VOLKSKERSTZANG.» HET ADVENTSFEEST GEESTELIJK LEVEN Interkerkelijke samenwerking (ook met Roomsen) op enkele plaatsen gevonden van keizer A ugustus BIJBELS DAGBOEK: GELOOFSBLIJHEID In vele steden en dorpen wordt de Problemen sjouwen Prof. dr. J. Waterink schreef vorige week in het „Centraal Week blad" een woord dat me trof: Het is vandaag mode om te .worstelen met problemen". Je kunt bij allerlei conferenties en in allerlei artikelen dat zo prachtig le zen. Het staat bovendien bijzonder gekleed Als je worstelt met problemen, dan ben je een fijn mens. En wie zal ontkennen, dat een mens die waarachtig leeft voor Gods aangezicht, die wor stelingen met de vele vragen vrijwel dagelijks kent? Ik heb dus op zichzelf geen bezwaar tegen de erkenning van de worsteling. Integendeel. Wie ze niet kent is maar al te dikwijls een oppervlakkig schematicus. Maar ik heb er wel ernstig bezwaar tegen, wanneer men het worste len met de vragen als een soort sjibboleth gebruikt om uit te ma ken of iemand een goed christen is. Want kijk eens, amice, het wezen van het christendom ligt niet in het sjouwen met proble men, ook niet in het op tere wijze, met saamgetrokken wenk brauwen getuigen van de moeilijkheden die er zijn. Maar het we zen van het christendom ligt in het ,,ik geloof". Indien onder de worsteling met de vraagstukken niet een basis ligt. de basis van het ,.ik geloof". ..ik weet". ..ik ben zeker" dan is op zichzelf al dat geworstel geen bewijs van vroomheid. Iemand kan het heel moeilijk hebben met zichzelf: hij kan ook erg ernstig de bijbel gebruiken als bron van onderzoek, en toch staan in het ongeloof. We zullen moeten begrijpen, dat het gelovig worstelen begint met het gelovig onderwerpen aan het Woord van God. Hij is de eer ste die spreekt in onze problemen en als wij hem niet eerst la ten spreken en altijd weer naar Hem willen luisteren, dan komen wij, hoe vroom wij ook problemen sjouwen nooit uit onze vragen uit. De Heer van het antwoord Toen we dit artikeltje lazen moesten we terugdenken aan een pers conferentie van Billy Graham, die we bijwoonden. Hij vertelde dat hij jarenlang geworsteld had met vragen over de bijbel, met din gen die niet klopten en stukken die in strijd schenen te zijn met de wetenschap. Zijn verstand kon hem niet helpen. De werkelijke geloofszekerheid kwam pas toen hij boog voor Gods Woord en ging luisteren naar wat zijn hemelse Vader hem te zeggen had. „Maar dat is toch onmogelijk" zegt iemand. ,,Ik kan pas geloven als ik een antwoord heb op mijn vragen. Op die manier komen we er echter nooit. De bijbel zegt dat we als de kinderen moeten worden. Wij willen echter geleerd doen, de problemen wetenschap pelijk benaderen. Dat is de geest van onze tijd. Welk een hoogmoed! Wij menen dat we God kunnen begrijpen, dat ons verstand het Zijne benadert. Deze hele houding is er een be- WIJS van dat WH nog altgd als God w Uien zijn. In sladsïï|jt.„. Toen de wUkgeraecn- ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 DECEMBER 1958 weer voorbereid In twaalf Nederlandse steden zal de avond voor het Kerstfeest de ..volks kerstzang" opklinken op pleinen en in enorme hallen. In enkele plaatsen is deze samenzang al een traditie geworden, in andere heeft dit gebeuren voor het eerst plaats. Dit jaar worden vrijwel overal deze volkskerstzang-bijccnkom- sten georganiseerd door comité'®, die werden gevormd uit zo goed als alle protestantse kerkelijke groeperingen en in sommige meden (en dan voor het eerst) in samenwerking met de rooms-katholieken. „Een uiting van christen-eenheid" noemde dr. J. J. Buskes jr. uit Amsterdam deze samenwerking tussen protestanten en roomsen. Ds. A. Dronkers uit Utrecht gaf er het woord ..interconfessioneel" aan. terwijl ds. J. Th. Mackenzie uit Leiden sprak over „interchristelijk." Het doel van deze zangdiensten loopt nogal uiteen. Vicaris H. K. de Wilde uit Den Haag gaf als omschrijving: ..Als bur gers komen we samen tn het begin van de kerstweek om on danks de kerkelijke verschillen te zingen rond die ene kribbe, ter ere van de ene en enige Heer, om daarna te gaan naar de eigen kerstfeestviering en om te beseffen dat in al die ver schillende huizen en bedehuizen toch maar één Kerstfeest gevierd wordt." In andere plaatsen zoals Rotterdam wil men eigenlijk een stap verder gaan. Niet alleen wil men daar rond om de kribbe gaan zingen, maar ook naar de boodschap van - i zo tot een samen buigen voor drie kwartier duren. Onder leiding van Jan van der Waart zullen het Gereformeerd gemengd koor Asaf. het politie-mannenkoor En- tre Nous, het politie-vrouwenkoor de IN AMSTERDAM e_.- uc volkskerstzang op dinsdag- 5???"'- ?hr.. Man- ,vond 23 dtc.mbvr »cl»n I chtigen. Onder leiding van Theo van der Bijl zullen ook hier ziekkorps nenkoor. het Haags Hervormd Kerkkoor, het Rooms-Katholiek VBU UC1 Residentiekoor. het gemengd koor koren en het van het marinepersoneel en de Legei mannenzangvereniging St. Caeci- iere„ lia, alsmede het Congreszaal-mu ziekkorps van het Leger des Heils hun medewerking verlenen. Iln, „„orgen, heed nog ge- Dit betekent niet dat de koren probeerd het socialistische koor zakenman, die dat deed. De heer H. J van Loon. Hij woonde naast ds. A. J. Brinkman en kwam op een dag aan met de opmerking: ..Je moet de mensen gewoon de be- oude Kerstliederen laten zingen. dan kun je reiken." Met de Hervormde evan gelisatiepredikant, ds. A. Dron kers werd contact opgenomen, een niet te groot werkcomité IN DEN HAAG zwaren, tot de organisatoren beslo ten de zang in de openlucht te doen houden. Toen dachten zij di- dus di zullen dus dat zal worden. De bedoeling t muziekkorps is alleen begeleiding en de volkszang. het vormen het stimuleren ..Oe Stem des Volks" bij de dewerking te betrekken, telde hij ons. maar tot i was dat niet gelukt. UITGAANDE van het Jeugd- kerkewerk van de Hervormde kerk in Den Haag werd ieder jaar een kerstappèl gehouden. Op vaj enkele ppèl kwam de jeugd uit alle se jeugdorganisaties. Vorig jaar heeft men 1 Amsterdamse Beursgebouw volkskerstzang ge- Deze bijeenkomst I aan een ruimte, die uniek had totaal geen financiële achter- ontstond uit een Hervormd-Gere- Nederland is: Het Binnenhof. grond. die toch nodig is, want bij formeerde samenwerking, die in De organisatoi de geest is de hele wetenschap een toren van Babel die de hemel moet voeren. Maar bij iedere volgende torentrans lijkt de hemel verder weg te wijken Wij vergeten dat zelfs 's we relds grootste genius verder van God afstaat in verstandelijke ver mogens dan een baby van drie uur van dr. Albert Schweitzer. De bijbel wil dat we als de kinderen worden, niet omdat het wClu domme mensen werkelijk geloven kunnen, ook niet omdat het komt dus ....j volkskerstzang. dit ge- een dergelijke massale de Haag- komst, zijn im gebundeld te vermijden. de HAJA, die door de initia- Haags Comité echter zorgde overgingen tot tiefnemers (de mensen var J" |jn allerlei verband JeugdkerkeweriO gevraagd voorbeeld ter navolging voor andere steden Zo ging het vijf jaar. De con- tu ver Pacten werden in steeds breder ijn spijt krm4 gelegd en zo kwam het dat het interchristelijk dos van de kerken staand) comité ln aanra- in het king kwam met rooms-katholie ken, die wel wilden meewerken. Het gebeurde en zo kan het dat na Gereformeerde sprekers als ds. Van der Linden uit Bilthoven, prof. dr. Scholten en ds. Sillevis Smit en in dezelfde bijeenkomst als dr. A. A. Koolhaas, praeses van de Hervormde synode. het woord gevoerd wordt door de de ken van Utrecht A. W. G. M Wiegennk. Ook hier wordt het Toen het comité dit jaar de Kerstevangelie door de burger Amsterdam-West heel klein onkosten niet gezamelijk gesprekscentrum Algemeen begonnen. Het bleek een sue te zijn. De beurs was stamp' de burgemeester de bij« verstand iets zondigs zou zijn, maar omdat wij God pas lijk kunnen leren kennen als wij erkennen dat wij kleine, zon dige mensen zijn. Een kind luistert naar zijn vader. Als wij gaan luisteren naar God. erkennen we: Here, mijn verstand is niet in staat U te doorgronden, maar ik lever me aan U uit en buig voor Uw Woord. In die houding vinden we misschien niet onmiddellijk alle antwoor- linghallen, den. maar vinden we gemeenschap met de Heer die de antwoor- se. zelfs den weet! voorbereidingen zang 1958 trof t i protestant volkskerst- l contact tus- is-katholiek het nauw. Het laatste kerstap- maken. Zij immers zijn gewend ronummer van het Comité pèl werd gehouden en nu. 1958. om massale bijeenkomsten, spe- melden: 662100. r het eerst een ciaal in de openlucht, te arrange- ten. zo redeneerde men op het Er Programme s worden llerlei ruimten ge- bureau van het Jeugdkerkewerk. verkocht voor een kwartje. Deze op te zetten, werden in nogal wat cemhet zocht om deze zangbijeenkomst Er lverd een comlt4 „vorn,d rijn tevoren reeds verkrljgbat te houden.. Men dacht aan de d dl„ re|elen n de groentevei- de HTM-busremi- der gelezen, jhr. C. J. A. de Ranitz De samenkomst wordt Hout rus thai. d£8r?enteve)" treffen. Medewerking van vrijwel Marktstraat 7 alle protestantse denominaties en van rooms-katholieke zijde werd verkregen en zo groeide langzaam het schema voor deze bijeen komst. die dus hoewel ont staan op initiatief van het Jeugd kerkewerk bedoeld is voor ledereen in Den Haag en zeker niet alleen voor de Jeugd. het comité los staat, konden van de zijde der kerk geen bezwaren gemaakt 20 tot 21. Men heeft er veel werk v inaakt. Een podium wordt kerken vaardigd en alle stoelen worden opgesteld. allen een vrij uitzicht op het comité ging door Het bet podium heeft Een muziek- IN LEIDEN worden gehouden. Van Kerstfeest is voor iedereen en dan korps wordt geen verschil gemaakt, zc zei men. Dat een dergelijke bij en volks- eenkomst, in een neutraal openlucht bouw, weerde heelt klein zevental koren o.l. Mees van Huis verlenen mede werking, zowel voor ondersteuning |V van de volkszang, als om apart dc enkele liederen ten gehore te degene brengen. Op le Kerstdag wordt Mits de officiële toestemmingen worden verkregen twijfelt 22 december werkcomité, gevormd door protes- begreep men terdege. Op deze a vont Zijlstra openen de Wereldomroep (49 meter- band) een uitzending van frag- n deze samenkomst ge- In het jaar 17 vóór Christus is de stad Rome twaalf dagen het toneel geweest van een machtig feest. Op indrukwekkende wijze is toen het feit gevierd, door de dichter Vergilius met profeti sche blik voorzegd keer der tijden i Eindelijk is geschied, waar volkeren eeuwen lang op heb ben gewacht en gehoopt: het worden' ijzeren tijdvak met zijn vele daar verschrikkingen loopt ten ein de en de gouden eeuw licht aan. Gekomen is de man, die ons (zo had .de toen reeds overle den dichter gezongen) een- en andermaal was beloofd. Dit is de viering van zijn advent (zijn blijde incomste), waarin zich de hele geschiedenis con- (waaronder ook oude vrienden Tiberius klaagde het volk. dat de grondig veranderd gendeel: de ijz s weergekeerd. Augustus' negen de meeting op het Binnenhof plaats vinden. Na het zingen van ..Komt al- len tezamen" zal een van de co- stadhuis aan de vooravond mitéleden de zangbijeenkomst de huiselijke Kerstviering, dit sa- openen. Dep zullen do liederen men ,j, Leidenoar, te komen van Christus geboorte worden ge-1 - w j i~ d zongen, waarna burgemeester mr. massaal gezang van haar tegendeel: de ijzeren jj A M T Kolfschoten in twee de aloude liederen. a..-..„4..„. gedeelten het kerstevangelie uit Het thema van deze samenkomst i kwart dikant ds. J. Th. Mackenzie) is Amsterdam, mgr. G. P. J. van Zo komen Christenen, behorend oproep uitgegaan aan de bur- op het plein achter het (Ikke Jager houdt een korte toe- twaaif steden""In"Utrecht, Zeist j-. en Leeuwarden. Eindhoven. Am sterdam en Meppel, in Rotter dam. Hlllegom en Den Haag, In Zwolle. Lelden en Nasrden. Zij T zullen er zingen en sich één we- IN UTRECHT ten- hi het nieuwgeboren Kind. aankomende heiland de bleek slechts een wapenstil- zijn eigen huisbijbel zal voorlezen. eerst zijn troepen had gefinan cierd, terwijl dc rest bestemd geboorte als weldadigheidsfonds te weest stand te zijn geweest. Niet zijn aanvanv CP- wuiueu ue utS ve tijd, doch aanbidding gezongen angewend: niemand die wèl de geboorte van die Koning- ;r over sprak. Wel over incognito in Bethlehem. Niet de adventsprofetie van Vergilius noch de adventszang van Horatius zijn in vervulling het oosten zelfs de Parthen had gegaan: wél die van Israels pro- hele bijeenkomst zal het feit. dat Octavianus de vol keren aan de noordergrens van het rijk had onderworpen ïenkomst T7"0MT allen tezamen. Kofit ver- Met Kerstfeest mag niemand IX. heugd van harte. Dit staat op Woensdagavond, de programma's die gemaakt zijn voor de zesde volkskerstzang in Utrecht. In Utrecht nam men vijf Jaar kunnen bedwingen! Successen Deze militaire voedden de hoop duurzame vrede met feten en psalmisten. Onwrikbaar is het fundament dat de Ge kruisigde gelegd heeft en op de- petra zal Hij Zijn gemeen- worden de liederen - - - -- - wordt 24 december, zullen alle kerkelij- het Ere zij God gesloten De ke en met-kerkelijke klokken van ongeveer Leiden en omgeving gaan luiden Tien minuten lang. Dan. als de geleden het initiatief. Het r klokken hun galmende roep heb- e rolt- ben }aten horen, zal alleen het ca- kribbe. rillon op het Stadhuisp'ein nog klinken en zal het .de volkskerstzang begeleiden IN ROTTERDAM Rotterdam wil niet achterblij ven. Voor de eerste maal zal ook daar op 24 december een zang- Was er geen bijzondere ster aan de hemel verschenen, zodat van het firmament de bevesti ging van dit blij gebeuren af te Er is dan ook veel gebeurd, dat huwelijks- en kinderwetten uitge vaardigd; economische en socia le bepalingen ingevoerd. Hij zal de euveldaden van weleer te niet doen en de landen rijk bevrijden het rusteloos vervulde. Ja. het vrederijk zal zich zelfs natuur uitstrekken: met vreugde kon Nimmermeer vreest het rund ,d.lplSr„,ie^ te bouwen, De Romeinse adventsboodschap had méér beloofd dan welke keizer ook ooit kon vervullen. Die van Jezus Christus omvat een volheid, die eerst blijken zal bij Zijn komst in heerlijk heid. Doch reeds nu mogen wü ons dje verblijden in het heil, dat is De verwarring, ont- diens erfgenaarr publi- Welk land ceerde de meeste boeken India staat - ranglijst van de landen, die de hij de meeste boeken hebben geplubli- Westeuropese landen, zoals Frank rijk, Italië. Nederland en het staat zelfs hoger dan de Verenig de Staten, volgens het Statistisch Jaarboek van de Verenigde Na- de weide euw in het veld. Geheel vanzelf zal het jonge mensenkind in een bed van welriekende bloemen belanden. Sterven zal de oude slang sterven ook elke bedrieglijke giftige jflant. En overal op de bergen tiert welig de oosterse balsemdruif. Op het adventsfeest van 17 v. Chr.. waar de keizer zelf als ho gepriester. als bemiddelaar tus- goden en mensen optreedt, "e zoon van Jupiter en Ve- wordt het aanbreken van de gevierd en alle goden worden om zegen aangeroe- Mild en zacht schenen. En dit is de vraag die de gehele geschiedenis be heerst: wie is het, die komen zou? De keizer of Christus, Koning? Ethelbert Stauffer. De Ko ning en de keizers. 247 blz. Ultg. Bosch ft Keuning, Twaalf in een dozijn Zomer en Keuning in Wage- reformeerd zoals P A. E. Sille- ningen heeft uitgever Kok in vi» Smitt. B J. Aalbers, anderen Kampen np de voet gevolgd Hervormd wals G. Boer. die voor- 31 door 2"Jn gepubliceerde bnef- met de Ult9aie van een xe w wisseiinjj met dr Berkhof over de waciu weer veieu 9"der de tlt?' ••C,e" verhouding Gereformeerde Bnnd- Voriv iaar vulden loofsblxjheid" publiceerde deze Midden orthodoxie bekendheid uitaeverii een bundel overden- verwierf. Verder werkten mee He Er zal alleen ge zongen worden en geluisterd naar het carillon. Behou dens enkele zake lijke mededelingen de samenkomst, zal geen woord ge sproken worden. Een half uur duurt deze zangbijeen komst. Men ver wacht weer velen. enkele duizenden het plein achter het stadhuis en terrein rond Koornbeurs. kanten medewerkten. mengd publiek. Enkelen zijn twaalf predi- Ev. Lutherse predikant uit Rot- Brief op poten BESTE MENSEN Mag ik m(jn wekelijks een allerhartelijkste delijke wijze bejegend te wor- kan er best ook een hele buiten tenminstevan binnen het ogenblik uit te vissen. Mis- terdam, die zich steeds afzijdig hield van massale evangelisatie acties als Graham, en ..Rotterdam voor Christus" en vicaris W. W Verhoef die één van de centrale figuren was bij de Osborncampag- ne. Ook de Christelijke gerefor meerde predikanten B. van Sme den en J. H. Velema verzorgen ieder een eigen maand. twaalf dagboeken is, waarvan stui' schien stond mijn verstand den. Ik krijg overal kopjes narigheid huizen. Ik weet dat toen ineens stil; dat zeg je thee en koffie, en hoogstens niet en het gaat me immers dat je verstand erbij haal over Joke. Hankie en de raakt m,.'n maag wat in de war ook. Maar in elk geval wel stil staat, als je merkt dat de De Sowjetunie staat met onge veer 60.000 gepubliceerde titels boven aan de ranglijst en wordt gevolgd door Japan met 24.500. Groot-Britannië publiceerde meer dan 19000 verschillende boeken en India 18559. Bovendien publiceer de India de meeste godsdienstige boeken. Japan de meeste filoso fische en de Sowjetunie de meeste litteraire en wetenschappelijke werken. Van nu staanbare een heiland des vredes. En bij deze en anden wordt heden worden speciale alle snoepjes die de kin deren me presenters daar schuilt dus niet de oor zaak van mijn kwaal. Ik zal het maar zeggen, want U raadt het anders toch niet. Ik ben aan het collecteren ge Dat doen we elk jaar schudde gelegen- HPHHdrartD gouden munten geslagen, die getuigen van de grootheid van hem. die van de dankbare senaat de titel Augustus. de aanbid- denswaardige. ontving. ..Zoon van God" immers is hij. voor wie 'd^Sow'jetunfodemëes^ en in hct oosten Eerste vraag Een bisschop i belangrijke zending in Amerika *0®" el$?n? zelfs tempels werden opgericht. Dit alles is adventsproclamatie. In zijn boeiende boek ,.Dë Koning en de keizers"*), waaraan wij een en ander ontleend hebben, merkt E. Stauffer op. dat de goddelijke Augustus nog in volle glorie regeerde en de adventsmunten in heel het rijk oest nog van hand tot hand gingen. c Vicaris voör één keer onder- breken om vanaf mijn ,^iek- bed" het woord tot U te rich- ten? Heel persoonlijk en met •et een geprangd gemoed? t Ik heb het vaantje gestre- ken. Ik hoop maar voor héél kort; misschien ben ik al weer x aan de slag als dit briefje in g de krant komt. Maar ik wil U 5 vertellen waaraan ik mijn in- 1 zinking te danken heb. U V?e..!fr,J0en denkt natuurlijk ran al het fKl*le legitx- werk. maar daar kunnen we matiebewijzr- zo langzamerhand wel legen. We zijn óók aardig bestand tegen alle rare bacillen die we by tijd en wijle tegenkomen. Dat is net als met schoolmees- 2 ters. Die zitten dagelijks te midden van scharen hoestende vriendelijkste woonwijken woningen, waar ik in mijn Ook nozelheid een beetje meeleven verwachtte. Maar dat ver wachtte ik verkeerd Ik begon bij het eerste huis. Daar deden ze niet open. Ze wel thuis, want iemand in de lieve decembermaand. We krijgen daarvoor heel offi ciële lijsten van Sociale Zaken, het raam mensen mekaar zo koud als een steen laten? Het kan ook wel een zenuw in mijn arm geweest zijn je krijgt lamme armen als je almaar door bel len moet En mogelijk ging er een steek door mijn hart. Want als jeaan al het werk ,J/ee!" Toen ging ik naar het denkt, tweede huis. Daar zeiden ze twee dozijn kerstfeesten. alle krijgen een potlood. En dan gaan we op stop. Daar- Uit de VOLKSWIJK driehoog de kook. hun Bij het vierde huis beweerden onbeduidend proestende kinderen, die onze *tad uit- taant den- ze dat er al iemand anders afwisselend mazelen. rode ke" we optimistisch daar de deur was geweest; iets, zullen ze ons te woord per se niet kón, want we onverrichter- delen vervullen. HÜ had de waarschuv meegekregen om zich te wachten voor de journalii De op i i belui nalisten kregen dan ook gi aan de grond, toen dc bisschop in bouwer New York aankwam. Totdat van hen vroeg: „Wat denkt u onze nachtclubs? De bisschop schepper maakte het grapje: „Zijn hiei nachtclub*?" en verd< hotel. De volgende dag de New Yorkse krantei opmaak„Bisschop kon hier nachtclubs?" stadje bij de Jordaan de zoon van Maria geboren werd. Is de adventus van Jezus Christus niet volkomen overbodig? Augustus, die een nuchter en sober levend man is geweest, wereldrijk. die kwart eeuw de vrede heeft kunnen handhaven, sprak eens als zijn hoogste wens uit de schepper van de best-mogelijke toestand" te heten en bij zijn dood op de hoop met zich i hond, griep, kinkhoest een paar dozijn andere kwalen staan hebben, maar ze trekken er zich bar weinig uan aan. Ik heb me wel eens laten vertel len dat ze door al die onschul dige asempjes aan het kroost juist het meest gezonde beroep ter wereld hebben. Dus dat is de reden uan mijn narigheid niet. Evenmin ben ik door iemand zake laten verder trekken. En als de onderdelen gewoonlijk vangen we ook wel maanraket. En zo ging het wat, al moet je niet schrikken door. Het vier-en-zeventigsle de kou laten staan. Maar wat er nu de oorzaak van mag wezen, weet ik niet maar dit jaar lijkt het ner gens op. In elk gevalna het twee- henderdste huis ben ik terug- gestormd naar ons centrale bureau. En heb daar een num- mertie weggegeven. Net zolang totdat de baas peinzend zei „En nou ga jij naar huis, en in je mandje, en ik geef jou op zo vakkundig als ziek!" Uit de volgzaam heid waarmee ik dat toen met een deed, kan ik afleiden dat hij wel enig inzicht in deze gulden. Het hon. materie had. En laat Ik. ben de eerste de beste UUT werk- huis gaf t derd-acht-en-twintigste ook hopqn dat U ook enig inzicht een gulden. En samen maakte heeft in de middelen ter ge- dat precies één cent per 1 fiing, oftewel één gulden per het ligt i leidden graf te t dat de door hem uan de trappen afgegooid, of ochtend begonnen met dsn Op het moment dat ik dat p j 71 j", op een andere onheuse manier heel lange laan uan zo'n paar becijferd had, is er iets in me v .„„„.Irr behandeld. Ik ben juist ge- honderd woningen. Mooie wo- geknapt. Ik weet niet wat. Dat 0 ersiaage wenst y wend om in de volkswijk op ningen. Royale woningen. Van probeert onze huisdokter op MIEBEL wat minder, de lezers zullen aanspreken. Het geheel is een verzameling meer of minder mooie gedachten zonder een be paalde lijn. Persoonlijk troffen ons de gedachten van ds. P. A. E. Sillevis Smit het meeste, mis- ..uen wel omdat hij zich vrij wel geheel gewijd heeft aan het belichten van bepaalde bijbelse fi guren. die zeer levendig tot ons ko- men door zijn pen. Dit dagboek van twaalf predi kanten is zeker niet één van de slechtste dagboeken die we ge bruikt hebben Maar het reikt t-ch niet verder dan de twaalf die sr ln een dozijn gaan. Op de omslag staat de titel geloofsblij- heid" zonder hoofdletter en dat typeert de plaats die deze nieuwe zal innemen onder zijn ..(ielooftblljheld", bijbel» dagboek, tg. Zomer en Keuning. Wagenln- Prozaïsch overschot Nu ds. Jan Wit zijn ambt als waals predikant te Nijmegen gaat neerleggen om zich te Ede te vestigen, waar ni) zich geheel aan literaire en culture e zaken gaat wijden, schrijft het Hervormd Weekblad voor Nijmegen: ..Onze stad kende hem vortg Jaar de Ka- rel-de-Groteprljs toe Nu gaat hij Nijmegen verlaten. De éne dich ter na de andere vertrekt uit Nij megen: ds. W. Barnard (Gulllau- me van der Graft), ds. C. M. de Vries (Ted Logeman), ds Jan Wit. Het wordt prozaïsch ln Nij megen Voor de predikanten, die achterblijven, is het toch nog een troost, dat zij de hela week door proza spreken". dienst worden georganiseerd. Het waren vooral de jongeren die dit Initiatief hebben genomen. De or ganisatie berust dit Jaar in han den van de I.J.K., .Jeugd en Evangelie" en „Youth for Christ", en andere jeugdevangellsatie-be- weglngen, die samenwerken met het comité „Rotterdam voor Christus"- Er moesten heel wat moeilijk heden overwonnen téorden. De grootste tegenslag was wel het feit dat de grote Ahoyhal niet be schikbaar was. Het comité moest toen genoegen nemen met de klei nere ..glazen zaal", die nog al tijd 2000 mensen kan bevatten. Bovendien kan een andere zaal nog in gebruik genomen worden voor een tweede samenkomst. Een andere moeilijkheid was. dat vele kerken reeds hun eigen bijeenkomsten haddea georgani seerd. Omdat men zich cchlcr vooral tot de mensen wilde rich ten. die niet gewoon zijn om kerk diensten te bezoeken. meende men dat men dit jaar dc plan nen toch door moest zetten Vol gend jaar zal de bijeenkomst ech ter waarschijnlijk niet op de avond voor Kerstmis worden gehouden, maar eerder in de week. Reeds nu heeft men besloten om vroeg in het volgend jaar con tact op te nemen met o a dr. Kraan van het Weljawerk en ds. Schoch de hervormde jeugdpredi- kant. Zodat het werk dan een nog wijdere basis zal krijgen. Een aantal bedrijven hebben hun medewerking toegezegd om de samenkomst in het bedrijfs blad aan te kondigen of raambil jetten op te hangen. Enkelen heb ben ook reeds in de onkosten bij gedragen die waarschijnlijk 1500 gulden zullen bedragen In af wachting van andere steden zal de toegang gratis zijn. Het comi té is dan nok'reeds bezig om een fondsje te vormen op giro 65378 van P. Wessels. Hft programma zal niet enkel en alleen uit samrnamg bestaan, want ook het vernieuwde Cross- qli'artet en de zusjes Van dor Spek zullen hun medewerking verlenen. De schriftlezing zal wor den verricht door de burgemees ter mr. G. E. van Walsum ter wijl ds. G. Toornvliet een korte kerstboodschap zal brengen De samenzang zal. als zo vaak in Rotterdam, staan onder de be proefde leiding van Johnny Buur man. terwijl het trompetterscorps AHOY en Flip de Koning op het electronisch orgel voor de instru mentale medewerking zullen zor gen. Het comité ziet deze eerste kerstzangdienst als een proef, en maakt nu reeds plannen om met de medewerking van de kerken en de grote bedrijven volgend Jaar een werkelijk grootse zang- dienst te organiseren. 2y icfhtx/cp* VERIMKMtK GENADE „Wy ayn zo geraffineerd, dal »'y zelf» de genade willen ver dienen, niet beteffend. dat daar mede de genade juist ophoudt genadn te zyn wtf probe- rondihe te brengen om de genu, dr te mogen en t« diirvtn ont vangen. Wy willen maar niet zo anni van geest zyn, dat wy hly en verrukt erkennen, dat God Zyn genade aan onwaardigen geeft." KERSTMIS Verzuchting in ..Berliner Sonntagsblatt Die Kirche": wOpgepa*t, het ker»tmi»t weer." JONG GEWEND In het christelijk schoolblad „Onze Vacatures" schrijft D. J. B.: „Hel wa» op dat dorp gewoonte de jeugd al vroeg ter kerke t« zenden. .Jong gewend, oud ge daan." Ik ben daar geen voor stander van. Want: wat wordt er „jong gewend?" Om onder de preek niet te luisteren, omdat die voor de jeugd veel en veel te moeilijk was." Prof. dr. H. van Oyen ln het ..Maanblad voor de gees telijke volksgezondheid": „We dwepen met Külbe Koll- wits in onte Mudeerkanier-. maar in de ategen en alopprn valt bet ik daaraan toevoeg: dat ty Gods -J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19