i CftRISTFUJK LADY ISABELLA 3? Een woord voor vandaag De Gereformeerden en de Una Sancta Prof. Koole droe^ rectoraat over aan prof. Ridderbos Kanttekening Christen heeft ook taak in de tegenwoordige wereld Anglicanen zoeken weer contact met kerken neem Easi Lynne i|i U kent de uitdrukking: Onze kerken lopen altijd zo'n vijf en twintig jaar achter bij de werkelijkheid. Je mag dit niet en je mag dat niettot iedereen het doet en dan mag het wel!" Laten we een heel nuchtere tegenvraag stellen: En wat dan nog?" Is dat nu echt het belangrijkste van ons dienen van God, van ons christen zijn? Staat of valt nu ons leven als christenen met dat vragen naar wat wel en wat niet mag? Natuurlijk, we weten het: soms lopen deze vragen hoog, wor den er op hoog niveau uitspraken over gedaan die weer bestrijding oproepen, en zo voortBedenk dan Jezus' uitspraak, die wij gisteren onderstreepten: „Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt datMisschien bent u er het soms niet helemaal mee eens en misschien wel eens helemaal niet. Dat kan aan die ge- of verboden liggen meestal ligt het niet minder aan u! „Doet het alles ter ere Gods....!" Als ge die toetsteen aan uw leven aanlegt, dan komt ge verder dan met al dat vragen naar wat mag en wat niet mag! Prof. dr. K. Dijk over: Alleen unie tussen gereformeerden pROF. dr. K. Dijk reageert in het „Centraal Weekblad" op de ge beurtenissen rondom de „oecumeni sche dienst", die door de rooms- katholieken in Den Haag uerd georganiseerd. In deze samenkomst spraken pater S. Jelsma en de her- vormde predikant dr. IF. E. den Hertog. Een aantal Haagse predikan- hebben toen een i erklaring uit- waarin zy zich ker tegen tisleidende voorttellin zaken". Prof. Dijk schrijft over de Verhouding tan de Gereformeerde Kerken ten opzichte van andere ker ken \ieuw is de daad van ds. Den Hertog voor de schrijver niet: kerk behoort, heeft hand der oecumenische verbroe dering reeds naar Rome uitge stoken. hoewel tevergeefs; men is druk bezig de Grieks-katholieke kerk er bij te halen; men wil al les, wat zich christelijk noemt omarmen, en Ja. als de hervorm den geen bezwaar hebben om met de vrijzinnigen het avondmaal te vieren, en zelfs ultra modernisten tot de wereldraad toe te laten, kunnen ze ook moeilijk de room- Deze laatsten belijden nog de godheid van Christus en de we zenseenheid met de Vader, wat zelfs vele rechts-vrijzinnigen niet doen; de roomsen geloven in de verzoening door Christus" bloed, wat de modernisten verwerpen; dc roomsen aanvaarden eenvou- g-ge!oiig de maagdelijke geboor te. de lichamelijke opstanding en hemelvaart van Jezus Christus, wat geesteskinderen van Roes- en als we op deze fundamentele waarheden van het Christendom letten, is er eerder reden om met Rome gemeenschap te zoeken dan met de meeste vrijzinnigen. Ds. Den Hertog heeft een con sequentie getrokken, waartegen de voorstanders van de moderne oe cumene geen bezwaar kunnen ma- Ernstige geschilpunten ln zeer dit heft geen der ernstige geschil punten op. en houdt nog niet een kerkelijke uniëring in. Wel heb ik nauwere verwant schap met een ernstige roomse, die de Christus belijdt als God uit God en Licht uit Licht, er in Zijn verzoening roemt, dan met een protestant, die een Jezus kent naar eigen model, maar dit bete kent allerminst, dat rk mag ca moufleren. waarin Rome dwaalt. WIJ zijn het met de Loosdufnse predikanten eena, dat cr tussen Rome en ons een acheldamuur be staat. die niet te negeren valt, vooral de kerk van Jezus Chris tus, het Huls des Heren, dat tege lijk pijler en fundament der waar heid Is. mag deze tegenstellingen niet verdoezelen. Daarom kan er van gemeenschappelijke diensten geen sprake zijn; daarom verheu gen wij ons niet over de bouw van een nieuwe roomse kerk; daarom doen wij aan deze oecu menische llefdoenerlj niet mee en ben Ik de Loosdulnse predikanten hartelijk dankbaar voor hun kloek getuigenis. Enige mogelijkheden 1V/TAAR wat dan? We mogen toch ■1*1 niet negatief blijven? Neen. maar het wordt wel hoe langer hoe duidelijker, dat een oecume ne hier op aarde, zonder de volle enigheid des waren geloofs een on mogelijk iets blijft, wil men niet over allerlei ernstige geschillen heenstappen. In de Internationale Raad van Christelijke Kerker. (I.C.C.C.) stui ten we als gereformeerde christe nen altijd weer op de semipela- Siaanse opvatting van de genade, ie we bij allerlei methodisten vinden, en die wij toch met de Dordtse vaderen als onschriftuur lijk. (en dit raakt een kernpunt), verwerpen. In de wereldraad, en dit is veel en veel erger komen we in botsing met modernisten en communistisch-gezinden. met wie we toch niet aan één avondmaals tafel kunnen aanzitten. We zouden immers de Reforma tie verloochenen, Indien we een band met Rome aanvaardden, en er blijft eigenlijk alleen over een unie tussen de gereformeerden, zoals we die vinden In de oecu- menisch-gereformeerde synode, en ten hoogste kunnen en mo gen we aangaan een gemeenschap van belijdende, of wil men bijbel- orthodoxe christenen. Dit is tege lijk een van onze vele ellenden. Aan Theol. Hogeschool Oudestraat Rede over de TIEN J AAR RECHTEN VAN DE MENS Beroepingswerk O. T.-priester schoten is in de opleiding Hoe zat het echter met morefel^HHHH ligieuze vereisten? Hier bood sprekerEde". NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuwe Tonge, B. J. Zaal te Houten (U.). Aangenomen, naar Lathum (toez.), vicaris K. van Otteren te Den Helder; naar Dwingelo (toez.) H. Bosma te I Beers (Fr.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te 's-Gravenhage-Moerwijk (2e pred.pl. i, D. Bouwknecht te Wol- (aartsdijk; te Mariënberg Th. P. van 1 Belzen, kand. te Arnemuiden; te Grouw- - Irnsum. G. O. N. Veenhuizen, kand. te ing naar Psalm 15, 24 Jes. 33 een nieuwe opvatting ter over weging aan. De Joodse traditie, dat Psalm 15 op het ingaan in het hierna- Z™1 ISTERAVOND heeft prof. dr. maals zou slaan, lijkt onwaarschijnlijk. TT v-„i„ „„„De opvatting van F.erdmans ea„ die hier J. L. Koole het rectoraat aan van ecn i>p0ortnturgie" spreekt, werd de Theologische Hogeschool der [door prof. Koole op grond van ecn drie- Geref Kerken te Kampen (Oude- straat) overgedragen aan prof. dr. tituur van de priester slaan. Herman Ridderbos met een rede, Zo ook Ps 24 en Jes. 33. Vergelijken die tot titel droeg; „Verwachtingen I wij de eisen van het priesterschap met en veronderstellingen rondom de Olld-Testamentische priester' I grote eisen: onberispelijk en betrouwbaar Na gesteld te hebben, dat dit op het zijn. Eveneens van de drie speciale eisen: eerste gezicht vèr verwijderde onderwerp! de ander sparen, trouw aan de dienst van veel te maken heeft met de hedendaagseJahweh en het niet misbruiken van po- ambtspraktijk. zei prof. Koole, dat het j sitie te eigen bate. priesterschap een vakwetenschap veron-l Ook het Nieuwe Testament stelt aan de derstelt. Niet alleen vereiste het een1 ambtsdragers veelal dezelfde eisen, grote praktische ervaring, maar ook hetj Zo kende het O.T. verwachtingen en gesproken woord was van groot belang.veronderstellingen rondom de priester. Voor het eerste denke men slechts aan Vaak werden ze beschaamd. Maar zij de rituele handelingen en bijv. aan hetwezen reeds heen naar Hem, in Wie het toezicht op de melaatsen. De handelingen volmaakte priesterschap belchaamd werden begeleid door het gesproken GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Leerdam (als Miss. precf. voor Nieuw-Guinea). P. Kingma teNoord- bergum. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen: te 's-Gravendeel, G. J. Buys te Papendrecht. Bedankt voor Urk. J. C. van Ra- venswaaij te Scheveningen. Het afgelopen jaar Bij zün beschouwing van het afgelopen jaar constateerde prof. Koole weinig koerswyzigingen. Blijdschap heerst er over het grote aantal nleuw-ingeschreve- nen. Over de meer praktische opleiding is het laatste woord nog niet gesproken. Overigens is een opleiding In deze klei nere kring uiteraard meer praktisch. V'Ufentachtig studenten staan ingeschre ven, waarvan zestien nienw-aangekome- nen. Aan de Joh. CalvUnacademle staan 27 kandidaten ingeschreven. 21 maal werd er een kandidaatsexamen afgeno men (1 x c.1.) en 10 maal een prop. Hoofdpijn? Verkoudheid? Griep? 2 'ASPRO'5 fit: Naast deze vakbekwaamheid vereiste het priesterschap ook een pastorale, di- daktische en juridische bekwaamheid. De offerpraktijk vereiste een pastorale be kendheid van de priester met degene, die het offer opdroeg. Zo nemen de profeten het de priesters kwalijk, dat zij aan hen. die een goddeloos leven leiden, niet dur ven zeggen dat God in hun offers geen behagen schept. Ook lezen wij van het uitspreken van de zegen en de vloek. Hun didaktische bekwaamheid richtte zich vooral op het wetsonderricht. Zij richtten zich niet zoals de profeten op ..straatprediking". maar hun taak lag binnen het raam van de cultus. Juiidisch hadden zij een plaats in de rechtscolleges, terwijl bij de heiligdommen waaischijn- Üjk juridische tradities ontstaan zijn. Zo kwam prof, Koole toe aan de eisen, die het priesterschap aan de persoon de priester stelde. Voor alles was hy dell wyze man. Hiernaast werd van hem ge vraagd een morele integriteit. HU mocht ook niet omkoopbaar z(jn. Tenslotte was hij ook theoloog. Hy was de conservator van de heilige historie. Maar ook was< hij als theoloog de kampvechter voor het eigene van Israëls religie. Hij moest de antithese stellen tegen de heidense reli- Ecn belangrijke vraag is of deze voor waarden werkelijk vereist waren de priesterwijding. Immers, mi toen gemakkelijker priester dan dominee wordt, want het priesterschap was erfeiyk. Nergens wordt in de Schrift dan ook melding gemaakt van een voor afgaand onderzoek Het enige schijnt, d'' ..sobrekenj lijke leider in de. Oostduitse stad 22*' V't drt rt.lzwlJKn mo-, „nlridino vereven hier- Godsdienst opium voor het volk Karl Marx's uitspraak „Gods dienst is opium voor het volk" heeft een vooraanstaande kerke opgeroepen tot dienst aan de naaste tot dienst aan de wereld en daarom mag men beslist niet beweren, dat het geloof in het hiernamaals de gelovige machteloos maakt voor een actief han delen in het tegenwoordige leven. Wel moeten we nadrukkelijk vaststellen en dat ook voor anderen willen weten, dat de Christen in deze wereld niet zijn deel aangekondigd, omdat hy tekortge- Advertentie De kerkeraad van de Schotse pres byteriaanse kerk in Glasgow heeft met grote meerderheid van stem men het anglicaans-presbyteriaans rapport over de weg tot kerkelij-1 De%ngl°ica' ke eenheid verworpen. Het rapport was aan de kerkeraden ter bestu dering toegezonden. De ouderlingen en diakenen wiluen de besprekin gen evenwel niet afbreken, maar cisten van de anglicanen dat zij worden gehouden op de basis van wederzijdse erkenning van de amb ten en kerkregering in beide kerk genootschappen. De anglicanen geloven in apostolische successie met priesterwijdingen; de presbyterianen kennen ecn vorm van kerkregering zoals wij die in on ze hervormde en gereformeerde ker ken gewoon zijn. De presbyterianen van Glasgow waren van mening dat de anglicanen alleen maar de episco paalse kerkregering erkenden en dus neerzagen op de bevestigde predikan ten van de Schotse kerk. Ook in Canada wil de anglicaanse kerk weer contact opnemen met de Ver enigde Kerken van Canada Het mo- deramen van de anglicaanse kerk be sloot namelijk om de besprekingen met vertegenwoordigers van deze ker ken weer tc hervatten. Hiertoe is een vergadering bijeengeroe- Xït AT7«i?Ln„mi°n Dresden aanleiding gegeven hier- de Joodse traditie vindt men v/ei dege-iaan een beschouwing te wilden. lijk enkele eisen en bovendien was de! Updwelmin^miH- Iae <-hn8ten in deze wereld mei zijn opleiding toentertijd niet ?an scholen Opium IS een bedwelmingsmia laatste doel ziet. Dat onderscheidt hem gebonden. De instructie had plaats in, del, waardoor men zich aange-|dan ook wel zeer wezenlijk ouderlijk hiiis Zo wordt Eli het oor- naam voelt en veel narigheid ver- atheist- geet. Dat gaat echter ten koste van de gezondheid, want licha melijk en geestelijk gaat men hierdoor ten gronde. Karl Marx bedoelde met zijn uit spraak, dat religie geschikt is om de mens omtrent zijn werkelijke toestand een rad voor ogen te draaien. De reli gie verlamt volgens Marx de kracht van de mens om hierin verandering te brengen. Daarin steekt een diepe waarheid, aldus de kerkelijke spreker, die opmerk-j te. dat deze zin wel in de Bijbel zelf had kunnen staan. Met citaten uit het Oude en Nieuwe Testament toonde hij aan. dat Jeremia. Paulus. Johan nes de de Doper en Christus zelf zich beslist tegen de valse godsdienten heb-| ben gekeerd. Zij spraken met scherpte zich uit tegen opvattingen, die de mens valse zekerheden geven en de ware toe- - - stand verdoezelen. De kerkgeschiedenis biedt heel wat De bisschop voorbeelden van werkelijk christen-zijn. - - - maar helaas ook verschrikkelijke voorbeelden van geestelijken, die of uit verlegenheid of uit onwetendheid als het ware opium onder het volk hebben ge bracht, en juist in die gevallen dat zij het Evangelie verkort vertolkten. pen van de gezamenlijke bisschoppen en het herenigingscomité dat onge veer 15 jaar geleden gevormd werd om de mogelijkheden tot vereniging te bespreken. zijn tot dit besluit geko men. na een verzoek tot hernieuwde samensprekingen met de Verenigde Kerken die in 1925 werden gevormd uit de methodisten, presbyterianen en congregationalisten. Deze groep van kerken wil nu eindelijk wel eens we ten of de anglicanen de besprekingen werkelijk wensen of willen afbreken. Advertentie Aambeien? .dit tabletje en U 8tilt de pijn* Hemotabs. een nieuw middel ln tablet- vorm. Geen zalf of zetpillen nodig. Hemotabs doen de zwellingen slinken en bevorderen genezing. Voor "n volko men herstel van aambeien en lange vrijwaring van pUn: HEMOTABS Geloof roept tot actie op Nadrukkelijk zei de redenaar, dat het In Christendom zeer beslist gaat om heel I andere waarden dan om bedwclmlngs-1 middelen. Het Nieuwe Testament laat| vrijwel onophoudelijk een roep tot waak zaamheid uitgaan, een els tot nuchter-1 held en bereidheid tot dienen. In zo ver kan men zelfs Christus zien als ..het einde van alle godsdienst". Iedere soort van ongeloof wordt door de Bijbel ontrafeld. De Christen wordt i Barking, ds. H. K. Gougk is gekozen als de zevende aartsbisschop van Sydney, Australië. Ds. Gough is ln Engeland vooral be kend geworden door zUn medewerking aan de Keswick conferenties. Dr. A. H. Oussoren, predikant van de Christian Reformed Church, voor heen gereformeerd predikant ln Mid delburg en Vollenhoven, heeft zich met een aantal gemeenteleden aan deze kerkgemeenschap onttrokken. Dr. Oussoren die predikant was in Vancouver Is overgegaan naar de Verenigde Kerken van Canada. Kruiswoordpuzzel 82 Barbara verkeerde ln een staat van grote opwin ding. Ze was er meer dan ooit van overtuigd, dat ze de moordenaar van Hallijohn gevonden had en ce kon onmogelijk stilzitten. Ze kwam vaak bij de Her berts ze hadden haar zelf uitgenodigd Zo hoor de ze zo nu en dan iels van zijn verleden en dan schreef ze weer een krabbeltje voor mijnheer Car lyle Ze stuurde ze niet naar zijn kantoor en durf de do ar zelf ook niet te komen. Ze trachtte hem meestal te ontmoeten als hij naar huis ging. Soms Sing ze ook gewoon naar lady Isabella toe, maar an bracht hij haar weer tot aan het hek En Isa- hn ontving haar steeds Kapitein Levison speelde intussen ook zijn roL La dy Isabella had al genoeg aan hetgeen ze zag. Maar hij vertelde baar ook nog wat ze niet gezien had. Hij schepte er behagen in de handelingen van Bar bara en Carlyle na te gaan Er was een pad met oen dichte heg er langs die tegenover het huis van de Haro's uitkwam Op die manier kon Levison hem gemakkelijk bespieden als ze elkaar troffen en een etnd samen hepen Het spreekt bijna vanzelf dat Barbara er hele maal geen erg in had dat lady Isabella jaloers was. Als men het haar verteld had. zou ze alleen maar gelachen hebben Jaloers r»p haar tegen wie hi.' altijd zo koel bleef, van wie ze alleen maar belang stelling en welwillendheid ondervond, maar dat an dere, da' had rr diep in haar hart begraven Ze had op dit ogenblik ook wel andere dingen om aan te denken. In haar hart had ze er een tegenzin in telkens weer met Carlyle te moeten spreken, maar ze deed het voor haar broer Carlyle zat op zekere dag op zijn kantoor toen mijnheer Dill binnenkwam. „Er is een mijnheer voor u". zei hij. van door ANN LUDLOW ..Ik heb geen tijd op het ogenblik, dat weet je toch." ..Dat heb ik ook al tegen hem gezegd. Maar hij wü blijven wachten Het is die kapitein Thorn, die hier bij de Herberts is" Carlyle keek de oude man aan. In hun ogen was een blik van verstandhouding. Ze dachten beiden aan hetzelfde Carlyle dacht even na. toen zei hij: Laat hem maar binnen. Ik wil met hem praten. Dill." Het bleek niet veel te betekenen te hebben, waar over kapitein Thorn Carlyle advies kwam vragen. Hij had zichzelf ln moeilijkheden gebracht, zoals dat met kapiteins van het leger wel vaker het geval is. met een rekening die niet betaald was. Carlyle voelde er eerst weinig voor, de man ter- wille te zijn. Het leek wel een prettig iemand om mee om te gaan. Hij maakte een gunstige Indruk. Maar als hij inderdaad de moordenaar was. die hij zocht, dan zette hij zijn deur liever zo ver moge lijk open om hem weer te laten gaan ..Ik zou wel advies kunnen geven, kapitein Thorn," zei Carlyle tenslotte. ..Maar ik wil graag weten wat voor mensen ik bij me krijg, voor ik ze help." ,,Ik kan u direct betalen, als u dat wilt", antwoor- de de bezoeker. ..ik heb wel zakgeld genoeg. Het is alleen de rekening waar ik mee zit." Carlyle lachte, nadat hij zich even op de lip had gebeten. ..Ik kan me begrijpen, dat u dit zegt. maar ik bedoelde het anders. Mijn vader hielp nooit ie mand als hij cr niet zeker van was, dat de man goed en eerlijk was." „Mijn familie staat goed bekend", zei kapitein Thorn. ..Neem u mij niet kwalijk, maar de familie heeft hier niets mee uit te staan. Al was het de armste schobber of iemand uit het armhuis, ik zou hem graag helpen als hij een eerlijk man was. Ik zeg nog eens. u moet zioh helemaal niet beledigd ge voelen. ik zeg alleen maar dat ik u niet ken." Wel een beetje vreemd voor een advocaat tegen over zijn adspirant-cliënt en dat vond kapitein Thorn ook. Maar Carlyle zei het allemaal op zulk een correcte en beminnelijke toon. dat hij zioh er onmogelijk door gekwetst kon voelen. ..Hoe kan ik u er dan van overtuigen dat ik be trouwbaar of eerlijk ben? Ik heb het land gediend var.af mijn zestiende jaar en mijn mede-officiers hebben nooit over mij te klagen gehad. Mijn rang als officier zou feitelijk al voldoende waarborg moe ten zijn. Vraagt u John Herbert. De Herberts zijn ook vrienden van u en ze hebben mij hun huis nog nooit geweigerd." ..Goed", antwoordde Carlyle. Hij voelde dat hij niet verder kon gaan. En ten slotte moest men toch ieder voor eerlijk en onkreukbaar houden totdat het tegendeel zou blijken. ,,In ieder geval zal ik u een advies geven, wat u momenteel moet doen Maar als het daarmee niet afgelopen is, kan ik u niet garanderen dat ik u verder helpen kan. Ik heb het op het ogenblik erg druk." (Wordt vervolgdj Horizontaal: 1. Europeaan. 10. kwel ling. 12. algemeen kiesrecht (afk.), 14 een weinig scheel. 15. jaar (afk. Lat.), 16. jongensnaam, 18. zot. 19. ik (Lat.), 20. grappenmaker. 22. vat met een heng sel, 24. vuurspuwende berg. 25. zwem vogel, 26. gemeenschappelijke weide, 28. lenen isfuik (Z. Nederl.), 29. telwoord, 30. soort van hert, 32. achting. 33. bekende afkorting. 34. benedendeel van 'e rug. 36. muziek noot. 37. stad aan de Guden Aa op Jutland tussen Aarhus en Aalborg, 39. mannelijk beroep. Verticaal: 2. jongensnaam, 3. cilin dervormig voorwerp, 4. afgeknotte boom stam, 5. Zweeds ;taije aan de Botni- sche Golf, 6. soort. 7. zijtak Donau, 8. voegwoord (Fr.), 9. boordsel van goud- of zilverdraad. 11. winstgevend, 13. ge tand nuurwerk aan de bovenrand van muren, 15. vertegenwoordigster, 17. lan ge nekharen van dieren, 19. muggen- larve. 21. voorzetsel. 23. maand van het jaar, 27 Lusje. "3. gem. in Gelderl.. 31. einde. 34. stuk 'rout. 35. tijdrekening, 37. muzieknoot. 38. welaan. DE dag van de rechten van de mens: zo heet sinds 1D48 de 10de december. Toen nam de al gemene vergadering van de Ver enigde Naties, te San Francisco bijeen, de algemene verklaring van de rechten van de mens aan en riep deze uit tot een algemene standaard voor volken en staten om naar te leven. De verklaring, dertig artikelen tel lende, behelst de vrijheden en rechten. Om enkele te noemen: die op vrijheid en veiligheid van de persoon; die op bescherming door de wet tegen discriminatie; die op briefgeheimop vrijheid van vereniging; op vrijheid van bezit; op nationaliteit; op vrijheid van huwelijk, ongeacht ras, nationali teit of godsdienst; op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; tot deelneming aan de regering. Aansluitend hierop: het recht op vrije verkiezingen door geheime stemmingen. Kortom, de verklaring erkent het recht van de mens om te leven zon der bedreiging door willekeurige machtswellust van medeburgers of overheid. Een Nederlandse gedelegeerde bij de Verenigde Naties heeft de nood zakelijkheid van deze verklaring eens als volgt aangegeven: „De systematische ontkenning van de grondslagen van de rechten van de mens is oorzaak van onze meeste moeilijkheden en bedreigt het werk der Verenigde Naties." Helaas moet na tien jaar nog wor den vastgesteld, dat in vele delen van de wereld de rechten van de mens niet of onvoldoende worden erkend. De verklaring zelf heeft geen rechtskracht, niettemin kan wie zich ln zijn rechten tekort gedaan acht een klacht indienen. Het uiten van zulk een klacht, mits gegrond, heeft steeds zin, want *o worden gegevens verzameld over de situa tie in de onderscheidene landen. De klachten worden, samenge voegd, jaarlijks aan de secretaris generaal der Verenigde Naties overhandigd. Indien de klager be zwaar heeft tegen het noemen van zijn naam, wordt deze geheim ge houden. De regering tegen welke de klacht is ingediend krijgt een afschrift, waarbij echter weer, in dien zulks gewenst is, de naam van de klager geheim gehouden wordt. Dikwijls zal de klacht vruchteloos zijn. Niettemin is door de verkla ring van de rechten van de mens de wereld een schrede gevorderd op de weg naar de menselijke ver antwoordingsplicht. Intussen hebben de vijftien lan den, verenigd ln de Raad van Europa, op deze weg reeds een volgend traject afgelegd. Op 4 no vember 1950 toch is te Rome ge tekend het Europese verdrag voor de rechten van de mens, door de verklaring van San Francisco ge ïnspireerd. Een verdrag: dus een document met rechtskracht. Daarom is in het verdrag ook voorzien ln de stichting van een Europees Hof voor de rechten van de mens, dat er komen zou wanneer acht staten de rechtspraak van dit Hof zouden hebben aanvaard. Weina, dit laat ste is thans gebeurd: op 5 septem ber van dit jaar hebben IJsland en Oostenrijk de acht, waartoe Neder land reeds behoort, volgemaakt. Wanneer straks op 19 januari 1959 te Straatsburg de raadgevende ver gadering van de Raad van Euro pa bijeenkomt, zullen de afgevaar digden onder meer tot taak hebben de rechters te benoemen van flit Europese Hof voor de rechten vu de mens. De rechters, evenveel als er leden staten zijn, dus vijftien, zullen woj. den benoemd uit een lijst wellu door het comité van ministers aai de raadgevende vergadering worii voorgelegd. Elke staat mag drk kandidaten noemen, van wie minste twee de nationaliteit die staat moeten bezitten. De reel ters worden benoemd voor nege jaar. met recht op herbenoeming. Waar het Europese Hof voor 4 rechten van de mens gevestigd ia worden, is nog een open vraag Hopen we, dat het niet zulk strijdvraag zal worden als over i zetel der Europese gemeenscha] pen. Kan nu ieder die meent onrecht vaardig behandeld te zijn zijn grle aan het Hof gaan voorleggen? Ja en neen. Het verdrag zelf spreekt alleen vu klachten van en over staten. Dt zelfde figuur als geldt voor het Ia ternationale Hof van Justitie, waai slechts staten een geding kunnei aanbrengen. In het recente gen van het voogdijgeschil over het Ni derlandse meisje Boll hebben echter gezien, dat de staat, over tuigd dat een onderdaan onrech; wordt aangedaan, in de bres kat springen. Begrijpelijk is het, dat een staa: niet snel tegen een andere staat - waarmee men bovendien bondgenootschap verbonden is - een klacht zal indienen. Daarom h aan het verdrag een clausule toe gevoegd die ook aan personen he recht tot klagen toekent: het Indi viduele klachtrecht. Deze clausuli behoeft afzonderlijke ratificatie. Het verdrag houdt dus in totaa! drie goedkeuringen in: het verdra] zelf (alleen door Frankrijk nog niel geratificeerd), de aanvaarding vi de rechtspraak van het Hof, en h individuele klachtrecht. Nederland heeft het verdrag en di aanvaarding van de rechtspraak ge ratificeerd; ratificatie van de clas sule zal binnenkort in onze volks vertegenwoordiging aan de ordi komen. Men heeft wel eens de vrees ge uit, dat het individuele klachtreck de deur zou openen voor stroom van weinig serieuze klaci ten. De procedure echter die klacht moet ondergaan staat hiei aan in de weg. De klacht toch moet worden inge diend bij de Europese commissli voor de rechten van de mens, de gegrondheid onderzoekt. 1 commissie beoordeelt de klacht al leen op haar ontvankelijkheid Wordt deze aanvaard, dan track de commissie beide partijen dl klager en aangeklaagde staat ti overleg en arbitrage te breng» Slaagt zij hierin niet, dan het geval met een rapport van d commissie aan het comité der nisters doorgezonden. Het comité van ministers kan dn of zelf een beslissing nemen of 4 zaak voorleggen aan het Hof. Gt beurt geen van heide, dan de zaak door de commissie vob het Hof gebracht, mits beide erbj betrokken staten de rechtspraal van het Hof hebben erkend. Ooi kan de commissie of kan en staat een zaak voor het brengen met de vraag hoe op eei bepaald punt het verdrag zelf b* hoort te worden uitgelegd. Vandaag, op de tiende verjaard» van de verklaring van de rechte: van de mens, hebben wij ons i het hierboven geschrevene gaan veroorloofd op heel dit voor 4 mens van heden zo belangrijke o» derwerp eens in het bijzonder 4 aandacht te vestigen. NIET GEGUNDE ONDERWIJSVRIJHEID T-JET volgende speelt zich af in Ca- pelle aan de IJssel. De gemeente ls er in drie woon wijken te onderscheiden: Dorp, Schenkelwijk en West. Schenkel- wijk en West hebben zowel open bare als bijzondere lagere scholen; de wijk Dorp heeft alleen een open bare lagere school, geen bijzonde re, wèl is er sinds enige jaren een christelijke u.l.o.-school en thans is men er ook bezig met de bouw van een openbare u.l.o.-school. Voor deze Dorpswijk heeft het be stuur van de Hervormde School stichting aan het gemeentebestuur medewerking verzocht voor de stichting van een bijzondere school; het verzoek ging van 54 handteke ningen vergezeld. De gevraagde medewerking is op 8 april van dit jaar verleend. Reeds had de Hervormde school in de Schenkelwijk, het groeiend aan tal leerlingen moeilijk kunnende bergen, een dépendance gevestigd in de christelijke u.l.o.-school in de wijk Dorp, maar op den duur moest het een onhoudbare toestand worden, temeer omdat het leerlin gental van deze christelijke u.l.o.- school ook stijgende blijft. Niet alleen dat er reeds in de ge meenteraad tegenkanting was te gen het juiste en redelijke verzoek van de Hervormde Schoolstichting; onder meer van liberale zijde ging men daarna nog in verweer bij Gedeputeerde Staten. Dezen echter hebben de bezwaren afgewezen. Ten overstaan van Gedeputeerde Staten is van de zijde van de Her vormde Schoolstichting er daarbij de aandacht op gevestigd, dat nu reeds voor de derde maal de it- genstauders van het bijzonder o» derwijs de vestiging van een bij zonderc school in Capelle trachttfl te verhinderen en af te remmen. Gedeputeerde Staten hadden het bi hun beslissing niet moeilijk. Te d delijk immers spraken de feite» vóór de stichting van een bijzonde re school, ook in de wijk Dorp. W bezwaren konden dan ook grond worden verklaard. Het wü inmiddels 27 oktober geworden. Wie menen mocht dat het bijzo* der onderwijs in Capelle aan 4 IJssel hiermede uit de misère it vergist zich. Er is namelijk alsnof een mogelijkheid tot vertraging: s het mislukte beroep bij Gedeputeo de Staten het beroep bij de Krooi Dit beroep is prompt ingesteld. Met het gevolg dat het, na h gunstige gemeenteraadsbesluit vü 8 april en na de gunstige beschü king van Gedeputeerde Staten 27 oktober, thans in Capelle au de IJssel opnieuw wachten is R blazen. De blanke en bruine (A® bonese) kinderen van Capelle wad ten op hun school en de onderwi.' zers tobben voort. Natuurlijk is het een goed ding di wie zich bezwaard gevoelt de i gelijkheid heeft om met deze k zwaren in beroep te gaan. Mal in Capelle aan de IJssel heeft mi toch wel sterk de indruk, dat 1 het indienen van bezwaren overt® gend het motief is, hoe het bijzo» der onderwijs te hinderen bij V aan zijn trekken komen. Wij voor ons vinden dat ven in het jaar 1958 een verdrK tige zaak. Oplossing vorige puzzel i Horizontaal: 1. somtijds-eg, 2. Tp-Ao-jde. 3. mars-ketel. 4. tod-Eemnes' keper. 3 aardig-era. 4 pas-edel^. 5. idee-ant., 6. degen-gade. 7. spel elkeen-mei. 6. Lee-me-gene. 7. rot-naar-18. eer-eender. 9 graniet-na. ■paal-»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2