IN COLUMBIA THOMAS VAN AQUINO GEESTELIJK LEVEN De protestantse kerk Geestelijke doorbraak in Telefolmin (Nw.-Guinea) Meer dan R.K. op 509 miljoen de wereld MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD De zegen van de zekerheid Er wordt tegenwoordig nog al eens geklaagd over het gebrek aan huisbezoek. Maar als heel wat klagers even eerlijk worden, ko men ze tot de erkenning, dat er eens een tijd is geweest, waarop huisbezoek de ergste bezoeking vaa het jaar was: erger dan rap portendag en waterpokken tijdens het schoolreisje. Weet u nog. hoe u op zijn 's zondagsbest met uw te korte beentjes op de te hoge stoel zat te wiebelen? Het diep-emstige gesprek kabbelde onrustig over u heen. Het onvermijdelijke ogenblik zou komen dat ouder ling Jansen zou vragen: ,,En jongen, ben jij ook een schaapje ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 NOVEMBER 1958 i de lieve Heer"" heel zelfverzekerder. Uw kinderen zijn ze echt geen minuut kunnen missen. En u praat met de ouder ling over de kerkelijke belasting, en de vrije zitplaatsen en het zingen voor de dienst. U bent het eens of oneens al naar gelang de man conservatief is w u modern of omgekeerd Wij stellen niet gauw meer persoonlijke vragen. Maar als uw dominee het nu eens op de man af zou vragen: ..Bent u ook een kind van God° Weet u zeker dat u op weg bent naar de hemel?" Heel wat kerkleden zouden even zenuwachtig staan te friemelen en kleu ren als in hun jeugd wanneer het gevreesde „schaapje van de Here Jezus" er bij te pas kwam. Toch ligt daar de kern van ons persoonlijk geloofsleven. Paulus kon zeggen. ,,Want ik weet op wien ik mijn vertrouwen heb geves tigd voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid." Paulus wist dat niet, omdat hij zo'n goed mens was, ook niet om dat hij zijn best had gedaan Hij wist het omdat God zich over hem ontfermd had. God had gezegd: ,,Wie tot Mij komt zal ik groot deel van de afgelopen Reeds herhaalde malen hebben we geschreven over het moeilijke lot van de pro testanten in de Zuidameri- kaanse staat Columbia. Ker ken werden verwoest, ambts dragers vermoord en leden in de gevangenissen gewor pen. Toch groeiden de ker ken. In het blad ..Christian Llge" publiceerde een voor ganger uit deze geteisterde kerk een overzicht om aan te tonen dat de protestantse kerk wel geslagen, maar zeker niet verslagen is. Vaak dreef een aanslag een gemeente uiteen, maar het gevolg was „opslag" in andere dorpen. De verdreven gemeenteleden vormden de kern voor nieu we kerken. GESLAGEN MAAR NIET VERSLAGEN evangelisch worden." WEGVAGEN. hsaldelijk met stenen bekogeld en beschoten. Door een nieuwe wet van de burgemeester werden de protestantse boeren voor de predikanten verkoop i zeggen: „De evangelische kerk de markt moet weggevaagd worden." Daar toe gebruikt men verordeningen, aanvallen, moord en wat al niet. Het is niet de bedoeling in di artikel een lijst van ongerechtlg heden op te sommen, Kerken vai EN bepaalde christen in »""lel Jrichtlnj ondcrjlnsm de- zelfde druk. We geven hier Er kwam bord te staan ..Mercado Pro testante" (Protestantse markt) Al le niet-protestanten kregen op- dracht daar niet te kopen. In een ongerechtlg- kinderlijk geloof brachten christenen toch hun produkten naar de markt. De mensen lie ten hen links liggen. Maar God God gezege geenszins uitstoten!" De zekerheid van Paulus rust op de 1 van God. Wij kunnen alleen geloofszekerheid geheel vertrouwen. De zegen van 'de onzekerheid Soms spreken we met zulke jubelende woorden over de zegen van de geloofszekerheid, dat we vergeten dat er ook nog een „zegen van de onzekerheid" bestaat Dezelfde Paulus die zo luidruchtig: ,.Ik weet" kon roepen, schreef ook: ..Alles doe ik terwille van het Evangelie om er zelf deel aan te hebben" en even verder in hetzelfde hoofdstuk: ..Ik tuchtig mijn lichaam, om niet na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden." De ..calvinist" Paulus die in Romeinen 8 schrijft: ,,Zo nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn' schijnt in 1 Korinthe 9 wel in een remonstrantse armir zijn veranderd, die bang is voor de ..afval der heiligen' ter tegenstelling schijnt er niet te bestaan. Paulus heeft het echter niet met zichzelf aan de stok. In Romei nen spreekt hij over de Innerlijke werkelijkheid en de leer van de kerk. In Korinthe over de uiterlijke werkelijkheid en het le ven van de kerk. Wij kunnen proberen een kerk van gelovigen altijd weer ontdekken we een Demas tien jaar in de gevangenis door. De beschuldigingen golden steeds weer onder grondse acties en „commu nistische" propaganda Tij dens een van deze keren stel de de militaire rechtbank de uitspraak voortdurend uit. de Christian and Missionary stad kocht al hun Alliance, die tonen hoe God vaak uitstekende prijs zegen sehiep uit z De kleine kerk WBHHHBIHHHHWHi voortdurend aan aanvallen bloot, testanten haalden op tijd tegen bleef bij hen kopen. Maar zelfs de burgemees ter moest bij hen terecht komen. Ulloa stond De oogst mislukte; alleen de FANATICI colporteur was, scheen zijn gevangenschap echter niet te 4a™ betreuren. Hij hoefde geen Zarzar'een nië'u '"te lange reis te maken om een Kn dMf'ïmjri groepje mensen te vinden lingen gemaakt dat naar hem wilde luisteren. H eindelijk het gebouw met een zwaar ver- s te verkopen Het geld Op het eer- een jonge i erd levende het nabijgelegen Op i i boerenfamilie. De gevangenis bood hem een gehoor. Hij was er in geslaagd Testamentjes binnen met Johannes zeggen: „Zij zijn smokkelen en tractaatjes. Zijn kerk persoonlijk getuigenis gaf hem midden en altijd weer moeten van Zekerheid en onzekerheid horen in het Evangelie bij elkaar. De menig contact met medegevange zekerheid is een erkenning van Gods trouw. De onzekerheid is nen en cipiers. De directeur var. een erkenning van onze ontrouw. Het is de wetenschap dat wij de gevangenis begon a'. gauw vreemdelingen God altijd weer in de steek zullen laten, maar Juist die weten- druk uit te oefenen op de rechtei j| schap brengt ons ertoe onszelf altijd weer opnieuw aan God i Zijn Evangelie over te geven. HHP nacht toen de terrein te ko- sliepen, vermoordden fanatici de Ulloa heb- ouders, broers en zusjes in de ..naam van Christus en Maria". Toch koestert deze jongen geen haat in zijn hart. Hij hoopt als bijbelcolporteur terug te keren. Het kerkgebouw van de Paez-In- r. l9 de dianen in Betania werd door de de domme bandieten Armenia In Caldas politie en militairen in brand ge- Er moesten zelfs rij- stoken Het was een levende ge en mensen staan. Tijdens de meente van eenvoudig# Indiaanse deerde dienst drongen zich een aantal boeren. Zij werkten b'r<L dron groot aantal bekeer- kt en er is nu prachtige kerk met pastorie. AANSLAG On een zondagavond benzine over de banken vloer. Toen sloten ze de deuren gvuldig af. Maar ndieten wisten niet benzine onder die omstandig heden vermag. De kerk explo- als een tijdbom. Twee werden onmiddellijk ge- hen zocht zaak te bespoedigen. Zijn tegenover de. kansel rgument? „Als deze protestant trok hij Plotseling als rustige burgers Daarom revolver en schooi moelt de gemeente uit eBca de predikant. Geluk- geslagen worden. Nu staat er ei v.. Vier jaar geleden werden in Telefolmin, een streek in de I .rtr'o&'n dd°^,d0.1f,Üu"Jé8ïaa;a,ïa™éS' binnenlanden van Nieuw-Guinea, twee politieagenten van voorgevel het gouvernement vermoord en zendeling Draper ontkwam ter. Alleen staat er nog als een aandenken Deze gemeente heeft zich nog *-*#-******•*-»****«* Kalm verliet de dominee de kaï de theoloog die Aristoteles doopte Voor de enthousiaste amateurtheologen is een aardig boekje verschenen over het leven en de leer van Thomas van Aquino. In nauwelijks vijftig ,,pocketbook"-pagina's neemt prof. dr. I. G. M. van den Berg ons mee naar de mid deleeuwen om ons een „inleiding tot het denken van Thomas, van Aquino" te geven. kunnen verga.. mun vernet uc uunmnc «ie --- .- --- groot aantal leden ver- sel. liep tussen de gemeenteleden rentie in gebruik genomen. De huisde naar Call en stichtte daar een meuwe kerk Honderden men sen kwamen daar tot het geloof. Van alle kerken van de Christian and Missionary Alliance kwam de helft van de dopelingen in die atad. door en herstelde de na ging hij weer terne en ver volgde zijn preek. Onlangs be trok de kerk van Armenia een nieuw gebouw. In La Plata Het kleine, merku Hervormde kerkje i in Noordbrabant. j kapel werd genoemd i een onlangs overleden ouderling, die eans als districtshoofd de pro testanten vervolgde. In Campobcrm06o in Toiima de provincie stond een grote kerk waar enkele honderden gelovigen wekelijks sa- menkwamen. Deze gemeente ont- stond niet door het werk van een rdig gebouwde predikant of zendeling, maar Valketistvaard door het getuigenis 1957 I maar ternauwernood aan een zelfde lot. Volgens officiële berichten van de Baptisten Wereld Alliantie is in dit zen- dingsveld, waar de Australische baptisten werken, een geestelijke doorbraak gekomen. Op een zondagmorgen in augus- geloof wilden komen. Deze door- tus kwamen twee jongens van de braak betekent een belangrijke zondagsschool naar zendeling Don stap verder In het zendingswerk deze Mim-Minstam. Door DANKBAAR Doull en vertelden hem dat zij besloten hadden om hun oude we gen te verlaten en dat zij Chris- Eerste hervormde vrouweL predikant Het ziet er naar uit dat Overljsel de eerste provincie Brtiiincr. zal zijn om een vrouwelijke predikant in het gewest te ver welkomen. De provinciale kerk vergadering heeft haar mode- ramen met 13 tegen 3 stem men gemachtigd om mej. K. van Drimmelen vicaris te Hei- no te beroepen tot predikante met een speciale opdracht. Mej. van Drimmelen is leidster van het vormingscentrum Den Alerdinck. Het breed raodera- men van de Synode zal hier voor dispensatie moeten verle nen. Het boekje is verschenen in een .1 serie ..Hoofdfiguren van het men- *W, selijk denken" van geschriftjes die de lezer willen inleiden in de fi losofie en de kunst van denkers en kunstenaars. Tot nu toe zijn er reeds boekjes verschenen die ons van theologen als Barth en via filosofen als Plato Marx naar psychologen als Freud en Jung brengen, met onder weg nog uitstapjes naar Vincent van Gogh en Mondriaan, Einstein en Darwin. HOOFDLIJNEN Opvoeding tot persoonlijkheid Opvoeding tot persoonlijkheid, volgen. n aantal beknopte hoofd- vertelt prof. Van den Berg iets over de hoofdlijnen van deze middeleeuwse theoloog, die Aris toteles een nieuw leven inblies. Vooral de Rooms-Katholieke kerk is sterk beïnvloed door het Aristo telisch denken dat door Thomas tot Thomisme werd verheven. Daarom is wel eens geschreven dat Thomas Aristoteles „doopte". Prof. Van den Berg is er in geslaagd om het Thomistisch den ken beknopt weer te geven. Zelfs van de leken-lezers wordt echter wel enige algemene ontwikkeling op filosofisch gebied gevraagd om de schrijver steeds te kunnen door dr. F. en Ruth Kiinkel. Uitgave Wereldbibliotheek, Am sterdam. Voor de vijftiende maal is voiullii boer. Hij lub op ren Jankboor. Iodorc Christian markt eon bijbel pekoehl. Doer het boek veranderde zijn leven. Tor-.i de gemeente enkele honder den leden telde beriepen se een predikant. de gelovigen in Columbia toch lijk dankbaar. Iedere Christian and den. Missionary Alliance kerk w»rd vernietigd werd herbouwd d#v de morgendienst te belij- DE POLITIE uitgezonderd de kerk van Geni va. In een aantal plaatsen we tiuu uui m den nieuwe kerken gesticht. Het voorbeeld sterk ge- Christus als Heiland aantal gelovigen groeid. Meer dan ooit het grootste winstpunt, heeft de Columblamnse kerk geleerd op a Christus Ir vertrouwen. Ecu ïómën. Onder doodse stilte luisterden anwezigen naar het getuige- oen de beide jongens er bij hun dorpsgenoten op aandrongen volgen en ook erkennen. Jl Zendeling Doull vroeg allen erkelijk christen wilden worden ivonds naar het schoolgebouw Zo konden de spreekwoord „No hay i het kort kwamen de gevolgen de que no venga bien" (Er hierop neer: De predikant werd niets slechts waaruit geen goeds slissing rustig overwegen, doodgeschoten; Zoilo Tones de kan komen) komt overeen met gevolg was dat 20 leerlingen het bijbelse Romeinen 8:28. De de school en dertig Kerk van Columbia werd wel ge slagen, maar niet verslagen. de stichter met nog een aantal gemeentele den. De kerk en een aantal hui zen werden platgebrand. Een groot aantal mannen gearres teerd. Ze kregen jaren gevange nisstraf. Een aantal andere man nen en vrouwen, die eveneens ge arresteerd waren werden als koeien over een hoge bergpas in het Andesgebergte naar de ge vangenis gedreven. Een kreupele vrouw struikelde en verdronk in een bergstroom. de taalgeleerde G. Mc Arthur is reeds een gedeelte van het Nieuwe Testament in de taal van dit volk overgezet. ICWitVU* Tl'C'HT OF IIOTKMKAT Ds. Jan Wit zoekt een weg tussen tucht, die door de ker kelijke gespletenheid bijna on mogelijk is geworden, en royement. „In de Waag schaal" pleit hü voor beide: „Dus dar kei ijk roye geval zou Weliu dat ig sen moeilijk gemaakt. Hun o werd verbrand, hun huizen schoten en vrouwen en me aangerand. Toch heeft Campohei De rooma-katholieke wereldbe- totale wereldbevolking af Van volhing Is het afgelopen Jaar met dertien miljoen gegroeid 509.505.000 zielen. v.rv Fn in Hc blijkt uit de Wereld Mlsslekaart, Kern. c,n in oc 11,. __j, 18.5 tot 18.2 pet. Dit in tegenatel- ling met het jaar 1950-1957 toen er een stijging te constateren viel van 18.3 tot 18.5 pet. Brazilië heeft absoluut geno- dle jaarlijks wordt gepubliceerd door het centrum van de Missie men de meeste rooms-na, Kruistocht voor rooms-katholleke rü. 57.660.000^ dan volgt •tudenten in de Verenigde Staten. De overzichten worden samen- vervolgens Frankrijk met 36 935 000. Volgens de statistieken heeft de U.S.S.R. er 10 miljoen, d.w.z. 5 pet. van de bevolking. Van de satellietlan- den heeft Polen verhoudingage- Ofschoon de rooms-katholieke wijs de meeste rooms-katholieken wereldbevolking groeide nam het nl. 96.1 pet. Tsjechoslowaklje i Detroit. tenen werden en verdreven I tages platgebrand. Nachten lang stond de predikant op wacht tot dat zijn gezondheid bezweek en HB.. hij weg moest gaan om rust te percentage in verhouding met de volgt als fweede met 62.3 pet. „Inleiding tot het denken van Thomas van Aqntno", prof. dr. I. J. M. van de Berg, uitg. Born, Assen-Amsterdam. oplage verschenen van dit boekje (92 pagina's) dat een inleiding wil zijn tot de individuele psychologie. Uit persoonlijke ervaring bespre ken beide schrijvers een aantal opvoedingsproblemen met moei lijke kinderen. Er worden een aan tal behartigenswaardige dingen ge zegd. maar het is toch een ideaal boekje geworden voor ideale op voeders van kinderen met ideale problemen. Het komt niet uit bo ven een zekere huiskamerpsycho- logie. De schrijvers verwaarlozen in hun zielkunde de Schepper van »*nt«* Brazilië de zM en komen daardoor tot een d jcere chrl.teVl. V"»»Vd pedagogiek zonder straf die vol- „m da„ blJbel le komen in strijd is met de bijbel- verkopen 0f weg te geven. Het Bijbels voor Brazilië i strijd is met de bijbel se psychologie en eigenlijk al een overwonnen standpunt uit de jaren tussen de beide wereldoorlogen is. Om-vergeving-vragen is al even verkeerd, want het dient alleen maar om de gekrenkte ijdelheid van de volwassenen tegemoet te komen. Een dergelijke uitdrukking bewijst dat de schrijvers zich ver zetten tegen bepaalde uit dat de Brazi liaanse uitgeverijen moeite zul len hebben om aan de vraag naar Portugese bijbels (Brazilië spreekt Portugees) te voldoen. Blondje en zwartje kwartiertje later XXXVII Natuurlijk u>a* ik middag vergeten dat Ronald die loge, zijn nieuwbakken catechisatie lan0 opgeborgen had, binnen hield voor meisjes van vijftien i. i. "Ti™ en zestien jaar, zodat ik zonder kloppen onze stafkamer bin- nenduikelde op het dat die plechtigheid ..Waar heb je het eigenlijk alle meege- plaatwerken. „Ach, je kunt beter vragen waarover niet", zei Ronald maar van bijbelse pedagogische principes geen begrip hebben Het is al met al een uitmuntend boek- dat Beg In „The Baptist World" lazen we van een typisch geval van een pas bekeerd danseresje, dat zich enkele maanden geleden door de doop verbond aan een baptis- tenkerk. Haar predikant merkte dat ze plotseling een groot aan- opvoeders zonder kinde- tal bijbels begon te kopen Toen hij haar vroeg, waarom zij zo veel bijbels wilde hebben, ant woordde ze: „Die geef ik aan mijn vroegere vrienden". ..Maar' vroeg hij. „waar h geld vandaan?" „O. dat makkelijk. Vroeger dronk ik veel bier. maar nu gebruik ik mijn biergeld om bijbels te kopen." De eerste bijbel, die in Brazilië werd uitgegeven, werd gedrukt in de Baptisten Uitgeverij in 1944. Deze uitgever alleen al verkocht in 1956 meer dan tachtig dui zend bijbels en twintig duizend te kijken. Ik dacht: ik heb je gewaarschuwd, jongmens, ik zal je nu niet gaan uithoren over je bevindingen. Ik dacht de schepping gang was. althans behoorde te d®'{: ^00r ffauw genoeg wat het ging allemaal zo gauw. zijn. Ik trok me vanzelfspre- bevindingen zijn geweest. Het gaat altijd zo gauw al* j> Ik hoorde dat inderdaad direct. - „Wat is dat inspannend zei Ronald. MRR. Hez gaj me de Het tableau vivant had bestaan gelegenheid óp de ene tg zien, en hij ,Jk snap het", zei ik. „En toen hoe of je hidr jurk vond. En ik hoop dat je toen gezegd hebt dat \e leuk stond, maar je hebt natuurlijk gezegd dat jullie moest doorgaan met Ge- |Pnest*. En toen ben je op hol een opkomende zelfcritiek. ,Jk oeslagen en je hebt van Me de bijbelboeken met haar thusa[em verteld en Henoch kend onmiddellijk kreetje van verontschuldiging terug, maar in dat ene mo ment had ik genoeg gezien. behandelen. Ik was van plan vergeten geweest om het vandaag over hebben. Maa zelf aan het woord moet blij- Dus toen begon ik over de eerste men- repen of gegrepen Het ware verstaan van een ge schrift hangt niet af van welen schappelijk inzicht in het docu ment. maar van innerlijke ver wanlscbap tussen schrijver er lezer. Daarom kan een eenvoudigi leek de Bijbel evengoed en mis schien beter verslaan dan eer geleerde. Het gaal niet allrmaa om wal wij hel ..begrijpen" vai de teksl uit een vicaris kant van het nietige tafeltje. za0 er inder- dat ons vertrek siert, plus u-'t daad vermoeid één leerlinge Hankie, aan de ouerzijde. eveneens neergeze gen in een van onze staal-met- plastic fauteuiltjes. Wat me ver- dir tnuBHltaBlfli j* orerend met vuur en toewij ding, omgeven door enkele dikke boeken, die kennelijk moesten dienst doen als docu mentatiemateriaal, en voorts de leerlinge luisterend met niet minder vuur en toewij- Uit de VOLKSWIJK ,£orry, dat ik zo binnen kwam vallen, hoor. a Itijd nog je bent bij Noach beland en toen heeft Hankie gezegd: „Guns, wat èng „Hoe weet je dat allemaal?" vroeg Ronald verbaasd. „Het ergste is dat Hankie nou de volgende keer een nog uitdagender jurk zal aanheb- he. Over ben'*, voorspelde ik somber, paradijs. Je had er een grapje Qvef moeten maken. Je had haar kunnen tiertoijzen naar die oudere meisjesgroep. waar we het over kleren en zo heb- En over hun „Niet" een voudig, he?" Ik proefde de moeilijkheden zei ik bij bosjes; het leek me dat deze i het echt predikant nog veel leren moest, e wel erg Speciaal dat je in een téte A één cate- téte met één enkele leerlinge Ronald timide. .JVfaai Een paar dat gaat neutraler onderwerpen kunt behandelen dan Adam en Eva. Maar Hankie zou het wel mooi Ronald knikte hevig instem- gevonden hebben_ n"f h"f m •'u"t „Nou ja, en toen kwamen we mend: „Da t „Geloof je dat ik deze cate chisatie niet aan kan?" vroeg ik kan toch na één keer niet mee ophouden?" „Vraag of Joke erbij komt animeerde ik. De derde Niei 20.000 Nieuwe Testamenten verkocht. De verwachtingen voor het komend jaar zijn hoog gespan- nen. Als de voortekenen niet be door de tekst „gegrepen" worden, driegen zal een record gevestigd worden. Het protestantisme van Jjjj levend en krachtig. ding, maar óók kennelijk tot bekend hij, blij met mijn klaar- 0p'Kaïn en Abel, en toen ~vro~eg rnan brengt de gezelligheid in de diepste vezels van haar blijkelijk begrip voor de ai- Hankie waar Kaïns vrouw an. Al betwijfelde ik of brein geschokt door zoveel tuatie. „Ik moet al maar pra- vandaan kwam. En ik legde Hankie dit snort gezelligheid geleerdheid, waar haar don- ten. Ja. want weet je, als ik het haar uit en zij zei dat ze wmi „nnr3rlgrj)„ kere krullen nooit van gehoord niet praat, dan gaat zij praten, het maar raar vond. Dat hadden. Kortom: een idylle, een pastorale, maar dan op een erg hoog niveau. dan heb ik hel gevoel dat juist toen jij jbinnenkwan. handen (Dr. W. J. Kooiman) Brazilië Hongarije als derde met 80 9 pet. Het kleine staatje Andorra heeft verhoudingsgewijs de meeste rooms-katholieken nl. 6 850 d.w.z. 100 pet. der bevolking. Er zijn 34 landen en eilanden die voor 90 pet. R.K. zijn. Groenland, Afgha nistan, Bhutan. Maldive Islands. Yemen. Tibet en de republiek van Mongolië tellen geen enkele aan hanger van Rome. Wat landengroepen betreft heeft Midden-Amerika het hoogste per centage rooms-katholieken. 94.5 pet., maar We6t- en Zuid-Europa heeft het grootste aantal absoluut genomen nl. 183.128.000. In Zuid- Amerika ia 92.3 pet. 'van de be volking rooms. In Oost-Aztë ligt het percentage zeer laag, nl. 5 pet. van de bevolking. Nieuwe president voor Princeton Princeton Theological Semi nary, de beroemde Amerikaanse universiteit van presbutenaansen gereformeerdenhuize heeft een E resident. Na 20 jaar die post be leed te hebben trad dr John A. Mackaay, die in de oecumeni sche beweging sterk naar voren trad, af. Zijn opvolger ia dr. Ja mes I McCord. In tegenstelling tot dr. Mackaay, die van de Noordelijke Presbyteriaanse Kerk lid is, behoort de nieuwe president tot de Zuidelijke Kerk De beide namen zijn nog een herinnering aan de kerksplitsing uiit de dagen van de burgeroor log. De Zuidelijke Kerk is wat conservatiever in leer en leven. Ook dr. McCord, wiens benoe ming nog goedgekeurd moet wor den door de Noordelijke Presby- terianen, is oecumenisch gezind. Namens zijn kerk was hij aan wezig bij de oprichting van de Wereldraad in 1948 en op andere conferenties. KFItkFN OP DE KORREL Prof. Herman Ridderbos in het „Gereformeerd Week blad" over het gesprek tus sen vrijgemaakte en de chris telijke gereformeerden: De Chr. Gwef, houden in het algemeen veel van samensprekin- gen, »l« het maar niet te nnoedig tot daden behoeft te komen. Legerpredikant L. P. Boeijinga in het gereformeerd „Kerkblad" voor N. Brabant en Limburg in een verweer tegen pacifisme: dr Hei "r."leger, mdr Kerk hai mokt'.' AU een t het feit. dal hjj de laalMr opleiding voor Ie- grrpredikanten «lechu Se. kolle- ga', xan de vaderland» kerk zich wilden geven aan de vaderland» zaak. OPGEWARMD Daarentegen reageert J. Turkatra in het officieel or gaan van de Int. Chr. Vredes beweging „Vrede door Recht" n.a.v. een pacifistisch betoog van prof.- Rasker; klei zgn betoog i. ren opgewarmd kliekje Kuyperiaan» en Cnljjni «e- daehtengoed onvoldoende. En i In vriend m collega De "et heel he«t, det hoe hy kijkt, de* te meer mi«.tanden, hopeloo» xerouderde methoden en kleinzielige onver draagzaamheid te ontdekken val- len. Maar hy weet óók, dat juist aan dir uitente rechter zyde de kerkelijke belangstelling (nog) on- getchokt is en vergeleken wordei geleden. -J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 17