Mevrouw D- Woudstra droeg flink steentje bij Stationsweg zonder rails van het draaiboek Misdaad berust op een collectieve schuld Mon Oncle is meer dan uitsluitend amusement Prof. Haardl over fair play in burgerlijk geding MEI-WE LEm«CHE COURANT 4 ZATERDAG 22 NOVEMBER 1958 Christelijke nijverheidsschool Leiden September 1959 hoopt men de meisjes te kunnen herbergen FjK WERKERS aan de Boshuizerkade hadden er iets echt feestelijks van gemaakt. Er wapperden tal van vlaggen en de betongrijze, kale fun damenten waren opgevrolijkt met fris sparregroen. Zij hadden dat gedaan, omdat het gisteren een blijde dag was voor allen in Leiden en omgeving, die het christelijk onderwijs een goed hart toedragen. Een blijde dag met als hoogtepunt het ogenblik, waarop mevrouw D. Woudstra-Bcrgema, gewa pend met een zilveren troffel, de eerste steen legde voor de christelijke nijverheidsschool voor meisjes met de stichting waarvan men reeds sedert 1938 doende is. Met gratie en zonder aarzelen droeg mevrouw Woudstra haar steentje bij, daarna een beroep doende op de houwers alle krachten in te zetten, opdat de school werkelijk volgend jaar september in gebruik kan worden genomen. liatste fase aan de beurt: de eerste De heer W G Aldershoff. die voorzit ter Kiers verving. ze«i erin te kunnen komen, dat buitenstaanders rich afvra gen. waarom de bouwplannen zo zonderlek lang op hun verwezenlijking hebben laten wachten, Dit is echter mand kwalijk te nemen, want er vier spaken in het wiel gestoken. Eerst was er de oorlog, daarna de bouwstop, vervolgen! de bestedingsbeperking en "ten slotte als uitvloeisel hiervan de be perking van het bouwvolume In 1953 kwam er voor het eerst weer enig schot in de goede voornemens, in 1956 kwam de goedkeuring af en werd de grondaan- 'koop vnrrioht, in maart 1958 had de besteding plaats. In mei ging de eerste paal d« grond in, en nu was dan de v Medische hul] Vandaag passen wij voor het eerst een nieuwe vorm toe voor de publikatie van alle medi sche diensten in Leiden en om geving. De opgaven staan nu niet meer in het nieuws onder do verschillende gemeenten, maar bij elkaar in een aparte lijst. In deze lijst worden vier groepen onderscheiden: de dok ters, de apotheken, de wijkver- plegingsdiensten en de tand artsen. Wij zijn vanzelfspre kend bereid, deze lijst met nieuwe opgaven aan te vullen. Red. N.L.C. Medische hulp in Leiden en omgeving Doktersdlenjiten Alkemade: dokters Van der Bijl en .Van der Werf. resp. K 1713—217 en K 1712202 Alphen aan den Rijn: dokter Stehouwer •Anna van Burenlaan 5. tel. 2170 Hillerom: dokter Van der Kaaden. Hoofdstraat 14. tel. 5114 Katwijk aan den Rijn: dokter Bergman. Valkenburgaeweg lb. tel. 2921. Katwijk aan 7ee: dokter Lodder, An- -dreaspletn 1, tel. 2424. Koudekerk aan den Rijn: dokter Bake- ana. Acnclalaan 58, Leiderdorp, K 1710— •24828. Lelden: de dokters Lahr, Postel, Ver hoef. Gaasbeek en Roodenburg Vermaat Leiderdorp: dokter Bakema, Acacialaan £8 tel. 24828 Liase: dokter Duymaer van Twist. Hcreweg 295. tel. 3453. Langeraar: dokter Van Dongen, tel. K 1723—101. Nieuw veen: dokter Van Dongen, tel. K 1723—101. Nieuwkoop: dokter G. J. Bremer, tel. K 1725103. Noordwijkdokter Goudnaan, Lijn- baanweg, telefoon 2333. Noordwijkerhout: dokter Wösten, Kerk straat 28, tel. 285. Oegatgeest: dokters Held en Lanen-Ba ron. reap Maretaan 38. tel. 24849 en An na van Burenlaan 1, tel. 21610. Rijnsburg: dokter Bergman, Valken- burgseweg lb, Katwijk aan den Rijn, tel 2631. 2621. Voorhout: dokter Bots. tel K 2532—7393 Voorschoten: dokter Olthuis, Leidseweg 179. tel. 2527 Warmond: dokter Bots, tel. K 2532—7393 Woubrugge: dokter Van Dongen te Nteuwvem, tel. K 1723—101. Zwammerdam: dokter Bremer, tel. K 1725103. Zoeterineer: dokter De Bruijn, Dorps straat 1. tel. 3059 Apotheken Katwijk: van zaterdag 22 tot en met za terdag 29 november 830 uur v.m.) wordt de nacht- en zondagsdienst waargenomen door de Katwijkae apotheek, Princestraat 3. Katwijk aan Zee. Lelden: De avond- en nachtdienst wordt waargenomen door de apotheek Kok, Ra penburg 9, tel. 24807 Bovendien is tot za terdagavond 8 uur geopend de apotheek Tot hulp der Mensheid, Hooigracht 48. tel. 21080 Oegatgeeat: de avond- en nachtdienst wordt waargenomen door de Oegstgees- ter apotheek, Wilhelminapark 8, tel 26274, behalve op zondag van 8 uur tot 10 uur 's avonds. Wijkverpleging Koudekerk aan drn Rijn: zuster Van der Holst. Wit-Gele-Krutsgebouw. Rijndijk 200, ie'. K 1714—225. bij geen gehoor 402 Leiderdorp: zuster Van der Holst, Wit- Gele-K ruis gebouw. Rijndijk 200. Koudekerk aan den RijnHazerswoude Rnndijk. tel. K 1714—225. bij geen gehoor 402. Zoeterineer: zuster Van Dam, Groem Kzuisgebouw. Dorpsstraat 78, tel. 3230. Tandartsen Katwijk san Zee: dokter Mast. Boule vard 137. tel. 2537, spreekuur tussen 11-30 en 12 J0 uur. Zegeningen De heer Aldershoff meende, dat men bij alle hinderpalen waarop men ls ge stuit, de zegeningen niet uit het oog mag verliezen. Onze dank gaat uit naar de autoriteiten, wier medewerking vaak niets te wensen overliet, en bovenal zijn wij God erkentelijk voor hetgeen Hij ons in deze 9chool schenkt. Mevrouw Woudstra, de secretares se i noemlijk veel werk verricht. De heer Aldershoff bracht haar hulde en dacht, dat het haar wel niet te veel zou zijn ook dit werk van het leggen van de eerste steen nog te verrichten. Mevrouw Woudatra vond het vooral prettig, dat de vakscholen van het Ra penburg en van het Galgewater verte genwoordigd waren. Zij hoopte op een goede samenwerking, waarbij zij ook de toekomstige directrice van de nieuwe school, mejuffrouw A Molenaar, betrok. Wethouder schoolbestuur geluk Verder voerden het woord aannemer W Geel jr.. mr. M. C. de Graaf, voorzit ter van de vakschool voor meisjes aan het Rapenburg, en mejuffrouw Th. van Mechelen, directrice van de vakschool aan het Galgewater. Mejuffrouw Van Mechelen zei. dat men aanvankelijk nog al wat beducht is geweest voor de con currentie van de nieuwe school, aange zien op haar rooms-katholieke school verscheidene protestantse meisjes gaan, maar uiteindelijk is men blij met dit re sultaat, waardoor het nijverheidsonder wijs in Leiden ruimer armslag krijgt. In do directiekeet bleef men na de plechtigheid nog wat napraten. Daarbij waren onder meer aanwezig de heer D van der Kwaak, lid van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, en de heer H. Hazelhoff. directeur van het geweate- het schoolbestuur, heeft on- lijk arbeidebureau Leiden. Vereniging voor Pedagogiek T"\AT DE VERENIGING voor Pedagogiek zich ook bezighoudt met pro- blemen, die niet rechtstreeks de opvoeding betreffen, bleek gister avond in Het Gulden Vlies, waar dr. J. van der Grient te Oegstgeest een lezing hield over „De misdadiger en wij". De secretaris, de heer M. G. H. den Haan prees zich in zijn openingswoord gelukkig met de grote op komst. Dr. Van der Grient wees in zijn lezing op de relatie tussen de mis dadiger en de andere mensen. De criminaliteit is een begeleidend ver schijnsel in de maatschappij. In elke samenleving zijn er enkelen, die de normen schenden en elke samenleving reageert op deze schending naar de opvatting, die er heerst over wie de misdadiger is. De erfelijkheidsleer zoekt de oorzaak van het misdadige In de aangeboren fac toren. Een andere opvatting ia. dat iedere maatschappij de misdadigers heeft die zij verdient. Hier speelt dus de milieu factor de grootste rol. Beide factoren, aanleg en milieu, ztjn volgens spr. echter zo nauw samengeweven, dat ze niet te scheiden zijn. Vele kinderen komen in lichamelijk of geestelijk opzicht beneden de norm ter wereld. Wanneer deze kinderen op groeien en met allerlei andere milieus in aanraking komen, gaan zij zich on volwaardig voelen. Zij zijn niet, zoals de volwassenen, genoeg gehard tegen het leven. Zij wil len zich toch handhaven en zoeken dan een of andere compensatie. Het ergste ongeluk voor de mens is. dat hij zich onvolwaardig voelt, aldus dr. Van der Grient. Constitutionele stoornissen zullen natuurlijk niet altijd tot misdaad voeren Ze geven deze mens alleen een grote kwestbaarheid. Procentsgewiji komen zij onder de misdadigers het meest voor. Sfeer Van groot belang is ook In welke sfeer mens in zijn jeugd leefde. Voor vele 'zinnen is tegenwoordig de woning een <ort tankstation, waar men gevoed en gekleed wordt en elkaar vluchtig ont- In vele huisgezinnen gaat het al om een biologisch en materieel assen worden Het samen hebben hieT voor het samenzijn, terwijl juist dit laatste de eigen aard van een huisgezin vormt. In de thuisloze gezin nen is geen sprake van emotionele ge bondenheid; het gevolg is dan ook onge bondenheid en bandeloosheid. De tegenwoordige beschouwing va misdadiger ia, dat de misdaad als compromis wordt gezien. In de relatie tot de misdadigen moe ten wij er van uitgaan dat de achter gronden van de conflictsituaties, niet een gevolg zijn van individuele, maar van een collectieve schuld. Dan stellen we ons niet meer op een af stand van hem. maar komen we tot de conclusie, dat hij bij ons hoort. Wanneer hij de straf voor zijn mis stap dan ook heeft ondergaan, heeft hij weer het volste recht zijn plaats in de maatschappij in te nemen. Mevrouw Woudstra legt de eer ste officiële steen voor de christe lijke nijverheidsschool voor meisjes. Foto N. van der Horst Zaken-lustrumfeest Vandaag bestaat het loodgietersbedrijf van de heer Th. Burgerhout. Stieltjes straat 1, 35 jaar. Vanmiddag ia ter gele genheid daarvan een receptie gehouden. Ongeveer 7000 man van het grondper soneel van de Amerikaanse Luchtvaart maatschappij Trans World Airlines zijn gisteren in Arkansas City. waar de maat- schapp.j is gevestigd, in staking gegaan. De werknemers willen op deze wijze kracht bijzetten aan hun looneisen. De T.W.A. heeft voorlopig al haar vluchten afgelast. Alleen vliegtuigen op terugreis uit Europa kunnen hun tocht voltooien. T ussen de bladzijden Tati een even groot kunstenaar als Chaplin in zijn grote tijd is geweest L1DO (2.30, 7 en 9.15 uur). Jacques Tati neemt in de wereld van c film een geheel eigen plaats in. Hij gaat zijn weg zonder zich aan iets» iemand te storen. Hij bedenkt zelf het verhaal, regisseert de produktie e speelt de hoofdrol. Gemiddeld trekt hij voor een film enkele jaren ui vandaar, dat hij een bijzonder hoog peil heeft weten te handhaven. ïlfs in de letterlijke zin van het woon! Wij vinden Tati een evengroot kunste Uit zijn eerdere films, „Jour de Fète" en „Les Vacances de monsieur Hülot" zal men zich herinneren, dat de hoofd figuur steeds een excentriek lopende, ge klede en handelende figuur is. die zich in deze wereld nauwelijks geaccepteerd eet te maken. Ook in „Mon Oncle" ls Hülot weer de ian, die zich geen raad weet in gezel schap van zijn zwager, een fabrikant van plastic buis en trotse eigenaar van een woning, waarin alles beantwoordt aan de laatste verworvenheden van de techniek. Het zoontje van de plasticman trekt er maar al te graag met oom Hülot op uit, omdat hij dan pas tot leven kan komen. Een vlekkeloze, gesteriliseerde en ge automatiseerde wereld is zowel voor de oom als de neef een dwangbuis, dat zij, zo enigszins mogelijk, schielijk de rug toe- Op zijn beproefde wijze heeft Tati het verhaal, dat overigens als los zand door de vingers glijdt, gelardeerd met een groot aantal filmische mopjes, die zo oorspron kelijk en heerlijk menselijk zijn, dat de slapstick uit andere films er als de nieuwe maan bij afsteekt. In wezen betekent „Mon Oncle" nog iets meer dan alleen amusement van hoog peil, namelijk een protest tegen de ontmenselijkte wereld zonder inhoud, waarin alles draait om de protserige schijn, maar waann ieder de ander zit aan te kijken, als het er om gaat eens gezellig n te zijn. Gelukkig gaat er dan altijd wel iets op technisch gebied mis, waar door een nieuwe bron voor agitatie en verwarring is aangeboord, in de film Inauguratie aan LEIDSE universiteit Partijen jegens elkaar verplicht aan goede procesorde mee 5? te werken IN het groot-auditorium der Rijksuniversiteit te Leiden heeft gistermiddag prof. mr. W. L. Haardt het ambt aanvaard van buitengewoon hoogleraar in het burgerlijk procesrecht. Prof. Haardt, die als bedrijfsjurist een prak tijk van bijna vijftien jaren achter de rug heeft bij de N.V. Philips Gloei lampenfabrieken, had tot thema voor zijn oratie gekozen „Fair play in het burgerlijk geding". De plechtigheid werd bijgewoond door curatoren, tal rijke hoogleraren en leden van de wetenschappelijke staf, vooral van de juridische faculteit, studenten en vele andere belangstellenden. Prof. Haardt begon zijn rede met een gebeurtenis uit de praktijk van het burger lijk procesrecht. Op 19 maart 1955 werd in Barneveld vroegere datum ofwel door in te sfem- cassaüe-dagvaarding uitgebracht, waarbij de eiser zijn wederpartij opriep om voor de Hoge Raad te verschijnen op vrijdag 8 april 1955. Enige dagen la ter bemerkte de advocaat van de eiser dat die vrijdag de verkeerde vrijdag was namelijk de Goede Vrijdag, een dag waarop de Hoge Raad volgens zijn regle ment geen zitting houdt. De cassatieter mijn was inmiddels verstroken, zodat een nieuwe dagvaarding geen baat kon De advocaat van eiser riep de mede werking in van de raadsman der wedar- partij om de fout te herstellen, ofwel door toepassing van artikel 407 Rv de zogenaamde „anticipatie", oproeping door de verweerder van eiser tegen een met de oproeping door verweerder tegen een latere datum. De ze madewerking werd, ongetwijfeld op last van de cliënt, geweigerd, gevolg dat de Hoge Raad ermee gemoeid werd. De uitspraak van de Hoge Raad was dusdanig dat het cassatieberoep ln het geheel niet in behandeling kwam, wegens onmisbare medewerking van de tegenpartij. Wedstrijd IE hebt altijd baas boven baaa. De Steen- J straat en de Stationsweg hebben in dese rubriek hna plaats al gehad, maar de heer A. N. van der Voet. Emmalaan 89 Oegstgeest. noopt ons nn. voor de twee de maal aandacht voor de Stationsweg te vragen. Het bijzondere van deze foto Is. dat z)j Is gemaakt voordat de paardeti in Leiden ging rijden; het wegdek wordt niet door rails doorsneden. Dit Is das dui delijk een plaatje uit de vorig eeuw. Herman Boerhaave. die daar In 1872 een plaats kreeg, staat voor het vroegere arademisrh zlekenhnis. dat later mos voor volkenkunde la geworden. In dertiger Jaren werd het beeld verplaatst naar de Boehaavelaan, die tot dat ogen blik Oegstgeesterlaan had geheten. Links op de brug tussen de RtJnsbnrger- slngel en de Morssingel Is een pnblikatie- bord te alen, waarvan er vroeger ver scheidene In Lelden stonden. Daarop wer den onder andere gemeen4e!ijke aankon digingen en bekendmakingen geplakt. Het oude polltle-poothnls. ter hoogte ..AmicHia". staat rechts op de „Carte postale". Op de brag komt een open rij tuig aanrijden: uiteraard werden er In die tijd veel van deze rij tui ren in de stad ge zien. Overigens doet de kled(J van de Leide- naart op dit plaatje denken aan een af gezonderd vissersplaatsje van tegenwoor dig aan de Friese kust. waar de kleder dracht nog niet door de moderne opvat tingen geheel Is aangetast. Telkens over tuigen de foto's van oud-Leiden ons er van, dat de ontwikkeling In de kleding der mensen rigonrens is te noemen. Maar zul len de kleren die w|J hier zien over tien Jaar, althanz wat bepaalde vormen aan gaat. niet wéér worden gedragen? Heeft de mode al niet meermalen krachtig te- ruggsgrapen? In de discussie, die deze zaak uiteraard onder de Haagse advocaten uitlokte, viel destijds de opmerking dat de wederpartij van de eiser, respectievelijk haar raads man. niet „sportief" had gehandeld door de gevraagde medewerking te weigeren, Prof. Haardit stelde ln dit verband de vraag of en zo ja in welke mate ln het algemeen op een procespartij in het bur gerlijk geding tegenover de wederpartij de verplichting rust ..sportief' te zijn; anders geformuleerd, de vraag of en in' hoeverre voor gedingvoerenden jagens elkaar geldt een regel van wat men kunnen noemen „fair play". Spreker citeerde vervolgens Huizinga's „Homo Ludens", waar hij zegt „dat de praktijk van het recht, met andere woorden van het rechtsgeding, wat ook de ideële grondslagen van het recht mo gen zijn, het karakter van een wedstrijd ln hoge mate eigen is." En verder: „Het proces is een kansspel, het is een wed loop. het is een kamp met het woord". Ook z(J, die op deze gedachte van Huizing» hebben afgedongen, zoals Paul Schollen en Van Praag, vinden haar aantrekkelijk en werkten haar nader uit. Volgens spreker gaat het In het proces, evenals bij een wed strijd. om winnen of verliezen, en. zo vroeg hJJ z|Jn gehoor, waarom eou men dan niet aan procesvoeren den. evenals aan de deelnemers aan sportwedstrijden, de maatstaf der sportiviteit mogen aanleggen en hen onderwerpen aan de regels van „fair play"? Mag men niet ook van pro cesvoerenden verlangen dat z(J zich ridderlijk gedragen jegens hun we derpartijen. de spelregels In het pro ces niet misbruiken en niet van on gelukjes. aan dc wederpartij over komen. profiteren om de zege of een voordeel te behalen? Aan de hand van enkele voorbeelden gevoegd bij enkele uitspraken van de Hoge Raad, kwam prof. Haardt tot de conclusie, dat het geenszins onmogelijk Is „onsportieve" gedragingen, waardoor bijvoorbeeld clandestien een echtschei ding wordt verkregen, af te straffen met een herroeping van het echtscheidings- vonnis na rekest-civiel, doch dat men moet oppassen de grondslag der vorde ring niet te eng nemen. Wanneer men na deze beschouwingen zijn speurtocht naar dergelijke algeme ne normen in ons wetboek voor Burger lijke Rechtsvordering vervolgt, is d« vangst niet groot. Ten hoogste vindt mer nog een aantal artikelen, die de rechter in staat stellen een morele waardering uit te spreken over de houding der pro- cesvoerenden in bepaalde gevallen. Deze morele waardering kan hij tot uitdrukking brengen door verwij zing van de kosten. Mededelingen Verder bordurend op het onderwerp „fair play", stond de hoogleraar stil bij de vraag in hoever een procespartij haar wederpartij, die in bewijsnood verkeert, moet helpen, als de daartoe nodige ge gevens bij haarzelf en niet bij de weder partij berusten. Reeds in de twintiger jaren wees Meijers erop, dat voor dit partij in wezen een „mededelingsplicht' is geschapen door de rechtspraak van di Hoge Raad, die sanctioneert dat stallin gen van de ene partij, die door de andere partij ongemotiveerd of zonder voldoen de motivering worden betwist, als vast staand mogen worden aangenomen. Prof. Haardt illustreerde dit ge deelte van zijn oratie met een geval van vaderschapsactie, waarin de tot betaling aangesprokene de recht bank te Leeuwarden had verzocht e.en bloedonderzoek te gelasten, in het vertrouwen of althans de hoop, dat aldus zou komen vast te staan dat deze man de vader van het kind niet kon zijn. Rechtbank en, in hoger beroep, evenzo het Hof achtten zich niet bevoegd dit bloedonderzoek te gelasten nu de eiser de vader van de minderjarige moeder en voogd van het kind zich daartegen bleef verzetten. De Hoge Raad echter dacht hier anders over in zijn uitspraak, waarin hij o.m. opmerkte dat de rechter de houding van ndet willen medewerken ten nadele van de par tij kan strekken. „Inderdaad," zo merkte de nieuwe hoogleraar op. „men kan niet tot mede werking worden gedwongen, maar uit een weigering, die er immers op neer komt dat men zijn wederpartij een „fair trial" onthoudt, kan de rechter ten na dele van de weigerende partij zijn ge volgtrekkingen maken". Prof. Haardt formuleerde zijn opvat ting ten slotte ln deze zin. dat partijen jegens elkander verplicht zijn mede te werken tot alles wat een goede proces orde eist. hetgeen door Scholten wei eens genoemd ia „zowat de parallel van de eis van de goede trouw in het overeen- komstenrecht". als Chaplin in zijn grote tijd. Ee betere aanbeveling kunnen wij deze mi prent moeilijk meegeven. (Spottend protest tegen een verchroomt maatschappij). Wie ivordt mijn moordenaar LUXOR (2.30 uur, 7 uur en 9.15 uur). D misdadigersfilm „Tous peuvent me tuer van Henri Decoin begint met een op ee historische gebeurtenis gebaseerde scènt enige jaren geleden werd de Begum Ag Khan op de hier weergegeven wijze be roofd van een aantal kostbaarheden. Mag dit is slephts de inleiding. De rest van film Is pure fantasie, knap gespeeld a goed opgenomen, dus spannend genoej maar wat scenario betreft niet uitkomen! boven het klassieke beeld van de rod zwarte misdadiger met het sneeuwblank meisje dat door haar liefde leidt naar h» pad van de deugd. Natuurlijk is de moraal van de film da! de misdaad niet loont en natuurlijk ein digen alle gewelddadige avonturen met *t gelukkig slot om de toeschouwer tevrede! naar huis te doen gaan, welk slot nog een: wordt onderstreept door de woorden var Anouk Aimée „C'est mieux ga.(Het ij beter zo Een grapje hier en daar niet altijd even fijngevoelig en soms nogal boertig - noet er voor zorgen dat de spanning niet i-l te ondraaglijk wordt. (Spannend, maar niet erg oripineel en zeker niet voor kinderen). Oliver Twist CASINO (2.30 uur. 7 uur en 9.15 uur). De film „Oliver Twist" is ongeveer tien jaar geleden gemaakt en toen hij in Europa uitkwam, heeft hij nogal watj rumoer veroorzaakt, omdat van bepaaldd zijde werd beweerd, dat hij sterke anti-', Semitische elementen bevatte. Nu wij de film weer hebben gezien, menen we. dat dit te scherp is geformuJ leerd. Het bekende verhaal van Charles Dickens, waarin de onschuldige Oliver^ vla een liefdeloos weeshuis, terecht komt' bij een Joodse heler, die hem het levenj van de donkerste schaduwzijde laat kenj nen, schept nu eenmaal geen mogelijkheid om een sympathieke Jood uit te beelden! Men kan er over discussiëren of DickenJ, wellicht niet van antisemitische smetten| ls vrij te pleiten, maar in de film is de' figuur van de Jood zeker niet gechar geerd. De film doet na tien jaren bijna klassiek aan en dit komt de sfeer van hei verhaal ten goede. Waarmede we niet willen zeggen, dat men behalve het ver haaltje nog iets van Dickens in de film terugvindt. De lange uitweidingen, d« knappe volzinnen en de geniale sfeer tekeningen, die die boeken van Dickens tot klassieke literatuur hebben gemaakt,! zijn verdwenen en het filmscenario ge-j bruiikt alleen de gegevens van het boekj die voor Dickens eerder middel dan doel Wat is overgebleven, is een fel zwart wit gekleurd verhaal met een onwezen lijk romantisch happy ending. Hetgeen niet wegneemt dat de film, die reeds bij zijn ontstaan historie maakte, een prettig weerzien ls. (Klassieke film naar klassiek werk), j Stella's sleutel TRIANON (2.30 uur, 7 uur en 9.15 uur). Voor een juiste beoordeling van Jan de Hartogs verhaal „Stella's sleutel", moet men zich de mentaliteit kunnen voorstel-] len van een Engelse oorlogsstad in 1942, waar de dood als een vertrouwde gezel, naast de mensen leefde. Wanneer men dan op toestanden stuit, die in het gewone leven tot protest nopen, zal men wellicht! enig begrip kunnen opbrengen, hoewel dit! natuurlijk geen verontschuldiging behoeft! in te houden. Deze inleiding achtenwij noodzakelijk voor de bespreking van de film, die deze week in Trianon wordt vertoond. Met de vrijmoedigheid, Jan de Haftog eigen, heeft deze het leven ln zo'n bedreigde' stad geattrapeerd en los van bovenstaande reserve kan men slechts bewondering hebben voor de wijze waarop hij dit heeft gedaan. Ste-lla woont in een flat, die door haar toekomstige man, een sleepboot kapitein, die brandende schepen in veilige haven moet zien te slepen, is gehuurd. Wanneer de huwelijksdatum is bepaald, moet de man plotseling naar zee en hij geeft zijn sleutel aan een bevriende zee sleper. Wanneer het bericht binnenkomt dat de kapitein om het leven is gekomen, neemt de vriend zijn intrek in het flat. De geschiedenis herhaalt zich met pijn lijke regelmaat. Telkens als de nieuwe bewoner van het flat een huwelijksaan zoek heeft gedaan, komt hij om. Jan de Hartog bespeelt in dit werk dus het al oude thema van de „fatale vrouw", met dit verschil, dat Stella het ongeluk niet ieder huwelijksaanzoek door panische angst wordt bevangen. We kunnen niet anders zeggen, dan dat het gegeven uitermate boeiend en tech nisch gaaf is uitgewerkt; slechts het einde hten wij psychologisch niet geheel ver antwoord. Onnodig op te merken dat deze film, ondanks zijn goede kwaliteiten. Jechts aan te raden is voor een kritisch :n geestelijk volwassen publiek. (Knappe weergave van boeiend boek). Des try REX. DeUry is een wilde film ovèr een wild stadje in het Wilde Westen, waarvan het bestuur in handen is van door-en-door corrupte lieden en waar dientengevolge het nodige onrecht heerst. In deze poel van gemeenheid en laag heid bevinden zich echter enkele recht schapen mannen, die alle tegenstand ten spijt, ten slotte zegevieren. Opnieuw dus het oude. eenvoudige thema: het goede ordt beloond, het kwade gestraft. (Wit is tolt, zwart is zwart).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 4