CftRISTFUJK LADY ISABELLA Pastorale leiding, óók bij sexuele vragen Synode van Spakenburg druk met zaak-Goossens R0TER5EPT Kerken stichtten geen Regionale Raad Cursus voor predikanten in industriegebieden PdltipO bevrijdt Easf Lynne Een woord voor vandaag Kanttekening Dr. L. Zielhuis in „Bezinning^ Spreken moet bijbels getuigenis zijn HET. maandblad Bezinning heeft een speciaal Man-en- Vrouw-nummer uitgegeven, waarin het uitvoerig ingaat op talrijke belangrijke aspecten van het huwelijks- en liefdeleven. In goed gedocumenteerde ar tikelen behandelen prof. dr. R. Schippers, dr. A. Hijmans:, dr. J. G. Fernhout. dr. L. Zielhuis en ds. Th. Delleman onderscheiden ondenverpen in het licht van de Bijbel. Aan de bijdrage van dr. Zielhuis over „De voorlichting in de gemeente" in dit 92 pagina's tellende extra-nummer van Bezinningontlenen we het volgende: HET staat vast, dat onze Heiland wèl op de sexuele noden inging. In het gesprek met de Samari- taanse vrouw toont Hij, hoe Hij alles uit haar leven weet. En daar is het verhaal van de overspelige vrouw, tot wie de Heiland niets meer zegt dan: ,.Ga heen, zondig En dan Jezus' prediking: de Bergrede spreekt van de echt- breuk-in-gedachten (Matth. 5:27) en in Mattheus 19 wordt heel con creet over de echtscheiding ge sproken. Wat een wereld van leed en van overgave gaat hierin niet voor ons open. Hoe concreet gaat Jezus in op de sexuele vragen. van de profeten. Een voorbeeld hiervan is Nathans houding tegen over David na diens zon met Bathseba. De profeet laat David als het ware eerst zichzelf vast- praten door zijn eigen conclusie: „de man. die dit gedaan heeft, is een kind des doods." En nu kan Nathan de toepassing maken: „Gij zijt die man'" Vergeten we echter niet, dat hiermee de pro feet David niet loslaat: hij blijft naast David staan in de crisis, waarin deze nu is gekomen. Deze geschiedenis (2 Samuël 12) Is een prachtig voorbeeld van profetisch-zielszorgerlijk begelei den van de gelovige in zijn val en in zijn leven uit de geschon ken verzoening. Juist op het ter rein van het sexuele leven! Zonder de gegevens van de Hei lige Schrift uit te putten mogen we vaststellen uit het voorgaande, dat de zlelszorger juist krachtens zijn opdracht de roeping heeft in zijn arbeid concreet oo de vragen van het sexuele lever in te gaan en daarbij aan de mensen leiding te geven. We komen daarbij niet op het terrein van de dokter of dat van de maatschappelijke ver kor, alsof alleen mensen met een speciale opleiding voor hulp aan mensen-in-nood hier een verstan dig woord zouden kunnen zeggen. Wij trachten hierin eenvoudig te doen wat de Here ons heeft opge dragen en ook op deze wijze Zijn boeld te vertonen, Ons rpreken zal allereerst getuigenis moeten af leggen van een luisteren naa* de Schrift. De Bijbel is altijd veel rijker dan we vermoeden, maar hij vraagt ons ook: niet onze menin gen met zijn gezag te willen dek ken. Ik hoop. dat het nu ingza- merhand tot ons ls doorgedrongen dat de vloek over de vrouw „naar uv. man zal uw begeerte uitgaan", niet door ons mag worden mis bruikt om de heerserstrots van de man te rechtvaardigen. IIo ecl eigen wijsheden moeten w;IJ_ voort durend afleren I naar de Schrift. onzakelijkheid doet ons werk meer schade dan wij vermoeden In dc prediking kan bij Zon dag 41 niemand zich aan deze vra gen onttrekken. Wordt die predi king werkelijk actueel? Zullen on ze mensen dankbaar naar huis gaan, omdat zij werkelijk leiding hebben ontvangen of zullen ze denken: hij past wel op om zich te branden en blijft liever in al gemeenheden hangen Want het is mogelijk van de preekstoel iets te zeggen over geboorteregeling en over de omgang van meisjes en jongens, dat hout snijdt. Zonder dat we in technische verklaringen vervallen, waarvan we geen ver stand hebben en die ons terrein niet zijn. Laten we ook de trouiopreken niet vergeten. Waarom beperken we ons tot een stichtelijk woord in de trant van „dat 's Heren zegen op u daal"? Waarom spreken we dan niet over het huwelijk en het gezinsleven en ontsluiten we zó het Woord van God? Hooglied TTETZELFDE geldt voor onze -tl gewone preken. Waarom zijn teksten uit het Hooglied soms al leen maar stoffen voor de nabe trachting op het Heilig Avond maal. waarbij we dan natuurlijk direct overschakelen op de gees telijke toepassing van de verhou ding tussen Christus en Zijn ge meente? Terwijl we naar Aal- ders' schone exegese in de eerste plaats hier over de liefde in het huwelijk van man en vrouw moe ten spreken. Naast een opzettelij ke tekstkeus kunnen we op een ongezochte wijze vooral bij ver volgstoffen de vragen van het sexuele leven ter sprake brengen. Want die zullen we stellig telkens tegenkomen. En in de gemeente zal men juist dankbaarheid oogsten, dat die tekst nu ook eens aan de orde is gekomen. Of dat de tekst door ons in zijn concreet verband gelaten is en niet gebruikt om een of andere „grote lijn" op te diepen, terwijl de concrete si tuatie in de mist verdween. Voor de bijbelse openbaring het luist deze arbeid zakelijk moet zijn en dat alle verkeerde onnozelheid moet worden afgelegd en meent vervolgens dat er voor ernstige kritiek wel plaats is. Wanbegrip rVTANBEGRIP over de vragen van W cle zg geboorteregeling, blind heid voor de plaats van de onge huwde vrouw, een bovenmatig schrikken van een gedwongen hu welijk alsof dat nu dé zonde - gen het zevende gebod Enige correcties op besluiten van Enschede (Van een onzer verslaggevers) Indien het niet zo „onkerkelijk" klonk, zou men kunnen zeggen, dat de te Spakenburg vergaderende generale synode der vrijgemaakte gereformeer-i zaak zo fundamenteel mogelijk te de kerken de grootste kluif voor het laatst bewaard heeft: de behandeling van de rapporten inzake de schorsing en afzetting van ds. S. J. P. Goos- sens. Niet alleen is een commissie hier mee vele weken bezig geweest, ook de synode zelf heeft er een paar weken 1 haar missionaire predikant ds. Goos- sens. Na een reeks van moeilijkheden is deze predikant in 1953 geschorst en afgezet. Hij keerde namelijk in strijd met de opdrachten van zijn kerkeraad die hem dat verboden had naar het zendingsterrein op Soemba terug. Deze daad maakte hem volgens de ker keraad schorsingswaardig. Enkele we ken later is hij afgezet. Ds. H. J. Spier morgen vijftig jaar De synode van Enschede (1955) heeft zieh met deze procedure in den brede beziggehouden. De kerkeraad van Zwol le vroeg echter revisie aan van de be sluiten dezer synode. Het is duidelijk, dat deze zaak. die de vrijgemaakte kerken al jaren in be roering brengt (door de telkens oplaai ende discussie over al dan niet terecht genomen besluiten ten aanzien van ds. Goossens) een synode een massa tijd, en dus geld. kost. Men zou graag wil len dat zij uit de wereld was. Daarom heeft de commissie, welke ditmaal de stukken voor zich kreeg, gemeend de tpn behandelen. Ds. N. Bruin te Rotterdam-Charlois, voorzitter van de commissie, verklaar de dat de commissie bij elke mijlpaal in de gang van zaken met ds. Goos sens en de kerk van Zwolle heeft stil gestaan. Ieder besluit is opnieuw ge toetst. Op die manier heeft men terug gewerkt tot de eenvoudige zaak van het uitgangspunt. Men doet dit niet ten gerieve van ds. Goossens, want de sy node kiest bij voorbaat geen partij, maar om alles in het werk te stellen teneinde te komen tot zuivering der verhoudingen. Daar er zoveel „mijlpalen" in deze procedure zijn, heeft de commissie een aantal rapporten gemaakt. Hiervan zijn er in de afgelopen week enige afgehan deld, deels in besloten zitting, deels bij openbare behandeling. Men heeft reeds enige correcties ge geven op de besluiten van Zwolle en van de synode te Enschede. Reroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Veghel en Uden: S. Brandsma, vic. te Uithoorn. Beroepen te Ouderkerk aan de IJssel: P. J. F. Lamens te Kamerik. GEREF. KERKEN Tweetal te Harmeien: Kand. R. v. d. Berg te Arnhem en kand. W. Haverkamp te Kampen. Westlandse uniedag De 57e Westlandse uniedag voor het christelijk onderwijs zal dit jaar gehou den worden op woensdag 21 jan. te Naaldwijk. In de morgenvergadering, die in het kerkgebouw van de hervorm de evangelisatie gehouden wordt, zal de heer W. v. d. Jagt van 's-Gravenhage, verbonden aan het Chr. Paed. Studie centrum, spreken over: „Moeilijkheden rondom het schoolgaande kind". In de middagvergadering, die in de Gerefor meerde kerk gehouden wordt, zal prof. dr. P. A. van Stempvoort, hoogleraar te Groningen, spreken over: „De waarde van de Bijbel voor opvoeders en kind'e- ren". 's-Avonds half acht zal ds. G. Mey- pen. Gereformeerd predikant te Utrecht- West de unie-rede houden. Benoemd tot onderwijzer: aan de Chr. school te Hoevelaken de heer B. J. W. de Graaf te Driebergen; tot leraar a.v.o. aan de Technische school te Cu- lemborg de heer Jac. Kwaks te 's-Her- togenbosch: tot hoofd van de driemans- school te St. Maartensdijk (Z) de heer J. B. Aarnoudse te Sint Annaland. (Van een verslaggevers) Ms keeé-uteel c$... ONDERWIJZERSEXAMEN- D« kortste eo voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Ondenvijsbenoemingen Benoemd tot onderwijzeres: aan de School met den Bijbel te Harskamp me vrouw J. W Her.driksen-van Rekkum te Bennekom: aan de Gabri Mcnensschool I te Amersfoort mej. D. J. Brasz te Nijkerkerveen; aan de Chr. school te St. Maartensdijk Zmej. A. P. Meer- tens te Veenendaal; aan de Eben Haë- zerschool te Schevoningen mevr. H. A. van Dijk-Henkemans tc Den Haag: tot leidster van de Chr. kleuterschool te Hellouw (Betuwe) mej. A. H. Welmers te Kampen. Ds. H. J. Spier, sedert augustus 1947 Geref. predikant in Rijswijk (Z.-H.) hoopt morgen 50 jaar te wor den. Voor zijn komst in Rijswijk stond ds. Spier van februari 1944 tot augustus 1947 in Helpman, waar hij de scheuring in de Geref. kerken mee maakte. Dat was voor hem zeker geen gemakkelijke tijd. „Indische ja ren", noemt hij ze „en die tellen dub bel.." In Rijswijk heeft ds. Spier het echter ook niet gemakkelijk gehad, zij het dan, dat het de onstuimige groei van de ge meente is die alle aandacht opeiste. Toen ds. Spier, in Rijswijk kwam, stonden dikanten: nu be'roept men de derde. Conferentievorm gemeente telde destijds 1500 zielen: Thans is het zielental de 2600 overschre den. Een van ?ijn grootste zorgen is dan ook van zijn gemeente een hechte ge meenschap te maken, omdat zo als hij zelf zegt: „Het gemeenschaps probleem zeer groot is. mede ook door de vele import in zijn gemeente. „Ge- spreksavonden en contactavonden -wisse len elkaar dan ook in velerlei variaties af. Ds. Spier is een veelzijdig man. Twee maal Was hij bij de emigranten in Canada en daarvan kan hij veel ver halen. Op publiciteitsgebied heeft hij ook veel van zich laten horen: Bezin ning. De Goede Tijding, De Spiegel en Elsevier hebben van zijn pen geprofi teerd. Geen wonder, dat hij kort gele den in Rijswijk het initiatief nam tot oprichting van een Chr. leeszaal en bi bliotheek. Ook schreef hij vele schetsen voor de Geref. jongelingsbond. voor mond- en keelontsmetting Conferentie te Nyborg voor verder contfict (Van een miclewerkér) Ds. J. J- Bouwman. Geref. predikant te Koog a d. Zaan. viert a.s. maandag zijn 40-Jarlg ambtsjublleui 12 jan. 1919 Hij werd wijlen prof. dr. H. Kampen, te Gccs In het predikambt bevestigd. Nadien J diende hij de kerken van melo. om zleh 6 juni in 18 genwoordlge gemeente Op 15 januari 1959 zal in de Rijksuniversiteit te Utrecht het eerste semester aanvangen van de cursus, waarin een 13-tal pre dikanten van verschillende pro testantse kerken, alsmede enige theologische studenten zich zullen bezighouden met de vragen rond- ]om de situatie van de mens in het I bedrijf. In de commissie van begeleiding voor de cursus hebben zitting dr. J. C. C. Rupp. voorzitter. Ch. Derksen, prof J. de Graaf. dr. H. J. Heering en prof. dr. R. Schippers. i lijn tc- sus zal zich uitstrekken o\ verbinden, semesters. De cursisten zullen door vieren ook aanstaande deskundigen uit het bedrijfs- hun 40-Jarige echtvereniging. leven en de vakbeweging worden voor- i gelicht. Een belangrijke plaats is inge ruimd aan de groepsdiscussie, waarin theologie en bedrijfsleven elkaar in een gezamenlijke doordrenking van de wederzijdse kritische vragen zullen ont moeten. Voor een praktische toepassing in het eigen werk zullen de predikanten, die bit 4 industriegebieden afkomstig zijn, streekteams vormen, die zich- onder leiding van een socioloog zullen oriën teren omtrent de situatie in de eigen streek. In de cursus wordt tevens aan dacht besteed aan gespreks-, discussie- en groepsmethodieken. De opening van deze cursus is vastge steld op donderdag 15 januari te 10 uur v.m. in de Rijksuniversiteit te Utrecht. Na een kort welkomstwoord van dr. J. C. C. Rupp, directeur van het Instituut Vor ming Bedrijfsleven, zal prof. dr. W. C. van Unnik spreken namens de theolo gische faculteit en de heer W. Bakker, hoofdingenieur bij de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te IJmuiden in zyn kwaliteit van voorzitter van het toestuur van het I.V.B. De conferentie van Europese kerken te Nyborg is beëindigd. Op de laatste dagen werd een serie resoluties behandeld en werd be sloten dat de kerken verder con tact met elkaar zullen onderhou den, maar niet via een Raad, zoals de Aziatische Kerken in Prapat besloten, maar via een lossere vorm van samenspreken, n.l. eenji. Het werk moet voortgezet conferentie. ven hoe zij de moderne mens. die de techniek tot afgod dreigt te maken, kan benaderen. Er is alle dankbaarheid voor het begin van deze bezinning in Duitsland, Engeland en Nederland, maar toch werd uitgesproken dat een voortgaande bezinning absoluut nodig is. Reeds blijkt uit twee van deze discussieverslagen dat de voortzet ting van deze ontmoeting tussen Europese kerken noodzakelijk wordt geacht. Wij moeten elkaar en helpen. Toekomstplannen Het was dus duidelijk dat de die elke dag vergaderde en die zich bezig hield met de vraag, hoe de arbeid voort gezet moest worden, succes zou hebben. De conferentie schaarde zich dan ook geheel achter de volgende voorstellen: 2. Het voorbereidende comité nieuwe conferentie beleggen. Van de studiecommissies zijn er twee S' Hetw.rkmo.tvoor.lchU* voortiezet reeds met hun werk gereed gekomen hun resoluties werden besproken de algemene zitting. De eerste handelde over de vraag of wij nu we het einde van het Constantijnse tijdperk hebben bereikt. Het werd betwijfeld of dit reeds geldt voor geheel Europa. Men achtte het noodzakelijk zich verder te bezinnen over vragen die de opvoeding, de grondslag van het recht, de vrijheid van de kerken, de beperking in be paalde tijden van de prediking over het innerlijk leven van de kerk, be treffen. Een andere studiecommissie had zich bezig gehouden met de ontmoeting tus sen het christelijk geloof en de mo derne technische maatschappij. De technische ontwikkeling werd gezien als een geschenk van God en als een taak die ons wordt opgedragen. De kerk heeft de roeping zich in haar boodschap, arbeid, vormen van gemeenschapsleven, en theologie er van rekenschap te ge- Advertenf.e neus, keel,borst van vastzittend sl(jm 106 Richard schudde het hoofd „En de bewijzen van zijn schuld, mijnheer Carlyle" Ik kon mets tegen hem inbrengen, niets positiefs. Nee, ik moet wachten tot dat ik iets vind waaraan ik houvast heb. Hij zou mij nu te grazen nemen zo nodig zweren dat hij mij de moord had zien bedrijven. Ik ben naar het huis gegaan, later. Het bleek, dat hij er niet woonde, maar dat er die dag een hele rij bezoekers was geweest." „Was dat alles" „Nee. mijnheer Carlyle. was het maar waar. Een week later ontmoette ik hem weer. het was bij avond Ho kwam uit een theater en ik ging vlak voor hem staan „Wat moet je, vent. zei hij. „Ik heb je al meer naar me zien kijken. „Ik wilde uw naam weten, zei ik. dat is voor het ogenblik ge noeg" Hij werd woest en zei. dat als hij mc ooi. weer trof. dan zou hij me laten arresteren. „En denk eraan, dat iemand maar niet in bewaring wordt ge zet. omdat hij naar andere mensen kijkt Ik ken je. en als je leven je nog wat waard is. blijf dan uit m'n buurt!" Hij stapte in een eigen rijtuig Ik kon nog net zien dat er een groot wapen op zat." „Wanneer zei je dat het was. ook weer? „Een weck geleden. Ik had geen ogenblik rust. want ik wilde «ien te weten te komen, hoe hij heette Ik heb hem nog 'weemaal gezien, met een andere man. gearmd. De laatste keer wenkte hij een poli- tie-agent. waar hij haastig iets tegen fluisterde. De agent ging naar me toe en ik smeerde hem. Toen verliet het huis aan de achter kant. Ën'nu ben ik hier." Carlyle vertelde dat het bekend was geworden dat hij in West Lynne was geweest. De mensen zouden nu meer op een vreemdeling gaan letten, misschien Het was ook bekend, dat hu als arbeider vermomd van door ANN LUDLOW ker was. Hij had evenwel zijn laatste geld uitge geven aan brood en bier, onderweg. Op een gegeven ogenblik werd er op de deur ge klopt Carlyle legde zijn hand op Richards arm; hij keek als een opgejaagd dier. „Wees kalm. Richard, niemand komt hier naar binnen. Het is Peter maar." Het was evenwel niet Peter's stem. buiten de deur maar die van Joyce. Op Carlyle's vraag wat er aan de hand was zei ze: „Juffrouw Carlyle heef* haar zakdoek beneden la ten ligge-, ze vroeg me hem te gaan halen." „Je kunt niet binnenkomen, ik ben bezig", was het antwoord helder en beslist. „Wie was het?" vroeg Richard Hare, toen zeeven hadden gewacht „Het was Joyce." „Wat" Is die hier nog? Heeft u ooit nog iets van Afy gehoord, mijnheer?" „Ze is hier een paar maanden geleden geweest Ze zei dat Thorn het niet gedaan had Tbom was bij haar toen de moord werd gepleegd." „Dat liegt ze, het was Thorn!" ..Ja maar. Richard, je kunt dat toch nooit met ze kerheid zeggen, je hebt het toch niet gezien!" „Mijnheer Carlyle. u bent een scherpzinnig mens 'en de mensen zeggen dat ik het niet ben, maar ik kan waarschijnlijk even goed zien wat ik zie en mijn conclusies trekken. Als Thorn niet de moorde naar van Hallijohn was, waarom zou hij mij dan la ten volgen. Een waarom vertrekt zijn gezicht direct angstig, als hij mij ziet? Of hij het gedaan heeft of niet, dat laat ik voor wat het is, maar hij moet weten, dat ik het niet gedaan heb, want hij kwam uit her huis rennen, terwijl ik stond te wachten." Dicks redenering was niet slecht. de r0 gepleegd. Ze was alleen in het bos achter het huisje en wist niets van wat er binnen gebeurde. Hoe kon ze dat zweren als Thorn bij haar was?" Mijnheer Carlyle had daar helemaal niet aan ge dacht toen hij het onderhoud met Afy had. anders zou hij er wel gebruik van hebben gemaakt, en ge vraagd hebben hoe ze dat wist te rijmen. Toch leek haar laatste verklaring ernstig en oprecht. „Nu ik over mijn verliefdheid heen ben op Afy. zie ik haar fouten wel, mijnheer Carlyle. Voor een leugentje draait ze haar hand niet om Op dat ogenblik werd er niet op de deur ge klopt. maar gebonsd. Geen soldaten die een vluch teling zochten, zouden ooit meer lawaai hebben kunnen maken. Richard Hare werd zo wit als een dode, zijn ogen puilden bijna uit hun kassen. Hij keek om zich heen en zette tenslotte zijn ene voet op de haardrand, kennelijk met de bedoeling in de schoorsteen te klimmen. Hoe het dan met zijn broek zou zijn gegaan, om maar niet te spreken van de man zelf daar boven het vuur. daarover prak- kezeerde hij blijkbaar niet. Carlyle hield hem terug en terwijl hij zijn stevige hand op zijn schouder legde, zei hij: „Richard, wees een man. Zet die vrees van je af. Heb ik je niet gezegd dat er hier in huis niets met je kan gebeuren?" (Wordt vervolgd) 4. De kerken moeten niet, zoals in het Verre Oosten gebeurde, een regionale raad stichten maar op regelmatige tijden in conferentie bijeenkomen. 5. Er moet een commissie van adviseurs komen. De vergadering besloot een commissie van elf adviseurs te benoemen waarin oa. zitting zullen hebben, prof. Cadier uit Parijs, Jacobus, de metropoliet van Malta, de Deense bisschop Fuglsang- Damgaard, prof. Panisski uit Rusland en theologen uit Engeland, Hongarije, Duits land en Zwitserland. Kernwapens Van andere zijde vernamen we nog, dat ln de slotsamenkomst een resolutie werd aangenomen waarin de kerken worden opgeroepen mee te werken aan het tot stand komen van een doeltreffende inter nationale controle op kernwapens. Deze controle, aldus de verklaring, is nodig om de volkeren van Europa en de gehele wereld te verlossen van de dreiging van een kernoorlog Europa moet een basis voor vriendschappelijke samenwerking tussen alle volkeren zijn en niet voor de vernietiging van het leven. Een theoloog van dc universiteit van Leningrad, prof. Parisski, heeft te Ny borg verklaard, dat de orthodoxe kerk in de Sowjetunie ln volkomen har monie wenst te leven met de andere kerken. Prof. Parisski zei dat de or thodoxe kerk in de Sowjetunie zich verbonden voelt met de Europese wereld. Ds. T. Wakker over naar Chr. Ger. Gem. Ds. T. Wakker, voorganger van de vrije herv. gemeente te IJsselmuiden heeft zijn ambt neergelegd en is over gegaan naar het in 1952 geïnstitueerde kerkverband van de Chr. Geref. Ge meenten in Nederland. (Niet dc Chr. Ger. Kerken). Ds. Wakker, die van ge reformeerde huize is en te Urk werd ge boren. werd eerst opgeleid tot gods dienstonderwijzer. Hij was eerst predi kant bij een vrije gemeente te Aalburg. In 1953 kwam hij naar IJsselmuiden als opvolger van wijlen ds. J. Keiler, die uit de Ned. Herv. Kerk getreden was en in IJsselmuiden een vrije gemeente stichtte Ds. Wakker heeft in IJsselmui den veel van zich doen spreken, door dat hij niet minder dan vijf kortgedin gen en enkele processen aanhangig maakte, toen hij in conflict kwam met zijn kerkeraad. Een groot deel van zijn gemeente schaarde zich achter hem en de rechtbank stelde hem in het gelijk, waarom zich een deel van de gemeente afscheidde. Ds. Wakker gaat zich voor lopig metterwoon te Oud Heusden ves tigen en zal verzoeken in de nieuwe kerkelijke gemeenschap beroepbaar te worden gesteld. Dit is het wonderlijke: er zijn er velen, heel velen, die er maar niet zeker van kunnen zijn of ze het geloof hebben. Ze zouden er veel voor willen doen om die zekerheid, die rust te krijgen. En ze behoeven er niets voor te doen, want God geeft dat geloof in uw hart. Zo maar, zonder enige prestatie van onze kant. Maar als dat geloof in u is, dan is er ook de activiteit. Dan ligt er zoveel werk op ons te wachten, dat we het nauwelijks meer aankunnen. Dan gaan we aan de gang met onszelf, het dagelijkse gevecht met onze foutendan gaan we op pad. voor onze naaste, dan spannen we ons in om in heel ons aardse leven God te verheerlijken, onze God die ons rijk heeft gemaakt met het geloof in Hem. Blijf toch niet tobbend staan op dat ene plekje van de twijfel. Neem uw Bijbel en lees de Blijde Boodschap. Vouw uw handen en bid tot uw Vader in de hemel. Zeg ja tot God en ga dan verder. Ga het leven in met ,uw geloof. Neem uzelf onder handen, strijd mee in het leger van Christus. Dat gaat moeilijk in het begin maar op ieder ogenblik, dat ge dat wilt, kunt ge uw Vader in de hemel bidden, met Hem uw moeilijkheden bespreken, is er een bron des levens waaruit ge nieuwe kracht kunt putten. Geloof het eeuwige leven is voor u weggelegd. EEN GESLAAGD PROJECT JJET ONTWERP van wet, dat de professoren Prins en Simons op verzoek van het dagelijkse bestuur van Rotterdam hebben opgesteld, is naar onze mening een zeer bruik bare schets voor een project, dat in een meer nabije of een wat verder verwijderde toekomst noodzakelij kerwijze verwezenlijkt dient te wor den. Het zal naar alle waarschijnlijk heid de discussies in de komende tijd over een oplossing van de steeds ur genter wordende bestuursvraagstuk- ken in het Nieuwe Waterweggebied zeer sterk bepalen en biedt derhalve een uitstekende grondslag voor ver dere besprekingen. Dat burgemeester en wethouders van Rotterdam dit stuk reeds thans in de openbaarheid hebben gebracht, kan slechts worden toegejuicht Een door gaande meningsvorming op een be langrijk punt als dit is van het groot ste belang. Naar onze smaak is de poging om tot een evenwichtig en uit gebalanceerd ontwerp te komen ge slaagd: de invFoed van Rotterdam in een eventueel bestuursorgaan is verreweg het grootst, maar de andere gemeenten kunnen, wanneer de schets inderdaad wetskracht zou ver krijgen, niet stellen, dat zij er maar bij hangen. Zeer gelukkig achten wij het, dat voorzien wordt in de verkiezing van de vijfenveertig leden van de „Rijn- mond"-raad door rechtstreekse ver kiezingen. Dit stemt geheel overeen met onze eigen beschouwingen op dit punt van enkele maanden geleden. Wij geloven, dat deze meest demo cratische vorm de best denkbare op lossing is. Wij zouden zelfs een stap verder willen gaan dan de hooglera ren, die de leden van de raad voor de eerste maal door de gezamenlijke gemeenteraadsleden willen doen kie zen. Waarom is dit noodzakelijk? Ieder ziet bij wijze van spreken het bovengemeentelijk lichaam al mij len in de verte aankomen. Voor de organen, die zich met de voorberei ding van de verkiezingen belasten (en dat zullen ook hier de politieke partijen zijn), is er dan o.i. nog ge legenheid te over de burgerij in het Waterweggebied te vertellen waarom het gaat. Bovendien zullen de gere gelde publikaties in de dagbladpers de bevolking ook al naar behoren inlichten. Dat het wetsontwerp zodanig is op gezet, dat uitbreiding,èn van de kring der deelnemende gemeenten èn van de te behartigen belangen mogelijk is zonder dat de wet als zodanig moet worden gewijzigd, lijkt ons alleen maar juist: er is hier sprake van een novum en in het raam van de algemeen gehouden wettelijke bepa lingen moet er ruimte zijn voor ont wikkelingen in de praktijk, zonder dat onmiddellijk de wet zelf weer op de helling moet. Dat de gecommitteerden (te verge lijken met wethouders in een ge meente) geen lid van de raad behoe ven te zijn, zodat de meest bekwame krachten kunnen worden aangetrok ken, lijkt ons zo op het eerste gezicht een goede vondst, al kan de vraag worden gesteld of het geheel juist is in een politiek college een niet-poii- tiek element, hoe deskundig ook, te introduceren. De vraag kan worden gesteld, of als gevolgd van het tot zich trekken van belangrijke taken door het boven gemeentelijk orgaan de zelfstandig heid van de gemeenten niet al te zeer in het gedrang komt. De voor zichtige en tevens ruime formulering, welke in het ontwerp wordt gebruikt, mag als een zekere waarborg ter voorkoming van een al te grote uit holling der gemeentelijke zelfstan digheid worden beschouwd. Niette min: heel wat taken zullen de gemeen ten uiteindelijk moeten loslaten. Het gaat er nu maar om, of dit ook anders kan en om wat er gebeurt, als elke gemeente voor de volle hon derd procent zelfstandig blijvend over de gehele linie straks allerlei be langen moet gaan behartigen, waar omtrent zij geen enkele ervaring heeft en bovendien niet over de nood zakelijke outillage beschikt. Het ant woord is duidelijk: het wordt een chaos. Velen zal de naam „Rijnmond- burger" (nog) niet vertrouwd klin ken. Zij mogen bedenken, dat de kringen en verbanden in deze tijd steeds groter worden, dat zij zelfs óók „Europaburger" zijn, dat zij straks ook het voorrecht bezitten met hun stem de richting van het Nieuwe Waterweggebied als eenheid mede te bepalen, maar dat zij desniettemin goede burgers kunnen blijven van de kleinere eenheid, die gemeenten heet. MET GELD GESMETEN TN SEPTEMBER 1958 opende de ge meente Nootdorp een nieuwe openbare school; bij de opening wa ren er zestien leerlingen, welk getal sindsdien niet is gestegen. Nootdorp ligt onder de rook van Delft, waarheen sinds jaar en dag de Nootdorpse kinderen, voor zoveel hun ouders openbaar onderwijs ver langden, ter openbare school gingen. Tot september 1958 waren er te Nootdorp slechts bijzondere scho len. Het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland dwong de gemeenteraad tot de stichting van dit schooltje, met één leerkracht, voor het luttele aantal van zestien kinderen; de gemeenteraad zelf had de school overbodig geacht. Van haar schaarse middelen leende de Bank voor Nederlandse Gemeen ten aan de gemeente het kapitaal om het schooltje te bouwen. De gemeente Heenvliet, met ruim twaalfhonderd inwoners, opende in oktober 1957 een moderne openba re lagere school met zes lokalen waarin plaats is voor 240 leerlin gen, benevens een moderne openba re kleuterschool voor negentig kin- Deze Heenvlietse school voor ge woon lager onderwijs wordt thans bezocht door omstreeks honderd veertig leerlingen, de kleuterschool door omstreeks vijfendertig kleu ters. Meer leerlingen kunnen de in woners van Heenvliet aan deze scholen niet leveren. Bijna de helft van de twee scholen blijft dus leeg- De kapitaalsuitgaven voor dezè veel te grote scholen zijn natuurlijk op de begroting uitgetrokken geweest. Let de gemeenteraad niet op de om vang van de scholen? Keuren Gede puteerde Staten van Zuid-Holland zulke onnodig grote kapitaalsuitga ven maar blindelings goed? Aartsbisschop oud- katholieke kerk vandaag 70 jaar Monseigneur dr. A. Rinkel, aarts bisschop van de oud-katholieke kerk Nederland, is vandaag 70 jaar gewa den. Monseigneur Rinkel dient zijn ke:k bijna 45 jaar in het ambt van priester. In 1921 werd hij benoemd tot hoogleraar aan het oud-katholiek sëminarie te Amersfoort. In april 1937 werd hij ge kozen tot aartsbisschop van Utrecht als opvolger van wijlen mgr. F. Kenninck. .Mgr. Rinkel, die in 1938 ere-doctor werd aan de universiteit van Bern. heeft vele boeken geschreven, waarvan voora! zijn handboek voor geloofs- en zedeleor hem in protestantse kringen bekendheid bezorgde. Verder componeerde hij enige missen, die in de oud-katholieke kerken bij bijzondere gelegenheden worden ge zongen. Ook in buitenlandse kerken is mon seigneur Rinkel een gezaghebbende per soonlijkheid. Op vele internationale con ferenties voerde hij het woord. De aarts bisschop van Canterbury verleende hem in 1947 het Lambethcross van de An glicaanse kerk, met welke kerk de oud- katholieke kerk van Nederland betrek kingen onderhoudt. Aan de bijeenkom sten van de Wereldraad van Kerken neemt hij ook regelmatig deel. Mgr. Rinkel is ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Moeilijkheden voor zending in India De Baptisten zending in het noorden an India ondervindt ernstige moeilijk heden. In dat gebied, begrensd -door China en Birma, wonen grote animisti sche stammen, maar de Amerikaanse Baptisten zending heeft tot dusver veel zegen op haar werk mogen zien. Men schat het aantal bekeerlingen op 50.000. Het Britse bestuur verliet dit gebied i 1947, maar daarna is een sterke sepa ratistische beweging ontstaan, waarna de Indiase overheid troepen stuurde om de onrust de kop in te drukken. Officiële zegslieden hebben met z dijken, dat zij vi „w o^poi aiioiiSchë beweging worcn, ge ïnspireerd door een handjevol christe- Zendelingen hebben de laatste ja- al opdracht gekregen het gebied te verlaten en anderen kregen geen toe stemming de opengevallen plaatsen te bezetten. Daardoor zijn in dit gebied geen buitenlandse zendelingen werk- Het is moeilijk contact met de Baptisten in dit gebied te verkrijgen en I de situatie is tamelijk verward

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2