Christendom van vandaag in
Ierland, Ethiopië, enTurkije
GEESTELIJK
LEVEN
De Christenarts aan
het sterfbed
DE KERK EN DE APEN
De kerk en de Nederlandse Ver.
voor Sexuele Hervorming
MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD
Geluk in poedervorm
Aldous Huxley, de ruim'evaartprofeet van deze eeuw. verwacht
binnen niet al te lange tijd het geluk in poedervorm of medicijn-
I flesje bij de drogist te koop zal zijn. Hij rekent er tevens op. dat
er dan een animo-alcohol te koop zal zijn. die een mens een op
gewekt gevoel geeft, maar de kater buiten de deur houdt.
Hij beschrijft deze ..wetenschappelijke vondsten" in een nieuw
boek: Brave New World Revisited. Het is een tweede visioen van
de dappere, nieuwe wereld waarover hij 27 jaar geleden profeteer
de in ..Brave New World". Utopist Huxley staat er zelf over ver
baasd, hoe precies hij toen de «pijker op de kop geslagen heeft
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 22 NOVEMBER 1958
Uit problemen van anderen blijkt de zegen die wij ontvangen
nog velen Chris
verdeeldheid
niet tot Chris
i niet kennen en
r>r de onderlinge
de Christenen
kunnen ko
zijn science-fiction" van toen!
De wereld van Huxlev zal zich dronken kunnen drinken aan animo-
alcohol en zich gelukkig kunnen slikken
in een ..Van-je-hela-hola-houdt-
nen leven. Huxley vergeet dat
goedheid meer dan: „Kom-er-bij-,
vigheid. Een gelukkig gevoel is nog geen garantie
zond leven. Ook de wereld van Hu:
veel dieper gaat dan een ..in-de-put-fl
Iedere filosofie en economie is zich steedi
de werkelijkheid van de zonde. Schuld is niet weg te
een spons vol animo-alcohol. Poeders kunnen ons de werkelijkheid
doen vergeten. Ze werki MÉÈf
nooit krachtig genoeg or
1» ..._4 1—.1.4 -j gevoei njet verder cG'
De wereld zoekt nog altijd een oplossing voor haar problemen
..«4 - lat d!
gegeven in Christus Jezus. Hij w
leggen en Hij kan dat. omdat Hij voor u de dood Inging
OP EEN TERRAS zaten onlangs vier mannen hyeen. eenvoud en i
Zij bezaten ieder een andere nationaliteit. Het waren tredet^groU? i
Ier en
Engelen en etiquette
keizer geeft door
zijn eenvoud In leefwijze en op-
%4. BÜ0Ü- treden grote steun aan ker-
popders. zij zal altijd een Turk, een Indiër, een Ier en een Nederlander. Zij waren keiijke actie.
"Cc verschillend, deze vier, niaar op een belangryk punt De 1CL is nog klein in ons
-jonf4n.-en-n.em..r-nnk-«.nlJ.-vriJ«. waren lij allen gelijk. Alle vier waren i(j namelijk Chrijten. iJjJJLj!;™ v1"derdd, "wêrèfa'r.JS
ge j|et gespre|< dere vier mannen voerden, ging over het van Kerken ontvingen wij 10.000
a hedendaagse Christendom in de landen van deze vier. Enkele d?1l?r vJ?or wde "0Uw van e5.n
..leuowships-house aat een oni-
pletter gelopen op indrukken van dit gespre* geven we in dit artikel weer. moetingspunt zal worden voor de
vele buitenlandse Christenen in
De vier personen waren: u mi- katholieken» wonen. Met een ze- Ethiopië, waaronder vele Neder-
echter alleen in ons lichaam en ze zijn nister van arbeid van Noord-Ier- kere trots vertelde hij. dat van het landse technici. Ook door de hou-
ook God gelukkig te maken. Als Hij niet land. Ivan Neill uit Belfast, de gehele Britse United Kingdom, de ding van deze buitenlandse Chris-
de theologische ho- bevolking van Noordfer&nd zich icnen, go meenl dr. Simon du
de orthodox protes- het hardst uitbreidt. De industrie vice-president van de ICL in
tantse kerk in Addis Abeba ontwikkelt zich sterk en sni
(Ethiopië), dr. K. Simon, de em- maar toch niet snel genoeg o
ployé van een Amerikaanse olie- aan alle Noord-Ieren een besta
maatschappij in Turkije Basil A. te verschaffen, zo zij dit niet
Pothiades uit Istanbul en uw andere sectoren vonden. Dit v«
verslaggever.
De Ierse minister vertelde van
zijn land, waar ongeveer een mil
joen protestanten en een 400.000
anders denkenden (meest rooms-
ker gediend worden.
i het kruis droeg.
Camouflage
Positief
Als u mij vraagt waarom wij met mes
met stokjes eten. waarom de Amerika!
hand houdt en de Europeaan in de linker- dan weet ik het antwoord
niet. Toch zijn er bepaalde vormen die in acht genomen moeten
worden, die meer zijn dan louter gewoonte.
Neem nu eens de dameshoed. Paulus heeft heel wat over dit onder
werp te zeggen in I Korinthe 1112—16. Het merkwaardige is dat
de etiquette die de apostel voorschrijft nog altijd in onze westerse
11 i draagt een vrouw een
Onse kerkdiensten beginnen zo onofficieel" te worden dat we ons
vaak niet meer aan de etiquette houden. Komt dat misschien om
dat we de achtergrond vergeten zijn?
Bij Paulus la een hoed meer dan een hoofddeksel. Hij noemt hem
zelfs een „macht" een woord dat ook vertaald zou kunnen worden
met „autoriteit". Voor Paulus is het hoofd van de man Christus, het
hoofd van de vrouw is echter de man. De hoed is een erkenning
van deze scheppingsorde. De hoed laat zien, dat er tussen God en
de vrouw een „macht" staat: de man. Onze tijd probeert ons wijs
te maken, dat dit ouderwets is. In Christus zijn man en vrouw
gelijk. We vergeten dan echter dat het hier niet is „of", „of",
Terwijl man en vrouw in de verzoening één zijn,
Als Paulus over deze dingen schrijft gebruikt hij een eigenaardige uit
drukking: De vrouw moet een macht op haar hoofd hebben,.vanwe-
ge de engelen". Er is heel veel over deze woorden geschreven
Reeds de Kerkvaders probeerden ze te exegetiseren. De beste ver
klaring lijkt mij dat de engelen op etiquette staan! Zij die zich
verblijden over één bekeerde zondaar, verblijden zich ook over ge
lovigen die de scheppingsorde respecteren en dit in hun kleding tot
uitdrukking brengen!
blijft de scheppingsorde 1
Hij vond dat
komsten te noei
de Noord-Ierèn
Basil A. Pothiades uit Istanbul
was de zwijgzaamste van het vier
tal. De aanwezigheid van een pers-
veel overeen- vertegenwoordiger hinderde hem
veel overeen kennelijk ietwat. De reden hier.
ae noora-ieren en de Nederlanders 7.r„.
normeer SS SSSSSSS U,
ïoSrd h£ 5«te,n v^n de probl," «•- S3
voor bleken de vaak moeilijke c
beseften wij de taak
die we als Christen leder afzon
derlijk en tesamen dragen tegen
over die medemens en tegenover
God.
s
het 1
de proble
men v«n ue nemen ui Nederland -
ook dat van het protestantisme in JrV'
Noord-Ierland is. Ook daar mist xcrteldï
men namelijk vaak een duidelij
ke uiting van het Christen-zijn door
t zijn. Officiële Chris-
hij, nadat we hem duide
lijk hadden gemaakt dat men in
Ke uiting van net ^nristen-zijn aoor ^edkrJand "j1* „fiinV Itui*
de Christenen in hun werk. Ook nSliik m.k.n mening mag dui-
daar meent men veelal met het dei!JK .mak°.n-
kerk-gaan alleen genoeg te doen.
Minister Ivan WeillV
tegen achtergrond i an e
religie van hei Ieri
iiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
„Geloof e
Wetenschap"
orgaan van
christelijke ver.
eniging van na
tuur. en genees
kundigen in Ne
derland. heeft
onlangs een geheel nummer gewijd aan de taak fan de
christetiarts ten opzichte van de stervende patiënt. De ver
zameling artikelen groeide uit een Amerikaans artikel in
de „Christian Medical Society Journal", dat buna fundamen
talistisch en daarom enigszins „methodisch" benadering te
zien geeft van dit onderwerp.
In het Nederlandse blad reageerden de zendingsarU J Berg,
de psychotherapeut J. G. Fernhout, de zenuwarts L. van Laar.
de arts W. T. P. Nijenhuia en ds. J. Oveeduin. Niet in alle
gevallen waarderen zij het Amerikaanse artikel, maar het biedt
hun voldoende aanknopingspunten om een eigen weg te zoeken
voor de Nederlandse arts. Opmerkelijk is dat de artikelen van
vrijwel alle Nederlandse schrijvers het puntige en daarom
overzichtelijke karakter van het Amerikaanse voorbeeld missen,
maar da schrijvers geven toch allen op hun eigen manier een
aantal zeer goede raadgevingen an bij hen ontbreekt het cliché
achtige van de Amerikanen, die iedereen in dezelfde vorm
dreigen te gieten.
spoedig uitverkocht en de uitgever Kok in
Kampen heeft de artikelen nu opnieuw gebundeld, zodat een
groter publick van deze uitgave kan kennis nemen. Heel jam
mer U dat het Amerikaanse artikel geheel onvertaald is over
genomen. Dit geeft misschien wel de indruk van „wetenschap
pelijk". want dat is de gewoonte van vrijwel alle geleerden,
maar het geeft ons vaker de indruk van snobisme. Had men
dit artikel vertaald, dan had het boekje zeker een groter pu
bliek kunnen bereiken. Al zingt ona land dan alle tophit* van
de hit-parade, toch gijn er nog duizenden enderen met een
middelbare schoolopleiding die zich niet graag aan een uitge-
breid Engels artikel wagen.
Om het Christendom uit te dra
gen maken we daarom gebruik
Onder de Jeugd van Noord-Ier- van bepaalde sociale instellingen,
schter een duidelijk die ik niet nader zal aanduiden,
positiefheid zo vertelde hij. Over de CJMV kon
meende de hij echter wat duidelijker zijn.
Onder de naam CJMV lof YM-
CA) bestaat deze jeugdorganisatie
in Turkije niet. De „camouflage"
feidir. Tnt^rnïtion.l Conn wordl «ev°i"md door de Ameri-
leiders van de International Coun- VaanCB%rhnnl in iatanhnl. zo ver-
cil for Christian Leadership i
enkele andere Europese landery
uit de Verenigde Staten,
fast op bezoek geweest. Men had
„I hot mnoollilr Trtll "'"f"
dekmantel
heer Neill.
Enige tijd geleden.
In Duitsland hotsten geloot en wetenschap
Reeds nu maken geleerden zich op om volgend jaar Darwin
te gedenken en in de Anglo-Amerikaanse pers verschijnen al
artikelen over zijn .evolutietheorie. In het midden van de
Marmora7 vlak bij" Istanbul twintiger jaren botsten het Amerikaanse fundamentalisme
deze zomer onder de- en de aanhangers van ae evolutieleer in de zogenaamde
."it l'JVSr kimp lehoudeif.'wtfrvoor'een^Ne*- „monkeytrUl" (de apenrechtzaak) waarbij de rechter moeat
ï-t deriander de heer Willem Jon- uitmaken of de evolutietheorie op de scholen mocht onder-
nogen of het mogelijk
zijn een groep in dit land te stich
ten. (Zoals men weet is de doelstel-
de ICL-beweging het zich
zich in een verklaring achter dr.
Jacob, zonder echter de „in het
geloof verankerde broederlijke
verbondenheid met de aanhangers
van een „woordelijke inspiratie"
waarin dr. Flügge gelooft, op te
geven".
IS iet houdbaar
bedrag schonk,
GEWOGEN EN TE LICHT BEVONDEN
bekleedt.)
Inderdaad is er thans in Noord-
Ierland een kleine groep gesticht
en ongetwijfeld, zo meent minis
ter Neill, zal deze groep zich uit
breiden en zal de invloed van de
leden merkbaar worden.
De j
de l
lacht Pothiades. wezen worden of niet. Twee van Amerika's beroemdste
Ernstig zegt hij dan: Nee. het advocaten bestreden elkaar. De fundamentalisten wonnen
kki aMMaHMj
genstander is. de olie en de poli
tiek rond dit produkt heeft indi
rect ook invloed, maar het is be
ter om hierover, zelfs in het zo
vrije en gastvrije Nederland,
maar te zwijgen.
we later nog eens na
kwamen we tot het besef welk
grote zegen wij Nederlanders
bezig gehouden met onderwer- 130.000.
pen als sexuele voorlichting, ge-
boortebeperking en kunstraatlre De tot belluit Kko
K. (1~ ,4. - m»n Hat nn Hit vehieH nhrlste-
inseminatie (bevruchting)
dit verband Is ook de Neder
landse Vereniging voor Sexuele
Hervorming ter sprake geko
men, die met haar consultatie
bureaus bijna een monopoliepo
sitie innam. Deze N.V.S.H.
groeide uit de Nieuw-Malthusi-
aanse Bond. In 1016 had deze
Besluiten Geref.
Synode (Assen)
in druk
De minst literaire uitgave van
Kok van Kampen van 1958 draagt
de enorme titel: „Enkele belang
rijke besluiten van de Generale
Synode van de Gereformeerde
Kerken in Nederland gehouden te
Assen in 1957 en 1058" Deze ti
tel is de inleiding tot 54 pagina's
vol officiële termen als: „kennis
genomen hebbende van", „over
wegende dat", „spreekt uit" en
„besluit".
In verkorte vorm geeft dit „be-
sluitenboekje" de uitspraken van
de synode weer. voor de officiële
„acta" verschijnen. Het is een
nuttige uitgave die ongetwijfeld
de kerken zal helpen om zich
van de besluiten op de hoogte te
stellen. Daar vrijwel alle belang
rijke besluiten opgenomen zijn zal
het zijn waarde behouden als
straks de zware Acta verschijnen,
omdat het een handig formaat be
zit en overzichtelijk is ingedeeld.
men, dat op dit gebied christe
lijke voorlichting een noodzake
lijkheid is en wil komen tot
eigen protestantse consultatiebu
reaus. Dit besluit heeft nogal
veel stof doen opwaaien. Om te
laten zien hoe en waarom de
kerk de N.V.S.H. heeft afgewe
zen, heeft het lectuurbureau
V.S.H., de bijbelse gezichtspun
ten aangaande het huwelijk en
het sexuele leven geheel onvol
doende worden verwerkt. Nog
altijd overheerst een naturalis
tische beschouwing en een groot
bezwaar van de kant van de
kerk is, dat de vereniging de
deur openzet voor buitenechte
lijke gemeenschap en dat haar
visie de mogelijkheid van een
proefhuwelijk niet uitsluit, ge
zien ook de hulp, die aan niet-
gehuwden wordt verstrekt.
lijke basis genomen beslissingen
van de leden die hoge posities
vervullen, zullen aan de ver
nieuwing die onder het Ierse
volk gaande is, beslist mee-
werken. De historie, de sterk bezitten, daar wij
religieuze achtergrond van de
Noord-leren zal deze vernieu
wing zeker niet afremmen, zo
is Ivan Neill van mening, maar
zal eerder dit temperamentvolle
volk tot een stimulans dienen.
reacties. De eerste
van de zijde van de communis
ten In Oost-Dultsland,
voor de zaken van Kerk- en Ge
zin"*) uitgegeven. Dit rapport is
dus een hervormde beschouwing
van de doelstelling, ontwikke
ling en het werk van de N.V.S.
H.
)p zeer uitvoerige wijze wordt in
gegaan op het werk van deze
vereniging. De commissie
spreekt haar waardering uit
voor het vele goede dat door de
N.V.S.H. is gedaan. Toch moet
zij telkens weer concluderen,
„Ondanks de verzekering. dat
elke geloofsovertuiging geëer
biedigd wordt en dus ook de
opvatting van het huwelijk
Eenvoud
Dr. K. M. Simon woont thans
ruim zes jaar in Ethiopië, is ge
boren in India, studeerde daar,
kwam naar Europa en studeerde
in Engeland (Nottingham) en stak
vervolgens over naar de Nieuwe
Wereld, waar hij vier jaar aan
de Columbia University college
liep. Vele reizen maakte hij en
zo was hij nu voor de derde
maal in Nederland. Ons grootste
geestelijk probleem?, zo vroeg
hij. De Islam! Maar dat is be-
Alle kerken, en
tappen die in Afri-
oosten zending bedrij-
weten ervan mee te praten.
Een ander probleem voor de
De kerk en de Nederlandse orthodoxe kerk van ons land,
Vereniging voor Sexuele Hervor- waar van dc 21 miljoen inwoners
mlng ultg. Lectuurbureau der ongeveer 12 miljoen Christen zijn.
Ned. Herv. Kerk, Prins Hendrik- is het gebrek aan eenvoud en
straat 53. 's-Gravenhagc. Alleen daardoor vaak een gebrek aan
b|j het lectuurbureau te bestel- daadwerkelijk Christendom. De
len. kerk propageert daarom nu de
uitgave „De kerk en de N.
V.S.H." Het woord Kerk zonder
nadere omschrijving, is hier ze
ker op zijn plaats, omdat ook
andere kerken zich
achter deze uitgave
nen stellen.
mdat ook
getwijfeld *end «enoeg.
lillen kun- kerkgenootschap]
ka en het ooste
De ene theoloog na de ande- niet langer bestrijden dat zij
4 gans andere dimensie geeft,
re begon de schepping in ter-
men van evolutie te verklaren.
Na de legetocht van de mid-
°v.er dere opmerking dachten den-orthodoxie zag het er niet
meer naar uit, d*t binnen on
ze grote kerken nog eens ern
stig gestreden zou worden over
de vraag of de mens van de Jacob tlJn rede hleld ,n een
apen afstamt.
Oud conflict He,mut wolle dat de kerk er toe
was overgegaan de wetenschap
We prijzen ons gelukkig dat we een huichelachtige Uefdeaverkla-
ons niet als profeten hebben opge- r|ng te doen. ZIJ aou kapitaal pro
worpen. Het oude conflict is weer beren te „Ijian ult het fejt dat een
ontbrand en wel in een land waar
we dit het allerminst zouden ver
wachten: in Duitsland.
Het begon allemaal met een
voordracht van de kerkelijke „ge-
neralsuperintendent", Dr. Günter
Jacob uit Cotbus J—
sprong van de mi
riep zijn gehoor op
dTn" "m»ï"nV!T 'tulten ë)"«TE djn «e.chrljtje dt J.cS,
peet van de empirische weten- f.n d* kerkelijke leiders uit Ber-
schap en van het geloof. De we- hjn-Brandenburg aar
tenschap stelt een onderzoek in antwoordelijk^ «felde
naar de oorsprong, afstamming iChijning
en ontwikkeling van de menr
het bijbels geloof gaat het
het gehei I
Ook de Kerkelijke leiding van
Sakeen heeft eleh uitgesproken. ZIJ
gaat selfs verder en stelt vast
dat dr. Flügge theologische, na
tuurkundige en biologische theo
rieën naar voren brengl die niet
houdbaar sljn. Zijn geschrift ie
niet wetenschappelijk en het is
Reacties onbroederlijk in de beoordeling
van andersdenkenden. De Duitse
nltM b,ad kerkelijke leiding heeft dus ge-
„Kirohe in der ^Zelt" kwamen er koien voor bet srhlzophrene ge
loof van dr. Jacob, waarmee wij
allerminst willen beweren dat dr.
Flügge de eenheid van geloof en
wetenschap heeft gevonden. We
ü't110 ««««ei d.t
de Duitse gelovigen moesten kie
zen tussen twee theorieën die bel
den tekort schieten.
De tweede kritische stem kwam
uit de kerk zelf. Al spoedig ging
een klein tractaat van hand tot
■Phand getiteld: „De kerk en de
Dr"jacob apen". Schrijver en uitgever was
tussen Duitse predikant dr. Theophll
'de zaak schei- Flügge uit Rehfelde. Dr. Flügge
Dr. K. Simon: De kerk moet ook
in Ethiopië in elke tijd het centrum
blijven. De keiter is hiervan door
drongen en geeft gehoor aan de
oproep van de kerk tot eenvoud.
die hij
oor de ver-
de voordracht als
jrtikel in het blad „Die Kirche".
Volgens de schrijver zonderden
dï p"r,oonlTjichëid d'" leidtndi flmrai door hun
wetenschappelijke houding zich af
inci v,,,oo. „4. -van Gods volk in de kerk. Vol-
loog* Jacob moeten de christenen Bens dr. Jacob zou men de „Bijbel
ophouden om de wetenschap voor niet volkomen kunnen feloven
te schrijven wat ze leren moet. God zal echter zijn dienstknech-
De wetenschap daarentegen moet ten die zijn Heilig Woord tot een
verstaan, moeten wij constate
ren, dat de niet-evangelische
zienswijze onwillekeurig de
voorlichting overheersend beïn
vloedt".
Het is dan ook geen wonder, dat
na een grondige en zeer eerlij
ke studie deze hervormde com
missie tot de conclusie komt.
dat hoewel er wel sprake is van
een zekere openheid bij de N.
Verder stuk
Blondje en zwartje
XXXVIII
te biechten dat hij zo vast zat de meisjes uitsluitend
Om ze thuis te brengen zou
je een apart staflid moeten
aanstellen dat onophoudelijk
Vraag eens
iemand voor
de Kerst
Jk zal nooit weten 0] Hankie
de aanwezigheid van Joke tegendeel. „O, nou
bij Ronalds catechisatiepogin- dat je het wel leuk
al dan niet geapprecieerd den''
dan nog voorzover zij iibgr- de wacht hield bij de bronnen
zou hebben. Joke zelf vertikte nietDat waren dus twee hoor, die dat
haupt dachten aan Maggi-
ik dacht soepen dachten. Maar ik weet de yels komen
zou vin- wel dat ik nu een jaar vervormd
het hóéft later nog die schrille kreten
onze volkscultuur, want
nogal eens
En ergens
mocht Ronald dus trots zijn
dat hij door één les het volks-
amelijk iedere hand- en neuzen in de wind. En aan- nastiekzaal doorkrijsten. Nog wijkvocabulaire althans
spandienst op dit terrein. Ik gezien alle goede dingen uif verhevigd door het feit dat één week zt
was er bij toen hij 't haar drie bestaan, stak Hankie het die zaal met z'n beton rondom verrijkt had.
In UIm (aan de Donau) nodig
de onlangs een 80-jarlge man zijn
buren 22 volwassenen en twee
kinderen uit om zijn verjaar-
vlak daB mee te vieren.
Bovennatuurlijk
Er loopt een anekdote van
Israëlisch generaal (het was
na de Suez-kwestie) aan wie ge
vraagd werd hoe het eigenlijk
mogelijk was geweest dat Israël
zo snel en afdoende Egypte ver
slagen had. Zijn antwoord was:
daarvoor bestaan twee oorzaken:
een bovennatuurlijke en een na-
tuurlijke. De bovennatuurlijke Maar n(et icd#reen behoeft
oorzaak is d3* ?n?. ,v iets te doen. Bij het naderen Vc.
staan: de Israëliërs hebben leren de kerstdagen met zijn vele vrije
thuis. Toegegeven, hij kleedde hoog
klaarblijkelijk
Want na het
acoustiek heeft als een op succes van Hankie hebben u>e
hol geslagen luidspreker. Het dl* maggi-reclame zeven dagen
raakte spoorslags was ontstellend. Het was
tinstens kunnen genieten.
zijn verzoek niet bar handig slaags met haar leidster. Het beschrijfelijk. Twaalf verhitte Maar dat allemaal daargelaten
„Zeg", zei hij. „als jij
die les kwam bij
H{j zei het op
één der
taurant ging de hele club een
hapje eten. „Ik wilde niet alleen
'eesten." zei hij ter verklaring
van zijn nogal kostbare uitnodi
ging, die haar doel wel bereikte:
wat plezier om zich heen strooien
en het gevoel van
held verbannen.
toontje alsof dat voor Joke lang had 1
gemaakt e
larbij hij had ongetwij
feld te maken
een extra tractatie
een buitenkansje
in 't midden liet of Joke
profijt van zou trekken op het 'met het cate-
gebied van Hankie dan wel chetisch
op dat van de bijbelse ge
schiedenis.
Nu moest je Joke nooit op
VOLKSWIJK
vechten. De natuurlijke oorzaak uren
is dat God zijn volk niet in de ziji
steek laat.
(professor P. J. Verdam)
het toch aan te bevelen
overleggen of men
nfet eens een eenzame man of
vrouw zou kunnen uitnodigen.
Vele bejaarden, renteniers en
anderen, meestal behorend tot
wat wij bondig „vergeten groe
pen" noemen, zouden daarvoor in
aanmerking komen. Ook heel wat
U WORDT BEDANKT die op kamers
Dit is wel iets dat navolging ver
dient. Ds gemeente-ontvanger van
New York is so verheugd, als hij een
aangifte van de belastingen ontvangt,
d*t punctueel is ingevuld, dst hij den
per omgaand de belastingbetaler een
bedankbriefje «tuurt
en slechte met weinigen In
contact komen, zouden zo'n uitno
diging In een familiekring op prijs
stellen. Er zijn verder honderden
studenten, die niet voldoende geld
hebben om naar huls te reizen
voor zo ver zij tenminste een ou
derlijk huis hebben
De vreugde van de gast straalt
ook op de gastvrouw en -heer
terug!
derricht van Ronald. Want ik schrik
Hankie stapte het lokaal bin- En Joke
nen en kreet „Maggilalejel
aanpakken. Ze wah En ze werd opgesteld in de
een toffe meid; ze zag nooit korfbal groep en juichte „Mag-
tegen extra werk op; ze was gilalejelEn ze miste een
altijd bereid om iemand bü opgelegde kans en jammerde
te springenmaar dan diende „Maggilalejel!" En ze scoorde achter een super-hyper-gil:
je te beginnen met eerlijk te er vlak overheen een voor- „Maggilalejel
erkennen dat je zelf je taak treffelijk doelpunt en jubelde Tsja. zo git
niet aan kon en je behoorde MaggilalejelOp dat mo- waarheid te zeggenik vond
ook ronduit haar hulp in te ment had trouwens ieder ander het
roepen. Van omwegen was ze clubkind die yel overgenomen, gijn
opgewonden we zÜn niet gewend
stemmen. fel te reageren als Joke ge-
„Maggilale- daan had. We zeggen nooit
jelEn „Hou je bek". En we zeggen
toen opeens zei no0 minder „Ga er uit
Joke: „Hankie, Waaruit men weer de wijze
hou je bekl*s kan aflezen dat ieder con-
En Hankie zei: fl^t in de staf boven zichzelf
.Maggilalejel, uitgroeit en z'n weerklanken
ie wezenloosvindt in de verste contouren
i: ,.D'r uitvan de arbeid.
En Hankie kreet „Maggilalejel;
mens, ik ga al!" En ze ging er
uit, maar niet 'dan om nog
even weer de deur te openen
al haar kracht te leggen
„Wat doen we nou met
Hankie?" vroeg ik zacht
aardig, na afloop van de club.
„Zullen we maar afwachten
of ze weer komt opdagen?"
keek
naar de maan
zei Joke verbeten,
verslindend aan.
ook ronduit haar hulp in te ment had trouwens ieder ander het gek dat het zo ging. We En ddn,denken dat Hankie
n. Van ommepen was ze clubkind die yel overgenomen. gijn vu eenmaal gewend dat Mn7naa' war liefste lieveling
gediend, en eerlijk ge- Ik vermoed niet dat er één bepaalde kreten plotseling op- was-
zegd had het er veel non dat was. die de betekenis ervan duiken. Gewoonlijk plegen het
de uicaris die bewandelde. Dus snapte. Ik vermoed dat zelfs citaten uit de tophit van de
stak Joke haar neusje in de Ronald geen verband zou week te zijn. Cowboykreten
wind en zei: „Ik zou niet hebben kunnen vinden met de uit juist lopende films. Mopjes verkeerd gezien: „Mag-
weten waarom In schu'n een aartsvader Mahalaleël waar. van Dorus en consorten uit de gilalejel I"
volledige afwijzing, in loezen over hij in zijn overhaaste radio. Televisie-glanspunterf MIEBEL
,Mou moe I" zuchtte
1 toen, psychologish be
den de bidders en bijbellezers uit
de kerk gedreven, meent de
schrijver. Het vlugschrift ver
scheen in enkele maanden tijds
In drie oplagen en vond in Oost
en West-Duitsland en zelfs buiten
de grenzen veel lezers. Dr. Flüg
ge schrijft tot slot:
„Wij hebben „generaalsuperln-
tendenten" in de kerk nodig, dig
dc Bijbel aanvaarden en het ge
loof In de gemeente versterken.
De leiding van onze kerk die het
bijbel-geloof aan het wankelen
brengt, heeft voor ona predikan
ten en zeker voor de gemeentele
den een groot deel van haar ge
zag Ingeboet.
Vertvarring
Om aan te geven dat het ge
schrift grote ingang vond onder de
gelovigen schrijft „Kirche in der
Zeit": „Dit vlugschrift stichtte on
der de oudere gelovigen, die op
gegroeid zijn onder een verouderd
wereldbeeld veel verwarring." De
Duitse kerkelijke leiders kwamen
dan ook verschillende malen bij
elkaar om over de gevolgen van
de voordracht van Jacob en het
trctaat van Flügge te spreken.
Zij erkenden dat de kerk poaltie
moest kiezen in de kwestie geloof
en wetenschap. Zij zagen In dat
mensen die bij een ouderwetse
godsdienst en een „ouderwets"
wereldbeeld waren opgegroeid In
het gevaar stonden hun geloof te
verliezen door de nieuwe weten
schappelijke theorieën. En welk
antwoord vond de leiding van de
kerk? Zij betreurde de grote in
vloed van het geschrift van Flüg
ge. die dc Bijbel probeerde te
verdedigen en de gespleten visie
van dr. Jacob aanviel!
In het nummer van „Die Kir
che" van 19 november 1958 stelt
de leiding van de Evangelische
Kerkr
BF.ZINNFN
Di. J. van Westenbrugge in
„Waarheid en Eenheid":
De kerkeraad moet zirh bezin
nenmaar al dat bezinnen
iet» doen, terwjjl *e zich tevreden
•tellen met het voornemen! Alzo
komen ze niet tot dnden. De „he-
kwaad onder de zon, een kwaad,
dat dadenloos doet leven en noch
tans de illusie schept, van iets te
hebben gedaan!
Di. A. H. van den Heuvel,
oecumenisch „jeugdevange-
liat" in „Woord en Dienit":
De jeugddiensten in N'ede^and
worden op vele plaatsen RKang-
•tigend slecht ber.ocht. Omdat ze
tteriel zyn geworden. Vlak na de
oorlog hebben zjj hun plaats ge
had Nu blijkbaar niet ntecr.
„De (Kamper) Bazuin":
Conventikels. Velen hebben
sbezwaar tegen. Terecht, als se
ankerkelykheid bevorderen. Msar
wanneer mensen saamkomen om
aver stukken van Gods waarheid
na te denken en saam te spreken,
zou dit niet veel beter zyn dan
op zondag één of wellicht
de kerk
kom
•nige tjjd te hebben voor over
denking VSB «at God de Here
ons in Zijn Woord openbaart.
ARENA
Di. A. K. Straatsma in
Hervormd Nederland":
Ik heb het woord „stadion" ge
noemd, ik heb eens vitten peinsen
op een bank in een Romeinse are
na. In het midden ervan was het
zand, waarop erna de christenen
Honden. En voor my waren de
deuren, die opengingen, om de
hongerige leeuwen op de chriate-
nen los te laten. En dia chriatenen
hadden soms nog de moed om te
zingen. Geen wonder, dat hun
geloof de wereld veroverde. Wy
voelen ons beter thui* vrees ik
op de banken van de arena dnn
in bet sand ervan. Vandaar, dat
in ae Evangtliseho ■P0*">'a'
Berlijn-Brandenburg V
ingal