweging. Tienduizenden Afrikaanse arbeiders voelen zich juist hiertoe aangetrokken. Op de voedingsbodem van het werk moeten blijven, der zending mag de vakbeweging De christeiijk-sociale actie heeft in zegenrijk werken i 5 eigen land grote dingen tot stand christelijke maatschappijvormen mogen brengen. Moge het de inter- in alle werelddelen. Het bestuur van nationale vakbeweging gegeven zijn de Protestants-Christelijke Arbeiders jn getrouwheid aan Gods Woord, Internationale heeft deze dagen tij- niettegenstaande haar klein getal dens zijn vergadering in Zwitserland vergeleken bij de andere wereldvak- zijn verheuging hierover verbonden, iets groots te verrichten, 'en. Groot zijn de belangen, die op het Christelijk Vakverbond te Genève al Die de uitkomst geeft. EEN JUBILEUMACTIE Advertentie Bescherm Uw keel en voorkom - verkoudheid met Theoloog Cullmann stelt voor: i I heeft al eens eerder, zij het in een an- De protestantse theoloog prot. dere vorm, het pleit gevoerd voor een Oscar Cullmann heeft in een pas dergelijk gebaar. Daarop heeft hij nog verschenen boek „Katholieken en dVhi'j w'k? gTmXd "r - ITjSïl Protestanten", voorgesteld, dat b.v. éénmaal per jaar in rooms-katho- lieke en protestantse kerken een collecte wordt gehouden voor de armen van eikaars kerken. Dat zou volgens hem een bewiis van christelijke solidariteit kunnen zijn. Hij trachtte hem ge- keek verbouwereerd zich zag met borden, en toen de haard 109 Carlyle meteen bij hem mat te «tellen. Richard opende zijn ogen en I om zich heen. Toen hij de tafel koppen en schotels en borden, en 'uy Cerfyle. die bij hem was. werd MJ droomde geloof ik. dat zc me te pakken hadden, zei hij ..Wat kun je gek dromen! Er werd zacht op de deur geklopt Het was Joyce Ze kwam zeggen dat het bed klaar was. Dan ia het nu je tijd. Richard. Wel te rusten! Hij sloop achter Joyce aan, die hem door de ka mer van juffrouw Carlyle loodste Er was niets van haar te zUrn Als men eerlijkheid voor beleefdheid wil nemen: er wea wel iets van haar te h°™n: ze snurkte. Joyce bracht hem ln de kamer, gaf hem een kaars c'n sloot de deur achter hem Daar zet Richerd. veilig voor het ogenblik maar te.» OP,.,lot.» K00rD5T,,K; Barbara hart tot rosl gebracht De dag brak aan. Het was hetzelfde weer. de lucht w»s betrokken en er viel nog steeds sneeuw, ln grote vlokken. Juffrouw Carlyle kreeg haar ontbijt ln bed. iets wat ze ln Jeren niet gedaan had. Richard stond op. maar bleef in zijn kamer, en Joyce bracht ook hem zijn ontbijt t A Carlyle kwam bil hem binnen toeo hU zat te eten. „Hoe heb je geslapen. Richard?" Goed. Ik was zo moe. Wat moet Ik nu doen. mijnheer Carlyle? Hoe gauwer ik hier weg kom hoe beter. Ik voel me hier helemaal niet gerust. ..Daar moet je niet aan denken voor vanavond. Ik weet ook heel goed dat je hier niet kunt blijven, tenminste niet langer dan een paar uren. want an ders krijgt het personeel het ln de geten Je zei, dat je misschien naar Liverpool of Manchester zou Vin ieder geval naar een grote stad het kan me niet schelen welke, Iemand dia eeiacht wordt kan van doer ANN LUDLOW beter ln een grote stad rondlopen dan ln een klei- ""..Ik heb er nog eons over nagedacht, maar ik ge loof Richard, dat die man, die Thorn, je alleen maar bang heeft willen maken. Als hij werkelijk de schul dige is. dan kan hij niet beter doen. dan proberen de zaak stil tc houden Het ergste dat hem kon over komen zou zijn, dat JIJ gearresteerd werd." „Maar waarom valt hij me dan lastig. Waarom laat hij me volgen door de politie?" „Hij wilde niet dat Jy hem telkens naliep en hij wilde Je alleen maar bang maken. Na die ene dag zou Je waarschijnlijk geen agent meer hebben ge zien Eén ding kun Je rustig aannemen: als de poli tie je wilde arresteren dan hadden ze het direct wel gedaan, dan hadden ze je niet van plaat» tot plaats gevolgd. En bovendien, als iemand normaal gescha duwd wordt, dan past zo'n rechercheur wel op dat Je hem niet ziet." „Daar zit Inderdaad iets ln". merkte Richard op. „Want het vermoeden alleen al dat hij iets met een moord te maken zou hebben, zou hem in de kringen waarin hij verkeert, al onmogelUk maken.'' „Ik kan nog maar moeilijk geloven dat hij in die kringen verkeert, die jij zegt. Richard." „Daaraan behoeft u niet te twijfelen. Er ls nog een naam die ik u gisteren niet wilde vertellen, want het kan niet prettig voor u zijn, die naam te horen ik bedoel die man waar hij mee liep." Carlyle keek hem vragend aan. „Zeg hem maar." „Ik heb hem gezien met Francis Levison. mijn heer. Tweemaal. Eenmaal bij de deur van het casi no en de andere keer liepen ze gearmd. Ze moeten dus heel goed bevriend zijn met elkaar." Op dat ogenblik kwam er een hese stem halver wege de trap. Richard sprong op als hij gestoken werd De stem was luid en onrustig. De ene deur van de kamer waar Richard was. kwam op de gang uit, net tegenover de trap en het leek net alsof de man die daar op de trap stond HIPHHHHHHHI dadelijk de kal i binnenkomen Het was mijnheer Hare. „Carlyle. waar ben je°" riep hij „Er is wat fijns aan de hand. Je moet direct beneden komen." Waarschijnlijk voor het eerst in zijn leven verloor Tarlyle zijn kalmte. Hij sprong naar de deur en zet te de voet er voor, zonder er aan te denken dat hij op slot wa6 en de sleutel weg. Richard greep iijn hoed en zijn valse bakkebaarden en twijfelde of hij onder het bed zou kruinen of in de klerenkast. „Maak je niet ongerust", fluisterde Carlyle. „Er is geen gevaar! Ik ga naar beneden en zal hem wel weer naar huis krijgen. Maar toen Carlyle door de kamer van zijn zuster ging, was die hem al voor geweest. Ze leunde over de balustrade en stond daar. gekleed, haar slaapmuts nog op. te praten. „Wat komt u hier in vredesnaam doen ln dit weer?" begon ze. meteen maar op een toon bazing en blijkbaar wat nijdig nog. „Ik moet mijnheer Carlyle hebben. Prachtig nieuws krijg ik me daar vanmorgen!" „Waarover? Over Anna of haar familie?" „Onzin!" Mijnheer was blijkbaar buiten zichzelf van woede over het een of ander. „Anna kan voor mijn part op dak gaan zitten! Het "LJOEWEL het C.N.V., dat dit jaar Uit dankbaarheid voor het gouden een halve eeuw zal bestaan, nog feest van de christelijke vakbeweging wel geen volledig programma heeft in Nederland wil men 100.000 bij- bekend gemaakt van de plannen voor een brengen voor het eveneens jubi- de jubileumviering, stellen we het op lerende fonds. Hoe zou men beter prijs onze waardering uit te spreken zijn dankbaarheid voor het bestaan voor het initiatief, dat een aanal le- van de christelijke vakbeweging kun- den van het C.N.V. heeft genomen nen demonstreren dan door juist een met het oog op de komende jubilea, gave af te dragen voor dit fonds, dat We spreken hier over Jubileum in bij de leniging van de sociale nood het meervoud, want ook het Algemeen in de ruimste zin van het woord, op Sociaal Fonds van het C.N.V. viert een bijzonder directe wijze het doel dit jaar een jubileum, namelijk zijn van de christelijke vakbeweging ver- 40-jarig bestaan. tolkt: het betonen van christelijke Het is juist rondom dit fonds, dat barmhartigheid aan mensen die in beter bekend is onder de naam van nood verkeren. DraagU Elkanders Lasten, dat DE VOETBALPOOL AOK na het gisteren door ons hoog- gen dat met die wil rekening wordt ste rechterlijk college uitgespro- gehouden, ken verbod zal, krachtens een inmid- Vergeten wij niet, dat het vraagstuk dels verleende toestemming van de in dit stadium wel speelt op politiek minister van justitie, de voetbalpool terrein, maar dat het in eerste aan- van de K.N.V.B. voorlopig kunnen leg geen politiek vraagstuk is. Het betreft in eerste instantie de volks zede, wil men: de geestelijke volks gezondheid. Daarop kan de politiek voortbestaan. Het hangt alles f i met het hui- gedachte van solidariteit tot uitdrukking heeft gebracht in zijn jongste boek, dat bij de uitgevers Delachaux en Niestlé verscheen. De Kerk is het lichaam van Christus het schisma is meer dan een schan daal. Concessies, opofferingen zelfs vooi de eenheid, zijn daarom wei noodza kelijk. aldus prof. Cullmann, die daar aan toevoegt dat volgens het Nieuwe Testament deze opoffering grenzen kent e wij niet kunnen overschrijden. Het obstakel is onoverkomelijk, t immers onze opvattingen ten diep ste volkomen verschillend zijn. De een heid mag niet worden bereikt ten kos te van prijs geven van het geloof, noch door katholieken, noch door protestan ten. Dat is ondenkbaar. Schandaal Voor het ogenblik kunnen we slechts er naar streven om dit schandaal van de gebroken christenheid te verzachten, maar niet te doen verdwijnen. Prof. Cullmann stelt dan voor om één maal per jaar, b.v. i'n de gebedsweek voor de eenheid van de Kerk, een wederke rige collecte te doen houden in de r.k en protestantse kerken. De offers van de ene kerk zouden dan moeten worden bestemd voor de armen van de andere kerk. Deze collecte van gescheiden christenen voor gescheiden christenen zou dan kunnen worden beschouwd als een manifestatie van de broederschap van de christenen onder ling. Een passage uit Galaten ligt bij Cullmann aan deze gedachte ten grond slag. aldus ontlenen we aan het Fran se protestantse weekblad Réforme. Er bestond toentertijd gevaar van een scheuring tussen de heiden-christenen en de joodse christenen. Paulus vroeg toen aan de ene groep een inzameling te willen houden voor de andere. De eenheid werd gehandhaafd „De eenheid van de christenen." was. Ze zeggen dat schrijft prof. Cullmann ten slotte, een zaak van geloof. En geloof is altijd (Wordt vervolgd) een risico.." dure systeem van de mt Ou hoog- sten{ van toï[oed zy maar even. ste rechterlijk college had alleen te ls de volksaede iets wat aan maken met de tekst der beslaande litiek vooraf gaat. Een deel van wet. waarin een voetbalpool als dere lMk der ]1Uek „m ,e alleen past na verleende goedkeuring ktreren wa, aan 2ede onder het van de minister. ï(jlk ieett. Wij zitten met de voetbalpool. Onze Welnu, dan moet ook onder ons volk indruk is, dat vrijwel uitsluitend de het bestaan van de voetbalpool wor- protestantse christenen tegenover den vastgesteld en de begeerte in het verschijnsel van de voetbalpool wijde kring om daaraan mee te doen. de nodige reserve kunnen opbren- Zozeer zelfs dat, wanneer daarom- gen. En op het politieke vlak zijn het been "iet, zo het heet, een of ander de protestants-christelijke partijen wettelijk kader kan worden aange- die aan die reserve uitdrukking ge- bracht, het verschijnsel in clandes- ven> tiene vorm een nog grotere omvang aanneemt, met alle kwalijke bijver- Anderen hebben daar blijkbaar min- schijnselen, daaraan verbonden, der moeite mee. Van rooms-katho- Men kan de protestantse christenen, lieke kant heeft men begrip voor de en zeker de protestants-christelijke protestantse reserve, maar beter partijen, bepaald niet verwijten, te- ware het indien de protestantse chris- gen de gevaren welke hier liggen niet tenen in hun reserve ook door de te hebben gewaarschuwd. Het wa- rooms-katholieken werden gesteund, ren echter de waarschuwingen door In elk geval wordt de reserve ook een minderheid, gedeeld door protestantse christenen Ons hoogste rechterlijk college heeft die geen deel uitmaken van protes- thans, met inachtneming van de be- tants-christelijke politieke partijen, staande wetgeving, de voetbalpool Daarom verdient het de aandacht, ongeldig verklaard. Het heeft het dat niettemin juist van socialistische bestaan van de pool intussen niet zijde zo naar een wettelijke sanctie kunnen loochenen, heeft evenmin van de voetbalpool wordt gestreefd, kunnen loochenen de omvang waar- Van die zijde wil men daartoe zelfs in de pool zich allengs onder ons nog dit zeer tijdelijke kabinet onder volk heeft genesteld, met alle gcvol- zware druk plaatsen. Ons dunkt dat gen bovendien voor wat betreft de dit door de protestantse christenen voorzieningen daaruit voor de sport, onder de socialisten aan deze socia- Daarom zou de rechterlijke uitspraak listische politici nauwelijks in dank een situatie van luchtledigheid kun- zal worden afgenomen. nen scheppen die op haar beurt ook Tegenover de aanwas die in deze weer bezwaren had. dagen het verschijnsel van de voet- Vandaar, na de rechterlijke uitspraak, balpool laat zien vormen de protes- de tijdelijke vergunning van de pool tantse christenen, zeker voor zover van departementswege, onder voor- ze de protestants-christelijke partijen waarden overigens, door de minister steunen, een minderheid. Nu dit zo van justitie gesteld, is, en nu ze in hun reserve van bui- Er zat vermoedelijk niets anders op. ten af zo weinig steun en medewer- Maar heel de problematiek blijft king ondervinden, komt het erop moeilijk en zelfs pijnlijk. Pijnlijk ook aan dat zij zich laten gelden in de voor de sport, tegen welker wezen mate waarin een minderheid zich de noodzaak om uit een loterij be- mag laten gelden: geen eigen wil taald te worden toch wel heel sterk doordrukken of opleggen, maar zor- indruist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2