DE REIST
t Nederlands Ballet
«3nitse
CYMKists-
0
als ieken
Cultureel
venster
Een lyrische en een
l dramatische sopraan
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 10 JANUARI 1959
PROTESTANTSE KERKMUZIEK OP DE EXPO
OVER HAAR
ERVARINGEN
BIJ EEN
NEDERLANDS
ORGEL
yERMOEID geworden bezoekers op de Expo te Brussel, die met pijn
lijke voeten het kleine protestantse paviljoen betraden, gingen
daar graag op een stoel zitten om onder orgelklanken wat uit te rusten
en nieuwe kracht te verzamelen. Natuurlijk kwamen er ook mensen als
het orgel niet werd bespeeld. Maar de muziek trok toch wel heel sterk.
Ontdekkend boek
van
prof. Gollwitzer
(Van onze kunstredacteur)
PROF. GERHARD GOLLWITZER heeft
een nieuw boek geschreven. Het is altijd
een belevenis te lezen wat deze hoog
leraar aan de Akademie der Bildendea
Künste te Stuttgart te zeggen heeft. Een
belevenis omdat prof. Gollwitzer steeds
iets belangrijks heeft te zeggen. Net zoals
zijn broer, de theoloog prof. Helmut Gollwitzer, die in 1937 gelijk zijn en wordt alleen op het
dr. Martin Niemöller opvolgde en thans verbonden is aan object betrokken,
de Vrije Univer.it.it dan Wee«-Berlijn Zij* boek: En brengen ."S
iuaar gij niet wilt is een der meest bewogen geschriften
De Nederlandse firma concentreerde,
Gebr. Van Vulpen uit Gabrieli. Grigny, Coupei
Utrecht bouwde het orgel BH
volgens het mechanisch
sleepladen-systeem. En werken
een kerkelijke gemeente uitstekend"
uit Nederland (Geref kele grote Preludia
Kerk 1 - -
iel orgel tan de orgelbouwfir
Gebr. van Vulpen te Utrecht, d
mdanks zijn kleine afmetingen
Cabezon, Het NCRV-Vocaal-Ensemble o.l
c - v. Marlnus Voorberg gaf een uit
.ambault, Sweelinck, Buxtehude.
Lübeck. Bruhns, Froberger en onderlijk mooie en beschaafd.
Pachelbel. De als trio geschreven vertolking van oude en modern.
Bach klonken er ook muziek. Duitsland werd zeer ,r.°" "'n protestants
goed vertegenwoordigd door de 1 Hjoen op de Expo te Br
Geersdijk - dé"Toccata in C-diir en''de koraal- Kantorel van de Rheinische Kir-
die het orgel ^bij bewerkingen van Bach. Naast de chenmusikschule o.l.v. Gerhard
f moU van Mozart gchwarz en de Kantorci Barmen-
Gemarkte o.l.v. Helmut Kahlhö- lk met kunnen denken, dat
Red.»
de fa Van Vulpen had Fanta
het protestantse pa- koraalvoorspelen van Brahms i
viljoen. De dispositie
het orgel luidt: HOOFD
WERK: Roerfluit 8\ Pres-
4', Woudfluit 2', Mix-
fer.
f\E jonge Duitse
U DüMeldorf. A
heeft voor .le dim
in Bruseel gespeelt
tantsr paviljoen,
orgelbot
Utrecht
de t.eref. Kerk
R.K. Kerk te Moerdijk. Almut
Bowler heeft voor ons i.lu.l haar
indrukken van haar verblijf op
de Expo weergegeven. Donder
dagavond jl. heeft men haar voor
de NCR V-microfoon op dit Expo-
orgrl kunnen horen met werken
van Froberger. Bruhns. Ba.-h en
Hlndemith. Het was *el een
tel. de Nederlandse
re en Annie llerm
Nederlandse NCRV-Vo
L'Orgue
tuur 3-4 st.. Dulciaan 8' de moderne muziek speelde ik
(tongwerk». BOVENWERK:
dekt 8'. Roerfluit 4'. Prestant 2'. ping
Nasard 1 >/s'. Cymbel 1 st. (1». nat«
PEDAAL: Subbas 16'. Gedekt 8".
Vox Humana 4'
Ingewijden vertelden me. dat
dit orgel wat klank en dlsnositle
betreft wel wat overeenkomst
vertoonde met het zgn. Sweeïlnck-
orgel van de fa. Mareussen In d«
NCRV-studio te Hilversum. De
totaalklank Is helder en door
zichtig met een wat «rherp ka
rakter. De prestanten hebben
heel lichte stri|ktoon
zijn rond en bijzonder klankrijk
en de tongstemmen hebben eer.
biina Frans nasa
zij de zorgvuldig,
de grote klankuitgewogcnheld
van alle registers Is er ongeloof
lijk veel op dit orgel te spelen.
Het behoorde tot miin taak als
organiste van het paviljoen iede
re dag 40 minuten te spelen Da'
eiste vanzelfsprekend een bijzon
dere programrfla-voorbereiding.
waarbij ik er naar streefde iede
re dag zo veelzijdig mogelijk te
zi in in de keuze dej- muziek om
alle mogelijkheden van het orgel
enkele kleinere werken
sar Franck. alhoewel ik me er- In het kader van
van bewust was. dat dit stylistisch avonduitvoeringen w
:aal-instrumentale
kleinere werken van Distler. Pep- waarbij optraden v&Ui galerij
Messiaen en de 2e So- Mane-Louise Girod, organiste joen var
Hindemith. van l'Oratoire du Louvre te Pa- bijzonde:
Naast die orgelbespelingen, die rijs. en de bariton Pierre Mollet,
meestal zeer goed bezocht wer- voor Ncderland de Haarlemse or-
den. waren er nog de dagelijkse
godsdienstoefeningen, waarbij er ganist Piet Kee en de alt Annie
Hermes. voor Zwitserland de or
ganist Pierre Segond uit Genève
en de zanger Mattias Vogel en
voor Duitsland de organist Mi
chael Schneider uit Detmold en de
sopraan Agnes Giebel. Naast ka
mermuziekuitvoeringen werden er
ook nog concerten verzorgd door
een vocaal kwartet van Russi
sche emigranten (oude Psalmen)
en het koor van Brusselse protes-
de predikant tanten o.l.v. Fritz Houois (renais-
prediking te spe- sance-muziek).
veel organisten en orgelvrienden,
zelfs uit het zwarte werelddeel,
bij het kleine orgel zouden ver
diensten in vier talen werden g
houden: Frans. Vlaams. Duits i
Engels. Deze internationale dien
sten waren voor mij niet altijd
even eenvoudig, vooral door de
vaak zeer afwijkende melodieën
cn rm der gezangen. Een belevenis was
fluiten de vrijdagdienst, waarin tegelijk
i vier talen werd gezongen en
t r„n gebeden. Tijdens verschillende
n*nb kerkdiensten zongen koren van uit
nemend gehalte.
vrijdag- schijnen om het te proberen,
ren er vier te vertellen, om van gedachten te
concerten, wisselen en om van hun ervarin-
- Fmnkriik Sen te vertellen- Zo werd de orgel-
aalerii in het protestantse pavil-
de Expo een plaats van
ontmoetingen.
Boven alles kunnen we ons over
de kerkmuziek, die op zo'n cen
trale plaats op de wereld heeft
geklonken, verheugen en er zeker
van zijn. dat ze een bijzondere
dienst aan de mensen heeft be-
Aan deze theoloog en aan zijn
zuster, de tuinarchitecte Gerda
Gollwitzer, heeft prof. Gerhard
Gollwitzer een nieuw boek opge
dragen ,,als antwoord op vele vra
gen". Dat boek is thans onder de
titel ..Die Kunst als Zeichen"
(De kunst als teken» verschenen
bij Chr. Kaiser Verlag te Mün-
chen, de grote protestantse uitge
verij die tal van theologische boe
ken heeft uitgegeven. Dit boek
(180 blz. DM 15.80» heeft als on
dertitel „Brieven uit het atelier"
en in die zeer persoonlijke brie
ven geeft Gollwitzer inderdaad
een antwoord op heel veel vra-
Beeldformulering
MEN moet van dit boek geen
gewone kunstgeschiedenisver
handeling verwachten. Ook geen
opsomming van allerlei stromin
gen. Het is Gollwitzer namelijk
helemaal niet te doen om de
kunst zelf, maar om de mensen,
Non pro domo. sed pro homine
(niet voor de kunst, maar voor zien hoe geheel anders een
de mensen) is het motto. Men luik als „Huwelijksaanzoek'
krijgt dus geen wetenschappelijke de 19e-eeuwse schilder Hans
kennisvermeerdering op kunstge- Mar'
bied, maar leert aan de hand van
van Gollwitzer met de kunst te le- te"
Hij opent onze ogen i
•deel niet onderscheiden,
den vermengd ook. En dan kan
men tot de meest subjectieve kri
tieken komen, die met de kunst
en haar wezen eigenlijk niets
meer te maken hebben. Het is
juist de grote verdienste 1
voert. En dat het ons in die kunst
onszelf leert zien. Onszelf in onze
eigen zwakheid, als we ook als
protestanten de lichamelijkheid
niet meer aandurven en ons in de
abstractie verliezen. „Kunstwerke
verstehen heiszt: auch so denken
können", staat er in het boek. En
op deze wijze worden we waar
schijnlijk ook bewaard voor het
etiketteren van alle kunstwerken,
een ziekte die thans vele levens
terreinen beheerst, ook de poli
tiek, de wereldbeschouwingen en
de religie.
langer plaatjes
om werkelijk te leren zien.
Door die brieven gaan we o
eigenlijk verbazen over de vor:
ALMUT RöSZLER beleving en over het feit, dat
het
rerband met de kunst nader
beschouwd. De theologie dan, die
nog te vast zit aan Kierkegaard's
uitspraak: „Het christendom
uiten kunnen. We gaan leren heeft een nieuw heidendom ter
wereld gebracht: de christelijke
kunst". Gollwitzer stelt hier heel
duidelijk tegenover de afwijzing
van het in beeld brengen van het
Giotto „De vlucht naar Egyp- heilige de even verwerpelijke in-
„De graflegging". Hans deling van het heilige in theolo-
are gische begrippen. In zijn Bijbelse
tot gepassioneerdheid houdt Gollwit-
de theologen zelfs een wijzi-
dan de fresco's i
von Marées moest als het
het oerinstinct van de mens
uiting brengen, terwijl Giotto
HET kleine instrumei
natuurlijk grenzen, zodat ik
voornamelijk
Graag denk ik terug
eredienst, waai
verzocht na de
len „Les Anges" van Messiaen
een zeer modern stuk dus. In die
zelfde dienst liet hij zingen „Neem
Heer mijn beide handen" en „Na
der mijn God tot U".
In een andere dienst werden de rende
Psalmen van Gelipeau ge
zongen. welke eenvoudige
en karakteristieke wijze van
paalmtooniet.in, po, de
wat boven in de hemel
Woord, beeld en toon kunnen
niet kwalitatief onderscheiden,
zijn volkomen gelijkwaardige
boleven moet komeiC net zoals verlangens
Geheel anders, inderdaad,
toch weer zo eender, omdat Giot
to door de woorden van de Evan-
i geheel eigen
Veelzijdig
IN WOORD EN BEELD j
Hans von Mayées dat i
in zijn indringen in de menselijke staan alle drie aan hetzelfde ge-
geest. Het Bijbelvex-haal moest vaar bloot, ze staan alle drie on-
voor Giotto een zelf beleefde der hetzelfde gericht, ze staan al-
werkelijkheid worden: van de le drie onder dezelfde genade,
woordformulering in de Bijbel
moest hij tot
komen.
Waarde-oordeel
Men kan niet i
beeldformulering den van Gollwitzer te hanteren
de Theo-Begriffslogia stellen bo
ven de Theo-Bildlogia (beeldende
kunst), de Theo-Wortlogia (dicht-
het smaak-oordeel. Heel terecht
waarschuwt de schrijver
stelde
O, Mens!
Concerten
/NOK buiten de erediensten
traden koren op, o.m.
enkele Amerikaanse college-
koren, die kennelijk
Na het lijvige boekwerk, dat Janet Sinclair in 1956 oordeling
bij Uitgeverij Gottmer te Haarlem uitgaf over het Ballet gaan van
der Lage Landen, is nu een boekwerk in gelijke afme- plaats
tingen en bij de zelfde uitgeverij uitgekomen over Het deel. Kunst is niet
Nederlands Ballet. Dit werd geschreven door de drie kwestie van smaak, want dan 3
i gemaakt als sup-
J. Schultink, W.
auditief en
vie zo de
tigenlijk alles veel
uid van wat Goll
witzer schrijft) ziet, zal gaan be
seffen dat ze maar niet een „bij
drage tot vrijetijdsbesteding is",
maar een wezenlijk bestanddeel
het leven zelf, een „jeden s
Het uitstekende
blai „L'Orgue" (uitg. 48, rue
Saint-Placide, Paris 41) heeft
weer een aantal waardevolle ar
tikelen op orgelgcbied opgenomen.
Pieter Fischer schrijft het 4e ver
volg op zijn „Oude orgels in de
Nederlanden". Mgr. Maurica
Rousseau over „De priester-orga
nist A. Fauchard" en Andignoux
geeft een vergelijking tussen de
nummers v de Bach Werk Ver-
zeichnis (BWVi en de uitgaven
van Peters en Dupré van de wer
ken van Bach. Naast de verschil-
'.•nde orgelberichten uit Frankrijk
cn de fraaie orgelfoto's, bevat het
blad ook een lijst van de bekend
ste Franse organisten met opgave,
welk orgel zij bespelen. Orgel-
vrienden en organisten zullen ook
dit decembernummer weer het
belangstelling lezen.
O, Mens!; door Bob Aran.
Uitgeverij Van Keulen N.V..
Den Ilaag.
Een dominee is ook maar een
mens. wil Bob Aran met een
dik boek betogen. Hij is niet erg
gesteld op de kerknieuws-men- een bonte programma-samenstelling overzicht konden krijgen. Slechts Schultink schreef het hoofdstuk
een' misstap wordt' ITgezel dit hielden' °0een ensemble van enkele voorbeelden kon ik hier De geschiedenis van Het Ned.
meteen m de kranten uitbazui- Congo-negers kwam regelmatig, geven, maar wel blijkt er uit dat Ballet Willem Boswinkel dn
nen. Zo n man wordt door een waarbij exotische instrumenten de muziek een belangrijke bij- de inhoudsopgave staat dit ver-
dergelijke publiciteit in de mees- w„den Helaas beperkten drage aan de Expo heeft gele- *e"d as,ng®8.evt"'
te gevallen zo niet tot het pau- toire van Het Ned. Ballet en
perdom gebracht dan toch ern- dere zangers zich met tot de neger- verd. ja er zelfs een functie heeft David Ko|ling Dan8ers en danse.
i zijn maatschappelijke po- liederen, maar probeerden zij ook vervuld. Veel mensen zijn door de ressen van Het Ned. Ballet" Toe-
Bach en romantische werken te muziek gesterkt geworden en zijn gevoegd is nog een overzicht van
nader contact gekomen met de het tableau de la troupe
blauw willen hebben. Kunst grijpt Dank^
veel dieper. Het smaak-oordeel is
In 200 bladzijden is zo lovend schreef, wel zonder fou- uiterst subjectief, wordt alleen op
m volledig overzicht ten moeten worden gedrukt. En in het eigen Ik betrokken. Het waar-
gegeven van alles wat het artikel van David Koning zal de-oordeel moet zo objectief mo-
dit ontdekkende boek
Gollwitzer, dat door kunste
theologen en leken bestu-
alles wat het artikel van David Koning zal de-oordeel moet
Het Ned. Ballet betreft, hij de zin: „Men kan zeggen dat
van de oprichting af Willy de la Bije gezegend
heden toe. Joop talent
sitie gehandicapt.
In zekere zin heeft Bob Ai
hier gelijk in; als een winkelier "ngen.
bijv. iets dergelijks zou uitha
len als zo'n dominee kan hij in
ieder geval rustig achter' zijn
toonbank blijven.
De titel van zijn boek heeft
Bob Aran ontleend aan Romei
nen 2:1-3 „Daarom zijt gij, O.
MENS! wie gij ook zijt niete te
verontschuldigen. Er is van
het boek veel goeds te zeggen;
hoewel het nog te veel een ge
raamte van een verhaal geeft
cn te weinig vlees en bloed mee
kreeg. Toch kan men zich niet
aan de indruk onttrekken, dat
dit boek, door het steeds maar
ronddraaien rond de val en de
ontzetting uit het ambt van ds.
Willem Koert, bedenkelijk dicht
in de buurt blijft van de onge
zonde sensatie, waaraan naar
de mening van de schrijven de
men een groot verantwoordelijk
heidsgevoel op het gebied van de
kerkmuziek. De radio- en televi
sie-uitzendingen werden door Hil
versum nauwgezet voorbereid, ^eid voort te zetten. Vooraf had
de orthodox-christelijke
dat woord: het vermogen
om een sterk gebruik te maken
van alle fysieke middelen in aan
passing bij het onderwerp" wel
wat nader moeten omschrijven.
Het is echter een vol liefde voor
Het Ned. Ballet geschreven boek
werk geworden.
Bij dezelfde uitgeverij Gottmer
te Haarlem verscheen ook het
Ballet-Jaarboek no. 2, samenge-
steld door het echtpaar Leo Kers-
kerk. af. Dat alles is aangevuld met tal iey en Janet Sinclair. Dat bevat
Ontelharo mensen heh ik ve- van PrachtiSe foto's. Het is een een overzicht van ballet en dans
boeiende geschiedenis geworden, in Nederland in het seizoen 1957
sproken, die bijzonder dankbaar waarbij vooral het hoofdstuk van 1958. Naast een opgave van de
waren voor het gehoorde en dat Willem Boswinkel geroemd kan uitgevoerde balletten, bevat het
eaf rne steeds weer nieuwe kracht worden. In het artikel van Schul- boek (65 blz.) een verzameling
gai me sieeas weei nieuwe xracm tJnk zaJ de naam ygn onzc kungt_ prachüge grote foto>s van alle
deze beslist met eenvoudige ar- redacteur, die over het optreden dansmanifestaties. ook door bui-
an Het Ned. Ballet in Duitsland tenlandse groeperingen.
VIA NAALD
ÊN HAAT
JENNIFER VYVYAN
Engelse sopraanzangeres,
zich schuldig ie eigeni,jk niet zo heel erg
bekend is in oas land. En heus
ten onrechte. Wel trad zij hier
eens op met de Ned. Handel-Vereniging o.l.v. Jack P. Loonj en mek geheel in dienst
tijdens het Holland Festival 1955 zong ztj hier bij de_English kunos„tw"kf Se.steld^Emaa£dbeth'
Het kastje van
haar, die ook i
Een bundel met niet minder dan
45 opstellen over muziek, geschre
ven door S. Vestdijk en uitgegeven
bij De Bezige Bij te Amsterdam.
De titel werd ontleend aan een
polemiek van Vestdijk met een
muziekcriticus. De dlchter-schrlj-
ver Vestdijk heeft al eerder een
boek over muziek geschreven. En
hij schrijft nog regelmatig tijd
schriftartikelen over muziek. On-
getwijf ld met een bepaalde ken
nis van zaken.
Maar dan ook maar een zeer
bepaalde, niet een gefundeerde.
Per slot van rekening is en blijft
Vestdijk op muziekgebied een
leek. En men kan hern dus met
alles kwalijk nemen. Ook niet zijn
wel heel zwak artikel over Bach,
ook niet zijn dilettantistisch arti
kel over Mozarts symfonieën, ook
niet zijn zeer primitieve beschou
wing van een aantal grammofoon
opnamen De leek leest men op
elke bladzijde en het is gelukkig
voor die leek. dat hij schrijven
kan. Daarom leest men het boek.
misschien nog wel geïnteresseerd
ook. Maar hier ligt juist het ge
vaar. nl. dat de lezende leek
meent dat deze beschouwingen
„maszgebend" zijn. En dat zijn
ze nu juist met. Al staat dan ook
Vestdijk als auteur aangegeven,
al kost het boek dan ook 12..a
en al telt deze lekenstudie dan
ook 280 bladzijden. In de loop der
jaren zijn er wel boeken met an
dere opstellen over muziek ver
schenen Maar wie het volledige
•euvre van Vestdijk in zijn boe-
Jennifer Vyvyan werd iD 1925 te i
Broadstairs (Engeland» geboren
Xmkast meent te moeten hebben, on studeerde aan de Royal Acade-
mag d.l boek natuurlijk niet mis- of Music fe Londen aanyanke-
sen Het bandje is echter niet 10 tak piano, met zangals buvalt.
moot uitgevallen Dus daarvoor Op 19-jange lee:Ctij.d kreig ze e
moet u iet beslist met doen. studiebeurs voor opleiding als a«-
B. zangeres, met bijvak Duits ai
spoedig ontdekte haar nieuwe
zangleraar, de bekende pedagoog
Roy Henderson, dat Jennifer geen
altstem maar een echte sopraan-
stem bezat. En als sopraanzange
res is ze ook bekend geworden,
heeft ze meerdere prijzen gewon
nen en werd ze ook aan The Eng
lish Opera Group van Britten ver
bonden op 22-jange leeftijd.
In 1949 kwam ze voor het eerst
voor de radio en ging ze op con
certen en bij oratoriumuitvoerin
gen zingen. In 1950 ging Jennifer
Vyvyan nog wat zang studeren
bij Fernando Carpi in Genève en
later verrijkte ze in Milaan haar
opera-repertoire. Op het
Morgen
Ik zie de dag rtjzen
bleek en sidderend
pan ongeboren hitte
boven de spaarzamelijke
koepels van de stad
en de torens
en de stoffig-hete straten
met de gillende trams
die over de warme rails
en de mensen
met slaperige gezichten
en moede ogen
waarin de verwachting is
gedoofd
pan het lange wachten
op iets dat toch nooit komt
:o rijst de morgen
over de nog stille kroegjes
in de rumoerige straten
en over de zojuist
ontwaakte mensheid
die, zuchtend,
de nieuwe dag begint.
MIES VREUGDENHIL
ceste" van Gluck, de aria van
Santuzza „Voi lo sapete" van de
„Cavalleria Rusticana" van Mas-
cagni, de aria van Lady Macbeth
langue" v^n de „Mac-
Verdi, de aria van Lia
.Azaël, pourquoi m'as tu quitté"
ven Debussy's cantate „L'Enfant
INGE BORKH. een ongeveer 35- h|t"
i jarige Duitse sopraanzangeres, uit de opera „Rusalka" van Dvo-
is - voor zover ik weet - nog nooit rak. (25Mom langspeelplaat LW
in ons land geweest. In München 5335). Inge Borkh wordt prachtig
hoorde ik haar enkele jaren gele- begeleid door het Londens Symfo-
den ineen volkomen overtuigende nie-Orkest o.l.v. Anatole Fistoula-
vertolking van de Elektra-rol uit rj \yje de vertolkingen op deze
de opera Elektra van Richard plaat hoort zal niet. zoals bij Jen-
Strauss. En vorig jaar oktober nifer Vyvyan. direct gegrepen
erd ik in Berlijn diep geroerd worden door de klankschoonheid
'grijpen- van de stem, maar allereerst door
de grote dramatisch-muzikale be
wogenheid van deze zang. Hier is
zangeres die zich volkomen
door haar grootse
de vertolking van Medea in i
opera „Medea" van Cherubii
een welk dat ruim 100 jaar vi J me Hl vumumeu
het repertoire rd«im»Pef»'8enZeb hee£t „„.eneelvigd met de figu-
r uronon on vnn dje toneel moet ver-
met Maria Mene-
hoofdrol, bracht
Berlijn met Inge
topman Je,
tionale muziekconcours te Genèv
won ze een eerste prijs en daar
na kwam ze bij de Engelse ope-
ra's als Sadler's Wells en Covent "p rnep"r
Garden, terwijl ze in 1953 op het /er l'rryan zong voor Decca arin'<
Edinburgh Festival verscheen. In Hardn
1952 was ze reeds zang-assistente
geworden aan de Royal Academy
of Music in Londen. de ..Scena di Berenice" van Josef
De stem van Jennifer Vyvyan Haydn en „Laudamus Te" en
is een puur lyrische stem, die een „Quoniam tu" uit het Gloria van
vrij grote omvang heeft. En ook Haydn
Vittorio Gui
er in Italië
hebben gege1
ghini Callas
Borkh.
Inge Borkh is verbonden aan dt
opera's van Hamburg, Berlijn er
München. trad op tijdens de mu
ziekfestivals te Bayreuth (Wagner:
en Edinburgh, debuteerde in
in Amerika (San Francisco)
beelden.
CORN. BASOSKI
1953
die bij haar zang een
ie nodig heeft, een dra
actie. Haar stemtype
dan ook ee „soprano
hoogdramatische sopraan dus. zo
als ook Kirsten Flagstad. Astrid
Varnay en Maria Meneghini Cal
las. Van Inge Borkh kan men dan
Sint-Cccilia-mis (25 cm ook &een volmaakte Liederenzang
h groot vöiuma.H<t is een idea- langspeelplaat LW 5334, Zllwor.it verwachten Evenmin een goede
le stem voor opera's van Moaar! begeleid (bijaonder goed en stijl oratonnmvertolkmg of het aou de
en Haydn. soepel, expressief, mooi vol orkestspel» door The Haydn sopraanpartij uit Verdi s Requi-
getimbreerd. In opera-termen zou Orchestra o.l.v. Harry News tone- f™ I^oela" z'Jn- jzang is ac-
men haar dan ook een ..soprano De lang op deze plaat is van een sPe'- 'f bewogenheid. En
lirico" kunnen noemen, waarbij bijzondere klankschoonheid en van X001"3! in ude tra8'sche rollen ligt
zij dientengevolge zowel mogelijk- een grote muzikaliteit. Haar grote naar Krat.
heden voor de opera als het ora- technische beheersing heeft Jenn: DECCA bracht ook van Inge
torium en het lied heeft. (er Vyvyan toch nergens verleid Borkh een gehele plaat uit i
DECCA heeft van Jennifer Vy- tot een vlot „over-dc-muziek-heen- aria v
vyao du «en plaat uitgebracht met zingen", doch zij heeft dia tech- Styx
i Jane So-
Liefde laat slechts eenzaamheid, door Flor
man. Zuid-Hollandsche UitgeTeramij., Den Haag.
Deze door M. L. Ohl vertaalde roman verscheen in de
Cultuurserie. De Amerikaanse schrijfster verhaalt hierin op
meer uitvoerige dan boeiende wijze van
velende cocktailpartij. Elke gast heeft
gesproken - J"1" t-; on
bijzonder
eigen, niet uit-
1.. merendeels egocentrische gedachten en bedoelin-
deze door alcoholdampen bezwangerde sfeer. Een
voorbeeld, vele bladzijden lang loopt een vrouw van veer
tig vanwege vermeende huwelijkskansen opkomende vetrolle
tjes en groefjes te betreuren.. We 1
langstelling voor de probleempjes v
gasten!
De handen spreken, do«r Cfcandu. Uitgave A. M. C. Stok,
Den Haag.
Dit boek bevat een wel zeer duidelijke handleiding voor de
studie van de handlijnkunde. De betekenis van de lijnen in de
hand en de diverse benamingen worden, stuk voor stuk, be
handeld waarbij de schrijver zich op overvloedige wijze be
dient van verduidelijkende tekeningen. Voor hen, die voor dit
onderwerp interesse hebben, is het bezit van dit boek ongetwij
feld waardevol.
Met mijn koning in de wolken. Erika en de koning van
Nepal, door Erika Leuchtag. Uitgave Ad. M. C. Stok, Forum
Boekerij Den Haag.
Erika Leuchtag schreef dit boek als een vervulling van de
belofte die zij deed aan de inmiddels overleden koning van
Nepal, Tribhuvana.
Erika masseerde in 1949 en in 1951 de oudste Koningin, zij
woonde geruime tijd in Katmandu en knoopte vriendschapsban
den aan met de Koninklijke familie.
Een ieder die eens iets meer wil weten over dit land in het
Himalayagebergte en vooral over zijn politieke verhoudingen,
raden wij aan dit boek te lezen. De uitgave is voorzien van
tal van foto's.
Het Gilgamesj Epos, door dr. F. M. Th. de Liagre Böhöl.
Uitgave H. J. Paris, Amsterdam.
Van het nationaal heldendicht van Babylonië, het Gilgamesj
Epos, bezorgde de oud-hoogleraar De Liagre Böhl een derde,
vermeerderde druk. Het is meer dan een heldendicht, dat de
lotgevallen van twee mythische helden bezingt, want het is de
tragedie van het menselijk leven.
Dat de belangstelling voor dat in 1941 voor het eerst in onze
taal uitgegeven epos niet is verminderd, bewijst wel deze uit
gave. die door verscheidene illustraties aan aantrekkelijkheid
wel heeft gewonnen.
door Alexander Spoerl. Uitgave
Alexander Spoerl. die reeds eerder geestige en onderhouden
de handboeken over auto's en motoren heeft geschreven, heeft
zich thans op de fotografie geworpen. Want dit is het onder
werp van dit boek, het beperkt zich bepaald niet tot een be
spreking van camera-typen. Ook thans is Spoerl erin geslaagd
een grote hoeveelheid nuttige technische gegevens en tips in
een alleszins leesbaar geheel te verwerken. Het boek kenmerkt
zich door een zeer nuchtere kijk en zal daardoor menig gevor
derd amateur behoeden voor kostbare misstappen en misko
pen, die deze hobby onnodig duur kunnen maken.
125 claar boekengeruckt
Het Nieuwsblad voor de Boek- uitgevei
handel heeft zijn 125ste jaargang
voltooid, en dit is aanleiding ge-
worden tel dr nlttavr van een Mj-
zonder nummer bijzonder naar
inhoud en naar verzorging on
der de sprekende titel „Boekenge-
rucht".
i de boekverkoper,
de figuur van de boekverkr-
per bereikt het boek ons allen,
het publiek. Zoals het in dit
staat uitge
drukt: het Nieuwsblad voor de
iekhandel is de gevoelige plaats
I het regjs_
Deze titel geeft tevens de werk-
zaamheid aan die het jubilerende tekenis
blad in heel deze periode heeft
verricht: ruchtbaarheid te geven
boekhandel
treert en geeft ruchtbaarheid j
verschijnt, ongeacht de
alles
importantie, de omvang °of de be-
'-kenis van de auteurs.
Maar daarom kan dit jubileum-
t ook een ruime indruk ge-
i vijf kwart-ee