Franse toneelspeelsier
Sauls dood
VAN GOSPELSONG TOT
MODERN JflZZLIED
Vierluik
WERD SCHRIJFSTER
- EEN BEWEGING VAN
BEWUSTE ON-ZIN
Biografie van Caivijn
ffff
Verzen
en gedachten
T
1
J GELEZEN:
Frédérique Hébrard debuteerde
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 3 JANUARI 1959
fRÊDËRlQUE HÉBRARD ii
een jonge Franse toneel
speelster, dochter van de con
servator der Franse nationale
musea tn Parjjs. Andre Cham-
son. De naam Hébrard heeft zij
overgenomen van haar over
grootvader. Door de functie ran
haar vader heeft Fréderique
eigenlijk tot haar huwelijk me'
de acteur-auteur Louis Veile
schrijver van het toneelstuk
.,A la Monnaie du Pape") nooit
m een normale woning gewoond.
Steeds waren het kastelen, o.m.
in de zuidelijke vleugel van het
Paleis van Versailles, in de
vertrekken waar Lodewtjk XIV
eens zijn ministers had ont
vangen.
Later woonde de familie in het
grote kasteel Chambord en toen
tijdens de oorlog de meesterwer
ken uit het Museum du Louvre
moesten worden ondergebracht,
woonde de familie Chamson in het
kasteel van Latryne aan de Dor-
dogne. waar Frédérique in ont
roering kon raken voor de tere.
mistige landschappen van de 17-de
eeuwsc Franse schilder Clau
de Lorrain. Na de oorlog ging
men terug naar Parijs, naar een
nieuw verblijf tussen de Champs
Klysées en de Place de la Con
corde. Het was niets minder dan
het Petit Palais, waarvan Frédé-
rique's vader nog altijd
Haar jeugd bracht ze
kastelen door
tember komt er toch
zicht, keert de echte liefde terug-
Heeft ze zich vergist, of....n
Eenvoudig
Frédérique Hébrard
derlandse vertaling onder de titel
September" verscheen bij Uitge
verij W. P. van Stockum te Den
Haag (vertaling W. Geerlink. 129
tor is. blz.is er ook tragiek, ongetwij-
Fredérique had inmiddels niet Maar het uitzicht wordt niet
Stil gezeten Haar schoolopleiding bedekt, er is ten slotte de zon. er
werd bekroond met een graad in IS hel leven, er is de liefde. De-
de filosofie En tevens studeer- 2e roman mist het pessimisme van
de zij aan het conservatorium en bet werk van Frangoise Sagan.
aan de toneelschool. Zeven jaar Kl 1S geloof in het leven en ge-
geleden trouwde Frédérique. die '°of 'n de mensen. Een der laat-
inmiddels een' grote carrière als s,e zinnen is: ..Ik kijk om mij
actrice had gemaakt, met Louis been en bet verbaast me te ont-
Velle. Zij heeft een dochtertje dekken, dat de dingen en de men-
s jaar en bewoont met man scn trouw zijn aan de beloften die
en kind nu eindelijk een ..gewoon'
huis een driekamerwoning in
het hartje van Parijs. Louis Vei
le is als acteur verbonden aa
Théitre Fontaine te Parijs.
Nieuwe roem
zij deden".
Het
het
verhaal speelt zich in één
maand af. in één maand dat er
een knappe en opvallende Italiaan
se filmster. Sandra Tiepola. een
bezoek aan Parijs brengt voor de
gala-première van haar film. Die
Sandra schreef haar memoires
en die werden vertaald door de
uitgeven-auteur Francois. Deze
Francois treedt op als een soort
manager voor Sandra
haar Parijse bezoek. En d.
kent de schrijfster, heel gt.veiig
en heel persoonlijk in de .!k"-
vorm. de strijd van Francois'
vrouw. De fasc.nerende Sandra en
haar man moeten verliefd z in no
elkaar. Ze is schilderes, maar ze
kan niet meer schilderen. Ze is
moeder, maar het kind laat ze tc
PLOTSELING Is nu de naam van
Frédérique Hébrard op een
andere manier bekend geworden.
Tussen haar huiselijke werkzaam
heden en haar toneelspelen in
vond ze tijd een korte roman te
schrijven, onder de titel ..Le moir
de Septembre Het manuscript
liet ze lezen aan de bekende au
teur en criticus Daniel Rops en
die heeft het werk zo naar waar
de weten te schatten, dat hij een
nieuwe roem op de schouders
van Frédérique Hébrard laadde
De parfumfirma Carven heeft het
boek bekroond met een half mil
joen francs als ..een belletrisMscn
werk. waarin een boeiend vrou
wenkarakter is beschreven". Met
die bekroning staat Frédérique
Hébrard plotseling naast een
Francoisc Sagan
En eerlijk geiegd stellen we
haar boven Francoise Sagan. In
Francoise zien we altijd nog een 1
modeverschijnsel, dat geen blij- bleek
vende waarde hei
Jour Trtstesse" is noch literair tweede
noch geestelijk waardevol. Het Is
1- «I np(rtil,,rn M|M va. D' "P™1
een ultslchtlose Jeugd, waarbij de »*rle Calvijn uitga
weemoed een nieuwe vorm is tikelen die in de looj
- .I.-tdrn,rh»ft" >11 dt vo|r,nd „j|e„
ter gelegenheid van
Bij Frédérique Hébrard ligt de geboortejaar van de*«
laak gelukkig anders. In haar
maar met een grote spanning be
schreven. Ze heeft zich nergens
psychologisch overtild. doch juist
in de gewone dingen, in de gewo
ne gesprekken, in de meest alle
daagse gewoonten een karakter
getekend zoals Francoise Sagan
nog nooit gedaan heeft. Het is al
les zo heel normaal, zo menselijk
7.0 gevoelig ook. Zonder kwasi-
diepzinnigheid. zonder „high-
brow"-gedachten. Als het vrouw
tje over haar geluk denkt, doet
ze dat heel ongecompliceerd:
..Wij tuisten dat we gelukkig
waren, maar men kan niet dag
in dag uit naar zijn kind, zijn
hond. zijn huis en de man
die men liefheeft blijven kijken
eu alsmaar zeggen: ik ben ge
lukkig. ik ben gelukkig
Men went er aan en bovendien
..ik ben gelukkig, ik ben ge
lukkig.-..". dat is een melo
dietje dat slaperig maakt en
dat men op de duur niet meer
wil zingenTenminste niet
meer wil zingen tot op een dag
dat het kind ziek is. of dat de
hond sterft, of dat het huis ver
kocht wordt, of dat de man die
men liefheeft zich niet meer
over je hals buigt, 's avonds, bij
de stenen tafel in de tuin
Men ondergaat tijdens het le
zen van deze korte roman een
puurheid, die verfrissend werkt in
het geheel der Franse letteren,
tijdens Frédérique Hébrard kan op het
toneel vrouwenfiguren lot leven
brengen, als romancière kan ze
een vrouwenkarakter ten voeten
uit tekenen En zo natuurlijk als
ze op het toneel is. zo natuurlijk
s ze ook als schrijfster. Dat is
haar grote verdienste. En dat
heeft te voor op Francoise Sa-
In Stedelijk Museum van Amsterdam
Het begon in een café te Zürich
(Van onze kunstredacteur)
eerste wereldoorlog heeft niet alleen het maatschappelijk
leven, maar ook de normale ontwikkelinfl van de kunst out-
wricht. De meeste jonge kunstenaars uit Duitsland en Frankrijr
Is Dada een kunstrichting ge
weest? Beslist niet. men wilde
juist geen kunst. Men wilde al
leen maar spelen, als kwajon
gens. Men wilde alles
derij"
paraplu
militaire dienst en velen keerden niet terug. Duitse naaimachine op een operatieta-
helemaal niet gek. Waar
om ook? Waarom moest alles zo
precies geordend zijn? De dadaïs
tegen de overdachte
was een artistieke
ren de ELzasser Hans (Jean) anarchie, die de gezapigheid wak-
Richard Hülsenbeck en de ker schudde, die bevrijdde van
het esthetisme, dat de werkelijk
heid bedekte. Men kan een stoel
schilderen, accoord. Maar de
In laatstgenoemde stoel moet niet ge-esthetiseerd
Marcel Du- worden, doch het kunstwerk moet
kunstenaars als August MackeFranz Mare en Wilhelm Morgne
vielen als slachtoffers van deze massale moord, die oorlog heet.
Enkele jonge kunstenaars, die in Zürich op neutraal gebied
samenkwamen, werden door de oorlogswaanzin tot een cynisch- orde.""llêt
nihilistische reactie opgewekt. Het
.4rp. de Duitsers Hugo Ball e
Roemenen Tristan Tzara en Marcel Janco.
Parijs
In het kleine café ..Meierei" in tiek karakter kreeg",
de Spiegelgasse 1 te Zürich kwa- New York.
men ze tot de oprichting van een stad was trc
groep, die wilde breken met alle champs reeds begonnen met zijn worden geprofaniseerd. De revolu-
conventie. met elke ideologie, strijd tegen de esthetica met zijn tie. die Dada ontketende,
met iedere vorm van ambtenarij ..ready-mades" (gewone ge- natuurlijk toegespitst. Maar
en met alle schijn-vroomheid. bruiksvoorwerpen. die Duchamps iets te bereiken moet
Een naam voor die groep te vin- een nieuwe samenhang gaf en ze
den was niet zo eenvoudig. In de dan etiquetteerde met het woord
Dictionnaire Larousse prikten ze kunst),
toen blindelings met een tanden
stoker en kwamen bij het woord
..Dada. het Franse woord
een houten speelgoedpaardie.
hetzelfde pand opende Hugo Ball
De Franse dichter Apollinair
schreef in 1913 reeds: ..Men kan
schilderij maken waarmee
wil: met pijpen, met postze-
Emmy Hennings gels. met post- en speelkaarten.
heel erg gekke dingen ko-
i. En die gekke dingen zijn in
het Sted. Museum van Amster-
Januari, en de katjes stuiven
in hun vaas of het al voorjaar was.
En het veulen hart verkent de ruimte,
ruikt de geur van weegbree al en gras,
richt zich op zijn pasgeboren benen
wankel óp tegen de voorjaarswind,
staat al stil onder een zoele regen:
Moeder regen, regen drenk je kind
Januari, hagel aan de ramen.
Om een tak waaruit het stuifmeel sloeg
Veulen hart, vouw weer je leden samen,
veulen hart, het is nog veel te vroeg.
LIDY VAN EIJSSELSTEIJN
wasdoek,
baret- "Voltaire". Ëen van de met kranten en met tapijtmer-
merkwaardigste dingen in dat ken". De dadaïsten hebben geen
Cabaret was het ..klank-gedicht" m;ddel ongebruikt gelaten
(Lautgedicht), waarbij
uitsluitend vocalen zegde.
dus uitspraak te bewijzen. Ze heb-
oen, zeer bewust, de grootste on
zin voortgebracht, èn in de litera
tuur. èn in de beeldende kunst.
Ze brachten een verbastering van
alle waarden, en schiepen eigen
lijk een anti-kunst.
Het Stedelijk Museum te Am
sterdam heeft er een hele tentoon
stelling van ingericht,
tot 2 februari kunt zien.
i te weten, hoe eens
reageerden op
Het toneelstuk over de Vlaam
se arbeiders in een suikerfabriek
in Noord-Frankrijk „Suiker",
waarmee de jonge schrijver Hu-
go Claus heel de toneelwereld ver-
u bluft deed staan, is door uitgeve-
En ook rii De Bezige Bij te Amsterdam
Hans Arp zei: ..Het cynisme
van de dadaïsten is een masker.
De dadaïst lijdt onder de dol
zinnige grootheidswaan van de
mens. die met de wereldoorlog
van 1914 begon. Uit de brij van
staal, bloed en beenderen ont
stond de monsterachtige, ge- llloci ^iKn ojij I
mechaniseerde superverstands- de kunstenaars
robot, die heden ten dage de verburgerlijking en grootheids
leiding heeft. Dada geloofde waan. op een afgrijselijke
nooit, gelooft niet en zal nooit en een
van het snpervemtand geloeem Jw(£f „et „ihilist|sch
Dada was en is en zal tegen de als eens Bert Brecht in Berlijr
rationalisering van de wereld was met zijn toneelhervorming.
zijn". Maar uit die reactie van de da-
daïsten is er ten slotte toch ,,-el teUe„':"de*t»«l'
„Suiker"
van Hugo Claus
als literaire pocket
En de Franse dadaïst G. Ribe- iets gegroeid. Uit al die bijeen-
mont-Dessaignes merkt heel geraapte onzin, uit al dat samen-
scherp op: „Thans heeft men van voegen in één „schüderij"
zigheid alleen door „Suiker"'
de eerste tot de laatste
pagina geboeid. Na lezing van dit
stuk £*"6 ik de opvoering van het
Rotterdams Toneel bekijken. Ton
1 van Hugo Claus is
beeldend, dat men wat hij
schrijft terstond als het ware voor
ogen ziet.
Lutz had i
stuk-
fff
Dr. L. Praamsma Is een man korte uitgave". Deze woord
e van Cmlvljn houdt. Opnieuw doen denken aan een pockeïbo'
eek on« dit bij het leen van JJJJ' ^£11.-?" m POCke[0°'
zijn biografie over alvijn, die in band ingebonden uitgave m
door Abel J. Herzberg
Abel J. Herzberg. die als to- dit Bijbelgetrouw uit. Saul is de
neelschrijver grote bekendheid innerlijk gespleten mens; Da-
verwierf met zijn Herodes" vid daarentegen besloten in
heeft thans bij de Arbeiderspers zichzelf, gelovend in zijn roeping,
te Amsterdam als Boekvink een De -chrijver legt Saul de
drama in zeven tonelen „Sauls woorden in de mond:
dood" het licht doen
Ook
ik het goede wil, doe ik het
doet deze Jood- kwade, en als ik vreugde
druk
bandomslag een zeer goed por-
dit heek Calvijn.
ter ook keurig, n.i.
rn en ar- krijgt de lezer zeker
van het Zijn geld. Het boek maakt duide-
rrschijnen lijk dat we met dr. Praamsma.
et 450ste die naar Canada emigreerde, een
uitstekend schrijver hebben moe-
reforma- ,cn afstaan
prijs is ech- choloog. die ernst maa
5.50. al figuren, die hij in et
tisch gewaad steekt,
tonelen zijn achter
getiteld: Op weg na;
Gibea Saul: Slag b
nogmaals Gibca Saul
Endor en Gilboa De Bijbellezer
die
vrij goede Ne-
In
Gids voor
orkestmuziek
De organist, koordirigent, mu
sicoloog. pedagoog en muziekcriti
cus Arn Martens uit Nijmegen
heeft in de Prisma-reeks van Uit
geverij Het Spectrum te Utrecht stJk
staccato-stijl beschrijft
ar Praamsma op zeer boeiende
wijze de levensgeschiedenis van
de reus van Genève. Het boek
dat nauwelijks driehonderd pagi
na's telt. maar door de wat klei
nere druk. een veelheid aan lees
stof bevat, gaat uitvoering in op
alle facetten van Calvijns leven
en karakter. Praamsma s oordeel
blijft nuchter, maar waar nodig
verdedigt hij de reformator vurig.
Vooral blijkt dit uit het hoofd-
ultt.
hieruit, dat de geschie-
in Saul en David op de zicht
gevolgd. Herzberg werkt
wil. dan zijn het li ai
verwek. Zo is mijn lot. mijn
de bloed. Al wat ik aanraak, wordt
drama- besmet als ware ik melaats of
zeven aangestoken door de pest" Dit
ivolgens is juist gezien. maar daar-
Gilgal; mee alleen heeft men nog geen
Azeka; toneelstuk. Door de veelheid van
Engedi; onderwerpen is de dramatische
•erking miniem. Voor het overige
literair en psychologisch op-
loffelijk werk.
spel dat
Sers en me', veelkleurige
:cten belicht en met lov
kers toegelicht wordt. De
van de Notre-Dame. de Obelisk,
het Louvre, het paleis der Pausen,
de Aiguille du Midi, het leven in
de diepten van de oceaan. Het
wezen van de kunst is veranderd,
het schouwspel van de kunst is
zelf kunst geworden. Liever denk
ik vriendschappelijk en broeder
lijk terug aan Dada. vooral aan
het Dada uit Parijs". Max Ernst,
de Duitse schilder die ook door
Dada beïnvloed werd. naar zijn
mening over het dadaïsme ge
vraagd, antwoordde: „Het is
het voorrecht van Dada dat het
jong gestorven is; In ieder geval
heeft het een paar karakters ge
smeed en duurzame vriendschap
pen (in 't leven geroepen). En
misschien heeft het een kleine
bres geslagen in de muur van de
domheid".
Wat deed Dada
Een toneelschrijver van het eer
ste plan deze Claus: daarbij een
s met een deernisvol hart. Hij
sterke schijnwer- "krantenkmpsels. uit al die balda-
veelkleurige lichtef- digheid van grote kunstenaars, is
ioud-spea- het bewust zijn geboren dat het schrijft vanuit zijn hart en bemint
andere" ook waarde kan hebben de mensen, die hij tekent, hoe
i het gewone, een bewustzijn dat diepgevallen zij ook zijn.
A [AAR wat deden de dadaïsten
i'l nu eigenlijk? De beweging
betrof alle terreinen van de kunst
en was wellicht heel sterk literair
beïnvloed. Na Zürich kwamen
Keulen. Hannover, Berlijn (waar
EV. G. de dada-beweging een sterk poli
rechtbank
Genèv.
„Gids
uitgegeven van 256 bladzijden
pocket bookfor rn aa t Martens
geeft daarin beschrijvingen van
ongeveer 300 in ons land (hetzij
in dc concertzaal, hetzij in ra-
dio-uitzendingcn< gangba
kestwerken. Het is altijd
een „abstract" orkestwerk
leek te verklaren zonder in tech
nische termen te, vervallen. Er is
dan eigenlijk rhaar zo weinig
meer te verklaren Martens is er
in geslaagd het alles zo te hou
den. dat alle radio-luisteraars of
concertbezoekers toch wel enig
idee van de 300 werken krijgen,
zonder zich te moeten vermoeien
met technische begrippen. Voor
af gaf Martens beknopte be
schrijvingen van het orkest en de ben bij deze druk eigenlijk
orkestmu/iek-vormcn. Een in- een vraagteken geplaatst n.l. bij
structief boekje, ook voor uitvoe- de woorden van dc uitgever op Jc
rende musici bandomslag: „Goedkope, onver-
ndstapel veroordeeld werd. De
bekende Duitse schrijver Stefan eigenlijk
Zweig gaf Calvijn volledig de tuals
schuld: ..Want niet de verblin-
ng en de dwaling van zijn tijd
bben Servet naar dc brandsta-
enkel
itiatief
Dr Praamsma laat duide
lijk zien. zonder in Calvijn ver
afgoding te vervallen dat deze be
schuldiging
^PREEKT men over het reli
gieuze negerlied uit Ameri-
i'aak alleen
de ka. dan denkt
de negro-spiritnals. Maar
:ijn die negro-spiri-
helemaal origineel, ze zijn een
Noordamerikaanse negers hun melodieën
leerde christelijke liederen van zending e
alleen rituals zijn dan ook niet geheel vrij van
blanke kenmerken.
mengvorm, waarin de
verbonden met de ge-
i missie. De negro-spi-
westerse invloeden en
vaak ook oorspronkelijker
vorm van het religieuze ne
gerlied is de gospel. Men zou
ïe 'CnÜkT. d' mod"n«
male onjuist
Het boek is m
boek. want de u
nmgen beslaan
twintig pagina's Een uitvoerig
gister verhoogt dc bruikbaarheid ken in de Ver. Staten
het boek bovendien. We heb- den gezongen. De gospclsongs
lees-
Slnd«r'ld.'n nn"u kuim.r.
als ze thans in de negerker-
Onder redactie van Ton Nee
lissen heeft uitgeverij Gottmer
te Haarlem een tweede Vier
luik uitgebracht, een galerij
van eigentijdse Noord, en Zuid
nederlandse dichters en dichte
ressen. die In telkens vier door
hun onderwerpen verbonden
boekjes, een prozastukje schrij
ven over thema's, die hun
bevallen en eigenaardig zijn.
Elk prozastukje wordt gevolgd
tweede Vierluik bestaat
bundeltjes „De dichter ei
boortc". ingeleid door Harrn
Laurey. „Dc dichter on het af
scheid van de jeugd", ingeleid
door Hans Andreus. ..De dichter
en de ouderdom", ingeleid door
Anton van Duinkerken en ..De
dichter en dc dood", ingeleid
door Jac. C Bloem Het is op
nieuw een zeer waardevolle reeks
geworden, waardevol voor ieder
een. omdat elk dezer boekjes die
pere gedachten bevat in proza-
en versvorm, gedachten die ge
heel van het binnenste dezer
spontaan óf uit de
wisselzang trossen predikant
en gemeente, of uit de di
recte improvisatie van de
gospelzangeressen. De gos
pelsongs worden namelijk
meestal door vrouwen gezon
gen en daarin wordt de ge
meente opgewekt tot een
christelijk leven. Het zijn pu
re Evangelie-liederen, waarin
de almacht van God wordt
Met gospellied is op de
echte jazz gebaseerd en heeft
dus ook de kenmerken van
het jazz-lied Wie de neger-
zangeres Mahalia Jackson
wel eens de gospelsongs
heeft horen zingen, zal een
haar zang hebben gehoord
twee wezenselementen van
Jit de de jazz-muziek. Er zijn ne-
de ge- gerzangeressen d;e niets an
ders wensen te zingen dan
de gospelsongs. o.a. Mahalia
Jackson. Dus beslist geen
blues, de zgn. profane neger-
liedcrcn. die veelal tragisch
van aard zijn en geen uit
zicht geven op een geopende
met vier gospels, nl. „Look away
in the heavenly land". ..Up above
my head. I hear music". ..Milky
white way" en ..Strange things
happen every day" (45-toerenplaat
10 125 EPB". Ook hier is die enor
me Swing op te merken, die deze
gospelsongs juist zo volkomen mid
den in het negerleven en het ne
gerritme plaatst.
Rosetta Tnarpe met haar
nager Russell Morrison in Wash
ington. Van die trouwdiénst is
door BRUNSWICK een opname ge
maakt. De dienst werd geleid door
de negerpredikant ds. Samuel Kel-
sey en men hoort de gehele ker
kelijke ceremonie op de plaat,
waarbij dus ook het zingen van
gospelsongs hoort (45-toerenplaat
10 141 EPB". Hier is het fel-ge-
ritmeerde wisselgezang tussen pre
dikant en gemeente, een ritme
dat steeds meer wordt opgevoerd
naarmate de gemeente in groter
geestelijke extase komt. In dit op
zicht kan men wel eens jaloers
worden op de grote geestelijke
overgave van de negers tijdens
hun kerkdiensten, vergeleken met
de lauwheid waarmee er in onze
kerken vaak wordt gezongen.
VIA NAALD
€N PLAAï
Ja. dat is Rita Reys ten voe
ten uit als zangeres, zoals ze ook
op de PHILIPS-plaat te horen is
„The cool voice of Rita Reys"
met begeleiding van de Wessel
Ilcken Combo en de Jazz Messen
gers "30 cm langspeelplaat B 08006
L). Velen zullen deze plaat mis
schien niet zo goed verdragen.
Hier is nu eens geen concessie
gedaan aan goedkope effecten,
maar wordt rasechte moderne
jazz gebracht, volkomen improvi
serend van karakter en in een
haast experimentele stijl, zoals
ook de moderne serieuze muziek
kan zijn. Het volgen van deze
jazz-muziek eist dus iets meer
van de hoorder. Maar hij die er
zich voor open weet te stellen, zal
van de 12 nummers, die Rita
Reys hier zingt, heel veel genie
ten en ontdekken, dat jazz-muziek
helemaal niet identiek is met mu
zikale of erotische uitspattingen.
CORN. BASOSKI.
TN dan t
t slot e
Mnhalin
het thema betreffen! dichters zijn opgekomen
bloemlezinkje, dat berust op dc
uitsluitend persoonlijke voorkeur lezen ontdekt
van dc samensteller. Elke schrij
ver opent aldus in proza en vers-
keus een der vier „luikjrV op
het thema, dat hem bezielt, cn
aldus misschien op sich zelf Hel
hart tot hart gaan. En bij het
de dichtkunst
het geestelijk goed van deze dich
ters behoort, daar het experiment
T uitgebracht
son in de twee gospelsongs „He
got the whole world in his hands
en „Didn't it rain, o my Lord" gospcl-zangeres heeft onder-
"45 toerenplaat 322 278 BF". Het scheiden is Sister Rosetta Tharpe
zijn aangrijpende getuigenissen (geb. 1910). die in tal van neger
van een waarachtig geloof in God. kerken in Amerika optreedt. Voor
dat het expe- Die de gehele wereld in Zijn hand de oorlog is zij ook nog opgetre-
Zijn hand heeft. Die iedereen
nier in Zijn hand heeft ..He s
got everybody here in his hands
i opname van
een ander soort jazz-zang.
profane jazz-zang door een blanke
zangeres, door de enige Neder
landse jazz-vocaliste Rita Reys. In
een artikel, dat Bibep eens aan
Rita Reys wijdde, las ik een heel
goede karakteristiek:
klein, slank, vibrerend
e negersan- als een Omspannen snaar. Ze
'hi/ipa neer staat bij de microfoon, de ogen
>ngj. dicht, 't hoofd iets achterover en
haar wat hese swingende stem
de negerkerk schiet uit naar verre onver
wachte hoogten. Ebt dan gol
vend terug. Een stem met een
grillige kracht. Het is of Rita
nauwelijks meetelt, die stem
volgt zijn eigen weg en zingt
en zingt You'd be so nice to
come home to puur erotisch.
maar zonder de valse zwoelheid
Mane Knight en met begeleiding
het San- Price Trio maakte d,e best bet™M wordt, de
roor BRUNSWICK een plaatje wejit viezigheid die da door-
Kil <1 Reys. uier Philipsplaal
..The cool roue of Run Reys"
fen duidelijk beuijs is i on de
hoge eigenschappen tan de mo
derne jazz.
VOOR T
Lindemans dochters, door Synnöve Christensen. Nederlands
van C. van Esden. Uitgave Ad. M. C. Stok, Z.H. Uitgevers
maatschappij, Den Haag.
Wanheer de drie zusjes Lindeman na de dood van hun moeder
or de armoede geplaatst zien, bewilligt de oudste, als offer,
in een huwelijk met een bejaarde zeekapitein. Het offer vindt
slechts betrekkelijke waardering. En ook voorts schijnt haar niet
veel geluk beschoren. In knappe karaktertekeningen brengt het
boek een stuk levensbeeld uit het Scandinavië aan het einde der
achttiende eeuw. Het is verschenen in de Cultuurserie.
Een aardig boekje voor kinderen van 48 jaar. Op vlotte
wijze schetst de schrijver de gebeurtenissen van één dag uit
het leven van een jongetje op het platteland.
Het gezin waarin Jan-Kees als jongste een belangrijke
plaats inneemt, is opvallend natuurlijk beschreven. Deze na
tuurlijkheid doet beslist geen afbreuk aan de spanning van
l~ klompen, slootjesspringen ende gevolgen!
het verhaal
De Weg o'
en Van Ditm
In deze roman beschrijft Paul Haimon de schreeuwende ar
moede aan het einde van de 19de eeuw in Limburg, in welke
periode vele arbeiders en kleine boeren naar de naburige Rijn
streek werden gedreven om daar met het bakken van stenen
en werken op het land in hun bestaan te voorzien. Op indrin
gende wijze vertelt de schrijver over het leven van zo'n brik-
kebakkersgemeenschap. Het is geen opwekkende roman. Er
worden harde feiten in beschreven. Maar het is juist dc eerlijke
weergave van de dikwijls mensonterende toestanden, die dit
boek boeiend maakt.
Oude Testament. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen.
Deze waardevolle commentaar wordt met dit deel voortge
zet op een wijze die geheel past bij de grootse opzet om een
wetenschappelijk gefundeerde schriftgetrouwe verklaring te ge
ven van het Oude Testament. Dr. J. Ridderbos toont weer zijn
grote bekwaamheid er. ervaring als exegeet, die het voor de
genoegen maken deze uitgebreide (ruim
gedocumenteerde studie te raacf
vaktheoloog
500 bladzijden bevattende)
plegen.
Dc vaste grond. Een toelichting op de Nederlandse Ge
loofsbelijdenis. door dr. H. Kakcs. Uitgave Geref. Meisjes-
bond en de Geref. Jongelingsbond.
De aloude Nederlandse geloofsbelijdenis is rijk genoeg om tel
kens opnieuw naar de eis des tijds voor de jeugd te worden
verwerkt. Dit met toewijding geschreven boek is er voortref
felijk in geslaagd om dit te doen voor nu. Het helpe veel
jongelui, en ook ouderen, om deze belijdenis beter te leren
verstaan. Ze zullen daar nooit spijt van hebben.
Rusland in de branding, door John Gunther. Uitgave F. G.
Kroonder Bussum.
Een Inside-boek van John Gunther is als goede wijn. die
n(er.k?h^ ht ?»eÜ" Er is. vriïw,!1 geen decl van de wereld.
Gunther heeft er op zijn bekende grondige wijze rondge-
i,?m Gj ?r *;en cven boeiend en gedocumenteerd, als
hoïl Siir verhaal over te schrijven voor de ontelbaren, die
T^hn rf.^ui" ■gedacht"1 OP z'jn reizen willen vergezellen.
louDe^eenomnk' J' h heefti nU °°k de Sowietunie onder de
loupe genomen en het resultaat mag er zijn. Het is geen
wnrrfü^10 mGt s.tatistische gegevens doorspekt verhaal ge-
- dif iJS'tt.ifJ" 'cvendl* b«ld het hedcndaajjse leven
dit toch altijd nog mysterieuze land. getoetst aan talrijk»
leurten.cow het verleden.
boek van 526 bladzijden. Het
:en vluchtige weergave van
een met grote kennis van
srhan rfTTIa'trijiü ucuü*ueiing van de communistische gemeen-
i ^.J ,tljden! verschillende reizen uit persoonlijke waar-
ïïïïk&r Jï? Tl tnne2' W5 Vw'"en d" bdck' di" bl"na het
behnngateljlng aanbevelen We id idde"
gebeurtenissen m „ei veneaei
Gunther vertelt hiervan in
is geen half werk. niet m;
even vluchtige indrukken, ma
zaken geschreven beoordeling 1
r de eis van hel
Ds. P. isser: Ni.. u„ ,cr„
Bouwmeester: Voor de belijdeniseatechis;
ven J. H. Kok. N.V.. Kampen.
verbond, door ds. G-
beide uitga-
s°"e>ide ^fine boekjes behandelen in de vorm van een
pSSs vs. ."W"*
i wat catechisanten dienen
Het
tfe°v™tamirnteen gestencJldf u_,itgave voor'belïjdëniscateehisa-
iri ïfoJ» railltairen en verdeelt de stof helder en duidelijk over
183 korte vragen en antwoorden. Het tweede
rend en is uitvoeriger. Het geeft punten en aante~=.....«c
catechisant. Beide boekjes zullen ieder